Dračí doupě 2 - odlišný herní zážitek

Oficiální diskuze k nové generaci DrD, vydané v roce 2011.

Moderátoři: Bouchi, Pieta, Charles

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Dračí doupě 2 - odlišný herní zážitek

Příspěvek od ShadoWWW »

ShadoWWW píše:Mě by zajímala odpověď na otázku Proč hrát DrD II a ne Fate Core - z pohledu příběhových her?

A podobná otázka: Proč hrát DrD II a ne D&D 5e z pohledu hráče Asterionu (klasický fantasy setting)?
MarkyParky píše:ShadoWWW:
Například protože DrDII poskytuje odlišný herní zážitek, než Fate Core nebo DnD5e?
Můžeš to nějak rozvést?
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Dračí doupě 2 - odlišný herní zážitek

Příspěvek od MarkyParky »

Můžu - předesílám ale, že nadhazuji osobní pohled na hru. Zdůrazňuji to hlavně protože tohle téma je hodně subjektivní. Nerad byl to byl v zápětí osočen z toho, že tu lidem cpu nějaké obecné pravdy. A navíc je mi jasné, že to, co já můžu považovat za pozitivní odlišnost a důvod DrDII hrát, někdo jiný může považovat za důvod DrDII nehrát. Nicméně zajímaly tě ty důvody odlišného herního zážitku.


Asi hlavní věc, která dává hraní DrD2 specifický feeling, je přístup k hráčským rozhodnutím. Např. celý proces mechaniky vyhodnocování je postaven na tom, že zásadní rozhodnutí při vyhodnocování vždy dělají hráči/postavy - a to jak na začátku vyhodnocování (volím důsledek akce/rozhoduji se, zda mi takový důsledek stojí za reakci), tak na jeho konci (rozhodnutí, zda jako vítěz budu svůj úmysl tlačit/zda jako poražený hlášený důsledek přijmu).

Díky tomuhle principu navíc při vyhodnocování dochází u hracího stolu k interakci mezi hráči - k jakési "bluffovací" minihře, která dokáže ovlivnit výsledek střetu, přestože kostky jsou již na stole.

Např. Fate obsahuje podobné prvky, ale ne zrovna v téhle kombinaci, takže výsledný zážitek je trochu jiný (např. utrácení fatepointů za přehození/získání bonusu má trochu jinou dynamiku).

Další poměrně zajímavá věc pro mě je způsob práce s fikcí a mechanikou. DrDII si z příběhových her půjčuje volnost, která umožňuje hrát "bez tabulek" (např. DrDII pojetí magie nebo sociálních konfliktů), ale v podstatě (pro mě) příběhovou hrou není, protože v ní celkem úspěšně a dlouhodobě hraju něco, co bych zařadil jako "simulační sandbox". S tím, že o ten převod mechanika/fikce se stará hráčský konsenzus ve skupině a pravidla dávají nějaká vodítka, kterými se hráči mohou řídit, ale zároveň si je mohou nějak adaptovat na podobu svého světa.


A tahle kombinace volnosti, role fikce a síly hráčských rozhodnutí vytváří IMHO onen odlišný zážitek z hraní.
PetraCvalikova
Příspěvky: 1
Registrován: 23. 6. 2015, 14:29

Re: Dračí doupě 2 - odlišný herní zážitek

Příspěvek od PetraCvalikova »

Pokud to správně chápu, simulační sandbox je vývoj postavy tak, aby byla flexibilní a dala se přeorientovat na odlišný herní styl?
Draci jsou v čínské kultuře ochranitelské bytosti spojené s živly.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Dračí doupě 2 - odlišný herní zážitek

Příspěvek od MarkyParky »

"simulační sandbox" není o vývoji postavy, spíš o vývoji a chování herního světa a jeho vztahu k postavám.

Slovíčko simulační v tomto kontextu znamená, že Průvodce (a do velké míry i hráči) se rozhodují hlavně podle toho, jak si myslí, že by se svět uvěřitelně choval. Neznamená to nutně realismus, ale spíše udržování jakési vnitřní konzistence chování jednotlivých organizací, cizích postav, tvorů a podobně. Občas se tak děje i na úkor dramatu (tzn. pro hráče je důležitější uvěřitelné vyústění zápletky, než drama za každou cenu) či na úkor gamismu (tzn. pro hráče je důležitější, aby obtížnost překonávaných překážek byla v souladu s fungováním světa i za cenu, že občas to bude moc lehké a jindy moc těžké, než aby neustále čelili adekvátním výzvám).

Sandbox v tomto kontextu znamená, že hráči mají naprostou volnost v tom, jak se jejich postavy budou v tom světě chovat. Ve světě sice existují zápletky a události, ale nemají pevně daný průběh či varianty vývoje a hráči s průvodcem až během hry zkoumají a vymýšlí, jaké jejich rozhodnutí vlastně měly důsledky. Svět také běží "na pozadí" sám o sobě, takže i rozhodnutí se něčemu nevěnovat může mít na budoucnost světa a postav dopad. A nakonec i obtížnost překážek se odvozuje od událostí ve světě - když postavy uvidí v údolí pochodovat oddíl koboldů, tak hráči na základě předchozích zkušeností mohou odhadnout, jak se koboldi zachovají, jak obtížné je bude porazit v boji či vyjednávání... - a pokud mají pocit, že jsou koboldi třeba moc silní, mohou se jim zkusit zcela vyhnout. Naopak neexistují moc předskriptované události jako "teď vás někdo přepadne, aby (hra byla zajímavá/hra byla obtížnější apod...).


Stačí takhle? Nebo mám vymyslet nějaké příklady?
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračí doupě 2 - odlišný herní zážitek

Příspěvek od York »

Moc nechápu smysl tématu. Každá hra poskytuje odlišný herní zážitek.
Pepa
Příspěvky: 3233
Registrován: 25. 5. 2013, 15:00

Re: Dračí doupě 2 - odlišný herní zážitek

Příspěvek od Pepa »

York: Ano i ne. Třeba Dračí Doupě, Stín meče a Hrdinové fantasy poskytuje docela podobné herní zážitky...

Čili když se ty hry zastřeší pod jakési skupiny (DrD like, DnD like, Fate like, ...), tak pak to téma smysl má.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračí doupě 2 - odlišný herní zážitek

Příspěvek od ShadoWWW »

Třeba Dračí Doupě, Stín meče a Hrdinové fantasy poskytuje docela podobné herní zážitky.
Ano, protože Stín meče i Hrdinové fantasy vznikli jako variantní nástupci Dračího doupěte. Podobně jako nejrůznější D&D klony jsou varianty na D&D. Z tohoto pohledu DrD-like hry jsou v podstatě taky D&D-like, protože původní DrD je variace na D&D BECMI. I když s tím bych úplně nesouhlasil, protože co edice DrD, to úplně jiná hra. DrD+ je odklonem DrD ke GURPS s příměsí matfyzu. DrD II je... no, to je otázka.

S DrD to moc společného nemá. IMHO je to "česká" variace na Fate II, ale někde v půli (možná ve třetině) cesty udělali autoři krok stranou a vznikla jakási "třetí cesta". Souhlasím s Markym, že ta hra je v určitém smyslu specifická a překlopit ji na Fate by znamenalo vrátit se zpět z oné zatáčky a vymazat již vyšlapané stopy.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě II“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 hostů