Námořní bitva a plavba.

Oficální diskuze k nové generaci DrD, vydané v roce 2011.

Moderátoři: Bouchi, Pieta, Charles

Odpovědět
Uživatelský avatar
Nuloen
Příspěvky: 195
Registrován: 21. 9. 2015, 14:14
Bydliště: Irdorath

Námořní bitva a plavba.

Příspěvek od Nuloen » 25. 4. 2018, 09:24

Nazdar,
Chci se zeptat jak by jste řešily námořní bitvy, kde nedojde k naloďování. (při nalodění je to jednoduše další potyčka). Jak by jste hráče do bitvy zapojily? Co s hráči, kteří se soustředí na boj z blízka?

Naše výprava bude mít 4 lodě, 3 patří NPC. Jedna se sama opravuje a má posádku homunkulů, druhá má spoustu alchymistických zbraní a teleportér, třetí má magická děla a posádku kostlivců a ta naše má okovaný trup a speciální zařízení, pomocí kterého může lépe manévrovat. (magickou kotvu)

Plánoval jsem že lodě povedu jako další bytosti (pomocníky), a nechám hráče aby je chránily, jako NPC. Nebo jako oddíl. Ale nevím co jim dát do statistik.

Tyto lodě půjdou proti 40 lodím a budou se snažit prorazit blokádu ostrova, tak aby se alespoň PC dostali na ostrov.

Jak by jste se s tím popasovaly vy?

trajda
Příspěvky: 545
Registrován: 1. 6. 2015, 21:11

Re: Námořní bitva a plavba.

Příspěvek od trajda » 25. 4. 2018, 10:41

Nikdy jsem to nezkousel, ale vzdycky jsem si rikal, ze az jednou neco takoveho napisu, tak budu jednu lod povazovat za jeden oddil. A lod samotna je jen nastroj - neco jako artefakt. Dovoluje mi nahlasit akce, ktere by bez ni byly narocne nebo nemozne, pro soupere je narocne na me vystrelit lukem ci jinym projektilem a dava mi slevu na vycerpani proti fyzickemu zraneni. Muzes celou lod povazovat za rozptylenou hrstku/rozptyleny houf, nebo muzes oddelit kapitana, ktery manevruje, od zbytku posadky, ktera strili a ucpava diry. Klidne i oddil kouzelneho delostrelectva muze mit vlastni akci. Takze podle me by kazda lod mela mit dve az tri iniciativy za kolo.

Takze jak se hraje namorni bitva o 44 lodich + druzina, tak to nemam poneti.

MarkyParky
Příspěvky: 6493
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: Námořní bitva a plavba.

Příspěvek od MarkyParky » 25. 4. 2018, 11:52

První možností, jak řešit bitvy velké škály, je prostě samotnou bitvu nehrát mechanicky. Použít jí pouze jako kulisu, která se děje na pozadí a slouží jako prostředí (a samozřejmě generuje akce prostředí).

Jsou takové dva hlavní směry, kterými se to dá pojmout:
* Dobrodružství hrdinů je k bitvě mimoběžné - ta už je v podstatě předem rozhodnuta, ale hrajeme o to, zda se postavám v jejím průběhu něco podaří (např. někam prorazit, něco donést, a podobně)
* Dobrodružství hrdinů je pro bitvu rozhodující - není jasné kdo vyhraje a hrdinové mají nějaký delikátní úkol (jsou taková spec-ops jednotka), jehož splnění přinese jejich straně zásadní zvrat a výhru.

Námořní bitva pak bude mít podobný charakter, jako třeba dobrodružství během zemětřesní nebo dungeon plný pastí - kolem všude létají šípy, vybuchují věci, potápí se lodě, hrdinové přeskakují z paluby na palubu, kličkují svým člunem mezi troskami apodobně.


Kdybych ten tvůj příklad řešil touhle metodou, tak bych hrál čistě jen věci, co se dějí těsně kolem čtveřice lodí hrdinů a snahu vylodit se bych pojmul jako sérii příhod, které se jim stanou a pokud je zdárně překonají, dostanou se na souš.

