Méně otevřená hra (vyšší míra tajemství, tajné informace) a otevřená hra (zcela veřejné informace)

Oficiální diskuze k nové generaci DrD, vydané v roce 2011.

Moderátoři: Bouchi, Pieta, Charles

Uživatelský avatar
peca
Příspěvky: 182
Registrován: 28. 4. 2005, 16:06

Méně otevřená hra (vyšší míra tajemství, tajné informace) a otevřená hra (zcela veřejné informace)

Příspěvek od peca »

Aktuálně se chci pokusit rozjet pravidelné hraní DrD II s nezkušenými či málo zkušenými mladými hráči (10 - 11 let). S dospělými hráči bych asi neměl až takový problém hrát plně otevřenou hru, ale i tam je (domnívám se) někdy potřeba nějakých neveřejných informací, nebo přímo tajemství. Jestli jsem dobře "očuchal pravidla", DrD II počítá s otevřenou hrou. Možná mi to časem přijde v pohodě, ale trochu se toho bojím.
  1. Jedna věc je otevřenost hry (otevřené, veřejné informace) hráčů, kdy se informace, které získá jedna postava dozvídají všichni hráči veřejně.
    • Pokud jsme poslední dobou (ehm už vlastně před 5 - 10 lety) hráli, tak jsme tvořili spolupracující a nekonfliktní družinu, informace jsme sdíleli a nehráli jsme na "kulišárny" mezi postavami. Tam to bylo celkem jedno. V takovém případě se všichni dozvídají všechno najednou a šetří to čas, kdy by hráč informované postavy předával informace jiným postavám, teoreticky do toho vnášel nechtěné omyly a chyby, byť jeho postava by to neměla v úmyslu.
    • U nevyzrálých hráčů (nezkušených, začínajících, dětí, roztržitých či zapomětlivých...) to může přinést komplikace, pokud si postavy nechtějí vše vzájemně sdělovat, chtějí mezi sebou kout pikle a vzájemně se "šulit". Dobří hráči by toto měli umět odfiltrovat a zahrát to tak, že jejich postava neví co ví hráč. Nicméně mezi sezeními je nějaká prodleva a snadno se stane, že někteří jedinci zapomenou co postava ví a co neví (pomíjím, že zapomenou i tu samotnu informaci :D ), nebo prostě herně nezvládnou, emočně neunesou vzniklou situaci...
  2. Druhá věc je tajemství ve hře. Je jasné, že postavy jdou řešit nějaké zadání a netuší, co je čeká. Nicméně jsou okamžiky ve hře, kdy je třeba vyřešit, jestli si postava či postavy něčeho všimla(y) apod.
    • Je jasné, že zápletku postavy neznají a postupně ji rozplétají. Trochu nevím, jak by vlastně mělo probíhat řešení získávání informací když má dojít na pravidla.
    • Podobně, pokud nastane nějaký případ, kdy je potřeba ověřit bdělost či všímavost postavy. Třeba jestli si všimne, že ji někdo sleduje, podaří se jí zaslechnout zvuky za dveřmi...
Co se týče toho 1. bodu, tak tam si s tím myslím dovedu poradit. Povedu děcka tak, aby spolupracovala a neškodila si. Stejně by to akorát vedlo k rozmíškám a nesvárům - to si můžou trénovat beze mě. :)

Prozatím nevím, co s tím 2. bodem. Ono mi to možná samo naskočí, až budeme hrát. Je mi jasné, že pokud je pro hru důležité, aby si postavy něčeho všimly, tak jim to buď řeknu přímo, nebo se k tomu dostanou nějak jinak (vlastně jim to taky nějak sdělím). Ale pokud bych třeba jako PJ chtěl situaci, kdy postavy někdo sleduje. Ony si ho mohou, ale nemusí všimnout. Jak postavit zkošku, výzvu či konflit, anichž by přímo vyzradil, čeho si můžou všimnout? Podle toho se pak může hráč za postavu rozhodnou, jestli se postava vyčerpá, nebo ne, ale už to bude hráč vědět a připraví si třeba nějaký úskok aby zjistil, kdo jej sleduje bez vyčerpání...
Podobně situace s nasloucháním. Já to nechci teď stavět jako naslouchání v podzemí za dveřmi, jsou-li tam nestvůry, ale obecně. Postavy se rozhodnou (například) někam vplížit a v určitý moment chtějí naslouchat, jestli zaslechnou nějakou CP, nebo ne. Jak to postavit, aniž bych postavám ještě před hodem prozradil zda-li tam někdo opravdu je a jestli jim stojí se vyčerpávat, aby uspěly?

