Pokracujeme!

Archiv Sammaelova projektu.
Uživatelský avatar
ja
Příspěvky: 14
Registrován: 21. 5. 2009, 11:57
Bydliště: KE

Re: Pokracujeme!

Příspěvek od ja »

dakujem za upozornenie a rozhodne si to precitam
Welcome to your nightmare
Uživatelský avatar
ja
Příspěvky: 14
Registrován: 21. 5. 2009, 11:57
Bydliště: KE

Re: Pokracujeme!

Příspěvek od ja »

bolo to vazne poucne
Welcome to your nightmare
Uživatelský avatar
ja
Příspěvky: 14
Registrován: 21. 5. 2009, 11:57
Bydliště: KE

Re: Pokracujeme!

Příspěvek od ja »

Aljen píše:Este raz poviem, ze setting X sa da zahrat v takmer lubovolnom systeme Y, takze riesit otazku: "Aky system a ako ho houserulovat?" kym este nie je setting zrozumitelne specifikovany (a tym fakt nemyslim detailne popisy ras a miest) a je stale mackopsou tortou je predcasne.
ak som to spravne pochopil, radis mi (nam) najprv si stanovit setting, ujastnit si to a setnut ho tak povediac na pevno
a az potom podla settingu dorobit pravidla aby mu maximalne vyhovovali
ak si to myslel inak, daj vedie
Welcome to your nightmare
Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5282
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Pokracujeme!

Příspěvek od Aljen »

Zakladna idea settingu by mala byt jasne specifikovana.
Neskor by sa mali doplnat detaily so zmensujucou sa zrnitostou. A nie ze sa prple v nejakom chrlicovi kym je 9/10 zvysku uplne na vode postavene respektive neexistujuce.

A az potom uvazoval o tom ze vo Fate bude mat rasa x taky a taky aspekt (toto je nieco co zvladnu hraci aj bez vasej pomoci a pravdepodobne to zvladnu pre svoju skupinu lepsie).

Najvacsi problem je ale ked sa vygeneruje plno fluffu a coloru, ktore su v samotnej RPG hre minimalne pouzitelna ak vobec
(18 ras ktore sa lisia vzhladom a abilitami je ok pre PC hru ale v RPG hre je to velmi malo vyuzitelne). Bombasticke pridavne mena mu ziadnu vahu pri tom nepridaju.
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!
Uživatelský avatar
ja
Příspěvky: 14
Registrován: 21. 5. 2009, 11:57
Bydliště: KE

Re: Pokracujeme!

Příspěvek od ja »

Alef0 píše:Nesnazte sa univerzalny system. OaP zacinalo presne tak, ze sa v tom mal dat hrat horor, rozpravka, sci-fi a telenovela pre deti od 3 mesiacov do 89 rokov. (Viem najst ten presny post, keby bolo treba) Lebo OaP preslo vsetkymi zanrami od apokalypsy, cez noir az po zombie zaner.
skusim/e
Welcome to your nightmare
Uživatelský avatar
ja
Příspěvky: 14
Registrován: 21. 5. 2009, 11:57
Bydliště: KE

Re: Pokracujeme!

Příspěvek od ja »

Aljen píše:Zakladna idea settingu by mala byt jasne specifikovana.
Neskor by sa mali doplnat detaily so zmensujucou sa zrnitostou. A nie ze sa prple v nejakom chrlicovi kym je 9/10 zvysku uplne na vode postavene respektive neexistujuce.
tj mame prepracovat zaklady, az potom sa salit so specifickymi detailami (ktore si kludne mozu ostatny hraci tvorit sami)
Welcome to your nightmare
Uživatelský avatar
Alef0
Administrátor
Příspěvky: 5829
Registrován: 7. 6. 2004, 11:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: Pokracujeme!

Příspěvek od Alef0 »

Tato diskusia ma hned iny level!

Ad setting (bez systemu)
ak sa spisuje setting, je dobre pisat o veciach, ktore su priamo pouzitelne v hre. Genezu, kde je zevrubně popisovane stvorenie sveta vacsina hracov precita si a zabudne, pretoze suboj anjelov spred dvoch miliard rokov je sice zaujimavy, ale v hre sa neprejavi.

Dolezite je, aby tie prvky settingu kricali na hraca, ze "toto chcem vidiet vo svojej hre! S tymto sa chcem stretnut! Tam chcem byt!". Osobne chcem vidiet v settingu mena, chcem hmatatelne postavy, chcem miesta, chcem zapletky (ano, toto sme pol roka kricali).

