Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Oficální diskuze k nové generaci DrD, vydané v roce 2011.

Moderátoři: Bouchi, Pieta, Charles

Odpovědět
trajda
Příspěvky: 550
Registrován: 1. 6. 2015, 21:11

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od trajda » 13. 12. 2017, 17:14

Jeste jsem si vzpomnel na jednu malickost, ktera mi vrta hlavou.
Mastickar\Moudry radce\"Muze v boji zblizka poskytnout svuj Vliv na zaplaceni..."

Nejsem si jist, jestli "v boji zblizka" je tam schvalne nebo omylem, protoze tahle zs by podle me mela byt pouzitelna nehlede na vzdalenosti ci delku kola. Dokonce v dopisnim sporu, kde typkovi prijde soudni obsilka a posle dopis pravnikovi o radu. Ten mu odepise, jak se obsilce branit, coz se projevi darovanymi zdroji - jedno kolo stretu, ktere trva klidne 2 tydny a urcite se nejedna o boj ani zblizka.

Ale treba je to tam schvalne, aby se ta zs nedala pouzit vsude...

MarkyParky
Příspěvky: 6665
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od MarkyParky » 13. 12. 2017, 17:20

AU!
To je debilní copypastová chyba.

Samozřejmě tam má být "při jednání".


velký smutný smajlík

Uživatelský avatar
Aen Dh'aard
Příspěvky: 22
Registrován: 17. 8. 2011, 19:26

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Aen Dh'aard » 13. 12. 2017, 20:41

Jak se postupuje, pokud obě strany střetu mají manévr velmi přesně? Chápu, že obě strany si nejprve hodí dvěma kostkami, a pak ten, kdo prohrává, si může zaplatit velmi přesně a přihodit třetí kostku. Dejme tomu, že pak má víc — může teprve teď druhá strana ohlásit a zaplatit svůj manévr, nebo to musela hlásit hned po nahlášení první strany, předtím, než bylo známo, kolik hodí? Díky!

trajda
Příspěvky: 550
Registrován: 1. 6. 2015, 21:11

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od trajda » 14. 12. 2017, 07:13

Manevr velmi presne se nahlasuje az ve chvili, kdy se zda, ze postava prohrava. Kdybys ho nahlasoval ve chvili, kdy vyhravas, pouze na zaklade fatku, ze ho chce nahlasit souper, manevr velmi presne by pak ztratil svou silu. Sila toho manevru je prave v tom, ze cim dele ho odkladas, tim lepe. A uplne nejlepsi je, kdyz te souper vubec nedonuti ten manevr pouzit.

Takze to mas spravne. Oba si hodi, jeden zacne prohravat. Muze se s hodem smirit a akce by pokracovala k dalsim manevrum nebo muze prihodit svuj manevr velmi presne.
-Pokud soupere prehodi, souper ma pravo se rozhodnout, zda se se stavem kostek smiri nebo zda si prihodi svoje velmi presne.
--Pokud souper svym manevrem velmi presne ziskal zase navrh, vyhral, protoze prohravajici uz svuj manevr velmirozsahle pouzil, a znovu ho pouzit nemuze.

-Pokud ale prohravajici pouzije svuj manevr, ale soupere neprehodi, souper je ted v obrovske vyhode. Za prve vyhral hod, za druhe nemusel u toho pouzivat manevr presne, tudiz je velka sance, ze prijde manevr velmi mocne nebo a velmi lstive.

Z tohoto duvodu jsme si u nas dokonce zacali navzajem pocitat manevry, abychom vedeli, ze je bezpecne se nevycerpavat, protoze hrac uz nemuze v tomto kole nahlasit lstive, protoze uz pouzil sve maximum manevru na akci. Pokud donutis soupere, aby pouzil manevr velmi presne, a vis o svem souperi, ze ma pouze jeden manevr na akci, tak te muze hrat u srdce, ze i kdyz hod prohrajes, muzes se vklidu nevycerpat, protoze velmi lstive ti uz nehrozi...

Vsimni si, ze pokud obe dve postavy maji bravuru, tak hodne zalezi na tom, kdo vyhral ten zakladni hod, protoze se casto stane, ze jeden hodi velmi presne, druhy to neguje svym velmi presne a stav kostek bude podobny jako po prvnim hodu. Pokud mas hry mocnych a znas manevr ukrutne presne, tam je to videt jeste lepe. Ackoliv oba maji ukrutne presne, ten kdo v zakladnim hodu prohral, obvykle prohraje i po nahlaseni manevru. Ovsem neni to pravidlo - je to jen vysoka pravdepodobnost.

MarkyParky
Příspěvky: 6665
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od MarkyParky » 14. 12. 2017, 09:00

Trajda to v zásadě říká dobře, jen to obalil množstvím dalších informací, vytáhnu z toho to zásadní:

> Manévr velmi přesně můžeš použít poté, co zjistíš, že tvůj hod ti nestačí na to, co chceš dosáhnout a to i tehdy, pokud protivník mezitím sám použil manévr velmi přesně a již přihodil svou třetí kostku.

Typická situace tedy vypadá například takhle:
* Franta a Pepa oba bravurně ovládají dovednosti, které používají ve svém střetu.
* Franta vezme dvě kostky a výsledek jeho hodu je (3+3 na kostkách +3 povolání = 9).
* Pepa vezme dvě kostky a výsledek jeho hodu je (2+4 na kostkách +2 povolání = 8).

Pepa tedy prohrává. Použije manévr velmi přesně, přihodí třetí kostku a padne mu 5. Má štěstí, výsledek hodu je najednou (2+4+5 na kostkách, bere 4+5, k tomu +2 za povolání a má 11). Přehodil soupeře.
Franta doposud nemusel velmi přesně hrát, ale teď se může rozhodnout také použít manévr velmi přesně, přihodit si třetí kostku a brát nejvyšší dvě.

Erevan
Příspěvky: 75
Registrován: 25. 6. 2013, 12:24

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Erevan » 14. 12. 2017, 09:02

Měl bych dotaz k Alchymistické ZS Živá voda. Může postava pomocí této ZS léčit i normální jizvy? Tj. třeba zlomenou nohu? A pokud ano, může to udělat kdykoli nebo jen o vhodném magickém okamžiku?
A funguje tato ZS tak, že když má někdo např. utrženou nohu, tak jí pomocí "posílené masti" alchymista připevní zpět a postava je najednou bez jakéhokoli postihu? Tj. jako kdyby proběhlo klasické léčení jizvy? Tj. zdroje nutné k léčení jsou obsažené v "masti"? A kdy lze mast použít, když vlastně léčí jizvu? Tj. otázka stejná jako výše, když je třeba utržená noha jizva úrovně 5, znamená to, že lze léčit jen v magickém okamžiku úrovně 5? Nebo kdykoli?

MarkyParky
Příspěvky: 6665
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od MarkyParky » 14. 12. 2017, 09:22

Měl bych dotaz k Alchymistické ZS Živá voda. Může postava pomocí této ZS léčit i normální jizvy?
Teoreticky může, prakticky to nedává moc smysl a udělal bych to jen v nějaké krajní situaci. Například:
- mám z dřívějška připravenu mast určenou k tomu, aby přirostla useknutá končetina, vyrobenou pomocí ZS živá voda
- schytám jizvu závažnosti 3 "hluboký sekanec do stehna"
- normálně by dávalo smysl vyrobit si mast na sekance a tu použít - já ale nemám žádné Suroviny
- rozhodnu se tedy obětovat připravenou mast a vyléčit s ní Jizvu

Pořád (i u živé vody) ale platí, že mast musí odpovídat typu zranění - nemohu mastí určenou k tomu, aby přirostla končetina, vyléčit Jizvu "nakažený morem".
Tj. třeba zlomenou nohu?
Ano, viz výše.
A pokud ano, může to udělat kdykoli nebo jen o vhodném magickém okamžiku?
Jen o vhodném magickém okamžiku. Na tom se nic nemění.


Živá voda nemění nijak mechaniku léčení - stále se musí zaplatit potřebné množství zdrojů a stále je potřeba dostatečně silný magický okamžik.
Jediné, co má živá voda navíc je, že umožňuje léčit i takové Jizvy, které by bylo za normálních okolností nemožné léčit, kvůli jejich podobě ve fikci.

Uživatelský avatar
Aen Dh'aard
Příspěvky: 22
Registrován: 17. 8. 2011, 19:26

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Aen Dh'aard » 17. 12. 2017, 15:32

Měl bych další dotaz, tentokrát k nastražení lavoru s vodu (příklad ze strany 218) – bylo by možné fikčně stejnou nástrahu řešit pravidlově i jinak, bez toho aby za ni postava musela zaplatit jako za třídenní pobyt v hostinci se stravou?

MarkyParky
Příspěvky: 6665
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od MarkyParky » 17. 12. 2017, 16:37

...bylo by možné fikčně stejnou nástrahu řešit pravidlově i jinak, bez toho aby za ni postava musela zaplatit jako za třídenní pobyt v hostinci se stravou?
Určitě. Zkušenější lovec (který má zvláštní schopnost Něco z ničeho) dokáže správně lavór nad dveře umístit i bez toho, aby tam vytvářel vyváženou past s pomocí drahých klínků a špagátů - prostě se jen zamyslí, dobře ho vyváží (1 Duše za aktivace) a nestojí ho to ani groš.

Uživatelský avatar
Aen Dh'aard
Příspěvky: 22
Registrován: 17. 8. 2011, 19:26

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Aen Dh'aard » 17. 12. 2017, 19:06

MarkyParky píše:
17. 12. 2017, 16:37
...bylo by možné fikčně stejnou nástrahu řešit pravidlově i jinak, bez toho aby za ni postava musela zaplatit jako za třídenní pobyt v hostinci se stravou?
Určitě. Zkušenější lovec (který má zvláštní schopnost Něco z ničeho) dokáže správně lavór nad dveře umístit i bez toho, aby tam vytvářel vyváženou past s pomocí drahých klínků a špagátů - prostě se jen zamyslí, dobře ho vyváží (1 Duše za aktivace) a nestojí ho to ani groš.
Super, to je určitě možnost ;-)

Co kdyby postava (šprýmař – kejklíř), která neměla zatím důvod vytáhnout paty z města, brát si úroveň lovce a jeho vyhrazenou zvláštní schopnost, chtěla ve svém domácím prostředí (město) nastražit lavor s vodou nad dveře, aby polil toho, kdo je otevře — musí to být nemožná akce, nebo se to nějak dá pomocí pravidel řešit?

jedle
Příspěvky: 81
Registrován: 2. 2. 2015, 20:19

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od jedle » 17. 12. 2017, 19:53

Aen Dh'aard píše:
17. 12. 2017, 19:06
Co kdyby postava (šprýmař – kejklíř), která neměla zatím důvod vytáhnout paty z města, brát si úroveň lovce a jeho vyhrazenou zvláštní schopnost, chtěla ve svém domácím prostředí (město) nastražit lavor s vodou nad dveře, aby polil toho, kdo je otevře — musí to být nemožná akce, nebo se to nějak dá pomocí pravidel řešit?
Můj pohled na věc:
Pokud se jedná o 'vážný' svět a ne nějaký prachettovský, pak bych to vyřešil jako jednoduchou zkoušku. Dovedu si ale představit třeba situaci:
Vážený herec jde na scénu a cestou prochází dveřmi, kam chci dát kýbl s vodou. Řekněme, že důsledky jsou důležité, pak 3 groše může být 'cena za materiál + úplatky hlídači a pod.'

Pokud se jedná o banální záležitost vůči nevýznamnému NPC, pak bych to vůbec nehrotil...

MarkyParky
Příspěvky: 6665
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od MarkyParky » 17. 12. 2017, 21:31

Aen Dh'aard píše: Co kdyby postava (šprýmař – kejklíř), která neměla zatím důvod vytáhnout paty z města, brát si úroveň lovce a jeho vyhrazenou zvláštní schopnost, chtěla ve svém domácím prostředí (město) nastražit lavor s vodou nad dveře, aby polil toho, kdo je otevře — musí to být nemožná akce, nebo se to nějak dá pomocí pravidel řešit?
Aha, předtím jsem blbě pochopil tvůj dotaz.

To co hledáš je na straně 227, v oddíle Nouzové nástrahy.


Tvůj šprýmař samozřejmě může jen postavit pohár s vodou na futra a nic ho to pak nebude stát a bude to fungovat jako nástraha. Takováhle nouzová nástraha je ale zároveň slabá v účinku - sice cíl akce poleje a možná ho na moment zastaví nebo zdrží, ale nezpůsobí mu žádnou velkou komplikaci a nezvedne mu Ohrožení.