-------------------------------------------------------------

Druhou možnost, jak řešit bitvy velké škály, zejména na vysokých úrovních, je půjčit si z DrD:HM pravidla pro bitvy oddílů a pro dobývání. Když se nad tím totiž zamyslíte, loď je prostě taková hýbající se opevněná ozbrojená budova na vodě, ve které je jeden nebo více oddílů.

Skoro každé povolání má alespoň jednu či dvě dovednosti, které by i v takové situaci využilo.
* Válečníci dokáží velet bojujícím mužům a ovládat válečné stroje
* Hraničáři dovedou opravovat poškození na lodích
* Šamani mohou zapojit do boje očarované oddíly delfínů, žralků nebo racků
* Druidi mohou ovládat vodu pod loděmi nebo působit na dřevo samotných lodí
* Lupiči se dokáží nepozorvaně proplétat v ráhnovích, přehoupávat se z lodě na loď a svými jedy zasahovat přímo nepřátelské kapitány
* Zvědi jsou kapitání, umí s loďmi manévrovat a znají taktiku boje z dálky z korábů
* Alchymisté mohou míchat řecký oheň a používat výbušniny
* Čarodějové vládnou větru - důležité součásti bitvy - či mohou zapalovat cizí lodě přímo
* Mágové dokáží mást cizí kapitány iluzemi či přímo ovládnout jejich mysl

Snad jen Vědmáci trochu ostrouhají a v námořní bitvě se neuplatní (ale zase jen málokdo je jen vědmák, takže každý hrdina by si měl přijít na své).

I když se hrdinové ale zapojí přímo, doporučuju nedělat z toho šachy. DrDII není dokonale vyvážená strategická deskovka o lodích, DrDII je hra na hrdiny a o osudech hrdinů a s tím jsou pravidla nastavena.


Pokud bych tvůj příklad řešil druhou metodou, tak bych řekl, že na všech lodích jsou Pomocníci - oddíly, rozdělil jejich ovládání mezi jednotlivé hrdiny a odehrál to podobně, jako kdyby hrdinové vedli pár oddílů do podobné bitvy na souši - jen se jednotlivá opevnění jaksi hýbou.

--------------------------------------------------------------

Třetí možností, je úplná abstrakce. Tu uvádím jen pro úplnost, pro tvůj příklad se nehodí, protože ta je na místě naopak když bitvu nechceš odehrávat, ale zajímá tě, jak si postavy vedly a jaký to má výsledek. To se dá hrát tak, že to vlastně je přímo konflikt mezi družinou hrdinů a nepřátelskými admirály, podobně jako by šlo o partii šachů. Některé postavy zkrátka hrají ty admirály, kteří rozhodují o taktice akcemi "napadneme levé křídlo" a jiné postavy jim pomáhají akcemi jako "očima racka budu létat nad bitvou a dělat ti vzdušný průzkum" nebo "přičaruji našim lodím lepší vítr".

Uživatelský avatar
Fafrin
Příspěvky: 2070
Registrován: 4. 3. 2010, 22:15
Bydliště: Olomouc

Re: Námořní bitva a plavba.

Příspěvek od Fafrin » 25. 4. 2018, 12:23

Jestli jsem to pochopil, tak celá mise bitvy je prorazit tu blokádu a jsou to ty 4 podivné lodě proti běžným.

Určitě bych se v tomto bránil tomu, abych hrál jak 3 NPC tak 40 protivníků. Ovládání NPC bych nějakým způsobem svěřil postavám. Třeba jako pomocníky bez dodatečné sudby.

Logické měřítko mi přijde, kdy posádka jedné lodě je jeden oddíl (velikosti houfu), který má ZS a zdroje dle zvláštností a vybavení lodi, loď je pak předmět, jak už tu zaznělo.