Ak tvorite system pre publikum, treba zvazit, cim je odlisny od ostatnych. Na svete uz existuje miliarda svetov (research! research!) a genericky fantasy setting publikum nezaujme. Ak to robite pre seba, je to uplne jedno, hlavne, ze je report. Pozitivny priklad su Stories of the Empire.

Dalej plati, ze mnoho pokrocilejsich hracov si za jedinu hru vytvori namieru sity vlastny setting a bude ignorovat existujuce settingy. (Ved to bolo vidiet, ze na jedinom hrani sa koncepcia OaPu dramaticky zmenila a vylepsila ovela viac nez za pol rok). Davam do pozornosti temu ako Space Opera.

Ad system:
Na svete existuje miliardy systemov (research! research!). Vyvijat vlastny system vacsinou nema zmysel, ak nemas rozhlad, skusenosti a motivaciu. (Pozitivny priklad: Strepy snu) Ak hras svoj vlastny zdeformovany FATE, je to uplne jedno, hlavne, ze je report.
Ak vsak chcete robit hru pre Publikum, uistite sa, ze rozumiete systemu a jeho filozofii a ze ste v nom co-to odohrali. Aby sa nestalo, ze hrate FATE, ale v skutocnosti hrate prezlecene D&D. Dost casto sa stava, ze hraci ovplyvneni D&D a spol. maju (nevedomky) natolko zadratovane mozgy, ze by aj do Wushu dodaly levely, AC a battlegrid, lenze to nie je dobra cesta.
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
Uživatelský avatar
Alef0
Administrátor
Příspěvky: 5829
Registrován: 7. 6. 2004, 11:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: Pokracujeme!

Příspěvek od Alef0 »

Doublepost.

Vsetko co robis, by malo byt charakterizovane par vetami. Fokus! Tie totiz reprezentuju gro.

Priklad:

Dies Irae
Koniec sveta je blizko. Mozno sa siedmym detom na celom svete naraz zjavila Panna Maria, ktora im oznamila, ze koniec je tu. Mozno na americkej tajnej zakladni tusia, ze prichadza meteorit, ktoremu sa nemozno vyhnut. Mozno cinsky spion zistili, ze Sovietsky zvaz o sedem dni vykona jadrovu skusku, ktora zlyha.

Co by ste robili ako postavy, ktore jedine vedia, ze svet, ako ho pozname, o chvilu skonci?

"Nepremarnite poslednych sedem dni!"

Iny priklad:

Warforged su zijuce konstrukty, ktore boli vyrobene pre ucely Poslednej vojny. Ich zmysel vsak v mieri uz ustal. Su to stroje alebo ludia?

Priklady maju davat hracovi priestor na manipulaciu a prejavenie sa sposobom, ktory je nezavisly od DMa.

Iny priklad:
V Sedej rote su postavy mladymi polskymi partizanmi pocas varsavskeho povstania 1944. Tito detski vojaci maju vsetky chyby a nadsenie mladosti. Pocas sestdesiatich dni ozbrojeneho povstania budu musiet dospiet... alebo zomriet.

Iny priklad:
Tvoja rota je na planete povazovana za elitnu. Kazdy chce sluzit v 3:16. Ukazuje sa vsak, ze realita je niekde uplne inde. Rota ma totiz zabit vsetko, co ohrozuje planetu - teda vsetko mimo nej.
Naposledy upravil(a) Alef0 dne 26. 5. 2009, 12:31, celkem upraveno 1 x.
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12358
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: Pokracujeme!

Příspěvek od Ecthelion »

Dovolím si ještě jednou citovat Conlaiův příspěvek, který považuji za perfektní vyjádření toho, o čem by světy měly být (vznikl v debatě k tvorbě NOSu):
Conlai píše:Vzdávám se! Nemám teď na to, abych přečetl celou tu mozgovou bouři, co se za dobu mé nepřítomnosti vyrojila, musím balit. Takže jen k jednomu příspěvku, který mě zaujal:
joeyeti píše:Dany svet (planeta alebo system s viacerymi osidlenymi planetami) sa vyvijal postupne od "stvorenia" systemu - teda od ustanovenia drah jednotlivych planet okolo centralneho slnka systemu. Zivot vznikal postupne - ovzdusie / voda / vyparovanie / tvorba kontinentov / ich clenenie v zavislosti od vulkanickej aktivity.
(tu by bolo dobre stanovit, ci sa cela neskorsia inteligentna civilizacia vyvijala na jednom kontinente, alebo bola roztriestena a tym padom bol vyvoj viac/menej odlisny)
Dalsia vec na zamyslenie je, ci sa inteligentne bytosti vyvinuli do formy podobnej cloveku (pre zjednodusenie vnimania sveta) alebo do inej vhodnej formy.

Z hladiska historickeho vyvoja inteligentnych bytosti je samozrejmou sucastou:
zdruzovanie sa do skupin a vzajomna pomoc, ktore je predpokladom prezitia druhu (a kedze je inteligentny, moze tuto skutocnosti zistit ovela skorej ako neuvedomele zvierata) - rozvoj neskorsich komunit
ohen, kedze skor ci neskor niekto na to pride, ze za urcitych podmienok / pouzitim urcitych nastrojov ohen vo vesmire vzniknut musi
nieco, coho sa inteligentne bytosti boja, co povazuju za "vyssiu inteligentnu bytost" - na volnej interpretacii, ci tu mozu zapracovat "mimozemske inteligencie" alebo naopak "boh"
nastroje, ako sucast prezitia inteligentnych bytosti
vyhoda gulateho povrchu, co ulahcuje namahavejsiu pracu
neskorsie vynalezy a zistenia - tlak zohriatej voda (para), mozno elektrina (blesky, staticka elektrina)

Dalsie volitelne vyvojove etapy, ktore pozname z nasej doby (poslednych 200 rokov), je mozne (ne)zapracovat po detailnejsom vytvoreni historie a smerovania celeho prostredia.

A utne sa to niekde tam, kde sa inteligentne bytosti zacinaju zaujimat o vesmir, zistia, ze to hore nie su len take nejake svetielka a "vesmir" nie je len planina / kontinent, ale svet, obiehajuci okolo niecoho, co sa vola "slnko", ktore sa nachadza v niecom inom a nie je "bohom"...


Byť se tento způsob jeví jako formálně správný, je to podle mě ten nejhorší možný způsob, jak začít tvorbu settingu. Je to cesta k "vanilkovému" settingu, kterými jsou trh a internet přesyceny.
Myslím, že důležitější je počáteční rozhodnutí o atmosféře a tématu settingu, přičemž hodně pomáhá o prostředí neuvažovat jako o planetě či kontinentu, ale jako souboru různých podmínek, ve kterých se postavy budou pohybovat - mapa světa nemusí být důležitá, co hraje roli jsou konflikty a atmosféra... možná ještě něco, ale víc mě nenapadá.

Konflikty proto, aby postavy měly kde žít. Postavy totiž, oproti rozšířenému mínění, nežijí ve městech, lesích a horách, ale v příbězích. A příběhy jsou postavené právě na konfliktech... Je to dost těžkopádné, ale doufám, že mě chápete...
To že mocichtivý baron Al-Handri žije v Krakením spáru spolu s krásnou dcerou Fatimou a nehodným synovcem Hodžou je zápis ze sčítání lidu.
Tajná válka s nepochopitelnými starými bohy, kteří na svět přicházejí skrz těla nevinných a poskytují svým služebníkům moc a bohatství, ale může Al-Handrimu dát život tím, že vstoupí do kultu a prohlédne až když staří ovládnou jeho dceru... následuje dobrodružství bla bla bla - důležité jsou podmínky pro příběh, ne podklady pro seminárku.

Atmosféra je potom to, co není absolutně důležité pro samotnou hru, ale co vybarvuje a pobází představivost. Kovové dýmky pikangských námořníků a rudé útesy Karneje, město ve kterém nikdo nesmí zabít kočku a modré střechy obchodní štvrti Fannu...

První náčrt settingu by měl obsahovat právě zmínění těch základních konfliktů, zárodků příběhů, podepřených nějakou tou barvou (aneb, jak došlo k apokalipse, jaké dnes lidé nosí klobouky a na čem jezdí). Odsud se bude odvíjet tvorba settingu a bude-li to důležité, třeba i rozhodnutí o tom, kdo první objevil oheň.

Toť je samozřejmě jen můj poněkud zmateně sepsaný názor. Peace. :wink:
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek
Uživatelský avatar
Alef0
Administrátor
Příspěvky: 5829
Registrován: 7. 6. 2004, 11:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: Pokracujeme!

Příspěvek od Alef0 »

Presne suhlasim:
vacsina dizajnerov si mysli, ze svet ma popisovat od Big Bangu cez Mezopotamiu, Egypt, Rim, stredovek, novovek, objav Ameriky, svetove vojny a ... uz pri Rime citatel spi.

Na fore su aspon 4 settingy, ktore
a) maju obsiahle sagy stvorenia
b) su pohanane nejakou energiou (eter, magia)
c) su nudne a podobaju sa ako vajce vajcu.

Klasicke settingy nemaju globalne konflikty, ale zato maju miliardu lokalnych napadov pre hru.
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5282
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Pokracujeme!

Příspěvek od Aljen »

Detaily su fajn, ale ked namiesto jasneho konceptu clovek ma citat tonu textu (ktora obcas nema hlavu ani patu, prave preto ze je to zbrucha nahadzana psomackovska torta) aby zistil o com to cele asi je, tak to je nanic.
tj mame prepracovat zaklady, az potom sa salit so specifickymi detailami
Problem je skor ze stale mi nie je jasne co tie zaklady vlastne su?

Len v zmazanej teme to zaznelo niekolkokrat a v priebehu tych mesiacov co tu O&P je sme sa na to furt pytali.
Ak nie je mozne ideu O&P skoncipovat do dvoch viet tak to znaci ze bud tam idea nie je alebo je tam idei viac (ak ich je viac tak ich tiez treba presne ukazat a ukazat ako vzajomne interaguju )
Naposledy upravil(a) Aljen dne 26. 5. 2009, 12:47, celkem upraveno 1 x.
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!
Uživatelský avatar
Alef0
Administrátor
Příspěvky: 5829
Registrován: 7. 6. 2004, 11:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: Pokracujeme!

Příspěvek od Alef0 »

A este: naozaj sa zbavte tendencie mat multizanrovy setting. Hrame modernych vojakov a na session flashbackneme do stareho Grecka je sice cool, ale
a) predstavte si, ze citate fantasy a zrazu sa posuniete na pol knihy k africkym samanom, ktorych praotec zalozil vase kralovstvo.
b) predstavte si, ze hrate Bang a zrazu pri Dueli vytiahnete battlegrid a odohrate suboj v d20 systeme.
Napad je to sice genialny, ale hra sa rozvolnuje, odchadza inam a fokus hynie.
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
Uživatelský avatar
ja
Příspěvky: 14
Registrován: 21. 5. 2009, 11:57
Bydliště: KE

Re: Pokracujeme!

Příspěvek od ja »

diiiiiiiiiik
presne toto mi chybalo!

takze by sme mali prepracovat setting, do jasnej a zrozumitelnej podoby
to alef: tie flashbacky by nemali byt na pol knihy, malo by to byt mensie spestrenie pre pobavenie (hrame BANG! a pri duely vytiahnem vodnu pistolku a "odstrelim" protihraca) taktiez to je moznost si zahrat oneshot a pritom mat ete vyhody do bezneho/dlhodobeho hrania; mala to byt dalsia moznost pre hracov, ale asi sa to vymyslalo viac do predu ako sa malo XD
Welcome to your nightmare
Uživatelský avatar
Corvus
Příspěvky: 1812
Registrován: 3. 5. 2005, 13:53
Bydliště: BA
Kontaktovat uživatele:

Re: Pokracujeme!

Příspěvek od Corvus »

citam tento thread a mam desne dejavu...

imho flashback by mal trvat max polhodinu, skor menej pretoze su vacsinou zamerane na jednu postavu a ostatnych hracov az tak nezaujimaju ... urcite nie niekolkohodinovy oneshot, to nebude IRL fungovat.

skvely flashback sa podaril pri hre jednej Wushu hre:
zacina vetou "Sansa sa prebrala na zelenej lúke.."
There's nothing in the universe cold steel won't cut.

On eternal hold: d20 Warheart
Uživatelský avatar
ja
Příspěvky: 14
Registrován: 21. 5. 2009, 11:57
Bydliště: KE

Re: Pokracujeme!

Příspěvek od ja »

ide o tom ako sa to pojme
pozeram ze budeme musiet premakat setting, az tak sa zaoberat detailami z toho vyplyvajucich
inak to asi nema vyznam, je v tom chaos
Welcome to your nightmare
Zamčeno

Zpět na „Oceľ a plameň“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů