Opotřebení vybavení

Oficiální diskuze k nové generaci DrD, vydané v roce 2011.

Moderátoři: Bouchi, Pieta, Charles

Uživatelský avatar
Wulfric
Příspěvky: 99
Registrován: 20. 2. 2018, 20:29
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Opotřebení vybavení

Příspěvek od Wulfric »

Zdravím všechny,

s mojí družinou přemýšlíme o nějaké home-rule mechanice, jejímž důsledkem by byla nezbytnost starat se o svoje vybavení (ať už sám, nebo u řemeslníka za peníze). Pravidlových důsledků neudržování vybavení se nabízí několik (ztráta manévru zdarma/náročnost/postih/snížení kvality). Horší bude vymyslet nějaký jednoduchý mechanismus jak sledovat měnící se stav vybavení. Řešíte něco podobného ve vašich hrách? Nebo máte nějaké nápady? Ten vanilla systém udílení jizev zbraním se používá (alepoň v našich hrách) velmi zřídka a nějaká údržba je tak v podstatě jen na role-playi hráčů, což je škoda. Myslím že by takový nějaký mechanismus mohl rozproudit dynamiku peněz.

Díky za tipy!

EDIT: Zde je takový hrubý rychlonástřel jedné z možností. Dejte vědět, co si o tom myslíte. ;-)

Opotřebení vybavení

Pro dobrodruhy je nezbytné udržovat své vybavení v dobrém stavu, protože každý předmět se používáním opotřebovává, což vede ke snižování jeho funkčnosti. To se týká zejména běžného vybavení. Kvalitní vybavení se opotřebovává mnohem pomaleji. Pravidlový důsledek bude náročnost na akce, ve kterých daný kus vybavení hraje důležitou roli. Náročnost bude samozřejmě aplikována s rozumem (např. tupým mečem můžete soupeře stále bez omezení omráčit, ale způsobit mu řezné, či bodné rány anebo ho přímo zabít už bude náročné). Úroveň náročnosti bude záviset na míře opotřebení předmětu a bude nabývat úrovní 1 až 3. Při vyšší náročnosti už je to stejné, jako by měl předmět jizvu, tj. kvalitní předmět se stává běžným a běžný se stává nouzovým nebo je zcela k nepotřebě. Kvalitní vybavení vydrží déle a náročnost se tak u něj může projevit až poté, co jeho kvalita klesne na běžnou.

Sledování opotřebení:
Po každé výpravě, na níž postava daný kus vybavení použila, si hráč u předmětu v inventáři udělá čárku. U běžného předmětu čárku rovnou přeškrtne, což znamená, že má s tímto předmětem náročnost úrovně 1 na příslušné dovednosti (pro praktičnost si hráč udělá čárku hned při použití předmětu, ale přeškrtne ji, až po výpravě). Pokud dobrodruh o své vybavení nepečuje a má tak po několika výpravách u nějakého předmětu tři přeškrtnuté čárky, pak má s tímto předmětem náročnost 3. U kvalitních kusů vybavení si po každé výpravě, na níž daný kus postava použila, udělá nepřeškrtnutou čárku. Teprve po použití předmětu na čtyřech různých výpravách si jednu ze tří čárek přeškrtne, z kvalitního předmětu se automaticky stává běžný a získává náročnost 1. Základní vybavení jako brašny, torny, vaky, měchy, deky, houně, lucerny, křesadla a běžné šperky se patrně budou opotřebovávat velmi pomalu a není třeba u nich sledovat stav.

Náročnosti:
Opotřebované zbraně budou obvykle dávat náročnost v bojových akcích. Je ale možné vymyslet, jak opotřebovanou zbraň použít tak, aby se náročnost neprojevila (viz příklad s mečem výše - boj naplocho vedoucí k omráčení). Zbroje se opotřebovávají tím, že jsou aktivně používány (tj. blokují rány = pravidlově jsou používány ke snižování vyčerpání; pozn.: ha, u zbrojí bude problém), nikoliv prostým nošením. Zato boty a oděvy se opotřebovávají i nošením v náročných podmínkách (tj. za špatného počasí, v divočině). Zatímco obnošené šaty dávají obvykle náročnost na společenské dovednosti jako Svádění či Jednání s vyšší společností (v závislosti na situaci v příběhu případně i Odolnost a výdrž, Cestování a další), prošlapané boty znesnadňují například Cestování a Pohyb v divočině (v závislosti na situaci v příběhu případně i Akrobacii a další). Opotřebené nástroje sice stále mohou činit některé akce možnými, ale tyto budou náročné (např. ohnutým šperhákem je stále možné otevřít zámek, ale je to náročné).

