Plánované příručky

Oficální diskuze k nové generaci DrD, vydané v roce 2011.

Moderátoři: Bouchi, Pieta, Charles

Odpovědět
MarkyParky
Příspěvky: 8154
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: Plánované příručky

Příspěvek od MarkyParky » 15. 7. 2019, 16:19

Bestiář, kde se mechaniky moc neměnilo a nebylo třeba testovat, jen opravovat a přepisovat, je těsně před dokončením - a tím myslím úplnou finalizaci (odevzdané texty a jedou korektury, sazba …). Očekávej velmi brzy.

Revize Her mocných bude následovat a ještě v ní nebylo vykopnuto, ale věci se mají asi tak následovně:
= Současný autorský tým revize vydá v nějakém rozumném horizontu (řádově měsíce) hot-fix, který zajistí kompatibilitu Her mocných s revizí. Bude to formou PDF, podobně jako se dělala revize základních pravidel.
= A pak se uvidí co a jak. Přičemž je asi realistické a férové říct, že:
== je to opět práce tak na tři, ne-li čtyři roky vývoje (tak rok, než se to dá nahrubo dohromady, rok testů a pak rok psaní textů a finalizace)
== autorský tým původních Her mocných má jen částečný překryv s týmem Revize a určitě nemohu předjímat jejich další možnosti se zapojit
== autorský tým revize se za těch X let taky v osobním životě někam posunul a nedá se garantovat, že jádro, natož pak širší spolupracovníci se u projektu všichni udrží.


TL;DR:
= Bestiář je za rohem
= Free PDF hotfix Her mocných se dá očekávat v řádu měsíců (spíš víc, než míň)
= Komplet revidované Hry mocných jsou běh na dlouhou trať, ještě se nekoplo a teprve se bude řešit, kdo je vlastně bude vyvíjet, jakým tempem a tak...



Co se týká dalších příruček, tak tam v podstatě kdysi vznikl nějaký koncept, jak by asi měly vypadat, co by měly obsahovat … a na tom to trochu skončilo a nikdy se to neposunulo dál.

Houba
Příspěvky: 5
Registrován: 8. 12. 2018, 10:49

Re: Plánované příručky

Příspěvek od Houba » 22. 7. 2019, 10:38

Když už se na to najelo: Jak to vypadá s těmi sourcebooky?

Uživatelský avatar
Bart
Příspěvky: 2449
Registrován: 8. 8. 2006, 19:06
Bydliště: Praha

Re: Plánované příručky

Příspěvek od Bart » 22. 7. 2019, 10:50

Houba píše:
22. 7. 2019, 10:38
Když už se na to najelo: Jak to vypadá s těmi sourcebooky?
MarkyParky píše:
15. 7. 2019, 16:19
Co se týká dalších příruček, tak tam v podstatě kdysi vznikl nějaký koncept, jak by asi měly vypadat, co by měly obsahovat … a na tom to trochu skončilo a nikdy se to neposunulo dál.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3007
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Plánované příručky

Příspěvek od ShadoWWW » 22. 7. 2019, 11:05

Problém je, že v tuto dobu už to mělo stát na vydávání dobrodružství a herních světů, ne na přepisování stávajících příruček.
:think:

Uživatelský avatar
Bart
Příspěvky: 2449
Registrován: 8. 8. 2006, 19:06
Bydliště: Praha

Re: Plánované příručky

Příspěvek od Bart » 22. 7. 2019, 11:55

ShadoWWW píše:
22. 7. 2019, 11:05
Problém je, že v tuto dobu už to mělo stát na vydávání dobrodružství a herních světů, ne na přepisování stávajících příruček.
Jo, no. Problém je, že to nemá kdo udělat...

Jezus
Příspěvky: 229
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: Plánované příručky

Příspěvek od Jezus » 24. 7. 2019, 09:16

ShadoWWW píše:
22. 7. 2019, 11:05
Problém je, že v tuto dobu už to mělo stát na vydávání dobrodružství a herních světů, ne na přepisování stávajících příruček.
Pokud vím, tak vyšel Neklidný Tauril, což je herní svět, který je oficiálně pro DrD2 určen (respektive jsou tam aplikace, svět jako takový jde pochopitelně hrát v čemkoli) a existuje pro něj i nějaké dobrodružství.

A i když si myslím, že by určitě bylo hezké, mít ještě jiný svět trochu bližší určitému nádechu, který je v pravidlech (víc pracovat s běsy a motivy pověstí), a hlavně nějaká dobrodružství, nemyslím si, že by to na tom "mělo stát." Ta poptávka po podobných věcech nebývá až tak velká, i když to samozřejmě pomáhá propagovat pravidla.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3007
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Plánované příručky

Příspěvek od ShadoWWW » 24. 7. 2019, 11:14

Neklidný Tauril byl vytvořen Sparkle jako svět pro její Fate: Rozcestí (variace na FAE), fluffová příručka. Na to - myslím Marky(?) - napsal aplikace pro DrD 2. Není to vyloženě svět pro DrD, stejně jako Asterion není vyloženě svět pro DnD, i když na něj taky existují aplikace pro DnD.

Za těch 8 let, co existuje DrD 2, vyšlo:
DrD 2 (2011)
Bestiář (2012)
Hry Mocných (2013)
(pak dlouho nic)
DrD 2 revize (aka 2.5E) 2017

Srovnej to s érou DrD 1:
DrD PPZ 1.0 (1990)
DrD PPZ 1.1 (1991)
DrD PPP 1.? (1991)
DrD PPZ 1.2 (1992)
DrD PPZ 1.5 (1994)
DrD PPP 1.5 (1994)
Prokletí Karaku (1995)
DrD PPE- postavy 1.5 (1996)
DrD PPE - svět 1.5 (1996)
Dvanáct sošek Almiru (1998)
Taria (1998)
Danghanská kletba (1998)
Taria: Záhvozdí (1999)
Asterion: Základní modul (1999)
Asterion: Dálavy (1999)
Asterion: Nemrtví a světlonoši (2000)
Asterion: Písky proroctví (2001)
Asterion: Z hlubin zelené a modré (2001)
Asterion: Vzestup temných bohů (2001)
DrD PPZ 1.6 (2001)
DrD PPP 1.6 (2001)
Asterion: Zlatá pavučina (2002)
DrD PPE - postavy 1.6 (2002)
DrD PPE - svět 1.6 (2002)
Severní Taria (2002)
Asterion: Falešná apokalypsa (2003)
Asterion: Čas temna (2006)
Asterion: Za závojem stínů (2007)
Asterion: Rukověť dobrodruha (2008)
Taria: Pohraničí (2008)
Asterion: Stíny jihu (2009)
:think:

Uživatelský avatar
Bart
Příspěvky: 2449
Registrován: 8. 8. 2006, 19:06
Bydliště: Praha

Re: Plánované příručky

Příspěvek od Bart » 24. 7. 2019, 11:51

tak určitě se nikdo nebude zlobit, když něco napíšeš:)

jinak máš samozřejmě pravdu - bylo by rozhodně dobrý, kdyby materiálů vznikalo mnohem víc a hlavně kdyby se někdo aktivně staral o komunitu, pořádal akce, jezdil na cony, propagoval DrD 2, aktivizoval a propojoval fanoušky a mluvil o tom, kde se dá

ale Bouchi to nedělá a okruh lidí, který jsou ochotný a schopný dělat to zadarmo ve svym volnym čase je dost omezenej, už proto, že tit kdo to před víc než deseti lety začali vymejšlet už maj dávno jiný priority...

a taky je situace na trhu dost jiná, než v devadesátejch letech - ve svojí době bylo DrD 1 na trhu jednoznačně dominantní a jiný hry se v český kotlině hrály spíš okrajově - dneska je populárních systémů mnohem víc, vznikly a vznikaj další domácí projekty, konkurence zahraničních (a mnohem profesionálnějších) systémů je mnohem přítomnější... a tudíž je i mnohem těžší rekrutovat nový autory a udržovat systém v chodu (byť nezpochybňuju, že kdyby se o to někdo aktivně snažil, tak by to třeba šlo)

a Tauril se už psal s tim, aby byl kompatibilní s více systémama včetně DrD 2 a část týmu DrD 2 se aktivně podílela na testování a připomínkování, takže bych ho tam klidně započítal

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3007
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Plánované příručky

Příspěvek od ShadoWWW » 24. 7. 2019, 14:02

tak určitě se nikdo nebude zlobit, když něco napíšeš:)
Nejsem ani hráč DrD 2, takže já dost těžko. DrD 2 vidím jen jako promarněnou šanci na zpopularizování Dračího doupěte, které jsem míval rád, respektive fantasy RPG, kterého jsem pořád fanoušek a aktivně ho hraji.

Naštěstí ale hráči DrD 2 stále mohou použít nebo se inspirovat dobrodružstvími pro DnD 5e, kterých se už na Kostce přeložila řada:
  • Ztracený důl (2015)
  • Strádovo prokletí (2018)
  • Poklad dračí královny (2019)
  • Hlubina: Dračí loupež (2019)
A brzy budou další. Takže potažmo se o hráče DrD 2 docela staráme. ;-)

Mohl bych vyjmenovávat x chyb, které vedli k tomu neutěšenému stavu, ale dělat to nebudu. Prospěšnější by bylo se zamyslet nad budoucností. Napadají mě otázky jako:
  • DrD II v nejbližších letech obsadí přinejlepším třetí místo v popularitě napříč komunitou. O první dvě se nejspíš budou dělit (překlad) DnD 5e/JaD a DH. Existují ambice překopat DrD II do nějakého mainstreamového DrD 3, nebo je lepší se spokojit s takovým DrD II, jaké je, a tím i třetím místem v popularitě (to je samozřejmě validní volba)?
  • Pokud se přistoupí na předělávání DrD, je výhodnější jít do toho mainstreamu, nebo je lepší jít do něčeho specifičtějšího, co se ale může snadno uchytit u části komunity? Nezasloužil by si DrD World vydání jako DrD 3? Nebo bychom raději DrD 3 ve stylu Yorkova Old-Schoolu? Nebo se vrátit k něčemu archaickému ve stylu DH? Pokud mainstream, udělat něco ve stylu slovanské předělávky DnD 5e, nebo raději něco víc crunchy ve stylu Pathfinder 2? Nebo něco ve stylu DrD Fate?
  • Jak budovat komunitu hráčů, kteří budou chtít danou hru hrát? Kdo a kde bude hru propagovat?
  • A co na to Jan Tleskač (Bouchi)?
Kouzlem a Mečem je třeba pěkná ukázka toho, že samotná hra nestačí bez aktivního budování komunity. Naopak Dračí hlídka je pěknou ukázkou toho, že když si vybudujete komunitu, prodáte ji i hru s dvacet let starým designem. Ve výsledku aktivní komunita je to, co odlišuje úspěšné hry od neúspěšných.
:think:

Uživatelský avatar
Bart
Příspěvky: 2449
Registrován: 8. 8. 2006, 19:06
Bydliště: Praha

Re: Plánované příručky

Příspěvek od Bart » 24. 7. 2019, 15:45

Rozhodně souhlasím s tím, že aktivní péče o komunitu je důležitější než donekonečna pilovat pravidla k dokonalosti. Tohle je něco, co v tuhle chvíli DrD 2 nemá - při práci na revizi jsme se dost vyšťavili, Marky a pár lidí kolem něj se snaží poskytnout alespoň základní support k výkladům pravidel a pracovat na revizích doplňujících příruček, ale o moc víc už nezvládnou - a proto nevidím smysl v tom, pouštět se do vymýšlení nějakého velkolepého nového projektu DrD 3. Samozřejmě, jestli se najde nová generace aktivních autorů, tak ať se klidně domluvěj s Bouchim a pustěj se do toho, ale nečekal bych, že impuls vzejde od něj...

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11300
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Plánované příručky

Příspěvek od York » 24. 7. 2019, 16:11

Bart píše:
24. 7. 2019, 15:45
Samozřejmě, jestli se najde nová generace aktivních autorů, tak ať se klidně domluvěj s Bouchim a pustěj se do toho, ale nečekal bych, že impuls vzejde od něj...
Ve svém odhadu se pleteš, protože Bouchi tuhle volbu udělal a aktivně teď spolupracuje s týmem, který pracuje na nové verzi DrD+. Na Gameconu probíhal betatest. Že má zájem o novou verzi DrD+ ostatně říkal už před několika lety.

Uživatelský avatar
Bart
Příspěvky: 2449
Registrován: 8. 8. 2006, 19:06
Bydliště: Praha

Re: Plánované příručky

Příspěvek od Bart » 24. 7. 2019, 16:13

Ok, o tomhle projektu moc nevím. Měl jsem pocit, že iniciativa přišla spíš od autorů, ale nebyl jsem u toho...

MarkyParky
Příspěvky: 8154
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: Plánované příručky

Příspěvek od MarkyParky » 24. 7. 2019, 22:39

ShadoWWW píše: Existují ambice překopat DrD II do nějakého mainstreamového DrD 3, nebo je lepší se spokojit s takovým DrD II, jaké je, a tím i
třetím místem v popularitě (to je samozřejmě validní volba)?
Tahle otázka vůbec nedává smysl ani z pohledu designu, ani z pohledu nějakého cílení na publikum.

Pominu-li fakt, že nejspíš nikoho ze současného autorského týmu by nebavilo designovat mainstreamovou hru (no dobře, možná Fafrina jo? ale mě, Barta, ani Charlese určitě ne), tak hlavně:

DrDII není mainstreamový konzervativní design. Ať už to tak bylo původně v plánu nebo ne, cílí na segment hráčů, kteří chtějí:
* popisování akcí hráči, volné hlášení záměrů
* silný fictional positioning a deskriptivní mechaniku
* conflict resolution
* fortune in the middle
a to ve fantasy.

Konkurentem DrDII v tomhle segmentu hráčský preferencí (nechci úplně psát "trhu") jsou Příběhy impéria (s odlišným settingem a výrazně jednodušší mechanikou) a F4C/FAE (které sice mají super robustní mechaniku, ale jinak jsou polotovarem bez aplikační vrstvy).

Pokud většina hráčů na trhu preferuje
* pravidly předdefinované akce
* preskriptivní mechaniky
* task resolution a
* fortune in the end
a o tenhle segment se rve DnD, DrDO/Dračí hlídka a nějaké další srdcolamy, je logické, že DrDII tuhle skupinu osloví jen obtížně. Aby mohlo bojovat s DnD o tenhle segment hráčů, muselo by zahodit všechny věcy, které ho odlišují a dělají ho zajímavým a muselo by se pokusit konzervativním přístupem porazit DnD na jeho vlastním kolbišti.

To fakt není dobrý recept na to stát se jedničkou na trhu.
ShadoWWW píše:Pokud se přistoupí na předělávání DrD, je výhodnější jít do toho mainstreamu, nebo je lepší jít do něčeho specifičtějšího, co se ale může snadno uchytit u části komunity?
Existují dvě hlavní esence "dračákovatosti".
* systémové pojetí
* obsahové pojetí


Systémové pojetí = "Chci napodobit styl hry, který se tenkrát hrával, je mi jedno s jakým obsahem."
Obsahové pojetí = "Chci si zahrát s tématickými prvky, které jsem tenkrát zažíval, ale netrvám na původní mechanice."


IMHO existují právě dva způsoby, jakým je možné předělat DrDO do mainstreamu způsobem, který se ujme a naplní systémové i obsahové pojetí.

1. Vzít původní DrDO, přepsat ho bezezměny a vyměnit pár slůvek, aby to nebylo DrDO a nebyl problém s autorskými právy. To je cesta, kterou se vydala Dračí hlídka. Podle mě je to hodně blbý nápad a prodlouží to agónii toho příšerného devadesátkového designu o dalších deset let. Ale stalo se a asi to dopadne. Lidé to budou hrát, budou šťastní a já si budu zase dávat placku na čelo, kvůli otázkám, proč se na psa musí házet.

2. Vzít mainstreamový systém, který zachovává systémové pojetí (tedy dnes nejlépe DnD5E) a dodat mu obsahové - udělat pro něj aplikaci, která zkonvertuje většinu DrDO mechanik+ veškerý DrDO fluff - a to tak, aby to bylo kompatibilní se základem příručky.

Tedy to, co bylo podle zveřejněných informací původním autorským úmyslem Jeskyň a Draků. Podle mě je to hodně dobrý nápad a dost mě mrzí, že tahle cesta je v háji - se změnou autorského týmu se obávám, že JaD IMHO buďto nedopadnou vůbec, nebo půjdou jinou filozofií, protože KončinoTým tohle zadání nebude chtít dodržet.

Kdybych měl rád DnD5E, tak se do toho snad i pustím. Problém je, že hraní té hry je pro mě festival frustrace :).


Čistě teoreticky je tu i cesta třetí - naspat vlastní systém a naplnit ho DrDO obsahem. Svatý grál všech předělávačů DrDO na fóru i mimo - a jako svatý grál je to asi i dostupné. Upřímně - nejblíž, co jsem kde viděl, je tomu York, a to asi po třetím restartu a i tak se soustředí jen na tu systémovou část a na obsahovou hrozně dlabe a cokoliv se mu subjektivně nelíbí, bez milosti vyhazuje, i kdyby to bylo sebevíc svatěkrávovaté. Vlastně už netuším, proč tomu vlastně říká Dračák podle ... :) (což teda neznamená, že nemá pokračovat ve tvorbě a publikaci zajímavé hry).

-----------------------------------------

Úplně jinou cestou je vykašlat se na systémové pojetí a řešit jen obsahové. Vzít hotové jádro nějakého specifického systém a říct "Tohle je Dračák ve Fate" nebo "Tohle je Dračák v PbtA" nebo "Tohle je Dračák v GUMSHOE" nebo "Tohle je Dračák v Chuubo".

Takováhle úprava si určitě najde svou klientelu ... ale logicky úzkou, někoho, kdo cíleně bude chtít zažít "staré známé" v něčem, co mu systémově vyhovuje a vnáší non-mainstreamové mechaniky či pravomoce hráčům.

Logickým důsledkem je, že to nebude nikdy přijato jako DrD3, čímž se dostáváme k ...

ShadoWWW píše:Nezasloužil by si DrD World vydání jako DrD 3?
Rozhodně tam necílí, protože to, co jsem uvedl výše. Nemá smysl tu hru upravovat, aby se podobala mainstreamu a vyhověla všem - přestala by být tím, čím je. A nemá smysl ji násilně promovat jako "pokračování DrDO", když ve stavu v jakém je, mainstreamového hráče prostě mine.

Moje ambice je, dotáhnout to do funkční, doladěné a plnohodnotné "Vzpomínky na Starý Dračák", protože myslím, že o mrtvých se má mluvit jen v dobrém a DrDO si zaslouží spíš pomníček, nikoliv nekromanci. Případně to posunout do stavu "dá se v tom hrát i PbtA generická fantasy", protože - upřímně - DungeonWorld se tak nějak nepovedl.

Zatím vývoj pokračuje, protože to hrajeme. Až vyřešíme Halastera? Kdo ví ...

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3007
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Plánované příručky

Příspěvek od ShadoWWW » 24. 7. 2019, 23:56

Marky, máš velmi dobrý vhled do designu. Naše názory se shodují, i když tvůj je hlouběji z pohledu designéra. Nesouhlasím pouze s touhle věcí:
Tahle otázka vůbec nedává smysl ani z pohledu designu, ani z pohledu nějakého cílení na publikum.
Už kvůli tomu, že tu díky mému příspěvku je ten tvůj, kterému v podstatě nemám co vytknout.

Chci ale doplnit jednu věc.

Pokud přistoupíme na to, že DrD nemá být mainstreamová hra, a naopak má být takto specifická, pak z DrD děláš okrajovou hru a místo na výsluní přenecháváš DH a JaD. Chápu tvé důvody, proč to tak vidíš. DH, jak správně tvrdíš, má 30 let starý design (respektive skoro 40, když vezmem v potaz už BECMI), a jeho část mainstreamu na něj bude svými dotazy narážet, tak jako už dávno v Moudré sově. JaD bude pod Ladislavem nejspíš trochu jiný systém (když nepropadne příliš megalomanským plánům a nakonec to dopadne), ale spolu s překlady 5E mohou vykrývat tu druhou část mainstreamu. Bude škoda, že nejslavnější RPG v Česku se takto vzdává role v mainstreamu. Za mě by bylo třeba fajn, kdyby hra typu DrD II byla něco jako DrD Story nebo něco takového, zkrátka jistá paralelní větev DrD zaměřená na příběhové hraní, a základní větev DrD by se zasazovala o zvětšování české RPG komunity a propagaci RPGček u nás, tak jako kdysi v 90. letech (ale znovu a lépe). Chápu, že na to nejsou ani zdroje ani chuť. Jen mě to zkrátka hráčsky mrzí.

Za Kostku mohu slíbit, že se vynasnažíme, aby překlady 5E stály za to, aby aktivně zvětšovaly počet hráčů RPG a daly se použít napříč všemi fantasy hrami, nezávisle na systému, minimálně jako inspirace. A musím uznat, že teď, co se jich chopila nová generace, tak kvalita překladů šla výrazně nahoru - z toho mám vážně radost.

Je to, jak je. Přeji hodně zábavy při hraní DrD II a nechme se překvapit, co přinese budoucnost.
:think:

Jezus
Příspěvky: 229
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: Plánované příručky

Příspěvek od Jezus » 25. 7. 2019, 15:14

Já chápu, že je tu silná nostalgie po značce a snad i jistá národní hrdost, ale obecně mi přijde tohle "mrzení" trochu zbytečné. Protože "co je to dračák?"

Jak píše výše MarkyParky - existuje:
* systémové pojetí
* obsahové pojetí

K té obsahové stránce - vážně někomu tolik chybí huňáči modří, aby kvůli tomu bylo potřeba něco vydávat? Já taky na dračáku vyrostl (1.5 až 1.6), ale doopravdy mě potěší jen, když někde potkám krolla (případně krollku :-) ). Upřímně, astrální sféry jsou fajn, ale jinak mi nějak chybí ta "obsahová unikátnost" DrDO, jestli víte, co tím myslím.

Co se týká systému, pak souhlasím, že je trochu škoda, že nevyšlo něco s modernějšími mechanikami, ale pořád ve stylu "class and level aka DnD". Prostě nebyli lidi...
Na druhé straně se tomu ale budou blížit JaD. Ano, obsahově to bude jiné (pokud by ale přidali nějaký originální a hlavně "český/slovanský fluff" bude to pořád zajímavé), ale k původním požadavkům "dračákovitosti" tomu bude chybět co? Jméno? Ti huňáči a krollové?

Obecně si myslím, že nějaké "vzdávání se role v mainstreamu" je divný pohled. Respektive není na tom nic k "mrzení". Dračák se kdysi stal synonymem pro rpg a to mu nikdo nevezme. Dnes je rpg rozšířené natolik, že je tu místo i pro více silných komunit. A hlavně je tu nádherný výběr spousty kvalitních systémů a přibývá jich i v češtině (a angličtin pro mnohé stejně není překážkou).

Proč by měl "dračák" bojovat o hráče DnD? Kvůli "značce"? Že to je český systém?

Osobně pokud chci "dungeonovku" sáhnu po DnD nebo něčem svižnějším. Protože mám ale raději vyprávění příběhů, jsem rád, že DrDII vyšlo a osobně zbožňuju i jeho "setting". Nepotřebuji "DnD like", kterému budu říkat dračák.

Samozřejmě mě mrzí, že tu není silnější DrDII komunita. Ale to je jiná věc.

Jinak se domnívám, že restart DrD+ je tím nejlepším, co se dá v současné době dělat (mimo revize DrD2, která se povedla a byla třeba). Systém je to docela zajímavý a má i jisté originální prvky. Zároveň se víc blíží hraní zaměřenému čistě na postavy ala DrDO.

Poznámka na závěr: Právě díky nabídce systémů a roztříštěnosti herních stylů (díky bohům za to), už dnes nemá cenu vydávat herní světy šité přesně na míru nějakému systému. Navíc čím dál více lidí chápe, že "svět", potažmo dobrodružství, je něco trochu jiného něž několik stránek s charakteristikami nepřátel a seznam dostupných pokladů.
Proto se logicky vydávají věci spíše univerzálně použitelné (do více systémů), kde je spíš o obsah námětů a barvitost prostředí. DnD je samozřejmě výjimkou, jenže to je výjimkou ve všem. Je první a největší. Takže si to svým způsobem i zaslouží :-)

Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě II“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host