Stránka 2 z 2

Re: [RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

Napsal: 31. 3. 2012, 21:57
od Nathaka
S tím souhlasím, že pro nováčky je ta hra náročnější. Ale když ji ovládá aspoň PJ, tak pro hráče už to není tak náročné, vlastně se v tom systému zorientují rychle a v pohodě. Ale tak hlavní je, že na rozdíl od autorů DrD 2 netvrdím, že je hra jednoduchá a určená začátečníkům a novým hráčům, když to není pravda. :-)

Re: [RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

Napsal: 2. 4. 2012, 12:25
od Ecthelion
Ještě mě napadlo, že jsem možná ne úplně dobře rozvedl, jak to myslím s těmi Vetřelci a jejich "pasivitou".

Šlo nám o to, že existuje mechanické měřidlo určující prohru Lovců (a naopak vítězství Vetřelců na daném světě). Jde ale o to, že tento ukazatel se zvyšuje pouze neúspěchy Lovců - neexistuje (alespoň jsem ho nenašel) způsob, jak by Větřelci mohli zvýšit Dluh a tím přispět k obsazení světa. Tím pádem mě to dovedlo k úvaze, že po mechanické stránce nemají Vetřelci šanci svět obsadit, když se tam Lovci neukážou (protože teprve jejich neúspěchy Vetřelci vyhrají). Chápu, že tam hraje roli i fikce... ale moje poznámka směřovala k tomu, že si umím představit, že by Vetřelci podnikali vlastní akce (realizovali plány) ve světech, kde se objevují... tím, zvyšovali dluh a nutili Lovce kazit jejich plány a aktivně mařit jejich akce, aby neprohráli. Tím pádem by je hnala vpřed aktivita Vetřelců, kterou teď nejsou z mechanického hlediska nijak podmiňováni.

Jasně, může je hnát nějaká fluffová podmínka, ale to není úplně ono. Pokud by Lovci věděli, že když (teď si budu vymýšlet) padne Athabarské knížectví, dluh se zvedne o 5, stejně tak když nezachrání princeznu Annu, tak dluh skočí o 3, nutilo by je to aktivně bránit Athabar proti posedlým pavoučím démonům, které Vetřelec ovládl, a vyslat záchrannou výpravu za princeznou Annou... zatímco když jen řekneš, že to přispěje k pádu světa, nemá to ten efekt. No, snad je srozumitelné, co se snažím říct.

Ještě poznámka ohledně dovedností a schopností - šlo mi o to, že jde o dvě věci, které jsou mechanicky totožné. Když vidím dva názvy, čekám dvě různé věci. Připadá mi, že kdybys to pojmenoval dovednosti a co já vím třeba vyhrazené/unikátní/zvláštní/speciální dovednosti, méně by to mátlo. Ale zase, jde jen o osobní preferenci.
Nathaka píše:Ale tak hlavní je, že na rozdíl od autorů DrD 2 netvrdím, že je hra jednoduchá a určená začátečníkům a novým hráčům, když to není pravda. :-)
No... my tvrdíme, že hra je určena začátečníkům i stávajícím hráčům DrD... a s tím, že to není pravda nemohu souhlasit. Ale tady asi není místo na to to řešit... možná v sekci DrD2, kdybys měl zájem to nějak rozvést.

Re: [RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

Napsal: 2. 4. 2012, 14:36
od Nathaka
Ecthelion píše:Ještě mě napadlo, že jsem možná ne úplně dobře rozvedl, jak to myslím s těmi Vetřelci a jejich "pasivitou".
Chápeš mechaniku Dluhu špatně. Dluh není rozhodující pro výhru či prohru kterékoliv strany. Dluh pouze posiluje Vetřelce a oslabuje Lovce. Pokud Lovci ve světě nejsou, tak Vetřelci vyhrají automaticky - k čemu jim je v takovém případě Dluh? To je elementární logika.
Výhra či prohra, resp. možnost obsazení světa, není mechanická. Není závislá na Dluhu. Dluh to celé jen mírně upravuje.
A samozřejmě také platí, že Vetřelci se aktivně snaží ztížit Lovcům hru a právě tím přispívají ke zvyšování Dluhu, protože Lovce nutí nasazovat větší úsilí. To, že Vetřelci v tom světě něco dělají, je samozřejmé, logické. Ale není to nutné zachycovat mechanikou (z hlediska výhry a prohry).
Lovci jsou pochopitelně hnáni tím, že když něco nestihnou, tak Vetřelci vyhrají. Ale opět do toho netahej Dluh, to je závislé na příběhu. Pokud hraješ sezení, ve kterém Vetřelci rozpoutali válku, pak Lovci jsou hnáni tím, aby minimalizovali škody - každou hodinu války umírají další a další nevinní lidé. A pokud to nestihnou do týdne, tak jsou škody napáchané na Listu příliš velké a ten je tedy ztracen.
Ale to je jen teoretická disputace. Možnost zvyšovat Dluh PŘÍMO na základě aktivit Vetřelců je velmi, velmi dobrý, sám o sobě. Jen nesouhlasím s tím, že je nutné z Dluhu dělat mechaniku výhry a prohry, mechaniku pádu světa.

