Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Oficální diskuze k nové generaci DrD, vydané v roce 2011.

Moderátoři: Bouchi, Pieta, Charles

Odpovědět
matejcik
Příspěvky: 4
Registrován: 17. 2. 2018, 22:36

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od matejcik » 18. 2. 2018, 12:16

trajda píše:
18. 2. 2018, 10:50
matejcik píše:
18. 2. 2018, 10:24

super, díky
možná už to někde padlo, ale jsou / budou někde errata pro tištěnou verzi?
Pokud myslis seznam zmen oproti puvodni verzy, tak nevyjde.

Pokud myslis tistenou verzy bez chyb, tak vyjde az se vyprodaji vsechny vytisky, coz nebude vnpristich mesicich.
myslím seznam všech chyb, které jsou v aktuální tištěné verzi a už jsou opravené v aktuální e-verzi

MarkyParky
Příspěvky: 6332
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od MarkyParky » 18. 2. 2018, 12:31

matejcik:

Bouchi (nakladatel) slíbil, že ho udělá. Až ho udělá, pověsí ho na web určitě.

matejcik
Příspěvky: 4
Registrován: 17. 2. 2018, 22:36

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od matejcik » 24. 2. 2018, 00:12

když už jsem se jednou naučil psát na fórum, tak musím teď klást spoustu dotazů .e)

1. Zpozoroval jsem správně, že zmizelo omezení hranicí Duše na počet zdrojů v obrazci? Tedy do dlouhodobého obrazce můžu nasypat 50 surovin a mít do slunovratu vystaráno?

2. Tři hrdinové vpadnou do místnosti, chráněné obrazcem. Na každého z nich kouzelník (majitel obrazce) zareaguje, ale všichni zúčastnění se vhodně vyčerpají a jsme v situaci, že uvnitř chráněné místnosti stojí tři postavy a začíná další kolo.
Postavy se chtějí pohybovat po místnosti a něco tam dělat. Kouzelník nechce přijít o obrazec.
Co teď?
Musí kouzelník ve své akci reagovat (rozsáhle) na všechny?
A/nebo stačí, když nechá postavy jednat a povede na každou jejich akci protiakci z obrazce?
Když na jednu z postav nezareaguje, znamená to, že obrazec je zlomen?
Musí jeho akce vést k tomu, aby postavy vyhnal z chráněné místnosti?
Ve starých pravidlech jsme to hráli tak, že na každé narušení musel zareagovat, ale tím měl za daného narušitele "splněno" a dál ho mohl v obrazci nechat stát. V nových pravidlech to vypadá, že to tak není...

3. Když zaříkávač láme obrazec jiného zaříkávače, tak je v pravidlech jakási zmínka o tom, že tím se obrazec neaktivuje. Je to tak?
Znamená to, že majitel obrazce, spící v nedalekém hostinci, nemůže vůbec reagovat? Tedy lámání kouzla se vyhodnotí jako zkouška?

MarkyParky
Příspěvky: 6332
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od MarkyParky » 24. 2. 2018, 08:46

matejcik píše: 1. Zpozoroval jsem správně, že zmizelo omezení hranicí Duše na počet zdrojů v obrazci?
Ano.
matejcik píše: Tedy do dlouhodobého obrazce můžu nasypat 50 surovin a mít do slunovratu vystaráno?
Je otázkou, čemu říkáš "vystaráno". Pokud tím myslíš "nemusím se moc starat o to, kolik je v něm aktuálně zdrojů", tak ano.

Ale samozřejmě stále platí všechna další standardní pravidla o akcích a vyčerpání + pravidla pro používání obrazce. Takže například pokud v něm máš 50 Surovin, ale obrazec je překonán na zkoušku nebo tě překonávající přehodí ve střetu a ty se nevyčerpáš, tak samozřejmě zanikne, bez ohledu na počet surovin v něm. Stejně tak stále platí, že kouzlení z obrazce používá tvoji iniciativu.

Další věcí je otázka, zda je vůbec výhodné si někde zabetonovat ekvivalent dvou zbrojí, jeden a půl meče nebo pěti krav, s tím, že jediným použitím takové "investice" je ochrana jediného místa nebo předmětu. Jistě, pokud si tak postava chce chránit svůj domov nebo vzácný artefakt, dává to smysl. Ale u běžných předmětů nebo různých přepadů, kde obrazec slouží jako překážka pro útočícícho nepřítele, je asi lepší volit menší číslo, protože pravděpodobnost, že nepřítel nebude jen tupě zkoušet stále dokola překonat stejný obrazec, ale zkusí to za dvě kola jinudy nebo jinak, je příliš vysoká.

matejcik píše: 2. Tři hrdinové vpadnou do místnosti, chráněné obrazcem. Na každého z nich kouzelník (majitel obrazce) zareaguje, ale všichni zúčastnění se vhodně vyčerpají a jsme v situaci, že uvnitř chráněné místnosti stojí tři postavy a začíná další kolo.
Postavy se chtějí pohybovat po místnosti a něco tam dělat. Kouzelník nechce přijít o obrazec.
matejcik píše: Musí kouzelník ve své akci reagovat (rozsáhle) na všechny?
Ne a ani tomu dotazu moc nerozumím.
* Pokud je kouzelník na řadě s iniciativou dŕív než oni a zároveň vlastními smysly ví, co se v obrazci děje (nebo má odpovídající ZS) - například vše pozoruje ze skrýše, pak může hrát rozsáhlou akci proti všem jako aktér.
* Pokud ale sám neví, co se tam děje nebo to sice ví, ale nemá iniciativu dřív než ostatní, nezbývá mu, než počkat na další narušení, aby mohl reagovat - tedy na akci oponentů. A tam bude hrát proti každému zvlášť.
matejcik píše: A/nebo stačí, když nechá postavy jednat a povede na každou jejich akci protiakci z obrazce?
Tohle stačí určitě.
matejcik píše: Musí jeho akce vést k tomu, aby postavy vyhnal z chráněné místnosti?
Ano. Ve chvíli, kdy by neudělal akci, která by vedla k vyhnání postav z místnosti, pak by to znamenalo, že obrazec je překonán (neplní svůj účel) a zaniká.
matejcik píše: Ve starých pravidlech jsme to hráli tak, že na každé narušení musel zareagovat, ale tím měl za daného narušitele "splněno" a dál ho mohl v obrazci nechat stát. V nových pravidlech to vypadá, že to tak není...
Chápeš to správně.

Samozřejmě, pokud chcete, není nutné to brát příliš formálně a doslovně. Když s pomocí obrazce Salamandra a magie ohně zahlásím akci "naplním místnost dusivým kouřem", že taková akce mu nějak brání pokračovat v narušování a směřuje k jeho vyhnání, i když ho explicitně neřekneš jak její bezprostřední důsledek. A stejně tak se asi dá na někoho uvnitř zahrát "zabiju ho na místě bleskem". Sice to nevede k tomu, že bude jeho tělo venku z místnosti, ale zjevně díky ní přestane obrazec narušovat a tak je to v pořádku.

Co bys hrát neměl jsou akce jako "Spálím mu zášlehem nohu => udělám mu Jizvu", protože důsledkem takové akce by bylo, že by mu naopak bránila dostat se pryč - a to nemůžeš. Obrazec tedy nemůže například fungovat jako "vězení". A už vůbec nemůžeš obrazce využívat k tomu, abys uvnitř něj někomu pomohl.

Ale jako u všech podobných rozhodování, kdy se pohybuješ v oné šedé zóně, pokud by někdo u stolu měl s tím problém, vždy nejlepší způsob jak se shodnout, je posunout svou akci blíž k formálnímu výkladu a říct "Ano, ten dusivý kouř ho žene ven." nebo "Aha, tak mu tu nohu nespálím na Jizvu, ale rozpálím podlahu tak, že bude muset ustoupit ke dveřím."
3. Když zaříkávač láme obrazec jiného zaříkávače, tak je v pravidlech jakási zmínka o tom, že tím se obrazec neaktivuje. Je to tak?
Ano, ale musí jít opravdu o lámání kouzla (tedy ten kdo láme používá stejnou magii, jakou byl obrazec vytvořen.

Tzn:
Ano, zaříkávač umí Zaříkáním zlomit obrazec Oka vytvořený jiným zaříkávačem, aniž by ten mohl reagovat.
Ano, čaroděj umí Magií ohně zlomit obrazec Salamandra vytvořený jiným čárodějem, aniž by ten mohl reagovat.

Ne, pokud zaříkávač zkouší Učeností odstranit tu správnou runu z obrazce Skalnika, aby zrušil druidský obrazec - to není lámání, ale rušení kouzla přirozenými prostředky a tedy druid může reagovat.
Ne, pokud druid zkouší Magií vody zaplavit obrazec Salamandra, aby jej zničil - to není lámání, ale rušení kouzla protikouzlem a tedy čaroděj může reagovat.

Znamená to, že majitel obrazce, spící v nedalekém hostinci, nemůže vůbec reagovat? Tedy lámání kouzla se vyhodnotí jako zkouška?
Viz výše - ano, v případě lámání majitel určitě nemůže reagovat. Na druhou stranu neúspěch v takové zkoušce nejspíš bude znamenat, že se o pokusu majitel zcela jistě dozví - a to nejspíš i když spí. A vyčerpání v takové zkoušce by mohlo třeba znamenat, že obrazec je sice zlomen, ale majitel se o tom alespoň ex-post dozvěděl.

Jezus
Příspěvky: 53
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Jezus » 7. 3. 2018, 12:41

Vyvrbila se mi tu jedna nejasnost. Já sice vím (myslím si, že vím), ale hráč mé družinky to vidí jinak, takže by mě zajímal váš názor.

Jedná se o Nástrahy. Konkrétně v případě, že Nástrahu někdo přímo ovládá, lze dotyčného vyhraný Konflikt nad jinou postavou považovat za úspěšnou "akci" Nástrahy, kdy se už dostaví její efekt (zvýšení Ohrožení, případný Postih) a nehází se tedy na Výzvu na odolání Násraze.

U Pastí je to jasné a je to tak, jak je psáno výše. To samé platí i pro Třaskaviny.

U (kontaktních) jedů naopak témeř nikdy nejde o přímé ovládání jen o sprostředkování působení (jed se dostane do těla, krve...). Zde by tedy měla následovat (u rychlých jedů bezprostředně) "akce prostředí", tedy Výzva na odolání jedu.

Jak se to má ale s Plynnými (rychlými) jedy? Lze úspěšnou akcí alchymisty, který "ovládá" plynný jed (například ho vhodně vypouští z měchu nepřátelům v ústrety), považovat za přímé ovládání, kdy jeho úspěch znamená vystavení nepřátel plným účinkům jedu, nebo by si měli nepřátelé po té znovu hodit na Výzvu (odolání účinkům jedu)?

MarkyParky
Příspěvky: 6332
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od MarkyParky » 7. 3. 2018, 13:19

Plynný jed je pořád jed => musí se vdechnout a pak začít působit => bude zpravidla působit nepřímo.


Tzn. typická situace bude, že alchymista svou akcí způsobí, že nepřítel jed vdechne (vypustí mu ho do obličeje a podobně) - při tom klidně může použít svou dovednost Používání (...) plynných jedů.

Jed ale začne působit později a bude se vyhodnocovat Výzvou:
- normálně až s magickým okamžikem
- "rychlý" jako následná akce (pokud zároveň alchymista jed "urychlil" s pomocí ZS Neobvyklé jedy)

Jezus
Příspěvky: 53
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Jezus » 7. 3. 2018, 13:30

MarkyParky: Díky, tak jsem měl ten pocit. Hráči se to asi nebude úplně líbit, možná začne i Třaskat :-)

Nicméně následná akce u rychlého jedu má zase jinou výhodu - a sice nutnost akce, tedy skoro vždycky obrany, která se platí...

Když jsem pročítal ty nástrahy, nabyl jsem dojmu, že Pasti nepůsobí nikdy jako dlouhodobá magie - nemohou způsobit Postih, jen Jizvu. Jedy naopak Postih způsobují. Je to tak?

MarkyParky
Příspěvky: 6332
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od MarkyParky » 7. 3. 2018, 13:33

Je to přesně tak.

Pasti i Jedy mají každé něco do sebe a každé něco trochu jiného. Obojí se hodí na jiné situace.

MarkyParky
Příspěvky: 6332
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od MarkyParky » 7. 3. 2018, 14:01

Jo a ještě mě napadá: Nezapomínat na otrávené pasti! (Tzn. pasti, jejichž akcí je dostat do někoho jed).

Erevan
Příspěvky: 67
Registrován: 25. 6. 2013, 12:24

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Erevan » 7. 3. 2018, 16:25

MarkyParky píše:
7. 3. 2018, 14:01
Jo a ještě mě napadá: Nezapomínat na otrávené pasti! (Tzn. pasti, jejichž akcí je dostat do někoho jed).
Jak se to pak vyhodnocuje? To si cíl napřed hází na výzvu, zda spadl do jámy plných ostrých bodců a pak znovu v tomtéž kole na to, zda ho jed, kterým byly bodce potřeny, otrávil? Tj. pokud se nabodne na bodce, tak musí platit další obranu, aby si mohl hodit proti působení jedu? A dá se to takto kombinovat dále? Tj. past, která způsobí výbuch, který odmrští postavu do jámy plné bodců, které jsou otrávené?

MarkyParky
Příspěvky: 6332
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od MarkyParky » 7. 3. 2018, 16:55

Pokud je jed na těch ostnech "rychlý", tak by se to vyhodnocovalo přesně takhle.

"Obyčejný" jed se třeba spustí až během večerní zastávky - magického okamžiku, několik hodin poté, co už jáma dávno byla překonána.


A ano, dá se to kombinovat přesně jak píšeš - i třeba naopak (lákání bludičky, jakožto přirozená nástraha - duševní jed, přivede postavu do bažin, kde je past - hluboké bahno).

Samozřejmě zase dost záleží na žánru, aby pak dobrodružství nevypadala, jak The Incredible Machine ;o)

trajda
Příspěvky: 540
Registrován: 1. 6. 2015, 21:11

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od trajda » 8. 3. 2018, 21:18

Hledal jsem zpusoby, jak pouzit jed primo. A je jich opravdu malo - prisel jsem pouze na jeden. Pokud doktor poda pacientovy jed misto leku, a navic mu jeste rekne, ze mu bude spatne, ale aby se tomu poddal, tak tak se nejedna o akci s cilem spustit jed, ale o akci s cilem zabit pomoci jedu - vyuziti primo. Takze jedu se skutecne ve valne vetsine pripadu pouzivaji neprimo.

Uživatelský avatar
Fafrin
Příspěvky: 2066
Registrován: 4. 3. 2010, 22:15
Bydliště: Olomouc

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Fafrin » 9. 3. 2018, 09:40

Znám i jiný přímý způsob podání jedu. Když jste obsluha, která otravuje hosta.
Tam můžete hosta rozptylovat, nebo mu jídlo upravovat, aby si jej nevšiml.

Pak je tu ještě možnost, kdy podání jedu je automatické, ale je třeba ho propašovat přes kuchaře či ochutnavače a pak to může být přímý střet v kuchyni.

Pak je tu samozřejmě možné se bavit o přímém podání kontaktního jedu - tedy takového, který máte na zbrani.
Obrázek
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Dlouholetý ORG, občasný LARPař. Teď DrDII.
Kahla o.s.

MarkyParky
Příspěvky: 6332
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od MarkyParky » 9. 3. 2018, 10:29

Pak je tu samozřejmě možné se bavit o přímém podání kontaktního jedu - tedy takového, který máte na zbrani.
No, to je ten doktor, co ho má na injekci a součástí akce je nejen vpravení do žíly, ale zajištění, že pacient se mu co nejvíce poddá.

Jezus
Příspěvky: 53
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Jezus » 9. 3. 2018, 10:48

Fafrin píše:
9. 3. 2018, 09:40
Pak je tu samozřejmě možné se bavit o přímém podání kontaktního jedu - tedy takového, který máte na zbrani.
Kdepak, to je právě nepřímé působení - jen vpravíš zbraní jed do rány. Jestli zaúčinkuje, záleží na odolnosti postavy a je to samostatný hod.
Jednak při tom totiž nepoužíváš dovednost podání jedů, ale zbravidla dovednost boj s... , tudíž nejde o přímé ovládání. Jednak je přímo tento příklad v pravidlech ;-)

I když možná si jen nerozumíme - nejde mi o podání jedu jako takové, jako třeba s tou obslouhou. To je samostatná akce, někdy automatická, kdy se zjišťuje, jestli jed byl vpraven a může začít účinkovat. Jestli jed zaúčinkoval dle záměru je pak samostatný hod.
Ale například u třaskavin, které přímo ovládám, se "podání" i "následky" řeší jedním hodem.

Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě II“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host