[03] Zvířata

Uživatelský avatar
Maugir
Příspěvky: 978
Registrován: 13. 8. 2011, 01:20

Re: [03] Zvířata

Příspěvek od Maugir » 29. 2. 2012, 22:38

Do půlnoci to určitě pošlu, omlouvám se, že mi to tak trvá, ale to přijímání oprav je zdlouhavější než jsem myslel.
Obrázek

Uživatelský avatar
Maugir
Příspěvky: 978
Registrován: 13. 8. 2011, 01:20

Re: [03] Zvířata

Příspěvek od Maugir » 29. 2. 2012, 23:56

Dokument "Zvířata" je v dropboxu.

Charlesi, za opravy moc díky, psal jsem to (ten úvodní text) trochu v chvatu a neměl jsem pak čas to pořádně opravit, takže jsem vážně rád, že to teď má trochu čitelnou formu (až si říkám, jestli to už není víc Tvůj text než můj;)), odmítl jsem jen pár oprav, větinou ve prospěch větší přesnosti.
Někdy jsem naopak s těžkým srdcem upřednostnil Tvou okulibější opravu na úkor správnosti a doufám, že to nebude číst žádný biolog (dravci nejsou synonymem predátorů, dravci [=Falconiformes] jsou ptačí řád), ale když jsi to takto opravil už poněkolikáté a já nemám vymyšlený žádný lepší ekvivalent, podléhám časovému nátlaku a nechávám to tam).
Co se týče slovesa drvit, tak když je dost dobré pro knihu Hobit aneb cesta tam a zase zpátky, nemůže nad ním ohrnovat nos náš Bestiář:)

:arrow? Pro úvodní text jsem vykradl/vymyslel pár příkladů pověr. Protože se do něj všechny nevejdou, chtěl bych Vás poprosit (kromě Charlese, který tak již učinil), abyste vybrali ty, které se vám líbí nejvíce (případně nejméně nelíbí; připadají vám nejpoužitelnější/nejatmosférotvornější pro hru). Pokud Vám připadá nejlepší něco, co tu není, připište (ale primární úmysl je počet zredukovat).
Příklady pověr (které mohou být pravdivé):
- Kdo na jaře uvidí letícího čápa, bude dlouho živ, kdo uvidí sedícího, záhy ochoří.
- Táhlé havraní krákání v předvečer rovnodennosti značí místo, kde se až do svítání otevírá brána do světa přízraků a sny se mísí s realitou.
- Laně, obcházející na večer po lukách, chrání vesnice před vílami a jinými běsy. Kdo by některou zabil, přivodí prokletí celé dědině.
- Hadi se nejraději vyhřívají na kamenech, pod nimiž je zakopán poklad.
- Pokud psi celou noc vyjí, obchází v okolí něco zlého .
- Pomazání krví beránka chrání děti před chorobami a domy před neštěstím.
- Kohoutí zakokrhání láme kouzla noci a zbavuje běsy nadvlády nad člověkem.
- Nad bývalým šibeničním kopcem krouží hejno vran – někdo se chystá spáchat hrdelní zločin.
- Do pavoučích sítí se chytají noční můry.
- Velikými rybami plujícími těsně pod hladinou lákají vodníci a jezerní netvoři neopatrné rybáře.
- Ulita mořského měkkýše chrání před impotencí.
- Tam, kde za úplňku houká sýček, je zakopáno tělo, jehož duše nemůže nalézt klidu.
- Krkavčí chór za noci zimního slunovratu probouzí stvoření temnot.
- Kulich hlásá pověsti, že tě na blízku neštěstí.
- Vrány vodí duše mrtvých na onen svět a mohou je také přivést zpět.
Obrázek

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 12288
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: [03] Zvířata

Příspěvek od Pieta » 1. 3. 2012, 00:09

To bych nejdřív potřeboval vědět kontext, ve kterém se ty pověry vyskytnou. Instinktivně se mi nejmíň zamlouvají ty, které jsou příliš jednoznačné a vedou k něčemu, co je příliš snadné potvrdit nebo vyvrátit; ale pokud by to měla být semínka zápletek, tak zrovna takové jsou asi nejzajímavější.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Uživatelský avatar
Charles
Příspěvky: 3628
Registrován: 21. 7. 2009, 19:13

Re: [03] Zvířata

Příspěvek od Charles » 1. 3. 2012, 09:08

Maugir píše:Dokument "Zvířata" je v dropboxu.
Úderník! :)
Upravil jsem ještě strukturu nadpisů, aby to pro Bouchiho bylo návodnější při sazbě - ty dva hlavní typy jsem udělal velkými písmeny/kapitálkami a vložil jsem před nadpisy jednotlivých bestií začátek nové stránky. Je to v dropboxu pod názvem "Zvířata - struktura nadpisů" - jako návrh, že tyto nadpisy bychom nadále používali (u úrovně 3 a 4 jsem jen změnil název, styl je zachován, aby fungovala Kryštofova šablona).
Dnes večer po diskuzi v čajovně nebo nejpozději zítra ráno bych to odeslal Pietovi, Bouchimu a Rimbovi.

EDIT: Ještě se zkus zamyslet, co přidat k lišce a co umazat z krysy. Vše ostatní se doladí podle sazby, ale tyhle dvě jsou výrazně kratší/delší, než je potřeba.

Uživatelský avatar
Maugir
Příspěvky: 978
Registrován: 13. 8. 2011, 01:20

Re: [03] Zvířata

Příspěvek od Maugir » 1. 3. 2012, 09:34

Dobře:)
Edit: ještě jsem to prošel a udělal dvě úpravy - za "jak bojuje" jsem doplnil dvojtečku (protože u "Jak jedná" i "Jakou roli má v příběhu" dvojtečka je), a tyto dílčí nadpisy jsem u krys a netopýrů, které mám v množném čísle*, převedl do množného čísla ("Jak jednají"...).

*to množné číslo je tam ze dvou důvodů. Důvod pro Vás: nejpoužitelnější jsou v hejnech, tedy ve velkém množství. Důvod skutečný: popis zahrnuje více živočišných druhů (u krys dva, u netopýrů kolem dvaceti).
Obrázek

Uživatelský avatar
Maugir
Příspěvky: 978
Registrován: 13. 8. 2011, 01:20

Re: [03] Zvířata

Příspěvek od Maugir » 5. 3. 2012, 08:28

Pieta píše:To bych nejdřív potřeboval vědět kontext, ve kterém se ty pověry vyskytnou.
Kontext už bys měl touto dobou znát:) Zatím jsou tam ty, které vybral Charles, ale chtěl bych se řídit i výběrem Vás ostatních.
Obrázek

Uživatelský avatar
Maugir
Příspěvky: 978
Registrován: 13. 8. 2011, 01:20

Re: [03] Zvířata

Příspěvek od Maugir » 23. 3. 2012, 22:38

Charles píše:Má. Pietovy poznámky najdeš v dropboxu. :)
Díky za ně. Překvapilo mne, že je tak málo oprav:)
Charles: Myslím, že poznámky v úvodu by sis měl přečíst hlavně Ty, jako šéf, abys rozhodl, jaký text zůstane a jaký přeskočí
do nejobecnějšího textu. Mimo to se musíme domluvit na tom, co tedy povolíme jako platby, takže možná mrkni na všechny připomínky.

