[RPG Kuchyně 2013] Osud pěšce

RPG Kuchyně proběhla od 15.2.--3.3.2013
Odpovědět
Klimbing
Příspěvky: 274
Registrován: 26. 7. 2008, 20:44
Bydliště: Praha, případně Třeboň

[RPG Kuchyně 2013] Osud pěšce

Příspěvek od Klimbing » 4. 3. 2013, 17:50

I tradiční stolní hry s přesnými pravidly v sobě skrývají příběh. Stačí málo k tomu, aby nám
tento příběh zjevily: Usednout ke hře a hrát!
Přílohy
Osud pěšce.pdf
(112.35 KiB) Staženo 59 x

Uživatelský avatar
Belden
Příspěvky: 214
Registrován: 28. 2. 2012, 17:21
Kontaktovat uživatele:

Re: [RPG Kuchyně 2013] Osud pěšce

Příspěvek od Belden » 4. 3. 2013, 18:20

Tak tedy do toho… jako první zhodnotím právě Osud pěšce, jelikož jsem si s podobnou myšlenkou také pohrával (ovšem ten prozaičtější důvod je, že je to krátké… což mě přivádí k otázce, který neporotce si přečte třiceti-A5-stránkového Protektora… no nic, konec reklamy, zpět k Osudu)

Myslím si, že Klimbing se nápadu převést šachový děj do příběhu zhostil velice dobře. Osobně bych Osud pěšce hrál tak, že každý si přiřadí svou postavu k jedné figurce a na základě zbytku pak dotváří křoví. Ale ať si to každý hraje jak chce, hra k tomu prostor dává.

Pravidla se dobře čtou, vracet jsem se nikde nemusel, vše pochopeno hned (pokud jsem něco nepochopil špatně).

Z mechanik (moc jich není, ale v žádném případě to není na škodu) se mi líbí obětování. Těžko napsat proč, prostě se mi líbí. Možná bych ji využil i tak, že máfiánský boss pošle svého poskoka na smrt, jen aby si zachránil kůži… Jen bych ji možná omezil, aby se stále jen neobětovalo. Ale to je spíš na příběhovém citu hráčů.

První nevýhoda je zřejmá – kdo nezná šachy, nezahraje si. Ale jinak to u tohoto námětu snad ani udělat nejde. Kdybych se měl zase vrátit k mechanikám, nesedí mi zrcadlo. Může někomu vnuknout inspiraci pro příběh, ale na nějaké rozmýšlení mi to nepřijde. Spíše by mne štavlo, že si zde vylévám srdce své postavy a ostatní toho využijí aby si připravili své nápady (a tedy mě moc neposlouchají).

Ale abych to shrnul – hru bych si i zahrál (třeba jen na zkoušku, krátké sezení), ale u mých spoluhráčů by mi asi nic bezkostkového neprošlo.

P. S.: omlouvám se za určitou zmatenost, ale jsou to jen sepsané myšlenky po prvním přečtení, žádná recenze
Z věku uniformity, z věku osamocení, z věku Velkého bratra, z věku doublethinku – zdravím vás!
George Orwell – 1984

Klimbing
Příspěvky: 274
Registrován: 26. 7. 2008, 20:44
Bydliště: Praha, případně Třeboň

Re: [RPG Kuchyně 2013] Osud pěšce

Příspěvek od Klimbing » 4. 3. 2013, 18:33

Díky za reakci.
Belden píše:Ale to je spíš na příběhovém citu hráčů.
Zde jsi myslím poměrně přesně vystihl to, jak jsem používání (resp. jeho frekvenci) u zvláštních možností myslel. Záměrně pravidla striktně neříkají kolikrát má být která zvláštní možnost použitá. Někde nabízejí jisté vodítko (např. Vzkříšení jednou za hru, Zrcadlo nanejvýše párkrát), ale ideální množství použití závisí na tom, jak to hráčům vyhovuje - hru nenaruší, když nebudou některé možnosti využity, ani když budou využity ve vhodné chvíli opakovaně. Ostatně od toho jsou to "možnosti".

Uživatelský avatar
Tindo
Příspěvky: 287
Registrován: 23. 8. 2007, 22:55
Bydliště: Nový Bydžov

Re: [RPG Kuchyně 2013] Osud pěšce

Příspěvek od Tindo » 6. 3. 2013, 12:00

Osud pěšce je jistě zajímavá hra. Nápad se mi líbí.
Bohužel jsem nikdy nebyl nadšený hráč šachů, tak nevím, co bych ti mohl poradit pro vylepšení hry. Možná, že to je také tím, že už je dokonalá, ale to s mými zkušenostmi nedokáži posoudit. To ať vyřkne porota.
Tak se tedy omlouvám, že můj komentář nebude pro tebe a rozvoj tvé hry vůbec užitečný.
Zahrajte si Královské kostky - strategické fantasy rpg, inspirované hrou Crusader Kings.

Za mořem na vás čekají neznámé končiny. Kudy povede tentokrát cesta do Indie? - Terra incognita

Uživatelský avatar
Nekra
Nadšený blázen
Příspěvky: 936
Registrován: 15. 7. 2008, 15:45
Bydliště: Praha

Re: [RPG Kuchyně 2013] Osud pěšce

Příspěvek od Nekra » 6. 3. 2013, 14:19

Komentář (bez čtení předchozích komentářů):
Hra má krátká pravidla, takže rozhodně neodrazuje od čtení svojí délkou(překvapivý, na jak málo stran se dá vměstnat RPG), námět je taky zajímavý, přitažlivý styl psaní. Akorát mi pravidla přišla příliš "volná" v tom smyslu, jak převádět jednotlivé tahy na příběh. (Možná je na místě zmínit i, že šachy z deskových her patří u mně mezi neoblíbené hry, což se samozřejmě může projevit na mém postoji ke hře).
Přišlo mi to málo návodné (třebaže např. u braní figury je uvedena "oběť" ), i když je otázka, nakolik je to chyba hry a nakolik pokřivený pohled matfyzem zdegenerovaného šílence ;).
Pro slušný lidi: Do uvolnění schránky mi nepište SZ!
(130829092016)

Herní preference:
Fyzický crossgender <3.(hráč-postava)
--Akceptovatelné styly hraní (dle systému):
Hack and Slash-Plnění cílů, boje. Kostky. Málo RP, možná simulace.
(Imerzivně) Simulační hra okořeněná dramatem- Ztvárňování charakterů. Gamismus ruší. Občas drama.
Dramatická hra s případnou imerzí/simulací-Dramatické akce. Občas hlubší prožitky.
-Mám problém s kombinací gamismu A dramatu. (Vyjma Wushu)

Uživatelský avatar
morech11
Příspěvky: 3924
Registrován: 28. 11. 2011, 18:47
Bydliště: Žltá ponorka

Re: [RPG Kuchyně 2013] Osud pěšce

Příspěvek od morech11 » 7. 3. 2013, 22:10

priznám sa, že popri čítaní som celý čas rozmýšľal nad tým, či tento rok nedostaneš od niektorého z porotcov podobnú poznámku ako ja vlani, totiž: "ono to vlastne ani nie je RPG"
tá myšlienka sa mi páči, ja sám som už rozmýšľal, kde a ako by som použil šachovnicu na rozprávanie príbehu (aje keď teda nie pri hre, skôr v rovine poviedky alebo krátkeho filmu), len sa bojím, že to nebude dosť na obhájenie vlaňajšej výhry :)
pravidlá sú veľmi, veľmi, veľmi benevolentné a aj otvorení hráči by s nimi mohli mať problém, vlastne... pravidlá takmer neexistujú. hra pripravila akýsi súbor možností, ako zasiahnuť do šachovej partie a nechala nám topiť sa v tom. viem si predsrtaviť, že by mohlo byť zaujímavé, ak by dvaja hráči na podobnej úrovni hrali šachy a ďalší dvaja ľudia by na externej úrovni vytvárali príbeh, ale inak nevidím spôsob, ako by to reálne mohlo fungovať.
ja sa zvyčajne bijem za voľnosť v hrách, ale funguje to len do určitého bodu. osud pěšce neponúka žiadne poriadne vodítka, žiadne mantinely v podobe mechaník, ale pritom stále neponúka možnosti okrajových RP disciplín, napríklad jeepu. je to trošku ako koláč mačičky a psíka. Príbeh z RPG skombinovaný so strategickou hrou s n-ročnou tradíciou a nakoniec... to nejak veľmi nefunguje.
prepáč, asi nedám dohromady tak pekne problémy v bodoch, ako si to spravil ty v mojom vlákne - v prvom rade to veľmi neviem, v druhom rade tri normostrany textu opísaného vyššie mi vôbec neuľahčuje takúto snahu. jednoducho si asi neviem predstaviť, ako by to celé fungovalo. nie je problém pridať opis k jednotlivým ťahom, akurát k tomu nepotrebujem Osud a RPGčko to aj tak nebude.
(ale inak... pamätáš scénu s šachom z druhého sherlocka? :))

ospravedlňujem sa, že celý môj príspevok znie strašne negatívne a vôbec sa mi to nepáči, čo som vyprodukoval, ale nejak si neviem pomôcť. nejde o to, že by bola idea zlá, alebo by celý Osud bol nepoužiteľný makulát, vôbec nič proti nemu nemám, len mi to proste nejako vôbec nefunguje

Pepa

Re: [RPG Kuchyně 2013] Osud pěšce

Příspěvek od Pepa » 8. 3. 2013, 16:50

Kdysi dávno běžel v Dechu Draka seriál o tom, jak (ne)psát povídky - Elf hraničář Xaxy a jeho dobrodružství. Jednou z probíraných věcí bylo, že pisatelé se nechají hrou příliš unést a na výsledné povídce se to "moc projeví". Bylo tam napsáno něco jako: "Proč myslíte, že by mělo jít psát povídky zrovna podle Dračího Doupěte? Zkoušeli jste někdy něco psát podle nějaké jiné hry? Třeba podle šachů?"

