Re: [DrDII: Hry mocných] Oficiální diskuze
Napsal: 23. 6. 2015, 12:31
Pepa: A jaké DnDčko máš na myslí? (Existuje několik edicí, které se liší podobně - i když ne tak dramaticky - jako verze DrD vs. DrD II vs. DrD+). V každé je to jinak. Dokonce dost jinak. Vezmu poslední dvě edice:
D&D 4e: Trénovaná postava má navíc bonus +5, tedy zhruba o 25% větší šanci. Na prvních třech úrovních je standardní obtížnost někde kolem 9/13/20 (lehká/střední/těžká obtížnost), takže procentuelně je to víc, s opravou vlastnosti dokonce někde kolem 50%.
V průběhu zvyšující se úrovně družiny se mění opravy vlastností postav, automaticky se k bonusu přičítá polovina úrovně, mění se standardní obtížnost, ale bonus za trénink zůstává +5. Po odečtení automatického bonusu za úroveň od obtížnosti na (nejvyšší) 30. úrovni je obtížnost 9/17/27. Tudíš vyšší. Od 1. úrovně ale postavám hodně narostly hodnoty a opravy vlastností (což dokonce přebíjí ten rozdíl).
Obecně se dá říci, že ve 4. edici na 1. úrovni hodně záleží, jestli máš dovednost trénovanou a s přibívající úrovní význam tréninku lehce slábne (ale pořád je důležitý). Nejdůležitější je ale úroveň postav. Další bonusy přidávají mandatorní magické předměty.
D&D 5e: Standardní obtížnost je 10/15/20 (lehká/střední/těžká) a nikdy se nemění. Polovina úrovně se do bonusu nepočítá. Opravy vlastností postavy se mění, ale maximální bonus vlastnosti je +5 (v D&D 4e nebyl omezen); přičemž pokud se místo růstu obecných vlastností zaměříš na získávání odborností (featů), tak se tvé vlastnosti téměř (nebo dokonce vůbec) nezmění za celou kariéru postavy. Trénovaná postava má tzv. zdatnostní bonus, který je na 2. úrovni +2 a na (nejvyšší) 20. úrovni je +6.
A teď trocha matematiky. Bonus +2 na první úrovni dělá zhruba +10% úspěchu. +6 na nejvyšší úrovni dělá zhruba +30% úspěchu. Oprava vlastnosti je na 1. úrovni je obvykle mezi -1 a +3, tedy od -5% do +15% úspěchu. Na nejvyšší úrovni bývá mezi +1 až +5, tedy od +5% do +25%.
Co z toho plyne?
- Rozdíl mezi trénovanou a netrénovanou postavou na 1. úrovni není moc velký, i když je znatelný, a hlavní roli hrají vrozené schopnosti (opravy vlastností).
- Se zvyšující se úrovní rozste význam dovedností, ve kterých je postava trénovaná, a postupem mají větší vliv než vrozené schopnosti (opravy vlastností).
- Veškerý trénink v dovednostech postava získává na 1. úrovni. Proto, ač na 1. úrovni trénink ještě není moc znatelný, rozhodnutí, ve kterých dovednostech se má postava trénovat, je velevýznamný.
- Postava si pro trénink vybírá z množiny dovedností daných jejím povoláním a další dovednosti získá díky svému zázemí, které si hráč vymyslí a přizpůsobí, jak je mu libo. Jinými slovy, díky zázemí není omezen žádnou omezenou předdefinovanou množinou, ze které by si směl vybírat. (Jde o první edici, která je takto volná BTW.)
- Ani na 20. úrovni nemá postava jistototu, že se jí těžká akce zdaří. Dokonce postava na 1. úrovni si může hodit víc, než postava na 20. úrovni, i když je to velmi nepravděpodobné. (Ta jiskřička naděje pro postavy na nízké úrovni je tam schválně - podporuje heroismus a "Wow!" momenty.)
- Určité volitelné schopnosti určitých povolání (např. tuláka) zdvojnásobují zdatnostní bonus. U takto speciálních dovedností navázaných na schopnosti pak postava dokáže neuvěřitelné věci, které by jinak nedokázala (překonání obtížnosti 30).
V Pathfinderu je to předpokládám zase jinak, i když jede taky na rozsahu k20 + opravy vs. obtížnost.
D&D 4e: Trénovaná postava má navíc bonus +5, tedy zhruba o 25% větší šanci. Na prvních třech úrovních je standardní obtížnost někde kolem 9/13/20 (lehká/střední/těžká obtížnost), takže procentuelně je to víc, s opravou vlastnosti dokonce někde kolem 50%.
V průběhu zvyšující se úrovně družiny se mění opravy vlastností postav, automaticky se k bonusu přičítá polovina úrovně, mění se standardní obtížnost, ale bonus za trénink zůstává +5. Po odečtení automatického bonusu za úroveň od obtížnosti na (nejvyšší) 30. úrovni je obtížnost 9/17/27. Tudíš vyšší. Od 1. úrovně ale postavám hodně narostly hodnoty a opravy vlastností (což dokonce přebíjí ten rozdíl).
Obecně se dá říci, že ve 4. edici na 1. úrovni hodně záleží, jestli máš dovednost trénovanou a s přibívající úrovní význam tréninku lehce slábne (ale pořád je důležitý). Nejdůležitější je ale úroveň postav. Další bonusy přidávají mandatorní magické předměty.
D&D 5e: Standardní obtížnost je 10/15/20 (lehká/střední/těžká) a nikdy se nemění. Polovina úrovně se do bonusu nepočítá. Opravy vlastností postavy se mění, ale maximální bonus vlastnosti je +5 (v D&D 4e nebyl omezen); přičemž pokud se místo růstu obecných vlastností zaměříš na získávání odborností (featů), tak se tvé vlastnosti téměř (nebo dokonce vůbec) nezmění za celou kariéru postavy. Trénovaná postava má tzv. zdatnostní bonus, který je na 2. úrovni +2 a na (nejvyšší) 20. úrovni je +6.
A teď trocha matematiky. Bonus +2 na první úrovni dělá zhruba +10% úspěchu. +6 na nejvyšší úrovni dělá zhruba +30% úspěchu. Oprava vlastnosti je na 1. úrovni je obvykle mezi -1 a +3, tedy od -5% do +15% úspěchu. Na nejvyšší úrovni bývá mezi +1 až +5, tedy od +5% do +25%.
Co z toho plyne?
- Rozdíl mezi trénovanou a netrénovanou postavou na 1. úrovni není moc velký, i když je znatelný, a hlavní roli hrají vrozené schopnosti (opravy vlastností).
- Se zvyšující se úrovní rozste význam dovedností, ve kterých je postava trénovaná, a postupem mají větší vliv než vrozené schopnosti (opravy vlastností).
- Veškerý trénink v dovednostech postava získává na 1. úrovni. Proto, ač na 1. úrovni trénink ještě není moc znatelný, rozhodnutí, ve kterých dovednostech se má postava trénovat, je velevýznamný.
- Postava si pro trénink vybírá z množiny dovedností daných jejím povoláním a další dovednosti získá díky svému zázemí, které si hráč vymyslí a přizpůsobí, jak je mu libo. Jinými slovy, díky zázemí není omezen žádnou omezenou předdefinovanou množinou, ze které by si směl vybírat. (Jde o první edici, která je takto volná BTW.)
- Ani na 20. úrovni nemá postava jistototu, že se jí těžká akce zdaří. Dokonce postava na 1. úrovni si může hodit víc, než postava na 20. úrovni, i když je to velmi nepravděpodobné. (Ta jiskřička naděje pro postavy na nízké úrovni je tam schválně - podporuje heroismus a "Wow!" momenty.)
- Určité volitelné schopnosti určitých povolání (např. tuláka) zdvojnásobují zdatnostní bonus. U takto speciálních dovedností navázaných na schopnosti pak postava dokáže neuvěřitelné věci, které by jinak nedokázala (překonání obtížnosti 30).
V Pathfinderu je to předpokládám zase jinak, i když jede taky na rozsahu k20 + opravy vs. obtížnost.