[DrDII:Nezkušená družina] Brněnská parta začátečníků

Oficální diskuze k nové generaci DrD, vydané v roce 2011.

Moderátoři: Bouchi, Pieta, Charles

Odpovědět
Arten_CZ
Příspěvky: 762
Registrován: 23. 7. 2009, 08:30

Re: [DrDII:Nezkušená družina] Přílíš mnoho hráčů a hráček

Příspěvek od Arten_CZ » 20. 3. 2016, 20:44

Já jsem také názoru, že vést hru v DrD2 je výrazně obtížnější než ji vést například v D&D nebo Fate. Důvod, proč je to obtížnější, vidím v několika věcech.
1) V DrD2 se vše děje a vyhodnocuje současně. Přijde mi, že postupné hlášení a vyhodnocování akcí je výrazně jednodušší a intuitivnější.
2) V DrD2 je třeba volit nejen fikci, ale volit k ní i mechaniku. Zatímco v jiných hrách bývá možná mechanická interpretace jen jedna, v DrD2 je spousta dílčích mechanických prvků, kterými jde popsat tentýž výsledek, a proto se velice těžko hledají typické situace/příklady.
3) V DrD2 je volnost v hlášení akcí, ale přílišná restrikce v popisu a interpretaci výsledků/následků. Hledat výsledek, který bude všem vyhovovat, bude "spravedlivý" a přitom hru někam posune je velice složité a neintuitivní.

Jsem přesvědčen, že vést hru ve více hráčích je složitější, ale vést hru ve více hráčích v DrD2 je diametrálně obtížnější, než vést hru ve více hráčích ve Fate nebo D&D.

Já hraju ve dvou pravidelných skupinách. V jedné nás je 7+1. Do skupiny jsem přišel před vánocemi. Ve skupině se od GC pokoušeli hrát DrD2, ale neskutečně jim skřípalo. Byl jsem přítomen tří celodenních sezení, kde jsme se domluvili, že DrD2 se pro naši hru naprosto nehodí. Většina pro nás "běžných" situací se nám zdála v DrD2 neřešitelná. Vždy jsme skončili u "raději si to odhadneme, než abychom se trápili pravidly". Nyní hrajeme 4. sezení ve Fate a vše běží jak na drátkách, nad mechanikou jsme se nepozastavili ani jedou a hra perfektně odsýpá. Fate znají z mého 15ti minutového výkladu, nikdo ho nečetl. Dva lidé četli Fate Rozcestí.

Ve druhé skupině je nyní shodou okolností nový hráč, který má praktické zkušenosti z RP hraní WOW (WOW, kde se ale převážně povídá), ale stolní rpg hrál párkrát kdysi dávno a nikdy hru nevedl. Hrajeme v počtu 4+1. Po první hře (2 sezení, D&D5e) přišel s nápadem, že má skvělý příběh, ale nezná pravidla. Tak jsme se domluvili, aby pravidla vůbec neřešil, aby si u každé důležité postavy jen napsal, v čem je dobrá a v čem špatná a případně, co umí výjimečného a šlo se hrát. Už vede druhé sezení v FC, pravidla Fate nikdy nečetl, přímo při hře jsme mu v dané situaci řekli, co a jak se má házet a proč a vše běží bez problémů.

Jsem proto přesvědčen, že pravidla dělají strašně moc, proto si myslím, že rada - zkus jiná pravidla - je více než prospěšná. Osobně se považuju za člověka, co hraje už roky a zná spousty systémů, ale žádný mi nepřišel na vedení hry a na hraní tak neintuitivní jako právě DrD2.

Uživatelský avatar
mal.kin
Příspěvky: 188
Registrován: 18. 3. 2016, 06:23
Bydliště: Brno

Re: [DrDII:Nezkušená družina] Přílíš mnoho hráčů a hráček

Příspěvek od mal.kin » 21. 3. 2016, 07:27

Děkuji přátelé za rady, ale nerozbíhejte zde prosím flame o tom, jaký systém je lepší. Prostě hrajeme DrD 2 a basta :D deal with it 8)
Líbí se mi přesně to, co tady někdo už řekl. Na pižlání nějakých health pointů mám hry na compu, můžu si zapnout Baldury potažmo Neverwinter. (shit to bych fakt měl) Navíc i jedna členka naší party už prohlásila, že proto si vybrala DrD 2, protože nechtěla pořád jen bezdůvodně něco zabíjet :) ano blbé přirovnání, věřím, že se dá dělat i něco jiného, ale nevím proč, mám DrD 1,6 nebo D&D spojené převážně s hack n slash akcemi.

Konec o systémech a prosím už to ani neřešte, rád bych toto vlákno v budoucnu dál využíval pro rady zkušených. Nezlobte se, že ignoruji dotazy k pravidlům, ale jak už zaznělo, v těchto pravidlech může nastat takových situací, že vám ani těch pomalu 300 stran dotazů k pravidlům nemusí pomoct najít to, co hledáte.

Včera jsme měli první sezení ve složení 2 holky, jeden klučina a ja jako vypravěč. Bylo to úplně o něčem jiném. Nemluvě o tom, že jsme seděli v kanclu, takže byl klid, spousta místa a jen my, nikdo nás nerušil. Hru jsem připravil během týdne a při zjednodušené hře (bez manévrů a ZS) jsem předpokládal, že bychom to za 4-5 hodin mohli dohrát, což se nám nakonec povedlo. Vymyslel jsem pouze zápletku, takže jsem počátek spíše četl, ale aspoň to pomohlo každého rychle dostat do hry.
Otvírák byl podle jedné z rad tady na fóru, kdy jsem hráče hodil do nějaké situace ve třech časových rovinách. Každý měl svůj spotlight. Teprve po nějakém čase dostávali informace, proč jsou na onom místě a proč je spoutaná a jeho kolega je držen u stěny chlapem s nožem, který mu vyhrožuje. Proč je třetí osoba v domě nějakého hobita, který na ni může oči nechat :)
Větší část jsem hráče vedl lineárně a nedostali moc možnost na vybočení, ale občas překvapili a musel jsem reagovat. Ale celkový dojem snad nepůsobil, že postavy někam tlačím. Musel jsem hráče poprosit, aby nevyužil dovednost lovce, pro připoutání zvířete, protože jsem na to pravidlově nebyl připravený, za jiných okolností, bych to dovolil a pro finální střet bych akorát přidal další NPC, aby to neměli tak jednoduché.

Teď poprosím nějaké zkušené znalce pravidel o kontrolu, jestli jsem vše udělal správně:
Výzva-hlásil jsem docela často, protože hráči byli často sledováni. Vždy jsem nejprve zahlásil ohrožení a poté, jaký účinek z toho plyne, tedy zda je to smrtelné nebezpečí, či postavě nejde přímo o život. Aby hráč věděl, zda se v případě neúspěchu vyčerpat. Jaké příklady výzvy ještě můžete doporučit a jak často s ní pracovat?

Zkouška-byla jich celá řada. Nejvíce jich podstupovala naše kejklířka, která běžně flirtovala se strážným, snažila se něco schovat na těle či hledala mezi skupinou žebráků svého informátora.
Nevěděl jsem, jak pravidlově zahrát tohle: Hráčka kejklířky spolu s hráčem lovce, který bohužel má povahový rys rebel prochází jížní bránou města. Jelikož je noc, není u brány do čeho píchnout, takže strážný začne flirtovat s kejklířkou a ptá se je na cestu. Zahraje to tak, že vede elfa do vedlejší vesnice, kde za něj dostane zaplaceno. (neřešili jsme postavení elfů) Strážný by ji to sežral, ale lovec si neodpustil nějakou uštěpačnou poznámku o rasistech, čímž naštval strážného, ale do toho rychle zasáhla kejklířka, která v rámci dovednosti herectví chtěla lovce připravit na to scénku. Její záměr bylo mrknout na lovce a zahrát kopnutí mezi nohy. Vyhodnotil jsem to jako zkoušku s ohrožením 2 pro kejklířku, že v případě neúspěchu opravdu zasáhne lovce do koulí. Zpětně si říkám, že lovec si měl na herectví asi házet taky, nemám pravdu?
Střety-těch tolik nenastalo, spíš se vstupovalo přímo do konfliktu
Konflikt-tady prostě plavu ve výkladu pravidel. Situace, kdy hromotluk má iniciativu a hlásí akci proti kejklířce, ta hlásí protiakci, aby si snížila ohrožení tím, že vyšplhá na strom. (uspěje kejklířka) v boji mají iniciativu další 2 npc a 2 hráči. Vyhodnocuji fikčně už co se stalo v tuto chvíli? Pokračuje lovec schovaný na stromě, který se před soubojem připravil a čekal na protivníka. Ohrožení 1 za přípravu. Může v takové situaci útočit s nějakým záměrem na hromotluka? jak to fikčně bude vypadat? Jak poté mohu řešit, když například kejklířka zhlási protiakci proti hromotlukovi a také lovkyně na stromě proti hromotlukovi? Asi v tom mám krapet guláš.

My to však s nějakým zjednodušením a doporučením hlásit jednoduché a delší akce (dík za rady kluci) zvládli. Lidem se děj a příběh líbil. Líbila se jim taky odměna v podobě 30 grošů na závěr, které si rozdělily.
Herní pub Mystica - Facebooková stránka čajovny/pubu Mystica v Brně. Skvělé místo pro deskovky a RPG
Společenstvo kulaté kostky - Facebooková skupina RPG hráčů nejen z Brna

MarkyParky
Příspěvky: 7002
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: [DrDII:Nezkušená družina] Přílíš mnoho hráčů a hráček

Příspěvek od MarkyParky » 21. 3. 2016, 09:57

mal.kin píše: Vždy jsem nejprve zahlásil ohrožení a poté, jaký účinek z toho plyne, tedy zda je to smrtelné nebezpečí, či postavě nejde přímo o život. Aby hráč věděl, zda se v případě neúspěchu vyčerpat.
Tohle je v uzavřené hře správně.
mal.kin píše: Jaké příklady výzvy ještě můžete doporučit a jak často s ní pracovat?
Tak výzvy obecně se použijí kdykoliv, kdy je iniciativa na straně prostředí - tzn. různé pasti, jedy, přírodní jevy a podobně.

Četnost záleží vyloženě na prostředí, ve kterém hrajete. Při pokusu vykrást zapastěné zlatnictví / při průchodu horským průsmykem ve vánici po povrhcu zamrzlého potoka v oblasti častého výskytu lavin to bude hodně často.

A stejně tak mohou být zápletky, při kterých skoro výzvy nevyužijete, protože všechno bude pořád v rukou postav nebo CPček a vše budou zkoušky nebo střety.
mal.kin píše: Hráčka kejklířky spolu s hráčem lovce, který bohužel má povahový rys rebel prochází jížní bránou města. Jelikož je noc, není u brány do čeho píchnout, takže strážný začne flirtovat s kejklířkou a ptá se je na cestu.
Chválím ... :o), takovéhle neotřelé "útoky" ze strany CPček jsou fajn...
mal.kin píše: Zahraje to tak, že vede elfa do vedlejší vesnice, kde za něj dostane zaplaceno. (neřešili jsme postavení elfů) Strážný by ji to sežral, ale lovec si neodpustil nějakou uštěpačnou poznámku o rasistech, čímž naštval strážného,
... a obnovil si zdroj za vnese ní komplikace skrze povahový rys ....
mal.kin píše: ale do toho rychle zasáhla kejklířka, která v rámci dovednosti herectví chtěla lovce připravit na to scénku. Její záměr bylo mrknout na lovce a zahrát kopnutí mezi nohy. Vyhodnotil jsem to jako zkoušku s ohrožením 2 pro kejklířku, že v případě neúspěchu opravdu zasáhne lovce do koulí.
Hezký neúspěch ;o)
mal.kin píše: Zpětně si říkám, že lovec si měl na herectví asi házet taky, nemám pravdu?
Odpověď je celkem jednoduchá
... přišlo vám, že bylo na oklamání stráže potřeba, aby oba podali věrohodný herecký výkon? Pak by si měli hodit oba a oba uspět nebo se aspoň vyčerpat.
... přišlo vám, že stačilo, aby uspěla kejklířka a strážcovo podezření odpadne? Pak stačí hod kejklířk.y
mal.kin píše: Situace, kdy hromotluk má iniciativu a hlásí akci proti kejklířce, ta hlásí protiakci, aby si snížila ohrožení tím, že vyšplhá na strom. (uspěje kejklířka) v boji mají iniciativu další 2 npc a 2 hráči.
Nejlepší by bylo, kdybys nadhodil průběh celé scény a rozebrali bychom si jí...

Z toho mála, co jsi uvedl, jsem pochopil, tak máš na scéně:
- Hromotluka + 2 další NPC
- Kejklířu, Lovce na stormě + 1 další PC

Iniciativu vyhrál Hromotluk. Hlásí třeba akci "chytnu kejklířce obě ruce a tím jí zvednu Ohrožení". Kejklířka hlásí protiakci "Vyšplhám na strom, abych si Ohrožení snížila".
mal.kin píše: Vyhodnocuji fikčně už co se stalo v tuto chvíli?
Doufám, že správně chápu dotaz - ptáš se, jestli hned po vyhodnocení střetu Hromotluk/Kejklířka už se do fikce zapsalo, že kejklířka vylezla až nahoru na strom?

Nejsprávnější odpověď je, že už v tuhle chvíli je ve fikci zapsáno, jak kejklířka leze natolik dobře, že Hromotluk už jí v tom nedokáže zabránit, maximálně se může vyčerpat (např. začít lézt za ní), aby si nesnížila Ohrožení. Tzn. zjednodušeně řečeno, odpověď zní v zásadě ANO.
mal.kin píše: Pokračuje lovec schovaný na stromě, který se před soubojem připravil a čekal na protivníka. Ohrožení 1 za přípravu.
Může v takové situaci útočit s nějakým záměrem na hromotluka?
Samozřejmě může. A protože hromotluk už odehrál svou akci z iniciativy, tak si bude muset vybrat - buďto si zaplatí manévr Obrana a bude dělat protiakci, anebo to nechá lovci na zkoušku.
mal.kin píše: jak to fikčně bude vypadat?
To přeci záleží na tom lovci - co se rozhodne použít. Může tŕeba začít střílet - a k hodu si přičte úroveň lovce. Může na hromotluka skočit a začít ho tlouct pěstmi - a přičte si úroveň bojovníka. Může zkusit třeba napodobit řev rozzuřeného medvěda a přičíst si lovce. A nebo po něm může začít házet šišky a přičíst si úroveň kejklíře. A až jednou bude na vysokém levelu, třeba bude moct zapískat na píšťalkou a přimět magií dřeva strom, aby hromotluka chytil větvemi.

Každá z těch akcí bude mít jiný důsledek na další průběh v příběhu. Jak bude ta která akce vypadat, to záleží na hráči, který ji provádí - a nejlepší je, když si to i sám popíše. Pak si jenom přičte k hodu to povolání, které nejvíce odpovídá tomu, co ve fikci provádí.
mal.kin píše: Jak poté mohu řešit, když například kejklířka zhlási protiakci proti hromotlukovi a také lovkyně na stromě proti hromotlukovi?
Jako že by oba dva reagovali najednou?

Hodí si všichni tři, každý podle toho, co dělal. Například:
- Hromotlik na chycení kejklířky - to má v charakteristice
- Kejklířka na lezení na strom - to je kejklíř
- A lovkyně střelí hromotluka do nohy - to je lovec

Potom začnete vyhodnocovat od nejvyššího - ten vždy popíše, jak vyhrál a druhá strana se rozhodne, zda se vyčerpá, nebo ne. Nabídnu pár příkladů možných výsledků - neber je jako dogma - hráči mají hodně fantazie a mohou klidně vymyslet něco jiného. Ale základ bude podobný.

Pořádí hodů:
Kejklířka > Hromotluk > Lovkyně
- Kejklířka vyleze na strom a sníží si Ohrožení
- Hromotluk si vybírá, zda to nechá projít, anebo se vyčerpá
-- Vyčerpání tady může být např. to, že poleze za ní na strom, aby si Ohrožení nesnížila
- Hromotluk sám už neuspěl, ale má víc, než lovkyně - takže ta ho netrefila a šíp skončil vedle jeho nohy v zemi.


Lovkyně > Hromotluk > KejklÍřka
- Lovkyně trefila hromotluka do lýtka a to ho zastavilo.
- Hromotluk si vybírá, zda to nechá projít, anebo se vyčerpá
-- Vyčerpání tady může být např. to, že šíp je jen škrábl a navzdory bolesti postupuje dál
- Hromotluk sám už neuspěl a kejklířku nechytil, má ale víc než ona. To znamená, že jí se také nedaří na strom vylézt a pořád zápasí se spodními větvemi.

Lovkyně > KejklÍřka > Hromotluk
KejklÍřka > Lovkyně > Hromotluk

Tyhle dva jsou podobné, jen se prohodí pořadí:
- Lovkyně trefila hromotluka do lýtka a to ho zastavilo.
- Hromotluk si vybírá, zda to nechá projít, anebo se vyčerpá
-- Vyčerpání tady může být např. to, že šíp je jen škrábl a navzdory bolesti postupuje dál
- Kejklířka vyleze na strom a sníží si Ohrožení
- Hromotluk si vybírá, zda to nechá projít, anebo se vyčerpá
-- Vyčerpání tady může být např. to, že poleze za ní na strom, aby si Ohrožení nesnížila
- Hromotluk má nejmíň, takže nedokázal kejklířku chytit.

Hromotluk >Lovkyně > KejklÍřka
Hromotluk > KejklÍřka > Lovkyně

Jsou zase podobné:
- Hromotluk má nejvíc, takže šíp ho minul a on chytil kejklířku a zvedl jí Ohrožení.
- Kejklířika neuspěla, takže se nedostane na strom. Může se ale vyčerpat a pospat, jak se hromotlukovi s modřinou vytrhla.
- Lovkyně neuspěla, takže nedokáže hromotluka trefit. Může se ale vyčerpat a třeba popsat, jak seskočila ze stromu a vytrhla hromotlukovi kejklířku z držení. všimni si, že lovkyně se na jednu stranu může vyčerpat a pomoct kamarádce, na druhou stranu pak popis musí být takový, aby opravdu zabránil důsledku jinak vítězné akce Hromotluka.


Doufám, že pomohlo. Pokud ne, rozepiš trochu lépe scénu.
DrDII se dobře vysvětluje a dobře funguje na konrkétních situacích.
Naopak u DrDII je velmi obtížné dávat nějaké generické univerzální rady, protože na situaci hrozně moc záleží.

Uživatelský avatar
mal.kin
Příspěvky: 188
Registrován: 18. 3. 2016, 06:23
Bydliště: Brno

Re: [DrDII:Nezkušená družina] Přílíš mnoho hráčů a hráček

Příspěvek od mal.kin » 21. 3. 2016, 18:57

Wow, ani jsem nečekal, že to někdo tak krásně rozebere.
Ok popíšu situaci. Na scéně jsou tři HP kejklířka, která bohužel skončila jako návnada. Lovkyně na stromě připravená kdykoliv vystřelit a lovec, schovaný s hromádkou kamení za stromem a s nožem u pasu. Do lesa vstupují 2 lapkové a hromotluk. Zahlásím, že když vidí tři chlípníci krásnou kejklířku (idol mužů), okamžitě na ni dostanou chuť a zapomenou, proč se vůbec do lesa vydali. Začíná hod na iniciativu. Schovaným a připraveným postavám stanovím ohrožení 1 za přípravu. Kejklířka a NPC mají 2. Iniciativu vyhrává hromotluk, zahlásí akci, že ji chce srazit svou vahou a setrvačností na zem a zvýšit ji ohrožení. Kejklířka zahlásila protiakci s tím, že se tomu chce vyhnout únikem na strom, což se ji taky povede v hodu.
Tady však nevím, co ostatní hráčské postavy mohou dělat. Můžou ostatní HP hlásit ve stejnou chvíli protiakce? v případě tedy jaké protiakce? Vyhodnocování proběhne jakože hromadně? Že se vyhodnotí nejvyšší účinek asi chápu správně, ale jak se to vyhodnotí fikčně? To musím kalkulovat s akcí každého?
Pokračuju dál, iniciativu má lovkyně na stromě. Hromotlukova a kejklířina akce tedy už proběhla a mohl jsem ji tedy fikčně zohlednit nebo musím čekat co udělají ostatní a až na úplná závěr dokreslit scénu? Z toho i vyplívá, jestli lovkyně může nyní, když má iniciativu zahlásit akci proti hromotlukovi (nehrajem s manévry zatím) a jak by to fikčně vypadalo? událo by se to až poté, co hromotluk běžel ke stromu? to mi z pohledu času přinde poněkud komické, protože to by měla lovkyně reflexy lenochoda.
Z toho vyplývá, že hlavně výklad fikce a kdo kdy může na koho hlásit akce, mi dělá největší starosti.
Herní pub Mystica - Facebooková stránka čajovny/pubu Mystica v Brně. Skvělé místo pro deskovky a RPG
Společenstvo kulaté kostky - Facebooková skupina RPG hráčů nejen z Brna

Rodario
Příspěvky: 371
Registrován: 11. 3. 2015, 06:46

Re: [DrDII:Nezkušená družina] Přílíš mnoho hráčů a hráček

Příspěvek od Rodario » 21. 3. 2016, 21:12

mal.kin píše:Wow, ani jsem nečekal, že to někdo tak krásně rozebere.
Ok popíšu situaci. Na scéně jsou tři HP kejklířka, která bohužel skončila jako návnada. Lovkyně na stromě připravená kdykoliv vystřelit a lovec, schovaný s hromádkou kamení za stromem a s nožem u pasu. Do lesa vstupují 2 lapkové a hromotluk. Zahlásím, že když vidí tři chlípníci krásnou kejklířku (idol mužů), okamžitě na ni dostanou chuť a zapomenou, proč se vůbec do lesa vydali. Začíná hod na iniciativu. Schovaným a připraveným postavám stanovím ohrožení 1 za přípravu. Kejklířka a NPC mají 2. Iniciativu vyhrává hromotluk, zahlásí akci, že ji chce srazit svou vahou a setrvačností na zem a zvýšit ji ohrožení. Kejklířka zahlásila protiakci s tím, že se tomu chce vyhnout únikem na strom, což se ji taky povede v hodu.
Tady však nevím, co ostatní hráčské postavy mohou dělat. Můžou ostatní HP hlásit ve stejnou chvíli protiakce? v případě tedy jaké protiakce? Vyhodnocování proběhne jakože hromadně? Že se vyhodnotí nejvyšší účinek asi chápu správně, ale jak se to vyhodnotí fikčně? To musím kalkulovat s akcí každého?
Pokračuju dál, iniciativu má lovkyně na stromě. Hromotlukova a kejklířina akce tedy už proběhla a mohl jsem ji tedy fikčně zohlednit nebo musím čekat co udělají ostatní a až na úplná závěr dokreslit scénu? Z toho i vyplívá, jestli lovkyně může nyní, když má iniciativu zahlásit akci proti hromotlukovi (nehrajem s manévry zatím) a jak by to fikčně vypadalo? událo by se to až poté, co hromotluk běžel ke stromu? to mi z pohledu času přinde poněkud komické, protože to by měla lovkyně reflexy lenochoda.
Z toho vyplývá, že hlavně výklad fikce a kdo kdy může na koho hlásit akce, mi dělá největší starosti.
Předně, při každé zkoušce nebo střetu si vždycky nejdříve vyjasněte fikční následky úspěchu a neúspěchu, jak to vyjádřit mechanicky řešte až pak.

Co se týče toho střetu:

Takže je to takhle:

1) Hromotluk hlásí akci, chce srazit kejklířku na zem (určitě to za mechanický efekt může být zvýšení ohrožení) a když vyhraje, tak ji srazí na zem.

2) Ostatní postavy hned potom mohou na hromotluka taky reagovat, protože hned jak někdo zahlásí akci tak všechny ostatní postavy mohou hned na tu akci zahlásit protiakce (pokud ještě tedy ještě nevyčerpali svoji akci nebo nemají příslušnou ZS a použijí manévr obrana). Prostě řekneš, že Hromotluk ohlašuje akci povalení Kejklířky na zem a zeptáš se všech, jestli mu v tom chtějí zabránit protiakcí a použít tak na to svou akci (jelikož nepoužíváte manévry ani ZS, tak to ani jinak nejde). Ta protiakce musí být fikčně uvěřitelná a její případný úspěch musí nějak zabránit akci hromotluka. Ti co se rozhodli na hromotluka reagovat se tedy stávají účastníky střetu a ti ostatní zatím jakože "nic nedělají", střetu se neúčastní.

Kejklířka určitě hlásí protiakci na hromotlukovu akci, nechce se nechat srazit na zem a tak řekne, že její postava se pokouší vylézt na strom dřív, než jí hromotluk může chytit a srazit na zem (a snížit si tak ohrožení).

Takže, řekněme že lovkyně na stromě chce hromotlukovi střelit šíp do nohy a tak mu znemožnit kejklířku chytit (chce mu způsobit jizvu). Lovec v křoví tedy bude imitovat řev medvěda a tak na sebe chce upoutat hromotlukovu pozornost, aspoň na okamžik, aby měla kejklířka dost času vylézt na strom než se hromotluk vzpamatuje (třeba zvýšení ohrožení hromotluka, ale klidně ta akce nemusí mít žádný mechanický následek. Hlavně kdyby třeba bojovníkovi skřet se sekerou chtěl useknout hlavu a bojovník by to ránu chtěl vykrýt štítem, tak by to ohrožení nejspíš nesnížilo, protože bojovníkovu situaci by to nijak nevylepšilo a jen by to zabránilo jejímu zhoršení, tedy "pasivní protiakce". To je na průvodci jak to vyhodnotí).

Ti dva lapkové na Kejklířku ani dva Lovce nemohou hlásit žádné protiakce, protože na protiakce nelze hlásit další protiakci. Mohli by reagovat protiakcí na Hromotluka, ale to by mělo smysl jenom kdyby mu chtěli v chycení Kejklířky zabránit, takže to zřejmě neudělají.

Takže střet je mezi Hromotlukem, Kejklířkou, Lovcem ve křoví a Lovkyní na stromě. Hromotluk je ve střetu se všemi ostatními a tedy musí všechny přehodit, aby uskutečnil svůj záměr. Takže to bude mít o hodně těžší, než kdyby si oba lovci šetřili akci a nereagovali a hromotluk by tedy byl ve střetu pouze s kejklířkou.

Řekneme, že hromotluk má nejnižší hod. V tom případě kejklířka vylezla na strom, lovec hromotluka vyděsil a lovkyně mu střelila šíp do nohy, v pořadí podle toho, kdo měl vyšší hod. Takže kejklířce se snížilo ohrožení a má výhodnou pozici, lovec hromotlukovi zvýšil ohrožení a lovkyně mu způsobila tělesnou jizvu (takže za kejklířkou jen tak lehce na ten strom nevyšplhá).

Hromotluk se samozřejmě může vyčerpat, ale vyčerpál by se proti každé té protiakci zvlášť. Takže by se mohl třeba vyčerpat proti akci lovkyně aby neměl tělesnou jizvu a fikčně to může vypadat třeba tak, že to zranění není tak velké, jak původně vypadalo a že pro tak velkého a silného chlapa je to jen škrábnutí, i když to pekelně bolí.

Kdyby se protiakce hráčů na hromotluka navzájem vylučovaly a nemohly se oboje uskutečnit naráz, tak se stane jen akce toho, kdo si hodil víc.

Takže nejdřív se vyřeší střet/zkouška a jaký dopad to mělo na fikci, potom se jede dál.
Pokračuju dál, iniciativu má lovkyně na stromě. Hromotlukova a kejklířina akce tedy už proběhla a mohl jsem ji tedy fikčně zohlednit nebo musím čekat co udělají ostatní a až na úplná závěr dokreslit scénu? Z toho i vyplívá, jestli lovkyně může nyní, když má iniciativu zahlásit akci proti hromotlukovi (nehrajem s manévry zatím) a jak by to fikčně vypadalo? událo by se to až poté, co hromotluk běžel ke stromu? to mi z pohledu času přinde poněkud komické, protože to by měla lovkyně reflexy lenochoda.
Z toho vyplývá, že hlavně výklad fikce a kdo kdy může na koho hlásit akce, mi dělá největší starosti.
Pokud lovkyně zahlásila protiakci na hromotluka, tak svou jednu akci již použila a tedy již v tomhle kole další akci mít nebude. Kdyby na hromotluka nereagovala a kejklířku tak nechala, ať se s ním vypořádá sama, tak by pak mohla v pořadí své iniciativy ohlásit akci.

Tedy, kdyby po Hromotlukovi měl jít jeden z Lapků a až po něm by měla iniciativu Lovkyně, tak by nejdřív zahlásil akci Lapka a po vyhodnocení případného střetu/zkoušky by mohla Lovkyně hlásit akci ze své vlastní iniciativy (třeba rozsáhlou střelbu to těch dvou lapcích co jsou s hromotlukem).

Takže, řekněme že Lovkyně nereagovala na Hromotlukovu akci protiakcí, Kejklířka vyhrála střet s Hromotlukem a vyšplhala na strom. Takže teď může lovkyně třeba zahlásit smrtící akci vůči hromotlukovi (střelit mu šíp do srdce). Hromotluk už vyčerpal svoji akci a tedy již nemůže reagovat protiakcí bez toho, aby použil manévr Obrana. Ten by si zaplatil za 1 zdroj, pokud by třeba neměl štít (ten mu dává jeden zdarma).

Jelikož ještě nehrajete s manévry tak by na lovkyni nemohl reagovat a byla by to tedy pro lovkyni zkouška. V případě úspěchu by tedy byl hromotluk mrtvý a ani by se proti tomu nemohl vyčerpat (protože na ni nereagoval protiakcí), v případě neúspěchu by se lovkyně mohla vyčerpat pro automatický úspěch a tedy nepřátelský Hromotluk by byl pravděpodobně eliminován a jediný rozdíl by bylo v tom, jestli to Lovkyni stálo pár zdrojů nebo ne. Proto není moc dobrý nápad hrát bez manévru Obrana, protože boj proti přesile se tak stává skoro nemožným.

Kdybyste hráli s manévry, tak by si hromotluk za 1 bod Sudby zaplatil manévr obrana a řekl by, že se rychle schová za strom, aby byl krytý před střelbou lovkyně (snížení ohrožení). Kdyby měl štít, tak by mohl říct, že se při úprku za strom třeba kryje štítem a měl by manévr Obrana zadarmo (nemusel by platit sudbu).

Když vyhraje lovkyně tak se fikčně teda zohlední, že jej zasáhla předtím než se mohl skrýt za stromem, ale Hromotluk se už může vyčerpat a říct, že ta rána nebyla smrtelná a stále ještě může bojovat.
událo by se to až poté, co hromotluk běžel ke stromu? to mi z pohledu času přinde poněkud komické, protože to by měla lovkyně reflexy lenochoda.
Proto zahlásíte délku akcí, která dává smysl. Nebo to nějak jinak zdůvodnit. Třeba Lovkyně celou tu dobu mířila, aby se fakt trefila (akce mířím a až bude blízko tak vystřelím). Nebo nechtěla střílet proto, že se bála že trefí kejklířku.

Nebo neodpovídá délka akce situaci. Samozřejmě, jestli je ten strom třeba na druhé straně louky, tak protiakce kejklířky "běžím přes celou louku ke stromu a na ten vylezu, zatímco mě on honí a potom jsem v bezpečí" není správná, protože by to zabraňovalo ostatním jednat. Místo toho to bude "Vyhnu se mu a rozběhnu se ke stromu".

Takže místo toho, aby se kejklířka s hromotlukem naháněli po dobu jedné akce přes celou louku a ostatní by nemohli jednat to bude takhle: Hromotluk hrábne po Kejklířce a chce ji svalit na zem, ta se pokusí se vysmeknout z hromotlukova sevření a rozběhnout se ke stromu. Lovkyně může fikčně do Hromotluka střelit třeba v tom okamžiku, kdy se kejklířka vyhne hromotlukovu pokusu a šíp najde svůj cíl zrovna když se kejklířka rozběhne ke stromu.

Snad jsem to nevysvětlil až moc složitě. Jestli něco nechápeš tak řekni, já se to pokusím přeformulovat.

MarkyParky
Příspěvky: 7002
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: [DrDII:Nezkušená družina] Přílíš mnoho hráčů a hráček

Příspěvek od MarkyParky » 22. 3. 2016, 08:34

Rodariův příklad jak by to vypadalo, kdyby reagovali všichni protiakcí je v pořádku.
mal.kim píše: Tady však nevím, co ostatní hráčské postavy mohou dělat. Můžou ostatní HP hlásit ve stejnou chvíli protiakce?
Protiakci mohou hlásit:
- všichni, co ještě nehráli akci z iniciativy
- a z těch, co už odehráli akci z iniciativy to dále s použitím manévru obrana mohou být:
-- ti, kdo jsou akcí ohrožení
-- ti, kdo na tom mají nějaké ZS a jeho podmínky jsou naplněny,

Podmínka protiakce je, že:
- ruší původní akci zcela anebo alespoň zamezuje jejím důsledkům
- a smí ublížit nejvýše aktérovi původní akce
mal.kim píše: v případě tedy jaké protiakce?
Podmínka protiakce je, že:
- ruší původní akci zcela anebo alespoň zamezuje jejím důsledkům
- smí ublížit nejvýše aktérovi původní akce (a logicky mu nesmí pomáhat, když je to PROTIakce).
- a nesmí do střetu vtáhnout nové účastníky
mal.kim píše: Vyhodnocování proběhne jakože hromadně?
Ano. Všichni účastníci příslušného střetu si hodí najednou a pak se popíše výsledek podle výsledků
mal.kim píše: Že se vyhodnotí nejvyšší účinek asi chápu správně, ale jak se to vyhodnotí fikčně?
Vyhodnotí se to tak, že vezmeš nejvyšší hod a popíšete si (nebo vítěz si popíše) čeho měl dosáhnout a komu s nižším výsledkem zamezil v úspěšném dokončení akce. Pokud se to nějakému účastníkovi střetu nelíbí, tak ať se vyčerpá a popíše cca totéž, ale s pro něj akceptovatelným výsledkem. Viz moje příklady nahoře.

Ve velkých komplexních střetech se pak takhle jede od nejvyššího dolů, přičemž pokud někdo je náhodou na řadě podle kostek, ale už mu někdo s lepším výsledkem jeho akci zrušil, pořád ještě může popisovat, proč ti co jsou pod ním nebyli úspěšní...
mal.kim píše: To musím kalkulovat s akcí každého?
Nechápu, co znamená "kalkulovat"?

Měl bys počítat s tím, že každý může reagovat protiakcí. Ale zároveň každý má jen jednu akci/protiakci z iniciativy za kolo a tím pádem někteří hráči reagovat nebudou a budou si šetřit iniciativu na vlastní agendu.
mal.kim píše: Pokračuju dál, iniciativu má lovkyně na stromě. Hromotlukova a kejklířina akce tedy už proběhla a mohl jsem ji tedy fikčně zohlednit nebo musím čekat co udělají ostatní a až na úplná závěr dokreslit scénu?
Určitě ji fikčně zohledni. Možná ještě neuběhlo dost času na to, aby byla dokončena úplně, ale rozhodně už PROBÍHÁ a je známo jak dopadne.
mal.kim píše: Z toho i vyplívá, jestli lovkyně může nyní, když má iniciativu zahlásit akci proti hromotlukovi (nehrajem s manévry zatím) a jak by to fikčně vypadalo?
Může. Ale při tom samozřejmě respektuje výsledek předchozího vyhodnocovaného střetu. Takže pokud Hromotluk vyhrál a Kejklířku srazil, tak Lovkyně opravdu vystřelila pozdě.
mal.kim píše: událo by se to až poté, co hromotluk běžel ke stromu? to mi z pohledu času přinde poněkud komické, protože to by měla lovkyně reflexy lenochoda.
Ale ona nemá reflexy lenochoda, vždyť se sama rozhodla nereagovat na Hromotluka protiakcí a vyčkat, jak to dopadne...

Pokud chtěla střílet rovnou, pak to měla udělat v protiakci na Hromotluka.


Ještě poznámka na závěř.

Říkáš, že hrajete bez manévrů. Jsou dvě možnosti:
- buďto hrajte úplně bez nanévrů, ale pak nemůžete hrát konflikty s iniciativou. Jen oddělené, samostatné střety, volně provázané výší Ohrožení.

- a nebo, pokud chcete hrát s iniciativou, tak musíte zapojit do hry minimálně manévr Obrana (a je dobré ho doplnit manévrem Přesně, aby hráči měli s čím jednoduše taktizovat)

Uživatelský avatar
mal.kin
Příspěvky: 188
Registrován: 18. 3. 2016, 06:23
Bydliště: Brno

Re: [DrDII:Nezkušená družina] Přílíš mnoho hráčů a hráček

Příspěvek od mal.kin » 22. 3. 2016, 08:45

Děkuji za odpovědi, myslím, že už mi konečně vše dává smysl. Teď to ještě předat družině, která tápala ještě víc než já.
Jelikož to bylo úplně první dobrodružství, usoudil jsem, že v závěrečném konfliktu se budu soustředit na hlášení akcí a pravidlovou ukázku. Vždy jsem nazpomínal zmínit, že existuje manévr přesně a obrana, ale hráči měli problém se soustředit, jak vůbec hlásit akce a kdy, takže jsem to nechal zatím být. V plánu mám co nejdřív tyto manévry zařadit, protože hlavně bez obrany to bude hodně nesmyslný konflikt.
Herní pub Mystica - Facebooková stránka čajovny/pubu Mystica v Brně. Skvělé místo pro deskovky a RPG
Společenstvo kulaté kostky - Facebooková skupina RPG hráčů nejen z Brna

Arten_CZ
Příspěvky: 762
Registrován: 23. 7. 2009, 08:30

Re: [DrDII:Nezkušená družina] Přílíš mnoho hráčů a hráček

Příspěvek od Arten_CZ » 22. 3. 2016, 09:07

Pokud je to stále příliš složité, mohl bys družinu rozdělit po jednom hráči, s každým hrát v jiný den a pouštět na něj vždy jen jedno npc ;-)

Ne, teď vážně. Rozdělení skupiny lidí, se kterýma hrát chceš, kvůli složitosti pravidel, mi přijde jako nejextrémnější řešení, které jsi mohl udělat. Máš před sebou nejjednodušší situaci ve hře (dvě strany, protichůdné záměry, vše jasné) za použití nejjednodušší varianty pravidel (osekané na kost) a stejně už máš k téže situaci třetí dotaz. Přitom, když jsem začínal před hromadou let já, sešlo se nás 6 kamarádů ve věku +-13 let a začali jsme hrát. Hráli jsme dle pravidel DrD, což byla tehdy novinka. Nikdo nic o rpg nevěděl, ale nikdo se nepotřeboval v tak triviální situaci, jakou tu popisuješ, ptát. Snad ti ty rady pomohou a snad dokážeš brzy skupiny zase spojit do kupy, protože přijít o kamarády (což těm dvěma skupinám bohužel děláš) kvůli tomu, že vám nesedla pravidla, je fakt smutný...

MarkyParky
Příspěvky: 7002
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: [DrDII:Nezkušená družina] Přílíš mnoho hráčů a hráček

Příspěvek od MarkyParky » 22. 3. 2016, 09:19

Arten:
Obávám se, že smutný je tady něco jinýho :( ...

Uživatelský avatar
mal.kin
Příspěvky: 188
Registrován: 18. 3. 2016, 06:23
Bydliště: Brno

Re: [DrDII:Nezkušená družina] Přílíš mnoho hráčů a hráček

Příspěvek od mal.kin » 22. 3. 2016, 09:21

Nemyslím si, že bych potřeboval kritiku za to, že se na něco ptám. O takové komentáře tady určitě nestojím a ani se nechci pouštět do nějakého flamu, protože mi to přinde dětinské.
Hold se s tím musíš smířit, že například jsem pravidla četl jednou a to vzhledem k vytíženosti někdy 2 roky zpět. Letmo jsem si to připomněl před týdnem. Jsem typ člověka, který si raději nechá věci vysvětlit a svůj úsudek potvrdit. Máš s tím problém?
Pokud vidím správně, jsi asi jediný, kdo tady mamrá nad tím, že bych rozdělil skupinu. Nejsem zatím kamarádi, viděli jsme se podruhé v životě. Navíc hráči samotní potvrdili, že vzhledem k časovým možnostem jim vyhovuje hraní ve dvou skupinách. Navíc to skýtá obrovské výhody, pokud si přečteš, co psali předchozí ochotně radící členové fóra.
Takže do budoucna se prosím vyvaruj těchto zcestných poznámek.
Herní pub Mystica - Facebooková stránka čajovny/pubu Mystica v Brně. Skvělé místo pro deskovky a RPG
Společenstvo kulaté kostky - Facebooková skupina RPG hráčů nejen z Brna

Ecthelion (neprihlasen)

Re: [DrDII:Nezkušená družina] Přílíš mnoho hráčů a hráček

Příspěvek od Ecthelion (neprihlasen) » 22. 3. 2016, 09:24

mal.kin píše:Družinu asi rozdělím na dvě skupiny, které budou hrát po 14 dnech. 3(4)+1 s tím, že z počátku budu vypravěč u obou skupin a poté v jedné vypravěč a v druhé hráč. Navíc se můžou v průběhu kampaní hráči v družinách střídat, ale pozadí budou mít obě skupiny stejné. Asi se pouštím do těžké šílenosti, ale asi není jiná cesta.
Jen poznámka k tomuhle tématu... je to v zásadě taková multikampaň vedená jedním vypravěčem, což to hodně usnadňuje. Na Fóru jsme něco takového řešili tady, třeba tam pro tebe bude něco užitečného. :wink:

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 6914
Registrován: 31. 7. 2007, 13:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [DrDII:Nezkušená družina] Přílíš mnoho hráčů a hráček

Příspěvek od Quentin » 22. 3. 2016, 09:32

Nikdo nekritizuje, že se ptáš na foru. Všichni jsme vděční, že se tu něco děje, že můžeme někomu pomoct, občas z toho vypadne větší diskuze. Nic proti tomu.

Jen tu má mnoho lidí odpor k drd2. Vést drd2 pro čtyři lidi je přibližně stejně náročné jako vést hru v jiném systému pro sedm lidí. Proto ten smutek :D

V klidu se ptej dál, MarkyParky je fanatický zastánce poháněný naším pohrdáním a určitě ti dobře poradí, jak se s drd2 vypořádat. Přeji kvalitní hru!
Naposledy upravil(a) Quentin dne 22. 3. 2016, 09:45, celkem upraveno 2 x.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/

Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
Cor
Příspěvky: 879
Registrován: 26. 3. 2013, 10:10

Re: [DrDII:Nezkušená družina] Přílíš mnoho hráčů a hráček

Příspěvek od Cor » 22. 3. 2016, 09:33

mal.kin: No, jako kdyby...Arten_CZ má pravdu v tom, že rozdělit skupinu kamarádů, co chtějí hrát spolu jen proto, že systém je příliš složitý na vyhodnocování ve velkém počtu je extrémní a smutné...
(A spíš než nejěkou kritiku tvého přístupu apod. za tím čtu kritiku DrD II)

To, že nehraješ s kamarády, ale s lidmi, se kterými ses viděl podruhé v životě jsi nám napsal až teď.

Uživatelský avatar
mal.kin
Příspěvky: 188
Registrován: 18. 3. 2016, 06:23
Bydliště: Brno

Re: [DrDII:Nezkušená družina] Přílíš mnoho hráčů a hráček

Příspěvek od mal.kin » 22. 3. 2016, 09:46

Asi z důvodu uklidnění situace nebudu dál reagovat a znovu bych požádal, aby se kritikové ať už mé neschopnosti nebo co jim vlastně vadí a kritiků DrD 2 prostě smířili s faktem, že to tak je a prostě nereagovali nebo si tohoto vlákna ani nevšímali, rád bych opravdu dál používal pro konzultace a rady.

Cor: nepřikládal jsem tomu důležitost, protože jsem nečekal, že by to tu někoho mohlo zajímat. A nikoho nerozděluju, mám v plánu multikampaň, která se všem účastníkům líbí. A to jsem tuším někde nahoře už taky napsal.

Závěr:
Hrajeme DrD II, raději se zeptám, když mi něco není hned jasné, přečůráte mě v rpg, ale ja si tu nehoním pindíky, abych se s někým měřil, jakej je borec :)
Herní pub Mystica - Facebooková stránka čajovny/pubu Mystica v Brně. Skvělé místo pro deskovky a RPG
Společenstvo kulaté kostky - Facebooková skupina RPG hráčů nejen z Brna

Arten_CZ
Příspěvky: 762
Registrován: 23. 7. 2009, 08:30

Re: [DrDII:Nezkušená družina] Přílíš mnoho hráčů a hráček

Příspěvek od Arten_CZ » 22. 3. 2016, 10:31

2mal.kin: Neporozumněl si mi. Já tě vůbec nekritizoval. Já jsem tím jen chtěl říct, že sis vybral situaci, která je v jiných pravidlech naprosto běžná a bezproblémově řešitelná, takový základ, a DrD2 je natolik komplikované, že i v tak jednoduché situaci (přímo typické pro rpg, člověk by řekl přímo učební, protože v ní není nejasné vůbec nic) tě složitost pravidel donutila přijít na fórum a psát několik dotazů, opakovaně, protože i ono vysvětlení je komplikované a ve výsledku jsi musel rozdělit skupinu (což osobně považuju u sociální aktivity za totální fiasko).

Stále si myslím, že kdyby si vzal do ruky jakákoli jiná pravidla, tak dotaz psát nebudeš. Vůbec nešlo konkrétně o tebe a tvé schopnosti. Mrzí mě, že sis to tak vyložil. To, že my jsme se na DrD (jedničku, ne dvojku) ptát nemuseli, nebylo způsobeno tím, že bychom byli lepší, ale tím, že ta pravidla jsou pro hru výrazně intuitivnější a jednodušší pro vyhodnocení. Nejsi rozhodně první, kdo měl ke hře dotaz, je tu 300 stran dotazů, a většina lidí, co se ptala, podle těch pravidel ve výsledku nehraje. Na DrD2 jsme se také samozřejmě ptali a ptali a ptali, až jsme ta pravidla opustili a nyní hrajeme v pohodě v 8 lidech a nerozpadla se nám kvůli tomu skupina.

Rozhodně tě nenutím měnit pravidla ani DrD2 nijak nehaním. Pouze si myslím, že je vhodné upozornit tě, že problémy, které máš se hrou, nejsou nijak výjimečné a změna pravidel, ač ti přijde nechtěná, je kolikrát ta nejlepší varianta. Za zkoušku nic nedáš - nemáš co ztratit - ale můžeš získat perfektní zážitky se spoustou lidí, kteří se kvůli rozdělení na dvě skupiny už třeba nikdy neuvidí.

Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě II“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host