Doufám, že jsem se vyjádřil srozumitelně. Přiznám, že jsem povolání četl už dávno, aktuálně jsem četl část pravidel hraní, ale nemám třeba ještě přečtené vedení hry... Vycházím ze zkušeností ze svých dřívějších her DrD0, SR 2, Střepů snů a DrD+.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Méně otevřená hra (vyšší míra tajemství, tajné informace) a otevřená hra (zcela veřejné informace)

Příspěvek od MarkyParky »

Tomuhle problému jsou věnované dvě části příručky, primárně tě tedy odkážu na ně, ať to nemusíš hledat:

Část Průběh a vedení hry, Otevřená a uzavřená hra (strana 259-261), zejména pak volitelné pravidlo Uzavřená hra (strana 260-261) a rámeček Co prozradí hod? (strana 260) - tam se dozvíš nějaké techniky a nápady, jak s uzavřenými informacemi pracovat, abys předešel tomu, že ti metaherní prvky (hody a jejich výsledky, utracené zdroje či hlášené výzvy a zkoušky) budou prozrazovat příliš.


Část Ukrývání a odhalování (strana 133-136) ti ukáží, jak mechanicky řešit zkoušky a výzvy týkající se postřehu, náhodných všimnutí, cíleného hledání a naopak ukrývání se.


Kdybys měl nějaký konkrétní příklad situace ze hry, klidně ho nahoď, můžeme si to zkusit v praxi ukázat.
Uživatelský avatar
peca
Příspěvky: 182
Registrován: 28. 4. 2005, 16:06

Re: Méně otevřená hra (vyšší míra tajemství, tajné informace) a otevřená hra (zcela veřejné informace)

Příspěvek od peca »

Děkuji moc. Mrknu na to a snad se i o víkendu sejdeme na nějaký úvod do hry :)
Uživatelský avatar
peca
Příspěvky: 182
Registrován: 28. 4. 2005, 16:06

Re: Méně otevřená hra (vyšší míra tajemství, tajné informace) a otevřená hra (zcela veřejné informace)

Příspěvek od peca »

Čtu Ukrývání a odhalování. Jak se postavit k situaci v příkladu s mapou, na které je tajný nápis. Pochopil jsem, že pro postavu je to zkouška. Ale ve chvíli, kdy nechám hráče hodit na zkoušku, měl bych mu nějak sdělit na co hází, ne? Dobře, můžu mu říci: "Hele, možná by sis mohl všimnout nějaké drobnosti, hoď si na zkoušku." V tu chvíli už hráč ví, že tam něco je, obzvláště, pokud mu ještě řekni, že to je náročné a musí že zdrojů zaplatit nejprve za náročnost, aby se vůbec mohl pokusit o zkoušku. Pokud mu padne méně než 9, může se vyčerpat. Sice neví proč, ale u děcek už jenom z principu, že. A taky si v tomto případě neumím vymyslet popis toho vyčerpaní, ani jeho důsledky (dopady) na ohrožení. Dejme tomu, že postava(y) je v hostinském pokoji a reálně ji nic nehrozí. A nebo se při neúspěchu nevyčerpá, ale hráč už ví.

Ještě to čtu a potom mrknu na ty stránky kolem 260, tak to tam třeba najdu. A možná to jenom moc hrotím a bude to v praxi v poho :)
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Méně otevřená hra (vyšší míra tajemství, tajné informace) a otevřená hra (zcela veřejné informace)

Příspěvek od MarkyParky »

peca píše: Jak se postavit k situaci v příkladu s mapou, na které je tajný nápis. Pochopil jsem, že pro postavu je to zkouška.
Zrovna tajný nápis na mapě je v té příručce přímo popsaný.