Osud pěšce přesně k tomuto vybízí a myslím si, že je to v podstatě tak neskutečně těžké, že si to nedokážu představit hrát. I přesto, že jsem šachista (nebo možná právě proto).

Pravidla hry by šla zkrátit do jediné věty: "Vyprávějte příběh podle tahů figur na šachovnici," což je teoreticky hodně pěkné, ale prakticky vážně nevím, nevím... :(

Omlouvám se za poněkud negativní/skeptický pohled na Tvoji hru. Pokud mě ještě něco zajímavého napadne (možné vylepšení, případně moje "prohlédnutí"), tak se určitě ozvu.

Každopádně díky za příspěvek :)

Uživatelský avatar
johnjarik
Příspěvky: 393
Registrován: 3. 10. 2001, 23:00
Bydliště: Ceske budejovice, Kolin
Kontaktovat uživatele:

Re: [RPG Kuchyně 2013] Osud pěšce

Příspěvek od johnjarik » 14. 3. 2013, 15:33

Tuhle hru bych popsal asi souslovim: Dekameron podle sachu.

Pochopil jsem dve roviny hry, ale ze bych k vypraveni bez omeyovani musel hrat jeste sachy?
Bud jsou Sachy a] jen mapou pribehu - jak k sobe maji ktere postavy (a jejich vypraveci daleko), nebo za b] jsou tim pribehem, ktery se ma odvypravet.
V takovem pripade jde o RPG pro 2 hrace (teoreticky pro 4, ale to je nepravdepodobne). A to je mi trochu malo. RPG porad vidim v barvach male spolecnosti (rodina, pratele, - tedy max 6 lidi, pak se totiz spolecnost rozdeluje na skupinky).

Presto bych chtel vystihnout par kladu. Vypravejici hrac ma opravdu moc nad celym pribehem. To je negativum i positivum. Protoze jde vlastne o kolektivni dilo - takze jej nikdo neposle do haje, aby sveho protivnika neurazil.
Vykriseni figurky. To je hezka mechanika, ktera se mne osobne libi. Ale - chtelo by to, aby mela pravidla nejake vyhodnocovaci mechaniky (treba i losovani figurek ze zavrenych rukou - coz vlastne znamena hod minci). Pak bych pochopil, ze jde nekoho zachranit :)

Uživatelský avatar
scolex
Příspěvky: 56
Registrován: 13. 8. 2009, 16:09

Re: [RPG Kuchyně 2013] Osud pěšce

Příspěvek od scolex » 6. 6. 2013, 21:44

zdravim,
vkladam sve hodnoceni RPG kuchyne. Je zalozene na verzi poslane do souteze a neodrazi aktualni zmeny. Rovnez jsem necetl toto vlakno, abych si zachoval objektivitu. Je mozne, ze rada vytek v mem hodnoceni uz byla vyresena nebo osvetlena. Muze se stat, ze hodnoceni vychazi z toho, ze jsem neco spatne pochopil. Bohuzel nebudu mit moc casu procitat reakce na toto hodnoceni a pokud bude nekde mit potrebuju neco vyresit at mi radeji posle PM.

Osud pěšce
Nápad, atmosféra a celkový dojem
Osobně nemám s experimentálními hrami tohoto typu dobrou zkušenost. Nutí hráče do určitého schizmatu a ten musí oscilovat mezi taktickou a příběhovou rovinou, které od sebe mohou být i docela vzdálené. Hráč si musí v mnoha situacích vybírat, jestli bude dobře hrát šachy nebo tvořit zajímavý příběh v RPG. Pokud dá přednost RPG, jaký má smysl mít na pozadí šachy? Pokud dá přednost šachům, zradí ho skutečnost, že pravidla taktických her často generují omezená schémata a tedy i zápletky a příběhy.
Někdy se hráč místo toho, aby se soustředil na rozvíjení příběhu, musí prát s tím, jak aktuální příběh napasovat na vzniklou herní situaci.
2
Hratelnost a provedení
Osobně mě pravidla šachu pro RPG nepřijdou příliš vhodná, a ani Zvláštní možnosti to nijak nezachraňují.
2
Ucelenost, srozumitelnost a podání
Záměr hry a její pravidla jsou vyloženy srozumitelně i přestože se mi nelíbí. Možná by hře výrazně pomohl nějaký příklad nebo kratší ukázková hra, protože osobně dost tápu, jak takovou věc odehrát, aby dávala smysl.
3
Zapojení ingrediencí
Průměrné hodnocení nechávám za silné využití mechanismu dvou rovin a šachu. Naopak ingredience jádro je zastoupeno nevýrazně.
3

Odpovědět

Zpět na „RPG Kuchyně 2013“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host