[Před vydáním] Dračí doupě II (oficiální diskuze)

Oficální diskuze k nové generaci DrD, vydané v roce 2011.

Moderátoři: Bouchi, Pieta, Charles

Zamčeno

Měli byste zájem o PDF verzi DrD II dodávanou společně s tištěnými pravidly i samostatně?

O PDF verzi nemám zájem vůbec
20
31%
PDF verzi získanou s knihou bych při hře využíval
37
58%
Koupil bych si jenom PDF verzi (levnější, trvalejší, jiné důvody...)
7
11%
 
Celkem hlasů: 64

Uživatelský avatar
Peekay
Příspěvky: 5533
Registrován: 4. 2. 2007, 12:11
Bydliště: Foxdale Manor, Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračí doupě II (oficiální diskuze)

Příspěvek od Peekay » 26. 8. 2010, 12:35

Vallun píše:Ano, vzhledem k původnímu DrD dostaneš velice nový produkt. Jestli je nový vůči ostatních RPGsystémům si v nejmenším netroufám říct.
To si zasa trufam povedat ja, ze je.
Obrázek

"Ve světě DrDII je mnoho mísat, která jsou plná démovů."
- Pieta

"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis

Rauksul
Příspěvky: 298
Registrován: 11. 8. 2009, 14:53

Re: Dračí doupě II (oficiální diskuze)

Příspěvek od Rauksul » 26. 8. 2010, 13:24

Jerson píše
Rauksul píše:
Když nemám ponětí jak rychle běží kůň, jak moc ho můžu hnát, tak buď použiju Google, nebo se podívám do pravidel.
Kde se dočteš nesmysly a pak se budeš ptát, proč hraničář předběhne svého koně

Pravda. (i když proč někdy ne;-) Ale je to už jiná věc - že je v pravidlech chyba, nebo nesmysl přece automaticky neznámená že jsou všechny pravidla špatný. Mě jde prostě o to, že nejjednoduší (a na papír i nejnenáročnější - proto jsou příručky plný rovnic a ne stránkových popisů) je dát hláčum pravidlo, který jim po skytne rámec. Stejně jako jim ho může dát samotný GM (když sám ví a hráčí věří že ví a chtějí mu věřit), nebo nějaký dostatečně rozumný článek (to se tu řešilo a psalo včera). Osobně bych preferoval ten článek, hráči se dozvědí co by vědět měli a nedostanou do ruky pravidla, kterými se budou ohánět.

Je to asi jedině můj názor, že nechat háče bez jakýchkoli informací není dobrý nápad, jelikož jsem viděl jak dopadají věci když si mají hráči něco odvodit sami /respektive podle toho co viděli a kdoví kde četli/ (ano, mluvím o těch co začínají... což je asi trochu mimo tuto diskuzi, takže pardon, nebudu rušit :-).
Družina Mrtvoly Na Mrtině
[zde býval obrázek testera DrDII :o)]

Uživatelský avatar
Wolfus
Příspěvky: 537
Registrován: 14. 8. 2009, 10:45

Re: Dračí doupě II (oficiální diskuze)

Příspěvek od Wolfus » 26. 8. 2010, 13:46

Hraci by mali mat strankove popisy a PJ rovnice, ktore im zodpovedaju.
DrD, Pribehy Imperia, VtM

Colombo

Re: Dračí doupě II (oficiální diskuze)

Příspěvek od Colombo » 26. 8. 2010, 14:44

A to, že člověk je schopen předběhnout koně je něco divného?

Uživatelský avatar
Alef0
Příspěvky: 5833
Registrován: 7. 6. 2004, 10:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: Dračí doupě II (oficiální diskuze)

Příspěvek od Alef0 » 26. 8. 2010, 14:46

No nie, ale pokiaľ pravidlá vygenerujú hráčsky rozpor namiesto toho, aby ho vyriešili, tak je to na pováženie.
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 26533
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračí doupě II (oficiální diskuze)

Příspěvek od Vallun » 26. 8. 2010, 15:58

Peekay píše:
Vallun píše:Ano, vzhledem k původnímu DrD dostaneš velice nový produkt. Jestli je nový vůči ostatních RPGsystémům si v nejmenším netroufám říct.
To si zasa trufam povedat ja, ze je.
V nejmenším se nepřu:) Já zachytil sice nějaké narážky na to, že je kus opsán támhle či tuhle, zejména dost ze střepů snů je tam shledáváno, ale sám ty systémy neznám, takže nechci soudit...

Jesse Owens běhal 40/60 m sprinty proti koni a to to nebyl chodec...:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 17108
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračí doupě II (oficiální diskuze)

Příspěvek od Jerson » 26. 8. 2010, 16:01

Choranzanus píše:Kdo říká že hrdinové nepotřebují jíst? $;) Já ne. Ono když jídlo a olej zůstane v tom batohu co si odhodil na útěku před nestvůrami...aha, vy ale nehrajete na odhazování batohů. No tak nic...
My hrajeme na odhazování zbraní, jeden čas připadaly na dva výstřely tři odhozené zbraně. Ale ani přitom jsme nemuseli řešit žádné naložení.
A pokud šlo o "pravidlo pro utajení", tak jsem to řešil jednoduše. Hráč řekl "nacpu samopal do batohu", já sáhl pod postel, vytáhl samopal, rozložil opěrku, podal mu ho do ruky se slovy "to co držíš v ruce je takhle dlouhé, ukaž mi, jak to nacpeš do batohu", a bylo vystaráno. Pokud bych neměl samopal stačila by trubka od vysavače.
Stejně tak když jedna slečna chtěla pronést velkou pistoli pod oblečením, podal jsem jí Desert Eagle - vyhrnula tričko, zastrčila pistoli za kalhoty na břiše, shrnula tričko. Dokázala se v klidu posadit i projít, nic nebylo vidět, tak jsem přestal buzerovat a dal jí zapravdu. A přitom vím, že kdybychom hráli třeba podle pravidel SR, tak tam se dá velká pistole bez pouzda odhalit snadno - a já přitom jasně viděl, že ji nevidím, ani když vím kam se dívat.
A případ s házením granátu poslepu jsem tu psal už desetkrát.

Prostě čím ví pravidel (zejména o fyzických limitech), tím větší jistota, že se to či ono pravidlo dostane do sporu s realitou a hlavně běžnou zkušeností hráčů. A vůbec nepomáhají složitější pravidla, protože i v superrealistické počítačové hře se docela pravidělně objevují nesmysly nebo případy rozporující realitu, protože realita je prostě příliš složitá, než aby s dala popsat pravidly - přesto je v pohodě pochopitelná díky zkušenosti.
Tobě to možná připadá velmi humorné, ale realita je taková, že žoldnéři byli do značné míry placeni právě z toho co vydělali takovýmto způsobem. Každý žoldnéř ve středověku snil o tom, že se bude účastnit velké vítězné bitvy a potom co obere zabité nepřátele o jejich pancíře a výstroj bude doživotně zajištěn...
Jenže zapomínáš, že postavy chtějí probad vybavení, nakoupit ještě lepší a vyrazit na další výpravu, zatímco žoldnéř by na njaké další nebezpečí prděl, kdyby měl vyděláno. Navíc i žoldnéři museli svou kořist odvážet na vozech a řešit veškerou logistiku s tím spojenou.
Rauskul píše:Mě jde prostě o to, že nejjednoduší (a na papír i nejnenáročnější - proto jsou příručky plný rovnic a ne stránkových popisů) je dát hláčum pravidlo, který jim po skytne rámec.
To je vcelku rozšířený omyl. Pravidlem se dá definovat nějaký jednoduchý model, nikoliv hra na "skutečný svět". Úplně nejjednodušší je napsat "chcete tyto věci řešit? A chce je řešit PJ jen proto, aby buzeroval hráče, kteří se jimi zabývat nechtějí, nebo to má být opravdu důležité?"
My jsme taky počítali náboje - než jsme zjistili, že hráči nikdy nevystřílí přidělenou zásobu, protože si vždycky pořizují dodatečné rezevy. A jediná možnost, jak udělat situaci kolem docházejícího střeliva zajímavou je buď jim většinu sebrat, nebo je nechat najít zbraň s omezenou municí. Je třeba dobré mít pravidlo, kteří umožní hráči při "špatném" hodu místo zranění způsobit ztrátu většiny střeliva - samozřejmě před nadcházející (či předpokládanou) přestřelkou, nikoliv před diplomatickým jednáním.

Pokud jde o peníze, tak úplně nejlepší pravidlo je říct "peníze nebudeme řešit". Pět let takto neřeším peníze, pouze když dojde na zajímavou situaci (jsem v Říši, kde Gestapo hledá sovětské špiony a já mám v kapse rubly) a funguje to skvěle. Samozřejmě to sebou nese pár věcí - třeba nelze vyvažovat výhody vybavení jejich (vysokou) cenou, ale třeba sníženou odolností, potřebou napájení, neskladností (nikoliv hnotností), nápadností a podobně.

Takže dát hráči informace - rozhodně ano. Často stačí, když na danou věc vyjádří názor všichni ve skupině a podle převažujícího názoru se rozhodne. Dát hráčům pravidla pro podrobnosti - často zbytečné až škodlivé.
Colombo píše:A to, že člověk je schopen předběhnout koně je něco divného?
Protože jsi to ty, upřesním (co si tak pamatuju): Fyzicky zdatný člověk, nikoliv však profesionální běžec, oblečený nikoliv ve sprinterském, ale s běžnou výbavou, na běžné louce, proti jezdockému koni bez jezdce, na kilometrovou vzdálenost - ano.
To že člověk dokáže rychle vystartovat (na dráze upravené pro člověka) a na krátkou vzdálenost získat jistý náskok na věci nic nemění. Závodní auto taky dokáže předjet letadlo na padesáti metrech.

rauksull

Re: Dračí doupě II (oficiální diskuze)

Příspěvek od rauksull » 26. 8. 2010, 16:28

jen upresneni - kdyz jsem mluvil o jednodussim pravidlu, mel jsem na mysli to, ze je jednodussi napsat neco ve stylu "dohled = zrak - tma + svetlost cile, rychlost = tab_rychlosti(kondice)", nez "v otevrenem terenu uvidite horici pochoden na kilometry, zatimco ten, kdo ji nese vidi dobre zhruba na 5 metru, dobra lucerna dosviti mnohem dal..."
(jde ne o to resit problem (vidim? ubehnu? trefim se?), ale posat situaci...)

Uživatelský avatar
Wolfus
Příspěvky: 537
Registrován: 14. 8. 2009, 10:45

Re: Dračí doupě II (oficiální diskuze)

Příspěvek od Wolfus » 26. 8. 2010, 16:37

Clovek moze bezat rychlejsie ako kon na dlhsiu vzdialenost jedine v terene, ktory vyzaduje ostre kluckovanie, kedze sa otaca rychlejsie. Inac je to, ze "zver" (hovorim o DrD PPZ) ma rovnaku pohyblivost ako humanoid a nema ju narozdiel od "selmy" zduplovanu poriadna blbost.
DrD, Pribehy Imperia, VtM

Colombo

Re: Dračí doupě II (oficiální diskuze)

Příspěvek od Colombo » 26. 8. 2010, 16:52

Jerson píše: Protože jsi to ty, upřesním (co si tak pamatuju): Fyzicky zdatný člověk, nikoliv však profesionální běžec, oblečený nikoliv ve sprinterském, ale s běžnou výbavou, na běžné louce, proti jezdockému koni bez jezdce, na kilometrovou vzdálenost - ano.
To že člověk dokáže rychle vystartovat (na dráze upravené pro člověka) a na krátkou vzdálenost získat jistý náskok na věci nic nemění. Závodní auto taky dokáže předjet letadlo na padesáti metrech.
To ne, ale já si Chodce (který by to měl umět) nepředstavuju jako sprintera. A kilometr je celkem krátká trať. Člověk je vytrvalostní běžec, ne sprinter, na deseti kilometrech se jedná o rozdíl 0,3 metru průměrné rychlosti ve prospěch člověka. Více kilometrů tento rozdíl jenom zvětší. Ostatně v africe jsme onehdá lovili tak, že jsme tu antilopu uštvali:) a ostatně proto jsme se možná zpřáhli s vlky, podobný styl lovu:P

Uživatelský avatar
Choranzanus
Příspěvky: 182
Registrován: 18. 7. 2009, 22:32
Bydliště: Praha

Re: Dračí doupě II (oficiální diskuze)

Příspěvek od Choranzanus » 26. 8. 2010, 18:27

tuleník píše: Ako som už písal tie +/- 3-4 str. dozadu, na odhadzovanie batohov sa hrá, len ak to je na niečo dobré. V skill challenge "skúsime dobehnúť do večera" popisujem situáciu, keď postava v prehratom kroku stráca/odhadzuje/ukrýva časť nákladu (to je stávka, ktorú mi povie hráč, nie moje nariadenie). Dávať nepretržitú lekciu o nutnosti nosiť profánny predmet (olej, žrádlo) je nanič. Dať do stávky povedzme hrudný plát a zostať len v prešívanici, to už výzva je, a takisto zvýšenie napätia.
Ad svetlo, príklad z reality: som speleológ a horolezec. Jedným z našich prísloví je, že v horách bez čelovky nejdem ani na hajzel. Proste neexistuje, aby som zostal bez svetla. Myslím, že takí dobrodruhovia by zrejme z princípu ich činnosti mali podobný poznatok a automaticky predpokladám, že majú zodpovedajúci materiál v množstve dostatočnom. Tým padá 95 % dôvodov počítať spálený olej.
Já jistě nikomu neupírám možnost aby to takto hrál, spíše naopak. Ovšem zároveň tě chci upozornit, že pokud začneš s tím že věci nějak odmáváš, pak nikdy v té hře nebudou problém.
tuleník píše:Navyše ak mám mága, ten má univerzálnu odpoveď: Širak!
To ovšem platí, pokud hraješ v určitém systému a samozřejmě "máš mága".
tuleník píše:Vo výnimočnom prípade, keď to potrebujem kvôli zápletke, môžem nechať postavy prísť o osvetlenie (nehodou a pod.) a byť zvedavý, ako si poradia.
To ovšem spíše zavání railroadingem. Zavání, nemusí to tak být.
Pokud to u tebe funguje tak, že jim prostě oznámíš že přišli o světlo pak opravdu nemá smysl ty oleje zanamenávat atd. Já bych chtěl říct, že to je jistě legitimní způsob hraní, ale nevím proč by měl být vydáván za lepší nebo jediný oproti tomu že se to zaznamenává.
tuleník píše:K tomu ale vôbec netreba trackovať spotrebu a sústavne ich šikanovať (okrem toho, že tým šikanuješ aj seba ako DMa). Proste pokiaľ sú 10 km od dediny v bezpečnom prostredí a v hrobke bez rôznych nepríjemných zvieratiek, nie je vôbec podstatné, koľko tam sú a či mali so sebou pri nájdení hrobky a jej prieskume 1 sviečku a potom sa vrátili pre kýbeľ oleja, alebo mali so sebou pol cisterny. Pokiaľ sa v hrobke bojuje, takisto to nie je zaujímavé, lebo svetlo bude oveľa pravdepodobnejšie zhasínať vďaka pádom fakieľ/lámp z rúk ako na vyčerpanie paliva.
S tím se dá jistě souhlasit.
tuleník píše:Podobne je to so žranicou. Aj keby postavy odhodili batohy, nezostávajú bez možností a) sa k nim vrátiť ak nebezpečie pominie
To jistě. Pokud ovšem se postavy musí někam plížit aby získali zpátky něco od nestvůr které jsou silnější než oni, vzniká tím zajímavá situace, která by jinak ve hře nebyla, pokud si přišel s tím, že se batohy nějak odmávají.
tuleník píše:b) použiť osobnú výzbroj a výstroj (v dnešnej armáde: to, čo máš v taktickej veste a na popruhoch - fľaška na vodu, útočný nôž, pílka, útočná puška, zápalky, prilba - to sa neodhadzuje, bez toho si skončil, takisto ani vo fantasy pri úteku zrejme nezahodíš osobnú a záložnú zbraň) na získanie vody a potravy.
Zase, v podzemí plném nepřátel je to přinejmenším zajímavá situace. Podle mých zkušeností ovšem postavy většinou odmítají "skončit" i pokud příjdou o všechno vybavení...
tuleník píše:Pokiaľ inak o nič nejde (sme v stredoeurópskom lese), môžeme automaticky predpokladať, že niečo ulovia a vodu nájdu, alebo nechám ich hraničiara alebo niekoho iného s najlepšou Nature hádzať jeden skill check a ak ho náhodou nehodí, budú mať nejaký postih (malý, bez vody funguješ 3 dni, bez žrádla aj 2 mesiace). Pokiaľ ale ide o výzvu či prežijú v nepriateľskom prostredí (cesta stepou alebo púšťou, v zime a pod.) tak z toho opäť vieme urobiť skill challenge a k dispozícii mám hody (opäť budem hovoriť za DnD, DrD nepoznám) na Endurance (= výdrž v nepriaznivých podmienkach, hlad, smäd - to sa odráža na schopnosti sa liečiť), Nature a Dungeoneering (hľadanie vody, lesných plodov), Perception (stopovanie), Athletics (prenasledovanie zveri), dokonca aj Intimidate alebo Diplomacy (stretnem iných ľudi a po dobrom alebo po zlom skúsim vymámiť pomoc - to že ich stretnú mi môžu do hry vsunúť hráči a môžu do dialógu vsunúť aj získavanie informácií o okolí, etc., vôbec to nemusím mať pripravené) a z toho vieme nakombiť celkom pekný príbeh.
Nic ti nebrání to takhle hrát, zvlášť pokud ve svém systému máš hraničáře, který je takto sestavený a máš sebou hraničáře v partě. Nebo sesíláš kouzla která vytvoří jídlo. Ošem to není nějaká od boha daná věc, že to tak musí být.

Mimochodem, pokud je tvůj styl "nakombiť celkom pekný príbeh", tak to se dá hrát i úplně bez hráčů.
tuleník píše:[Začínam vidieť do toho ako DrD "preddeformováva a nadlho poznačuje" myslenie hráčov...]
Doufejme. Pro kompletní doplnění si obrázku dodávám, že já nehraju DrD ani DrD+.

Já zase začínám vidět, jak představy typu "jde o příběh" dokáží deformovat myšlení Dungeon Mastera. Ve stylu: přece nemůžeme dovolit hráčům aby se zabývali něčím tak nehrdinským jako je podomní prodej zánovních pancířů z uloupených nepřátel! Co by tomu řekl příběh?

Mě jako DM je naštěstí příběh ukradený, takže je mi celkem jedno jestli postavy lup odnesou, odvezou na voze či na koze, zapečetí v dungeonu, nebo nechají tam kde je. Hlavně když to je podle zákonitostí toho světa.
tuleník píše:Čo sa týka "obživy predajom koristi". Aj z bežného života vieme, že niektoré veci (autá, paraglidingové klzáky) strácajú 35-50 % ceny v okamihu, keď si ich kúpiš - podobne je to aj s korisťou, kde navyše má kováč skoro vždy prácu navyše (poškodenie v boji, korózia, po pár desiatkach rokov v dungeone fakt len druhotná surovina na recykláciu). U magických artefaktov môžeme predpokladať, že budú asi v lepšom/dobrom stave, ale pri bežných zbraniach a zbroji sa na to ten dedinský kováč pozrie a pomyslí si, že keby ste našli radšej kosy, kosáky, motyky, vidly, sekery a rýle...
To si nepomyslí. Pomyslí si, že sám bůh mu musel seslat tyhle dobrodruhy, kteří nejspíš asi ani sami netuší kolik to stojí a navíc to chtějí prodat za firesale price (nenapadá mě český výraz). Samozřejmě, že si to koupí, neboť na tom jistě vydělá. Případné díry na brnění spraví pár svářků a ten rez se taky přeleští. I kdyby to byla jenom cena oceli, tak ta je velkou částí ceny, jak už řekl Vallun.
Samozřejmě, pokud bychom se bavili o orčích zbrojích a skřetích lucích, tak jsme někde jinde. Takové třeba ani žádnou cenu nemají. Pak by jim řekl: "Orčí zbroj? Ta je plesnivá a špinavá, to by na sebe nevzal ani žebrák, leda by onemocněl.","Skřetí luk? To nemá žádnou cenu, to vyrobím za půl hodiny z klacku taky."
Také by jsi mohl přijít s tím že nemá dost peněz, pak by třeba odkoupil jen část, nebo jim nabídl jiný obchod. Je jasné, že to záleží na tom zdali je to vesnický kovář co ková podkovy a spravuje pluhy, nebo více "fantasy kovář", někdo kdo prodává obouruční meče a zbroje.
tuleník píše:Koľko obchodov týždenne urobí kováč v zaprdenej dedine? A komu predá pol tony šrotu, čo mu tam dovezieš? (Celý problém ide ľahko riešiť zo strany DMa tak, že napr. v hrobke je len jeden zaujímavý artefakt a pár mincí pod jazykmi kostier.)
To je pouze problém, pokud si myslíš, že to je problém. DM nemá řešit jakým způsobem postavy odtáhnou lup z dungeonu a kde se rozhodnou ho prodat. Tím si jen zbytečně přiděláváš práci.
tuleník píše:Nevraviac o tom, že súboj nemusí končiť smrťou jednej strany a odnosom všetkého jej majetku do najbližšieho kšeftu, ale jej disablovaním (odzbrojenie, ťažké zranenie) a napr. vymlátením informácií alebo okradnutím.
A kdo říká že to tak nemůžeš hrát?!
tuleník píše: Je mi jasné že márne hovorím o pomerne freeform hraní, pokiaľ ste zvyknutí to "konzumovať" tak, že PJ má príbeh vymyslieť a vy sa iba veziete po "prekonávaní prekážok, ktoré vám nastaví", ale sú aj iné štýly hrania.
Nevím, jestli mluvíš ke mně, nebo jsi si mě spletl s někým jiným, ale spíše bych si typnul, že můj způsob hraní je celkem volnější než tvůj, už jenom z toho že hraješ 4e.
tuleník píše:Freeform dokonca udržuje aj PJa v stave bdelosti (musí improvizovať pri neočakávanej reakcii) a keďže netrávi veľa času prípravou, aj on si v podstate viac zahrá (nerobí len aplikátora a vykladača pravidiel) a neskôr vyhorí.
Já například se na hru připravuju poměrně dost, i když bych nemusel. Je to otázka herního stylu. I když se rozhodně neobávám že by nedošlo na neočekávané situace. Nejsem jenom "vykladač a aplikátor pravidel", ale především hraju za NPC a nestvůry, a to mě velmi baví, takže vyhoření se neobávám a to jsem DM vždycky.
tuleník píše:Neznamená to, že nemám dopredu vymyslenú nejakú približnú storyline.
Tak jak to popisuješ mi to nepřipadá nějak zásadně jiné než to co dělá skoro každý, ať už hraje jakýmkoliv stylem.
tuleník píše:Tomu, čo opisuješ, sa hovorí iluzionizmus... ilúzia, že hráči ovplyvňujú prostredie, pričom ho v skutočnosti neovplyvňujú. Blbé je, ak ti to hráči prekuknú.
Zase, nevím jestli jsi tímhle mířil na mě, ale já to tak rozhodně nedělám. To co já popisuju se nazývá simulacionismus.
tuleník píše:Ja sa dokonca s hráčmi dohadujem aj o prípadnom zabití postavy.
Pokud to děláš jen proto, že hráč chce jinou postavu, tak kvůli tomu není nikoho třeba zabíjet.
Pokud by jsi to dělal při hře...si myslím, že je to špatný nápad. Hodně špatný nápad.
Chceš-li mít dobré nápady měj hodně nápadů.

Uživatelský avatar
Blaine
Příspěvky: 1018
Registrován: 29. 7. 2009, 16:51

Re: Dračí doupě II (oficiální diskuze)

Příspěvek od Blaine » 26. 8. 2010, 18:41

Mě jako DM je naštěstí příběh ukradený, takže je mi celkem jedno jestli postavy lup odnesou, odvezou na voze či na koze, zapečetí v dungeonu, nebo nechají tam kde je. Hlavně když to je podle zákonitostí toho světa.
Hlavni zakonistoti sveta, ve kterem hrajeme my je:
"Pokud to tam jeste neni a nekdo to tam chce, tak to tam je."
"Pokud uz to tam je, tak to tam proste je a je jedno, kdo to tam pridal."
"Pokud nas tohle bude bavit, tak to tak bude."
"Svet je na zacatku prazdny, krome zakladni mytologie: byly rise, uz nejsou, svet je v obdobi "po padu rimske rise", vsude je nebezpecno."

Pokud bude hrace zajimat a bavit hospodareni s nabytymi prostredky, budou chtit s nimi obchodovat, inu prosim, nemam s tim zadny problem. Na to tam mame dva ekonomy, kteri nas dovedou tak nejak upozornit, kdyz by nastal nejaky problem s logikou toho, co se prave deje. Neresime to, hraci po jeskynich nic nesbiraji - ze zacatku zabijeli monstra, jejichz zbrane urcite nikdo nekoupi (koboldi ostepy se spickou ze zaostreneho pazourku apod.) a v pozdejsi fazy, kdy zacaly z nepratel "padat" brneni a mece a tak, tak uz meli slusnou zasobu magickeho vybaveni a nemagicke veci okazele ignoruji, k cemu taky, ze?
Nevím, jestli mluvíš ke mně, nebo jsi si mě spletl s někým jiným, ale spíše bych si typnul, že můj způsob hraní je celkem volnější než tvůj, už jenom z toho že hraješ 4e.
Nebudeme edicne valcit, ze ne? Prosim, ne?
Pokud to děláš jen proto, že hráč chce jinou postavu, tak kvůli tomu není nikoho třeba zabíjet.
Pokud by jsi to dělal při hře...si myslím, že je to špatný nápad. Hodně špatný nápad.
Smrt postavy muze prijit. Ale musi to byt ten spravny okamzik, kdy to chce hrac a musi to mit dost drsny dopad. A samozrejme, ze se takova vec vyresi pri hre, kdyz ten okamzik nastane. Uz jsem v jedne kampani takhle zabil dve postavy. Teda hraci si je zabili, protoze v tu chvili jsem je vzdy to nechal odvypravet samotne, co ja jim budu sahat na jejich smrt.

Nu coz to bylo mych par slov a ja jdu dal cist nejaka zajimava pravidla. A hledat na /tg/ nejakou dobrou hudbu k zacatku kampane se zombiky vsude kolem vyflusnutych a znicenych postav, ktere prave prezily prvni noc zbytku sveho zivota v jeskyni na kopci.
Majitel herny Pod Kotlem v Jihlave.
Jsem přístupný všemu!:)

Uživatelský avatar
Choranzanus
Příspěvky: 182
Registrován: 18. 7. 2009, 22:32
Bydliště: Praha

Re: Dračí doupě II (oficiální diskuze)

Příspěvek od Choranzanus » 26. 8. 2010, 18:45

Alef0 píše:Choranzanus,
možno by sme si mali vyjasniť herné štýly, resp. by si mal súvislejšie napísať o svojom, lebo mám pocit, že sa hádame u nuansách a uniká nám podstata. Možno dokonca tvrdíme to isté, ale nevieme o tom :-)

Existuje ten klasický štýl hrania DrD, na ktorý všetci s láskou spomíname. Život dobrodruha je spätý s úlohami typu ,,choď do jaskyne / choď do dediny a vyrieš problém." Porážanie nepriateľov je dôležité. Zo zabitých nepriateľov vypadnú zbrane / peniaze, ktoré sa predajú, za ktoré si kúpiš lepšie zbrane. V hre je dôležitý faktor prežitia, na ktorý sa kladie dôraz v prípade nutnosti: olej je obmedzený, jedlo je obmedzené, náboje sú obmedzené. Cestovanie krajinou je náročná a postavy sa musia pripraviť na to, že ich cestou stretnú mnohé riziká prírody: lavíny, blato a podobne.

Aké vzory hrania z tohto vyplývaju?
a) Hráči sa snažia vyťažiť maximum peňazí. Veľa peňazí = lepšie vybavenie. Zodpovedá to presne tvojej mentalite, kde žoldnieri brali všetko čo sa dalo speňažiť.
Dejme tomu. Ale samozřejmě s těmi penězi to není automatické, a hlavně to není "moje mentalita", ale mentalita hráčů. Jestli třeba hráče baví vylepšovat vybavení postavy, tak proč bych jim v tom bránil. Zvlášť když se to vůbec nijak nemlátí s hraním postavy.
To často kritizované taktické vylepšování postav je tam prostě jen navíc. Hráči chtějí vyhrát, a nějaká uhozená teorie RPG že jde o zážitek ze hry je nezajímá. Jde jen o to jestli se tyhle tendence snažíš potlačit, nebo jsou součástí hry.
Alef0 píše:b) PJ sa snaží vymaximalizovať riziká, pretože tým vie obmedziť hráčov. Ak dôjde olej, postavy sú ohrozené a tak sa s nimi ľahšie manipuluje. Ak sa postavám minie jedlo, postavy sú ohrozené. Ak postavy nedôjdu niekam načas, postavy sú ohrozené, lebo nestihnú zachrániť dedinu.
Tomuhle fakt nerozumím... sorry, ale já se nesnažím hráče nějak omezovat nebo co, spíše jim dávám co nejvíce na výběr jakou challenge sami chtějí. A už vůbec se s nima nesnažím manipulovat.
Alef0 píše: a) Vybavenie je od istej chvíle v takých cenových dimenziách, že by hráči museli predávať tisíce lacných brnení, aby sa im to oplatilo. Riešenie? Z nepriateľov vypadávajú drahšie zbrane alebo drahšie vzácne predmety a bežné brnenie bežného vojaka je smetie, ktoré sa neoplatí brať. V D&D by si musel predať 40 chain shirtov, aby si si zarobil na meč +1, čo je prakticky štandardná výbava treťoúrovňovej postavy. Ale je to zbytočné, lebo stačí jeden protivník s takým mečom a celá žoldnierska mašinéria sa stáva zbytočná.
Pokud postavy dospějou k závěru, že od jisté chvíle se jim to nevyplatí sbírat orčí zbroje, pak je to jejich rozhodnutí.
Chceš-li mít dobré nápady měj hodně nápadů.

Uživatelský avatar
Alef0
Příspěvky: 5833
Registrován: 7. 6. 2004, 10:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: Dračí doupě II (oficiální diskuze)

Příspěvek od Alef0 » 26. 8. 2010, 19:39

Jestli třeba hráče baví vylepšovat vybavení postavy, tak proč bych jim v tom bránil.
Ale ja nevravím, že im v tom máš brániť. Ten kolobeh, ktorý som spomenul, je konštatovanie situácie, nie kritika.

Ja len chcem povedať to (čo spomenul aj tuleník a Blaine), že takýto mikromanažment peňazí a taktika brania všetkého, čo sa dá speňažiť, mi príde v dlhodobom behu zbytočná, lebo
ze zacatku zabijeli monstra, jejichz zbrane urcite nikdo nekoupi (koboldi ostepy se spickou ze zaostreneho pazourku apod.) a v pozdejsi fazy, kdy zacaly z nepratel "padat" brneni a mece a tak, tak uz meli slusnou zasobu magickeho vybaveni a nemagicke veci okazele ignoruji
Ale proti gustu žiaden dišputát, ja len, že v danom alokovanom čase sa dajú riešiť oveľa zábavnejšie veci, za ktoré je XP a loot, než venovať čas neustálej logistike prenosu výzbroje z bojového poľa do dediny a hádkami s kováčmi :-) Ale pokiaľ to hráčov baví, nemožno protestovať.
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 17108
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračí doupě II (oficiální diskuze)

Příspěvek od Jerson » 26. 8. 2010, 21:11

rauksull píše:jen upresneni - kdyz jsem mluvil o jednodussim pravidlu, mel jsem na mysli to, ze je jednodussi napsat neco ve stylu "dohled = zrak - tma + svetlost cile, rychlost = tab_rychlosti(kondice)", nez "v otevrenem terenu uvidite horici pochoden na kilometry, zatimco ten, kdo ji nese vidi dobre zhruba na 5 metru, dobra lucerna dosviti mnohem dal..."
(jde ne o to resit problem (vidim? ubehnu? trefim se?), ale posat situaci...)
Tohle myslíš vážně? Už je to, že musíš vyjádřit, co znamenají jednotlivé parametry, jak se počítají a hlavně jaké budou v různých situacích, jinak máš rovnici, která je k ničemu. A ve výsledku dostaneš nějakou variantu "fog of war", která je pro RPG prakticky k ničemu, protože při viditelnosti jsi nezohlednil to zda se cíl pohybuje, u rychlosti zase není určeno, jestli nemáš v ruce nebo u pasu meč, který vydatně překáží, a tak dál. Situace se dá v pohodě popsat bez jakýchkoliv čísel a hráči si ji i lépe představí.
Choranzanus píše:Hráči chtějí vyhrát, a nějaká uhozená teorie RPG že jde o zážitek ze hry je nezajímá. Jde jen o to jestli se tyhle tendence snažíš potlačit, nebo jsou součástí hry.
Hráči chtějí vyhrát většinou v případě, když hrají hru, která je na vyhrávání orientovaná. Pokud se v dané hře vyhrát nedá, tak se "vyhrát" snaží jen munchkini.
Tedy když uděláš pravidla, ve kterých může být jedna postava lepší než druhá, hráči - téměř všichni - si občas vyzkouší postavu vylepšit. Pokud bude hra o překonávání kladených překážek, hráči je začnou překonávat, a jestliže na to potřebují schopnější psotavy, začnou si zvyšovat dovednosti.
To že někteér hráče víc baví jeden styl a jiné ten druhý nic nemění na faktu, že hráči se obvykle podřizují možnostem hry a zároveň je využívají.

Zamčeno

Zpět na „Dračí doupě II“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host