Pieta: V první řadě děkuji:) A teď komentář ke komentářům.
Koukal jsem, že Ti vadí dvojodrážky a trojodrážky. Začal jsem to psát s tím, že se později nalezne nějaké elegantnější řešení. Škrtnout to ale nelze - myslím si, že by čtenáři byli dost zmatení a neorientovali by se.
Co bys navrhoval udělat s mluvícím divočákem, případně liškou, k nimž chováš, zdá se, značnou nelibost? Předělat od základu?

Co říkáte Vy ostatní? Některá zvířata jsou dost pohádková, což jsem sice chtěl, ale není to špatně? ANKETA :D

Se sluchem hadů je to tak - alespoň nakolik tomu rozumím - že skutečně vnímají vibrace dolní čelistí. Ty se přenášejí do středního a vnitřního ucha a do mozku, kde je had slyší. "Slyší přicházet" tedy ve zkratce znamená "vnímá sluchovým ústrojím jeho kroky." Nevím, jestli kvůli tomu zakládat novou ZS, protože jsem získal dojem, že právě tyto "vědecké" snahy o vysvětlení jsou značně neoblíbené a atmosféroborné.


P.S. Vidím, že je Vás hodně, kdo máte problém se slovesem drvit. Protože se vyskytuje v části, která se bude nejspíš přesouvat, možná z textu zmizí nezávisle na mně, nicméně: použití slova, jež bylo dost dobré pro překlad Hobita, je podle mne natolik v pořádku, nakolik jen může být. Že je to archaismus? Děláte si legraci? Pro hru, v níž postavy nosí u pasu palcáty a řemdihy zatímco provádějí lučbu jsou snad vhodné jen nejnovější výrazy?
Obrázek

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 12288
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: [03] Zvířata

Příspěvek od Pieta » 24. 3. 2012, 00:49

Maugir píše:Koukal jsem, že Ti vadí dvojodrážky a trojodrážky. Začal jsem to psát s tím, že se později nalezne nějaké elegantnější řešení. Škrtnout to ale nelze - myslím si, že by čtenáři byli dost zmatení a neorientovali by se.
Aha, tohle mi uniklo. Považoval jsem to za podobný hromadný překlep, jako mizející mezery po dvojtečkách.
Čili tam předpokládáš něco jako černej a bílej bullet?
Maugir píše:Co bys navrhoval udělat s mluvícím divočákem, případně liškou, k nimž chováš, zdá se, značnou nelibost? Předělat od základu?

Co říkáte Vy ostatní? Některá zvířata jsou dost pohádková, což jsem sice chtěl, ale není to špatně? ANKETA :D
Obecně to problém není, naopak se mi už v původních zvířatech tady na fóru líbily ty různé pohádkové inspirace; ale pár motivů mě vyloženě praštilo do oka jako fyzicky nepravděpodobné až nemožné.
Třeba u těch lišek bych vůbec neměl problém si představit, kdyby místo toho, aby se v noci vkrádaly do kurníku, zařídily by si, aby je někdo pohostil a ještě měl dojem, jak na tom vydělal.
Maugir píše:Se sluchem hadů je to tak - alespoň nakolik tomu rozumím - že skutečně vnímají vibrace dolní čelistí. Ty se přenášejí do středního a vnitřního ucha a do mozku, kde je had slyší. "Slyší přicházet" tedy ve zkratce znamená "vnímá sluchovým ústrojím jeho kroky." Nevím, jestli kvůli tomu zakládat novou ZS, protože jsem získal dojem, že právě tyto "vědecké" snahy o vysvětlení jsou značně neoblíbené a atmosféroborné.
Máš pravdu, že ten původní popis vlastně odpovídá. Já už jsem tak zvyklý na "hadi neslyší, ale vnímají vibrace," že mě to zarazilo.
Schopností jsem myslel hlavně na to, že vnímají vibrace + mají prostorový čich - to by znamenalo, že budou schopné celkem slušně vnímat i ve tmě, ne? Ale nejsem biolog, můžu se mýlit.
Maugir píše:P.S. Vidím, že je Vás hodně, kdo máte problém se slovesem drvit. Protože se vyskytuje v části, která se bude nejspíš přesouvat, možná z textu zmizí nezávisle na mně, nicméně: použití slova, jež bylo dost dobré pro překlad Hobita, je podle mne natolik v pořádku, nakolik jen může být. Že je to archaismus? Děláte si legraci? Pro hru, v níž postavy nosí u pasu palcáty a řemdihy zatímco provádějí lučbu jsou snad vhodné jen nejnovější výrazy?
Ono asi lidem nevadí, že je to archaismus, ale že je to archaismus, který skoro nikdo nezná (narozdíl od řemdihu).
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Uživatelský avatar
Maugir
Příspěvky: 978
Registrován: 13. 8. 2011, 01:20