--------------------------------------
Klamaný ukryté cíleně nehledá, ani nemá šanci si ho náhodně všimnout
»» Hrdinové, kteří seberou ze stolu starou mapu a nijak důkladně ji nezkoumají, si nevšimnou značek nakreslených na okraji neviditelným inkoustem.

Nic se nevyhodnocuje, tajný nápis zůstane neobjevený.

--------------------------------------
Klamaný ukryté cíleně nehledá, ale má šanci si ho všimnout náhodně, díky situaci v příběhu
»» Hrdinové, kteří si prohlížejí mapu a hledají na ní cestu krajem, si mohou náhodou všimnout skvrn a zkrabacení na jejím okraji
Vyhodnocuje se výzva.

V případě uzavřené hry jen naznačíš: "Na té mapě je něco hodně zajímavého, budete ji nějak zkoumat?"

Hráči pak popíší, co zkoumají a jakou dovedností, např.: "Hledáme tajné písmo" nebo "Hledáme, jestli na ní je nějaké místo, které ve skutečnosti neexistuje." a podobně a hodí si na příslušnou dovednost.
* Pokud hodí rovno nebo více jak 9 (s nebo bez použité dovednosti - viz ta strana 260), tak jim přímo řekneš, co najdou.
* Pokud hodí méně než 9, tak jim dáš nějaký neúspěch, vyplývající z toho, co zkoušeli. Při tom dost záleží na tom, jakou má ta mapa roli v příběhu.
Pokud je objevení informace nutné pro pokračování příběhu, tak nahoď neúspěchy jako:
--- v ní najdou něco zavádějícího, co pro ně bude oklikou, zdržením na cestě
--- zjistí, že tam byl tajný nápis, ale částečně ho zničí a tak z něj vyluští jen fragment
--- při prohlížení jim mapu vytrhne z rukou vítr a oni ji budou muset nahánět po kraji
Pokud je objevení informace třeba bonusový poklad, tak mohou být neúspěchy i tvrdší, jako:
--- najdou něco úplně jiného
--- mapu si zničí
* Vyčerpání pak bude zmírňovat hrozící neúspěch - fragment bude větší a srozumitelnější, vítr sice mapu unese, ale oni ji za utracené zdroje rychle chytí, mapa se zničí, ale informaci stihnou přečíst.


- Tady samozřejmě naprosto správně namítáš, že pouhý návrh vzít do ruky kostky už hráčům prozradí, že něco se děje. S tím se dá pracovat dvěma způsoby:
* Pokud chceš opravdu hodně uzavřenou hru, tak můžeš hráče trochu zahltit "příležitostmi" a občas jim předkládat podezření i tam, kde jde jen o nějaký drobný bonusový obsah, nebo rutinu. To je ve zkratce ten rámeček vlevo nahoře na straně 260. Je dobré v takových případech točit ty hody relativně rychle, mechanicky, bez extra popisů, aby vás neodlákávaly od zajímavějších partií hry a plnily jen mechanickou roli. I když pravidlům DrDII tenhle přístup vyhovuje, hodně hráčů ho ale moc nemusí - nechtějí brát do ruky kostky a nemají radí hody pro hody.

* Druhá varianta je, že se vzdáte ideálu úplně otevřené hry a smíříte se s tou nejistotou, že občas se může stát, že hráči budou vědět, že něco je ve vzduchu, jen pokud to nehodí a nevyčerpají se, nebudou vědět, co to je konkrétně. Budete-li to chtít dostat i do příběhu, může to mít podobu nějakých předtuch, našeptávání mocných duchů, věšteckých snů a podobně.

