Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]
Moderátoři: Bouchi, Pieta, Charles
Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]
A Fafrine, prosím tě, ty už jsi dokončil základní školu? A 15 let hraješ jako PJ? Tvůj sloh a gramatika tomu ani vzdáleně neodpovídají.Fafrin píše: například:
symulacionista
vymíšlet
konzultovat s pravidli
Celkově ohledně klesla administrativa
(ne žebychom
….
Nikdo tu nepíše dokonale (samozřejmě ani já ne) a neříkám, že bys měl psát jako Shakespear a Komenský dohromady, ale lidé, kteří nejsou schopni si po sobě příspěvek ani přečíst, nebo ho alespoň hodit do wordu a zkontrolovat si jej, když vědí, že mají problém s gramatikou, by zasloužili naplácat.
Každopádně díky za zkušenosti.
Je zajímavé, že ve více recenzích a ohlasech je možné sledovat podobný trend. Počáteční nadšení z volnosti a jednoduchosti pravidel. A proti tomu menší či větší zmatení z poměrně dost chaotických pravidel vyvážené vírou, že to je jen počáteční nutnost přepólování. U některých zmatení později ustupuje, u jiných přetrvává. Ti druzí pak odcházejí k jinému systému obohaceni o nové zkušenosti s "volnějším" hraním.
Otázka je zda u těch prvních zmatení ustoupí proto, že pravidla pochopí a vytvoří si svůj kodex precedentů nebo proto, že je odsunou a hrají v podstatě stejně jako by žádná nebyla.
Také je naprosto zřetelný nesoulad ve výkladu pravidel mezi PH jednotlivých skupin, které už nějakou dobu hrají. Od vydání je vidět, že se tu objevují různé myšlenkové směry. U velkých a zásadních témat se výklad jednotlivých „věrozvěstů“ držel víceméně při sobě, ale teď, když dochází na jemné nuance, tak už se ve výkladu dost rozcházejí. Na několika posledních diskuzích v otázkách je to dobře patrné.
Těším se na další postřehy a recenze, které nám pomohou udělat si ještě lepší představu.
- Ecthelion
- Moderátor
- Příspěvky: 12367
- Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
- Bydliště: Brno/Rezno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]
Jerson: Díky za založení tohoto tématu. Předtím se reakce dávaly do "po přečtení" (i když byly po zahrání), ale je pravda, že mít tady oddělené téma na zkušenosti s hraním je určitě dobře.
concobara, fafrin: Moc díky za vaše příspěvky. Hrozně mě včera potěšily (prostě lidsky jsem rád, že se naše hra někomu líbí). Moc díky i všem ostatním za ohlasy, samozřejmě i negativní - i ty jsou pro nás důležité a pozorně je čteme.
concobara: K té sudbě se zkusím ještě v blízké době vyjádřit a napsat, jak jsme to mysleli.
concobara, fafrin: Moc díky za vaše příspěvky. Hrozně mě včera potěšily (prostě lidsky jsem rád, že se naše hra někomu líbí). Moc díky i všem ostatním za ohlasy, samozřejmě i negativní - i ty jsou pro nás důležité a pozorně je čteme.
concobara: K té sudbě se zkusím ještě v blízké době vyjádřit a napsat, jak jsme to mysleli.
Jen poznamenám, že to je samozřejmě dobře. Jak je psané v knize - hodně věcí je možno ohýbat podle vašich preferencí (a u hodně věcí je to dokonce nutné, protože dáváme na výběr), proto ve výsledku se budou pravidla jednotlivých skupin lišit (co si budeme povídat, ten samý případ byl u DrDo také, protože všechny skupiny houserulovaly). Ale to není chyba, naopak - pokud vás hraní baví, hrajete dobře.Čáryfuk píše:Také je naprosto zřetelný nesoulad ve výkladu pravidel mezi PH jednotlivých skupin, které už nějakou dobu hrají. Od vydání je vidět, že se tu objevují různé myšlenkové směry. U velkých a zásadních témat se výklad jednotlivých „věrozvěstů“ držel víceméně při sobě, ale teď, když dochází na jemné nuance, tak už se ve výkladu dost rozcházejí. Na několika posledních diskuzích v otázkách je to dobře patrné.
- Pieta
- sofistikovaný troll
- Příspěvky: 15087
- Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
- Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]
Nic tak nepřidá příspěvku na váze, jako když se autor hned ze začátku naveze do cizího pravopisu.
Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]
Tak já přidám také svůj názor na hru.
