Průvodce hrou - jak vystavět zápletku příběhu a vedení hry
Moderátoři: Bouchi, Pieta, Charles
Re: Průvodce hrou - jak vystavět zápletku příběhu a vedení h
Jak moc si děláš přípravu, když hraješ za postavu? (Tj. když hru vede někdo jiný?)lapivorax píše:Neumím hrát bez připravených NPC
To záleží na tom, jak moc dopředu o střetnutí věděl. Pokud to pro něj bylo překvapení, tak nevidím problém v tom, aby improvizoval, stejně jako ty.lapivorax píše:- nehledě na hlavního záporáka, který by měl mít připravenou alespoň nějakou taktiku boje, aby nebyl za úplného blbce.
To, že si před první hrou nic nepřipravuješ, navíc ještě neznamená, že si nemůžeš něco připravit mezi sezeními v závislosti na tom, co se odehrálo v těch předchozích. Pokud je z jedné hry jasné, že to směřuje ke střetu s nějakým důležitým protivníkem, můžeš si to samozřejmě do příští hry trochu promyslet.
Můžeš taky před bojem ohlásit desetiminutovou pauzu a jít si někam stranou promyslet taktiku protivníka. Hráči to určitě pochopí.
Asi jak který autor. Řekl bych, že to je podobné jako s vyprávěním příběhů v RPGčkách, každému vyhovuje trochu jiný přístup. Buď víš dopředu, jak to dopadne, a snažíš se to nějak navlíknout (tedy do toho vmanipulovat hráče), nebo na to jdeš podobně, jako když hraješ postavu - nacházíš stopy a snažíš se z nich, spolu s hráči, vydedukovat, co se asi tak mohlo stát. Z možností, které tebe nebo hráče napadly, vždycky vybereš jednu, která se skutečně stala - ale jinak postupuješ krok za krokem úplně stejně jako kdybys byl detektiv.lapivorax píše:Tuším, že detektivky se píšou tak, že nejdřív vymyslí autor zápletku a pak na ní nabalí příběh.
Týká se to i té (ne)přípravy NPCček. Postavy například vyslýchají svědka, který zdálky viděl, co se stalo*. V ten moment nemusíš přesně vědět, kdo vraždil, stačí ti vymyslet to, co mohl vidět ten svědek: "Byl to vysoký muž v plášti a s kloboukem. Byla ale tma a bylo to dost daleko, neviděl jsem mu do tváře."
- Ty to pak ještě můžeš nějak twistnout. Třeba to nebyl muž, ale neobvykle vysoká žena. V noci se svěděk se snadno mohl splést.
V dalším kroku třeba postavy prohledají místu činu a najdou tam čerstvý nedopalek drahého doutníku.
- Ty zas musíš rozhodnout, jestli ho tam opravdu zanechal vrah a pokud ne, tak kdo to byl.
* Velká výhoda hry bez přípravy je, že tohle nemusíš vymýšlet ty. Můžeš se poradit s hráči, co asi tak postavy na místě našly (někdo nadhodí, že ten, kdo mrtvolu našel, mohl zahlédnout, co se stalo. Další hráč zmíní nedopalek od doutníku. Ty se pak jen vžíváš do různých postav a hraješ za ně - třeba když odpovídáš za toho svědka, tak si prostě představíš, jak ta scéna vypadala: Byla noc, nejspíš trochu mlha, v dálce se ozval výkřik. Běžel jsi tam, zahlédl jsi siluetu vysoké postavy v plášti a klobouku - no a přesně tohle hráčům ústy svědka řekneš.
Není na tom ve skutečnosti nic těžkého, ale i tak jsou to techniky, které je třeba se naučit. Nenech se odradit tím, že ti to moc nejde - zamýšlej se zpětne nad tím, co jsi jak dělal a proč, časem si to zažiješ a půjde ti to mnohem líp.
Re: Průvodce hrou - jak vystavět zápletku příběhu a vedení h
No, přípravu dělám jen jednu a to na začátku, kdy si tvořím postavu. Jinak jako asi každý hráč: nedělám žádnou.York píše:Jak moc si děláš přípravu, když hraješ za postavu? (Tj. když hru vede někdo jiný?)lapivorax píše:Neumím hrát bez připravených NPC
Nicméně udělat si pečlivou přípravu (mapy, NPC,...) a pak hrát naprosto nelineární sandbox, to je v mém případě naprostá ztráta času, protože větší hromadu připraveného materiálu nepoužiju.
