Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Oficální diskuze k nové generaci DrD, vydané v roce 2011.

Moderátoři: Bouchi, Pieta, Charles

Odpovědět
MarkyParky
Příspěvky: 6484
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od MarkyParky » 26. 4. 2018, 12:04

Kubislav píše:Co když městská stráž bude bojovat s hrdiny a přitom zavelí akci, že chce hrdinovi useknout ruku. To mě přijde jako docela závažná jizva na to, abych ji hodnotil závažností 1. Nebo musím vždy zavelet, že ho chci jen seknout a až po výhře dát manévr lstivě, který by jej mohl připravit o ruku?
Z otázky není úplně zřejmé, na co přesně se ptáš, tak zkusím odpovědět na víc věcí najednou, snad si v tom něco najdeš to, co zajímá tebe.

1. Je-li situace v příběhu taková, že útočník má oběť ve své moci (jdu useknout ruku svázanému zajatci nebo maníkovi, kterého jsem právě zbil do bezvědomí), tak nemusím řešit žádné omezení. Prostě popíšu, co mu chci udělat a výši způsobené Jizvy z toho odvodím ex-post, z vyprávění.

2. Pokud nemám protivníka ve své moci, existuje mechanický limit, který říká:
* Běžnou akcí bez použití manévru dokážeš způsobit pouze Jizvu závažnosti 1.
* Běžnou akcí s manévrem lstivě dokážeš způsobit Jizvu závažnosti 2.
* Běžnou akcí s manévrem velmi lstivě dokážeš způsobit Jizvu závažnosti 3.
* Víc v základní příručce běžnou akcí nedokážeš.

K tomuhle bych subjektivně trochu dodal, že úplné useknutí ruky bych řekl, že je Jizva vyšší závažnosti, než 3 (viz příklady na straně 120 kousek před tím odstavcem, na který se ptáš. Závažnost 3 je třeba zlomená ruka).

Samozřejmě to je subjektivní - pokud hrajete svět, kde je normální, že si lidé v boji sekají jednou ranou ruce a pak si s tím nějak poradí, tak pro vás může být ta hranice posunutá. Je to vaše hra. Ale má to nějaká úskalí, ke kterým se ještě dostanu níže a je prakticky lepší tu trojku nechat pro zranění, která sice znemožní nějaké ty činnosti, ale nejsou nevratná - a ta nevratná hodnotit jako vyšší, a tedy mimořádná a vyřazující, viz níže.

V další rozboru zkusím tedy rozdělit situaci na dvě:
* hráč strážníka chce postavě jedinou akcí rozseknout ruku tak, že bude k nepoužití (např. přeseknout sval, narazit kost) = způsobit Jizvu závažnosti 3 - a jen řešíme, zda to může hlásit jako úmysl useknout ruku
* hráč strážníka chce postavě jedinou akcí opravdu useknout ruku (tedy opravdu fyzicky utnout a vyhodnotíte to jako mimořádně silnou akci způsobující Jizvu závažnosti 5).

3. Varianta kdy strážník chce postavě jedinou akcí zlomit ruku (způsobit Jizvu závažností 3), a ty se ptáš, jak to má hlásit
- zda má hlásit záměr "seknout do ruky" a pak ho manévrem velmi lstivě proměnit v "přeseknutou šlachu" nebo "přeraženou kost"
- či zda má hlásit záměr "useknout ruku" a pak ex post v popisu, podle toho, zda se mu podařilo nebo nepodařilo použít manévr lstivě, případně popis upravit na "nakonec jsem ho jen seknul" nebo "nakonec jsem mu tu ruku alespoň přerazil".

Oba dva přístupy budou fungovat. Když budeš hlásit měkčí úmysly a pak je budeš s manévrem lstivě měnit, bude to vůči protivníkovi zákeřnější (proto se ten manévr taky jmenuje lstivě), na druhou stranu budeš si muset dát pozor na to, co se píše v rámečku na straně 118 "Manévr lstivě a důsledky akce" - aby nedošlo k tomu, že tvůj spoluhráč si bude připadat ošizený, když očekával jen sekanec, byť ošklivý, proto tě nechal zvítězit bez vyčerpání, a ty jsi z něj nečekaně udělal doživotního mrzáka a on s tím už nemůže nic udělat (a to je mimochodem hlavní důvod, proč bych nezvratným poškozením uděloval vyšší závažnost - aby k takovéhle křivdě vůbec nemohlo dojít).

Když budeš naopak rovnou hlásit tvrdší úmysly, pak sice nehrozí žádná křivda, protivník od začátku ví, do čeho jdeš, ale je dobré si uvědomit, že tenhle úmysl je úmysl postavy - a že jako hráč ho nebudeš třeba ani mechanicky schopný naplnit a budeš muset svůj popis nakonec při vítězství vyměkčit. A také, že tím odkrýváš karty a dopředu odhaluješ soupeři, že ten manévr lstivě chceš hrát (což ale může být užitečné, pokud ho chceš přimět se vyčerpat).

4. Varianta, kdy strážník opravdu chce postavě jedinou akcí useknout ruku (způsobit mimořádnou Jizvu závažnosti 5), ale zatím ještě postavu nevyřadil a tím pádem ji nemá ve své moci. Potom může - právě díky tebou citovanému pravidlu z příručky - tak trochu spojit mé odpovědi 1 a 2 do jediného hodu. Říct: "Touhle akcí mu useknu ruku - a to je tak těžké zranění, že ho vyřadí a ještě schytá hodně závažnou Jizvu". Všimni si, že mechanicky to vyjde stejně, jako kdyby ho nejdřív vyřadil a pak mu tu ruku upižlal - tzn. vítěz tím nezíská nic navíc, ale je to víc, cool, dramatické - to je ten Legolas s Gimlim, kteří se prosekávají řadami skřetů nebo Geralt probíjející se řadou topiců. Oni nezabijí každého jedno nepřítele. Mnohým z nich právě jen useknou končetninu nebo rozpářou břicho, ale zranění je natolik závažné, že je to vyřadí, i když zůstanou na živu.

Zároveň ale když je akce takhle hlášená jako vyřazovací, tak tvůj protivník:
* od počátku ví, do čeho jde a tedy nehrozí, že bude ukřivděný, pokud tě nechá projít a o ruku opravdu přijde
* a pokud se ti vyčerpá (což ti Hrdina udělá určitě, zatímco bezejmenný skřet nejspíš ne), tak získá stejnou výhodu, jako při vyčerpání se proti jakékoliv jiné vyřazovací akci.


Doufám, že jsem se alespoň jedním odstavcem trefil do toho, na co se ptáš ;o)

EDIT: Upřesnil jsem nějaké formulace.
Naposledy upravil(a) MarkyParky dne 26. 4. 2018, 12:22, celkem upraveno 1 x.

Jezus
Příspěvky: 62
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Jezus » 26. 4. 2018, 12:17

Marky: Byl jsi rychlejší, ale už to odešlu, když jsem to napsal :-) Lze to myslím brát, i jako takové shrnutí... Nejpodstatnějšího.
Kubislav píše:
26. 4. 2018, 10:57
"
Jizvu, jejíž závažnost je vyšší než 3, je možné
způsobit toliko za výjimečných okolností, například
pokud již postava má cíl své akce zcela ve své moci,
nebo v rámci akce vedoucí k vyřazení."
Vlastně sis odpověděl sám :-)

Nejjednoduší je hlásit pokus o useknutí ruky hned na začátku jako "vyřazovací akci" se všemi následky z pravidel pro ni plynoucí - hlavně nebezpečí plynoucí pro útočníka, pokud se cíl proti ní vyčerpá.

Taková akce může mí za následek i smrt, ty ale spolu s tím nahlásíš, že důsledek není vyřazení (i když po useknutí ruky prakticky nastává - postava zpravidla křičí a tiskne si pahýl), ale useknutí ruky. Je i správné takový fatální záměr hlásit hned na začátku, aby hráč znal důsledek, který mu hrozí, a mohl se informovaně rozhodnout o protiopatřeních.

Pokud akce bude úspěšná (projde a postava se nevyčerpá), příjde o ruku a zaznamená si jizvu úrovně zhruba čtyři nebo pět (což by odpovídalo i ztrátě krve). Ještě dodám, že taková jizva nepůjde nejspíš (nehrajete-li viktoriánský setting s Igory) plně vyléčit "běžnými" prostředky (krom alchymistovi "Živé vody"), nanejvýše zmírnit na "Ošetřený pahýl" úroveň 2.

Mimochodem na tebou citované straně jsou na první polovině stránky zmíněny i orientační závažnosti jizev, kdy úroveň 1 odpovídá zhruba pohmožděné nebo jen povrchově zraněné ruce. Zahlásit takovou jizvu a pak z ní lstivě udělat 2. úroveň - "rozseknuté zápěstí" je samozřejmě také regulérní taktika, jak docílit dost nepříjemného zranění hrdiny, nikoli však tak fatálního.

Kubislav
Příspěvky: 23
Registrován: 11. 2. 2018, 18:23

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Kubislav » 26. 4. 2018, 12:28

Myslím, že toto je více než dostačující :) Díky.
Jaké tedy maximální závažnosti může jizva dosáhnout? 5?

MarkyParky
Příspěvky: 6484
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od MarkyParky » 26. 4. 2018, 13:45

Jaké tedy maximální závažnosti může jizva dosáhnout? 5?
Tvrdé maximum závažnosti Jizva nemá. Čistě mechanicky by šlo zkonstruovat situaci, kdy si hrdina zasadí i Jizvu vyšší.

Prakticky se ale nad tu 5tku v podstatě není snadné dostat, situace v příběhu jen zřídka dá takové kombo okolností, aby dávalo smysl takovou věc získat. A zároveň její příběhové důsledky nejspíš budou takové, že hráč přeci jen bude zkoušet jít na to jinudy - rozhodně je lepší se včas vzdát a pak vymýšet, jak utéct ze zajetí, než skončit jako osmičkový trupík ponechaný někde na zemi v jeskyni.

Takže pokud si 5tku zvolíte jak měkký strop, který budete používat pro opravdu devastující zranění, a překročíte to jen výjimečně, když vám to fakt sedne do příběhu, tak je to v pohodě.

Kubislav
Příspěvky: 23
Registrován: 11. 2. 2018, 18:23

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Kubislav » 26. 4. 2018, 13:53

Dobře, díky :)

trajda
Příspěvky: 545
Registrován: 1. 6. 2015, 21:11

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od trajda » 26. 4. 2018, 14:15

Jizvy urovne 1-5 leci mastickar behem odpovidajiciho magickeho okamziku (nebo na zridle).
Jizvy urovne 6 leci pouze mastickar, pouze scdanou zs behem mag. okamziku 5 (nebo na zridle).
Pokud je mozne vytvorit situaci, ve ktere je mozne zasadit i vyssi jizvu (napr. ukrutne lstive), kdo ji vyleci?

MarkyParky
Příspěvky: 6484
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od MarkyParky » 26. 4. 2018, 14:24

Pokud je mozne vytvorit situaci, ve ktere je mozne zasadit i vyssi jizvu (napr. ukrutne lstive), kdo ji vyleci?
Běžným způsobem nikdo. Na takovou už jsou hrdinové krátcí.

To už je zápletka na výpravu. Je nutné najít mocnou bytost, která to dokáže.

EDIT: A je to o důvod víc takové věci do příběhu dávat velmi výjimečně. Protože onen zjizvenec bude mít na téhle výpravě velmi omezené možnosti.

Zahrát si jednou takové omezení a zkusit si, jaké to je tahat s sebou zkrypleného válečníka, který sice dokáže vlastníma rukama ohnout železnou tyč - ale jen když mu ji donesete k nosítkám, na kterých ho celou dobu neste - může být jednou zajímavé. Zahrát si krásnou zlodějku, která má obličej zohavený netvořícím kouzlem a tak projednou nemůže spoléhat na svůj šarm a sexapeal a místo toho najednou musí řešit věci obratností či chytrostí, což normálně nedělává (a tedy na to nemá optimální skladbu ZS) může být také jednou zajímavé.

Hrát delší dobu/opakovaně postavu, která nemůže používat značnou část svého buildu, do kterého jsem jako hráč investoval značné úsilí, to je opruz.
Naposledy upravil(a) MarkyParky dne 26. 4. 2018, 14:28, celkem upraveno 1 x.

Kubislav
Příspěvky: 23
Registrován: 11. 2. 2018, 18:23

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Kubislav » 26. 4. 2018, 14:25

Ještě mě vlastně napadá jedna věc.. :D

1. Za jakých okolností lze usmrtit hrdinu? Jde jen o chvíle, kdy má postava cíl své akce zcela ve své moci?
2. Co se stane, když hrdina bude mít na těle všechna políčka zaplněná jizvou?

MarkyParky
Příspěvky: 6484
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od MarkyParky » 26. 4. 2018, 14:35

1. Za jakých okolností lze usmrtit hrdinu? Jde jen o chvíle, kdy má postava cíl své akce zcela ve své moci?
* Když se hrdina nevyčerpá proti akci, která má za cíl jej zabít (viz rámeček "Jak někoho zabiji" na straně 114)
* Když se hrdina rozhodne využít volitelného pravidla o Hrdinské smrti (viz oddíl "Hrdinská smrt" na stranách 122-123)
2. Co se stane, když hrdina bude mít na těle všechna políčka zaplněná jizvou?
* Hrdina už si nemůže sám zasadit další Jizvu a tedy se nemůže vyčerpat z vlastních Zdrojů (může stále využít Výhody, ale té zas tolik nebývá).
* Jizvy, které hrdinovi někdo zasadí jako následek akce, si hrdina dál zaznamenává - a když si je později léčí, přednostně si maže "přebytečné" křížky (tzn. vždy má proškrtnuto nejméně tolik políček, kolik je součet závažnosti všech daných Jizev).

viz strana 121 vlevo nahoře, odstavec začínající "Má-li hrdina"


Logickým důsledkem 1+2 je, že když proti hrdinovi, který už má proškrtaná všechna políčka, zahrajete smrtící akci a zvítězíte, už se nebude moct vyčerpat a umře

Kubislav
Příspěvky: 23
Registrován: 11. 2. 2018, 18:23

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Kubislav » 26. 4. 2018, 16:57

Dobře, děkuji :)

Jezus
Příspěvky: 62
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Jezus » 27. 4. 2018, 14:25

Po relativně nedávném sezení mi vyplynulo pár dílčích otázek. Řekl bych, že si s tím dokážu poradit, ale zajímal by mě objektivnější názor :-)

Jedná se o magii mysli:

1) Může mág cílit kouzla magie mysli sám na sebe? (autosugesce, duševní cvičení, dlouhodobou magií "zocelit mysl"...)
Mě vychází, že ano.
2) Kouzla magie mysli ovlivňují duševní činnosti. Lze dlouhodobou magií mysli "dát" někomu zběhlost na určitý magický obor? (třeba magii mysli ;-) ).
Protože postava s bravurou a zběhlostí třeba v ohnivé magii dokáže soupeřům dost zatápět (doslova:-)

Kombinací výše uvedených si navíc může mág snadno opatřit zběhlost na magii mysli anebo si v konfliktu rychle generovat výhodu. Zajímá mě, jestli jsem něco nepřehlédl/ špatně nevyložil, nebo je zde skutečně omezení dáno jen smysluplností fikce (kdy příliš velká výhoda podobně jako příliš nízké ohrožení prostě v určitých situacích nedává smysl, takže jsou akce o to usilující nemožné).

trajda
Příspěvky: 545
Registrován: 1. 6. 2015, 21:11

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od trajda » 30. 4. 2018, 11:13

Meli jsme zajimavou situaci. Na NPCcko zautocili snezni vlci - ozivly snih, ktery si myslel, ze je vlk, jako vlk vypadal, jako vlk se choval a zral i maso, ackoliv ho nemohl stravit. Kousek opodal, na strome, byla ukryta postava hracky, ktera chtela vlky od obeti odlakat (ne prilakat k sobe, ale odlakat od obeti) zatresenim stromu. A zacali jsme resit, co ze si to vlastne ma pricist. Zatimco ja premyslel o vedmakovi, protoze je to ovlivnovani ozivenych, nebo o lovci, protoze vi, jak zatrast se stromem bez vetsi namahy - pohyb v prirode, pruvodce se rozmyslel mezi bojovnikem, protoze potrebuje obrovskou silu, a kejklirem, ptotoze se potrebuje udrzet na strome, na kterem stoji, zatimco s nim trese. Navic revize rika, ze dokud se to chova jako vlk, tak se k tomu muzes chovat jako k vlkovi, coz nahrava lovci - ovlivnovani zvirat.

Nejake napady? Ohrozeni byla nizka, byl temer zacatek souboje. Nakonec jsme zvolili kejklire.

Erevan
Příspěvky: 69
Registrován: 25. 6. 2013, 12:24

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Erevan » 30. 4. 2018, 13:14

Já bych volil lovce. Cílem bylo ovlivňovat "zvířata". Kejklíře určitě ne, to už by pak obyčejné napodobování zvuků zvířat při snaze ovlivnit zvířata také spadalo pod kejklíře, pod Umění, a lovec by ostrouhal.

MarkyParky
Příspěvky: 6484
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od MarkyParky » 30. 4. 2018, 23:30

1) Může mág cílit kouzla magie mysli sám na sebe? (autosugesce, duševní cvičení, dlouhodobou magií "zocelit mysl"...)
Mě vychází, že ano.
Ve skutečnosti ne, i když to tam není explicitně uvedené.

Omezení se schovává na straně 200, v odstavci následky podle pravidel, věta: "Jedná se o podobné působení, jako jsou zaříkávačova požehnání a prokletí ..."

Uznávám ale, že to z toho není jednoznačně poznat, takže si značím, že to chce explicitní vymezení a asi rovnou do dosahu, ne až tady.

2) Kouzla magie mysli ovlivňují duševní činnosti. Lze dlouhodobou magií mysli "dát" někomu zběhlost na určitý magický obor? (třeba magii mysli ;-) ).
Protože postava s bravurou a zběhlostí třeba v ohnivé magii dokáže soupeřům dost zatápět (doslova:-)
Ano, magií myslí lze dát zběhlost na kouzlení.

Jezus
Příspěvky: 62
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Jezus » 2. 5. 2018, 11:10

MarkyParky píše:
30. 4. 2018, 23:30
Ve skutečnosti ne, i když to tam není explicitně uvedené.

Omezení se schovává na straně 200, v odstavci následky podle pravidel, věta: "Jedná se o podobné působení, jako jsou zaříkávačova požehnání a prokletí ..."
Supr, pak jsme to teda hráli "správně" :-) Ptal se mě na to hráč mága, který ale zároveň sám navrhl, že by mág neměl být magií mysli schopen cílit sám na sebe. Tak jsme při tom zústali, protože jsem oba měli stejný pocit.

Vrtalo mi to ale trochu hlavou, protože například čaroděj (taky pokročilé povolání) na sebe dlouhodobá kouzla sesílat může... a tebou zmínenou větu jsem vnímal tak, že se týká hlavně projevů magie, nikoli definování cíle působení.

Takže díky za vyjasnění.

Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě II“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host