--------------------------------------
Klamaný se sám snaží ukrytého aktivně najít.
»» Úspěch ve zkoušce znamená, že hrdinové odhalí neviditelné písmo na okraji mapy, o níž věděly, že má obsahovat skrytý vzkaz.
Uživatelský avatar
peca
Příspěvky: 182
Registrován: 28. 4. 2005, 16:06

Re: Méně otevřená hra (vyšší míra tajemství, tajné informace) a otevřená hra (zcela veřejné informace)

Příspěvek od peca »

Díky, potřeboval jsem nakopnout jak to komunikovat s hráči. Včera jsem ještě četl strany okolo 260, tam jsem našel zmíněné přístupy a falešné hody.
Tu tvoje příklady jak to zahrát mi dost pomohly. Děkuji ještě jednou, myslím, že už jsem si to srovnal v hlavě :)
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Méně otevřená hra (vyšší míra tajemství, tajné informace) a otevřená hra (zcela veřejné informace)

Příspěvek od MarkyParky »

Ještě k těm falešným hodům jednu poznámku.

Jakože dá se to udělat dvěma způsoby - a dost záleží na vašich preferencích.

I. Pokud jsou tví hráči spíš hardcore gamisti/simulacionisti, tak jim budou fungovat i úplně falešné hody (tzn. takové, kde házíte skoro vždy a odměnou za úspěšný hod je "jistota, že nic neminuli"). Z dálky to vypadá i jako nějaký spravedlivý ideál, ale ve skutečnosti to zas až takový zázrak a zábava není. Tím se dostávám k druhé variantě.

II. Většina hráčů, když už teda chce hrát uzavřenou hru, preferuje spíš aby se neházelo na úplně zbytečné věci .. a aby vždy hod něco přinesl. A rozdíl byl spíš v tom co přinese - že občas to může být jen drobná odměna (např. ten lepší odpočinek z příkladu na straně 260) a jindy něco zásadaního (předejití přepadu) - a to rozhodnutí se Vyčerpat nebo šetřit zdroje tak má pořád někdy smysl, ale zároveň se nestane, že by se hráč vyčerpal a dozvěděl se "bylo to zbytečné, stejně se nic nemělo stát". To nepůsobí při hře moc dobře.
Uživatelský avatar
peca
Příspěvky: 182
Registrován: 28. 4. 2005, 16:06

Re: Méně otevřená hra (vyšší míra tajemství, tajné informace) a otevřená hra (zcela veřejné informace)

Příspěvek od peca »

Rozumím, dobrá připomínka.
Mě šlo primárně o hru s nezkušenými hráči, kdy jim nechci moc naznačovat, aby je to neovlivnilo a netlačilo do nějakých... Hmm, k blbýmu hraní, jestli rozumíš.
Já myslím, že jsem si to pro sebe dost vyjasnil a už se těším na hru!
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Méně otevřená hra (vyšší míra tajemství, tajné informace) a otevřená hra (zcela veřejné informace)

Příspěvek od Markus »

peca píše: 2. 8. 2019, 14:39
  1. Jedna věc je otevřenost hry (otevřené, veřejné informace) hráčů, kdy se informace, které získá jedna postava dozvídají všichni hráči veřejně.
    • (...)
    • U nevyzrálých hráčů (nezkušených, začínajících, dětí, roztržitých či zapomětlivých...) to může přinést komplikace, pokud si postavy nechtějí vše vzájemně sdělovat, chtějí mezi sebou kout pikle a vzájemně se "šulit". Dobří hráči by toto měli umět odfiltrovat a zahrát to tak, že jejich postava neví co ví hráč.
Osobně bych se na uzavřenou hru totálně vykašlal, jenom to věci komplikuje a nic moc to nepřidává.

Když uděláš hru uzavřenou, tak tím vlastně hráče motivuješ k tomu, aby si věci tajili - a naopak. Takže když najdou mapu a někdo si všimne tajných symbolů, tím, že mu to pošeptáš do ouška, ho vlastně motivuješ k tomu, aby to družině tajil a intrikoval. Tím, že to otevřeně řekneš všem, to znemožníš a dáváš tím zároveň najevo, že o takový styl hry nestojíš. Pokud se toho intrikaříčího stylu hry bojíš, tak nedává smysl ho aktivně podporovat.

