Stránka 6 z 9

Re: Vhodnost DrDII pro nováčky

Napsal: 25. 3. 2016, 10:57
od Fafrin
Jenom sem po 4 stránkách které jsem si přečet nahodím svou trošku.

Ad složitost/vhodnost pro nováčky:
a) mí staří hráči z mého okruhu (přes 10 osob), odkojení 10 a více lety hraní DrDo DrDII většinou uvítali jako vysvobození s jeho jedinou jednotnou jednoduchou mechanikou pro vše (ta mechanika je hod 2k6 a přičti povolání, kdyby nekdo nevěděl)
b) různí praví nebo falešní nováčci, ke kterým jsem se za ty roky dostal taky nemají se systémem moc problém, ale je pravda, že prostě učení pravidel předáváním místo knihou zde hraje velkou roli.
Obecně dělá problém na pochopení pojem manévru(co je kterej, kdy se to používá, jakou to má souvislost se zběhlostí), falešným nováčkům pak dělá problém aktivní protiakce a fungování obran (že obrana je aktivní a že se o ní musí hlásit)
Prostě pojmový guláš trochu.

Velmi pomohli následující pomůcky:
1) Taháky povolání, které obsahují nejen dovednosti, ale i rozepsanou mechaniku některých věcí specifických daného povolání (obrazce, lektvary, pasti, magie) a seznam ZS, aby to měl hráč rychle po ruce a na očích - vleze se vždy jedno povolání na A4, redukovat na A5 oboustranně jsem to ještě nezkoušel, zkusím.
2) Taháky pravidel - na A5 oboustranně v zásadě celá pravidla
3) linie "kdy se co hlásí" : http://www.mfs.webz.cz/drdy/Manevry.jpg

Ad nastavení obnovy zdrojů
Obnova zdrojů v DrDII není defaultně navázáa rozhodně na herní sezení ani na den ve světě postav. Je možno to tak udělat, ale většina doporučení v knize pak prostě nebude fungovat a je třeba se tomu přizpůsobit.
V knize je chyby, která navádí k tomu, že to, co je označováno jako "kvalitní ospočinek" ve kterém se obnoví všechny zdroje a je možno provádět výroby, výcviky a léčení bez nutnosti hodu je daleko dostupnější, než má být - tedy i v průběhu dobrodružství či výpravy.
Je to chyba, tak to být nemá.
Pak je tam OP ZS "K neutahání", která taky existovat nemá.

Ad nastavení náročnost a četnosti házení
Ono to souvisí s cyklem obnovy zdrojů. Hod odpovídá na otázku "bylo to jednoduché?" Nikoliv rovnou "povedlo se to?" nebo "jak to dopadlo?".
Pokud pro vás otázka "bylo to jednoduché?" či "co mne to stálo?" není zajímavá, asi vám pravidla nebudou úplně vyhovovat nikdy.
Já jsem teď hrál za jedno sezení (3-4 h, 4 hráči) vlastně ucelenou výpravu v rámci většího dobrodružství v rámci velké kampaň (kvalitní odpočinek lze očekávat na konci kampaňe - za jak dlouho to bude netuším) - 2 konflikty, jedno náročné místo, nějaký pokec s CP, pár zkoušek na bloudění a putování.
Jedna postava zdroje neztratila, jedna se odnesla jednu novou jizvu, dvě se vyčerpali a odnesli si nějaké postihy do rozbřesku. Pro většinu bude následovat nekvalitní odpočinek kolem 3 zdrojů. Jo a obdrží za tu věc odměnu v hodnotě pár desítek grošů, většinou v podobě surovin.
Podrobnost jakou hraji nemusí mít vliv na četnost házení. Boj s Pavouky se mohl zvládnout zkouškama, Setkání s mlžným ořem jednou výzvou, palouk s jedovatými a jinými bylinkami jedním hodem, možná by jsme stihli ještě noční vaření, odpočinek a raní podávání lektvarů.
Čím méně by se házelo a méně podrobně postupovalo, tím méně bude po cestě nekvalitních odpočinků. Pokud bych tohle dobrodružství řešil jen na popisy, bez hodů na znalosti a sociální konflikty, nebudu dávat obnovu zdrojů každý večer, ale dám jen dva nekvalitní odpočinky, jeden při prvním příjezdu do vesnice a druhý až bude vše vyřešeno před odjezdem.
Ale stále platí, že kvalitní odpočinek bude až na konci výpravy, až se dorazí do cíle. (Nebo bude šance dorazit do cíle zmařena.)

Ještě k tomuhle - pro mě je to, že v závěrečném souboji se lámou meče, kosti a přísahy (kvůli záchranám a nedostatku zdrojů) bonus, nikoliv bug. Mám rád své hrdiny pošramocené jizvami a postihy.