Re: [03] Zvířata

Příspěvek od Maugir » 30. 3. 2012, 21:15

Pieta píše:Schopností jsem myslel hlavně na to, že vnímají vibrace + mají prostorový čich - to by znamenalo, že budou schopné celkem slušně vnímat i ve tmě, ne? Ale nejsem biolog, můžu se mýlit.
Tím narážíme na problém, nad nímž jsem uvažoval, když jsem řešil ZS. Valná většina zvířat se orientuje ve tmě lépe než člověk. Od divočáků, kteří "aktivitou oplývají" zejména navečer a následně v noci (dost typické pro naše sudokopytníky obecně), přes tu zmiji, až třeba po žáby. A protože jsem nechtěl každému zvířeti dávat Noční oči (najdete u trpaslíků) a spokojil jsem se s tím, že jsem dal netopýrům Netopýří sluch (najdete u krollů). Prostě budu doufat, že každý chápe, že kočka se v noci bude orientovat líp než člověk:)
Zajímavý útěk píše píše:Pokud však Průvodce přehodí všechny hráče, měly by se zvířetem udržet tempo jen ty postavy, které se vyčerpají. Svým vyčerpáním by tudíž neměly ani tak zabránit tvorovi v běhu, jako spíše se udržet v závěsu či alespoň na dohled. Pro ostatní neúspěchem honba končí. Hráči by se neměli bát vymýšlet zajímavé situace, které je vyčerpají a „otlučou“. Zde je dobré si připomenout, že útěk je fyzická záležitost, a tedy postava toužící udržet krok musí čerpat zdroje z Těla .
Pieta píše:Jaký je tady záměr? Nějak mi to tam úplně nesedne, protože bych si tipnul, že hráči vymyslí X způsobů, jak to řešit jinými dovednostmi a jinými zdroji.
Záměr je zopakovat pravidlo, že při neúspěchu se vyčerpáváš tím druhem zdrojů, na něž míří akce protistrany. Útěk je fyzická záležitost => při pronásledování se vyčerpáváš z Těla:) Nebo jsi tím myslel ještě něco jiného?
Příklad protiakce proti hejnu píše:smetu ze stolu všechny ty zatracený křivule a snažím se mezi sebe a krysy postavit bariéru střepů
Oprava píše:smetu jim do cesty ze stolu všechny ty zatracený křivule, takže udělají bariéru ze střepů a syčících a bublajících vodiček
Zde bych nechal původní znění. To proto, že v dané chvíli ještě není jasné, co se ve skutečnosti stane (snažím se), a teprve kostky ukážou jak úsilí jednotlivých aktérů dopadlo (jestli doopravdy "dělají bariéru ze střepů a syčících a bublajících vodiček"). Ta formulace "Chci", "Snažím se", "Mým záměrem je, aby" je podle mne dosti důležitá. Nejsou to tři popisy, z nichž se využije čtvrtý (vyčerpání), jak je DrD II vyčítáno. Jsou to tři záměry a finální popis toho, co se stalo je jen jeden. To je dost podstatné (mám ten pocit), pročež, jak píšu, ponechám původní znění, pokud se někdo neodvoláte:)
Pietovo shrnutí pravidla píše:Mluvící zvířata se pro účely vyjednávání počítají za magická zvířatanadpřirozené tvory, pro účely magického ovládnutí mysli za lidi.
Pieta píše:Tohle vyplývá z textu nahoře, ale je to takové zvláštní. Mág totiž nemůže ovládat nadpřirozené bytosti, jenom lidi.
Aaano. Vskutku. Mé myšlenkové postupy byly následující: zvířata je možno jednoduše ovládnout, lidi ne. Mluvící zvířata by nemělo být tak jednoduché ovládnout, udělám z nich lidi (pro účely magie). Teď mě navíc napadá, že nevím, kdo by je měl úmět zastrašovat. BojovníK? (lidé) Vědmák? (běsi a nemrtví) Hraničář? (netvoři) Nikdo? (to asi ne, když je možné zastrašit i draka)
Mluvící jelen píše:Platbou pomocníku tak mohou být dlouhé debaty nad elfskou poezií, reprodukce mistrovských hudebních skladeb v akusticky vhodném prostředí nebo diskuzsní kroužky s význačnými osobnostmi filozofie (platba: akce).
Pieta píše:„Akce“ není v podporovaných variantách plateb v základních pravidlech, navíc je to hodně abstraktně popsané, což odporuje doporučení, že platby mají být konkrétní. Pokud chceme zavést nové varianty platby, rozhodně bych byl pro, aby jim bylo věnováno aspoň pár slov. Jak to třeba bude vypadat prakticky ve hře? Asi by hráč neměl přijít o možnost nějaké aktivity, protože musí s jelenem probírat Rembrandta, nebo každou hru roleplayovat hluboké debaty o symbolice v uměním přírodních národů; na druhou stranu, omezuje to hráče nebo postavu vůbec nějak?
Tak tady vlastně nevím, co chceš. A jaký účel má tedy vlastně platba, protože jsem celý ten koncept možná špatně pochopil. Má platba omezovat nebo ne? Co je omezení a co ne?
Pro mne je hlavní přínos platby její příběhová stránka. Co mi říká platba u mluv. jelena? Že pokud budu oplzlý žoldák, jehož jediným koníčkem je chlastání, tak získat a udržet si tohoto tvora pro mne bude zatraceně náročné. Pokud budu druid, který každý večer medituje nad tím, proč bohové udělali tohle a proč táhleto a odkud jdu, kdo jsem a kam kráčím, je pro mě mluvící jelen fajn společník, který se mnou bude rád (a já s ním), aniž by nás to stálo nějaké křečovité úsilí.
To je "realita", kterou jsem chtěl v platbě odrazit. Chtěl jsem, aby měly postavy záminku "probírat Rembrandta," nebo vést "hluboké debaty o symbolice v uměním přírodních národů", aby hráče napadlo, že je něco takového možné, chtěl jsem je nakopnout k roleplayingu. Chtěl jsem podnítit scénu, kdy si hráči řeknou "a dneska tu platbu odehrajem" a všichni hráči budou společně vymýšlet kulturní reálie světa, se kterými potom může PH dál pracovat. Myslím si, že na hráče velice silně zapůsobí, když je po několika sezeních ústřední (nebo i vedlejší) postavou zápletky postava, o níž ví, že ji sám vymyslel a sám zasadil do světa.
Jasný, většina lidí řekne "provedu platbu pomocníku, jedeme dál", ale jestli to alespoň někoho přiměje k zajímavému osvěžení hry, je pro mě tahle platba "zadarmo" mnohem užitečnější než "pět grošů". Jak jsem psal, u mě by platba penězi byla ta úplně nejlevnější. Nekontroluju hráče, kolik jich mají. Když by se nedostávalo, přisypu jim, co potřebují. Platba v groších je pro mě o ničem, naše hra nemá čas se zabývat účetnictvím.

Ale třeba jsem úplně mimo:) Komu ještě vadí/se nelíbí platba u jelena, ať zvedne ruku, ať si trochu zkontroluju všeobecné mínění.

Mluvící kočka píše:Hrůza a děs
Pieta píše:Nevím, jestli doslova – přece jen si nedovedu představit, že bude nějak běžně zastrašovat lidi. Neměla by mít spíš nadání na nějaké jiné sociální věci?
Nevím, zda to bylo poznat, ale snažil jsem se mluvící kočku popsat jako tvora, z nějž mají všichni strach. Ne proto, že by je kousla, ale proto, že na ně ví mnoho věcí a úplně všechny dokáže použít proti nim. Když s ní mluvíš, kane ti z čela pot, jak se usilovně snažíš ukončit rozhovor, aniž bys jí dal záminku prozradit tajemnství, kterého se nejvíc bojíš. V tváří v tvář tomu krutému tvorovy cítíš nejistotu, jestli nemá v rukávu něco o čem nevíš... Prostě pomocnice pro inkvizitorku. Jestli z popisu mluvící kočky v dokumentu nebyl ani trochu cítit děs či hrůzy, pak jsem to popsal špatně. Strach z toho, jak proti Tobě obrátí to, co jsi právě řekl. Noční můry z představ, že by sis s ní měl promluvit ještě jednou. To je podle mě regulérní zastrašování, jen jsem to možná špatně popsal:)

Edit:

To zastrašování u kočky naráží na problém definice zastrašování. Mluvící kočka nezastrašuje tím, že by mávala kyjem a příšerně řvala, to máš pravdu. Spíš na člověka působí podobně, jako malý inkvizitor, nebo stařeček co má pod palcem podsvětí. Desetkrát převyšuješ jeho sílu, ale přesto z něj máš smrtelný strach... Prostě když slyším nadání na zastrašování, tak mi to k tomu sedne.
Krysy píše:Pod označení krysa se zahrnuje i potkan, velký krysí druh. Zatímco skutečná krysa je spíše býložravá, potkani masem rozhodně nepohrdnou a na rozdíl od svých menších příbuzných též dobře a rádi plavou.
Pieta píše:Hned vedle sebe se dozvím, že krysy jsou býložravé a agresivní ke všemu živému, a o něco dál, že hejno krys sežere člověka zaživa – to mi k sobě nesedne. Buď nějak tenhle rozpor vyřešit, nebo, pokud to tak skutečně má být, navrhoval bych ty změny, co jsem udělal do textu. Jo, a česká wiki tvrdí, že krysa obecná je všežravec, jen dává přednost býlí.
Zde je pro mě dost drsnou bariérou české názvosloví, které je dost matoucí. Když lidé říkají "krysa", často tím myslí "potkan". Což je vlastně správně, protože potkan je krysa (rod Rattus). Jenže tady pak nastává to nedorozumění, kdy myslím krysa sensu lato a kdy sensu stricto. Tou větou o potkanech jsem se snažil naznačit, že když píšu krysa, myslím to s. l., tedy že to může znamenat i potkan.
Jak je to s krysí stravou sám přesně nevím. Pan docent, který nás měl na Faunu obratlovců ČR tvrdil, že krysa (R. rattus) je vegetarián. Pravděpodobně je to tak, že dokud může žrát ovoce a zrní, tak na maso kašle. Takže když jsem psal scény, kdy krysy ohlodají žebráka, myslel jsem tím potkany (R. norvegicus), u kterých je to značně pravděpodobnější (velká agresivní hejna zabíjející se navzájem jsou právě, co já vím, záležitostí potkanů), a spoléhal jsem na to, že čtenář z mé věty "Pod označení krysa se zahrnuje i potkan, velký krysí druh" pochopil, že to tak může být.

