Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Oficální diskuze k nové generaci DrD, vydané v roce 2011.

Moderátoři: Bouchi, Pieta, Charles

Odpovědět
trajda
Příspěvky: 720
Registrován: 1. 6. 2015, 22:11

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od trajda » 13. 12. 2020, 04:40

Ondra píše:
12. 12. 2020, 14:33
Mám otázku k rozsáhlým akcím, které mi přijdou pro hrdiny příliš riskantní. Jde mi o to, že když hrdina zahlásí rozsáhlou akci, na kterou více protivníků reaguje vyřazením a zrovna má smůlu a padne mu málo, tak to vypadá, že s tím už nikdo nic neudělá a hrdina prostě zemře.
Já bych rád dodal, že začít kolo něčím drastickým, co se protistraně nebude líbit, jako třeba rozsáhlá akce, je možná nebezpečné, ale ten zisk je tam tak obrovský, že to stojí za to to zkusit. Zahlásí rozsáhlou akci, zareaguje na něj nekolik nepřátel, a nemusí ty nepřátele ani přehodit, stačí, aby to přežil. Pokud přežije, na bojišti zbyde banda nepřátel bez iniciativy. Zbytek spojenců může v klidu přijít a začít na nepřátele hlásit akce, které je uplatí na obranách. A opět, není potřeba jakoukoliv z těch akcí vyhrát, úplně stačí, že nepřítel musel zaplatit všechny ty obrany. A pak přijde na řadu poslední společník, který rozsáhle přidá výhody všem spojencům. Což je akce, na kterou by nepřátelé určitě chtěli reagovat, až na to, že akcí z obrany na to ragovat nemůžou. Jak vyidíš, nemusíš mít větší charakteristiku, abys porazil nepřítele.
Ondra píše:
13. 12. 2020, 02:53
Mám další otázku, tentokrát k opouštění konfliktu se silnějším protivníkem nebo konfliktu, který postavy prohrávají.
Naším úkolem je pracovat s pravidli tak, aby byla co nejrealističtější. Vymyslet pravidlo, které ti dovolí hru udělat víc neralistickou, je špatně. I kdyby nepřítel přehodil všechny tvoje hody, stále existují akce, na které se nedá reagovat, a vítězství, na které se nedá vyčerpat. Nepřítel se navíc může rozhodnout neopustit určité místo nebo nevstoupit na určité místo. A v neposlední řadě, dá se využít ztrategie z moba her, kdy zdrháš, nepřítel tě pronásleduje, tvůj spojenec do něj šije zezadu, a když se nepřítel otočí, začneš do něj šít ty.

MarkyParky
Příspěvky: 10654
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od MarkyParky » 13. 12. 2020, 07:23

Čistě mechanická řešení tady spíš nepomohou.

Mohou pomoct fikční, napadají mne nejméně dvě:

1) Hráči přivedou konflikt do situace, kdy přestane být konfliktem. Málo která bytost má motiv pronásledovat hrdiny za každou cenu, takže mohou existovat momenty kdy pronásledování přirozeně zanechá.

Např. vyžene je ze svého teritoria, zažene je od svých mladých, spokojí se s nějakým odškodným (postavy odhodí zásoby jídla či cennosti), nebo hrdinové nějak dají najevo, že sestahují a uznávají porážku (bílá vlajka).

Mechanicky to znázorníš tak, že když postavy zahrají takovou akci, nebudeš jim v tom bránit a necháš jim to na zkoušku nebo samozřejmou akci. A po úspěchu konflikt zanikne. Vyčerpaní proto takové zkoušce pak přinese ono vyčerpaní.


2) Jako průvodce zahlásíš takovou vyřazovací (proti) akci, která je pro postavy přijatelná a nechají ji projít. Přijetí porážky, zajetí, vyhazov, který se postavy nedovolí porušit, nahání hrůzy takové, že se ne odváží vrátit.