Údržba a opravy:
Opotřebený kus vybavení si může postava buď zkusit opravit sama (obvykle zkouška s využitím příslušné dovednosti a v některých případech i za investice potřebných surovin), nebo navštívit řemeslníka. Řemeslník pracuje za platbu, kterou budou nejčastěji přímo peníze, ale může to být i protislužba. Za údržbu či opravu si bude účtovat zhruba 10% ceny předmětu na odstranění jedné úrovně náročnosti. To znamená, že oprava velmi zanedbaného meče (náročnost 3) bude zhruba 30 stříbrných (průměrná cena meče se dle našeho home-rule pohybuje okolo 100 stříbrných), kdežto základní odborná údržba běžně opotřebeného meče (náročnost 1) zahrnující broušení, mazání a kontrolu záštity, rukojeti a hrušky bude stát 10 stříbrných. Obdobný servis dýky (ceníková cena 2 stříbrné) bude stát 2 (náročnost 1) až 6 měďáků (náročnost 3). Odborná údržba kvalitního vybavení u řemeslníka stojí zhruba 10% jeho hodnoty bez ohledu na počet nepřeškrtnutých čárek, ktré u daného kusu v inventáři jsou. Jakmile se o své vybavení postava nestará a jeho kvalita tak klesne na běžnou, pak je údržba stejně nákladná, jako u bežného vybavení (viz výše). Z toho plyne, že investice do kvalitního vybavení se dobrodruhům z dlouhodobého hlediska vyplatí. Cena oprav či údržby nekterých kusů vybavení bude tak nízká, že pro dobrodruha může být jednodušší si prostě sehnat nové (např. výše zmíněný šperhák).

Relevantní dovednosti hráčských povolání:
Lovec - Tábornictví > výroba jednoduchých kožených oděvů a nouzová údržba a opravy koženého vybavení (pro složitější opravy, například obuvi, bude nezbytné navštívit ševce)

Mastičkář - Zvyklý pracovat s obvazy a obinadly a umí šít > nouzová údržba a opravy oděvů (pro složitější opravy či výrobu oděvů bude nezbytné navštívit krejčího)

Válečník - Kovářství > výroba, údržba a opravy hrubých kovových předmětů

Hraničář - Tesařina > práce se dřevem, výroba a opravy dřevěných předmětů
Naposledy upravil(a) Wulfric dne 16. 9. 2018, 16:31, celkem upraveno 11 x.
DrD v1.6 od r. 2001 do 2006, krátce DrD+, HEMA a konečně DrDII od r. 2016 dosud, tvůrce Světa Velimaru.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Opotřebení vybavení

Příspěvek od Jerson »

Podobné téma jsem už řešil a celkem úspěšně, jen nevím, jak moc se hodí do DrD2, nicméně řešení by implementovat asi šlo.
Uživatelský avatar
Wulfric
Příspěvky: 99
Registrován: 20. 2. 2018, 20:29
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Opotřebení vybavení

Příspěvek od Wulfric »

Jerson píše: 14. 9. 2018, 12:39 Podobné téma jsem už řešil a celkem úspěšně, jen nevím, jak moc se hodí do DrD2, nicméně řešení by implementovat asi šlo.
Supr, a máš nějaký odkaz, nebo podrobnější info?
DrD v1.6 od r. 2001 do 2006, krátce DrD+, HEMA a konečně DrDII od r. 2016 dosud, tvůrce Světa Velimaru.
Uživatelský avatar
Fafrin
Příspěvky: 2384
Registrován: 4. 3. 2010, 22:15
Bydliště: Olomouc

Re: Opotřebení vybavení

Příspěvek od Fafrin »

Kdybych měl nějak řešit opotřebení, mimo to opotřebení v dobrodružství - Jizvy na zbraních (udělené si sám, nebo udělené v rámci prohraného střetu nebo zkoušky) - sáhl bych asi směrem k počítání dob mimo dobrodružství, tedy kvalitnímu opočinku.

Prostě, pokud by nastal kvalitní odpočinek, podíval bych se na předměty co postavy mají a zhodnotil co potřebuje po dobrodružství nebo vzhledem k délce kvalitního odpočinku údržbu, a u takových věcí by bylo třeba zaplatit Peníze/Suroviny ve výšce cca poloviny nákladů na opravu, nebo by v příštím dobrodružství začínali s jizvou.

(Náklady na opravu se tipicky odvíjejí od ceny předmětu.) Pdotýkám, že mimo dobrodružství má postava na vše dost času, a tedy vlastnoruční opravy se počítají automaticky za úspěšné (protože se může přece libovolně vyčerpat), ale stále stojí příslušné množství Surovin.

Zapojuji tím primárně a plně mechaniky, které již existují a moc si nezvyšuji novou evidenci.
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Bývalý ORG, občasný LARPař. DrDII since beginning.
Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě II“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 hostů