Určitě, zaháčkovat postavy, motivovat hráče. Ovšem neovládat - nenaplánovat jim dopředu, že se rozhodnou tak či onak, to bych nás hráče připravil o tu nejzajímavější složku hry (např. dilema zachráníme ho nebo ho nezachráníme?).
Toto nejsem já, toto je můj avatar.
Re: Průvodce hrou - jak vystavět zápletku příběhu a vedení h
Jasně, ale mě jde o to, jak si připravuješ postavu před první hrou. Tedy co potřebuješ o postavě vědět, abys ji dokázal zahrát jako hráč.lapivorax píše:No, přípravu dělám jen jednu a to na začátku, kdy si tvořím postavu. Jinak jako asi každý hráč: nedělám žádnou.
Protože při hře bez přípravy jako vypravěč děláš přesně to samé, jako když hraješ vlastní postavu - vžiješ se do role nějakého npcčka, rozhodneš se, co udělá, a popíšeš to hráčům.
Na tvorbu postav se ptám proto, že někteří hráči potřebují mít postavu poměrně podrobně rozepsanou, aby se měli pak při hře o co opřít. V takovém případě může být docela dobrý nápad naučit se nejdřív improvizovat hraní vlastních postav. A nebo se na celou improvizaci vykašlat a dělat si podrobnou přípravu - ne každému to musí vyhovovat.
Re: Průvodce hrou - jak vystavět zápletku příběhu a vedení h
Vetsina hracu, se kterymi jsem hral, po case upustila od hrani charakteru sve postavy a zacali hrat vic samy sebe. Ne, ze by to bylo spatne. Nechci byt pesimista, ale myslim si, ze pruvodce bez pripravy projde stejnou transformaci a veskera jeho NPC zacnou mit az podezrele stejne chovani.
Re: Průvodce hrou - jak vystavět zápletku příběhu a vedení h
Jak to souvisí s přípravou na hru?trajda píše:myslim si, ze pruvodce bez pripravy projde stejnou transformaci a veskera jeho NPC zacnou mit az podezrele stejne chovani.
Každé NPCčko má jinou motivaci, cíle, zázemí, společenské posatvení, přátele a nepřátele, a tak dále. To všechno jsou pomůcky, která hráč po ruce nemá, protože hraje pořád stejnou postavu. A většina z toho vyplývá z momentální situace nebo z toho, co už bylo odehrané, takže příprava ti v tom nijak zvlášť nepomůže.
Samozřejmě, žá málokterý vypravěč umí hrát jako Kevin Spacey, ale to není nezbytně nutné - hlavní postavy jsou pořád ty hráčské a kromě toho máš k dispozici nepřímé, "neherecké" prostředky: můžeš například stavět na schopnostech postav a přímo hráči detektiva říct, že má pocit, že mu dotyčný lže. Můžeš taky k nepřímé charakterizaci důležitých NPCček využívat jiná NPCčka: Podkoní se například při příchodu hradního pána omluví a zdekuje se s tím, že nechce být zase zbičován za nějakou malichernost.
A v neposlední řadě můžeš opět zapojit hráče, zvlášť když to NPCčko nějaká z postav zná, a nechat hráče (ideálně v roli za postavu) popsat, co postava o dotyčném ví, případně co si o něm myslí. Pokud pak to NPCčko budeš hrát výrazně jinak, tak se ten první dojem samozřejmě časem vytratí, ale většina NPCček je na scéně relativně krátce, takže prostě nemáš dost času, abys to zkazil
Re: Průvodce hrou - jak vystavět zápletku příběhu a vedení h
Ano. Kazde propracovane NPC tohle vsechno ma. Nechce se mi verit, ze NPC sepsana na koleni se bude chovat stejne.Každé NPCčko má jinou motivaci, cíle, zázemí, společenské posatvení, přátele a nepřátele, a tak dále. To všechno jsou pomůcky, která hráč po ruce nemá, protože hraje pořád stejnou postavu. A většina z toho vyplývá z momentální situace nebo z toho, co už bylo odehrané, takže příprava ti v tom nijak zvlášť nepomůže
Re: Průvodce hrou - jak vystavět zápletku příběhu a vedení h
Na rozdíl od víry v boha si to můžeš vyzkoušet a přesvědčit setrajda píše:Nechce se mi verit, ze NPC sepsana na koleni se bude chovat stejne.
Re: Průvodce hrou - jak vystavět zápletku příběhu a vedení h
York píše:Na rozdíl od víry v boha si to můžeš vyzkoušet a přesvědčit setrajda píše:Nechce se mi verit, ze NPC sepsana na koleni se bude chovat stejne.
Nemuzu. Protoze moje postavy se tak praveze chovat nebudou. Neovladam improvizaci. I takovou kravinu jako smlouvani u nameless obchodnika...hraci maji pocit, jako by stale nakupovali u toho sameho.
Re: Průvodce hrou - jak vystavět zápletku příběhu a vedení h
Omyl, můžeš, říká se tomu pokušení.York píše:Na rozdíl od víry v boha si to můžeš vyzkoušet a přesvědčit setrajda píše:Nechce se mi verit, ze NPC sepsana na koleni se bude chovat stejne.
Přesně. Ono je pak úplně jedno jestli hraju vlka, vílu nebo Kostěje. Rozdíl je tak v sudbě, jinak střet pak vypadá skoro vždy stejně.trajda píše:Nemuzu. Protoze moje postavy se tak praveze chovat nebudou. Neovladam improvizaci. I takovou kravinu jako smlouvani u nameless obchodnika...hraci maji pocit, jako by stale nakupovali u toho sameho.
Co se přípravy týče, Yorku, já jsem si připravil jen ZS svého Válečníka - vybral si je tak, aby byl silný na koni. A manévr zdarma. Třeba na vliv Rozsáhle, ostatní pak většinou na Tělo. A Pak mu přidal dva znaky. První viz Godefroy de Montmirail z Návštěvníků - občas pokleká k modlitbě. A pro přízeň krásné dámy je ochoten zemřít (povahový rys --- no jak je to v pravidlech --- Idol žen). Toť vše.
Toto nejsem já, toto je můj avatar.
Re: Průvodce hrou - jak vystavět zápletku příběhu a vedení h
Pokud je to vážně kravina, tj. něco pro vaši hru nepodstatného, tak to přestaňte odehrávat. V opačném případě (což se pozná například tak, že to hráči budou chtít odehrávat, přestože jim navrhneš, že to přeskočíte) je asi fakt dobrý nápad si na to nějakou přípravu udělat.trajda píše:I takovou kravinu jako smlouvani u nameless obchodnika...hraci maji pocit, jako by stale nakupovali u toho sameho.
Zrovna na tohle by asi byla super nějaká "náhodná" tabulka, ze které můžeš vybrat (ať už náhodně, nebo podle toho, co se ti zrovna hodí) určité výrazné rysy toho konkrétního 'nameless' obchodníka. Ostatně můžeš mít připravených i pár jmen a nějaké z nich vybrat, čímž přestane být bezejmenný (to taky dost pomůže k tomu, aby všichni nepůsobili stejně).
Nemusíš každopádně připravovat každý obchod v každém městě a vesnici tvého světa, stačí ti obecný tahák, podle kterého na místě vytvoříš přesně to NPC, které zrovna potřebuješ.
Prima. Tak přesně stejně můžeš vytvářet i všechna NPCčka - těhle pár bodů bys měl zvládnout vymyslet na počkání (když tě zrovna nic nenapadne, poraď se s hráči). Mechanické věci (třeba ty manévry) navíc nemusíš vymýšlet u všech NPCček, stačí to dělat až u těch, se kterými se družina skutečně dostane do boje.lapivorax píše:Co se přípravy týče, Yorku, já jsem si připravil jen ZS svého Válečníka - vybral si je tak, aby byl silný na koni. A manévr zdarma. Třeba na vliv Rozsáhle, ostatní pak většinou na Tělo. A Pak mu přidal dva znaky. První viz Godefroy de Montmirail z Návštěvníků - občas pokleká k modlitbě. A pro přízeň krásné dámy je ochoten zemřít (povahový rys --- no jak je to v pravidlech --- Idol žen). Toť vše.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 hostů