Dojmy, obecné komentáře a připomínky - 2. přepracované vydání
Moderátoři: Bouchi, Pieta, Charles
-
- Příspěvky: 16480
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Dojmy, obecné komentáře a připomínky - 2. přepracované vydání
To je pokus o nějaký sofistikovaný vtip?Jerson píše: Jsem na str. 90 a nechápu to.
Jakože pokud nemáš po ruce příručku, abys ho pochopil, tak věz, že
* Pravidla hry se začínají vysvětlovat na straně 91.
* Strana 90 je předělová, mezi kapitolami, bez textu.
* A upozornění na to, že stránky 15-89, resp. 32-89 jsou věnované tvorbě postav a ne samotnému hraní, je na straně 15. vlevo nahoře a na straně 30. vpravo nahoře. Včetně odkazu na stranu 91.
Může to být samozřejmě náhoda a to číslo plácnul do větru. Nebo si ten člověk těch dvou upozornění nevšiml, chudák to celé prolistoval a vzdal to poslední stránce předtím, než se začne hra vysvětlovat, což by byl mimořádně smutný příběh.
Ale nějak ... no ...
-
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22629
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
Re: Dojmy, obecné komentáře a připomínky - 2. přepracované vydání
A nebo to četl jako další lidé, prostě od začátku, nic nepřeskakovat. Příručku nemám, tak jsem mu to nemohl napsat, a až pozdě mě napadlo, že bych se mohl zeptat tady a odpověď mu přetlumočit, když se sem nechce podívat.
hraju: Ω Projekt Omega
-
- Příspěvky: 16480
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Dojmy, obecné komentáře a připomínky - 2. přepracované vydání
Krčím rameny.
Ale chtěl bych si rejpnout a zeptat se, jestli stejně poctivě tedy četl u příručku DnD a co o tom, jak hru hrát, věděl na straně 171.
Ale chtěl bych si rejpnout a zeptat se, jestli stejně poctivě tedy četl u příručku DnD a co o tom, jak hru hrát, věděl na straně 171.
-
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22629
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
Re: Dojmy, obecné komentáře a připomínky - 2. přepracované vydání
Pokud by tě zajímala zpětná vazba, tak se můžu zkusit zeptat, ale jinak to nechám být.
hraju: Ω Projekt Omega
-
- Příspěvky: 16480
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Dojmy, obecné komentáře a připomínky - 2. přepracované vydání
Tak jako zpětná vazba by mě zajímala.
Jen vlastně nevím na co dřív.
Jestli se opravdu zastavil na stránce 90 nebo to bylo jen číslo plácnuté do větru, které se náhodou trefilo přesně jednu stránku před tím, než by začal dostávat odpovědi na to, na co se ptal?
Proč se zastavil zrovna tam a ne dřív (když ho asi nudily dlouhé texty povolání), nebo o pár stránek později (kde už by dostával odpovědi na otázku, jak hrát?)
Zda si všiml či nevšiml odkazů na přeskočení do třetí kapitoly na stranách 15 a 30?
V čem se lišila příručka DnD a proč tam zvládl 127 stran textu na větším formátu, než se dozvěděl jak hrát? (Nebo proč v ní byl schopen ty popisy povolání přeskočit a v DrDII ne?)
Jen vlastně nevím na co dřív.
Jestli se opravdu zastavil na stránce 90 nebo to bylo jen číslo plácnuté do větru, které se náhodou trefilo přesně jednu stránku před tím, než by začal dostávat odpovědi na to, na co se ptal?
Proč se zastavil zrovna tam a ne dřív (když ho asi nudily dlouhé texty povolání), nebo o pár stránek později (kde už by dostával odpovědi na otázku, jak hrát?)
Zda si všiml či nevšiml odkazů na přeskočení do třetí kapitoly na stranách 15 a 30?
V čem se lišila příručka DnD a proč tam zvládl 127 stran textu na větším formátu, než se dozvěděl jak hrát? (Nebo proč v ní byl schopen ty popisy povolání přeskočit a v DrDII ne?)
-
- bubák; Moderátor
- Příspěvky: 6652
- Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
- Bydliště: Brno/Ostrava
Re: Dojmy, obecné komentáře a připomínky - 2. přepracované vydání
Vsimni si, ze psal, ze uz mel zkusenosti s D&D. Takze mu to uz od zacatku davalo smysl, protoze znal mechaniku.
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
-
- Příspěvky: 16480
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
-
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22629
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
Re: Dojmy, obecné komentáře a připomínky - 2. přepracované vydání
Hm, tak smůla, tomu člověku se ani nedá napsat zpráva. A podle fotek postavy vypadá tak na 15 let. Takže zpětná vazba asi nebude, ale zkusím to.
hraju: Ω Projekt Omega
-
- pěšák
- Příspěvky: 10174
- Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
- Bydliště: nejkrásnější město světa
-
- Příspěvky: 2385
- Registrován: 4. 3. 2010, 22:15
- Bydliště: Olomouc
Re: Dojmy, obecné komentáře a připomínky - 2. přepracované vydání
Redakci ABC - @Bouchi by mohl vědět.
Určitě by jsme tam něco veselého publikovat mohli, třeba bestie.
Určitě by jsme tam něco veselého publikovat mohli, třeba bestie.
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Bývalý ORG, občasný LARPař. DrDII since beginning.
-
- Příspěvky: 17485
- Registrován: 24. 2. 2012, 17:31
Re: Dojmy, obecné komentáře a připomínky - 2. přepracované vydání
Dělat věci, který někomu zpříjemní život natolik, že pak napíše podobnej dopis, je radost. Tleskám autorům
-
- pěšák
- Příspěvky: 10174
- Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
- Bydliště: nejkrásnější město světa
Re: Dojmy, obecné komentáře a připomínky - 2. přepracované vydání
ABC publikuje články výhradně o novinkách. Takže by to dávalo smysl, kdyby vycházela nějaká nová příručka, jinak asi smůla.
-
- Příspěvky: 100
- Registrován: 20. 2. 2018, 20:29
- Bydliště: Praha
Re: Dojmy, obecné komentáře a připomínky - 2. přepracované vydání
Předpokládám, že při případné další revizi/dotisku pravidel budou autoři prolézat fóra. Proto si dovolím zanechat zde vhled z naší družiny, co u nás působilo největší problémy. Po dlouhém debatování a zkoumání docházím k názoru, že většina názorových rozepří ohledně pravidel u nás byla způsobena tím, že někteří z hráčů podceňovali, nevědomky překrucovali, nebo i úplně vynechávali druhý krok postupu vyhodnocování akcí, tj. rozhodnutí o tom, zda je takto popsaná akce samozřejmá, možná, náročná, nebo nemožná. Konkrétně šlo o to, podle čeho se to rozhoduje.
Zní to banálně, určitě je to z části subjektivní, ale nepodceňoval bych to. Trvalo nám roky, než jsme zjistili, kde je zakopán pes a to zjišťování bylo bolestivé. Působilo to totiž tak, že někteří hráči přes léta hraní a opakovanou konstruktivní kritiku nejsou ochotni naučit se plynně ani ta nejzákladnější pravidla DrD2, při jejichž narušení, ignoraci či různém výkladu (což byl častý argument, "pravidla jsou nejednoznačná a každý má svůj výklad" apod.) je ohrožena vyváženost a funkčnost systému. Ukázalo se, že není problém neochota hráčů naučit se ta pravidla, ale to, že jim není zřejmé, která to jsou. Asi se jim nějak podvědomě ztrácí v objemu knihy, přestože sekce Základní pravidla na str. 91 až 123 je jasně označena jako základní a relativně stručná.
Téma jsem pro svoji družinu podrobněji rozpracoval (včetně příkladů a tak), takže více informací a snad i lepší pochopení tohoto problému lze najít zde: https://svet-velimaru.fandom.com/cs/wik ... 5%99e_DrD2
NÁVRH ZLEPŠENÍ: Přestože nemusí jít o objektivní problém (ale aspoň částečně může být - mnoho lidí kritizující DrD2 říká, že jim to nedává smysl a přiznám se, že jsem měl někdy podobné pocity, než jsem si ujasnil, vštípil a striktně dodržoval postup vyhodnocení akcí a kritéria, která mají být zohledněna při rozhodování o samozřejmá/možná/...), neuškodilo by v knize ještě více zdůraznit, co jsou ty základní pilíře systému DrD2, tj. těch pár nejzákladnějších pravidel, na nichž stojí celý systém, která tvoří ty nejzákladnější mantinely, přes které v zájmu ochrany vyváženosti a funkčnosti systému nejede vlak a nesmí být vystavena různým osobním výkladům.
Kromě toho rozhodnutí výše, jehož narušení či lajdácké výklady mají podle mě drastický negativní vliv na celou hru (protože ovlivňuje doslova každou akci ve hře) jsou to podle mě třeba multiclass systém povolání (divili byste se, jak moc lidé přemýšlí v intencích uniclass systémů, na nichž začínali, což u DrD2 vede k pokroucenému vnímání hry, důsledkem čehož jsou krkolomná rozhodnutí), devítka ve zkouškách a výzvách apod. To jsou prostě věci, na které by se podle mě sahat nemělo, nemá-li DrD2 sloužit jen jako mustr pro tvorbu vlastních home-brew pravidel.
Zní to banálně, určitě je to z části subjektivní, ale nepodceňoval bych to. Trvalo nám roky, než jsme zjistili, kde je zakopán pes a to zjišťování bylo bolestivé. Působilo to totiž tak, že někteří hráči přes léta hraní a opakovanou konstruktivní kritiku nejsou ochotni naučit se plynně ani ta nejzákladnější pravidla DrD2, při jejichž narušení, ignoraci či různém výkladu (což byl častý argument, "pravidla jsou nejednoznačná a každý má svůj výklad" apod.) je ohrožena vyváženost a funkčnost systému. Ukázalo se, že není problém neochota hráčů naučit se ta pravidla, ale to, že jim není zřejmé, která to jsou. Asi se jim nějak podvědomě ztrácí v objemu knihy, přestože sekce Základní pravidla na str. 91 až 123 je jasně označena jako základní a relativně stručná.
Téma jsem pro svoji družinu podrobněji rozpracoval (včetně příkladů a tak), takže více informací a snad i lepší pochopení tohoto problému lze najít zde: https://svet-velimaru.fandom.com/cs/wik ... 5%99e_DrD2
NÁVRH ZLEPŠENÍ: Přestože nemusí jít o objektivní problém (ale aspoň částečně může být - mnoho lidí kritizující DrD2 říká, že jim to nedává smysl a přiznám se, že jsem měl někdy podobné pocity, než jsem si ujasnil, vštípil a striktně dodržoval postup vyhodnocení akcí a kritéria, která mají být zohledněna při rozhodování o samozřejmá/možná/...), neuškodilo by v knize ještě více zdůraznit, co jsou ty základní pilíře systému DrD2, tj. těch pár nejzákladnějších pravidel, na nichž stojí celý systém, která tvoří ty nejzákladnější mantinely, přes které v zájmu ochrany vyváženosti a funkčnosti systému nejede vlak a nesmí být vystavena různým osobním výkladům.
Kromě toho rozhodnutí výše, jehož narušení či lajdácké výklady mají podle mě drastický negativní vliv na celou hru (protože ovlivňuje doslova každou akci ve hře) jsou to podle mě třeba multiclass systém povolání (divili byste se, jak moc lidé přemýšlí v intencích uniclass systémů, na nichž začínali, což u DrD2 vede k pokroucenému vnímání hry, důsledkem čehož jsou krkolomná rozhodnutí), devítka ve zkouškách a výzvách apod. To jsou prostě věci, na které by se podle mě sahat nemělo, nemá-li DrD2 sloužit jen jako mustr pro tvorbu vlastních home-brew pravidel.
DrD v1.6 od r. 2001 do 2006, krátce DrD+, HEMA a konečně DrDII od r. 2016 dosud, tvůrce Světa Velimaru.
-
- Příspěvky: 2385
- Registrován: 4. 3. 2010, 22:15
- Bydliště: Olomouc
Re: Dojmy, obecné komentáře a připomínky - 2. přepracované vydání
Díky za zpětnou vazbu.
Trošku mi tam v tom článku na odkaze chybí dvě věci:
1) Co je a není nemožné se může lišit i podle settingu, resp. nastavení světa. To je naprosto zásadní, aby na tom kolem stolu byla shoda a vlastně se to nastavuje někdy při prvním vytváření postav a podle toho čím je svět inspirován. Legolas na štítu už byl pro některé na hraně, Legolas skákající po padajícím kamení už pro všechny(to už je jaksi popření fyziky). A je to důležitá složka těch úvah.
2) Trochu mi vadí to absolutní vyhraňování se proti tomu, že povolání nemají vliv. Existuje několik zvláštních schopností, jejiž důležitou částí je, že dělají z nemožné akce možnou(a nejedná se o Magie), příkladem budiž lupičovy Městské stíny, zvědův Lesní Přízrak. Pravděpodobně se k tomuto může posunout i ničitelova Ocelová pěst z Mistrů.
Trošku mi tam v tom článku na odkaze chybí dvě věci:
1) Co je a není nemožné se může lišit i podle settingu, resp. nastavení světa. To je naprosto zásadní, aby na tom kolem stolu byla shoda a vlastně se to nastavuje někdy při prvním vytváření postav a podle toho čím je svět inspirován. Legolas na štítu už byl pro některé na hraně, Legolas skákající po padajícím kamení už pro všechny(to už je jaksi popření fyziky). A je to důležitá složka těch úvah.
2) Trochu mi vadí to absolutní vyhraňování se proti tomu, že povolání nemají vliv. Existuje několik zvláštních schopností, jejiž důležitou částí je, že dělají z nemožné akce možnou(a nejedná se o Magie), příkladem budiž lupičovy Městské stíny, zvědův Lesní Přízrak. Pravděpodobně se k tomuto může posunout i ničitelova Ocelová pěst z Mistrů.
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Bývalý ORG, občasný LARPař. DrDII since beginning.
-
- Příspěvky: 100
- Registrován: 20. 2. 2018, 20:29
- Bydliště: Praha
Re: Dojmy, obecné komentáře a připomínky - 2. přepracované vydání
Díky za reakci! Samozřejmě, souhlasím s obojím. Jedničku jsem ani nezmiňoval, protože setting máme nastavený jako fantasticky realistický, tj. základ je (z hlediska fyzikálním zákonů atd.) reálný svět + fantastické rasy + nadpřirozené bytosti + jasně definovaná a poměrně vzácná magie. To bylo v naší hře respektováno, problém byl s tím, že do rozhodování o samozřejmá/možná/náročná/nemožná (často podvědomě a implicitně) motali všechno možný, co jim zrovna přišlo na mysl, většinou ty statistické věci, a pak jim to nedávalo smysl.
Touhu některých tu a tam zažít něco opravdu heroického (typu Legolas na štítu) jsme vyřešili domácím pravidlem o fatálním úspěchu a neúspěchu (např. dvě šestky při úspěchu dovolovali heroický popis lehce za hranou uvěřitelnosti, pravidlově třeba 1 Výhodu nebo změnu Ohrožení nad rámec zamýšleného účinku jako bonus, případně rovnou kill, nebo nějaký další příběhově významný efekt) a fungovalo to supr.
Ta dvojka mě ani nenapadla, ale beru to na podobné úrovni, jako vliv povolání z hlediska vyhrazených dovedností, kde samozřejmě ten vliv výslovně je. Nechtěl jsem kluky moc plést vším možným, ale tohle si tam doplním, ať tam je vše. Díky!
Touhu některých tu a tam zažít něco opravdu heroického (typu Legolas na štítu) jsme vyřešili domácím pravidlem o fatálním úspěchu a neúspěchu (např. dvě šestky při úspěchu dovolovali heroický popis lehce za hranou uvěřitelnosti, pravidlově třeba 1 Výhodu nebo změnu Ohrožení nad rámec zamýšleného účinku jako bonus, případně rovnou kill, nebo nějaký další příběhově významný efekt) a fungovalo to supr.
Ta dvojka mě ani nenapadla, ale beru to na podobné úrovni, jako vliv povolání z hlediska vyhrazených dovedností, kde samozřejmě ten vliv výslovně je. Nechtěl jsem kluky moc plést vším možným, ale tohle si tam doplním, ať tam je vše. Díky!
DrD v1.6 od r. 2001 do 2006, krátce DrD+, HEMA a konečně DrDII od r. 2016 dosud, tvůrce Světa Velimaru.