Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Oficální diskuze k nové generaci DrD, vydané v roce 2011.

Moderátoři: Bouchi, Pieta, Charles

Odpovědět
trajda
Příspěvky: 559
Registrován: 1. 6. 2015, 21:11

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od trajda » 18. 7. 2018, 20:35

Plavili jsme se na piracke lodi prez "stredozemni more". Po ceste jsme narazili na obchodni lod, kterou jsme prepadli. Zatimco posadky obou lodi se pustili do sebe, ja to vzal oklikou prez more, pak podpalubi a nakonec jsem se zavrel v kajute kapitana obchodni lode. Tim chci naznacit, ze jsem nemel presnou predstavu, co se kde deje, ale vedel jsem o tom, ze vyhravame. Mezitim pirati zajaly vsechny cestujici a posadku, zbyl uz jen kapitan, ktery se zhoupnul pred dvere sve kajuty a prilozil nuz na krk piratskeho kapitana, zatimco zacal vykrikovat pozadavky. Jelikoz jsem byl v mistnosti hned za dvermi, slysel jsem vitezny krik piratu, pak jak prestali rincet zbrane a nakonec krik kapitana obchodni lode, ale nevedel jsem, jestli je sam, ani co se tam venku deje.

Sehnal jsem si v jeho kajute symbolicky dotyk a zaca, zarikavat. Chtel jsem mu v protiakci zpusobit krece, aby upustil nuz, ackoliv jsem nevedel, ze nejaky drzi. To mi pruvodce uznal jako uveritelne a ja osobne si myslim, ze je to tak v poradku.

Akce se povedla, kapitan obchodni lode ztratil soustredeni, kapitan piratske lode toho vyuzil a dostal se z jeho sevreni. V dalsim kole jsem nahlasil akci: Chci kapitanovy podlomit kolena, aby se zacal kymacet a nakonec prepadl prez palubu. Pruvodce oznamil, ze akce je prilis konkretni, vzhledem k tomu, ze neznam situaci.

Tak jsem nah,asil jinou akci: Chci mu zpusobit morskou nemoc, aby se nahnul prez palubu. Na to mi pruvodce oznamil, ze nevim, kde kapitan stoji, ani nevim, co se tam deje a navic mu muzu pouze privodit morskou nemoc, ale nemohu ho timhle zpusobem ovladat. Ze pry pruvodce by mel rozhodnout, zda se kapitan vyzvraci prez palubu nebo misto toho pozvraci druheho kapitana pred sebou. Ale ja si myslim, ze u teto akce nezalezi na tom, kde kapitan zrovna stoji. Zkratka pokud je uveritelne, ze tam nekde je okraj lodi, tam staci mu privodit morskou nemoc a on sam se instinktivne prez okraj lodi prehne, presne, jak jsem si to popsal.

Jeste doplnim, ze v tom druhem kole jsem ja mel ohrozeni asi 6 a kapitan, ackoliv byl jediny proti celemu houfu, mel 1.

MarkyParky
Příspěvky: 6878
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od MarkyParky » 18. 7. 2018, 21:48

Tohle jsou dost subjektivní věci a u toho stolu jsem nebyl a vidím výklad jen jedné strany (a to té "ublížené"), takže brát s rezervou.

Ale tak nějaký názor dám:
trajda píše: Sehnal jsem si v jeho kajute symbolicky dotyk a zaca, zarikavat. Chtel jsem mu v protiakci zpusobit krece, aby upustil nuz, ackoliv jsem nevedel, ze nejaky drzi. To mi pruvodce uznal jako uveritelne a ja osobne si myslim, ze je to tak v poradku.
Jo.

Mě teda přijde divné, že vůbec takovouhle věc průvodce nějak hodnotil a posuzoval. Přijde mi to naprosto v pohodě.
trajda píše: Chci kapitanovy podlomit kolena, aby se zacal kymacet a nakonec prepadl prez palubu. Pruvodce oznamil, ze akce je prilis konkretni, vzhledem k tomu, ze neznam situaci.
Chtít, aby se kapitánovi podlomila kolena a začal se kymácet je naprosto v pohodě.

Chtít, aby kvůli tomu přepadl přes palubu a je v tomhle kontextu vyřazovací akce. Jak víme, zaříkávání sama o sobě nejsou dost silná, aby postavu vyřadila, tedy je nutné chytře využít prostředí.

Pokud kapitán byl na kraji paluby a postava ho vidí, je to naprosto v pohodě, podobně jako s tím nožem.

Pokud ten pád přes palubu nebyl úplně na místě, ale s přivřením oka by tam šel dostat (kapitán je uprostřed paluby a pevně na nohou - viz jeho Ohrožení 1 - ale bolest kolenou je bolest v kolenou), tak bych na takovou akci asi taky koukal přes prsty. Nicméně s ohledem na mechaniku DrDII bych ti to určitě nezakázal:
- tobě bych napařil náročnost (je to obtížně neuvěřitelné)
- a i kdybys vyhrál, tak bych se ti zvesela vyčerpal s Ohrožením 1, a protože to je vyřazovák, tak bych ti rovnou dal sežrat i s navijákem.
trajda píše: Chci mu zpusobit morskou nemoc, aby se nahnul prez palubu. Na to mi pruvodce oznamil, ze nevim, kde kapitan stoji, ani nevim, co se tam deje a navic mu muzu pouze privodit morskou nemoc, ale nemohu ho timhle zpusobem ovladat.
Tohle se mi nechce soudit, protože jsem u toho nebyl.

Na jednu stranu Zaříkání není Ovládání a to, že ho bolí břicho, tě neopravňuje si s jeho postavou manipulovat jak chceš.
Na druhou stranu přirozená reakce na mořskou nemoc je jít k zábradlí a blejt. Podle výsledného Ohrožení bych pak řešil, jak moc (jako že pokud půjde z 1 na 2, tak je při tom blití v běžné situaci => nejspíš si k tomu zábradlí spíš jen "pro jistotu došel", než že by byl nahnutý přes. Naopak pokud bys zvládl odehrát lstivě, tak ať se klidně nahýbá).

Vadí-li, že ho nevidíš, pak opět Náročnost. Od toho tam je, aby vyřešila situace, které jsou na hraně s uvěřitelností.

A pokud uspěješ a Průvodci se to nelíbí, od toho tam zase pak on má Vyčerpání a to, že se vyblije na někoho jiného, je právě velmi pěkné tělesné vyčerpání.
trajda píše: Jeste doplnim, ze v tom druhem kole jsem ja mel ohrozeni asi 6 a kapitan, ackoliv byl jediny proti celemu houfu, mel 1.
Tohle je takové divné.

Ty jsi v úkrytu v kabině, nikdo o tobě neví a máš v ruce kapitánův klobouk, či co ti to dává ten dotyk a máš 6?
A kapitán, obklíčený piráty, bez posádky, má 1?

Mám pocit, že se vám někde předtím utrhlo Ohrožení od fikce a to docela zásadně....

trajda
Příspěvky: 559
Registrován: 1. 6. 2015, 21:11

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od trajda » 19. 7. 2018, 04:21

MarkyParky píše:
18. 7. 2018, 21:48
trajda píše: Jeste doplnim, ze v tom druhem kole jsem ja mel ohrozeni asi 6 a kapitan, ackoliv byl jediny proti celemu houfu, mel 1.
Tohle je takové divné.

Ty jsi v úkrytu v kabině, nikdo o tobě neví a máš v ruce kapitánův klobouk, či co ti to dává ten dotyk a máš 6?
A kapitán, obklíčený piráty, bez posádky, má 1?

Mám pocit, že se vám někde předtím utrhlo Ohrožení od fikce a to docela zásadně....
Kapitana si celou dobu nikdo nevsimal. Na zacatku souboje se vyhoupl na plachty, cimz si snizil ohrozeni a tam zustal az do konce souboje, kdy se shoupl dolu, popadl druheho kapitana s polozil mu nuz na krk, cimz vymenil jednu dobrou pozici za druhou. Ackoliv se mi nelibi, ze mel jednicku, tak zas o tolik se fikce od mechaniky nelisila.

Ja, na druhou stranu, jsem byl zavalen polickou a dalsim harampadim, kdyz lod prudce zmenila rychlost, pak jsem se vypotacel, snazil preskocit na druhou lod, ale misto toho spadl do vody, prastil se hlavou o trub lodi, malem se utopil a pak se zazrakem vysplhal na obchodni lod a ukryl v kajute. Priznavam, ze mozna jsem nemel sestku, ale jen ctyrku.

Uživatelský avatar
mal.kin
Příspěvky: 183
Registrován: 18. 3. 2016, 06:23
Bydliště: Brno

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od mal.kin » 27. 7. 2018, 08:02

Vcera jsem se pri nasi kampani v Taurilu zamotal do par situaci, ktere jsem z fleku nedokazal vyresit a nechtel jsem zdrzovat listovanim v pravidlech.

Situace 1:
Hrac A,B i C maji jiz odehrane sve akce z iniciativy. Na postavu D utoci nepritel. Hraci A,B ani C nemohou hlasit protiakci z obrany, pokud nemaji ZS?

Situace 2:
Postava A hlasi akci pronasi zaklinadlo - vyrazovaci akce pro nepritele. Nepritel se brani a chce zarikani prerusit. Postava B ma iniciativu a od zacatku fikcne chrani postavu A. Fikcne dava smysl, aby odhanela nepritele a nechala akci postavy A dokoncit, jenze dochazi k retezeni protiakci, coz je proti pravidlum.
Herní pub Mystica - Facebooková stránka čajovny/pubu Mystica v Brně. Skvělé místo pro deskovky a RPG
Společenstvo kulaté kostky - Facebooková skupina RPG hráčů nejen z Brna

MarkyParky
Příspěvky: 6878
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od MarkyParky » 27. 7. 2018, 08:09

mal.kin píše: Hrac A,B i C maji jiz odehrane sve akce z iniciativy. Na postavu D utoci nepritel. Hraci A,B ani C nemohou hlasit protiakci z obrany, pokud nemaji ZS?
Ano.

EDIT: Pokud tomuhle chce někdo zabránit a hrát "bodyguarda", tak:
- odkládat iniciativu
- pořídit si ZSko
mal.kin píše: Postava A hlasi akci pronasi zaklinadlo - vyrazovaci akce pro nepritele. Nepritel se brani a chce zarikani prerusit. Postava B ma iniciativu a od zacatku fikcne chrani postavu A. Fikcne dava smysl, aby odhanela nepritele a nechala akci postavy A dokoncit, jenze dochazi k retezeni protiakci, coz je proti pravidlum.
Ano.

Pokud vám tohle přijde příliš omezující, tak strana 276, "Libovolné řetězení protiakcí" je návod, jak si udělat houserule, které řetězení protiakcí dovolí.

Erevan
Příspěvky: 80
Registrován: 25. 6. 2013, 12:24

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Erevan » 10. 8. 2018, 08:10

Má někdo nějaký nápad, jak řešit v rámci pravidel obranu sídel před magií? Ta totiž dokáže velmi efektivně ničit jakékoliv obranné prvky, např. čaroděj spálí palisádu chránící vesnici nebo rovnou zapálí celý statek a rozfouká oheň na další stavení nebo zapálí jedno druhém. A stačí mu, když bude stát na kopci nad vesnicí, klidně např. 5 km daleko. Že přesně nezacílí oheň mu nevadí.

Druid pak naopak přijde k městským hradbám, začne prozpěvovat a hradba o velikosti statku se začne drolit až ji celou zničí. Případně čaroděj rozpálí kámen a pak na něj magií větru chrstne vodu z vodního příkopu obklopujícího město.

Co mě napadlo:
Palisáda a střechy domů ve vesnici mohou být namazány dehtem, takže budou nehořlavé, případně nějakým alchymistickým ekvivalentem, ale to si ve vesnici těžko mohou finančně dovolit. Aby byl v každé vesnici čaroděj a dělal např. ochranné obrazce je nereálné.

Město si už čaroděje dovolit může, takže hradby mohou být chráněny dlouhotrvajícími obrazci o velikosti čtvrti (mistrovské povolání) nebo statku. Jak by se pak řešil střet? Tj. např. čaroděj sesílá ohnivou kouli do prostoru chráněného obrazcem s magií ohně. Je to střet sesílajícího čaroděje s čarodějem ovládajícím obrazec? Pokud ano, jak vypadají případná vyčerpání účastníků střetu? A může vůbec bránící čaroděj skrz obrazec zareagovat tak rychle, že ohnivou kouli pomocí obrazce např. uhasí?

Erevan
Příspěvky: 80
Registrován: 25. 6. 2013, 12:24

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Erevan » 10. 8. 2018, 08:51

A ještě dotazy ohledně nástrah.

1. Lze zamaskovat slabinu nástrahy? Pokud ano, kolik to stojí? V pravidlech jsem to nenašel.

2. Je to tak, že v podstatě neexistuje smrtelná nástraha pro obyčejného vesničana? Tj. i kdyby u něj vybuchl sud se střelným prachem nebo snědl smrtící jed, tak i kdyby nehodil 9 na výzvu proti odolání nástraze, tak se mu stačí vyčerpat a přežije, i kdyby měl hranice 2/2/2 a sudbu 4. S přidáním manévru mocně je už situace lepší, ale vesničan bude stejně mít asi hranici těla spíš 3 než 2, takže to moc neřeší. Leda velmi mocně.

BTW: Podání jedu hrstce vesničanů už dopadne lépe, resp. hůře pro ně. Protože budou mít na osobu průměrně pod 1 sudbu, někteří se nebudou moct vyčerpat.

MarkyParky
Příspěvky: 6878
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od MarkyParky » 10. 8. 2018, 09:12

Erevan píše: Má někdo nějaký nápad, jak řešit v rámci pravidel obranu sídel před magií?
Mít vybalancované četnosti výskytu magie.

Ve světě, kde je v celé zemi 10 čarodějů a z toho 2 jsou ve vaší družině, je magie velmi mocná a vesnice je pro čaroděje jednohubka. Tak to prostě je a musí být jiné prostředky, které brání tomu, aby se čarodějové stali mocnějšími šlechty (třeba nějaká lóže, co je drží na uzdě).

Ve světě, kde je v každé vesnici nějaký kněžour ovládající pokročilou magii, prostě v případě magického útoku nastoupí ten kněžour a odráží ho.


V DrDII funguje obojí, na tu druhou variantu je IMHO hra trochu lépe nastavená. Ve svých kampaních třeba v každé větší vesnici alespoň 1 magicky nadané NPC mám, ve městech jich klidně žije třeba tucet, v různých společenských vrstvách.

Erevan píše: čaroděj spálí palisádu chránící vesnici nebo rovnou zapálí celý statek a rozfouká oheň na další stavení nebo zapálí jedno druhém. A stačí mu, když bude stát na kopci nad vesnicí, klidně např. 5 km daleko. Že přesně nezacílí oheň mu nevadí.
Tak to je. Čaroděj je dělostřelectvo.


1. Ano, lze. Nestojí to nic, ale musíš ve fikci udělat něco, co nástrahu posune z polohy "klamaný si může náhody všimnout" do polohy "klamaný si nemůže všimnout".

Například pokud na cestě vykopeš jámu a překryješ jí listím, může si toho někdo všimnout.
Když to ale uděláš na podzim, v zátočině pod vzrostlým ořechem, tak si toho nikdo nevšimneš.


2. Smtrelná nástraha pro obyčejného vesničana samozřejmě existuje, protože:
a) S Hranicemi 2/2/2 se může vyčerpat, jen pokud je v příznivé nebo běžné situaci (Ohrožení 1 nebo 2) a nástraha není mocná. Ve všech ostatních případech se vyčerpat nemůže, platil by víc Sudby než je jeho Hranice a to nemůže.
b) Je to obyčejný vesničan. On má vůbec Sudbu? On není "nábytek"?

Jezus
Příspěvky: 98
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Jezus » 10. 8. 2018, 09:15

Koukám, že jsem se rozepsal a než jsem to dopsal, Marky byl rychlejší. Ale přece to nebudu zahazovat, že?
Erevan píše:
10. 8. 2018, 08:10
Má někdo nějaký nápad, jak řešit v rámci pravidel obranu sídel před magií? Ta totiž dokáže velmi efektivně ničit jakékoliv obranné prvky, např. čaroděj spálí palisádu chránící vesnici nebo rovnou zapálí celý statek a rozfouká oheň na další stavení nebo zapálí jedno druhém. A stačí mu, když bude stát na kopci nad vesnicí, klidně např. 5 km daleko. Že přesně nezacílí oheň mu nevadí.
Shodou náhod jsem podobnou věc řešil v pondělí, kdy družina osvobozovala ukradené děti ze skřetího tábora. Druid ničil podobným způsobem dřevěnou palisádu (nechal "ujet" podloží pod ní, takže na několika místech se rozpadla). Čaroděj pracoval jen s kouřem a odváděl pozornost, jako PJ musím říci, že fikčně velmi působivě, ale to sem nepatří :-)

Přemýšlel jsem nad tou problematikou a částečně ti odpovím. Zbytek snad někdo doplní :-)

Začnu druidem, ten je snažší:
Erevan píše:
10. 8. 2018, 08:10
Druid pak naopak přijde k městským hradbám, začne prozpěvovat a hradba o velikosti statku se začne drolit až ji celou zničí.
Zaprvé pracovaný kámen vyžaduje použití schopnosti Paměť kamene, ale hlavně se každý kus opracovaného kamane bere zvlášť, takže druid potřebuje na každý jednotlivý kámen hradeb (symbolický) dotyk. Rozšířený dotyk platí jen u přírodních neopracovaných materiálů. Druid by tak musel postupně rozrušit několik kamenů u paty hradby, aby se její kus sesunul. Krom toho, že by se mohl sesunout přímo na něj, to neznamená zničení hradby. Ano, její kus se sesunul, jenže kam? Udělá to vlastně takovou širší nižší hradbu, jakýsi "kopeček suti". Ten je lehčí zdolat - tá se po něm jakž takž lézt nahoru, ale počád se dá hájit...
Zadruhé sesílání kouzel obecně, a druidských zvláště, trvá. Čas je ekvivalentní tomu, co by dobře vybavený člověk zvládl vlastními silami (my to houserulem u rozsáhlých kouzel rozšiřujeme ne tucet pracujících na různých místech, ale nejspíš to zase omezíme). Rozmlátit majzlíkem a palicí kus hradby trvá dost dlouho, druid tam musí stát a zpívat, načež se objeví malé prasklinky a kámen se postupně drolí. Pak musí udělat to samé s kamenem vedle. Nemyslíš, že ho hlídka na hradbách během těch pár hodin prostě zastřelí? :-)
(Mohl by si možná sehnat symbolické dotyky na dotčené kameny, ale to je noční prácě pro kejklíře a asi i mága, aby si majzlíkem oddělili kousky kamenů hradeb a neupozornili na sebe ťukáním...)

Ještě doplním druida mé družiny. V případě dřevěné palisády navíc na kopci dávalo smysl, že má podloží kam uhnout (v případě hradby na rovině nebo srovnané skále to tak být nemusí), navíc dřevěná palisáda měla mělké základy. Druid chtěl původně nechat po svahu "ujet" většinu skřetího tábora (statek). Když jsem mu vysvětlil, že by to trvalo a odehrávalo by se to postupně, souhlasil s narušením několika částí palisády (ve vybraných místech na ploše statku). Zatančil, zadupal, zazpíval a po deseti minutách se místa začala rozbíjet (někdo s krumpáčem by do taky dal).
Jediný "problém" byl, že měl symbolický dotyk na louku na špici kopce, takže zůstal kryt v lese. Až po hře mi došlo, že symbolický dotyk nelze uu druida kombinovat s rozšířeným, tedy že aby to fungovalo, musel by zpívat na té louce, kde je skřetí tábor - v skřetů na palisádě. Vzhledek k tomu, že svým kouzlem jen pomohl spoludružiníkům v opustění skřetí vesnice (a záchraně dětí), nijak zvlášť to nevadilo. Pro příště si to ale pohlídám.

Teď k čaroději: Zášlehy plamene, ohnivé koule a podobně jsou dost rychlé. Čaroděj se samozřejmě může dál soustřeďovat a protahovat jejich působení tak dlouho, dokud něco nezapálí. Posíli-li je navíc ZS Dračí dech, může skutečně způsobit značnou zkázu.
Erevan píše:
10. 8. 2018, 08:10
Co mě napadlo:
Palisáda a střechy domů ve vesnici mohou být namazány dehtem, takže budou nehořlavé, případně nějakým alchymistickým ekvivalentem, ale to si ve vesnici těžko mohou finančně dovolit. Aby byl v každé vesnici čaroděj a dělal např. ochranné obrazce je nereálné.
Ubíráš se správným směrem, ale je třeba si uvědomit zásadní věc. Čaroděj nedělá nic až tak jiného než dejme tomu oddíl obléhatelů. Ano, je děsivé, že to zvládne jeden muž, ale kdyby to neudělal čaroděj, vesnici obdobným způsobem za použití zápalných šípů nebo kulí hořící smoli zapálí skřeti. Proti čarodějovu ohni se tak vesničané budou bránit podobně, jako by se bránili proti ohnivím šípům a podobně.
Předně budou hasit. Zní to směšně, ale neusálé obnovování hašeného ohně bude střet s více "hasiči". Jistě, hořící sřecha vyvolá vůči nim i akci prostředí, takže se brzy unaví (nebo se rozdělí na ty, co hasí čarodějova kouzla a na ty, co řeší akce prostředí, tedy přirozeně se šířící oheň).
Za druhé - tam kde lze očekávat útok lze střechy vylepšit, jak navrhuješ (byť dehet, až konečně chytne, bude hořet o to víc). Také lze použít šindele (dřevěné tašky), které nechytnou tak snadno, jako slaměné došky. U měst bych použil štípanou břidlici. Je drahá, ale minimálně blízko hradeb se vyplatí. A bečky s dešťovou vodou na půdě každého domu - tedy čekám-li útok.
U palisády platí to samé. Co když tam nepřítel přikulí hroudu smoly a chrastí a zapálí ji? Schoží palisáda hned? Ne neshoří. A lidé mají čas ji hasit.
V posledku taky dává smysl vyrazit do protiútoku proti původci ohně. Nepracuje-li čaroděj s přirozeným ohněm, je vždy původcem toho magického. Lidé tedy obvykle vydí, proti komu vyrazit s cepy.

Mimochodem, pokud čaroděj útočí na osamělý statek s doškovou střechou a je chráněn bojovníky proti případným obráncům (nebo je sám zničí), vyhraje. To je normální, takový statek (není-li opevněný a nemají-li obránci třeba kuše) by se neubránil ani obyčejným drancířům. Po takové zkáze zbývá jedinné. Najmout dobrodruhy, aby potrestali bezpráví ;-)
Erevan píše:
10. 8. 2018, 08:10
Město si už čaroděje dovolit může, takže hradby mohou být chráněny dlouhotrvajícími obrazci o velikosti čtvrti (mistrovské povolání) nebo statku. Jak by se pak řešil střet? Tj. např. čaroděj sesílá ohnivou kouli do prostoru chráněného obrazcem s magií ohně. Je to střet sesílajícího čaroděje s čarodějem ovládajícím obrazec? Pokud ano, jak vypadají případná vyčerpání účastníků střetu? A může vůbec bránící čaroděj skrz obrazec zareagovat tak rychle, že ohnivou kouli pomocí obrazce např. uhasí?
Tady odemě jen krátce.
Ano, města už budou mít čaroděje (alchymisty apod.) a ta stará sídelní (královská...) navíc i možná nějaké ochranné prastaré runy, která nejsou v pravidlech (protože je nevyrábí hráčská povolání), ale budou útoky magií přinejmenším činit náročnou (něco jako róby ve Hrách mocných).
Rychlost reakce skrze obrazec je hlavně na dohodě hráčů a průvodce (setting). Obecně se o narušení obrazce čaroděj doví a pak obvykle reaguje. Na letící kouli by to tedy asi nestihl. Pokud ji ale vidí přilétat (stojí na věži), zareagovat dle mě stihne (pak je ale otázka, jestli to řešit přes obrazec nebo prostě kouzlit protiakci).
Vždy je však regulérní protiakcí obrazce vznikající oheň uhasit. Přeci jen nejde hlavně o to, jestli koule doletí (neletí-li do prachárny), ale jestli něco zapálí a to se rozhoří. Kola by měla být spíš delší, ať se zvládnou zajímavější akce. Takže hašení přes obrazec je v pohodě.

Jezus
Příspěvky: 98
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Jezus » 10. 8. 2018, 09:27

MarkyParky píše:
10. 8. 2018, 09:12
b) Je to obyčejný vesničan. On má vůbec Sudbu? On není "nábytek"?
Většina mých vesničanů nábytek rozhodně není. Dokonce většina chlapů má v charakteristice Běžný boj zblíska (byť bez ZS), protože žijí v tvrdé době a reálně hrozí, že budou bránit palisádu proti skřetům...
Nicméně já se většinou držím toho, že se vyčerpávám, pokud mi jako Průvodci vyloženě vadí následek (rozbíjí zápletku apod.), mě jako Průvodci, ne jako NPC. Tedy se prostě proti jedu za vesničana nevyčerpám, i když bych třeba mohl.

Taky by šlo vesničana otrávit více různými jedy, které začnou působit se západem slunce (nebo se spůstí stejnou látkou viz ZS). Pak by si házel vícekrát se zvyšujícím se Ohrožením, ale to mi příjde jako gamismus ;-) (Byť jako atentát na důležitého šlechtice během plesu je to docela zajímavá zápletka, protože postavy se budou snažit otrávit víno a omáčku a koláč... a pak mu ještě podstrčit něco exotického, co ty jedy spustí :-D

Jezus
Příspěvky: 98
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Jezus » 10. 8. 2018, 09:32

Erevan píše:
10. 8. 2018, 08:10
Případně čaroděj rozpálí kámen a pak na něj magií větru chrstne vodu z vodního příkopu obklopujícího město.
K tomu ještě poznámku. I zde je důležitou veličinou čas. Čaroděj s Dračím dechem může rozpálit kámen do ruda, ale hradební kámen ne za minutu (síla kovářské výhně ho za minutu rozpálí na povrchu, vnitřek zůstane chladný).
Aby ta akce vyšla, musel by takto působit třeba hodinu (střílím vyloženě od boku). To bude dost náročné a dost času na přípravná protiopatření.
A pak opět - hradba spadne, ale materiál zůstane. Neudělá "díru" do hradeb.

trajda
Příspěvky: 559
Registrován: 1. 6. 2015, 21:11

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od trajda » 10. 8. 2018, 16:08

Nejake klady. Tak napriklad, ja take mam v kazde vesnici minimalne jedno pokrocile magicke povolani. Obvykle se jedna o baby korenarky, vedmy, samany, veterany z valky, duchovni vudce a podobne. Ten obrazec nemusi nutne umet pouze magii ohne. Vysvetlim. Obrazec totiz nejen, ze muze branit vsemu poskozeni a svemu naruseni, on muze branit i umyslu poskodit ci narusit. Jak to dela, neni zcela jasne, pravdepodobne cte myslenky vsech lidi sveta a vidi do budoucnosti a vse analizuje inteligenci superpocitace. Zkratka nejen, ze zabrani letici ohnive kouli, aby cokoliv zapalila, obrazec dokonce muze v protiakci prerusit samotne sesilani kouzla, jeste, nez to kouzlo je vubec seslano. A to dokonce i v pripade, ze obranny kouzelnik spi. To znamena, ze ho obrazec musi vzbudit jeste pred tim, nez utocnik zacne carovat, aby i obranny carodej zacal zarikavat ve stejnou dobu a mel tedy sanci byt rychlejsi. A zabranit carodejovy v sesilani kouzla muzes pomoci magie iluzi, magie vody a v podstate jakoukoliv magii, kterou zrovna vlozis do toho obrazce. Takze je nerealne, aby v kazde vesnici byl jeden carodej, ale tobe staci, aby v kazde vesnici bylo jedno magicke povolani.

Navic obrazec je limitovan pouze svym dotekem, svym prodlouzenym dotekem a svym dohledem (a [IMHO] symbolickym dotekem sveho majitele[/IMHO]). Tudiz muze zabranit cemukoliv, pokud je to v ramci svych limit. Takze pokud carodej vidi vesnici, tak zaroven obrazec vidi carodeje, takze muzes protireagovat pomoci jakehokoliv kouzla, ktere je limitovane dohledem.

Jeste bych se rad rozepsal o tom, proc si myslim, ze obrazce vidi do budoucnosti. Rekneme, ze nejakej typek ve sve kancelari ma tlacitko, kterym vystreli jadernou hlavici, ktera pristane presne na stred obrazce. Obrazec je limitovan pouze svym dosahem, dohledem a prodlouzenym dotekem (a v pravidlech to neni napsano, ale podle me i symbolickym dotekem skrze majitele obrazce). Pokud najde zpusob, jak zabranit typkovi zmacknout tlacitko, jak vypnout ekektrinu, jak zabranit prenosu informaci, jak zneskodnit hlavici nebo jak zabranit dopadu rakety, zkratka pokud obrazec zna jakykoliv zpusob, jak v ramci svych limit zabranit svemu zniceni, tak smi reagovat. A pritom akce "zmacknout tlacitko a znicit obrazec za pomoci jaderne hlavice" je akce, ktera muze trvat i 2 hodiny. A presto obrazec vidi dve hodiny do budoucnosti a zabrani typkovi v jeho zameru jeste driv, nez ho zacne realizovat.


Na druhou stranu, obrazce maji i par nevyhod. Zakladni obrazec se totiz spusti pri jakemkoliv pokusu o naruseni. Takze bezny obrazec se spusti (a pravdepodobne i zanikne) s prvnim prichodem prvniho obchodnika. Proto potrebujeme chytreho strazce a vytvorit podminku. Kdyz vytvoris podminku "nespoustej se, dokud nevzplane ohen", obrazec se spusti (a pravdepodobne i zanikne) behem prvni vecere, kdy v krbu praska drevo. Takze je nutne vytvorit konkretnejsi podminku, ale kazda takova podminka se da obejit. Priklady:

- "Nespoustej se, dokud nevznikne magicky ohen", pokud presvedcis vsechny carodeje z vesnice, aby prestali pouzivat magii, tak je to kvalitni podminka. Bohuzel ale se nespusti, pokud nekdo zapali vesnici prirozenym ohnem, treba skreti.
- "Nespoustej se, dokud neprileti ohen zvenci", muze zabranit jak padajicim pochodnim, tak leticim sipum, tak ohnive kouli, ale nezabrani carodejovi, ktery vyuzije ohne, ktery uz v kruhu je, aby se rozsiril. Dokonce nezabrani ani zbojnikum, kteri vtrhnou do vesnice a az pote zacnou zapalovat.
-"Nespoustej se, dokud se ohen nedotkne zeme ci budovy vyjma taboroveho ohniste" Neni vubec spatna. Carodej se bude probouzet ze spani pokazde, kdyz nekomu upadne louc a vesnicane budou mrmlat, ze jim carodej uhasi kazdou louc, ktera jim upadne. Ale krome toho je to hodne efektivni podminka.
- "Nespoustej se, dokud nekdo nezautoci s umyslem znicit vesnici" se nespusti, pokud nekdo vesnici infiltruje, otevre brany, unese vsechny vesnicany a nezanecha jediny skrabanec na budove.

Udelat magicky obrazec kolem vesnice je ucinny zpusob, jak ochranit vesnici pred vnejsim utokem, ale zvolit spravnou podminku neni tak jednoduche.obrazec je v podstare kvalitni kamerovy system, ale i sebelepsi kamerovy system se da obejit nebo vypnout.

trajda
Příspěvky: 559
Registrován: 1. 6. 2015, 21:11

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od trajda » 10. 8. 2018, 16:14

Erevan píše:
10. 8. 2018, 08:51
BTW: Podání jedu hrstce vesničanů už dopadne lépe, resp. hůře pro ně. Protože budou mít na osobu průměrně pod 1 sudbu, někteří se nebudou moct vyčerpat.
Je sice pravda, ze hrstka (12) vesnicanu ma pouze 5 sudby, ale zaroven se hrstka vycerpava jednou jako celek. Takte si, prosim, nemysli, ze otravit hrstku je mechanicky stejne slozite, jako otravit jednotlivce. Mechanicky je to stejne slozite a fikcne je hrstka pochopitelne tezsi.

Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 461
Registrován: 21. 7. 2006, 08:03
Bydliště: Kladno

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Vitus » 10. 8. 2018, 16:26

Ještě k těm hradbám mne napadlo, že ani v naší minulosti nebyly hradby měst monolitické (z jednoho materiálu), ale kombinovaly více materiálů (kámen / hlína prokládáná kmeny / kámen) právě z důvodu větší odolnosti vůči soustředěnému pokusu o průlom. V praxi to znamená, že pokud se magicky podaří narušit část hradeb, tak to většinou asi ani nebude dost široké na to, aby to způsobilo sesuv a znemožnilo obráncům zůstat nahoře.

A k nastavení settingu bych dodal, že stejně jako bylo často pod úroveň železných pánů (tedy třeba jezdců z řad vyšší šlechty) útočit na nedůstojné cíle (jako třeba právě vesnici), obdobně by to mohli vnímat i praktici magie ve službách vojevůdců - přece nebudou plýtvat svým talentem na nějakou zavšivenou vesnici, kterou zvládnou vypálit kmáni z pomocných oddílů.

A pokud by setting vycházel vyloženě ze středověkých reálií, pak by jednak magičtí praktici měli asi podobné postavení jako svobodná povolání (tedy na jednu stranu výhodu určité svobody, na druhou stranu jistou vyloučenost ze společnosti, případně stav pod neustálým podezřením z něčeho nekalého), případně by spadali pod církev či jinou instituci, která by nějak regulovala jejich činnost (kněžím, šamanům či druidům by byla vyloženě zapovězena účast na válečných operacích, alchymisté by měli asi nějaký cech, jež by dovoloval pomoc s obranou, ale již ne útoku, čarodějové a mágové pak onu zmiňovanou lóži). Samozřejmě cílem instituce je vždy prvotně ochrana jejich členů a pokud by někdo pravidla porušil (a tím riskoval všeobecný pogrom právě proti praktikům magie), tak by si ho asi uměli dobře podat.

Jezus
Příspěvky: 98
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Jezus » 10. 8. 2018, 16:33

trajda: Myslím, že obrazce DOST přeceňuješ, co se týká jak jejich shopností, tak vidění do budoucnosti. Je to samozřejmě otázka settingu (klidně to tak hrajte), ale nepsal bych to sem ve formě, která evokuje takovýto explicitní záměr pravidel.
trajda píše:
10. 8. 2018, 16:08
Navic obrazec je limitovan pouze svym dotekem, svym prodlouzenym dotekem a svym dohledem (a [IMHO] symbolickym dotekem sveho majitele[/IMHO]). Tudiz muze zabranit cemukoliv, pokud je to v ramci svych limit. Takze pokud carodej vidi vesnici, tak zaroven obrazec vidi carodeje, takze muzes protireagovat pomoci jakehokoliv kouzla, ktere je limitovane dohledem.
Obrazec "nevidí" nikam za své hranice a v pravidlech je výslovně psáno, že jakoukoli "svojí magií" může působit jen uvnitř svých hranic. Tedy nemůže "střílet" ven.
Vidění do budoucnosti je hodně extenzivní výklad, který navíc vychází z toho, že obrazec by měl být schopen (mít možnost) bránit jakékoli akci, která ho naruší. To není pravda, akce obrazce jsou akce jako jakékoli jiné a ty jsou možné pouze, dává-li to smysl ve fikci (čistě mechanicky se tá teoreticky jakoukoli akcí bránit jakékoli akci, ale dle pravidel to musí dávat fikčně smysl).
Tudíž rychlým narušením obrazce z venčí se obrazec (čaroděj) brání tak, že reaguje protiakcí na následky, které se v obrazci dějí (a de fakto ho narušují). Narušením obrazce je tak například vstup do něj (a je li "akční", čaroděj reaguje až na něj, iniciativu má tedy narušitel. Pouze pokud vstupuje pomalu, může mít iniciativu čaroděj, protože to "stíhá".) Protiakcí je snaha vyhnat narušitele z obrazce (nebo zrušit narušitele :-)).
Stejně tak v případě ohnivé koule se koule obvykle ruší (zháší) až v prostoru obrazce, nikoli na jeho hranici.

S nutností chytrého strážce je to ovšem dobrý postřeh. Bez něj nemá cenu vesnici chránit, jinak by se hned spustil.

Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě II“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host