Schopnost a Dovednost - mechanika je jiná v tom, že dovednosti mají o stupeň méně. :-)

Opět díky za postřehy!

Re: [RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

Napsal: 4. 4. 2012, 16:36
od Ecthelion
Nathaka píše:Chápeš mechaniku Dluhu špatně. Dluh není rozhodující pro výhru či prohru kterékoliv strany. Dluh pouze posiluje Vetřelce a oslabuje Lovce.
No, kdyby jen posiloval Vetřelce a oslaboval Lovce, tak by to bylo v pohodě. Jenže tahle mechanika je de facto odpočítávání konce hry - Vetřelcům nedává žádné výhody (jako kdyby dluh dával Vetřelcům body k házení a využívání je pro konflikty třeba) nebo neoslabuje Lovce. Jediné co dělá je to, že když Lovci nasbírají dost neúspěchů, automaticky prohrají. Je to end-game mechanika, která je jednostranná (Vetřelci se na ní nijak nepodílejí, vše záleží jen na akcích Lovců).

K tomu směřovala moje poznámka. Jen to zkus promyslet. Pokud myslíš, že je to v pořádku - pak také je a já už mlčím jako pěna. :wink:
Nathaka píše:Schopnost a Dovednost - mechanika je jiná v tom, že dovednosti mají o stupeň méně. :-)
Fungují naprosto stejně, jen mají jiný rozsah (a tady si nejsem úplně jistý proč). To podle mě není jiná mechanika. :>;o)

Re: [RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

Napsal: 5. 4. 2012, 21:20
od Nathaka
Schopnosti a Dovednosti - ano, ano, stejná mechanika, ale ten rozsah je důležitý. Jde o to, že dovednost má na tom nejhorším stupni každý, je to prostě něco, co můžeš zkusit, i když to neumíš - třeba vařit, lézt po skalách. Nejspíš se ti to nepovede, ale dělat to můžeš. Kdežto u schopnosti si musíš i tento první stupeň osvojit.

End-game mechanika jen v tom smyslu, že pokud je dost dluhů, je prohra, ale ne v tom smyslu, že výhra nebo prohra je na dluhu závislá, co je zásadní. A to, že Vetřelci to nijak neovlivní, není pravda, Vetřelci mají svou akci a právě tím, jak hrají a co kladou Lovcům do cesty, se pokouší donutit Lovce k zadlužení.
Prostě si myslím, že je v pořádku. Ale jak jsem už řekl, možnost využít kolo Vetřelců k přímému zvýšení dluhu by nemusela být marná a nad tou přemýšlím. :-)

Re: [RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

Napsal: 6. 4. 2012, 18:39
od Klimbing
Tak přidávám svůj komentář (psal jsem jej záměrně bez čtení předchozích, tedy pardón pokud opakuji již probrané):

Hlavní myšlenka hry mi přijde skvělá. Po přečtení mám chuť si něco takového zahrát. Vytvořit si lovce, vytáhnout nějakého týpka z průseru a začít nekompromisně pátrat po vetřelcích. Jako obzvlášť dobrý nápad mi přijde ten dynamický začátek – k akční hře se to moc hodí. Konkrétní podobu „metascénáře“ (vetřelců, lovců a tak) beru spíše jako inspiraci, hra na tom nijak nevisí, což je fajn (např. přidání záporných avatarů, vstup lovců do světa a podob. hru nerozbourá).
Mechanická stránka hry je myslím dostatečná. Souboje na předem určený počet kol se mi moc nezamlouvají, ale to je vlastně vypustitelné pravidlo. Rozčlenění na scény a tahy vnímám jako víceméně zbytečné. K dalším mechanikám: Prohra na dluh je, podle mne, navíc – závěrečná bitva proti příliš silnému vetřelci by vůbec nemusela být špatná. Strach ze jména je zajímavá mechanika, ale hodně nebezpečná (myslím, že musí být využívána s velkou rozvahou, protože ač může být hře ku prospěchu, tak ji může velice snadno zkazit). Je pravda, že doplňky (seznamy vzorových dovedností a tak) by se k této hře hodily...
K formě podání nemám co vytknout. Text je poměrně přehledný (jen počítač mi to trochu kazí) a srozumitelný. Grafická úprava zaslouží poklonu.
Z ingrediencí se mi líbí především zapojení dluhu, většina ostatních je použita spíše okrajově k dokreslení atmosféry hry, což není ke škodě.

Hra se mi líbí především myšlenkou a jejím vykreslením. Zaujala mne, mám chuť si ji zahrát, ale asi bych ji před tím trochu poupravil. Zdá se mi, že hlavní pointa hry (ony dvě roviny lovců a avatarů) není moc rozpracovaná. Tyto dvě roviny jsou na můj vkus příliš oddělené – možnosti jejich vzájemného ovlivňování jsou hodně omezené. Za hru děkuji, je to zajímavá inspirace a těším se na její propracovanější verze.

Re: [RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

Napsal: 9. 4. 2012, 21:28
od Nathaka
Díky za komentář! :)

Souboje jsou na tolik kol, na kolik se to nastaví, přičemž ve hře je zmíněna i mechanika výhry na "převahu". Ale taky to můžeš brát tak, že každý má třeba "tři životy" a každým prohraným kolem jeden ztratí. Však to je naprosto volné.

Nicméně musím se zastat členění na kola a tahy. Tahle věc, i když jsem ji předtím nikdy nepoužil a dal jsem ji tam vlastně kvůli ingrediencím, se v přímém hraní NEOCENITELNĚ osvědčila. Zvlášť pro začátečníky to je super věc, ale i celkově je naprosto úžasné, že celou dobu víš, co se má dít, máš představu o struktuře děje, vše je tam rozplánované a dává smysl a díky pevnému cíli scény vždycky příběh posouváš a víš, kterým směrem, takže odpadají taková klasicky hluchá místa: "Jste ve městě. Co chcete dělat?" Jistě, dá se namítnout, že tahle volnost je taky to lákavé na RPG hrách, ale vložit volnou scénu bez zadaného cíle, anebo se k tomu cíli probírat libovolně obsáhlou oklikou, je kdykoliv možné.

Prohra na dluh - když to říkáš takhle, tak na tom možná něco bude, místo limitu povolit hráčům jít proti absurdně brutuálním vetřelcům je zajímavý nápad.

Doplňky jistě (snad) časem budou. Bude-li mít hra úspěch, tak určitě, nebude-li mít, tak pro svou potřebu je nejspíš časem dodělám tak jako tak a pak je sem nahraju.

Máš rozhodně pravdu, že vzájemná rovina lovec-avatar nabízí ještě širší potenciál, a pakliže budu někdy tuto hru rozšiřovat, tak zkusím vymyslet nějaký způsob, jak využít tohoto aspektu k posílení roleplaye, psychologie hry a zajímavých schizofrenních střetů.

Jsem moc rád za všechny tvé postřehy a také děkuji za chválu. Moc si toho vážím.

Re: [RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

Napsal: 23. 5. 2012, 14:15
od Nathaka
Chtěl bych tímto poděkovat porotě za milé hodnocení. Ohlasy byly pozitivní, takže se moc rád zapojím i příští rok. Letošní příspěvek určitě ještě dopiluju a budu se mu věnovat, až si na to najdu trochu času.

Takže ještě jednou děkuji všem za vyjádření, ať už pochvalné či kritické, a nashledanou u dalších her nebo u úprav té stávající.

Samozřejmě se nemusíte bránit dál Knihovládce testovat a dávat sem reporty a návrhy. Hraje se fakt dobře. :-D