Ondra
Příspěvky: 10
Registrován: 5. 7. 2020, 07:57

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Ondra » 13. 12. 2020, 11:24

trajda píše:
13. 12. 2020, 04:40
Já bych rád dodal, že začít kolo něčím drastickým, co se protistraně nebude líbit, jako třeba rozsáhlá akce, je možná nebezpečné, ale ten zisk je tam tak obrovský, že to stojí za to to zkusit. Zahlásí rozsáhlou akci, zareaguje na něj nekolik nepřátel, a nemusí ty nepřátele ani přehodit, stačí, aby to přežil. Pokud přežije, na bojišti zbyde banda nepřátel bez iniciativy. Zbytek spojenců může v klidu přijít a začít na nepřátele hlásit akce, které je uplatí na obranách. A opět, není potřeba jakoukoliv z těch akcí vyhrát, úplně stačí, že nepřítel musel zaplatit všechny ty obrany. A pak přijde na řadu poslední společník, který rozsáhle přidá výhody všem spojencům. Což je akce, na kterou by nepřátelé určitě chtěli reagovat, až na to, že akcí z obrany na to ragovat nemůžou. Jak vyidíš, nemusíš mít větší charakteristiku, abys porazil nepřítele.
Díky za podněty. Líbí se mi ten nápad s hromadnou výhodou spojencům, to jsem ve hře ještě neviděl. Přemýšlím jaké akce by tohle umožňovaly.

Co se týče vyčerpávání sudby přes obrany, tak těžko říct, jak se to opravdu vyplácí, hrajeme docela uzavřenou hru, tak moc nevidím jaké efekty naše akce mají na sudbu a které manévry si protivníci opravdu platí. Nejspíš by se nám vyplatilo hrát více otevřeně a více tak vidět, jaké akce se opravdu vyplatí.

Ondra
Příspěvky: 10
Registrován: 5. 7. 2020, 07:57

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Ondra » 13. 12. 2020, 11:26

MarkyParky píše:
13. 12. 2020, 07:23
Čistě mechanická řešení tady spíš nepomohou.

Mohou pomoct fikční, napadají mne nejméně dvě:

1) Hráči přivedou konflikt do situace, kdy přestane být konfliktem. Málo která bytost má motiv pronásledovat hrdiny za každou cenu, takže mohou existovat momenty kdy pronásledování přirozeně zanechá.

2) Jako průvodce zahlásíš takovou vyřazovací (proti) akci, která je pro postavy přijatelná a nechají ji projít. Přijetí porážky, zajetí, vyhazov, který se postavy nedovolí porušit, nahání hrůzy takové, že se ne odváží vrátit.
Díky moc za tyhle podněty! Takhle mi to dává smysl a pořád tím vzniká zajímavý příběh, to jsem hledal :)

trajda
Příspěvky: 720
Registrován: 1. 6. 2015, 22:11

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od trajda » 13. 12. 2020, 17:24

Ondra píše:
13. 12. 2020, 11:26
MarkyParky píše:
13. 12. 2020, 07:23
2) Jako průvodce zahlásíš takovou vyřazovací (proti) akci, která je pro postavy přijatelná a nechají ji projít.
Díky moc za tyhle podněty! Takhle mi to dává smysl a pořád tím vzniká zajímavý příběh, to jsem hledal :)
Marky mi teď připomněl, jak se vlastně správně utíká od silnějšího nepřítele. Pokud nepřítel zahlásí akci, která ti zas tolik nevadí, můžeš jí nechat projít na zkoušku. Zbyde ti tvá akce z iniciativy, díky které můžeš získat velký náskok, protože nepřítel na ni nemůže reagovat. Málokdy je možné jedinou zkouškou kompletně utéct z konfliktu, proto zmiňuju "získat náskok".

Ondra
Příspěvky: 10
Registrován: 5. 7. 2020, 07:57

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Ondra » 14. 12. 2020, 13:26

Mám ještě pár otázek k vědmákovi a jeho znamením.