40 nepřátelských lodí bych pak vytvořil identicky a rozdělil na vhodně velké skupiny (velikosti Hordy).
Velmi vhodné je předem si stanovit orientační velikost kouzel co se rozsahů chýše, statek, hradiště týče (ve vztahu loď, sevřená skupina lodí, rozptýlená skupina lodí), aby toto bylo určeno předem. Ono není co se velikosti týče loď jako loď.

Nevím, jestli mám rovnou sypat statistiky, nicméně pro těch 40 lodí v blokádě bych vyšel z "Mužů ve zbrani", doplnil je vhodně o to, že jsou námořníky, povýšil jejich kvalitu na vlajkové a možná ještě nějakých velitelských lodích a pak přetvořil v příslušné oddíly. Loď obecně poskytuje oddílu zbroj, dokud není naloděna. Může být kvalitní či nikoliv. Také je nástrojem k pohybu po moři a možná má i nějakou výzbroj - tedy zbraně (které mohou být mocné, přesné či lstivé). Pokud nějaká lodní zbraň by blokovala svou loď v manévrování či pohybu, mohla by být výměnou "dlouhá".)
Vhodnou věcí kdybych chtěl jít do detailu, mohou být zásobníky munice pro lodní zbraně či potravin/vody ke sledování. Pokud by došlo na obléhání, což zde zřejmě nenastane.
Obrázek
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Dlouholetý ORG, občasný LARPař. Teď DrDII.
Kahla o.s.

Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 807
Registrován: 31. 8. 2017, 10:19
Kontaktovat uživatele:

Re: Námořní bitva a plavba.

Příspěvek od Paul » 25. 4. 2018, 16:33

Ve staré verzi pravidel jsem jednou podobnou hru hrál, jen v menším měřítku. Každé lodi jsem dal seznam zbraní, ze kterých může střílet a jak často (např. velká balista měla jednu střelu za dvě kola), rychlost na hexovém papíře a posádku. Byly to jen dvě lodě, tak jsem si ještě dodělal nějaká jakoby-pravidla pro oddíly. Bojové stroje a poškození lodí jsem řešil přes poškození (třeba ta balista měla 2k6), jinak lodě měly HP podle velikosti. Nebylo to moc podle ofiko pravidel, ale byla to sranda a stačilo to. Měl jsem na to i 2D modely lodí pohybující se na hexovém papíře. Někde to ještě mám a s nostalgií na to vzpomínám. :D

Pamatuju si, že to byla sranda, jen jsem byl vyflustnutý po tom jakoby-oddílovém boji, ale hráče bavilo závodit s větší nepřátelskou lodí a potom ji taranovat a přes podpalubí se dostat na palubu, tam vylézt přes úzké dveře a nakonec vymlátit posádku nepřátelské lodi (ty, co neskočili přes palubu).

Ae záleží na tom, jak to chceš mít velké/důležité. Jestli to má být jen průlom blokády, tak pár hodů/konflikt by to měl zvládnout. Pokud to chceš mít jako celé sezení/více sezení, tak do toho můžeš hodit ty věci, co popisuje Marky (a i možná moje nápady najdou uplatnění :) ).

Toť vše jest napsáno ex hráčem DrD II.
Pauloviny:
Igor (AW)/Frederik (KaM)/Hagen(Hrstka SW)/PJ D&D 5e (offline)/Blog 20. 7.
Show must go on!

Uživatelský avatar
Fafrin
Příspěvky: 2070
Registrován: 4. 3. 2010, 22:15
Bydliště: Olomouc

Re: Námořní bitva a plavba.

Příspěvek od Fafrin » 26. 4. 2018, 09:17

Rychlost typu 1x za dvě kola, vzhledem k proměnlivosti délky kola rozhodně není na místě.
Lépe je označit (rychlou) střelbu z takové zbraně za Náročnou.

Něco jiného může být to, kdy je "dobrodružství na pozadí bitvy", kdy se stanoví, že každé druhé kolo bude paluba na konci kola zasypána salvou šípů, nebo jinou akcí prostředí.
Obrázek
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Dlouholetý ORG, občasný LARPař. Teď DrDII.
Kahla o.s.

trajda
Příspěvky: 545
Registrován: 1. 6. 2015, 21:11

Re: Námořní bitva a plavba.

Příspěvek od trajda » 26. 4. 2018, 13:01

Fafrin píše:
26. 4. 2018, 09:17
Rychlost typu 1x za dvě kola, vzhledem k proměnlivosti délky kola rozhodně není na místě.
Lépe je označit (rychlou) střelbu z takové zbraně za Náročnou.

Něco jiného může být to, kdy je "dobrodružství na pozadí bitvy", kdy se stanoví, že každé druhé kolo bude paluba na konci kola zasypána salvou šípů, nebo jinou akcí prostředí.
Napsal ve stare verzy...vsechny cisla, ktera uvedl odpovidaji tomu, ze "starou verzi" myslel 1.6.

MarkyParky
Příspěvky: 6493
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: Námořní bitva a plavba.

Příspěvek od MarkyParky » 26. 4. 2018, 13:57

vsechny cisla, ktera uvedl odpovidaji tomu, ze "starou verzi" myslel 1.6.
Teda, trochu offtopic, ale fakt neodpovídají ani v nejmenším.
Jako že je asi možné, že Paul myslel 1.6, ale rozhodně to teda není poznat z těch čísel :D, která vypovídají spíš o tom, že si pro bitvu navrhl systém vlastní.


Námořních bitev jsem se v DrDO něco nahrál a čísla i principy hraní jsou úplně někde jinde, čistě pro zajímavost:

* Balista v DrDO střílela 1x za mořské kolo = 1x za 6 standardních kol. - DrD1.6E:PP:PH:Strana 99
* Poškození dávála standardní přímý útok s ÚČ 6 a útočností x10. - DrD1.6E:PP:PH:Strana 99
* Rychlost lodí měla vlastní subsystém, který zahrnoval směr foukání větru a počet veslařů a taky jejich únavu - DrD1.6E:PP:PH:Strana 83-84
* HPčka lodí byla primárně určená typem a až sekundárně velikostí - DrD1.6E:PP:PH:Strana 82

atd, atd..

Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 807
Registrován: 31. 8. 2017, 10:19
Kontaktovat uživatele:

Re: Námořní bitva a plavba.

Příspěvek od Paul » 26. 4. 2018, 14:04

Jako to fakt bylo DrD 2...

Kolo jsme brali jako cca těch 6 sekund a podle toho se dělaly i akce.


EDIT: děsivé, co? :-)=
Pauloviny:
Igor (AW)/Frederik (KaM)/Hagen(Hrstka SW)/PJ D&D 5e (offline)/Blog 20. 7.
Show must go on!

Uživatelský avatar
Fafrin
Příspěvky: 2070
Registrován: 4. 3. 2010, 22:15
Bydliště: Olomouc

Re: Námořní bitva a plavba.

Příspěvek od Fafrin » 26. 4. 2018, 16:59

Velmi. Konec OT. Prosím.
Obrázek
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Dlouholetý ORG, občasný LARPař. Teď DrDII.
Kahla o.s.

Uživatelský avatar
Bart
Příspěvky: 2410
Registrován: 8. 8. 2006, 19:06
Bydliště: Praha

Re: Námořní bitva a plavba.

Příspěvek od Bart » 24. 6. 2018, 22:33

Fafrin píše:
25. 4. 2018, 12:23
Logické měřítko mi přijde, kdy posádka jedné lodě je jeden oddíl (velikosti houfu), který má ZS a zdroje dle zvláštností a vybavení lodi, loď je pak předmět, jak už tu zaznělo.
Pro úplnost doplním, že systém zvládne dobře i pokud bysme prohlásili, že jedna loď = jedna bytost. Ta pak může mít charakteristiku, hranice, Sudbu, ZS a vybavení vyplývající ze svojí podoby a chovat se jako jakákoli jiná bytost. Stejně tak je pak můžeme spojovat do celých oddílů lodí. Odehrávání velkých bitev by takhle pravděpodobně bylo o něco plynulejší a rychlejší než ve verzi "jedna loď = nástroj + jeden nebo víc oddílů + kapitán +případné další význačné postavy (PC, NPC)".

Akorát je to už trošku jiná hra, která není tak úplně kompatibilní s tím, aby se do děje aktivně zapojovali i jednotlivci - měřítko bytostí-lodí a bytostí-jednotlivců je natolik rozdílné, že by to nutně někde skřípalo, vytvářelo wtf nebo bylo prostě jenom nevyvážené. Umím si představit, že bych tuhle variantu použil tam, kde si na jednu stranu chceme užít taktickou bitvu lodí a nechceme to jenom tak odvyprávět, ale na druhou stranu uznáváme, že hráčské postavy a jejich schopnosti jsou v tomhle kontextu natolik bezvýznamné, že se v ději mechanicky neprojeví - například u hodně slabých postav (bez pokročilé magie a pod), nebo pokud postavy ve scéně vůbec nejsou nebo se jí účastní jenom jako pozorovatelé, případně si řeší nějaký jiný byznys.

S trochou vůle by se tenhle systém dal použít jako variace na Markyho variantu "bitva se odehrává na pozadí, mechanicky ji nevyhodnocujeme a postavy ovlivňuje jenom nepřímo, např. skrze akce prostředí". Bitva lodí i akce postav by se pak odehrávaly na mechanicky oddělených rovinách, mezi kterými se přenášíme střihy - zatímco venku zuří bitva, postavy se v podpalubí perou s hlavním záporákem / unášejí dceru admirála / diskutují o smyslu života / přeskakují z paluby na palubu, aby se dostaly ke břehu. Mechanicky loď nemůže cílit postavu a postava nemůže cílit loď, nepřenáší se Ohrožení, Zdroje atd., ale výsledky akcí v jedné rovině se můžou promítnout do situace ve fikci nebo akcí prostředí v druhé rovině.

Pravidlově vzato je to rozhodně míň čisté než popsaná varianta s oddíly atd., ale získaná plynulost za to může stát. Pokud budete chtít poctivě odehrávat scénu, ve které bude přes čtyřicet lodí a na každé bude dvě a víc entit (oddíl, kapitán, PC, ...), tak vám bitva snadno zabere víc než jedno sezení, což nemusí každého bavit...

Uživatelský avatar
Fafrin
Příspěvky: 2070
Registrován: 4. 3. 2010, 22:15
Bydliště: Olomouc

Re: Námořní bitva a plavba.

Příspěvek od Fafrin » 25. 6. 2018, 11:57

Výsledky akcí v rovině lodí by se pak mohli do roviny postav přenášet jako akce prostředí.
Dostatečně úspěšné akce postav do roviny lodí jako vynucené akce lodí.
Obrázek
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Dlouholetý ORG, občasný LARPař. Teď DrDII.
Kahla o.s.

trajda
Příspěvky: 545
Registrován: 1. 6. 2015, 21:11

Re: Námořní bitva a plavba.

Příspěvek od trajda » 25. 6. 2018, 14:12

Bartuv napad nezni spatne. Existuje mnoho fantasy pribehu, kde na tebe utoci golem, ktery ma na zadech postavene mesto a z toho mesta na tebe strili sipy. Chci tim rict, ze pokud nekdo umi ovladat mechaniku obru (jakoze ja ne, mechanika obru mi stale dela problemy) tak by skutecne mohl celou lod povazovat za jednu bytost, ktera umi strilet sipy, strilet z dela, strilet ohnivy koule a manevrovat po vode. A druzina by pak mohla hrat sama za sebe, v podstate sedi na zadech jednoho z obru. A posadku jednotlivych lodi nemusime resit, dokud se druzina nerozhodne vyvrazdovat jednoho typka po druhem.

Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě II“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host