Nechci přijít o fantasy krysí hejna, požírající v podzemí dobrodruhy (označení KRYSA je důležité, protože bez něj bych těžko mohl v zápletkách narážet na Krysaře nebo Krále krysu). Ale taky nechci příliš zabíjet skutečnost. Chtěl jsem to vyřešit používáním nešťastného pojmu "krysa" v širším slova smyslu, ale zdá se, že se to moc nedaří. Jak z toho ven? Tu Tvoji úpravu jsem přijal, myslíš, že už to teď bude dávat lidem smysl?

Edit.2:
Kůň píše:Sousední kmen ukradl šamanovi jeho oblíbeného mustanga – nejlepšího koně široko daleko
Pieta píše:Nikdo neviděl zloděje, koně ani stopy, kde se teda vzala informace, že to byl sousední kmen?
To máš asi tak. Na zpravodajském serveru se objeví článek, že někdo něco ukradl. Aniž by tam byla jakákoli informace o zloději, jsou diskutující pod článkem zcela přesvědčeni, že to byl Rom (a většinou jsou o tom přesvědčeni, i když je tam fotka pachatele s kůží bílou jako čerstvě padlý sníh).
Ale to nic nemění na skutečnosti, že zápletky u koně jsou slabé. Asi je poznat, že to zvíře nemám nijak zvlášť v lásce... Tuhle vyškrtnu a zkusím připsat nějaké lepší:)
Obrázek

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 12288
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: [03] Zvířata

Příspěvek od Pieta » 1. 4. 2012, 02:27

Mimochodem, ve verzi, kterou mám já, je u štiky je ve zvláštních schopnostech příliš mnoho kurzívy, kdo teď máte dokument při ruce, opravte to prosím.
Maugir píše:Tím narážíme na problém, nad nímž jsem uvažoval, když jsem řešil ZS. Valná většina zvířat se orientuje ve tmě lépe než člověk. Od divočáků, kteří "aktivitou oplývají" zejména navečer a následně v noci (dost typické pro naše sudokopytníky obecně), přes tu zmiji, až třeba po žáby. A protože jsem nechtěl každému zvířeti dávat Noční oči (najdete u trpaslíků) a spokojil jsem se s tím, že jsem dal netopýrům Netopýří sluch (najdete u krollů). Prostě budu doufat, že každý chápe, že kočka se v noci bude orientovat líp než člověk:)
U spousty zvířat je ale schopnost vnímat ve tmě výrazná výhoda, obzvlášť proti lidem, tím pádem bych je o ni nepřipravoval.
Jedna možnost by byla opravdu všem zvířatům, u kterých to dává smysl, přidělit trpasličí noční oči.
Druhá by byla neřešit to zvláštní shopností, ale do zvířecícho úvodu přidat kapitolku o tom, že zvířata mají divné smysly, kvůli kterým vnímají a jednají jinak, než jsme zvyklí, hodit tam pár příkladů (zmije, kočka, ...); prostě říct průvodcům, co s tím.
Třetí, a v tuhle chvíli mi přijde asi nejlákavější, i když nejvíc náročná na prostor a na práci, by byla jednak udělat úvodní kapitolku, dost podobnou variantě 2, v té zavést zvláštní schopnost, něco jako Neobvyklé smysly, a u potvor potom psát Neobvyklé smysly (vidí ve tmě) a Neobvyklé smysly (vnímá teplo).
Třetí varianta by měla tu výhodu, že to bude pro každé zvíře trochu jiné, nevýhodu, že se to nedá až tak úplně bezprostředně snadno použít tak, aby to pro postavy byl podstatný rozdíl, a výhodu, že se to může hodit i u nestvůr - kde by ty smysly mohly být ještě divočejší.
Zajímavý útěk píše píše:Pokud však Průvodce přehodí všechny hráče, měly by se zvířetem udržet tempo jen ty postavy, které se vyčerpají. Svým vyčerpáním by tudíž neměly ani tak zabránit tvorovi v běhu, jako spíše se udržet v závěsu či alespoň na dohled. Pro ostatní neúspěchem honba končí. Hráči by se neměli bát vymýšlet zajímavé situace, které je vyčerpají a „otlučou“. Zde je dobré si připomenout, že útěk je fyzická záležitost, a tedy postava toužící udržet krok musí čerpat zdroje z Těla .
Pieta píše:Jaký je tady záměr? Nějak mi to tam úplně nesedne, protože bych si tipnul, že hráči vymyslí X způsobů, jak to řešit jinými dovednostmi a jinými zdroji.
Maugir píše:Záměr je zopakovat pravidlo, že při neúspěchu se vyčerpáváš tím druhem zdrojů, na něž míří akce protistrany. Útěk je fyzická záležitost => při pronásledování se vyčerpáváš z Těla:) Nebo jsi tím myslel ještě něco jiného?
Ach tak. V tom případě jsem to špatně pochopil. Formulovat bych to spíš "Zvířata budou při útěku používat téměř výhradně fyzické akce, a proto i hrdina toužící udržet krok musí čerpat zdroje z Těla."
Příklad protiakce proti hejnu píše:smetu ze stolu všechny ty zatracený křivule a snažím se mezi sebe a krysy postavit bariéru střepů
Oprava píše:smetu jim do cesty ze stolu všechny ty zatracený křivule, takže udělají bariéru ze střepů a syčících a bublajících vodiček
Šlo mi spíš o to, že pochybuju, že shodit pár lahviček na zem udělá tolik střepů, že to zastaví hejno, takže mi přišlo lepší tam přidat nějaké chemické svinstvo.
Maugir píše:Mé myšlenkové postupy byly následující: zvířata je možno jednoduše ovládnout, lidi ne. Mluvící zvířata by nemělo být tak jednoduché ovládnout, udělám z nich lidi (pro účely magie).
Tohle jsem nepostřehl. Je mezi schopnostma mága a šamana vážně takový rozdíl? S jednou zvláštní schopností dokáží oba úplné ovládnutí...
Hlavně ale mi přijde podivné to, že z jednoho hlediska se mluvící zvířata považují za nadpřirozená, z jiného za přirozená, z jednoho za lidi, z druhého za zvířata... Je to taková hodně divná směska, která ukazuje, že ty kategorie jsou umělé a nemají žádný vlastní obsah.
A jak to pak bude vypadat v praxi? "Je to zvíře, použiju na něj magii zvířat." "Takže tvoje akce je nemožná..."
"Mluví normálně lidskou řečí, tak já bych s nim chtěl vyjednávat." "Takže to si úrovně mastičkáře nepočítáš..."
"Tak já ho zkusím zastrašit." "Takže na to si bojovníka nepočítáš..."
"Jsem strašný bijec netvorů a obludností, bojuju s ním." "Ale nemůžeš si počítat ani vědmáka, ani hraničáře."
Brutálně neintuitivní.
Maugir píše:Tak tady vlastně nevím, co chceš. A jaký účel má tedy vlastně platba, protože jsem celý ten koncept možná špatně pochopil. Má platba omezovat nebo ne? Co je omezení a co ne?
Pro mě by platba (a z toho bude hned jasné, že ji vidíme docela jinak) ideálně měla splňovat tři hlavní požadavky:
1) Být něco, čemu musím věnovat nějaké úsilí, pokud možno víc než "přes noc se z toho vyspím"
2) Být poměrně jasně určená, aby hráč sám měl poměrně jasno v tom, kolik bude muset zaplatit
3) Být snadno násobitelná pěti (z evidentních důvodů)
Kvůli prvnímu důvodu se mi třeba nelíbí platba vyčerpáním - je to prostě příliš samo se řešící.
Platba mluvícím krysám sice úplně nesplňuje třetí bod (jak zásadní informace je informace, která stojí za pět běžných tajemství? Nebo za dvě a za tři běžná tajemství?), ale zase je tak cool, a vede u postavy k celkem jasné potřebě shánět tajemství, že jí to klidně odpustím.
Platba jelenům, imho, nesplňuje pořádně ani dvojku, ani trojku. S jedničkou to taky není slavné. Celkem chápu, že tě zajímá kvůli té možnosti motivovat hráče k hraní postavy a tvoření obsahu, ale imho si to tak úplně nesedne s touhle oblastí pravidel, kde je možné, že po každém boji budeš potřebovat třikrát zaplatit platbu - co to bude "třikrát roleplaying"?
Celkem chápu, že pro tebe zase jedničku nesplňuje platba penězi, když peníze neřešíš; na druhou stranu penězi se obvykle budou platit jen obyčejnější a míň mocné postavy, takže se to dá celkem zanedbat.
Maugir píše:Pro mne je hlavní přínos platby její příběhová stránka. Co mi říká platba u mluv. jelena? Že pokud budu oplzlý žoldák, jehož jediným koníčkem je chlastání, tak získat a udržet si tohoto tvora pro mne bude zatraceně náročné. Pokud budu druid, který každý večer medituje nad tím, proč bohové udělali tohle a proč táhleto a odkud jdu, kdo jsem a kam kráčím, je pro mě mluvící jelen fajn společník, který se mnou bude rád (a já s ním), aniž by nás to stálo nějaké křečovité úsilí.
To je "realita", kterou jsem chtěl v platbě odrazit. Chtěl jsem, aby měly postavy záminku "probírat Rembrandta," nebo vést "hluboké debaty o symbolice v uměním přírodních národů", aby hráče napadlo, že je něco takového možné, chtěl jsem je nakopnout k roleplayingu. Chtěl jsem podnítit scénu, kdy si hráči řeknou "a dneska tu platbu odehrajem" a všichni hráči budou společně vymýšlet kulturní reálie světa, se kterými potom může PH dál pracovat. Myslím si, že na hráče velice silně zapůsobí, když je po několika sezeních ústřední (nebo i vedlejší) postavou zápletky postava, o níž ví, že ji sám vymyslel a sám zasadil do světa.
Jasný, většina lidí řekne "provedu platbu pomocníku, jedeme dál", ale jestli to alespoň někoho přiměje k zajímavému osvěžení hry, je pro mě tahle platba "zadarmo" mnohem užitečnější než "pět grošů". Jak jsem psal, u mě by platba penězi byla ta úplně nejlevnější. Nekontroluju hráče, kolik jich mají. Když by se nedostávalo, přisypu jim, co potřebují. Platba v groších je pro mě o ničem, naše hra nemá čas se zabývat účetnictvím.
Myslím si, že není třeba platbou určovat to, s kým si pomocník sedne nebo nesedne; už je tam přece možnost, že akce postavy budou poutem posouvat tím či oním směrem. Potom se to, že si filosof s jelenem sedne víc, než hrdlořez, dá snadno do systému promítnout. Ostatně to můžeme ještě připomenout v úvodu k mluvícím zvířatům, o platbách tam mluvíme. Dejme tomu "Stejně jako u jiných pomocníků ani u mluvících zvířat nezapomínejte na to, že Pouto se může měnit i podle jednání postavy - kdo se k pomocníkovi chová jako k opravdovému příteli a neváhá ho chránit v nebezpečí nebo mu pomáhat s jeho cíli, bude Pouto mít jistě vyšší, než kdyby pomocníka jen chladnokrevně využíval."
Maugir píše:Nevím, zda to bylo poznat, ale snažil jsem se mluvící kočku popsat jako tvora, z nějž mají všichni strach. Ne proto, že by je kousla, ale proto, že na ně ví mnoho věcí a úplně všechny dokáže použít proti nim. Když s ní mluvíš, kane ti z čela pot, jak se usilovně snažíš ukončit rozhovor, aniž bys jí dal záminku prozradit tajemnství, kterého se nejvíc bojíš. V tváří v tvář tomu krutému tvorovy cítíš nejistotu, jestli nemá v rukávu něco o čem nevíš... Prostě pomocnice pro inkvizitorku. Jestli z popisu mluvící kočky v dokumentu nebyl ani trochu cítit děs či hrůzy, pak jsem to popsal špatně. Strach z toho, jak proti Tobě obrátí to, co jsi právě řekl. Noční můry z představ, že by sis s ní měl promluvit ještě jednou. To je podle mě regulérní zastrašování, jen jsem to možná špatně popsal:)

