Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]

Oficiální diskuze k nové generaci DrD, vydané v roce 2011.

Moderátoři: Bouchi, Pieta, Charles

Odpovědět
Uživatelský avatar
Sarsaparillos
Příspěvky: 1166
Registrován: 27. 8. 2011, 10:15

Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]

Příspěvek od Sarsaparillos »

Aljen píše:radsej to zmazem
skoda oleja
Škoda, pořád to mělo větší výpovědní hodnotu než "vlastně nehrál, nepochopil, nevěřím v nápravu" v threadu "ohlasy po zahrání"... :wink:
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]

Příspěvek od Quentin »

Sarsaparillos: Já jsem hrál (vícekrát), pochopil a taky nevěřím v nápravu :D
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Malkin
Příspěvky: 28
Registrován: 5. 12. 2011, 15:01

Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]

Příspěvek od Malkin »

Já se považuji za úplného nováčka ve světě DrD a za sebe mohu říct, že mi pravidla velmi rychle přirostly k srdci. Hrajeme od listopadu každý týden, jsem hráč a teď se snažím i o vypravěče v družině s Concobarou. Hrával jsem ještě v pubertě Shadowrun, ale jinak jsem celkově RPG nováček.

Přiznávám, že pravidla se mi četly těžkopádně a spoustu věcí jsem si musel najít tady, získat názory autorů, či se domluvit v družině. Za dobu našeho hraní se krásně ukázalo, jake kouzlo DrD 2 má a to bylo hlavně to, že dává možnosti všem si z knihy vzít co potřebuje a to použít. Je zde kladen velký důraz "hrát dospěle" a to mě vyhovuje. Nemám rád bojové skupiny, kde každý jen ničí a zabíjí ve jménu dobra.
Taky se mi velmi líbí role vypravěče, protože to není klasický GM nebo PJ. Může předávát část své správy některým z hráčů, dává příležitost dokreslit příběh každému.
Na počátku byl problém pochopit systém boje, střetů, manévrů atd., ale je to jen nezvyk, že vše neřeší kostka, ale musíš do toho zapojit též svou hlavu a to je prostě BOŽÍ!
Vůbec mi nevadí, že nějaký souboj trvá déle, protože věci které přitom napovídáme se vrývají do paměti. Stejně jako naše vyčerpávání se atd.
Taky tady byla spousta narážek na "lvl cap". My začínali na "lvlu" 3 a za ta všechna sezení má moje postava kupříkladu lvl 6. (nevím koli ksezení bylo přesně). Všem tenhle postup vyhovuje, nikdo se nehrne za hromadou lvlů, chceme hrát postavy a podle toho i rozdělujeme zkušenosti. Máme stupnici 1-4 a každý rozdělujeme podle něčeho jiného. Ve finále se projevuje to "dospělé hraní". Našim cílem není být nejlepší, ale zažít co nejvíc srandy a vzít si ze hry co nejvíc zážitků.

Takže abych to shrnul, mě DrD 2 přineslo hlavně nové známé, hodiny a hodiny zábavy, totální nadšení a zapálení do všeho kolem DrD 2, vybičovalo mě k tomu, abych se pokusil dělat vypravěče a zapomněl jsem na systém hoď kostkou a zabij.
Kniha je pro mě napsána možná trošku chaoticky a neuceleně (několikrát se naráželo na "více později, povíme si dále, viz. str. ta ta"). Než se vydal rejstřík bylo to utrpení něco hledat.
Jak jsem psal, četla se mi trošku těžkopádně a občas by se mi líbilo i více příkladů.

Za mě 9/10
Obrázek
Uživatelský avatar
Sarsaparillos
Příspěvky: 1166
Registrován: 27. 8. 2011, 10:15

Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]

Příspěvek od Sarsaparillos »

Quentin píše:Sarsaparillos: Já jsem hrál (vícekrát), pochopil a taky nevěřím v nápravu :D
Kdyby stejně myslel Ghándí, Ježíš nebo Masaryk, to by to s náma dopadlo :)

Jen jsem chtěl jako i jiní podotknout, že o větším počtu nespokojenců, kteří nad DrD 2 rychle zlomili hůl, se ví. Tady jsem čekal obsáhlejší a validní recenze (= s argumenty) ať už pochvalné či kritické a zatím to tu opět vypadá jinak, což mne mrzí a docela demotivuje psát sem něco obsáhlejšího viz 2-3 diskutující přede mnou.
Uživatelský avatar
Narnas
Příspěvky: 147
Registrován: 27. 9. 2011, 12:31

Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]

Příspěvek od Narnas »

Pokusím se taky o malou exkurzi do našeho hraní.
S DrD 1.5 jsem začínal asi o něco později než, jak tak koukám, je zde běžné. Na gymplu v druháku. Kamarád, který hrával od základky, nás do toho zasvětil a začali jsme hrát ve 3 později ve 4řech a místy se nám družina rozrostla až na 6 hráčů, ale to jen velmi výjimečně. Po prvních zkušenostech s elfem hraničářem, který si mimochodem hodil velmi málo na charismu, takže chtě nechtě bylo po elfské důstojnosti, jsem začal hru i vést. Nakonec jsme se pravidelně střídali ve vedení a hraní. Postavy jsme k naší velké slávě dovedli na 6 úroveň. S přípravou na maturitu a nedostatkem času jsme vyměnili pravidelné hraní za nárazové akce, kdy jsme si postavy fakticky volily tak jak jsme teď chtěli. Jednou družina supermocných expertů, jindy banda začátečnických banditů. DrD 1.6 v té době nám už moc nevyhovovalo. Některé věci nám tam chyběli, některé zase obtěžovali, takže jsme houseruleovali až hamba, mnohdy jsme lámali nebo jen ohýbali základní principy. Vyzkoušeli jsme Gurps, hraní bez pravidel (typicky o cestách na školní výlety….řeknu Vám, že běhat fikčně po vlastní škole a vybíjet nestvůry v podobě profesorů mělo něco do sebe ;-) ).
S přestupem na VŠ a skutečností, že jsme se všichni nedostali do stejného města, hraní skoro skončilo. Rok jsme se dokázali ještě potkávat, ale potom to vzalo definitivně za své a to i přesto, že jsme si nově koupili DrD +.

Dva roky po té co na VŠ došel můj bratr a další člen bývalé družiny jsme se rozhodli DrD oživit. K mému velkému překvapení hodně lidí prostě kdysi hrálo a mělo by zase chuť. (Mimo jiné zde známý Sarsaparillos). Postavili jsme 4členou družinu + PJ (já) a pustili jsme se do DrD +. Družina se místy rozrůstala, místy ztenčovala, až nyní hrajeme 5+PH.
DrD + mělo pravidla na vše, tabulky, převody, metafyziku, magii vše krásně popsané v tabulkách. Dost často vyčítané listování pravidly bylo v DrD + ještě častější a to i po 5 letech pravidelného týdenního hraní!!!. Jelikož jsme se snažili hrát ve stylu: „Když na to ty pravidla jsou, tak je využívejme.“ Čekalo nás pravidelné počítání, hledání, házení, přepočítávání atd. Zvláště pro mě jako pro PJ bylo docela smrtící, že jsem třeba hodinu trávil přípravou jedné pokročilé postavy, aby se družina střetu s ní vyhnula během 5 minut. Improvizace v takto komplexním systému byla velmi náročná. A jelikož běžně platí, že „pokud si myslí PJ, že existuje 10 řešení daného problému, přijde družina s 11.“ Byla improvizace nutná.

Nakonec jsme šli střední cestou. Místy jsem se vykašlal na přípravu a prostě si řekl, tohle CP bude mít životů tolik, ÚČ tohle a OČ takhle. Ohýbal jsem a lámal pravidla kvůli větší hratelnosti. Oproti tomu, všichni vybaveni moderní technikou, jsme začali používat excely, vzorce, automatické hody atd.
Po 5 letech hraní a vyčerpání hlavního příběhu, jsme vyměnili PJ. Konečně jsem si zase zahrál, ale o to víc jsem začal vnímat omezení systému, kde cokoliv s čím autoři nepočítali, se musí složitě do systému zakomponovat nebo je číselně znevýhodněné oproti standardní hlášce útočím. S vstupem PC do našeho hraní zmizel i takový ten typický herní duch. Každý čuměl do svého monitoru. Stala se pro nás z toho skoro taková PC hra a místy se vytrácel zájem.

Do toho přišlo DrD II. U mě vyvolalo velkou nedůvěru. Neomezená magie? (Pro hráče co jako válečník dostal několikrát na prdel od magiků trochu úlek). Po přečtení jsem byl nadšený. Postupně se podobný scénář opakoval u zbývajících členů družiny. Po 6 dobrodružstvích do knihy koukáme minimálně a to jsme ji celou četli pouze dva. Další dva ji nečetli vůbec a zbývající jen do poloviny.
Pro vysvětlení stačil simulativní gladiátorský zápas. A světe div se. Postavy se rvali na zemi. Házeli po sobě písek. Hra byla filmová. Po základním hodu se přidali manévry. Vyčerpání a systém dobře vlezl pod kůži.

Ale hlavně. Zmizely PC. Vrátila se atmosféra. Hráči si užívají, i když hraje někdo jiný. Systém je vede k vymýšlení zajímavých akcí. Pro mě jako PH se změnila příprava dobrodružství z předchozích…tenhle bude mít sílu 10 a obratnost 4 na ….a v téhle chýši bude sídlit baba kořenářka..a tak je fakt neukecatelná a protivná s tendencí vychovávat….
Jsme nadšen. Víc asi nemusím nic dodávat.
Elen síla lûmen omentielvo.
<Hvězda svítí na hodinu našeho setkání.>
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]

Příspěvek od Bifi »

Dobrá téma, Jerson. Či DrD2 "funguje" aj v reálnej hre (vo vzťahu k dojmom z prečítania že je dobre atmosféricky/zle pravidlovo napísané), je asi najkontroverznejšia otázka. Mám pocit, že bez reálnej hernej skúsenosti ani neviem dokončiť recenziu. Jedného sedenia som sa zúčastnil ako divák, o ďalších počul reportovať, čo je málo na komplexné posúdenie. Predbežne hovorím, že za problém považujem neintuitívnosť systému riešenia konfliktov (ktorý má byť univerzálny a abstraktný, takže na tom IMHO dosť záleží) a nutnosť toho často spomínaného "prepólovania" kde sa prevráti procedurálny vzťah medzi mechanikou a fikciou. Vyzerá, že dotiahnuť do dôsledkov, čo to vlastne pre herné operácie znamená, majú aj (alebo práve) veľmi skúsení hráči.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5282
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]

Příspěvek od Aljen »

veľmi skúsení hráči
velmi skuseni je pri tom hodnes diskutabilny pojem. Mnohi sa tak radi nazyvaju a pasuju za odbornikov, ale v skutocnosti nevystupili z tiena jedneho praveho systemu

V kazdom pripade ja tiez cakam kym si v reali vyskusam cele DrD2 pocas niekolkych mesiacov (doteraz neboli ludia).
Naposledy upravil(a) Aljen dne 27. 1. 2012, 17:26, celkem upraveno 1 x.
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]

Příspěvek od Quentin »

Aljen: A pocitaji se i ti, co vystoupili a zase se vrátili? :-)
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
jakubkuba
Příspěvky: 53
Registrován: 12. 8. 2011, 16:37

Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]

Příspěvek od jakubkuba »

Malkin píše:Neříkám, že nový systém je dokonalý, viz. 120 stran diskuze o pravidlech...je to něco nového, logicky bude spousta chyb, úprav a spousta nepochopení. Šmankote my se v družině dohadujeme pomalu u každého pravidla.
....
jinak jsem celkově RPG nováček.
....
Je zde kladen velký důraz "hrát dospěle" a to mě vyhovuje. Nemám rád bojové skupiny, kde každý jen ničí a zabíjí ve jménu dobra.
Jistě pro tebe, jako pro nováčka bude cennou informací, že jestli hraješ "dospěle" není závislé na systému, ale na skupině. Další zajímavá informace je, že není standardní vlastností systému, že musíš pročíst 120 stran otázek na foru a dohadovat se ve skupině u každého pravidla :wink:

Zkuste jiný systém a myslím, že budete velice příjemně překvapení až budete mít srovnání a budete tak moci ohodnotit co je normální a co špatně :wink:
Uživatelský avatar
Insolitus
Příspěvky: 620
Registrován: 17. 8. 2007, 12:50

Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]

Příspěvek od Insolitus »

to jakubkuba: 120 stránek diskuze tu není proto, že by pravidla byla špatná, ale proto že drd2 je pořád ještě horké téma (kdyby systém vypadal úplně jinak, kdyby to byla pravidlově velmi těžká, simulační hra dikuze by tu byla plus mínus stejně dlouhá, jen na trochu jiná témata)

Dospělost hraní je samozřejmě dána skupinou lidí co hrajou a jejich přístupem ke hře. Ale je nutné brát v potaz, že jsou hry co to potřebují pro svou zprávou funkci více a jiné méně
RPG Kuchyně 2014 Opportunity - Právě vyšlo nejnovější číslo Parlamentního plátku, časopisu o politice a pro politiky. Takže rychle do poslaneckých lavic a za řečnický pult. Letenky na Seychely nerostou na stromech!!!
RPG Kuchyně 2010 Astra non mentiuntur - RPG Kuchyně 2011 Na kraji - RPG Kuchyně 2012 Poslední soud
Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 10160
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]

Příspěvek od ilgir »

Jistě pro tebe, jako pro nováčka bude cennou informací, že jestli hraješ "dospěle" není závislé na systému, ale na skupině.
Oblíbený mýtus mnoha "zkušených" hráčů. Ve skutečnosti závisí na obojím. Systém a hráči se vzájemně ovlivňují.
Uživatelský avatar
PetrH
Příspěvky: 4725
Registrován: 28. 1. 2008, 17:20
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]

Příspěvek od PetrH »

navazu na to svoje psani: posledni dobou se na rpg dostanu tak 1*3 mesice jeden az dva dny. na tyto narozovky proste nechci a nebudu brat drd2, chci si uzit hru a ne se dohadovat, ci zkouset ve svem drahem case. ano mame express edici, ale zahrajes ji jednou a pak uz ji odlozis. takhle jednou dam Dobr. hru Pan Prstenu, Kouzelm a Mecem, nebo stare drd, nekdo pripravi maly pribeh, my postavy a dle domluvy si vybereme zdroje atd. a proste jedeme:) v tomhle me fakt drd2 zatim nepresvedcilo (nemusi to byt jeho chyba, treba jen holt drd.old hraju 20 let :)). Mohuli si dovolit srovnani Kouzlem a Mecem tak je stale jednodussi nez drd2.express nebo jsme piratskou verzi pochopil spatne a pak jsme bud exot nebo je v ni neco spatne, ale prisla mi rozhodne slozitejsi na jednoduchou rychlou hru...
Concobara
Příspěvky: 45
Registrován: 26. 1. 2012, 08:38

Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]

Příspěvek od Concobara »

Tak pirátskou verzi, přiznám se, jsem taky nepochopil :) ... proto jsem si koupil plnou ;) ... třeba to byl fikanýý záměr autorů... A kouzlem a Mečem mi příjde asi složitější
Uživatelský avatar
Zmok
Příspěvky: 458
Registrován: 10. 2. 2007, 21:58
Bydliště: Praha

Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]

Příspěvek od Zmok »

Hmm, taky mi přijde že DrD2 docela tlačí do hraní z pohledu autora povídky. Kombinace všech těch zvláštních schopností, manévrů a reakcí soupeře se sice dá použít jako inspirace pro následnej popis, ale když se snažim co nejvíc vžít do postavy, tak to docela překáží. Pro tenhle přístup je nejlepší něco jako: popíšu co bych udělal jako moje postava, vypravěč mi přidělí +1 / +2 / +3 za dobrej nápad / popis, počkám co padlo na kostce, podle toho pokračuju. Kdeždo v dračáku po tom svym popisu musim začít řešit jakej manévr se pro to hodí, jestli mám dost zdrojů, do kterýho povolání patří to co dělám, a podobně, a nakonec výsledek zase naroubovat na předchozí děj.

A proč tolik RPGček řeší iniciativu? Už z několika systémů jsem iniciativu zkusil vyškrtnout a skoro nic se nestalo, jen se zrychlyli souboje. V DrD2 s ní pracujou ZS a má určitej vliv na děj, ale stejně mi to přijde jako spousta režie za málo zisku.
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4138
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]

Příspěvek od Sparkle »

Zmok píše: A proč tolik RPGček řeší iniciativu? Už z několika systémů jsem iniciativu zkusil vyškrtnout a skoro nic se nestalo, jen se zrychlyli souboje. V DrD2 s ní pracujou ZS a má určitej vliv na děj, ale stejně mi to přijde jako spousta režie za málo zisku.
Četla jsem na nějakým zahraničním webu, že iniciativy se dávaj do pravidel proto, že hráče to baví, vždycky se těšej až si budou moct hodit o inic a radovat se z toho že to vyhráli nad kolegama a můžou jet první. Asi jak jsou ta RPG kooperativní, tak tímhle si "vyventilujou" potřebu soupeřit.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě II“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 hostů