[RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

RPG Kuchyně proběhla 11.–26. 2. 2012
Uživatelský avatar
Nathaka
Příspěvky: 17
Registrován: 15. 12. 2008, 18:55

[RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

Příspěvek od Nathaka »

Nuže, do mě... Jelikož soutěžím poprvé a vlastně je to i poprvé, co jsem nějakou hru napsal, tak jsem opravdu zvědavý, co mi k tomu povíte. A budu se na to moc těšit. :)

http://dl.dropbox.com/u/64288540/KNIHOVLADCEE.pdf - verze poslaná do soutěže (s pár překlepy a nedodělky)
http://dl.dropbox.com/u/64288540/KNIHOVLADCE.pdf - verze pro soutěž, upravené pdf (snad bez překlepů a nedodělků)
http://dl.dropbox.com/u/64288540/KNIHOVLADCEE.doc - verze pro soutěž, upravený doc (leckomu nefunguje, ale je hezčí)
http://dl.dropbox.com/u/64288540/KNIHOVLADCE-T.pdf - soutěžní verze bez pozadí (pro lepší čtení a pro tisk)

Poslední díl práce na hře jsem neustále odkládal a tak jsem se k ní dostal až v neděli (jak jinak). Vlivem toho jsou nejspíš některé detaily uspěchané a některé věci se dokonce do soutěžní verze ani nedostaly. Mluvím o nich v reportu z prvního testování níže a zapojím je do lite verze, kterou sem pak hodím také.
Naposledy upravil(a) Nathaka dne 29. 3. 2012, 13:19, celkem upraveno 6 x.
-N. - Panda rhei
Uživatelský avatar
Nathaka
Příspěvky: 17
Registrován: 15. 12. 2008, 18:55

Re: [RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

Příspěvek od Nathaka »

Report z prvního testování

Hrál jsem se skupinou, která hraje relativně často Dračí Doupě. Jiné systémy neznali a to Dračí Doupě hrávají klasicky po nováčkovsku, kdy všechno pobíjejí a jsou zvyklí jen stručně říkat, jaké mají úmysly, rozhodně ale ne něco popisovat a vyprávět.

Nejdřív jsem tedy vysvětloval pravidla. Šlo to dobře. Trvalo to tak hodinu a půl, ale v podstatě jsme prošli úplně všechno, úplně všechno okamžitě pochopili, na pár věcí se doptali. Nevím, jestli je vysvětlování na hodinu a půl úplně ideální, ale vařili jsme u toho oběd, nedávali moc pozor, já to bral šíleně podrobně a pomalu... Dalo by se to vysvětlit i za deset, patnáct minut. Takže s tím jsem relativně spokojený.

Tvorba postav trvala deset minut a problém byl jen s tím, že moc nevěděli, jaké dovednosti a schopnosti si vymyslet. Tady se ukázalo, že co nejdřív musím dodělat ty předpřipravené materiály, zejména seznamy dovedností a schopností, aby se v tom hráči lépe orientovali.

Hráli jsme ve světě, kde kdysi vládli draci. Vetřelec do něj vstoupil v podobě kostlivého draka a rozpoutal válku mezi draky a lidmi. Cílem hráčů bylo přesvědčit draky, aby války nechali.

V průběhu hry se myslím pravidla osvědčila. Díky pevné struktuře scén jsme se pohybovali v příjemném koridoru, kde vždycky bylo co dělat a hráči věděli, co je před nimi. Příjemně a pohodlně se tam odehrála jakákoliv situace a snadno se tam střídaly scény bojové, vyjednávací i například ty o zručnosti.

Taky jsme stihli za těch pár hodin docela slušný kus příběhu, protože jsme se posouvali po velkých kusech.

Vyhodnocovací mechanika fungovala dobře. Bylo sice potřeba hodně kostek a často se to chvíli počítalo, ale to je jen otázka zvyku. A dice pool je prostě zábavná věc, která má v téhle hře svoje místo. Vyvážené je to tím, že se hází jen hodně málo (jednou za scénu). Akorát asi sloučím Zkoušku a Střet do jednoho mechanismu. Už takhle fungují stejně a liší se jen v drobnostech, takže jen zbytečně zabírají místo v pravidlech.

Osvědčily se mi trestné body Dluhu, s kterými byla docela sranda. Přemýšlím, že je ještě rozšířím, aby si hráči dávali pozor na víc věcí.

V další verzi taky budu klást větší důraz na předměty a znalosti, aby Lovci nedávali avatárům jen větší sílu a nějaké dovednosti navíc, ale aby avatárové mohli vládnout ve světě nedostupnou moudrostí a aby se svým vybavením odlišili od ostatních a získali ještě další zdroj nějaké herní páky.

Zavedu určité omezení počtu dovedností a schopností, které avatár od Lovce získá, a to jak odvisle od úrovně Lovce, tak nějakými limity. Tak bude muset Lovec vybírat, které dovednosti a schopnosti mají zrovna teď přednost pro předání.

Celkově jsem byl s hrou spokojený, zahráli jsme si dobře, docela dobře jsme se bavili, pravidla nás v hraní spíš podporovala než brzdila a pozadí hry dává zajímavé možnosti. Do budoucna připravím co nejvíc věcí pro předpřipravené materiály do pravidel, naopak vyhodnocování situací přinejmenším zjednoduším, ale možná dokonce úplně změním a najdu ještě jednodušší mechaniku, která by navíc byla originální.
Naposledy upravil(a) Nathaka dne 29. 3. 2012, 01:03, celkem upraveno 2 x.
-N. - Panda rhei
Uživatelský avatar
PetrH
Příspěvky: 4725
Registrován: 28. 1. 2008, 17:20
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: [RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

Příspěvek od PetrH »

+ naprosto originalni zasazeni prostredi
+ denik
+ docela jednoduche na pripravu, logicky system s par mechanikama
+ snaha o silnou podporu pribehu a fikce
- kostky a pod, to je udel nas :/
- moc mi nesedi ten uvodni sloupek proc hra, ze je nezavisla, amaterska: clovece, tohle je hra na dost dobre urovni, netreba stahovat gate, brod je vyschly a ty u me prechazis jak Jezis po vode :)
Uživatelský avatar
Nathaka
Příspěvky: 17
Registrován: 15. 12. 2008, 18:55

Re: [RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

Příspěvek od Nathaka »

Já jsem si všiml, že čím víc kostek, tím horší přijetí, ale ono se to jen jeví jako problém. Zaprvé nemusíš házet dvaceti kostkama najednou, můžeš hodit čtyřikrát pěti nebo desetkrát dvěma, ono to zas tak času nezabere. Zadruhé se, zejména se slabšími postavami, pohybuje počet kostek kolem pěti až osmi, tzn. dice pool tady není zas tak šílený. A zatřetí se hází jen jednou za scénu, takže se to poddá. :-)

Ale díky moc za reakci, jsem rád, že se líbí. *červená se*
-N. - Panda rhei
Uživatelský avatar
Tadeas
Příspěvky: 586
Registrován: 10. 7. 2009, 15:58
Bydliště: Holic

Re: [RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

Příspěvek od Tadeas »

omlouvam se ze jsem tva pravidla jeste necetl [ne ze bych nechtel, grafika me na prvni pohled upoutala, ale posledni tyden jsem byl pracovne extreme vytezeny], ale neda mi poslat pochvalny postreh jedne me kamaradky ktere [jakozto naprostemu laikovy], jsem dal zhodnotit hry v letosni kuchyni. ta mi odepsala doslova tohle: "Mně se nejvíc líbil knihovladce, asi ta představa, že můžu vlézt do knížky a zničit zlo. Má i pěknou grafiku, ale těm, co hůř vidí, se to bude místy blbě číst."

tedy tuhle hru radim na svuj seznam ke cteni hodne vysoko :D
Uživatelský avatar
Nathaka
Příspěvky: 17
Registrován: 15. 12. 2008, 18:55

Re: [RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

Příspěvek od Nathaka »

Fjůů, paráda, tak to mě úplně překvapuje. :-)
Určitě pak vytvořím i pdfko bez pozadí, aby se to snáze tisklo i četlo. (EDIT: Hotovo.)
Naposledy upravil(a) Nathaka dne 29. 3. 2012, 01:03, celkem upraveno 1 x.
-N. - Panda rhei
Uživatelský avatar
Tadeas
Příspěvky: 586
Registrován: 10. 7. 2009, 15:58
Bydliště: Holic

Re: [RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

Příspěvek od Tadeas »

Nathaka píše:Fjůů, paráda, tak to mě úplně překvapuje. :-)
Určitě pak vytvořím i pdfko bez pozadí, aby se to snáze tisklo i četlo.
nutno podotknout ze ja jsem text alespon preletl ocima a hodnotim ho jako prehledny, citelny a vyborne zpracovany. osobni dennik se mi velmi libi a opravdu v citelnosti nevidim zadny problem. Mozna je to ale i tom ze s brejlemi vidim docela dobre :)
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12359
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: [RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

Příspěvek od Ecthelion »

Tak, komentáře. Nejdříve musíme říct, že je to velmi vyzrálá hra – má povedený layout, podařilo se ti zajistit si obrázky a celá hra drží pohromadě (je napsaná tak, že se dá pochopit, rozumně jdou stránky po sobě, je příjemně dlouhá). Opravdu velmi dobrý výkon dodat hned napoprvé takhle pěknou hru.

Teď se ještě zastavíme u některých jejích aspektů:
:arrow? Kniha – Opravdu pěkně popsané, že existuje kniha světů, kde má každý svět svoji stranu, je moc pěkné. Přiznám se, že avatáři (to dlouhé á se mi prostě nelíbí :D) už mi přijdou trochu navíc. Vetřelci fungují přímo (nebo taky skrze avatáry?), Lovci musí hledat avatary… ale jo, když to tam chceš, tak asi v pohodě… spíš je problém, že se mi zdá, že by se s nimi dalo pracovat více… teď jsou trochu uniformní, moc na nich nezáleží (nebo mám ten dojem)… a vede to i k rozpolcenosti, zda Lovci mají nějakou vlastní agendu… žijí svůj život, když nejsou na misi? Mají nějaké známé, přátele, milenky? Fungují vztahy mezi Lovci a nejen mezi avatary? Vím, že do Kuchyně na to nikdy není čas, ale tohle by mi pomohlo trochu se vcítit do role při hraní.
Osobně bych asi avatary vypustil a soustředil se na Lovce, kteří by působili přímo… ale je to jen moje preference…

:arrow? Hra za Vetřelce – Připadá mi dost slabá… ono to souvisí s určitou výtkou, kterou mám vůči Vetřelcům jako takovým… připadá mi, že jsou brutálně pasivní. Nepodnikají kroky k ovládnutí světa (obsazení strany knihy a její zničení), jen čekají… po mechanické stránce – když se ve světě neobjeví Lovci, nemá Vetřelec šanci svět obsadit… tak čeká, až se objeví a nastřádají dost bodů dluhu, aby mohl zvítězit? Vetřelci by aktivně měli podnikat kroky k obsazení světa, být těmi, kdo drží iniciativu (to už se i lehce vracím k začátku) – neměli by jen čekat na kroky Lovců, naopak, Lovci by měli bránit jejich zákeřným plánům, které způsobí ztrátu stránky z knihy…

:arrow? Dovednosti a schopnosti – Dvě jména pro stejnou mechaniku… připadá mi to zbytečné, zjednodušil bych to (moc tam není rozdíl – některé se dají provádět jen, když pro ně máš předpoklady… to není důvod jim říkat jinak).

:arrow? Zkouška a střet – Totožná mechanika (když postava neuspěje, stane se, co říká jiný hráč – ať již Vypravěč nebo jiný hráč, to nehraje roli).

:arrow? Zakončení – Když Vetřelec unikne mezi světy… tak postavy opustí avatary a bojují s ním ve formě Lovců? Jak to funguje? Jsou tam nějaké zákonitosti? Jak to tam vypadá? Připadá mi to tam jen nastřelené a nedotažené… stejně jako možnost Vetřelce nechat jít… za jaké dovednosti? Proč bych to měl dělat?

:arrow? Spousta kostek – Mě ten poolový systém přijde dobrý, nemám problém s tím, že se tam používá dost kostek. Jsou chvíle (a crowen mi jistě v tomhle dá za pravdu), kdy vzít do ruky hromadu kostek a hodit je… jsou úplně super. :wink:

:arrow? Hraní – Přiznám se, že největší problém mám asi v tom… že naprosto netuším, co bych ve hře dělal. :/ Není tam vůbec napsáno, jak Vetřelci otravují svět, co dělají Lovci k tomu, aby je chytili a zastavili… tady by hrozně moc pomohly příklady, nápady na to, co dělat ve světě, kde se avataři objeví (Jak identifikují Vetřelce? Jak ho najdou? Mají nějaké přístroje? Magii? Tušení?), co tam Vetřelci dělají, aby ovládli stránku… a podobně.
Bojím se, že takhle bych nebyl schopen hrát hru… jsou tam příklady, kdy postavy honí jednorožce, ale netuším, proč by to měly dělat… mají se avataři zapojit do běžného života? Nebo mají rovnou vyrazit lovit vetřelce? Chápu, že na Kuchyni je hrozně málo času, ale tyhle informace by mi hodně pomohly v pochopení hry…

Neber to prosím jako rytí – snažím se jen najít body, kde by se hra dala doladit (a ona určitě za doladění stojí). Jako celek se mi hra vážně líbí, po grafické i textové straně je velmi pěkná. Opravdu velká pochvala, velmi mě překvapila celková úroveň. :clap:
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek
Uživatelský avatar
Nathaka
Příspěvky: 17
Registrován: 15. 12. 2008, 18:55

Re: [RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

Příspěvek od Nathaka »

Ecthelionovi: Nejdřív moc děkuju za pochvalu, jsem opravdu překvapený tím, jak je moje prvotina přijata. A teď už si dovolím reagovat na konkrétnosti.

Ad Kniha: Inu, nezlob se na mě, ale přitahuješ to za vlasy. Jestli mají sféričtí lovci vetřelců a ochránci světů milenky a přátele? A jestli si rádi chodí zaplavat do vesmírného bazénu a popíjejí drinky na hvězdách Mléčné dráhy? Tyhle bytosti jsou podobné démonům astrálních sfér, bohům a mocnostem, a ty je chceš přirovnávat k The Sims. To je jako ptát se, jestli má nějaké kamarády Bůh, a co asi dělá ve volném čase, když nehlídá chod vesmíru. - Ve zkratce, musíš si Lovce přestat představovat jako lidi a začít si je představovat jako polobohy a abstraktní entity.
Vcítit se do sférické entity s božskou mocí je samozřejmě obtížné. To je právě důvod, proč sice hraješ za Lovce, ale herně se projevuješ jako jejich vybraný šampion, který je obvykle člověk.
Samozřejmě můžeš tenhle aspekt hry změnit, Lovce polidštět, vypustit jejich zásadu nepřímého zasahování do světa a pak můžeš zcela vypustit avatáry. Ono to zas takové změny v systému nevyžaduje, dokonce to bude o to lehčí, že budeš používat jen jeden herní deník a budeš mít vždy dostupné všechny své schopnosti v plné síle.
Jenže i to, že avatárové se každé sezení mění, má své opodstatnění. Pokaždé se musíš vcítit do jiné bytosti, do jiného charakteru, a to je výzva. A je samozřejmě lepší, pokud svým avatarům předáváš jen část ze své moci, a podle zadaného úkolu musíš rozhodovat, která část to bude.

Ad Hra za Vetřelce: To není vůbec pravda, že jsou pasivní a jen čekají. Ani nevím, kde jsi tohle vyčetl. Je naopak řečeno, že Vetřelci volí různé způsoby ničení světů a podle toho se pak samozřejmě chovají. Pokud rozpoutají válku, tak budou dál podněcovat lidi k bojům, budou ve světě prodávat zbraně a podobně. Za tímhle účelem je také v herním kole popsán Tah vetřelců, ve kterém se PJ má zamyslet nad tím, co asi Vetřelci dělají, čímž předcházím přesně tomu, co ty kritizuješ, to jest aby arcizloduch seděl ve svém paláci a čekal na dobrodruhy, kteří ho setnou. Možnost hrát přímo za Vetřelce pak vyloženě vede hráče k tomu, že to není hon za jedním tupcem, který na ně někde čeká, ale hra dvou stran, ve které obě se obě strany snaží druhou stranu zaskočit.
Tohle ani není otázka systému jako takového. Záleží na Pánu hry a na jeho schopnosti představit si, co proti hráčům nepřítel vymyslí. Dokonce si troufnu tvrdit, že Knihovládce v tomhle většinu her předčí, protože nepřátelům dává vlastní tah a umožňuje za ně i hrát.
A už vůbec nechápu, proč by měli být Vetřelci neschopní dobýt svět bez Dluhu Lovců. Pokud Lovci nepřijdou, tak Vetřelec v daném světě v podstatě nemá opozici. Teda samozřejmě, pokud chceš hrát ve světě, kde je dostatek hrdinů a borců na to, aby Vetřelce prokoukli a umlátili sami, tak není důvod, aby tam Lovci chodili. Ale taky není důvod hrát takovou hru podle pravidel Knihovládce, ale prostě vezmeš DrD, nastřelíš Vetřelci nějaké parametry a vydáš se proti němu s družinou...

Ad Dovednosti a Schopnosti: Nesouhlasím, že je to jedna a tatáž věc. Ve všech RPG hrách, které znám, je velmi podstatné, jestli můžeš něco používat automaticky a jen se v tom obecně zdokonaluješ, anebo jestli je to něco, co může použít jen ten, kdo to ovládá. Rozdělení na obecné dovednosti (jako plavání, běhání, čtení a psaní...) a zvláštní schopnosti (dané povahou rasy či povolání) jsou v RPG standardem (a najdeme ho i v DrD nebo v DnD).
V Knihovládci jsou mechanicky sjednocené, ale pořád je mezi nimi ten zásadní rozdíl, že "základní" stupeň dovednosti má každý (ježto i neplavec se na hladině udrží), kdežto schopnost se musíš naučit od nuly (nemůžeš si po ránu říct, že zapálíš svíčku silou své mysli). V pravidlech jsem se to snažil jasně a srozumitelně popsat a podle mě je to v pořádku.

Ad Zkouška a Střet: Tady s tebou naopak souhlasím, a už krátce po odeslání hry jsem přemýšlel o tom, že mechaniku sjednotím a její popis zjednoduším (ten totiž považuji za nejslabší část hry). Ostatně, píšu o tom i ve vlastním reportu výše. Obě mechaniky zastoupí jedna mechanika, u které se Náročnost určí buď náhodně, nebo výpočtem z atributů, dovedností a schopností druhé strany.

Ad Zakončení: Jak to vypadá, když se božské astrální entity rozhodnout opustit své pozemské hostitele a kdesi ve sférách svedou souboj s nadpozemským Vetřelcem, to opravdu popsat neumím. Stejně jako na začátku na to koukáš z příliš přízemního (přirozeně lidského) pohledu. - A kromě toho mám už od prvního přečtení Dračího doupěte odpor k tomu, když mi systém diktuje, jakým způsobem si mám představit nadpřirozeno ve svém světě.

Ad Spousta kostek: To jsem rád. Já mám k poolu pozitivní vztah a řekl bych to přesně jako ty: Je to cool. :-)

Ad Hraní: Tady tě asi vůbec nepobírám. Chceš hrát RPG hru, tedy hru, ve které jde o tvou schopnost představivosti. A ty si neumíš představit, jak by se Vetřelec mohl pokusit zničit svět? A jak ho ty jako avatár najdeš? To je přece to hlavní, o co nám v RPG hrách jde, vymýšlet plán a představovat si, co uděláme.
Obrovskou volnost a možnost hrát Vetřelce i Lovce v podstatě jakkoliv považuju za klad hry. Pokud chceš jako Lovec svým avatárům dát přístroje, které Vetřelce najdou, do toho. Pokud chceš svému avatárovi propůjčit šestý smysl, do toho. Jasně, je to extra těžké pro nováčky, proto taky hru představuju jako systém pro zkušenější hráče, kteří už zhruba tuší, co mohou v RPG hře dělat.
Samozřejmě uznávám, že příklady jsou super věc, která umožní čtenáři si při vší té volnosti najít tu svou cestičku, a hodlám je při nejbližší možné příležitosti dodělat, ale prostě jsem to nestíhal. To je jediný důvod, proč tam chybějí. Už v pravidlech se píše, že připravuji příklady Lovců, příklady avatárů, příklady světů, příklady Vetřelců, seznamy dovedností a schopností, předměty, které můžeš jako Lovec darovat svým avatárům, a tak dále. Jakmile se k tomu dostanu, všecko bude. :B

Díky za všechny připomínky. :-)
-N. - Panda rhei
Uživatelský avatar
Nathaka
Příspěvky: 17
Registrován: 15. 12. 2008, 18:55

Re: [RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

Příspěvek od Nathaka »

Ti smajlíci jsou fakt hnusní. Člověk se chce příjemně usmát a ono to vyhodí takovej dementní škleb. Nechápu, že zrovna tahle sada je snad všude... *škleb*
-N. - Panda rhei
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12359
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: [RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

Příspěvek od Ecthelion »

Nathaka: Koukám jsi to rozebral od podlahy :D . Ještě ten komentář zkusím rozebret a doplnit. Možná jsme to napsali nejasně nebo jsme se ne úplně pochopili.

Zkusím ještě jednou, třeba k bodu 1. Porblém není v tom, že postavy nejsou ze Sims. Ani to, že jsou to mytická, bohu podobná stvoření žijící mezi světy, bez jediných emocí a očividných motivací zachraňující světy )což tam mimochodem není napsané - proto jsem se na to psal, protože jsem nevěděl, jak to je myšleno). Problém je, že tam není žádný zajímkavý background, žádné konflikty, které by ty postavy hnaly dál. Je to neurčité, chybí tam nějaké guideliny o tom, jak takové se takové postavy chovají, jak se hrají. Lovci obsadí avatarovu mysl a jsou tak vlastně sami sebou v jiném těle? Jak pak ale hrát mýtickou božskou bytost? Jenom to - jak se liší mezi sebou je problém... hra klade důraz na to, abych používal stejného Lovce ve více hrách po sobě, ale zároveň nevím proč bych to dělal, když jsou beztak všichni Lovci stejní (nebo se mi to tak zdá). Dej hráči něco čeho se může chytit (může to být něco přízemního ale velmi snadno pochopitelného jako jsou ty Sims (protože to každý chápe a hned ví o co jde), anebo hůř uchopitelné božsko-andělské, ale tehdy musíš člověku dát nástroje aby to pochopil)).

Zbytek se nese v podobném duchu, ale vážně si ještě neodpustím jeden komentář k poslednímu bodu - nepleť prosím otevřenost a volnost s vakuem a nedodělaností. Ta hra (mluvím o současné podobě do Kuchyně, kdy není moc času to plně dotáhnout), ti prostě nedává (ani zdaleka) dost materiálu, aby ses od toho odpíchnul. V prázdné hale si taky moc srandy neužiješ, i když tam vlatně nakrásně můžeš dělat cokoliv. Já teď opravdu ani netuším, co ve hře mám dělat. Není tam žádné vodítko. Jasně, dělat můžu všechno, ale jen něco má smysl... a v knize nejsou nápovědy, jak to rozlišit.

Celkově - IMHO máš dobré nápady, ale ještě bys pokaždé měl při jejich implementaci přemýšlet o jejich podstatě. Vždycky jsi polož otázky, proč jsou dobré? => Co je na nich podstatného? => Jak je implementovat tak, aby fungovaly a mohl jsi z nich něco vytěžit. Nápad, který zní super a ve finále je zabit provedením je k ničemu (teď můžu třeba narážet na vztah lovec/hunter, který je sám osobě dost cool aby se na něm dala postavit hra sama o sobě, ale ve finální implementaci mi přijde, že ten nápad tak trochu vyvanul).

Stejně tak, podle toho co píšeš i v téhle diskusi, jsi vymyslel spoustu věcí které jsi do hry nakonec nestihl nacpat, ale k pochopení té hry jsou esenciální. O tom co máš v hlavě ty my nic nevíme, hodnotíme pouze to, co je v té hře obsaženo. Když ti někdo píše, že je něco nejasného, nepochopitelného, vždycky hledej problém u sebe/svého textu, protože tam očividně někde nějaký problém je (možná ne úplně přesně v tom, co lidé píší, ale když na nějakém místě mají nesnáz, asi tam někde něco bude).

Prosím, neber si to tak, že ti do toho ryjeme. Chceme ti jen dát zpětnou vazbu na hru, kterou jsi poslal. Tohle není podnět k flamu, nám celkem nemusíš vysvětlovat jak jsi to myslel. To je spíš jen pro tebe, v klidu si je projdi a sám pro seve si je vyřeš. Snad si z toho něco vezmeš. Když ne, tak to nějak přežijeme. :wink:

Držíme palce s dolaďováním a dopisováním dalších materiálů.

(jinak samozřejmě pro tuhle kritiku jsou kriteria kvality nastavena relativně vysoko, ale kdyby žádná nebyla tak se nemáme moc o čem se bavit. Naopak čím více materiálu je tím snáz se hledají chybky :-? )
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek
Uživatelský avatar
Nathaka
Příspěvky: 17
Registrován: 15. 12. 2008, 18:55

Re: [RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

Příspěvek od Nathaka »

Ale však já to vůbec neberu tak, že ryjete, prostě jsem reagoval, jak jsem zvyklý. Je-li to definice flejmu, budiž. Aspoň bude v mém vlákně živo, no néé? :-) -- Naopak to beru tak, že přinášíte spoustu dobrých postřehů. To, že na ně reaguji a obhajuji se, vůbec neznamená, že je neakceptuji a nelíbí se mi. Zvlášť ten druhý post mě nutí k zamyšlení. Samozřejmě hlavně nad tím, co mi zůstalo v hlavě, ale na papír se mi to nepodařilo přenést.

Nicméně si nemyslím, že "vám to nemusím vysvětlovat". Právě naopak, musím. Aspoň tedy předpokládám, že od toho diskuze pod jednotlivými hrami jsou, totiž aby se tam nejen hry hodnotily, ale také aby se tam diskutovalo o tom, jak se k nim má přistoupit a jak se mají správně zahrát. Do té doby, než si najdu čas na rozšířenou verzi, budou tato vysvětlení muset stačit nejen vám, ale i dalším potenciálním čtenářům a hráčům. A není nic snazšího, pokud nevíš, jak něco zahrát, zeptat se autora, jak si to představoval. Ovšem jaký má smysl ptát se ho na to, pokud nečekáš odpověď? :-)

Počítám s tím, že v průběhu času nejen do pravidel, ale i do diskuze přispěju několika tipy a návody, jak s čím naložit. Také třeba podrobně rozeberu, co mě k sepsání různých částí vedlo a co jimi sleduji. (To je sice něco, co je potřeba znát, ale zase se to moc nehodí psát do pravidel, protože je tím hodně nafoukneš a při běžném hraní to tam překáží.)
-N. - Panda rhei
Uživatelský avatar
morech11
Příspěvky: 3937
Registrován: 28. 11. 2011, 18:47
Bydliště: Žltá ponorka

Re: [RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

Příspěvek od morech11 »

nuž... moja posledná hra na ohodnotenie, aj mi je trochu ľúto, že som sa toho zbavil tak rýchlo, dosť ma to bavilo ;)
zrejme mi zlezie nehet na palci, bolí to jak sviň, tak sa ospravdelňujem za prípadné preklepy a za okresanú dĺžku komentáru

:arrow? first feeling
hra má super nápad a úžasné grafické spracovanie, bohžiaľ dojem mi trochu kazia požiadavk kladené na rozprávača, podľa mňa je to na hranici únosnosti a keďže mám odrozprávané viac ako nahraté, dosť ma to zamrzelo.

:arrow? Nápad, atmosféra a celkový dojem
Nápad je veľmi pekný, veľmi oceňujem možnosť meniť settingy. Pravidlá majú veľmi dobrý štýl, i keď občas trochu predbiehajú. Nie je to ale nič strašné, dá sa to ľahko odpustiť :) Hru by som si vcelku rád zahral, ale bez mastera to asi nepôjde a ja sa na to necítim :)
5/5

:arrow? Hratelnost a provedení
mechaniky by mohli fungovať, ja len akosi nemôžem prísť na chuť poolovým systémom (i keď toto nie je klasický pool a dáva možnosť veľmi jemne členiť náročnosť úlohy). Výborné na hre je ale hlavne to, že je znovuhrateľná aj pre človeka, krtorrý nemá rád dlhé ťaženia. Na každé sedenie sa totiž dá pozerať zvlášť ako na novú hru ale pritom nikomu nič nebráni pridať tam nejaký spájajúci prvok. Čo sa mi na hre vyslovene nepáči je Strach ze jména. Tento prvok mi príde tak, že je to spôsob, ako jednoducho manipulovať hráčmi a to nie je nikdy dobre. Rozprávač sa proste rozhodne "uhm, toto vám ide pridobre," alebo v horšom prípade, "tak teraz ste ma nasrali," luskne prstami a skončil si :>:o/ Navyše... aj meno Superman, či Ten-tajomný-neznámy-čo-mi-tretí-krát-zachránil-krk je tiež len meno. Je jednoducho nevyhnutné niekoho/niečo pomenovať, keď už len ako trebárs Neznámy páchateľ po bitke v supermarkete. Ak by aj pravidlá boli postavené trochu inak, aj tak by bolo ťažké určiť hranicu, kedy ešte áno a kedy už nie. Jednoducho by som to škrtol. Kvôli tomuto prvku za mňa o pol boda menej.
3.5/5