Uživatelský avatar
Fafrin
Příspěvky: 2074
Registrován: 4. 3. 2010, 22:15
Bydliště: Olomouc

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Fafrin » 18. 12. 2017, 21:42

Poznámka:
Lavor nastražený bez použití Surovin je nouzovou pastí. Pro kejklíře je jeho nastražení možnou, ale obtížnou pastí (nemá k jejímu nastražení bonus povolání, a tak je dost pravděpodobně, že při neúspěšném nastražování spustí lavor na sebe místo cíle.
Nouzová past pak také nikoho nevyřadí, nezpůsobí mu jizvu ani jiný trvalý následek, kejklíř do ní teké nedokáže vložit další manévr (mocně, lstivě) - tudíž bude lavóru lehké uhnout.
Obrázek
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Dlouholetý ORG, občasný LARPař. Teď DrDII.
Kahla o.s.

trajda
Příspěvky: 550
Registrován: 1. 6. 2015, 21:11

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od trajda » 19. 12. 2017, 21:36

1) Mam dotaz na mechaniku ovladani - presneji na dobrovolne ovladnuti. Hodnota, kterou si ovladajici pricte k hodu, se budto urci fikci (zda ovladajici ovladnuteho nuti k danemu ukolu nebo zda ho jen usmernuje} nebo mechanikou (zkratka to vyssi z nich). Co kdyz ale ovladajici nuti ovladnuteho k akci, kterou neumi ani jeden z nich?

Napriklad saman, ktery donuti smecku vlku zautocit na netvora, zpusobem, ktery by znal pouze hranicar? Pravidla rikaji, ze budto si pricte uroven vlka nebo uroven samana. O urovni hranicare tam nic neni. To same s rojem mravencu, kteri maji za ukol opravit hodinkovy strojek.

Takze budto bych takovou akci uznal a skutecne by si saman hazel na uroven sveho samana, coz se mi vazne nechce, nebo bych mohl rict:
"Pokud chces donutit vlky k boji s netvorem zpusobem, ktery by znal pouze hranicar, tak si vyber mezi urovni vlku (0) NEBO mensi z urovni sveho samana a sveho hranicare."

Tim by ale vznikl precedenc, protoze v boji proti netvorum bych si vybiral mezi urovni vlku a mensi z urovni samana a hranicare, zatimco v boji proti lidem bych si vybiral mezi urovni vlku a urovni samana. Precedenc naznacuje, ze bych si i proti lidem mel vybirat mezi urovni vlku nebo mensi z urovni samana a bojovnika.

2) Coz mi pripomnelo starou koverzaci, ve ktere jsem porovnaval mechaniku "vzdusna magie, ktera sermuje s mecem" s mechanikou :vzdusna magie, ktera pripravila bytost o vladu nad telem a sermuje s jeji rukou, ve ktere drzi mec". Zatimco pri ovladani mece si hrac hazi na mensi z urovni carodeje a bojovnika, pri ovladani cloveka si podle novych pravidel hazi pouze na dovednost carodeje.
Ackoli v tomto pripade s ejedna o nedobrovolne ovladnuti, je to dalsi dukaz, ze behem ovladani by si ovladajici mel pricist mensi z urovni dvou dovednosti - dovednost pouzitou k ovladnuti a dovednost potrebnou k vykonani cinnosti.

3) Posledni dotaz je opet odkazem na starou konverzaci, kterou jsem ulozil k ledu, dokud nevyjde revize. "Muzu nekoho ovladat nemagickou dusevni akci, jako je treba rada?"
Priklad: "Jsem alchymista a vidim, jak nepratelsky alchymista pripravuje rachejtly k odpalu na meho kamarada. Vcas si uvedomim, co se to deje a zakricim na kamarada: "K zemi!". Jinymi slovy chci ovladnout meho kamarada pomoci rady, muj kamarad mi plne duveruje a necha se mou radou ovladat. Souperuv alchymista si tedy k hodu pricte svoji uroven charaktiky, ja si jako protiakci prictu svoji dovednost "alchymisticke znalosti" a pokud soupere prehodim, tak to bude znamenat, ze jsem na kamarada zakricel vcas, on mel dostatek casu, aby pochopil, co po nem chci, udelal to a raketa mu proletela nad hlavou. Takze muj kamarad si lehl, aniz bych ho osobne zkopal, srazil, aniz bych mu ovladl mysl, zkratka jsem ho ovladl radou. Jde neco takoveho nahlasit?

MarkyParky
Příspěvky: 6665
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od MarkyParky » 21. 12. 2017, 14:48

Trajda:
Pojďme si nejprve ujasnit základy - vytahuješ poměrně koplexní příklady a přitom máš chyby už v základních premisách.

1)
Trajda píše:Co kdyz ale ovladajici nuti ovladnuteho k akci, kterou neumi ani jeden z nich?
Pravidla píše:Ovládající se může sám rozhodnout, zda převezme kontrolu úplně a využije k provedení vlastních dovedností, nebo zda ovládaného svou vůlí jen nasměruje a použijí se tedy dovednosti ovládaného.
Pokud jde o dobrovolné ovládnutí a ani jeden z nich dovednost vhodnou k dané akci neovládá, logicky si budou házet s 0 (je-li potřeba použít obecnou dovednost) nebo je to nemožná akce (jde-li o vyhrazenou dovednost).
Napriklad saman, ktery donuti smecku vlku zautocit na netvora, zpusobem, ktery by znal pouze hranicar?
Tohle nezní jako dobrovolné a už vůbec to není ovládnutí:
Pravidla píše:Naproti tomu ovládnutí se týká vždy jen jednoho tvora a vyjadřuje, že postava se s ním dokáže spojit a jednat, jako by splynuli v jedinou bytost.

Ale řekněme, že tuším kam míříš a chtěl ses asi zeptat na tohle:
(Jeden) vlk se nechal dobrovolně ovládnout šamanem. Hráč šamana chce v akci ze (společné) iniciativy, aby vlk zaútočil na netvora způsobem, který zpravidla ovládá jen hraničář, a rozhoduje se, jak to vyhodnotit:
Pravidla rikaji, ze budto si pricte uroven vlka nebo uroven samana. O urovni hranicare tam nic neni.
Nic takového pravidla neříkají.

Pravidla říkají:
- pokud šaman jen nasměruje vlka do útoku a nechá to na něm, bude se vyhodnocovat, zda dovednost ovládá vlk. Protože vlk nemá obecnou dovednost "boj proti netvorům" ve své charakteristice, bude si v rámci hodu přičítat 0.
- pokud šaman zcela převezme mysl vlka a povede útok sám v jeho těle, bude se vyhodnocovat, zda dovednost ovládá šaman. Jako vhodnou dovednost bych opět určil "boj proti netvorům" a k hodu se tedy bude přičítat úroveň hraničáře.

Úroveň šamana se tady (na rozdíl od nedobrovolného ovládnutí) už neprojeví (ta se projevovala jen na začátku, při ověření, zda k ovládnutí došlo).


2) Ujasněme si ty situace:
* Zvednu meč pomocí vzdušné magie a někam ho přenesu/vrhnu: - Magie vzduchu
* Zvednu meč a s pomocí vzdušné magie vedu šermířský souboj (třeba aby si soupeř myslel, že bojuje s neviditelným protivníkem nebo abych ho zdržel několik kol - na to by jeden úder větru nestačil): - menší z Magie vzduchu + Běžný boj
* Můj přítel šermíř se nechá dobrovolně ovládnout (ověříme přes Magii mysli). Následně chci aby bojoval s jiným šermířem:
= Jen mu to vnuknu a bojuje s ním on: - jeho Běžný boj
= Převezmu kontrolu a bojuju já v jeho těle: - můj Běžný boj
* Ovládnu (nedobrovolně) nepřátelského vojáka a přinutím ho, aby se otočil proti nepřátelům: - menší z Magie mysli + můj Běžný boj, on může hrát protiakci

3) Ne, resp. ve fikci můžeš svému kamarádovi takhle radit (a třeba mu poskytnout výhodu, aby si mohl zaplatit akci z obrany, ze které tomu alcháčovi uhne), ale pravidlově nepůjde o mechaniku ovládnutí. Ta je vyhrazena opravdu jen pro úplnou souhru ovládaného a ovládajícího, tedy typicky:
- magie, která to umí nadpřirozenými prostředky
- jízda, kde opravdu jezdec a mount jsou fyzicky "spojeni" sedlem
- povely zvířatům/netvorům, kde se předpokládá že cvičená zvířata zcela poslouchají povely svého pána.
- ovládání golemů skrze příkazy
apod...

Samozřejmě, že pokud ve fikci vytvoříš nějaký extrém typu "fanatický voják na slovo poslouchající svého velitele", tak můžeš mechaniku aplikovat analogicky třeba tím, že necháš válečníka takového vojáka ovládnout jeho velitelem (a nejspíš takové ovládnutí bude spadat pod Vedení lidí v boji). Ale rada kamarádovi do téhle kategorie určitě nespadá.

Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě II“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host