Ad systém pro nováčky a po kolika hrách můžu říct, že my systém nesedí;
Já: 1x hrál MouseGuard - moc jsem to nepobral, ale fungovalo to; 1x viděl Fiasko, nadchlo, hrál, fungovalo; zkusil Příběhy Imperia funguje s trochou osobního skřípění, můžu hrát, na dlouhodobou hru by i asi nefungovalo, nevím, jestli bych si troufnul vést. DnD 4a - hned jak se vyložili tilesi a začalo se šoupat figurkama jsem věděl, že Dorn byl taky fajn, ale jako RPG to hrát nemůžu; 13th Age - mechanika "původu" pro "všechny ostatní hody" je mému naturelu "vyvážnosti a stravedlnosti" natolik proti srsti, že mi to kazí požitek ze hry.
Závěry vyvozovat nelze, ale mě tedy stačí asi první setkání.

Ad vlkodlačice
Teď mám svět, kde vlkodlaci jsou rasa humanoidů, nikoliv běs (a kousnutím mohou šířit nemoc likantropie). Osobně rozeznávám asi 4 druhy upírů, které bych každého zařadil do jiné kategorie co se Nemrtvý, Běs, člověk týče.
Vlkodlaka bych tedy ve dvojkách dělal jako rasu s rasovými ZS umožňujíc nelidskou rychlost, ovládání tvorů, nelidskou rychlost, přirozené zbraně apod. Bylo by dobré si k tomu vzít bojovníka.
DrDII je ovšem postavena na startu v prostředí "vesnické fantasy" - první questy jsou holt přespání ve mlýně, kde možná straší nebo hledání dítěte zaběhnutého v lese. Nic nebrání začínat na úrovni šesté či osmé, jde to, ale pro nováčky může být těžké strávit tolik pravidel (magie trošku komplikuje věci).

Re: Vhodnost DrDII pro nováčky

Napsal: 25. 3. 2016, 18:36
od MarkyParky
Pepa píše: Tak jestli je "průběžně" = "jednou za dva roky" a "bude postupně přibývat" = "dva roky se tam nic nezměnilo", tak to potom jo...
Nojo. Dva roky jsou totiž vlastně okamžik.
Pepa píše: Ne, nepomotal. Přečti si to souvětí znova. (Nebo ti mám také říct, že neumíš porozumět psanému textu? :>;o))


Protože od té doby se buďto nezměnila (tak proč v takovém případě už není dávno vydaná?), nebo se změnila (ale v takovém případě ji tedy mažu z disku a zapomínám, protože ta daná verze už je pasé a počkám si na novou).
Psanému textu rozumím. Ale přišlo mi, že mi předkládáš Falešné dilema (https://cs.wikipedia.org/wiki/Fale%C5%A1n%C3%A9_dilema), proto jsem se radši předtím zeptal.

Ale když říkáš, tak to byl asi můj první dojem správný.

Re: Vhodnost DrDII pro nováčky

Napsal: 25. 3. 2016, 18:55
od Pepa
MarkyParky píše:Nojo. Dva roky jsou totiž vlastně okamžik.
Jak pro koho.

To s tím falešným dilematem nechápu. Ony jsou ještě i nějaké další možnosti, než že se ta revize od té doby změnila, nebo nezměnila?

Re: Vhodnost DrDII pro nováčky

Napsal: 25. 3. 2016, 19:26
od MarkyParky
Jsou nějaké další možnosti než:

- revize se nezměnila a
- revize se změnila natolik, že vydaná verze je pasé

Re: Vhodnost DrDII pro nováčky

Napsal: 27. 3. 2016, 21:06
od Gonzáles
Fafrin píše:
Pak je tam OP ZS "K neutahání", která taky existovat nemá.
Prosimtě a proč by tato schopnost neměla existovat?
Mě přijde docela fajn. Hrajeme s tažení, kde máme šanci na odpočinek, který nám doplní všechny zdroje tak jednou za čtyři pět sezení a mé postavě (alchymista) se to náramně hodí, když se ještě musí vyčerpávat navíc za léčení a vaření lektvarů. Paradoxně je má postava jediná ze všech postav, která tuto schopnost má (a to jich ve družině bylo už nějakých 12).

V druhé hře tu schopnost nemam (hrajeme pod vedením jiného PJ se kterým mají postavy dost času na léčení se a doplňování zdrojů).

Re: Vhodnost DrDII pro nováčky

Napsal: 27. 3. 2016, 22:38
od Fafrin
Protože ta ZS je tak silná, že vytváří nerovnost mezi postavami, které ji mají a které nikoliv a to natolik, že hráčům stojí za to vzít si jednu úroveň lovce, která se jim jinak vůbec nevodí čistě kvůli této ZS.

Re: Vhodnost DrDII pro nováčky

Napsal: 27. 3. 2016, 22:43
od Rodario
Fafrin píše:Protože ta ZS je tak silná, že vytváří nerovnost mezi postavami, které ji mají a které nikoliv a to natolik, že hráčům stojí za to vzít si jednu úroveň lovce, která se jim jinak vůbec nevodí čistě kvůli této ZS.
Takovou zkušenost ani moc nemám. Za celou dobu hraní si ji nevzali ani ti, co za lovce hrají.

Re: Vhodnost DrDII pro nováčky

Napsal: 28. 3. 2016, 04:01
od Fafrin
Hm, asi tlačíte na pilu daleko méně, než se tlačí u mne :-)=

Re: Vhodnost DrDII pro nováčky

Napsal: 3. 10. 2016, 10:26
od Petrish
Chtěl bych říci, že některým hráčům vyhovuje spíše na pilu netlačit a mít možnost se v každém místě dobře vyspat a někdo zase már, když je družina neustále v zápřahu a nemá možnost se dobře vyspat (kvalitní odpočinek). Každopádně pokud máte čas, doporučuji, jak to máme zavedené my: jedno sezení, kde se hraje bez tlačení na pilu a druhé, s jiným příběhem, jinými postavami, kde se na pilu tlačí a jsou hráči, kteří chodí jen na jedno z nich, které mu víc vyhovuje a někteří chodí na obě :D

Nám to vyhovuje, ale chápu, že s tím někdo může mít problémy... ;)

Re: Vhodnost DrDII pro nováčky

Napsal: 22. 3. 2018, 09:52
od PardGalen
Hledám nějakého ochotného PJ z Prahy na tuto sobotu (24. 3.), kdo by byl ochotný vést hru pro zhruba šest dětí ve věku deseti let. Jde hlavně o to aby si to vyzkoušeli a případně pak mohli hrát i sami.

Re: Vhodnost DrDII pro nováčky

Napsal: 22. 3. 2018, 13:17
od Erevan
PardGalen píše: 22. 3. 2018, 09:52 Hledám nějakého ochotného PJ z Prahy na tuto sobotu (24. 3.), kdo by byl ochotný vést hru pro zhruba šest dětí ve věku deseti let. Jde hlavně o to aby si to vyzkoušeli a případně pak mohli hrát i sami.
Šel bych do toho, více viz pošta.

Re: Vhodnost DrDII pro nováčky

Napsal: 22. 3. 2018, 19:03
od Fafrin
Už jsme myslel, že můžu, ale budu mimo Prahu :(

Re: Vhodnost DrDII pro nováčky

Napsal: 22. 3. 2018, 19:56
od PardGalen
Ono to snad klapne. Jinak kdyby někdo chtěl udělat nějaký opengaming, nebo nějaké povídání s radami pro mladší hráče, tak je vítán.

Re: Vhodnost DrDII pro nováčky

Napsal: 23. 3. 2018, 07:56
od Erevan
Jj, jsme domluveni.

Re: Vhodnost DrDII pro nováčky

Napsal: 25. 3. 2018, 11:28
od Erevan
Zápis ze sezení:
Hry se zúčastnilo 5 ca desetiletých dětí, kteří ještě nikdy žádné RPG nehrály (jedno z nich mělo zkušenosti s volným hraním bez jakýchkoliv pravidel) a 2 dospělí, kteří kdysi dávno (15+ let) hráli DrDo. 1,5 hodiny trvala tvorba postav a vysvětlení základů pravidel, přičemž většinu času zabrala tvorba postav, protože jsem ji s každým jednotlivcem vytvářel. Postavy začínaly na 3. úrovni a hráli jsme vzorové dobrodružství Návrat do Bílého hradu.

Postřehy: hráči bez problému pochopili, v čem je která postava dobrá a rozdělili si dle toho role (vyjednavač, střelec, vrhač, boj na blízko, ovlivňování zvířat, ...), práce s ohrožením, vyčerpávání se také v pohodě. Někteří kluci se čas od času nudili, 7 hráčů už je prostě hodně a navíc jsme hráli 5,5 hodiny.

Z manévrů jsme používali přesně a rozsáhle, obrana nebyla u postav potřeba, u NPC ano. Mocně a lstivě jsem nevysvětloval, nebylo to potřeba. Přístupy jsem také zamlčel.

Práce se zdroji také v pořádku, rychle pochopili, že s nimi musí šetřit a tudíž se vždy rozmýšleli, zda se mají vyčerpat.

Popisy vyčerpání jsem po hráčích nechtěl, resp. vymýšlel jsem jim je já, aby získali inspiraci.

Mapy se ukázaly jako výborná věc pro sjednocení představy o prostředí. Naopak když jsme odehrávali záchranu ovečky Barunky, tak to trochu skřípalo. Ale to už není záležitost pravidel.