To zastrašování u kočky naráží na problém definice zastrašování. Mluvící kočka nezastrašuje tím, že by mávala kyjem a příšerně řvala, to máš pravdu. Spíš na člověka působí podobně, jako malý inkvizitor, nebo stařeček co má pod palcem podsvětí. Desetkrát převyšuješ jeho sílu, ale přesto z něj máš smrtelný strach... Prostě když slyším nadání na zastrašování, tak mi to k tomu sedne.
Ano, jenže to právě tak úplně neodpovídá tomu zastrašování, jak se řeši v pravidlech. U bojovníka je zastrašování rozepsané jako zlomení morálky, zahnání na útěk, a většina hráčů ho bude chápat podle toho, jak ho chápou postavy. Jenže kočce nejde o to, aby před ní všichni utekli (většinou); jí jde o to, aby udělali, co po nich chce. To vypadá, že by spíš měla být dobrá ve vyjednávání s lidmi; ne proto, že se dobře dohodne, ale proto, že na každého dokáže vytáhnout jeho slabinu. Proto by podle mě neměla mít schopnosti na zastrašování, které je pro ni prostředkem, ale na vyjednávání, které je pro nic cílem - kvůli tomu, jak je systém stavěný, se k tomu imho budou snáz stavět záměry.
V popisu samozřejmě můžeme tuhle myšlenku rozvést a upřesnit.
(Jedním z důvodů, proč si myslím, že tam zastrašování nepatří, je i to, že téměř všechny tvé příklady jsou o tom, že kočky se lidi nebojí proto, že je děsivá, ale proto, že vědí, že se jí mají proč bát; nepotřebuje zastrašování, už má svoji pověst.)
Maugir píše:Zde je pro mě dost drsnou bariérou české názvosloví, které je dost matoucí. Když lidé říkají "krysa", často tím myslí "potkan". Což je vlastně správně, protože potkan je krysa (rod Rattus). Jenže tady pak nastává to nedorozumění, kdy myslím krysa sensu lato a kdy sensu stricto. Tou větou o potkanech jsem se snažil naznačit, že když píšu krysa, myslím to s. l., tedy že to může znamenat i potkan.
Jak je to s krysí stravou sám přesně nevím. Pan docent, který nás měl na Faunu obratlovců ČR tvrdil, že krysa (R. rattus) je vegetarián. Pravděpodobně je to tak, že dokud může žrát ovoce a zrní, tak na maso kašle. Takže když jsem psal scény, kdy krysy ohlodají žebráka, myslel jsem tím potkany (R. norvegicus), u kterých je to značně pravděpodobnější (velká agresivní hejna zabíjející se navzájem jsou právě, co já vím, záležitostí potkanů), a spoléhal jsem na to, že čtenář z mé věty "Pod označení krysa se zahrnuje i potkan, velký krysí druh" pochopil, že to tak může být.

