Vhodnost DrDII pro nováčky

Oficiální diskuze k nové generaci DrD, vydané v roce 2011.

Moderátoři: Bouchi, Pieta, Charles

Odpovědět
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16377
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Vhodnost DrDII pro nováčky

Příspěvek od MarkyParky »

Erevan: Díky za report.
Uživatelský avatar
mal.kin
Příspěvky: 193
Registrován: 18. 3. 2016, 06:23
Bydliště: Brno

Re: Vhodnost DrDII pro nováčky

Příspěvek od mal.kin »

Nevím jestli je to mým věčným falešným začátečnictvím nebo tím, že pravidla většinou studuji v práci, kde se na to nesoustředím (doma to prostě s miminkem nejde) a nebo jsem opravdu tak natvrdlý, ale když si čtu kapitoly pro vyhodnocování pokročilých konfliktů, tak se v tom šíleně ztrácím.
Ze zkušeností s mou družinou, která jak je rok dlouhý neotevřela pravidla, vím, že nemělo cenu se ani pokoušet zabřednout do něčeho složitějšího, proto mi chybí i hlavně praktická zkušenost.

Tak si říkám jak bude nejlepší postupovat u falešných začátečníků, kteří mají už něco odehráno, ale pravidla nikdy neotevřeli a k nim přihodím ještě nováčka.
Na jednu stranu by mohla být první sezení nudná, pokud bych se řídil nějakou "rychlou hrou" s minimem konfliktů, ale zase by pro všechny byla didaktivně lepší, protože bych je nazahltil složitějšími kombinacemi.
Herní pub Mystica - Facebooková stránka čajovny/pubu Mystica v Brně. Skvělé místo pro deskovky a RPG
Společenstvo kulaté kostky - Facebooková skupina RPG hráčů nejen z Brna
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16377
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Vhodnost DrDII pro nováčky

Příspěvek od MarkyParky »

...ale když si čtu kapitoly pro vyhodnocování pokročilých konfliktů, tak se v tom šíleně ztrácím.
Pouhým čtením to fakt vstřebat nejde.

Asi bych doporučoval prolétnout si to, abys měl představu, jaké situace ta hra umí řešit a kde je to popsané. Pak z počátku hrát jen se základními pravidly a teprve když ve hře zjistíte, že potřebujete vyhodnotit něco složitějšího, chcete to udělat pravidlově správně a nedokážete to sami vymyslet z toho co znáte ze základních pravidel, tak se k tomu vrátit a vyzkoušet si daný typ vyhodnocení v praxi.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Vhodnost DrDII pro nováčky

Příspěvek od Jerson »

Erevan píše: 25. 3. 2018, 11:281,5 hodiny trvala tvorba postav a vysvětlení základů pravidel, přičemž většinu času zabrala tvorba postav, protože jsem ji s každým jednotlivcem vytvářel.
To je strašně moc ... jak tohle hráči zvládali?
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Vhodnost DrDII pro nováčky

Příspěvek od eerieBaatezu »

Strašně moc? 1,5 hodiny na představení pravidel lidem, co to vůbec neznají a nikdy v životě rpg nehráli, plus vytvoření postav sedmi hráčům je úplně v poho.
Obrázek
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Vhodnost DrDII pro nováčky

Příspěvek od Jerson »

Ze zkušenosti z opengamingů na Festivalu fantasie musím říct, že ne. Pokud příprava hry zabere víc než 20 minut, pozornost hráčů se začne vytrácet, stejně jako motivace hrát. A jen motivovaní lidé, nebo lidé, kteří nemůžou odejít či nemají lepší program vydrží výrazně déle.
To že ve hře někde v odloučené herně můžeš úvodem do hry zabít víc času, zvlášť když hraješ s dětma, které samy namůžou odejít (bylo to tak?) neznamená, že je to dobrý přístup. Ve chvíli, kdy pořádáš RPG v prostředí, kde běží dvacet různých linií a každou hodinu začíná nový zajímavý program velmi rychle zjistíš, jak si reálně stojíš se zajímavostí své hry, zvlášť když hrou chceš spotřebovat celkem 3 - 5 hodin.
Z tohoto hlediska je víc než hodinový úvod do DrD2 těžký fail.
Uživatelský avatar
Resurrection
Příspěvky: 5415
Registrován: 26. 9. 2006, 11:34

Re: Vhodnost DrDII pro nováčky

Příspěvek od Resurrection »

Pred 14 dny jsem zahojoval novou skupinu, kde DrD2 nikdo neznal. Uvod trval asi 15 minut, vsichni se chytli uplne bez problemu a chvalili to velice velmi. Tradicni (mensi) problem mel akorat jeden clovek odkojeny na DrDo.
Secrets are power.
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Vhodnost DrDII pro nováčky

Příspěvek od eerieBaatezu »

Já, když jsem poprvé hrál Shadowrun 2e, tak jsem tvorbou postavy strávil asi tak tejden. $lol$
1,5 hodiny na 7 lidí + vysvětlení pravidel je úplný nic. $D
Resurrection píše: 18. 7. 2018, 09:49 Tradicni (mensi) problem mel akorat jeden clovek odkojeny na DrDo.
Co mu neštimovalo? :D
Obrázek
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Vhodnost DrDII pro nováčky

Příspěvek od Jerson »

15 minut je mnohem lepší čas než hodina a půl, i když jsi určitě nevysvětlil víc než základ pravidel a měl jsi připravené postavy, nebo ne?
Eerie píše:Já, když jsem poprvé hrál Shadowrun 2e, tak jsem tvorbou postavy strávil asi tak tejden. $lol$
Jenže to bylo v době, kdy už jsi byl zažraný hráč RPG a nebyl jsi v pozici člověka, který má na výběr mnoho jiných, rychlejších způsobů skupinové zábavy.
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Vhodnost DrDII pro nováčky

Příspěvek od eerieBaatezu »

Ale tak já nerozporuju, že čím rychlejší, tím lepší. Jen dávám kontrast ke srovnání.
Obrázek
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Vhodnost DrDII pro nováčky

Příspěvek od York »

eerieBaatezu píše: 18. 7. 2018, 10:20Ale tak já nerozporuju, že čím rychlejší, tím lepší.
A to já zas klidně jo. Taky docela vážně krčím obočím, pokud někdo chce brát tříhodinový sprint jako benchmark pro porovnávání RPGček.


Kdybyste řekli: Pokud děláte RPGčko stavěné explicitně na tříhodinové oneshoty, tak hodina a půl tvorby postavy je těžce mimo, tak žádné námitky mít nebudu.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Vhodnost DrDII pro nováčky

Příspěvek od ShadoWWW »

York píše:Kdybyste řekli: Pokud děláte RPGčko stavěné explicitně na tříhodinové oneshoty, tak hodina a půl tvorby postavy je těžce mimo, tak žádné námitky mít nebudu.
No přímo na hlavní stránce DrD2 se píše

(zvýrazněno mnou)
Hrát Dračí doupě můžete v pokoji u stolu, ve vlaku, o přestávce ve škole, u táboráku, zkrátka kdekoliv.
Z tohoto pohledu je hodina a půl tvorby postavy ukrutně moc.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
trajda
Příspěvky: 1043
Registrován: 1. 6. 2015, 22:11

Re: Vhodnost DrDII pro nováčky

Příspěvek od trajda »

Na opengamingu obvykle hrajeme piratskou verzy. Bez zvlastnich schopnosti, bez manevru - priprava 5-10 minut, asi 40 minutovy sezeni. A spoustu lidi jsme takovym zpusobem uz naverbovali.

Vysvetleni kompletnich pravidel za 1 a pul hodiny mi prijde v poradku, zvlaste, kdyz chces vysvetlit vsechno vcetne vyroby pasti, leceni jizev a esenci. Me napriklad trva 1 a pul hodiny vysvetlit pravidla pruvodcum, u kterych se ocekava, ze pravidla davno znaji. Ale takova veta je kompletne irelevantni, protoze nevypovida o tom, co vsechno jsme tam probiraly. Takze porovnavat zda 1 a pul hodiny je malo nebo 20 minut moc je ztrata casu, protoze nemuzeme porovnat, co vsechno se tam probiralo...
Uživatelský avatar
Resurrection
Příspěvky: 5415
Registrován: 26. 9. 2006, 11:34

Re: Vhodnost DrDII pro nováčky

Příspěvek od Resurrection »

Jerson píše: 18. 7. 2018, 10:16 15 minut je mnohem lepší čas než hodina a půl, i když jsi určitě nevysvětlil víc než základ pravidel a měl jsi připravené postavy, nebo ne?
Jen zaklad a postavy jsem nemel.

Vytvorit postavu je celkem trivialni: rozdel 3 levely mezi 6 povolani, vyber rasu, jmeno, povahovy rys a 3 zvlastni schopnosti.

Nastesti skoro vsechno od dovednosti pres manevry po vybaveni je v podstate volitelne a ke hre to vylozene nepotrebujes. Kdyz uz si neco odehrajes, zacnes to pouzivat celkem intuitivne, ale na zacatku je zbytecne tim ztracet cas.

Pokud samozrejme nekdo hraje RPG stylem, ze musi vysvetlit detailne kazde obskurni pravidlo, pak to samozrejme muze byt na 1,5 hodiny i dyl. Ale to ovsem neni problem tech pravidel, at uz by byla sebeslozitejsi. :D
eerieBaatezu píše:Co mu neštimovalo? :D
Klasicka neschopnost pochopit rozdil mezi "zamer" a "akce". V DrDo, DnD, Pathfinderu - obecne v nenarativnich hrach - hrac vyhlasuje akci a PJ/PH/DM/whatever sdeluje vysledek:

"Utocim na nej."
*hod kostkou*
"Zranil si ho za 7 zivotu".

V DrD2 je to:

"Seknu ho, aby upustil zbran"
*hod kostkou*
Pokud uspech: "Seknul jsem ho pres predlokti, az upustil zbran a druhou rukou si zranenou ruku chytil"
Pokud neuspech: "Pokusil jsem se ho seknout do ruky, ale moji ranu odrazil.
Pokud vycerpani: "Seknul jsem ho sice do ruky, az upustil zbran, ale mec se v rane zasekl a skubnutim mi ho vytrhl, takze jsem prisel i o svou."

Jednak je pro lidi odkojene na tom prvnim vymyslet zamer a ne jen akci (novacci s tim nemaji sebemensi problem), coz pak souvisi s tim, ze tezko popisuji vysledek sve akce (jak ten zamer dopadl), protoze to za ne obvykle dela nekdo jiny.

Ale zvykli si zatim vsichni, se kterymi jsem hral a nadseni bylo zatim vzdy univerzalni. :-)
Secrets are power.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16377
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Vhodnost DrDII pro nováčky

Příspěvek od MarkyParky »

ShadoWWW píše:Z tohoto pohledu je hodina a půl tvorby postavy ukrutně moc.
Tak zpátky do základní školy na slovní úlohy s přirozenými čísly.

Zadání:
Erevan měl 5 hráčů*, každý hráč měl jednu postavu. Erevan nejprve vysvětloval pravidla a potom tvořil postavy jednu po druhé celkem 90 minut.

Otázka:
Jak dlouho mu trvalo vytvořit postavu, pokud vysvětloval pravidla 10 minut?
Jak by se tento čas změnil, kdyby ty pravidla vysvětloval 15 minut? 20 minut? 5 minut? Kdyby je nevysvětloval vůbec a celou dobu jenom tvořil těch 5 postav?

* Možná taky 7. Nevím, jestli ti dospělí taky hráli, nebo jen byli doprovod a děckám radili.



To, že Erevan by asi udělal líp, kdyby přišel na ten oneshot s částečně nebo plně předpřipravenými postavami, aby ta děcka mohla rovnou hrát je jiná věc. Ale nedělejme z komára velblouda pomocí zkreslování výroků a ohýbání matematiky.

Stejně jako to povídání z webu mluví o tom, že se DrDII dá hrát o přestávkách. Nikdo tam netvrdí, že se má odehrát od prázdného papíru k dohranému dobrodružství za jedinou přestávku.


A ještě abychom si udělali představu o standardu, dejme si to do srovnání s nejmenovaným "nejhranějším RPG světa" v jeho páté edici. Když mi byla představována, tak jsme tvorbou 4 postav jednu po druhé strávili skoro 4 hodiny. Pak přišlo ve třetí scéně TPK kvůli tomu, že jsme jako nováčci neodhadli, co ty naše postavy zvládnou a potom znovu k prázdným deníkům a ..... ehm ehm... no, nebojte, znova jsme ty postavy nedělali, naštěstí šli náhodou kolem 4 bratranci našich postav, co měli náhodou úplně stejné parametry...
Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě II“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 hostů