:arrow? Ucelenost, srozumitelnost a podání
ale hej, vcelku to išlo :)
4/5

:arrow? Zapojení ingrediencí
nie tak dobré, ako etchelioni, všetky tie veci sa jednoducho dali nazvať ľubovoľne inak, ale rozhodne lepšie ako ja :D
4/5

tfuj, vymäkkol som, na začiatku som hry hodnotil tvrdšie ;)
Uživatelský avatar
Nathaka
Příspěvky: 17
Registrován: 15. 12. 2008, 18:55

Re: [RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

Příspěvek od Nathaka »

Paráda, díky za koment. :))

- Hm, nemyslím, že je to O TOLIK náročnější pro Vypravěče. Já se o tom zmiňuju jen řečnicky, hlavně abych Vypravěče motivoval. Ale hra má dobrý pevný systém, ve kterém je pro Vypravěče jednoduché rychle určit, co se ve scéně děje a k čemu směřuje, takže odpadá to nejtěžší na řízení hry - improvizace a plíživý pochod vpřed.
- Strach ze jména se samozřejmě dá zneužít, ale to se dá zneužít kdeco. Jenže když předpokládáš zneužití Strachu ze jména, tak předpokládáš, že PJ je zmrd. To je IMHO zbytečné. Zkus si místo toho představit, že Strach ze jména je tam hlavně pro pobavení. A to funguje. Když jsme hru testovali, tak jsme se dost pobavili při sledování toho, kolikrát za běžnuo konverzaci se lidé běžně oslovují a nazývají a jak se mění konkrétnost. Opravdu to bylo zajímavé, a neméně zajímavé mi přijde sledovat snahy hráčů jménu se vyhýbat, tzn. sbírat informace co nejefektivněji, v co nejkratším dialogu, a nemluvit moc o sobě. - Že se tomu nevyhnou, to je pravda, s tím se počítá. A neboj, hra je nastavená tak, aby se dala se slušnou porcí Dluhu stále dohrát. Spíš bych řekl, že je něco špatně, pokud hráči nemají ani bodíka. - Pokud ti to přijde jako chyba za půl boda, škoda. :-)
- To můžeš klidně rozvést. Dřív jsem míval strašné problémy se stručností vyjadřování. Píšu hodně obsáhle, sice srozumitelně a jazykově správně, ale natahuju. A určitě jsem se toho ještě nezbavil. Pokud bys například zvládl identifikovat místa, kde to skřípalo, byl bych rád. (Já sám vím minimálně o samotné mechanice Zkoušky a Střetu, je to v podstatě tatáž mechanika, ale je popsaná dvakrát a často se to asi bude plést. To napravím co nejdřív.)
- No zapojení intrediencí se podle mě blbě posuzuje... Že to šlo pojmenovat jinak? Ale tak to jde snad všechno.

Třeba jsi nevyměkknul, třeba je ta hra fakt dobrá! ^^
Díky za všechny postřehy, vážím si jich. :-)
-N. - Panda rhei
Uživatelský avatar
morech11
Příspěvky: 3937
Registrován: 28. 11. 2011, 18:47
Bydliště: Žltá ponorka

Re: [RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

Příspěvek od morech11 »

Nathaka píše: Třeba jsi nevyměkknul, třeba je ta hra fakt dobrá! ^^
možné to je ;) rozhodne nie je zlá (ale ohladne best hry si stále stojím za svojím, každopádne je to z iných dôvodov a nie nutne vďaka kvalite spracovania ;))

neviem, čo by som ti mal napísať k zrozumiteľnosti... je to čitateľné, v najhoršom na druhý krát som pochopil, o čo ide (alebo si aspoň myslím, že som pochopil :>;o) ), povedal by som, že tým, že je to krátke je to o trochu lepšie ako v DrD2 (ale dlhé by to asi bolo úrovňovo podobné). Aj začiatočník by tú hru asi pochopil (i keď je dosť atypická a nie veľmi lineárna, preto ako začiatočník by som po takomto experimente asi nesiahol), takže podľa mňa je to vpoho :)
Odpovědět

Zpět na „RPG Kuchyně 2012“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů