Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Oficiální diskuze k nové generaci DrD, vydané v roce 2011.

Moderátoři: Bouchi, Pieta, Charles

Odpovědět
trajda
Příspěvky: 1043
Registrován: 1. 6. 2015, 22:11

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od trajda »

Počítá se dračí plivání ohně do magie?
Galag
Příspěvky: 31
Registrován: 24. 5. 2017, 18:34

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Galag »

Není to náhodou přirozená zbraň stejně jako drápy atd...?
trajda
Příspěvky: 1043
Registrován: 1. 6. 2015, 22:11

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od trajda »

Dá se to tak považovat, ale prakticky všichni netvoři jsou částečně magičtí a kdybys u každého rozhodoval, zda se jedná o magii nebo přirozený elementy, tak by ses v tom solidně ztratil...
Uživatelský avatar
Fafrin
Příspěvky: 2384
Registrován: 4. 3. 2010, 22:15
Bydliště: Olomouc

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Fafrin »

To asi záleží trošku svět od světa.

Asi není problém, pokud proti dračímu plivání ohně budou fungovat znamení, protikouzla a magie ohně nebo třeba Magický štít.

Asi je fajn sílu ohně draka popisovat pomocí ZS magie ohně jako je ZS Dračí dech a ZS Pán Ohně.

Ale samozřejmě může to být hráno i tak, že je velmi "přírodní" a v takovém případě pro popis se bude hodit obyčejná bravura a např. Magický štít fungovat nebude.
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Bývalý ORG, občasný LARPař. DrDII since beginning.
Erevan
Příspěvky: 154
Registrován: 25. 6. 2013, 13:24

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Erevan »

trajda píše: 21. 8. 2019, 12:06 Počítá se dračí plivání ohně do magie?
My jsme to shodou okolností nedávno také řešili v naší skupině. A shodli jsme se na tom, že pokud je to ohnivý drak, tak je to jeho přirozená schopnost, pokud je to jiný drak, tak musí oheň vyčarovat, takže je to kouzlo.
Houba
Příspěvky: 10
Registrován: 8. 12. 2018, 10:49

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Houba »

Šlo by, pokud někdo zahlásí rozsáhlou jizvu způsobující akci (chci je všechny rozsekat, postřílet apod.), aby jeden z cílů zahlásil protiakci typu "srazím ho na zem a tím mu zabráním v útoku na ostatní", nebo musí nějakou protiakci zahlásit všechny cíle?
trajda
Příspěvky: 1043
Registrován: 1. 6. 2015, 22:11

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od trajda »

Pokud hráč reaguje proti rozsáhlé akci, má 4 možnosti.

a) může zaútočit na soupeře tak, aby se jeho akce vůbec nestala, a tím zachrání všechny
b) může zachránit sám sebe z účinků soupeřovy akce (všichni ostatní budou zasaženi, pokud se nebudou bránit)
c) může zachránit někoho jiného z účinků soupeřovy akce (všichni ostatní budou zasaženi, pokud se nebudou bránit, hráčova postava bude zasažena, pokud ji někdo nezachrání)
d) (ve vyjímečných případech) může rozsáhlou protiakcí zachránit sebe i všechny přátele.

Takže je možné obojí. Je možné ho srazit na zem a je možné rozsáhlou protiakcí zachránit všechny cíle.
Uživatelský avatar
Fafrin
Příspěvky: 2384
Registrován: 4. 3. 2010, 22:15
Bydliště: Olomouc

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Fafrin »

To, jestli rozsáhlou akcí jizvíš, vyžazuješ nebo třeba přidáváš výhodu moc neovlivňuje, jak proti rozsáhlé akci lze hlásit protiakci.

Doplním, že trajdův typ (d) právě má za (fikční i mechanický) cíl rozsáhlé protiakce nějakou (pod)množinu cílů púvodní rozsáhlé akce (a nikoho navíc).
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Bývalý ORG, občasný LARPař. DrDII since beginning.
Uživatelský avatar
Wulfric
Příspěvky: 99
Registrován: 20. 2. 2018, 20:29
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Wulfric »

Ahoj, máme v družině takovou debatu, která vzešla z našeho včerejšího sezení. Nastíním situaci.

Družina je u alchymisty, v jehož laboratoři leží jeho zjevně fyzicky strádajícího pomocník v komatu. Alchymista tvrdí že učinil velmi významný objev (nebudu zabíhat do detailů), ale že si v tom rozruchu před posledním testováním s pomocníkem zapomněli říct heslo, které ho má z umělého spánku probudit. Alchymista chce uspat i družiníky, aby v "lucidním snu" jeho pomocníka našli a zjistili od něj to heslo. Moje postava, mladý akademik po šesti letech univerzitního studia je tím samozřejmě ohromena a chce se na tomto zjevně šíleném a riskantním plánu podílet (přeci jenom má povahový rys Hlad po vědění :-D). Alchymista ale vypadá trochu vyšinutě a tak chce odhadnout, jestli to není totální blázen, který neví co dělá, anebo dokonce nějaký zločinec, který je uspí a pak rozprodá na orgány. Na vyžádání tedy alchymista půjčí mé postavě jeden ze svých sešitů, který je celý popsaný matematickými výpočty rychlosti, jakou čas plyne v lucidním snu oproti reálnému světu. Chci provést akci prostudovat výpočty a zjsitit, jestli alespoň ta matematika je správně, nebo jestli jsou to totální nesmysly šílence. Průvodce říká, že to bude na zkoušku.