Nechci přijít o fantasy krysí hejna, požírající v podzemí dobrodruhy (označení KRYSA je důležité, protože bez něj bych těžko mohl v zápletkách narážet na Krysaře nebo Krále krysu). Ale taky nechci příliš zabíjet skutečnost. Chtěl jsem to vyřešit používáním nešťastného pojmu "krysa" v širším slova smyslu, ale zdá se, že se to moc nedaří. Jak z toho ven? Tu Tvoji úpravu jsem přijal, myslíš, že už to teď bude dávat lidem smysl?
Pokud chceš řešit i krysy, i potkany, tak to moje úpravy moc nezachránily, spíš naopak. Ale tak, jak je to psané, tak to zmatek mezi krysou a potkanem moc nevyřeší, spíš naopak, protože tam fakt není jasné, kdy myslíš krysy, kdy potkany a kdy obojí.
Navrhnul bych buď to vůbec neřešit a celou dobu mluvit o potkanech a říkat jim krysa, nebo se k téhle dualitě otevřeně přiznat - některé druhy jsou nebezpečím pro sýpky, jiné i pro osamělé cestovatele, ale těžko je poznat předem, lidé o rozdílech nevědí a berou je všechny stejně.
Kůň píše:Sousední kmen ukradl šamanovi jeho oblíbeného mustanga – nejlepšího koně široko daleko
Pieta píše:Nikdo neviděl zloděje, koně ani stopy, kde se teda vzala informace, že to byl sousední kmen?
Maugir píše:To máš asi tak. Na zpravodajském serveru se objeví článek, že někdo něco ukradl. Aniž by tam byla jakákoli informace o zloději, jsou diskutující pod článkem zcela přesvědčeni, že to byl Rom (a většinou jsou o tom přesvědčeni, i když je tam fotka pachatele s kůží bílou jako čerstvě padlý sníh).
Ale to nic nemění na skutečnosti, že zápletky u koně jsou slabé. Asi je poznat, že to zvíře nemám nijak zvlášť v lásce... Tuhle vyškrtnu a zkusím připsat nějaké lepší:)
Nemusíš škrtat; třeba tam hoď "Šamanův oblíbený mustang, nejlepší zvíře široko daleko, se ztratilo, a všichni mají jasno v tom, kdo je vinník" - hned máš od začátku jasné, že ta informace není docela přesná, zřejmá a potvrzená.

Co se týče inspirace pro koně, je to tam snad jediné zvíře, které je pracovní, těsně spjaté s člověkem, velmi ochočené; které jako jediné je často chápané jako majetek - určitě by se měly nabízet docela jiné zápletky, než u ostatních zvířat.

(Nicméně v půl čtvrté ráno je po mě nechtějte. (-; )
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Uživatelský avatar
Maugir
Příspěvky: 978
Registrován: 13. 8. 2011, 01:20

Re: [03] Zvířata

Příspěvek od Maugir » 1. 4. 2012, 12:40

Pieta píše:Mimochodem, ve verzi, kterou mám já, je u štiky je ve zvláštních schopnostech příliš mnoho kurzívy, kdo teď máte dokument při ruce, opravte to prosím.
Díky za upozornění, opraveno.
Pieta píše:U spousty zvířat je ale schopnost vnímat ve tmě výrazná výhoda, obzvlášť proti lidem, tím pádem bych je o ni nepřipravoval.
Jedna možnost by byla opravdu všem zvířatům, u kterých to dává smysl, přidělit trpasličí noční oči.
Druhá by byla neřešit to zvláštní shopností, ale do zvířecícho úvodu přidat kapitolku o tom, že zvířata mají divné smysly, kvůli kterým vnímají a jednají jinak, než jsme zvyklí, hodit tam pár příkladů (zmije, kočka, ...); prostě říct průvodcům, co s tím.
Třetí, a v tuhle chvíli mi přijde asi nejlákavější, i když nejvíc náročná na prostor a na práci, by byla jednak udělat úvodní kapitolku, dost podobnou variantě 2, v té zavést zvláštní schopnost, něco jako Neobvyklé smysly, a u potvor potom psát Neobvyklé smysly (vidí ve tmě) a Neobvyklé smysly (vnímá teplo).
Třetí varianta by měla tu výhodu, že to bude pro každé zvíře trochu jiné, nevýhodu, že se to nedá až tak úplně bezprostředně snadno použít tak, aby to pro postavy byl podstatný rozdíl, a výhodu, že se to může hodit i u nestvůr - kde by ty smysly mohly být ještě divočejší.
Zmínka v úvodu ke zvířatům určitě není od věci, díky:) S tou ZS si pořád nejsem jist, abychom to nedělali složité tam, kde to není třeba. Stejně mají všechna (nebo skoro všechna) smysly (nebo konkrétní smysl) v charakteristice... Ale jsem nalomený. Prosím vyjádření ostatních, co si o tom myslíte.


Maugir píše:Záměr je zopakovat pravidlo, že při neúspěchu se vyčerpáváš tím druhem zdrojů, na něž míří akce protistrany. Útěk je fyzická záležitost => při pronásledování se vyčerpáváš z Těla:) Nebo jsi tím myslel ještě něco jiného?
Pieta píše:Ach tak. V tom případě jsem to špatně pochopil. Formulovat bych to spíš "Zvířata budou při útěku používat téměř výhradně fyzické akce, a proto i hrdina toužící udržet krok musí čerpat zdroje z Těla."
Díky, opravím.
Pieta píše: Je mezi schopnostma mága a šamana vážně takový rozdíl? S jednou zvláštní schopností dokáží oba úplné ovládnutí...
Ovládnutý člověk se může vpírat při každé akci, ovládnuté zvíře je zcela poslušné.
A jak to pak bude vypadat v praxi? "Je to zvíře, použiju na něj magii zvířat." "Takže tvoje akce je nemožná..."
"Mluví normálně lidskou řečí, tak já bych s nim chtěl vyjednávat." "Takže to si úrovně mastičkáře nepočítáš..."
"Tak já ho zkusím zastrašit." "Takže na to si bojovníka nepočítáš..."
"Jsem strašný bijec netvorů a obludností, bojuju s ním." "Ale nemůžeš si počítat ani vědmáka, ani hraničáře."
Brutálně neintuitivní.
Díky za tenhle postřeh, bylo to dost nedomyšlené. Co bys říkal pravidlu "pro fyzické akce jue to zvíře, pro duševní a vlivové je to člověk"?
Maugir píše:Tak tady vlastně nevím, co chceš. A jaký účel má tedy vlastně platba, protože jsem celý ten koncept možná špatně pochopil. Má platba omezovat nebo ne? Co je omezení a co ne?
Pro mě by platba (a z toho bude hned jasné, že ji vidíme docela jinak) ideálně měla splňovat tři hlavní požadavky:
1) Být něco, čemu musím věnovat nějaké úsilí, pokud možno víc než "přes noc se z toho vyspím"
2) Být poměrně jasně určená, aby hráč sám měl poměrně jasno v tom, kolik bude muset zaplatit
3) Být snadno násobitelná pěti (z evidentních důvodů)
Kvůli prvnímu důvodu se mi třeba nelíbí platba vyčerpáním - je to prostě příliš samo se řešící.
Platba mluvícím krysám sice úplně nesplňuje třetí bod (jak zásadní informace je informace, která stojí za pět běžných tajemství? Nebo za dvě a za tři běžná tajemství?), ale zase je tak cool, a vede u postavy k celkem jasné potřebě shánět tajemství, že jí to klidně odpustím.
Platba jelenům, imho, nesplňuje pořádně ani dvojku, ani trojku. S jedničkou to taky není slavné. Celkem chápu, že tě zajímá kvůli té možnosti motivovat hráče k hraní postavy a tvoření obsahu, ale imho si to tak úplně nesedne s touhle oblastí pravidel, kde je možné, že po každém boji budeš potřebovat třikrát zaplatit platbu - co to bude "třikrát roleplaying"?
Celkem chápu, že pro tebe zase jedničku nesplňuje platba penězi, když peníze neřešíš; na druhou stranu penězi se obvykle budou platit jen obyčejnější a míň mocné postavy, takže se to dá celkem zanedbat.
Opět prosím vyjádření ostatních :!:
Na jedničce se shodneme, ovšem s tím, že já v tom vidím spíš úsilí postavy (viz právě jelen), ty spíš úsilí hráče (management zdrojů).
Na dvojce se naopak až tolik neshodneme. Kde mě napadlo jak to udělat, snažil jsem se udělat platbu co možná nejvariabilnější (a bohužel pro mě, bohudík pro Tebe, se mi to zas tak moc nedařilo). Proč? Z pravidel jsem pochopil, že konkrétní výše platby je předmětem konfliktu - u jelena se mi tak jako u jednoho z mála zdařilo to, co jsem zamýšlel: dát inspiraci i s výběrem a ne předem určenou konkrétní cenou.
Trojka je jasná, ale neberu ji striktně. Když se to však vezme do detailu, tak m. jelen tomu neodporuje. Během připoutání je dohodnuto "Platbou je hodina vznešené hudby". Zvýšení pouta: pět hodin vnešené hudby. Jelen trojku splňuje úplně v pohodě:)

Podívej, já to beru tak: jde o to, jestli má být DrD II o tom, "vyhrát" nebo "zahrát si". Každého baví něco jiného, ale měl jsem pocit, že pravidla sednou tomu druhému přístupu. Když je platbou jizva, může to být tak: "Zjizvím se a budu si užívat hraní té jizvy" nebo taky tak "zjizvil jsem se, takže teď týden nikam nejdu a až jizva zmizí, budem pokračovat". Když je platbou filosofická debata, bude to stejně, až na to, že v případě "nenechávám se obtěžovat hraním platby a snažím se ji obejít tak, aby mě neomezovala" to nebude generovat tolik napětí mezi hráči (Hej, musíme, na dobrodružství, nemůžeš týden ležet! Tys mě nechal zjizvit a pak na mě pošleš tohle, jseš svině! Todle mi děláš naschvál! Ne ty mi to děláš naschvál!). :>;o)
Ostatně to můžeme ještě připomenout v úvodu k mluvícím zvířatům, o platbách tam mluvíme. Dejme tomu "Stejně jako u jiných pomocníků ani u mluvících zvířat nezapomínejte na to, že Pouto se může měnit i podle jednání postavy - kdo se k pomocníkovi chová jako k opravdovému příteli a neváhá ho chránit v nebezpečí nebo mu pomáhat s jeho cíli, bude Pouto mít jistě vyšší, než kdyby pomocníka jen chladnokrevně využíval."
Díky, to se určitě hodí.
Ano, jenže to právě tak úplně neodpovídá tomu zastrašování, jak se řeši v pravidlech. U bojovníka je zastrašování rozepsané jako zlomení morálky, zahnání na útěk, a většina hráčů ho bude chápat podle toho, jak ho chápou postavy. Jenže kočce nejde o to, aby před ní všichni utekli (většinou); jí jde o to, aby udělali, co po nich chce. To vypadá, že by spíš měla být dobrá ve vyjednávání s lidmi; ne proto, že se dobře dohodne, ale proto, že na každého dokáže vytáhnout jeho slabinu. Proto by podle mě neměla mít schopnosti na zastrašování, které je pro ni prostředkem, ale na vyjednávání, které je pro nic cílem - kvůli tomu, jak je systém stavěný, se k tomu imho budou snáz stavět záměry.
V popisu samozřejmě můžeme tuhle myšlenku rozvést a upřesnit.
(Jedním z důvodů, proč si myslím, že tam zastrašování nepatří, je i to, že téměř všechny tvé příklady jsou o tom, že kočky se lidi nebojí proto, že je děsivá, ale proto, že vědí, že se jí mají proč bát; nepotřebuje zastrašování, už má svoji pověst.)
Přesvědčil jsi mě:) Změním to.
Pokud chceš řešit i krysy, i potkany, tak to moje úpravy moc nezachránily, spíš naopak. Ale tak, jak je to psané, tak to zmatek mezi krysou a potkanem moc nevyřeší, spíš naopak, protože tam fakt není jasné, kdy myslíš krysy, kdy potkany a kdy obojí.
Navrhnul bych buď to vůbec neřešit a celou dobu mluvit o potkanech a říkat jim krysa, nebo se k téhle dualitě otevřeně přiznat - některé druhy jsou nebezpečím pro sýpky, jiné i pro osamělé cestovatele, ale těžko je poznat předem, lidé o rozdílech nevědí a berou je všechny stejně.
Nějak to přepracuju.
Pieta píše:Co se týče inspirace pro koně, je to tam snad jediné zvíře, které je pracovní, těsně spjaté s člověkem, velmi ochočené; které jako jediné je často chápané jako majetek - určitě by se měly nabízet docela jiné zápletky, než u ostatních zvířat.

(Nicméně v půl čtvrté ráno je po mě nechtějte. (-; )
Nechceme:)

Díky moc za to, že tu se mnou ztrácíš čas. Tvoje připomínky jsou podnětné a jsem velmi rád, že je píšeš, byť to někdy vidím trochu jinak (platby:)).

Edit.:
Krysou je pro lidi každý malý nepříjemný hlodavec větší než myš. Některé z nich jsou nebezpečné spíše pro zahrady a obilí, jiné pro zásoby masa či domácí zvířata, běžní vesničané je však od sebe nedokážou rozlišit. Krysy žijí všude, kde se jim nabídne snadno dostupná potrava. Jejich domovem jsou lidská města či vesnice a spolu s lidskými loděmi a povozy kolonizují nové osady. Některé z nich tvoří hejna, která jsou nepřátelská ke všemu živému.

Lepší?

Edit. 2:

Všem se na vědomí dává, že jsem vyhodil ze zvířat odstavce Boj se zvířaty (režisérský přístup), Zajímavý útěk (proč pronásledovat jen zvěř, že), Hejna (pro permoníky;)) a tu část, kde se mluví o mluvících zvířatech jako o pomocnících. Najdete to ve složce 01_Obecná část, protože tam to asi patří. Úvod ke zvěři je teď přesně na stránku (ale ještě jsem tam nestihl napsat ten oddíl o smyslech:/ Takže ho buď vynechám, nebo musím smazat něco jiného).
Obrázek

Uživatelský avatar
Charles
Příspěvky: 3628
Registrován: 21. 7. 2009, 19:13

Re: [03] Zvířata

Příspěvek od Charles » 1. 4. 2012, 18:47

Ohledně smyslů jsem pro Noční oči a v popisu případně jednoui větou vysvětlit specifika.

U mluvících zvířat jsem pro poslední řešení - na tělesné akce zvíře, na ostatní člověk.

Ohledně plateb se potřebuju ještě zamyslet, teďf po mně lezou děti.

S vyhozením částí z obecného úvodu souhlas, jen ta mluvící zvířata mi přijdou specifická pro kapitolu Zvířata - opravdu patří do obecné? Nemají žádný přesah... Ale jistě je tam když tak nějak upíchneme.

Uživatelský avatar
Maugir
Příspěvky: 978
Registrován: 13. 8. 2011, 01:20

Re: [03] Zvířata

Příspěvek od Maugir » 1. 4. 2012, 19:15

Charles píše:...se potřebuju ještě zamyslet, teďf po mně lezou děti...
Jasný, já nemyslel, abyste se vyjádřili hned, spíš jen abyste se vyjádřili:) (Tzn. abyste se nebáli vmísit se svými názory do našeho rozhovoru s Pietou.)
Charles píše:S vyhozením částí z obecného úvodu souhlas, jen ta mluvící zvířata mi přijdou specifická pro kapitolu Zvířata - opravdu patří do obecné? Nemají žádný přesah... Ale jistě je tam když tak nějak upíchneme.
Přesah mají - jako konkrétní příklad kapitolky "Bytosti jako pomocníci":)

Jdu zvířatům dopisovat noční oči :D

P.S. Za chvíli vložím do dropboxu Zvířata_v02. Změnil spoustu drobností (sjednocení velkých písmen v názvech variant, sjednocení pořadí dovedností v charakteristice, předělání obřích a mluvících variant tak, aby zapadaly do konceptu drsnosti [obří štika, netopýr, želva, zmije, mluvící zmije a vrána mají drsnost 2, mluvící zubr 3], a potom pár větších zásahů, které většinou zůstaly označeny, takže je snadno v případu zájmu najdete. A to zápletky u koně, přidání zápletky a námětů na útěk v "Jak bojuje" u lišky, změna platby u mluvících netopýrů (na velice dobře počitatelnou a při připoutávání nijak neusmlouvatelnou jizvu na Vlivu) a rozšíření popisů obřích variant (krom velepotkana).

Edit.: Přemýšlím pořád o těch smyslech. Máme noční oči a Netopýří uši. Co na čich? Psí čich (dokáže se pomocí čichu orientovat i ve tmě)?
Je tu ale jeden problém. Ani medvěd, ani vlk, kteří mají oba vynikající čich, to v ZS nemají. Přitom to jsou zároveň zvířata, která se v noci velice dobře orientují (noční oči?) a jsou přes noc aktivní. Co s touto nekonzistencí? Mám strach, že když potom postavíme vedle sebe medvěda a lišku z pravidel, dá se medvěd raději na útěk a stejně zakopne;)
A potom - netopýří sluch je vysoce specifická záležitost. Divočák, jelen, atd. slyší rozhodně mnohem lépe než člověk, ale na netopýří sonar rozhodně nemají. Bojím se, že bychom se do toho hrozně zamotali...
Obrázek

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 12288
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: [03] Zvířata

Příspěvek od Pieta » 2. 4. 2012, 15:57

Maugir píše:Co bys říkal pravidlu "pro fyzické akce je to zvíře, pro duševní a vlivové je to člověk"?
Rozhodně lepší.
Pořád je tam ten moment, kdy na něj nejde působit magií zvířat; ale celkem to dává smysl.
A šaman, pro kterého jsou mluvící zvířata celkem přirozeným druhem, s nimi pořád dokáže vyjít prostřednictvím mastičkáře.
Maugir píše:Na dvojce se naopak až tolik neshodneme. Kde mě napadlo jak to udělat, snažil jsem se udělat platbu co možná nejvariabilnější (a bohužel pro mě, bohudík pro Tebe, se mi to zas tak moc nedařilo). Proč? Z pravidel jsem pochopil, že konkrétní výše platby je předmětem konfliktu - u jelena se mi tak jako u jednoho z mála zdařilo to, co jsem zamýšlel: dát inspiraci i s výběrem a ne předem určenou konkrétní cenou.
Trojka je jasná, ale neberu ji striktně. Když se to však vezme do detailu, tak m. jelen tomu neodporuje. Během připoutání je dohodnuto "Platbou je hodina vznešené hudby". Zvýšení pouta: pět hodin vnešené hudby. Jelen trojku splňuje úplně v pohodě:)
Dvojku jsem nemyslel jasnou předem, ale jasnou potom, co je dohodnutá - a nejsem si jistý, jestli třeba měření na hodiny je vhodné, když v základní knize hráčům říkáme, že nemají měřit na metry, hodiny atd, protože se stejně nikdo přesným časem neřídí.
Maugir píše:Krysou je pro lidi každý malý nepříjemný hlodavec větší než myš. Některé z nich jsou nebezpečné spíše pro zahrady a obilí, jiné pro zásoby masa či domácí zvířata, běžní vesničané je však od sebe nedokážou rozlišit. Krysy žijí všude, kde se jim nabídne snadno dostupná potrava. Jejich domovem jsou lidská města či vesnice a spolu s lidskými loděmi a povozy kolonizují nové osady. Některé z nich tvoří hejna, která jsou nepřátelská ke všemu živému.
Moc pěkné.
Maugir píše:Přemýšlím pořád o těch smyslech. Máme noční oči a Netopýří uši. Co na čich? Psí čich (dokáže se pomocí čichu orientovat i ve tmě)?
Je tu ale jeden problém. Ani medvěd, ani vlk, kteří mají oba vynikající čich, to v ZS nemají. Přitom to jsou zároveň zvířata, která se v noci velice dobře orientují (noční oči?) a jsou přes noc aktivní. Co s touto nekonzistencí? Mám strach, že když potom postavíme vedle sebe medvěda a lišku z pravidel, dá se medvěd raději na útěk a stejně zakopne;)
A potom - netopýří sluch je vysoce specifická záležitost. Divočák, jelen, atd. slyší rozhodně mnohem lépe než člověk, ale na netopýří sonar rozhodně nemají. Bojím se, že bychom se do toho hrozně zamotali...
Tak hodit někam do úvodu pokec k tomu, že různá zvířata, běsi atd., mají různé smysly od lidí, a že to v praxi znamená hlavně to, že řada akcí pro ně nebude nemožná nebo náročná, i když by pro člověka ve stejné situaci byly; a u zvířat jen popsat, že mají dobrý čich, tečka.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 12288
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: [03] Zvířata

Příspěvek od Pieta » 4. 4. 2012, 16:45

A pošlete novou verzi zvířetníku.
Nebo už mi dejte přístup do dropboxu, já celkem zvládnu nečíst víc, než mám. (:
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Zamčeno

Zpět na „(soukromé) Bestiář DrD2“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host