1. Může vědmák používat znamení i když u sebe nemá amulet nebo dlouho nejedl příslušné esence?
V pravidlech se píše, že:
Jejich znamení však nejsou ničím jiným než naučenými obřadními gesty, jejichž moc ve skutečnosti vyvěrá
z vědmáckých amuletů nebo ze síly esencí kolujících
v jejich tělech.
2. Mohou některá znamení působit i proti někomu jinému než neživým?
2a) Může se pomocí znamení Berkano bránit jen proti kouzlům neživých nebo proti kouzlům všech tvorů?
Postava dokáže s pomocí Znamení ochránit sama
sebe proti jakémukoliv kouzlu, které je na ni směřováno, tím, že kouzlo promění ve svůj prospěch nebo
ho otočí proti sesílateli.
2b) Může se pomocí znamení Tiwaz bránit jen proti neživým nebo proti všem tvorům?
Postava může jedenkrát za kolo použít manévr
obrana zdarma s pomocí Znamení.
V pravidlech se píše, že ZS mohou rozšiřovat působnost dané magie. Tady je to formulováno obecně a není tam specifikováno že je to jen proti neživým, tak tomu rozumím tak, že to lze použít proti všem bytostem. Ale nejsem si jistý tím, jestli to tak opravdu autoři mysleli, když se tu píše že je to použitím Znamení, kde ostatní znamení působí hlavně proti neživým. Na druhou stranu Tiwaz a Berkano jsou taky znamení a ta nic o neživých nepíšou...

trajda
Příspěvky: 720
Registrován: 1. 6. 2015, 22:11

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od trajda » 14. 12. 2020, 16:32

Ondra píše:
14. 12. 2020, 13:26
1. Vedmak muze pouzivat znameni vzdycky, dokud ma alespon jednu ruku volnou. Amulety a esence jsou dobrovolna fikce, ne povinnost.

2. Ne, zakladni znameni se daji vyuzit pouze proti nezivym.

2a) Berkano se da pouzit na jakekoliv kouzlo, at uz ho seslal clovek, nezivy nebo treba predmet.

2b) Obranu zdarma z Tiwazu muzes vyuzit kdykoliv, kdy vyuzivas znameni behem protiakce z obrany. Pokud najdes zpusob, jak vyuzit znameni jinak, nez proti nezivym (jako treba berkano ze zakladnich pravidel a nekolik zs v mocnych), tak muzes vyuzit i tiwaz.

Remie
Příspěvky: 7
Registrován: 14. 3. 2020, 23:08

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Remie » 16. 12. 2020, 16:10

Zdravím,
chcel by som nenápadne pripomenúť tento príspevok, trocha zapadol, odpovede na otázky by mi vcelku pomohli. Vďaka :wink:
Remie píše:
29. 11. 2020, 17:05
A keď už som pri tých otázkach.. postupne lúskam toto vlákno a na str. 4 som narazil na otázku od Erevana:
Erevan píše:
3. 1. 2018, 08:19
2) Na straně 191 vpravo uprostřed je text "Podobně večeře mocných obvykle probíhají až po setmění, neboť to už je zřejmé, zda ochutnávači, kteří jídlo pozřeli ještě před soumrakem, jsou stále naživu." Jsou ale vůbec ochutnávači potřeba? O pár stránek dříve je totiž uvedeno, že jed ztrácí své schopnosti při nejbližším magickém okamžiku (str. 187: "Pokud se guláš nesní do nejbližšího soumraku či úsvitu, jed vyprchá"). Tj. pokud někdo otráví večeři před setměním, pak při západu slunce jed přestane účinkovat, takže když sní někdo tuto večeři po západu slunce, tak se mu nic nestane. A pokud by někdo otrávil jídlo až po západu slunce, tj. např. při servírování, tak ani ochutnávač nepomůže.
Na odpoveď som zatiaľ nenatrafil, ale v e-verzii pravidiel text vyzerá byť ten istý.

Taktiež mi nie je jasné, kedy sa v rámci Stretu vyhodnocuje akcia ako Skúška. Napríklad na str. 7 tohto vlákna je príklad s Jarikom, Borrim a kostlivou ženou, kostlivá žena Jarikovi zasadí Jazvu, ak sa Jarik nebude brániť a žena hodí zároveň viac ako 9? Alebo už miešam rôzne pravidla?

R.

trajda
Příspěvky: 720
Registrován: 1. 6. 2015, 22:11

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od trajda » 17. 12. 2020, 00:16

1. Pokud jsi nasel Erevanuv prispevek, tak jsi musel najit i Markyho odpoved. Argument v knize je nepouzitelny, protoze se odkazuje na pravidla, ktera jiz neexistuji. Na zaklade teto informace by melo byt jasne, co tam melo stat misto toho, ale pro jistotu to tedy sepisu.

Jed pridany do jidla vyprcha s nejblizsim soumrakem. Tzn., ze pokud pred tebe polozi tac s jidlem presne za soumraku, mas stoprocentni jistotu, ze momentalne neni otravene. Stale je mozne otravit jidlo az pote, co bylo pred tebe polozeno.

Pokud chces veceret po soumraku a nekdo ti po soumraku prida do jidla rychly jed, pomuze ochutnavac, ktery se otravi pred tebou, a tobe tak zachrani zivot.

Pokud chces veceret po soumraku a nekdo ti po soumraku prida do jidla obycejny jed, ochutnavac nic nepozna a za rozbresku jste oba mrtvi.

Zaver - ma smysl veceret po soumraku, ma smysl najmout ochutnavace, ale ani oboji dohromady neni dostatecna ochrana. Pokud navic byl jed dvouslozkovy a ty ses otravil az kdyz ses napil caje, coz tvuj ochutnavac nemyslel, ze je zapotrebi testovat, ty zemres a tvuj ochutnavac prezije, takze ho obvyni, ze pridal jed do jidla az pote, co ho ochutnal. Cely vina padne na nej, ochutnavaci setnou hlavu a nikoho nenapadne hledat skutecneho vraha.

2. V ramci stretu nejsou zadne zkousky. Vramci konfliktu jsou strety a zkousky. Nepoplet to, jinak ti nikdo nebude schopen pomoc, protoze nebudou mit tuseni, o cem to mluvis.

Na zacatku kazdeho kola konfliktu si vsichni zucastneni hodi na iniciativu. Hrac s nejvyssi iniciativou nahlasi svuj plan a pocka, zda se nekdo rozhodne jeho plan zhatis nahlasenim protiakce. Pokud protiakce byla nahlasena, jedna se o strat. Pokud nikdo zadnou protiakci nenahlasil, jedna se o zkousku.

Ondra
Příspěvky: 10
Registrován: 5. 7. 2020, 07:57

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Ondra » 18. 12. 2020, 10:16

Ještě mám otázku k Vědmákovi. Proti čemu všemu se dá použít znamení Fehu?

Základní znamení se dá použít jenom proti neživým. Dá se Fehu použít proti všemu, když je v pravidlech napsaná obecná formulace, že dokáže samo o sobě zabít či znehybnit protivníka?
Znamení Fehu
Postava dokáže seslat posílené Znamení, které bude působit dlouho. (Aktivace 1 Vliv)
Postava dokáže seslat posílené Znamení, které dokáže samo o sobě zabít či znehybnit protivníka. (Aktivace 1 Vliv)

MarkyParky
Příspěvky: 10654
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od MarkyParky » 18. 12. 2020, 10:36

Fehu stále funguje jen proti neživým.
Můžeš ale zkombinovat v jedné akci i víc znamení, takže můžeš ho spojit třeba i s Berkanem a použít ho proti kouzlu.

trajda
Příspěvky: 720
Registrován: 1. 6. 2015, 22:11

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od trajda » 18. 12. 2020, 14:14

Ondra píše:
18. 12. 2020, 10:16
Ještě mám otázku k Vědmákovi. Proti čemu všemu se dá použít znamení Fehu?
Fehu je limitovano stejne jako Tiwaz. Dokud nenajdes zpusob, jak pouzit znameni jindy, nez proti nezivym, tak je budes moct pouzit jen proti nezivym. V zakladni prirucce je pouze berkano, ktere ti dovoluje pouzit znameni jindy, nez proti nezivym.

MarkyParky
Příspěvky: 10654
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od MarkyParky » 18. 12. 2020, 15:04

trajda píše: Dokud nenajdes zpusob, jak pouzit znameni jindy, nez proti nezivym, tak je budes moct pouzit jen proti nezivym.
Ještě dovysvětlím, co asi trajda myslel tímhle.

Mechanická omezení magií z pravidel říkají, co ta magie dokáže sama o sobě. Co ti garantuje.

Občas můžeš využít situace v příběhu a tohle omezení překročit. Třeba bez Síly vichřice nedokáže magie větru zabíjet. Ale dokáže strčit člověka ze skály - a to, že se pak zabije tím pádem už není zakázané použití magie - to je prostě chytrá práce s prostředím.

Podobně tomu bude i s těmi znameními. Pokud stojí kostlivci v hloučku kolem nekromanta, ty tam vpálíš plošné znamení, které jim zvedne ohrožení a posráží je na zem, je asi v pořádku říct u toho, že na nekromatna ta akce dolehla taky, protože je teď po kotníky v kostech svých služebníků, možná se o něj pár padajících kostlivců opřelo a tak.

Ale takováhle kreativní práce s prostředím vyžaduje, aby to fakt dávalo smysl. Nemělo by být předmětem hry vymýšlet takovéhle obezličky v každé akci a vynucovat si tak obcházení pravidel. Je to spíš myšlené tak, že když se objeví příležitost a hráč ji využije, je možné působení kouzel (i jiných akcí) vyhodnotit o něco šířeji.

Ondra
Příspěvky: 10
Registrován: 5. 7. 2020, 07:57

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Ondra » 18. 12. 2020, 19:51

MarkyParky píše:
18. 12. 2020, 15:04
Mechanická omezení magií z pravidel říkají, co ta magie dokáže sama o sobě. Co ti garantuje.
Díky za vysvětlení a příklad, tomu už teď rozumím. Mi šlo spíš o dovysvětlení mnohoznačnosti, kterou jsem v pravidlech viděl a různí hráči to chápali odlišně. Pravidla totiž mluví jen o znamení Isa, nikde není řečeno že znamení obecně působí jen na neživé, pokud není řečeno jinak.

Pro mě by bylo jednoznačné, když by tam bylo přímo napsáno, že i ta další znamení jsou pořád jen na neživé například takto:
Znamení Tiwaz
Postava může jedenkrát za kolo použít manévr obrana zdarma proti neživým protivníkům s pomocí Znamení.
Znamení Fehu
Postava dokáže seslat posílené Znamení, které bude působit dlouho. (Aktivace 1 Vliv)
Postava dokáže seslat posílené Znamení, které dokáže samo o sobě zabít či znehybnit neživého. (Aktivace 1 Vliv)
Znamení Berkano
Postava dokáže s pomocí Znamení ochránit sama sebe proti jakémukoliv kouzlu, které je na ni směřováno, tím, že kouzlo promění ve svůj prospěch nebo ho otočí proti sesílateli.
Znamení Berkano lze použít proti kouzlům libovolné bytosti.
Pak mě ještě napadá otázka, jestli lze znamení kombinovat, pokud to dává smysl?
Například si Tiwazem zaplatit obranu zdarma proti kouzlu, které Berkanem obrátím proti sesílateli (který může být jakákoliv bytost) a znamením Fehu ho posílím tak, abych ho vyřadil?

MarkyParky
Příspěvky: 10654
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od MarkyParky » 18. 12. 2020, 21:25

Ano, znamení jdou kombinovat.

A máš pravdu, všechna jsou vlastně posílením Isa.

Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě II“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Log 1=0, Majestic-12 [Bot] a 3 hosti