A teď přichází názorový rozkol mezi hráči. Já říkám, že si myslím, že si k tomu můžu přičíst Zaříkávače (dovednost Učenost). Spoluhráč si myslí, že k tomu jednoznačně potřebuji Alchymistu (Alchymistické znalosti).

Můj argument: Zaříkávačova Učenost obsahuje i vzdělání, a když má moje postava za sebou několik semestrů matematiky na univerzitě (což jsem si navíc nevycucal z prstu, ale vychází to z toho, co jsem se dozvěděl o univerzitním studiu na středověkých univerzitách) a ve své akci se zaměřuje výhradně na správnost matematických výpočtů (tj. nikoliv na alchymistickou teorii v pozadí), tak si myslím, že k tomu opravdu mohu Zaříkávače použít. (BTW Já osobně bych to jako průvodce řešil tak, že bych hráče nechal přičíst úroveň Zaříkávače nebo Alchymisty podle toho, kde má vyšší úroveň.)

Spoluhráčův protiargument: "...ja bych ti to dal urcite na zkousku na alchymistu a to proto ze ta matika byla vytvorena pomoci alchymisticke dovednosti. Podle me by tomu janek nerozumel protoze je to jen zarikavac. To uz je jen pribeh ktery sis domyslel, ze se tam uci matiku. Alchymistu porad nema..."

Můj dodatek: To by ale znamenalo, že obecně celá matematika bude spadat pod alchymistu. Takže ostatní povolání, co musí pracovat s matematikou (stavitelé, architekti, inženýři, obchodníci...) by měli mít v charakteristice Alchymistu (resp. alchymistické znalosti) a to je podle mě nesmysl (PS: ano, vím že tam CP mohou mít třeba jen "výpočty", ale to je pro debatu myslím irelevantní).

Vím, že pravidla DrDII jsou schválně nastavena volněji, aby si je mohla každá družina malinko přizpůsobit svému settingu, míře realističnosti atd. Interně tyto rozpory řešíme tak, že je po hře prodebatujeme a domluvíme se, jak to řešit příště (vzniká nám tedy precedens). Zajímá mě ale, jaký na to máte názor vy. Díky!
DrD v1.6 od r. 2001 do 2006, krátce DrD+, HEMA a konečně DrDII od r. 2016 dosud, tvůrce Světa Velimaru.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Jerson »

Ve své hře nechávám hráče použít všechny využitelné schopnosti. To jiných hrách obvykle nejde, tak tam nechávám použít nejvyšší vhodnou dovednost, zejména když jde o okrajové použití, které se nejspíš nebude opakovat.
Další možnost je nechat vyjádřit všechny hráče, zda jim použití nějaké dovednosti vadí.
Celkově by počet odpůrců nějakého řešení musel být větší než počet příznivců, jinak to vždy těším ve prospěch hráče.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od MarkyParky »

Nabídnu na problematiku trochu jiný pohled.


Nejprve vyjasním tu hranici - za autorský tým můžu upřesnit, že ta hranice není úplně volná a zcela na hráčích a už vůbec není vymezena nějakými moderními obory, ale je vymezena spíše mírou detailu (více viz pravidla strana 165 a dál - "Pod povrchem věcí") a byla zamýšlena přibližně takto:


Zaříkávačova učennost (případně u jiných oborů znalosti ostatních základních povolání) jsou vlastně takovým všeobecným přehledem - je to něco jako dneska všeobecný rozhled v daném oboru.
Kdybychom se bavili o dnešní škole, byl by to ekvivalent středoškolské chemie - dobrý zaříkávač umí rozpoznat zápis jednoduché chemické reakce nebo matematický vzorec, pozná do jakého oboru asi tak patří, případně dokáže číst a rozumět populárně naučné literatuře z daných oborů. Dobrý mastičkář zase zná nejběžnější recepty a chemické postupy, dokáže namíchat běžné směsi, odhadnout, jak se běžné látky budou chovat, když je smíchá za tepla, za studena a podobně, atd...

Alchymistické znalosti (případně u jiných oborů znalosti ostatních pokročilých povolání) jsou oborové specializace - je to něco jako dneska vysoká škola. Alchymista nejen, že pozná chemický vzorec nebo matematickou rovnici, ale porozumí tomu, co je v něm vlastně zapsáno, dokáže zkontrolovat správnost výpočtů - a to i u velmi neobvyklých výpočtů či pouhých teorií. Dokáže také vymýšlet své vlastní teorie, konstruovat/míchat vlastní i velmi složité výpočty a na jejich základě dělat složité experimenty (elixíry, umělý život a tak), stejně tak rozumí podobným složitostem u jinyćh alchymistů.



Tzn. namísto toho, abyste v družině řešili otázku "Na co si máš hodit, když zkoumáš X?" a vlastně tak vytvářeli potenciální rozkol mezi hráči, zkuste se k tomu postavit od lesa a položit si otázku "Co se vlastně dozvím, když si hodím na Y?"

A s výše uvedeným se pak nabízí následující odpověď:

= Pokud se rozhodnete házet na zaříkávače, výsledkem hodu může být například ověření, že skutečně jde o matematické/chemické výpočty, a není to nějaká náhodná změť znaků, jakožto výplod choré mysli. Víc se ale zaříkávač nedozví - jeho znalosti nesahají tak daleko, aby výpočty zkontroloval či pochopil, co vlastně přesně znamenají.

= Pokud se rozhodnete házet na alchymistu, výsledkem hodu pak už může být skutečná kontrola výpočtů, jejich významu, správnosti a podobně.
Naposledy upravil(a) MarkyParky dne 28. 8. 2019, 11:29, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Sarsaparillos
Příspěvky: 1166
Registrován: 27. 8. 2011, 10:15

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Sarsaparillos »

Za mne Zaříkávač, podle mne informace, které se snažíš pochopit, jsou skutečně pod Učeností. Alchymistické znalosti bych používal až u informací přímo souvisejících s alchymistickou výrobou, tj. elixíry, umělým životem apod. Teorie lucidního snění tam podle mne nespadá.
Uživatelský avatar
Wulfric
Příspěvky: 99
Registrován: 20. 2. 2018, 20:29
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Wulfric »

Ahoj, díky za odpovědi na můj předešlý dotaz. Ještě se k některým vrátím, ale teď tu mám další, takovou rychlovku. Co by mělo mít vliv na rozhodnutí, zda je akce samozřejmá, možná, náročná, či nemožná? Nemohu to přesně najít v pravidlech a vy to určitě víte. Já si pamatuji, že na to nemá mít vůbec vliv úroveň povolání. Co už si ale nejsem jistý je, zda se to stanovuje na základě výhradně vnějších faktorů, tj. bez ohledu na to, kdo se o danou věc pokouší (např. prší, proto je to pro všechny postavy náročná akce s náročností 1), anebo jestli na to má vliv i to, kdo se o danou akci chce pokusit (příklad: zvednout veliký kámen bude pro mohutného krolla možná akce, ale pro drobného půlčíka je to akce nemožná, pozn.: je přitom úplně jedno, že mají oba úroveň Bojovníka 3; další příklad: přečíst pergamen psaný lidským jazykem bude pro lidského akademika samozřejmá akce, ale pro divošského krolla z plání akce nemožná, pozn.: opět je úplně jedno, že mají oba v Zaříkávači stejnou úroveň). Logická mi příjde druhá varianta a zdá se mi, že této variantě nahrává i to, že Jizvy zvyšují náročnost činností, čili už jenom v tomto ohledu je to "postavově-specifické", takže tento mechanismus ve hře existuje. Potřebuji se jen ujistit, jestli to říkám správně. Díky moc!
DrD v1.6 od r. 2001 do 2006, krátce DrD+, HEMA a konečně DrDII od r. 2016 dosud, tvůrce Světa Velimaru.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od MarkyParky »

Stupnice samozřejmostá > možná > náročná > nemožná akce závisí na fikci, nikoliv na úrovni povolání.

Jedinou výjimkou jsou vyhrazené dovednosti, které jsou nemožné pro toho, kdo příslušné povolání / charakteristiku nemá.
Uživatelský avatar
Wulfric
Příspěvky: 99
Registrován: 20. 2. 2018, 20:29
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Wulfric »

MarkyParky píše: 28. 8. 2019, 15:58 Stupnice samozřejmostá > možná > náročná > nemožná akce závisí na fikci, nikoliv na úrovni povolání.

Jedinou výjimkou jsou vyhrazené dovednosti, které jsou nemožné pro toho, kdo příslušné povolání / charakteristiku nemá.
Ano, toto vím, ale moje otázka je, zda hraje roli, kdo se o to pokouší (ať už z hlediska jeho fyzických dispozic, příběhového pozadí apod.), viz příklad s krollem a hobitem výše, tam je myslím zjevné, o čem mluvím. Mě připadá logické, že by to mělo hrát roli, ale na druhou stranu se mi to ještě pere v hlavě s jednou věcí a sice, že mám dojem, že jsem někde v pravidlech četl, že volba rasy nemá na hru v podstatě žádný jiný vliv (nepočítám-li přístup k rasově specifickým ZS), než příběhový (nebo tedy fikční, jak to nazýváš ty) a toto se mi zdá jako poměrně zásadní vliv na pravidla. To by zase šlo proti tomu, co si myslím, že je správná odpověď.
DrD v1.6 od r. 2001 do 2006, krátce DrD+, HEMA a konečně DrDII od r. 2016 dosud, tvůrce Světa Velimaru.
Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě II“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů