Cvičné postavy a jejich hodnocení

Pouze pro porotce
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 9731
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Cvičné postavy a jejich hodnocení

Příspěvek od Markus » 18. 11. 2009, 14:21

Cvičné hodnocení postav

Krátká verze:

Jak jsem slíbil, tak činím, i když trochu se zpožděním, za něž se omlouvám. K tomuto příspěvku připojuji dva soubory s postavami, které si zkuste cvičně ohodnotit. Své hodnocení pak pošlete normálně jako příspěvek zde do diskuze. Prosím, reagujte na hodnocení ostatních porotců a zkuste okomentovat způsob, jakým hodnotí. Je to v pořádku? Objektivní? Máte připomínku? Nebo naopak zaslouží to pochvalu?

Čas je do 30. listopadu. Zkuste prosím tento týden ohodnotit aspoň jednu postavu.

Dlouhá verze:

Cílem tohoto počínání je procvičit si hodnocení nanečisto, abychom předem vychytali případné nedostatky v hodnocení. Posílám dvě postavy, budu po vás chtít, abyste zhodnotili alespoň jednu a podle svých časových dispozic pak komentovali hodnocení ostatních porotců, případně ohodnotili i druhou postavu. Podrobnější pokyny:
  1. Ještě jednou si pročtěte zadání soutěže a věnujte pozornost tomu, co máte hodnotit.
  2. Stáhněte si postavy v příloze tohoto příspěvku a hodnoťte je, jako kdyby je někdo poslal do letošního ročníku. To znamená podle letošních podmínek, včetně letošních "ingrediencí". Výstupem z vašeho hodnocení by mělo být číselné obodování postavy podle zadaných kategorií + stručné slovní shrnutí vašeho názoru na 1 nebo 2 odstavce.
  3. Jakékoliv nejasnosti v hodnocení ventilujte zde v diskuzi a raďte se s ostatními.
  4. Své hodnocení pošlete formou příspěvku do této diskuze.
  5. Komentujte hodnocení ostatních!
Přílohy
NarDeena.doc
(143 KiB) Staženo 43 x
AvarErin (1).doc
(261.5 KiB) Staženo 28 x

Uživatelský avatar
Charles
Příspěvky: 3632
Registrován: 21. 7. 2009, 19:13

Re: Cvičné postavy a jejich hodnocení

Příspěvek od Charles » 18. 11. 2009, 21:08

Avar Erin
Pout 1, Plas 2, Hrat 1, Styl 3

Nájemný žoldák s lidskou tváří. Jde mu v podstatě o peníze (i když se prý nenechá naverbovat od každého) a jiný cíl (změnit svět, vzepřít se autoritě) by mohl získat snad až po setkání s lidmi, kteří by jej nasměrovali. Dozvídáme se, že je výrazný, ale nevíme čím. Prý má osobitou vizi, ale nevíme jakou. Zato obě jeho dýky vidím před očima do nejmenšího detailu.

Postava mě moc nechytla, zahrát si ji netoužím. Charakter je celkem uvěřitelný, ale nepodařilo se z něj mnoho vytěžit. Jeho hratelnosti brání zejména to, že je charakterizován jako postava jednající na vlastní pěst (tedy nevhodná jako součást klasické drakobijecké družiny), ale k odehrávání vlastních individuálních příběhů zas nemá dost zajímavých vodítek. Samotný styl zpracování je přehledný a kultivovaný, ale ten už to nezachrání. Kromě toho nebyl využit žádný z povinných motivů, alespoň jsem si nevšiml.

Pokud bych měl navrhnout zlepšení, určitě by to bylo rozvinutí těch prvků, které formují charakter. Pokud Avar narážel na předsudky, tak chce možná dnes ostatním dokázat, jak se v něm mýlili. Jestliže by byl v jiném světě farmářem či řemeslníkem, tak třeba touží shromáždit dost peněz na to, aby si mohl vzít milou elfskou dívku z dobré rodiny a usadit se. Třeba i nějakou zná, ale kastovní systém elfů jejich sňatek neumožňuje. Je tedy načase tuto zažitou tradici zrušit, rozmetat ji. Možná právě odtud, tedy ze zcela osobních důvodů a ambic, vyrůstá jeho „osobitá vize“ uspořádání společnosti...

NarDeena
Pout 4, Plas 3, Hrat 2, Styl 2

Malá zlodějka, kterou semlela velká politika. Má smělé cíle, ale je otázka, jestli jich ve svém postavení může dosáhnout. Čeká ji k tomu přinejmenším velmi dlouhá cesta (a je otázka, čím ji vhodně vyplnit). Slova jako „zmateně dobrá povaha“ na mě působí jako červený hadr, ale pokusil jsem se je ze všech sil nevidět.

Lákalo by mě postavu hrát, ale asi bych nevěděl, jak a kde začít. Je tam velká propast mezi jejím pozadím a její současnou situací. Charakter je propracovaný, ale informací je k zapamatování až příliš. Například strach z hadů je stejně dobrý jako kterákoliv jiná fóbie a nijak postavu nepřibližuje - ani bych jej nezmiňoval. Styl zpracování mi nejdříve připadal šmrncovní s tím vyprávěním v první osobě, ale vzápětí se ukázalo, že její příběh je podaný dost zmateně. Není jasné, kdo je čeho následníkem ani v jakém postavení jsou lordi vůči císařství, kdo koho zabil, jak se přišlo na věštkyni atd. Oceňuji ale použití motivu ztráty domova i společenského postavení, důvěry lorda, zkrátka skoro všeho.

Jestli NarDeeně něco chybí, je to zamyšlení nad jejími současnými cíli a napojením na velký příběh, o kterém pojednává většina její osobní historie. Jako její hráč bych chtěl, aby buď dostala hned na začátku nějakou mimořádnou příležitost vystoupat po žebříčku v gildě a získat moc k ovlivňování dění ve městě a získávání informací (tak by mohla své cíle začít plnit z vlastní vůle) a nebo aby si ji nepřátelé či spojenci našli v některém z jejích úkrytů a vtáhli ji zpátky do kolotoče pátrání po vinících Samanthiny vraždy. V současné podobě hrozí, že s ní budu hrát mnoho her o špehování ve městě a získávání zásluh v gildě, které by se daly hrát s jakoukoliv jinou zlodějkou, než se vůbec dostanu k tomu, co činí její příběh unikátní.

Tak a jdu se pro zajímavost kouknout, jak se hodnotily ve skutečné soutěži... :D

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 23911
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Cvičné postavy a jejich hodnocení

Příspěvek od Vallun » 20. 11. 2009, 16:07

Avar Erin

Poutavost - 1
Plastičnost - 1
Hratelnost - 2
Styl - 2


Po stránce formální postava splňuje podmínky obsahu daných motivů, které se v náznaku vyskytují všechny tři, byť ani jeden z nich není jejím výrazným rysem. Charakteristika nabízí celou řadu možností, jak postavu uchopit a hrát, ale autor nevytičil žádnou linku tak výrazně, aby se mohla stát pro Anvara osobitou. Přesto lze vytušit, že za jeho příběhem se nacházejí pěkně temné motivy. Postavu rovněž znehodnocuje určitá míra inkonzistence poskytnutých informací - svou moudrostí předčí nemálo učenců, přesto je ve svém nadšení velmi zbrklý. Pokud jde o osobní úkoly, má zde Vypravěč velký prostor, ale možná až mco prázdný.

Postavě by prospělo odstranění, nebo vysvětlení, protichůdných údajů a rozvedení několika z charakterových črtů do výraznějších linií. Osobně bych ocenil i pár dalších údajů o jeho vzhledu.
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 23911
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Cvičné postavy a jejich hodnocení

Příspěvek od Vallun » 20. 11. 2009, 16:49

NarDeena

Poutavost - 3
Plastičnost - 2
Hratelnost - 4
Styl - 2


Na první pohled zaujme kvalitní úvodní zápletka, která dokáže zastřít i drobné nepřesnosti a kostrbatost jazyka danou především náročností použité zkratky. K úplnosti charakteru chybí jakákoliv zmínka o milostném životě. Velmi dobře, nenásilně, je zapracován motiv ztráty. Jizvy z vězení jsou zajímavým a nápaditým prvkem, i když je otázka, jak moc jsou využitelné, vzhledem k tomu, že není uvedeno, jak moc je postava fyzicky přitažlivá. Pro hráče je lákavá možnost zapojit se do velkého příběhu v pozadí, ale vzhledem k jeho brutalitě by si možná zasloužila nějakou adekvátní výhodu, pokud se jej rozhodne řešit.

Co se týče možných zlepšení, tak mne v prvé řadě napadá přísloví, že cvik dělá mistra. Škodit by nemusela ani větší odvaha k invenci, potenciál pro ní tu beze sporu je.
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

jonka
Příspěvky: 1978
Registrován: 13. 12. 2006, 23:14
Kontaktovat uživatele:

Re: Cvičné postavy a jejich hodnocení

Příspěvek od jonka » 20. 11. 2009, 22:45

nestíhám :(
zkusím si to stáhnout do NB a přečíst při cestě vlakem. jinak až po víkendu.
..a jestli si myslíte že jsem vás přišel jenom prudit tak vězte, že vaše sklenice je jen z poloviny plná

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 9731
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Cvičné postavy a jejich hodnocení

Příspěvek od Markus » 22. 11. 2009, 18:01

Díky Jonkovi a Vallunovi. Teď ještě, aby poslali i ostatní a chtělo by se to pustit do vzájemných reakcí.

Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 6839
Registrován: 23. 10. 2005, 00:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Cvičné postavy a jejich hodnocení

Příspěvek od Bajo » 22. 11. 2009, 22:18

Ja byl ted hodne v praci, takze jsem nemel cas, ale ted budu mit par dnu celkem klid, takze se na to podivam.
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Dungeon Crawl Classics
Hraješ? Anotuj! $:)

Uživatelský avatar
Charles
Příspěvky: 3632
Registrován: 21. 7. 2009, 19:13

Re: Cvičné postavy a jejich hodnocení

Příspěvek od Charles » 23. 11. 2009, 13:23

Otázka pro všechny:
V rámci jaké kategorie budeme hodnotit, jak moc elegantně se podařilo zapojit povinnou igredienci?
Já jsem to udělal v rámci Poutavosti, ale nevím, jestli je to pro všechny optimální volba.

Otázka pro jediného dalšího vzorňáka Valluna :) :
Kdes našel v Erinovi všechny tři ingredience? Já nevidím ani jednu, byť i sebevolněji pojatou. Jinak proti hodnocení nic nemám - snad jen, že jsem naprosto nepochopil, co chceš říct větou "cvik dělá mistra".

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 23911
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Cvičné postavy a jejich hodnocení

Příspěvek od Vallun » 23. 11. 2009, 14:04

Charles - já ji nehodnotil v žádné kategorii, protože to byly práce pro jiný ročník a autor na to necílil...Já soobně počítám,že to promítnu nejspíše do plastičnosti, ale záleží na okolnsotech - předpokládám,že formálně jí obsáhnou všichni, tak to dál nebudu zvlášť řešit - a případnou nekonzistenci budu posudzovat jako u jakéhokoliv jiného prvku...:)

cvik dělá mistra - prostě, že když autor/ka bude psát další a další spotavy, může se zlepšit na velmi slušnou úroveň:) A že nepotřebuje pilovat nci extra, že jí stačí obecná praxe:)

Rodiče patřili mezi přistěhovalce a přestože se kdysi mezi elfy těšili jisté vážnosti, zde jsou považováni za spodinu - Avar Erin - je dítětem svých rodičů, rodiče pochází ze světa/společnosti, jenž je nám skryta časem a jejíž vymoženosti dotyčný ztratil:) Podle mne se v tomhle skrývá docela pdostatný bod, respektive pro mne asi nejlákavější možnost, jak danou psotavu uchopit...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

jonka
Příspěvky: 1978
Registrován: 13. 12. 2006, 23:14
Kontaktovat uživatele:

Re: Cvičné postavy a jejich hodnocení

Příspěvek od jonka » 23. 11. 2009, 17:33

Nar Deena

Tato postava je pro mne něčím zajímavá, má jakousi vnitřní jiskru, něco co se dá zažehnout a s radostí se hraje. Mám však pár poznámek a otázek.
Chybí mi vykreslení světa, kde se NarDeen vyskytuje. Je to asi fantasy, ale jaké? Jsou tam nějaká specifika, má svět nějakou náladu? Konspirace, romantika, dobrodružství nebo tragedie? Je to jako bych měl kresbu postavy ale bez pozadí, neúplné. Prostředí k postavě neodmyslitelně patří. Druhá věc se týká úvodního příběhu, ten je na můj vkus trošku moc komplikovaný až moc proháčkovaný salvou událostí. Když k tomu připočítám to, že jakmile se v něm (příběhu) objeví nějaká postava během dalších dvou vět umře nebo zmizí, tak pak když se mě zeptáte co si z příběhu na konci pamatuji tak jen to, že postava prošla silnými události, ale kdybyste se zeptali jaké tak si nedokážu vzpomenout.
Charakter je dobře popsaný, ale je tu pár věcí, které mi nesedí. Postavě chybí Samantha, ale proč postavě chybí? Čím je pro její život tak zajímavá? byla její druhou matkou, byla její kamarádkou? To se bohužel nedovíme.
Motivace jsou velmi dobře napsané a příběh z nich může být zajímavý jako pro hráče tak i pro pozorovatele. Tady nemám výtek, chválím. Jen trošku nechápu, kde se v křehké dívce bere touha po moci a proč je nutné vládnout městu? Na základě čeho postava došla k tomuto rozhodnutí.
Trochu mi vadí, že při tvorbě postavy v systému není víc reflektovaná minulost postavy, zdá se mi, že postava je dovednostmi spíše připravena na budoucí (bojový až dobrodružný) život, než aby více reflektovala to čím si postava prošla. Na druhou stranu tady vidím svbětlé stránky dovednosti, které mi k postavě sedí jako řeč těla, fast talking a Erotic art, který dává skryté možnosti v příběhu.

Shrnuto, chtělo by to z přidat prostředí ve kterém se postava pohybuje, zjednoznačnit příběh z historie, jasně popsat, které události byly ty silné události, které poznamenaly postavu a pokud jsou některé postavy z historie pro postavu důležité tak i vykreslit jednou dvěma větami jejich vzájemný vztah. Postava je to povedená, věřím, že se bude hlavně hráčkám dobře hrát.

Poutavost 3
Plastičnost 2
Hratelnost 4
Styl 2

Avar Erin

U Avara se mi líbí jasně a věcně napsaná historie, kde je pospáno to co je na Avarovi podstatné, čím se protloukal a co formovalo jeho osobnost. Co je ale bohužel hodně špatné jsou motivace. Obzvláště letos, kdy je důležitý právě osobní příběh je odbytím napsat "Možností je samozřejmě bezpočet a každý tvořivý a nápaditý hráč by si měl najít tu svoji. Jen tak bude hra s Avar Erinem opravdu zábavná." a čekat na čitatele aby si doplnit vlastní. Měl to být právě autor, kdo dodá motivace, které jsou právě tím ukazatelem směru příběhu, smyslem existence postavy. Motivace, které jsou uvedeny předtím jsou přežití a svoboda, ale to jsou natolik obšírné témata a dají se každý zahrát mnoha způsoby.
Bohužel odbyté motivace a chybějící osobní příběh dělají z Avara Erina "polotovar" od kterého je velmi těžké čekat osobní slabosti, touhy, emoce. Je to škoda, protože rozjeté to měl Avar na začátku dobře.

Poutavost 1
Plastičnost 1
Hratelnost 1
Styl 2
Naposledy upravil(a) jonka dne 23. 11. 2009, 17:45, celkem upraveno 1 x.
..a jestli si myslíte že jsem vás přišel jenom prudit tak vězte, že vaše sklenice je jen z poloviny plná

jonka
Příspěvky: 1978
Registrován: 13. 12. 2006, 23:14
Kontaktovat uživatele:

Re: Cvičné postavy a jejich hodnocení

Příspěvek od jonka » 23. 11. 2009, 17:34

Ani to nebolelo, jdu se podívat na vaše hodnocení.
..a jestli si myslíte že jsem vás přišel jenom prudit tak vězte, že vaše sklenice je jen z poloviny plná

jonka
Příspěvky: 1978
Registrován: 13. 12. 2006, 23:14
Kontaktovat uživatele:

Re: Cvičné postavy a jejich hodnocení

Příspěvek od jonka » 23. 11. 2009, 17:43

:idea: Tady dávám pro info co si představuju pod každou kategorií

Poutavost - jak moc mne postava zaujme že bych ji chtěl hrát, respektive má postava "drive", průbojnost, možnost být zajímavou?
Plastičnost - tady dávám smysluplnost, vzájemné sladění fakt, sladění s prostředím, charakter
Hratelnost - jaké má postava předpoklady pro hru, bude bavit nejen hráče ale i ostatní? jak dobře se bude GMovi připravovat události pro tuto postavu.
Styl - tady hodnotím jak styl podání, popsání postavy, tak jakousi jiskru postavy, ono to jsou spojené nádoby. Ale asi budu více hodnotit podání, protože styl postavy se dá zahrnout do předchozích kategorií.

Pokud jsem někde vedle, dejte vědět.


:?: jaká je vlastně stupnice 0-5, 1-4?

edit: aha, tak už jsem si to přečet na webu jak se má hodnotit... $D ok, jsem celkem v souladu


Na charlesovu otázku kde zapojit ingredienci? Já ji asi budu zapojovat do všech třech prvních kritérií respektive budu ji posuzovat v tom, kde posadí důraz autor. Když to nebude jednoznačné tak si to vyberu. Jinak vidím to asi tak, že pro mne bude za využití ingredience asi tak -1 až 2 body cca. Čím silnější nebo nápaditější využití, tím líp. Na počtu využitých ingrediencí nezáleží, vezmu vždy tu nejpovedenější. Jen kdyby je měl nějako opravdu zajímavě propojené tak bych to zohlednil.
..a jestli si myslíte že jsem vás přišel jenom prudit tak vězte, že vaše sklenice je jen z poloviny plná

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 23911
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Cvičné postavy a jejich hodnocení

Příspěvek od Vallun » 23. 11. 2009, 19:57

Chybí mi vykreslení světa, kde se NarDeen vyskytuje. Je to asi fantasy, ale jaké? Jsou tam nějaká specifika, má svět nějakou náladu? Konspirace, romantika, dobrodružství nebo tragedie?
Já tohle pochopil jako úmysl, aby psotava byla obecněji použitelná:) Ale je fakt, že více informací o prostředí, byť settingově neuitrálních by to sneslo...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Charles
Příspěvky: 3632
Registrován: 21. 7. 2009, 19:13

Re: Cvičné postavy a jejich hodnocení

Příspěvek od Charles » 24. 11. 2009, 08:44

jonka píše:Na charlesovu otázku kde zapojit ingredienci? Já ji asi budu zapojovat do všech třech prvních kritérií respektive budu ji posuzovat v tom, kde posadí důraz autor. Když to nebude jednoznačné tak si to vyberu. Jinak vidím to asi tak, že pro mne bude za využití ingredience asi tak -1 až 2 body cca. Čím silnější nebo nápaditější využití, tím líp. Na počtu využitých ingrediencí nezáleží, vezmu vždy tu nejpovedenější. Jen kdyby je měl nějako opravdu zajímavě propojené tak bych to zohlednil.
Já to budu pravidelně zahrnovat vždy do stejné kategorie (zůstanu u asi té poutavosti). A rozsah budu mít spíš -1 (křečovité nebo slabé zapojení) 0 (normálka) +1 (výborné zapojení). Protože rozsah 1-4 body je pro mě dost malý a zohledňuju i další věci, tak víc bodů na tu ingredienci dávat nechci. A jenom upozorňuju, že zapojení více ingrediencí bych sice taky rád hodnotil jako plus (přijde mi to hravé), ale to bychom porušili podmínky soutěže, kde se výslovně říká, že za zapojení více ingrediencí není žádná výhoda. Tak na to prosím mysleme.

jonka
Příspěvky: 1978
Registrován: 13. 12. 2006, 23:14
Kontaktovat uživatele:

Re: Cvičné postavy a jejich hodnocení

Příspěvek od jonka » 24. 11. 2009, 09:32

charles: ok tedy, nemám s tím problém (jedna ingredience)
..a jestli si myslíte že jsem vás přišel jenom prudit tak vězte, že vaše sklenice je jen z poloviny plná

Zamčeno

Zpět na „(soukromé) Příprava soutěže o nej postavu 2009“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host