Já osobně říkám většinu věcí otevřeně - včetně toho, že se otevřeně odehrávají scény, u kterých je jen část družiny. A uzavřené tajnosti si nechávám na výjimečné situace, kdy chci to tajnůstkaření cíleně podpořit (rozhovor postavy s démonem v jejím meči; rozhovor kněze s jeho bohem...).
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Méně otevřená hra (vyšší míra tajemství, tajné informace) a otevřená hra (zcela veřejné informace)

Příspěvek od Jerson »

Na začátku se jich zeptej, zda chtějí hrát otevřeně, nebo si věci tajit. Nejlépe je nech tajně hlasovat. A pokud se všichni nerozhodnou, že chtějí tajnou hru, začni hrát spíše otevřeně. Pokud si hráči budou o hře povídat mezi sezeními, stejně by si některé tajné věci vykecali.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Méně otevřená hra (vyšší míra tajemství, tajné informace) a otevřená hra (zcela veřejné informace)

Příspěvek od MarkyParky »

Mám pocit, že se tu trochu míchají hruštičky s jablíčky.

I. Jedno z toho je "uzavřená hra mezi hráči" - tzn. rozložení informací mezi hráči není rovnoměrné, hráčské informace se ve skupině nesdílí, používají se techniky jako tajné lístečky a chození za dveře.

Zde souhlasím s Jersonem a Markusem, že není dobré tohle dávat do hry začínajícím hráčům. Na první pohled to sice zní cool a teoreticky to může nagenerovat nějaké zajímavé scény, kdy někdo udělá nějaké rozhodnutí, protože "to opravdu nevěděl".

Realita je taková, že si na tom dokáží nabít ústa i zkušení hráči, když si někdo nedá dost práci na tom, aby to celé zafungovalo. A vede to k různým prasením, schválnostem v družině a obecně to dělá zlo.

Asi je od věci zmínit, že docela dobře to funguje na larpech (resp. ty jsou na tom často vyloženě založené), nebo na oneshotech napsaných takovému nastavení na míru - a kde se konflikt v množství informací předpokládá a rychle vyvrcholí.

Pravidla DrDII tuhle věc vůbec neřeší a nemá moc smysl se ptát, jak tohle pravidlově řešit.



II. Něco úplně jiného je "uzavřená hra ve směru od GMa k hráčům" - tzn. to, že některé informace, které má GM (například (ne)zranitelnost protivníka, se kterým postavy bojují, skryté nebezpečí, o jehož přítomnosti se hráči dozvědí i když jejich postavy selžou výzvu na postřeh) se dostanou ke hráčům, ale ne k postavám, případně třeba to, že hráči uhodnou zápletku nebo chtějí aplikovat řešení, které je dnes učivem základní školy, ale jejich hrdinové by teoreticky potřebné znalosti mít neměli).

Tohle je věc, na kterou jsem odpovídal.

Osobně bych i v tomhle případě doporučil hrát hru otevřenou, zejména u nováčků - protože čím dříve si zvyknou oddělovat znalosti hráče a postavy, tím lépe - a naopak zatajováním informací se mnohem víc vytváří zlozvyky.

Nicméně někteří lidé nemají otevřenou hru rádi (ona trochu vytrhává z postavy a ruší imerzi) + na některé žánry se nehodí (typicky detektivní zápletky).

Zároveň tenhle problém už je o mechanice (protože občas jde o to, že hod prozradí metaherně hráči informace, které jeho postava nemá) - a právě o tom byly odkazované pasáže pravidel. Přičemž stále platí to nastavení, že:

* DrDII to v základu nepředpokládá
* Já osobně to spíš nedoporučuju
* Ale když už to mermomocí chcete dělat, tak na odkazovaných stránkách je návod, jaké techniky použít.
Uživatelský avatar
peca
Příspěvky: 182
Registrován: 28. 4. 2005, 16:06

Re: Méně otevřená hra (vyšší míra tajemství, tajné informace) a otevřená hra (zcela veřejné informace)

Příspěvek od peca »

V zásadě souhlasím s otevřenou hrou ve smyslu informací mezi hráči.

A po pravdě, skryté info typu také dveře či nápisy na mapě... Vlastně je to tak trochu jedno. Dříve jsem to řešil stejně tak, že pokud postavy (hráče) nenapadlo to hledat, nebo to nenašly, ale bylo to významné, tak jsem jim to podsunul jinak. Buď to našly i když jim kostky nepřály, nebo jim to vykecal někdo v hospodě.

Potřeboval jsem si ujasnit hlavně tu část hráči vs PH, jak to odehrát, abych je jako vyloženě nenavedl. Dříve jsem tyto hody řešil za postavy já, jakožto PJ. Jako hráči by mi myslím vadilo, že vím něco takového a musím si pamatovat že to neví postava. Hlavně proto, že je riziko, že několik týdnů už nemusím pamatovat, že to postava neví. V lepším případě zapomenu o co šlo, ale život je plný těch špatných případů...

Uvidím, třeba mám zbytečné obavy a hráči to zvládnou hravě. Za názory děkuji. Budu se snažit z nich vychovat dobré hráče :)
Erevan
Příspěvky: 154
Registrován: 25. 6. 2013, 13:24

Re: Méně otevřená hra (vyšší míra tajemství, tajné informace) a otevřená hra (zcela veřejné informace)

Příspěvek od Erevan »

Já jsem s 10-11 letými hráči několikrát hrál a přišlo mi, že jsou na ně pravidla DrD II dost složitá. Resp. že v tom věku ještě nemají takové myšlení, aby zvládali např. vymýšlet vyčerpání. Ale taky jsme hráli jen několikrát s velkými přestávkami, takže se to nedá srovnat s pravidelným hraním, kdy mají mechaniku hráči zažitou. Hrál jsem s nimi uzavřenou hru, neboť jsem si nebyl jist, zda dokáží oddělovat znalosti hráče od znalosti postavy.
Uživatelský avatar
peca
Příspěvky: 182
Registrován: 28. 4. 2005, 16:06

Re: Méně otevřená hra (vyšší míra tajemství, tajné informace) a otevřená hra (zcela veřejné informace)

Příspěvek od peca »

Erevan píše: 5. 8. 2019, 14:03
No uvidíme (stejná věk. skupina). Oba hráči mají asi 2letou zkušenost z místního kroužku LARP, takže nějakou rp průpravu mají. Oba i vymýšleli vlastní dobrodružství do kroužku a celkem originální. Takže jejich kreativity a přístupu ke hře se úplně nebojím. Trošku mě tíží to oddělování znalostí hráče a postavy - ale to jsem si tu asi tak nějak ujasnil jak to asi "spáchat".

Jakkoli jsme (jako moje stará skuppina/y) hráli opravdu pěkné příběhy, hodně vyprávění a tak, tak systémy jsme používali spíše v takovém tom "old skůl" stylu. Přes DrD0, pokusy se SR II (na který jsem bohužel neměl správnou partu kyberpankerů) jsme po letech sáhli po DrD+ a občas Střepech snů na akční jednohubky. Tohle mám tak nějak "zadřený pod kůži" a při čtení pravidel DrD II "na sucho" se nemůžu ubránit nějakému srovnávání a možná planým představám, jak co hrát. Navíc, jak to čtu po kouskách a mezitím dělám jinou práci, tak průběžně zapomínám (Jak že se jmenuje ten Němec, co mi schovává věci, pane doktore? Alzheimer pane :roll:) a nebo naopak předjímám, co jsem ještě nečetl...

Dneska se snad konečně dohodnu na zahájení hry a pak můžu konzultovat skutečné zkušenosti :)
Erevan
Příspěvky: 154
Registrován: 25. 6. 2013, 13:24

Re: Méně otevřená hra (vyšší míra tajemství, tajné informace) a otevřená hra (zcela veřejné informace)

Příspěvek od Erevan »

Jj, asi to je hodně o hráčích. Pokud už někteří mají zkušenosti z LARPu, tak by to mělo být lepší.
Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě II“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů