Domácí pravidla (house rules)

Oficální diskuze k nové generaci DrD, vydané v roce 2011.

Moderátoři: Bouchi, Pieta, Charles

Odpovědět
MarkyParky
Příspěvky: 7283
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od MarkyParky » 4. 10. 2011, 09:26

House rule: Nové ZS pro Válečníka a bojovníka

V oficiálních pravidlech je strašně okleštěný boj bezezbraně. Proto jsme se rozhodli jej postavit na vyšší úroveň pomocí následujících ZS:

Ninja
Bojovník má nadání pro pěší boj zblízka beze zbraně proti lidem. Aktivace 0 - Tělo.

Úder do slabin
Bojovník zná slabá místa zbrojí a při pěším boji zblízka beze zbraně proti soupeři ve zbroji poskytuje soupeřovi zbroj o 1 nižší slevu. Tuto ZS nelze použít proti soupeřům, u kterých taková slabina není, např v plné plátové zbroji či ve vhodné magické zbroji. Aktivace 0 - Tělo.

Tajemné chvaty
Válečník je mistrem v pěším boji zblízka beze zbraně proti lidem. Aktivace 0 - Tělo.

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 12739
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od Pieta » 4. 10. 2011, 09:35

MarkyParky píše:Ninja
Bojovník má nadání pro pěší boj zblízka beze zbraně proti lidem. Aktivace 0 - Tělo.
Cit pro zbraň, kde zbraň = neozbrojený - aspoň tak jsme to vždycky brali u nás
MarkyParky píše:Úder do slabin
Bojovník zná slabá místa zbrojí a při pěším boji zblízka beze zbraně proti soupeři ve zbroji poskytuje soupeřovi zbroj o 1 nižší slevu. Tuto ZS nelze použít proti soupeřům v plné plátové zbroji. Aktivace 0 - Tělo.
To omezení na plátovku bych tam nedával - jasně, že rukou plát neprorazíš, ale tady nejde o boj hrubou silou, ale spíš o techniku - a nějaký vhodný chvat proti těžkooděnci se jistě najde.
MarkyParky píše:Tajemné chvaty
Válečník je mistrem v pěším boji zblízka beze zbraně proti lidem. Aktivace 0 - Tělo.
Tohle u nás taky řeší šermíř - ruce a nohy jsou podle pravidel krátké nouzové zbraně a šermíř na nouzové zbraně explicitně funguje.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Sindor
Příspěvky: 3
Registrován: 30. 9. 2011, 14:32

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od Sindor » 4. 10. 2011, 13:33

Pieta píše:Sindor: Dík za komentáře (a anotaci).

Mezi sekerou a mečem je samozřejmě obrovský rozdíl - stejně jako ten sedláček jinde zmíněný bude mít asi problém někoho svými vidlemi probodnout skrznaskrz. Tohle ale my rozhodně nepopíráme, naopak, každá zbraň by ve hře opravdu měla fungovat tak, aby bylo poznat, že to není jen "generický bojový nástroj #18".
Pravidla jsou jednoduchá i proto, aby měli hráči prostor do hry zanést právě tyhle rozdíly.
Vypíchnul jsi neomylně tu nejkonfliktnější část mojí Anotace :wink: - a pravidel DrDII.
Ano, Pravidla jsou (a mají být) zjednodušeným modelem světa. Problém s kapacitou knihy je zřejmý: při rozmachu, který nabrala (svět, postavy, magie, boj - to vše v jedné A5 knížce) šlo těžko postihnout všechno. Co tam ale vadí (a myslím nejen mě), je ta... selektivní akademičnost. DrD I vedlo nováčky právě těmi tabulkami a čísly (a bohužel redukovalo některé hry na soutěže v hodu kostkou do dálky). Zjedodušení detailů je zkrátka v DrD II nekonzistentní. Na jedné straně jsou hojné příklady a motivační popisy, na druhou stranu ze spousty kapitol čiší: "zde je věta, její důkaz je triviální, dokončete si sami." Připravuje se větší Bestiář? Bude Sešit s Bojovými fintami/manévry? Aspoň seznam Obecných dovedností a Charakterových rysů? Whatever?

Kdosi tady řekl, že nejpoužívanější část pravidel je stejně tabulka Ohrožení. Asi bych se nebránil zaujmout podobný přístup i u jiných prvků hry: tabulka jako forma nápovědy. "Pokud se nechcete babrat s náročností terénu, roční dobou a barvou koně, tady je tip na odhad Únavy při cestování...".

MarkyParky
Příspěvky: 7283
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od MarkyParky » 4. 10. 2011, 13:36

Cit pro zbraň, kde zbraň = neozbrojený - aspoň tak jsme to vždycky brali u nás
Tohle u nás taky řeší šermíř - ruce a nohy jsou podle pravidel krátké nouzové zbraně a šermíř na nouzové zbraně explicitně funguje.
A proč je teda u Bojovníka boj se zbraní a boj beze zbraně uváděn zvlášť? Nebylo by pak přehlednější, aby byl opravdu jen "jeden" boj zblízka a "lidské tělo" bylo téměř vždy (vyjma ZS hlava nehlava) posuzováno jako nouzová zbraň v rámci "Boje se zblízka"?

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 12739
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od Pieta » 4. 10. 2011, 14:49

MarkyParky píše:A proč je teda u Bojovníka boj se zbraní a boj beze zbraně uváděn zvlášť? Nebylo by pak přehlednější, aby byl opravdu jen "jeden" boj zblízka a "lidské tělo" bylo téměř vždy (vyjma ZS hlava nehlava) posuzováno jako nouzová zbraň v rámci "Boje se zblízka"?
Toho bojovníka já čtu tak, že navíc explicitně povoluje bojovat beze zbraně proti nepříteli se zbraní - což by jinak někdo mohl považovat za náročné nebo nemožné.
Ale možná to moje pojetí (jiných ZS) jsou jen naše domácí pravidla. (:
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 12739
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od Pieta » 4. 10. 2011, 15:06

Sindor píše:DrD I vedlo nováčky právě těmi tabulkami a čísly (a bohužel redukovalo některé hry na soutěže v hodu kostkou do dálky). Zjedodušení detailů je zkrátka v DrD II nekonzistentní. Na jedné straně jsou hojné příklady a motivační popisy, na druhou stranu ze spousty kapitol čiší: "zde je věta, její důkaz je triviální, dokončete si sami." Připravuje se větší Bestiář? Bude Sešit s Bojovými fintami/manévry? Aspoň seznam Obecných dovedností a Charakterových rysů? Whatever?
Hlavní naše snaha teď jde úplně jiným směrem - vyjasnit, co v knize jasné nebylo, případně věci, které se do knihy špatně píšou, aby lidi měli co nejméně problémů se hraním. Čili odpovídat na otázky, zjišťovat, co lidi obecně málo chápou, a připravit vzorové materiály - předpřipravené postavy, dobrodružství, atd.

K tomu, na co ses ptal - Obecné dovednosti jsou z velké části rozházené mezi povoláními, pokud některá chybí, asi by hlavní snaha byla přiřadit ji k povolání, ke kterému sedne, spíš než řešit bokem. Charakterové rysy jsou v knize jako inspirace, nějaký velký seznam jich nechystáme. Z bestiáře kupa potvor vypadla kvůli prostoru, ty by se časem měly objevit. Na bojové finty a manévry jsou mnohem lepší zdroje, než my, ať už je lidi chápou realisticky nebo filmově, takže do toho se pouštět nebudeme.
Sindor píše:Kdosi tady řekl, že nejpoužívanější část pravidel je stejně tabulka Ohrožení. Asi bych se nebránil zaujmout podobný přístup i u jiných prvků hry: tabulka jako forma nápovědy. "Pokud se nechcete babrat s náročností terénu, roční dobou a barvou koně, tady je tip na odhad Únavy při cestování...".
Už u toho ohrožení byl při testech problém s tím, že někteří hráči viděli tabulku a zapomněli na to, že to má být hlavně nápověda. To je asi hlavní důvod, proč tam je tak málo přesných údajů - vypadají hrozně autoritativně, i když být nemají.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Tarin
Příspěvky: 1
Registrován: 5. 10. 2011, 16:59

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od Tarin » 5. 10. 2011, 17:27

Ahoj,

měl bych návrh a zároveň dotaz nakolik tato změna ovlivni herní rovnováhu.
Při hraní respektive při soubojích mi nepřišlo, že by zbroje měly nějak velký vliv na výsledek souboje. Po konci soubojů jsem byl já (rytíř/bojový kněz v plátovce) přibližně stejně vyčerpán / zjizven jako kolega šemíř/vzdušný mág, který bojoval beze zbroje.
Pozn.: oba dva jsmě měli:
Bojovník - 4
Zaříkávač - 2
Čaroděj - 1 a později více

Jako změnu bych navrhoval přidat zbrojím zdroje, které by se využívaly stejně jako u pomocníků. Zbroj by pravidlově fungovala jako pomocník - bodyguard, který má schopnost osobní strážce. Při zásahu bych místo svých zdrojů platil zdroji ze zbroje, která by se tím tak rozbíjela. Na doplnění zdrojů by se používala válečníkova dovednost kovářství. Samozřejmě by postava mohla mít jak zbroj, tak pomocníka.

Je možnost udělat několik různě silných variant. Buďto by zbroje dávaly jako doteď slevu na vyčerpání 1 / 2 a k tomu navíc by měly zdroje. Nebo by lehké zbroje nedávaly slevu na vyčerpání žádnou a těžké zbroje 1...

Počet zdrojů bych viděl přibližně takto:
Kvalitní kožené oblečení, prošívaná zbroj - 1
Kožená zbroj - 2
Pobíjená zbroj + další chrániče, helma - 3
Kroužková a šupinová zbroj + chrániče a helma - 4
Plátová zbroj - 5

Čísla sou orientační, maximum o 1 vyšší by bylo možná vhodnější...
Pokud by se to zavedlo prvním způsobem, krollova kůže by dávala pouze slevu na vyčerpání, ale nemohl by z ní získat žádný zdroj. V druhém případě by se asi musel zrušit / změnit bojovníkova schopnost pádná zbraň.
Tato změna by mohla rozlišit těžkooděnce a hadráky, popřípadě nejaké lehce obrněné postavy

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 12739
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od Pieta » 5. 10. 2011, 18:15

Tarin píše:Při hraní respektive při soubojích mi nepřišlo, že by zbroje měly nějak velký vliv na výsledek souboje. Po konci soubojů jsem byl já (rytíř/bojový kněz v plátovce) přibližně stejně vyčerpán / zjizven jako kolega šemíř/vzdušný mág, který bojoval beze zbroje.
Vaše boje jsem neviděl, takže těžko soudit, proč máte se zbrojí takové zkušenosti.
Tarin píše:měl bych návrh a zároveň dotaz nakolik tato změna ovlivni herní rovnováhu.
To se pořádně pozná, teprve když se to otestuje.

Ale pokud výsledek souboje nezmění, že máš vyčerpání o dva levnější, nejsem si jistý, jestli ho změní, když na něj budeš mít víc zdrojů. Ty zdroje by totiž měly být omezené podobně, jako je omezená sleva (aby se nedalo zbrojí bránit proti dobrému argumentu), a potom je otázka, jestli by vaše boje nějak změnily, když je ty slevy nezmění.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Uživatelský avatar
Fafrin
Příspěvky: 2095
Registrován: 4. 3. 2010, 22:15
Bydliště: Olomouc

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od Fafrin » 5. 10. 2011, 22:56

A btw. ve zbroji zdroje jsou - v obyčejné 1, v kvalitní 2. Bohužel po jejich vyčerpání přestane fungovat dokud není opravena.
Obrázek
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Dlouholetý ORG, občasný LARPař. Teď DrDII.
Kahla o.s.

Sindor
Příspěvky: 3
Registrován: 30. 9. 2011, 14:32

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od Sindor » 5. 10. 2011, 23:09

Pieta píše:Už u toho ohrožení byl při testech problém s tím, že někteří hráči viděli tabulku a zapomněli na to, že to má být hlavně nápověda. To je asi hlavní důvod, proč tam je tak málo přesných údajů - vypadají hrozně autoritativně, i když být nemají.
Touché.

Dělám jako produktový inženýr mj. i manuály pro tiskárny. Pravidla RPG i manuály jsou k tomu, aby vedla tápající a ustavovala jistý standard, na který se lze odkazovat jako na autoritu v případě sporu. DrD II jak je prezentován, "open source" je dobrý, ale rizikový nápad. Je to jako kdybyste k desktopu dali současně i nápovědu, že se dá vyměnit procesor, zvětšit výkon větráku a předělat to celé na ledničku.
Od napodobování DnD systém přešel k inspiraci věcmi jako je FUDGE (FATE), které zná relativně málo lidí - protože taky málo lidí umí disciplinovaně tvořit plynoucí příběhy.

Pokud se hráči okamžitě chytali těch pár přesných čísel v pravidlech, zřejmě tohle stéblo potřebovali. Až si družinka PJ Lojzy Vomáčky (nikdo mě nedonutí používat Ph jinde než v chemii) koupí pravidla DrD II, s iluzí "to je doupě dvojka, vylepšený jedničky" - najde v nich tolik nezvratných faktů jako v evropské směrnici o volném obchodu. Následně, protože je kniha nabádá k fantazii a kreativitě, skočí na net, stáhnou si dalších dvacet různých "add-ons" a "patchů", a budou v třech sezeních ladit, kritizovat a doplňovat postavy. Na čtvrtém sezení je zahodí a vytáhnou DnD (GURPS atd.), které jsou možná schematické a předimenzované, ale obsahují jasné programy, procesní mapy tvorby. Většina lidí si nechce hrát s pravidly, chce si hrát podle pravidel. Co bych rád je, aby DrD II myslela i na hráče (a PJ), kteří si občas o knížku potřebujou opřít po šichtě unavenou hlavu :) [toto byla parafráze situace v naší družince]

Howgh. Končím s analýzou a jdu si objednat Mouse Guard :wink: Až se dostaneme k house rules zbraní DrD II, pošlu popisy. Od té doby co Altaru sídlícímu v kočárkárně běžel Michal Bronec s krosnou do Kaučuku Kralupy pro plastový granulát, aby bylo na kostky, se už naštěstí Dračák posunul jinam. Což ale nabídka PnP RPG na českém trhu taky... Přeju vývojovému týmu, ať najde správnou tržní skulinu a získá dvojkám oddané hráče :)

Uživatelský avatar
Fafrin
Příspěvky: 2095
Registrován: 4. 3. 2010, 22:15
Bydliště: Olomouc

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od Fafrin » 6. 10. 2011, 14:42

Připomínky a nářky výše mě k něčemu inspirovali...

Zbroje jako zásobárna zdrojů
Nefunguje vám sleva za zbroje a máte pocit, že vám neušetří skoro žádné zbroje? Zkuste to jinak:

Zbroj, kterou má postava na sobě je reprezentována jako zásobárna zdrojů, které je možno použít místo placení vyčerpání Těla pro zvrácení neúspěchu apod.

Lehké zbroje obsahují nejvýše 10(5) zdrojů, těžké až 25(15).

Pomocí zkoušky na Základy zbrojířství (Válečník) a odpovídajícího množství surovin lze zbroji zdroje doplnit.

Přirozené zbroje (zubří, kamenná a železná kůže) lze nahradit spotřebním předmětem, který si bytost léčí při kvalitním odpočinku (za vyčerpání vlastních zdrojů). Maximální hodnoty kůží jsou 5(3), 15(10), 50(30).

Při používání zbroje nezapomeňte popisovat, jak se vám postupně likviduje.

V závorkách jsou uvedeny alternativní verze. Tímto se ruší veškerá pravidla pro ochranné předměty a jejich kvalitu, jen naložení za zbroje zůstává.
Obrázek
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Dlouholetý ORG, občasný LARPař. Teď DrDII.
Kahla o.s.

Rauksul
Příspěvky: 298
Registrován: 11. 8. 2009, 14:53

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od Rauksul » 6. 10. 2011, 14:49

učetnickej, ale zajímavej princip. podobný jsem taky chtěl sesumírovat.

chybí ti tam snižování kvality - brát jizvu na kvalitní zborji, který měla původně 15 zdrojů a tou jizvou se přidá jen jednorázově pár dalších není nic moc. Co něco jako berserk? "Za jizvu na zbroji, tedy snížení její kvality jde vždy zabránit protivníkově akci"? Tedy nedá ti šanci se bránit, ale jeden(dva) "zachránila mi život, a teď je napadrť" situace
Družina Mrtvoly Na Mrtině
[zde býval obrázek testera DrDII :o)]

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 12739
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od Pieta » 6. 10. 2011, 14:51

Fafrin píše:Tímto se ruší veškerá pravidla pro ochranné předměty a jejich kvalitu, jen naložení za zbroje zůstává.
Pádný úder
Ranou své zbraně dokáže prorazit i pevnou zbroj nebo rozdrtit přilbu.
Proti jeho útokům se zbraní se zdroje ze zbrojí počítají v poloviční hodnotě, tj. je třeba zaplatit 2 zdroje zbroje za každý bod Ohrožení. (bez aktivace, Tělo)
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Rauksul
Příspěvky: 298
Registrován: 11. 8. 2009, 14:53

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od Rauksul » 6. 10. 2011, 15:06

apropó, když se řeší ten boj, jak to dopadlo vlastně s těmi délkami a 2 zbraněmi? Já si pamatuju jen vývod že když mám 2 zbraně, tak můžu bez obav použít v první kole zákeřnou fintu vrhnutí zbraně :-)

jinak prozatimní výsledek střetu bojovníka se dvěmi zbraněmi s jinými šermíři, pokus o minimální zásah do pravidel:

"... v případe shody délek zbraní se považuje obouručně držená zbraň za delší. V případě boji s dvěmi stejně dlouhými zbraněmi si držitel zbraní vybírá z dané délky, nebo z delky o kategorii nižší (pokud je)"

tedy bojuje-li někdo s dvemi meči proti někomu s mečem, muže vynutit 'délkovou remízu' (stejné délky), nebo se chovat jako by měl zbraň o jednu třídu kratší.

---

teoreticky to vypadá že tedy střední+krátká = střední+střední. Ne úplně, když má někdo střední+krátkou a "vybere" si bojovat jakoby s krátkou zbraní, musí taky reagovat tou krátkou...

navíc kombinace dvou různých délek dává možnost vybrat si z délky proti "2 typům nepřátel". Kombinace dvou stejných dává výhodu - možnost si vybrat - proti "1 typu" je tedy "slabší" přesto užitečná.
Družina Mrtvoly Na Mrtině
[zde býval obrázek testera DrDII :o)]

Uživatelský avatar
Fafrin
Příspěvky: 2095
Registrován: 4. 3. 2010, 22:15
Bydliště: Olomouc

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od Fafrin » 6. 10. 2011, 15:54

Rauksul píše:učetnickej, ale zajímavej princip. podobný jsem taky chtěl sesumírovat.

chybí ti tam snižování kvality - brát jizvu na kvalitní zborji, který měla původně 15 zdrojů a tou jizvou se přidá jen jednorázově pár dalších není nic moc. Co něco jako berserk? "Za jizvu na zbroji, tedy snížení její kvality jde vždy zabránit protivníkově akci"? Tedy nedá ti šanci se bránit, ale jeden(dva) "zachránila mi život, a teď je napadrť" situace
Špatně. Zbroj už není Ochranný předmět či nástroj a jako taková nemá kvalitu a nelze jí udělit jizvu.
Je to spotřební předmět - zásobárna zdrojů. Tyto zdroje lze používat ke konkrétnímu účelu (viz kouzelnický amulet) a po jejich kompletním spotřebování je předmět většinou považován za zničený. Aneb místo 1-2 zdrojů, slevy a omezení tu máš spoustu zdrojů, žádnou slevu a omezení. To Mmj znamená, že nejsou kvalitní zbroje a tak je těžká zbroj vždy těžká. (Místo pro ZS snižující omezení ze zbroje).
Naposledy upravil(a) Fafrin dne 18. 10. 2011, 00:57, celkem upraveno 1 x.
Obrázek
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Dlouholetý ORG, občasný LARPař. Teď DrDII.
Kahla o.s.

Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě II“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Majestic-12 [Bot] a 1 host