[RPG Kuchyně 2012] Reloading

RPG Kuchyně proběhla 11.–26. 2. 2012
Odpovědět
Klimbing
Příspěvky: 275
Registrován: 26. 7. 2008, 20:44
Bydliště: Praha, případně Třeboň

[RPG Kuchyně 2012] Reloading

Příspěvek od Klimbing » 28. 2. 2012, 10:28

Někdy nastanou chvíle, kdy i ti největší z hrdinů zaváhají. Právě tehdy, když selže úsudek nejprozíravějších a paže nejsilnějších, vkrade se do nezdolných srdcí pochybnost. "Kde se stala chyba?" táže se něco v nás. V té chvíli jsme jen krůček od propasti beznaděje. "Mít tak ještě jednu šanci."
"Máš ji mít," odpoví hlas přinášející naději a výzvu. Hlas, který vyburcuje i toho nejmenšího z hrdinů. Slova, která se stanou vlajkonoši tohoto dobrodružství, protože tentokrát to prostě musí vyjít!
Přílohy
Reloading.pdf
(163.27 KiB) Staženo 92 x

Uživatelský avatar
Insolitus
Příspěvky: 620
Registrován: 17. 8. 2007, 11:50

Re: [RPG Kuchyně 2012] Reloading

Příspěvek od Insolitus » 1. 3. 2012, 00:59

Tak tohle je první (a zatím jediná) hra, kterou jsem z letošní kuchyně četl. Takže zatím těžko hodnotit, jestli bude favoritem nebo outsiderem :-) Každopádně při čtení těchto krásně úsporných pravidel (opravdu oceňuji, že se všechno důležité vešlo na 6 stran, to jak tu někteří strašili se čtyřiceti stranami mě opravdu děsilo) jsem se moc dobře bavil.

Základní myšlenka je vlastně velice jednoduchá, zahrát opakovaně jednu scénu (slet scén) dokud postavy nedosáhnou cíle. Scénář, který je dobře známý z filmů či knih, ale nepamatuju, že bych na toto téma hrál někdy rpg. Takže za celkovou myšlenku a neokoukaný nápad dám 4 (klidně 4+) bodů.

Velmi oceňuji, že pro hru takto drobného a "shotového" návrhu, jsi zvolil jedinou obecnou mechaniku konfliktu. Obávám se, že pokud nebude při prvním Pokusu úroveň obtížnosti nastavena na nemožnout (nebo se postavám nezabrání se k úkolu vůbec dostat), tak to velmi snadno můžou už na poprvé hodit (přehodit 4 na d6 je 33% na úspěch (ve druhém kole, kdy mají postavy Dluh, tak šance na úspěch pro smrtelně nebezpečnou akci stoupá na 50%, protože postavy mají již nějaký Dluh)) a tím skončí hra vlastně dříve, než pořádně začala. Na druhou stranu, s postupující hrou se dosažení cíle od druhého Pokusu nijak mechanici nezlehčuje (sice stoupá obtížnost o hodnotu Pokusu, ale zároveň postavy mají Dluh, který umožňuje toto číslo snížit na nulu), takže by se mohlo stát, že hráči zvolí stejný nebo podobný postup a budeou věřit, že jim to tentokrát padne. Systém moc nemotivuje hráče, aby zkusili jiný postup, protože i na maximální obtížnost mají slušnou šanci, aby uspěli. (Na třetí stranu tohle se dá řešit tak, že hraji buďto s rozumnými hráči a nebo jim prostě domluvím) Každopádně bych se zamyslel nad fixním zvýšení obtížnosti (alespoň pro nebezpečné a nejisté akce) a přidal systém získávání nějakých "výhod" či "příprav" během hry (které narozdíl od univerzálního Dluhu, jsou vázané na konkrétní využití), které by pak zvyšovali šaqnce postav na úspěch. Dále si myslím, že výši obtížnosti, by měl rozhodovat pouze vypravěč, aby se předešlo sporům, jak je věc lehká či složitá. Ikdyž tohle je asi hodně na preferencích skupiny. Celkově sice není syytém nijak nápaditý, ale je ve své jednoduchoti určitě velmi funkční a užitečný. Dávám 3 až 4 body.

K vlatnímu zpracování mám pár poznámek. Pleteš termíny, respektive někdy několik věcí označuješ jedním slovem (např. Pokus - několikrát jsem si nebyl jist, jestli je tím myšleno číslo Pokusu, ve smyslu pokolikáté se hraje, a kdy je prostě myšlena snaha o něco). Mimo to některé termíny nemáš nikde přímo vysvětlené a čtenář je loví z textu. Doporučil bych ti nejprve, než začneš nějaký termín používat, ho (klidně krátce, ale) jednoznačně vysvětlit, a pak ho v textu nějak zvýrazňovat (velkým prvním písmene, tučně, kurzívou, jiným fontem ....). Jinak ale myslím, že už po prvním přečtení mi bylo jasné, jak se hra hraje. Přez celkovou srozumitelnoust dávám za výše uvedené chyby 3 body.

Použití Dluhu ve smyslu dluhu osudu vůči postavám považuji za vysloveně vtipné, společně s tím, ale pak Chyba působí poněkud nedůvěryhodně, když se moje chyba mění na dluh někoho jiného. Co se týče dalších dvou, tak mám letos úplně stejnou zkušenost jako ty, protože taky mě tentokrát některé ingredience inspirovali atmosférou a náladou a ve výsledné hře nejsou třeba moc vidět. Celkově myslím, že Brána a druhý obrázek, byli využity plně. Zatímco Dluh a Chyba byli jen použioty k pojmenování mechaniky, která by se klidně mohla jmenovat jinak. (Ikdyž tohle se v kuchyni stává a vymyslet něco, kde budou všechny 4 ingredience skutečně základní a neodělitelný prvek hry vyžaduje značně geniální nápad. Takže bych kvůly tomu nevěšel hlavu.) Dal bych 3 body.

Osobně děkuji za napsání téhle věci, líbilo se mi to a někdy bych hru rád vyzkoušel ;-)
RPG Kuchyně 2014 Opportunity - Právě vyšlo nejnovější číslo Parlamentního plátku, časopisu o politice a pro politiky. Takže rychle do poslaneckých lavic a za řečnický pult. Letenky na Seychely nerostou na stromech!!!
RPG Kuchyně 2010 Astra non mentiuntur - RPG Kuchyně 2011 Na kraji - RPG Kuchyně 2012 Poslední soud

Uživatelský avatar
morech11
Příspěvky: 3924
Registrován: 28. 11. 2011, 18:47
Bydliště: Žltá ponorka

Re: [RPG Kuchyně 2012] Reloading

Příspěvek od morech11 » 10. 3. 2012, 16:23

so... konečne som sa dotrepal k hodnoteniu hry, ktorá je pre mňa v tomto ročníku víťaz (prečítané už mám všetky, hodnotiť to budem postupne, predtým si ich ešte zbehnem)

:arrow? first feeling
Prvé dojmy boli dosť zmiešané. Hra totiž nemá žiaden slušivý kabátik a hovorte si kto chcete čo chcete, obal predáva. Pod touto šupkou sa však skrýva jeden vynikajúci nápad s decentným spracovaním.

:arrow? Nápad, atmosféra a celkový dojem
Nie som vyznávač ciest časom, ani v sci-fi to nemám rád, ale už dlhšie som hľadal niečo ako toto, či už ako hru počítačovú, stolovú, alebo nebodaj rpg. Viac hľadať nemusím. Myslím, že pôvodne si to zamýšľal trochu inak, ale aj toto je varianta, ktorú bez problémov tvoja hra (s dobrým rozprávačom) utiahne. Rozhodne by som si ju chcel zahrať s maximálnou prioritou a preto:
5/5

:arrow? Hratelnost a provedení
Mne osobne by stačil jednoduchý systém a la Sága (ktorý je mimochodom z môjho pohľadu najlepší, aký som kedy videl), avšak ani tvoj nie je na zahodenie. Je úplne originálny a vyzerá to tak, že hra by mala pekne odsýpať aj s tvojím systémom. Mne osobne by chvíľu trvalo, kým by som sa hry prejedol, takže za mňa 4.5/5, z objektívneho hľadiska
4/5

:arrow? Ucelenost, srozumitelnost a podání
Chcelo by to krajší kabátik ;) Hre by rozhodne prospelo, ak by prešla nejakou grafikckou úpravou, ale na druhú stranu to nie je až také podstatné a text je čitatelný aj v tomto stave. Ako začiatočník by som ale zrejme s touto hrou mal problémy, lepšie asi hrať až s nejakými skúsenosťami. Na druhú stranu verím, že dobrý PJ by to zvládol vysvetliť :)
3/5

:arrow? Zapojení ingrediencí
už ma nebaví každému písať, že ja som to nezvládol a on to má v poriadku, i keď to asi šlo aj lepšie. Doteraz som jednoducho nevidel nič "inspirující, nadšení, ukázkové", takže tiež
4/5

tfuj na mňa, tie posty sú čím ďalej, tým kratšie, už to flákam :)

nie som si istý, či má táto hra odo mňa vyššie bodové hodnotenie ako dostal crowen, čo by mohlo vyzerať tak, že crowen má lepšiu hru. V zásade to je pravda, crowenov výtvor je lepší (a E^2 asi tiež dostanú viac), z môjho pohľadu to však neznamená nič. Pre mňa je táto hra výťaz, nech to dopadne akokoľvek :clap:

Uživatelský avatar
Tadeas
Příspěvky: 586
Registrován: 10. 7. 2009, 14:58
Bydliště: Holic

Re: [RPG Kuchyně 2012] Reloading

Příspěvek od Tadeas » 10. 3. 2012, 18:25

morech11 píše: Mne osobne by stačil jednoduchý systém a la Sága (ktorý je mimochodom z môjho pohľadu najlepší, aký som kedy videl), avšak ani tvoj nie je na zahodenie.
+1! :-)=

zatial nebudem Reloading hodnotit sam, ale tak ako v niektorych ostatnych vlaknach mi neda nenapisat rozhodne nerozhodny verdikt mojej kamaratky aka naprosteho laika na poli rpg hier. citujem: "Opakování situací je zajímavý nápad, i když tímhle stylem můžeš vyhrát s mnohem bizardnějším a nepravděpodobnějším řešením, než bylo původní."

viem ze je to dost strucne, no bohuzial som viac neziskal. pokusim sa z nej dostat aspon 3-4 vety o kazdom systeme.

Uživatelský avatar
Nathaka
Příspěvky: 17
Registrován: 15. 12. 2008, 18:55

Re: [RPG Kuchyně 2012] Reloading

Příspěvek od Nathaka » 3. 4. 2012, 00:40

Zdravím! Tak jsem přece jen dorazil, snad bude můj názor k něčemu.

Začnu chválou. Ta myšlenka opakovat stejnou scénu a využívat přitom nasbíraných poznatků je vpravdě geniální. Není to tak dávno, co jsem si pohrával s něčím podobným, původně jsem chtěl napsat dobrodružství pro Dračí Doupě, kde by se dělo něco podobného, pak jsem si zase zahrával s myšlenkou systému, ve kterém jsou postavy nesmrtelné a pouze respawnují. Takže jo, myšlenka této hry je extra silná, podle mě nejlepší ze všech soutěžících her (aspoň co jsem si tak prolétl).
Pro zajímavost: z raného mládí si pamatuji film Hellraiser: Inferno, tam byl reloading do příběhu vsazen opravdu svérázně a kvalitně. Neznáš ho, Klimbingu?

Pak bych asi ohodnotil sloh. Až na dvě tři drobné chybky (překlepy) to bylo psáno velmi srozumitelně a čtivě. Text se dá proletět během chvilky, což je super. Na druhou stranu to ale občas škodí, protože jak čtenář letí stručným textem, tak nemusí úplně zpracovat všechny informace, takže čas od času neuškodí i zpomalit. (Třeba to byl jen dojem z toho, jak čtu teď.)

A zbývá mechanika. To je asi ten kámen úrazu - to ostatně ve většině her. Jednoduchost jediného vyhodnocovacího mechanismu je plusem, ale mně docela vadí určování obtížnosti. 0 - 3 je hrozně malý rozptyl, ve kterém se hodně špatně zachycují rozdíly mezi jednotlivými možnostmi. Je pak v podstatě jedno, jestli se o jednu akci pokusí všichni hráči, anebo jeden z nich bude dělat něco jiného...
A pak ty čachry s úpravami. Nejde o to, že by to bylo nepochopitelné, ale že je to trochu, neumím najít lepší slovo, podivné. Neintuitivní. Člověk by čekal, že s novými znalostmi to bude lehčí - ale ono je to těžší. Proč? Proč to osud dělá postavám těžší, když jim pak stejně něco vrátí prostřednictvím dluhu?
Toto celkově je velký problém hry na reloadingovém principu. Není to vina autora. Podle mě se prostě reloading dá pojmout jako vynikající prvek příběhový a atmosférický, snad i jako vedlejší mechanika, ale postavit celou mechaniku hry kolem něj je nešťastné. Dochází ke spoustě paradoxů, které zmiňovali už kluci přede mnou - velký vliv náhody a hodu kostky, především.

Pak snad jen drobnosti. Zapojení ingrediencí je asi splněno, ale nijak zvlášť oslnivě. A celkem mě mrzí, že je to pojaté tak minimalisticky: Černý text, bílé pozadí, žádné úpravy, nic. Porota to nehodnotí, ale jak je asi zjevné z mého vlastního pojetí pravidel, já sám na to dost dám a hraje to pro mě velkou roli pro určení finálního dojmu.

Celkově přináší tato hra vynikající, ne-li nejlepší inspiraci ze všech, a velmi stručný, jednoduchý a jasný popis. Dobře se vysvětluje, snadno se hraje, je velmi vhodná i pro nováčky (i když musí mít hlavu na zahrání role a ještě pamatování průběhu děje). Je škoda, že ústřední mechanika pro mě nefunguje a přináší spíš rozpaky. Systémově bych to zkrátka postavil úplně jinak. - V každém případě palec nahoru, především za odvahu pokusit se o komplikované téma. :clap:
-N. - Panda rhei

Klimbing
Příspěvky: 275
Registrován: 26. 7. 2008, 20:44
Bydliště: Praha, případně Třeboň

Re: [RPG Kuchyně 2012] Reloading

Příspěvek od Klimbing » 8. 4. 2012, 15:26

Test hry
Reloading jsme otestovali jednou hrou.
Scénář (ve stručnosti): Dvě letadla s podezřením ze záměru uskutečnit teroristický útok ala 11. září. Hráči jsou příslušníci tajné služby a mají za úkol útoku zabránit. Aby měli šanci tento úkol splnit, mají možnost se díky fantastickému technickému vynálezu vracet v čase krátce před tragédii do letadla dle vlastní volby.
Průběh: Obě letadla skončí zničením, avšak v jednom případě se jedná o havárii a v druhém o onen teroristický útok. To je první klíč k odhalení útoku a zabránění mu. Mezi letadly navíc probíhá komunikace, tedy nejedná se o dvě oddělené hry a nezávisle na volbě letadla hráči mají šanci něco zjistit. Do toho všeho se motají podezřelí, ale nevinní cestující, zbraně - ukryté i použité, teroristi i s nimi spolupracující letušky. Vše je stlačeno nedostatkem času do akční pátrací hry.

Systém: Pravidla tlačí hru dopředu, což je dobře. Na druhou stranu se ukázalo, že jejich efekt je hlavně psychologický a jinak je lepší pracovat především s informacemi a atmosférou než čísly. Hra byla poměrně dost náročná na přípravu - vypravěč musí vědět přesně, co se kde děje a navíc mít poznámky, aby byl schopen události při dalším pokusu reprodukovat. Ve výsledku trvala příprava vypravěče zhruba tolik, co samotná hra, ale stálo to za to a bez této předem vynaložené péče si hru nedokáži představit.
Příprava postavy byla věc okamžiku, vysvětlení pravidel bylo rychlé a pravidla sama se poměrně hladce zažila.

Shrnutí: Hra byla fajn a zábavná, pomohla k odstranění pár drobných chyb v systému. Hlavní podíl na hře měla spíše příprava než samotná pravidla. Jejich role byla především psychologická a pomocná v tom, na co myslet a co si před hrou vyjasnit.
Ke hře se tedy hodlám vrátit a jsem s ní v mnoha ohledech (ne ve všech) spokojen, ale ptám se sám sebe, zdali by absencí hlavní mechaniky vůbec hra nějak utrpěla. :P

Uživatelský avatar
morech11
Příspěvky: 3924
Registrován: 28. 11. 2011, 18:47
Bydliště: Žltá ponorka

Re: [RPG Kuchyně 2012] Reloading

Příspěvek od morech11 » 8. 4. 2012, 17:30

Hra tohoto typu by sa podla mna dala odohrat v akomkolvek systeme, takze odpoved na tvoju otazku by mohla zniet: nie, neuskodilo by to.

AVSAK

Sam si prisiel na to, kolko prace dala priprava hry aj v systeme, ktory bol pre nu vymyslany a nechcem ani pomysliet na to, kolko casu to zaberie v niecom inom, preto si myslim, ze hra s touto ideou potrebuje system, ktory bude nielen voditkom, ale aj oporou.

Konecna odpoved teda znie, ze hra by neutrpela jedine v pripade, ze by si vymyslel este lepsi system ;)

(inak... Podla mna je pre rozpravaca ovela schodnejsia cesta, ktoru som si predstavoval v tvojej hre ja. Postavy by si museli aktivne pripravovat cestu a to by dovolovalo rozpravacovi viac improvizovat a zjednodusilo by mu to opisy a situacie, ktore by si inak musel vochystat doma. Naviac, aj repetitivna hra by neupadala do linearnych kolaji... ;))

Odpovědět

Zpět na „RPG Kuchyně 2012“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host