Začínal jsem jako velká většina lidí zde na drd0 někde v hlubinách dávnověku na základkce. Po nástupu na střední se parta pomalu přirozeně rozpadla a najednou nebylo s kým hrát. Problé se vyřešil až na vejšce, kdy jsem oběvil rpg komunitu a s ní mnoho hraní-chtivých lidí. Od té doby jsem vyzkoušel a udělal si názor na několik desítek systémů (od konvečních a pravidlově těžkých jako DnD, DrD+ či Shadowrunu, přez pravidlo lehoučké, alternativní a indie hry jako Penny for your taughts, Made, Man what, Everway, Psyrun, až po totální freeformy). Účastnil jsem se jak testování drd2 už od jeho počátků (od počátku neautorského testování) i vlatního hraní po vydání jak v pozici gm, tak hráče.
Možná je to tím, že mám již něco nahráno a můj záběr rpg je široký. Možná je to tím, že jsem tester a měl jsem možnost se s pravidly seznamovat dlouho a postupně během jejich vzniku. Možná je to tím, že jek v testerské, tak potom hrací skupině jsem měl štěstí na skvělé a rozumné hráče. Faktem ale zůstává, že mě nepotkala většina problémů co se tady na fóru řeší. Systém mi vždy fungoval moc skvěle. Nedělalo mi problém ho vysvětlit i děvčeti rpg nepolíbené tak, že během pár her pobrala celý systém, včetně ZS a manévrů. Hra mi přinesla výborné zážitky ze hraní, zajímavé konflitky a souboje, plné nápaditých akcí. Pokud u nás, kdy došlo k sytuaci, kdy si několik hráču vykládalo tu či onu část pravidel různě, nikdy nebyl problém se domluvit a pohledy si srovnat do úhlu, jenž vyhovoval všem. Dokonce jeden z hráčů, který sám sebe označuje za gamistu a munchkina, byl nadšen tím, že se v drd2 skoro nedá munchkinit, ale že mu to vůbec nechybí. Systém ho dostatečně motivoval, inspiroval a odměňoval, aby nemyslel jako powergamer.
Jako hlavní klady bych zmínil:
- Neuvěřitelně zajímavé a šťavnaté souboje. Hráči dělali to, co by se dobře vyjímalo na filmovém plátně a systém je v tom podořil a dal jim dobré šance, aby akce byli úspěšné.
- Systém vyčerpání, který především ve zkouškách způsobuje, že plán družiny nestroskotá na nepřízni náhody při jednoduché, leč významné akci.
- Systém multi-class. Mě se ohromně líbí. Je to velmi jednoduchá varianta na skill-based systém, kde jsou skilly zabaleny do tématických balíčků. Vytváření a realizování je pak velmi jednoduché a rychlé.
- Otevřenost systému, který velmi jednoduše umožňuje nejrůznější úpravy a změny, bez toho, aby se hra rozbila jako celek.
- Možnost být cool a awesome i bez toho abych měl obří bonus a zabil 10 nepřátel jednou ranou.
- Osobně se mi líbí systém sudby, který má zjednodušovat účetnictví. Kouzelné ale je, že když se zahodí a nepřátelé se budou řešit dle stejných pravidel jako postavy, tak přibide papírování, ale bude to bez problémů fungovat.
Osobně mě nenapadá, co bych měl vytýkat. Ano, příručka je psaná trochu nešikovně, ale to už se zmiňovalo mnohokrát, autoři to ví a samy říkají, že příště by volili jinou stukturu. Takže nemá smysl jim to pořád omlacovat o hlavu.
Začínal jsem jako velká většina lidí zde na drd0 někde v hlubinách dávnověku na základkce. Po nástupu na střední se parta pomalu přirozeně rozpadla a najednou nebylo s kým hrát. Problé se vyřešil až na vejšce, kdy jsem oběvil rpg komunitu a s ní mnoho hraní-chtivých lidí. Od té doby jsem vyzkoušel a udělal si názor na několik desítek systémů (od konvečních a pravidlově těžkých jako DnD, DrD+ či Shadowrunu, přez pravidlo lehoučké, alternativní a indie hry jako Penny for your taughts, Made, Man what, Everway, Psyrun, až po totální freeformy). Účastnil jsem se jak testování drd2 už od jeho počátků (od počátku neautorského testování) i vlatního hraní po vydání jak v pozici gm, tak hráče.
Možná je to tím, že mám již něco nahráno a můj záběr rpg je široký. Možná je to tím, že jsem tester a měl jsem možnost se s pravidly seznamovat dlouho a postupně během jejich vzniku. Možná je to tím, že jek v testerské, tak potom hrací skupině jsem měl štěstí na skvělé a rozumné hráče. Faktem ale zůstává, že mě nepotkala většina problémů co se tady na fóru řeší. Systém mi vždy fungoval moc skvěle. Nedělalo mi problém ho vysvětlit i děvčeti rpg nepolíbené tak, že během pár her pobrala celý systém, včetně ZS a manévrů. Hra mi přinesla výborné zážitky ze hraní, zajímavé konflitky a souboje, plné nápaditých akcí. Pokud u nás, kdy došlo k sytuaci, kdy si několik hráču vykládalo tu či onu část pravidel různě, nikdy nebyl problém se domluvit a pohledy si srovnat do úhlu, jenž vyhovoval všem. Dokonce jeden z hráčů, který sám sebe označuje za gamistu a munchkina, byl nadšen tím, že se v drd2 skoro nedá munchkinit, ale že mu to vůbec nechybí. Systém ho dostatečně motivoval, inspiroval a odměňoval, aby nemyslel jako powergamer.
Jako hlavní klady bych zmínil:
- Neuvěřitelně zajímavé a šťavnaté souboje. Hráči dělali to, co by se dobře vyjímalo na filmovém plátně a systém je v tom podořil a dal jim dobré šance, aby akce byli úspěšné.
- Systém vyčerpání, který především ve zkouškách způsobuje, že plán družiny nestroskotá na nepřízni náhody při jednoduché, leč významné akci.
- Systém multi-class. Mě se ohromně líbí. Je to velmi jednoduchá varianta na skill-based systém, kde jsou skilly zabaleny do tématických balíčků. Vytváření a realizování je pak velmi jednoduché a rychlé.
- Otevřenost systému, který velmi jednoduše umožňuje nejrůznější úpravy a změny, bez toho, aby se hra rozbila jako celek.
- Možnost být cool a awesome i bez toho abych měl obří bonus a zabil 10 nepřátel jednou ranou.
- Osobně se mi líbí systém sudby, který má zjednodušovat účetnictví. Kouzelné ale je, že když se zahodí a nepřátelé se budou řešit dle stejných pravidel jako postavy, tak přibide papírování, ale bude to bez problémů fungovat.
Osobně mě nenapadá, co bych měl vytýkat. Ano, příručka je psaná trochu nešikovně, ale to už se zmiňovalo mnohokrát, autoři to ví a samy říkají, že příště by volili jinou stukturu. Takže nemá smysl jim to pořád omlacovat o hlavu.
RPG Kuchyně 2014 Opportunity - Právě vyšlo nejnovější číslo Parlamentního plátku, časopisu o politice a pro politiky. Takže rychle do poslaneckých lavic a za řečnický pult. Letenky na Seychely nerostou na stromech!!!
RPG Kuchyně 2010 Astra non mentiuntur - RPG Kuchyně 2011 Na kraji - RPG Kuchyně 2012 Poslední soud
RPG Kuchyně 2010 Astra non mentiuntur - RPG Kuchyně 2011 Na kraji - RPG Kuchyně 2012 Poslední soud
- crowen
- Administrátor
- Příspěvky: 3749
- Registrován: 11. 9. 2004, 12:51
- Bydliště: Hlavna dedina Bananistanu
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]
Silny off-topic z mojej strany: nema zmysel vycitat konkretnej hre vlastnost, ktoru ma kazdy class&level system. To nie je chyba DrDII, to je obmedzenie typu systemu, aky autori pouzili.PetrH píše:* naprosto pro me nelogicky pusobi nektere kombinace a musim rici, ze cekal bych osobne, ze budou balicky dovednosti (napr. bojove, prirodni, magicke...) proste pokud chci jednu vlastnost z tohoto, druhou z jineho a treti z tamtoho, musim si vzit level povolani, ne jen schopnost (ano muzu si to zrusit, ale nenarusim konzistenci systemu). kdyz budu mit adepta na 5 levelu a chtel bych jit dale uz nemuzu a bud se budu dale de facto nudit a nebo budu nucet si vzit neco, co nechci..
Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]
@ Čáryfuk: Já už mám dokonce i vyskokškolský titul. A papíry na hlavu. Ale to je jedno.
Můžu tě ujistit, že hrajeme podle pravidel. Občas trávíme dost času diskuzí nad pravidly (když jsem povolil hráči šamana ovládnout netvora (půl zvíře, půl člověk) ovšem s tím, že to bude fungovat podle mága a bylo to naše první ovládnutí ve hře, listováním pravidly se asi nevyhneš.) Přiděláváme spoustu vlastních ZS (různé posouvání a upravování hranic a omezenní činností - jako proklínání výrazným hlasem a gesty bez nutnosti doteku ale při nutnosti pohledu.), upravili jsme si systém zkušenosťování (1zk/hodinu hry + 0-3 za výkon na schůzku). používám třeba zdejší pravidle pro hejna, testoval jsem svoje pravidla pro likvidaci věcí, upravil jsem si pravidla pro Poškození, moji zde uvedenou spolupráci budu také využívat.
Ale pořád je to DrDII. Je to víc DrDII než bylo DrDo které jsme hrály starým DrD 1.6.
Mám problém tu zachytit ty jednotlivé výkladové myšlenkové proudy. Možná by jsme se my vykladači měli začít združovat do nějakých "škol" k jednotlivým opakovaným problémům, aby se zjistilo, jestli takové proudy jsou.
On je totiž rozdíl mezi nesouladem při výkladu pravidel a jiným rozhodnutím pro nastavení hry v rámci pravidel.
Můžu tě ujistit, že hrajeme podle pravidel. Občas trávíme dost času diskuzí nad pravidly (když jsem povolil hráči šamana ovládnout netvora (půl zvíře, půl člověk) ovšem s tím, že to bude fungovat podle mága a bylo to naše první ovládnutí ve hře, listováním pravidly se asi nevyhneš.) Přiděláváme spoustu vlastních ZS (různé posouvání a upravování hranic a omezenní činností - jako proklínání výrazným hlasem a gesty bez nutnosti doteku ale při nutnosti pohledu.), upravili jsme si systém zkušenosťování (1zk/hodinu hry + 0-3 za výkon na schůzku). používám třeba zdejší pravidle pro hejna, testoval jsem svoje pravidla pro likvidaci věcí, upravil jsem si pravidla pro Poškození, moji zde uvedenou spolupráci budu také využívat.
Ale pořád je to DrDII. Je to víc DrDII než bylo DrDo které jsme hrály starým DrD 1.6.
Mám problém tu zachytit ty jednotlivé výkladové myšlenkové proudy. Možná by jsme se my vykladači měli začít združovat do nějakých "škol" k jednotlivým opakovaným problémům, aby se zjistilo, jestli takové proudy jsou.
On je totiž rozdíl mezi nesouladem při výkladu pravidel a jiným rozhodnutím pro nastavení hry v rámci pravidel.
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Bývalý ORG, občasný LARPař. DrDII since beginning.
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9352
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]
Crowen: Tohle rozhodně neni vlastnost všech class&level systémů. Ale pravda, Drd2 tuhle chybu dovedlo k dokonalosti (příklad: přesvědčování lidí umí jen lidé s vařením lektvarů. Zapátrej v paměti, kolik ukecaných filmových postav umělo vařit lektvary )
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]
Tady v tomhle mám pocit, že se zapomíná, že v DrDII je občas sakra rozdíl "umět" a Umět.
Postava na 5.lvl mastičkáře může mít ZS směřovaná výhradně na tvorbu jedů a lektvarů, výhradně na léčení, nebo výhradně na jednání s lidmi a drby. A věřte, že to na tom, jak se budou tyto různé postavy schopny popasovat s vařením, léčením či jednáním půjde sakra poznat.
Čili takový ukecaný Hairy potter možná není dobrý ve vaření lektvarů, ale celkem se v tom vyzná, zato je dost dobrý v přesvědčování (přičemž toto kombinuje i se svými úrovněmi kejklíře, bojovníka a zaříkávače (a čaroděje, mága a alchymisty) ve výsledném mixu pochybného kouzelníka s hůlkou)
Postava na 5.lvl mastičkáře může mít ZS směřovaná výhradně na tvorbu jedů a lektvarů, výhradně na léčení, nebo výhradně na jednání s lidmi a drby. A věřte, že to na tom, jak se budou tyto různé postavy schopny popasovat s vařením, léčením či jednáním půjde sakra poznat.
Čili takový ukecaný Hairy potter možná není dobrý ve vaření lektvarů, ale celkem se v tom vyzná, zato je dost dobrý v přesvědčování (přičemž toto kombinuje i se svými úrovněmi kejklíře, bojovníka a zaříkávače (a čaroděje, mága a alchymisty) ve výsledném mixu pochybného kouzelníka s hůlkou)
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Bývalý ORG, občasný LARPař. DrDII since beginning.
- Choranzanus
- Příspěvky: 182
- Registrován: 18. 7. 2009, 23:32
- Bydliště: Praha
Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]
Nevím jestli tady má smysl něco psát, protože nechci být příliš negativní. V DrD2 jsem toho moc neodehrál z pochopitelných důvodů. Dokonce jsem psal jakousi recenzi... ale to jsem si ještě myslel že si alespoň ještě jednou zahraju. Moje očekávání nebylo nijak velké ale ten systém je opravdu špatný a ani nevěřím v žádnou jeho možnou opravu. Je určitě pravda že jsem spoustu věcí nepochopil, ale o dost věcech bych si troufal tvrdit že jsou nefunkční.
Chceš-li mít dobré nápady měj hodně nápadů.
Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]
Hmm takže pořádně jsem nevyzkoušel, vlastně jsem to ani nepochopil....ale z pochopitelných důvodů je ten systém špatný, nenapravitelný a nefunkční ... něco mi tu neštymujeChoranzanus píše:Nevím jestli tady má smysl něco psát, protože nechci být příliš negativní. V DrD2 jsem toho moc neodehrál z pochopitelných důvodů. Dokonce jsem psal jakousi recenzi... ale to jsem si ještě myslel že si alespoň ještě jednou zahraju. Moje očekávání nebylo nijak velké ale ten systém je opravdu špatný a ani nevěřím v žádnou jeho možnou opravu. Je určitě pravda že jsem spoustu věcí nepochopil, ale o dost věcech bych si troufal tvrdit že jsou nefunkční.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22629
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]
Po přečtení moc nechápe, ale zkusí si zahrát, po zahrání zjistí, že nepochopení zůstalo a přidaly se nejasnosti ze hry, není moc velká chuť zkoušet to znovu, není motivace aktivně shánět jiné hráče, výsledkem je zklamání a návrat k osvědčeným pravidlům. Co na tom nechápeš? Až na to očekávání jsme to měli podobně (to tedy bylo u nás docela velké)
hraju: Ω Projekt Omega
Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]
Nechci si rejpnout, ale občas se mi zdá, že DrD 2 někteří odsoudili hned, aniž by měli něco pořádně odehráno. Pokud chápu správně tento topic, nemá to být o tom, že tu budete psát "všechno špatně...ani jsem to pořádně nehrál, ale všechno špatně...bůůů není to staré DrDo, mastičkář umí vařit lektvary i mluvit..."
Neříkám, že nový systém je dokonalý, viz. 120 stran diskuze o pravidlech...je to něco nového, logicky bude spousta chyb, úprav a spousta nepochopení. Šmankote my se v družině dohadujeme pomalu u každého pravidla.
Jsem taky zastáncem spíše striktně daných pravidel, ale postupem času objevuji krásy téhle volnosti a vše je pak jen o domluvě mezi hráči a po x sezeních se nám to troufám říct daří.
Takže pokud nemáte konstruktivní kritiku a konkrétní zkušenosti z více hraní, tak sem nepište, protože tento topic by mohl i pomoci autorům v budoucnu něco změnit.
Neříkám, že nový systém je dokonalý, viz. 120 stran diskuze o pravidlech...je to něco nového, logicky bude spousta chyb, úprav a spousta nepochopení. Šmankote my se v družině dohadujeme pomalu u každého pravidla.
Jsem taky zastáncem spíše striktně daných pravidel, ale postupem času objevuji krásy téhle volnosti a vše je pak jen o domluvě mezi hráči a po x sezeních se nám to troufám říct daří.
Takže pokud nemáte konstruktivní kritiku a konkrétní zkušenosti z více hraní, tak sem nepište, protože tento topic by mohl i pomoci autorům v budoucnu něco změnit.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22629
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]
jako autor tématu říkám, že zde mají být i názory hráčů, kteří DrD2 odložili po prvním vyzkoušení, protože to dost jasně ukazuje, jak moc je DrD2 přistupné novým hráčům, což je pro mě velmi důležitý parametr. možná bych řekl, že druhý nejdůležitější. A rozhodně může být užitečný pro autory.
hraju: Ω Projekt Omega
Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]
radsej to zmazem
skoda oleja
skoda oleja
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Google [Bot] a 10 hostů