Zkušenostní systém
Moderátor: Bouchi
Zkušenostní systém
Mezi DrD a DrD+ je mimo jiné také propastný rozdíl v přidělování zkušeností. Systém je zkrátka úplně jiný.
Jak se vám líbí?
Už jste ho vyzkoušeli? Osvědčil se?
Jak dobře jsou podle vás nastaveny hranice přestupů?
Je spravedlivý?
Jak se dá zneužít?
Jak se vám líbí?
Už jste ho vyzkoušeli? Osvědčil se?
Jak dobře jsou podle vás nastaveny hranice přestupů?
Je spravedlivý?
Jak se dá zneužít?
- zrzavec
- Romikovec
- Příspěvky: 3671
- Registrován: 20. 7. 2006, 18:23
- Bydliště: Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
ilgir: Upravil jsem malinko název tématu. Aby bylo vidět, že jde o téma k DrD+.
Jelikož hraji DrD+ hned od jeho vydání a jsem většinou jen a pouze PJ, systém jsem vyzkoušel a velmi se mi líbí. Přestupuje se vcelku rychle a když by mi to přišlo pomalu, jednoduše snížím koeficient a přestupuje se rychleji.
Systém mi přijde spravedlivý v tom, že nedává zkušenosti za likvidaci nestvůr, ale dává prostor hraní postavy, používání dovedností. Pro všechny jsou stejně postavené mantinely. A to je to, co se dá zneužít. Obzvláště když je PJ začátečník a nemá systém v ruce. Jednomu za použití deseti dovednosti dá jeden bod za používání dovedností a druhému za použití tří dá doby dva. PJ musí rozlišovat i mezi povoláními, jelikož zloděj může používat dovednsoti více a ve více situacích, než jiná povolání.
Mě se ten systém líbí. Nerad přiděluji zkušenosti za likvidace a podobně z hlavy. Tadym ám nastavený mantinel a všichni se pohybují někde mezi, lehce si dosadím kde a všichni jsou spokojení.
Jelikož hraji DrD+ hned od jeho vydání a jsem většinou jen a pouze PJ, systém jsem vyzkoušel a velmi se mi líbí. Přestupuje se vcelku rychle a když by mi to přišlo pomalu, jednoduše snížím koeficient a přestupuje se rychleji.
Systém mi přijde spravedlivý v tom, že nedává zkušenosti za likvidaci nestvůr, ale dává prostor hraní postavy, používání dovedností. Pro všechny jsou stejně postavené mantinely. A to je to, co se dá zneužít. Obzvláště když je PJ začátečník a nemá systém v ruce. Jednomu za použití deseti dovednosti dá jeden bod za používání dovedností a druhému za použití tří dá doby dva. PJ musí rozlišovat i mezi povoláními, jelikož zloděj může používat dovednsoti více a ve více situacích, než jiná povolání.
Mě se ten systém líbí. Nerad přiděluji zkušenosti za likvidace a podobně z hlavy. Tadym ám nastavený mantinel a všichni se pohybují někde mezi, lehce si dosadím kde a všichni jsou spokojení.
- Goran
- Don Quijote
- Příspěvky: 3390
- Registrován: 2. 5. 2006, 12:58
- Bydliště: Litoměřice/Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Další významný rozdíl je v tom, že ve starém dračáku stačilo na přestup z 1. na 2. úroveň směšně malé množství zkušeností ve srovnání s postavami na vysokých úrovní. V praxi to znamenolo, že postavy buď zatuhnou na nízkých levelech, nebo jim bude PJ klást do cesty potvory a questy se stále vyšším bodovým hodnocením. To v praxi znemožňovalo hru levelově nevyrovnaných družin, protože v nich buď zkušené postavy nepostupovaly skoro vůbec, nebo ty nezkušené získávaly v průměru tři levely na dobrodružství.
Myslím, že právě v tomhle Ilgirovi vyhovoval zkušenostní systém DrDo. Mě nevyhovoval, a proto celkem logicky preferuju systém DrD+.
Samozřejmě, hlavní nevýhodou starého systému bylo, že většina XPů byla za potvory. Nebezpečí nevyrovnanosti tak bylo mnohem vyšší než u DrD+ - pokud PJ nedával adekvátní množství zkušeností za hraní postavy a používání schopností, třeba takový alchymista (zvlášť pokud jej hráč chtěl hrát jako alchymistu a ne jako samopal s vestavěným granátometem) byl v těžké nevýhodě.
Myslím, že právě v tomhle Ilgirovi vyhovoval zkušenostní systém DrDo. Mě nevyhovoval, a proto celkem logicky preferuju systém DrD+.
Samozřejmě, hlavní nevýhodou starého systému bylo, že většina XPů byla za potvory. Nebezpečí nevyrovnanosti tak bylo mnohem vyšší než u DrD+ - pokud PJ nedával adekvátní množství zkušeností za hraní postavy a používání schopností, třeba takový alchymista (zvlášť pokud jej hráč chtěl hrát jako alchymistu a ne jako samopal s vestavěným granátometem) byl v těžké nevýhodě.
Nejsem trouba, ale snažím se a s pomocí Boží se jím brzy stanu!
R.I.P.
R.I.P.
Jo jo, souhlas. DrD+ roxXx.
Teda, já si ten systém ještě upravil, že se vše násobí třemi - to znamená, že pokud by postavy normálně potřebovali na další level 20 expů, potřebují ve skutečnosti 60.
Stejně tak ale násobím i to, co dávám - když je škála 0 - 15, já ji mám upravenou na 0 - 45, to znamená, že v každé z pěti kategorií dávám 0-9 místo 0-3.
Je to pak jemnější škála a hráči lépe poznají, kdo dnes hrál líp a kdo hůř. Když dám všem 1 bod v normální škále, tak... tak se všichni cejtěj lépe. Ale když jim teď dám 2, 3 a 4 body, tak ten se čtyřmi si řekne "jo, dnes to nebylo zlý" a ten se dvěma "Hmm, musím se víc snažit", ačkoliv při zpětném převodu dostali prakticky stejný počet bodů. .)
Teda, já si ten systém ještě upravil, že se vše násobí třemi - to znamená, že pokud by postavy normálně potřebovali na další level 20 expů, potřebují ve skutečnosti 60.
Stejně tak ale násobím i to, co dávám - když je škála 0 - 15, já ji mám upravenou na 0 - 45, to znamená, že v každé z pěti kategorií dávám 0-9 místo 0-3.
Je to pak jemnější škála a hráči lépe poznají, kdo dnes hrál líp a kdo hůř. Když dám všem 1 bod v normální škále, tak... tak se všichni cejtěj lépe. Ale když jim teď dám 2, 3 a 4 body, tak ten se čtyřmi si řekne "jo, dnes to nebylo zlý" a ten se dvěma "Hmm, musím se víc snažit", ačkoliv při zpětném převodu dostali prakticky stejný počet bodů. .)
It's Alive!
Z čeho tak soudíš?! Pokud vím, tak jsem se nikdy v tomto smyslu nevyjádřil. Osobně považuji zkušenostní systém z DrDo za dost hrozný, i když se ho v novějších verzích tvůrci snažili vylepšit různými doporučeními.Goran píše: Myslím, že právě v tomhle Ilgirovi vyhovoval zkušenostní systém DrDo. Mě nevyhovoval, a proto celkem logicky preferuju systém DrD+.
Za dobrý nápad považuji Granovo násobení třemi, asi ho také zavedu .
- zrzavec
- Romikovec
- Příspěvky: 3671
- Registrován: 20. 7. 2006, 18:23
- Bydliště: Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Jak se to vezme, u mě se stává, že hráči dostávají za hru postavy i tři body. Dlouho byl rekord za jdno herní sezení jedenáct bodů. Potom, během jednoho hraní dostal jeden hráč 12 bodů a další hned 13. Teď je rekord postavy 13 bodů zkušeností za herní sezení. Ale to byla hra, kdy hráč dosáhl tak hlubokého vžití se do hry, že jsem sám koukal a nikdy bych nevěřil že to jde.
Při minulém hraní hráč skuruta na druhém hráči ukazoval několik chvatů, které jeho psotava udělá, když prokousávala krk strážnému. Ukázka situace se tak ujala, že též dostal tři body za hraní postavy. měl nárok na dva, za názornou ukázku dostal v pohodě bodík navíc (bylo to pro něho velmi zatěžují - pro psychiku postavy). Ale to bude vidět v kronice naší družiny, která se bude jmenovat Přání spravedlnosti.
Při minulém hraní hráč skuruta na druhém hráči ukazoval několik chvatů, které jeho psotava udělá, když prokousávala krk strážnému. Ukázka situace se tak ujala, že též dostal tři body za hraní postavy. měl nárok na dva, za názornou ukázku dostal v pohodě bodík navíc (bylo to pro něho velmi zatěžují - pro psychiku postavy). Ale to bude vidět v kronice naší družiny, která se bude jmenovat Přání spravedlnosti.
Taky už hrajeme kolik let, jenže ne moc intenzivně, takže hráči berou dračák spíš jako jednu z mnoha zábav. Ale myslím, že se pořád zlepšují, takže časem dosáhnou profesionální úrovně. Já jako PJ se už o to snažím hodně dlouho, tak mám občas lehký pocit nevděčnosti. Ale jsou to holt kamarádi a vykašlat se na ně nemůžu .
No, asi už napíšu vlastní hodnocení exp systému v DrD+. A budu záměrně kritický. Takže:
No a ta tříbodová záchrana družiny, to se stává opravdu zřídka...
Připadá mi, že tohle je tak trochu kategorie pro hodnocení PJ. "Dokážeš svým hráčům připravit dobrodružství, ve kterém využijí schopnosti svých povolání?" Přiznávám, že tady moc úspěšný nejsem. Schopnosti povolání jsou krásné a propracované, ale pro některé je opravdu oříšek připravit vhodnou situaci, aby nepůsobila násilně a samoúčelně.
A udělat ze sezení náročný trénink? Ano:
Pro bojovníka bitvu tisícových armád.
Pro hraničáře provedení družiny hvozdem, který je napaden mágy a nemrtvými: části lesa hoří, zvířata se plaší a útočí, stromy ožívají...
Pro čaroděje kouzelnickou soutěž, to samé pro theurga.
Pro zloděje výzvědnou misi do středu nepřátelského ležení.
Pro kněze rozdmýchání/uklidnění vypjaté politicko společenské situace ve velkém městě (povstání lidu, vzpoura městské rady proti králi, války cechů, rodů, gangů).
A pro celou družinu???
No, tomu záměrnému zkoušení se nebudu sáhodlouze vyjadřovat. Po příchodu do města se bojovník zapíše do arény, zloděj se vydá vykrást pokladnici starosty a hraničář uteče do lesa - pěknou hru přeji...
To samoodměňování hráčů je dost ošemetné. Moji hráči jsou skromní a sebekritičtí, a tak tuto možnost ignorují - až na jednoho, který si tento bod přiděluje automaticky, aby rychleji postupoval. A rozhodně to není ten, který by hrál nejlépe...
Po tak dlouhém příspěvku se sluší napsat závěr:
Zkušenostní systém DrD+ je nesrovnatelně lepší, než v DrDo, o tom není diskuze. Zdá se mi však, že ho tvůrci udělali (kvůli začínajícím hráčům?) příliš jasně definovaný a omezující. Některé laťky jsou nastaveny hodně vysoko. Průměrné sezení ani neumožňuje "přičichnout" ke všem kategoriím, za které může být hráč odměněn.
Vím, že jsem byl velmi kritický až rejpalský, proto očekávám vaše reakce. Pište .
Podle této stupnice bych hráče hodnotil často jedním bodem, často žádným bodem a velmi zřídka body dvěma. Myslím si, že to, co je napsané u "2 body" by mělo být u "3 body". "Otřesný zážitek, elegantní zvládnutí neobvykle těžké situace" - to mi přijde jako plkání o ničem, jen aby kolonka nezůstala prázdná (nebo už u vás k něčemu takovému došlo? - napište, budu rád). Myslím, že vrcholným uměním obyčejných hráčů zůstává právě to nahrávání ostatním, které bych hodnotil třemi body.1. Hra postavy
1. bod - dobré hraní postavy
2. body - výborně a věrohodně zahraná neobvyklá situace, bez chyb na straně hráče
(...)
nahrává ostatním hráčům, aby mohli zajímavě zahrát svou postavu
(...)
vznikají romantické, dramatické, komické, či jinak zajímavé situace, které mají původ v psychických vlastnostech jeho postavy
3. body - u postavy se až do krajnosti projevily její psychické vlastnosti, překonala nějaký otřesný zážitek, hráč elegantně zvládl neobvykle těžkou situaci
Trochu se mi zdá, že si tu tvůrci pletou sezení a dobrodružství. Alespoň u mě rozhodně není každé sezení zakončené řešením zápletky, na které by se daly nabrat ty dva body. Dokonce v každém mém sezení ani není potřeba se bravurně ohánět mečem, (jakož i léčit pomocí živlů, kouzlit, vyvolávat démony, šplhat po zdech, sesílat zázraky), ani řešit nějaké podstatné otázky. Pokud bych tedy byl přísný, vyjdou nejméně z poloviny mých sezení hráči s nulou (v této kategorii).Řešení překážek
1 bod - postava se v průběhu sezení bravurně oháněla mečem, hráč vymyslel řešení podstatných otázek dobrodružství
2 body - postava velmi přispěla k vyřešení zápletky, hráč dostal ohromující nápad
3 body - hráč svou hrou dokázal zachránit životy ostatních postav
No a ta tříbodová záchrana družiny, to se stává opravdu zřídka...
Tato kategorie se trochu překrývá s předešlou, a to tam, kde se k řešení překážek používají schopnosti povolání. To ale není na škodu, aspoň bude víc expůPoužití schopností
1 bod - v průběhu sezení postava často využívala schopností svého povolání
2 body - celé sezení bylo pro postavu velmi náročným tréninkem
3 - body - hráč záměrně zkoušel, co všechno jeho postava dokáže, postava se pohybovala na samém kraji svých možností
Připadá mi, že tohle je tak trochu kategorie pro hodnocení PJ. "Dokážeš svým hráčům připravit dobrodružství, ve kterém využijí schopnosti svých povolání?" Přiznávám, že tady moc úspěšný nejsem. Schopnosti povolání jsou krásné a propracované, ale pro některé je opravdu oříšek připravit vhodnou situaci, aby nepůsobila násilně a samoúčelně.
A udělat ze sezení náročný trénink? Ano:
Pro bojovníka bitvu tisícových armád.
Pro hraničáře provedení družiny hvozdem, který je napaden mágy a nemrtvými: části lesa hoří, zvířata se plaší a útočí, stromy ožívají...
Pro čaroděje kouzelnickou soutěž, to samé pro theurga.
Pro zloděje výzvědnou misi do středu nepřátelského ležení.
Pro kněze rozdmýchání/uklidnění vypjaté politicko společenské situace ve velkém městě (povstání lidu, vzpoura městské rady proti králi, války cechů, rodů, gangů).
A pro celou družinu???
No, tomu záměrnému zkoušení se nebudu sáhodlouze vyjadřovat. Po příchodu do města se bojovník zapíše do arény, zloděj se vydá vykrást pokladnici starosty a hraničář uteče do lesa - pěknou hru přeji...
Tahle kategorie, která se soustředí na spolupráci dobrodruhů, je vcelku bezproblémová. Zde občas dávám i dva body (obzvlášť bojovníkům po bitkách ) Jen ty řeči o alfě a omeze se mi zdají tak trochu utopisticky nadnesené.Pomoc družině
1 bod - postava dodržela plán, na kterém se družina dohodla, nehrála pouze pro své dobro
2 body - herní sezení by pro ostatní postavy dopadlo velmi zle, kdyby odměňovanou postavu neměly ve své družině
3 body - takto vysokou odměnu je velmi těžké získat. Postava musí být alfou i omegou pro přežití družiny v herním sezení. Nesmí to však být zápletka dobrodružství od PJ, postava se natolik důležitou musí stát sama.
Pokud jde o úspěšné zakončení dlouhého dobrodružství, je pro mě jeden bod dost směšná odměna, navrhoval bych tak pět.Přispění ke hře
(...)
Další bod (...) může také přidělit při splnění opravdu dlouhého dobrodružství, které jste hráli po mnoho sezení a vám se ho povedlo výborně vyřešit.
(...)
A úplně poslední bod si můžeš přidělit ty jako hráč (...) měl bys být sám přesvědčen o tom, že jsi hrál opravdu dobře a že i ostatní byli s tvou hrou spokojeni (...)
To samoodměňování hráčů je dost ošemetné. Moji hráči jsou skromní a sebekritičtí, a tak tuto možnost ignorují - až na jednoho, který si tento bod přiděluje automaticky, aby rychleji postupoval. A rozhodně to není ten, který by hrál nejlépe...
Po tak dlouhém příspěvku se sluší napsat závěr:
Zkušenostní systém DrD+ je nesrovnatelně lepší, než v DrDo, o tom není diskuze. Zdá se mi však, že ho tvůrci udělali (kvůli začínajícím hráčům?) příliš jasně definovaný a omezující. Některé laťky jsou nastaveny hodně vysoko. Průměrné sezení ani neumožňuje "přičichnout" ke všem kategoriím, za které může být hráč odměněn.
Vím, že jsem byl velmi kritický až rejpalský, proto očekávám vaše reakce. Pište .
- zrzavec
- Romikovec
- Příspěvky: 3671
- Registrován: 20. 7. 2006, 18:23
- Bydliště: Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Zkusím to vzít postupně, ale a dlouhé příspěvky reaguji nerad, protože se v tom vždy ztratím.
Hraní postavy:
Už se mi stalo, že postavam usela projít otřensým zážitkem - Kněz musel držet zástavu inkvizice (je proti inkvizici), Skurut musel prokousnout krk strážnému aby se osvobodil, dámská postava musela zabít jistého pána nebo by si s ní užil...No prostě, každá psotava prožije něco nemilého
Řešení překážek:
Vždy to beru podle sezení. Pokud jen sedí a kecají v hospod, hodnotím i dobré nápady. Vždy to beru podle toho co hrály. Často dávám jen jeden bod (a nikomu to vůbec nevadí).
Používání dovedností
Občas se mi stane, že hráč nem během dobrodružstí potřbu použít své dovednsoti. Ale na druhou stranu, hráči s ičasto umějí poradit a své schopnosti použít. Většinou hodnotím jedním bodem a zase to nikomu nevadí. Tři body nedávám skoro vůbec. Záměrné (a účelové používání dovednsotí prostě a jednoduše nehodnotím). Nevím jak toděláš, ale já mám na jednom sezení cca 10 hráčů a zvládám to...i když se občas zapotím.
Přispění ke hře
Bod za příchod je Ok. Bod od PJ dostávají pokud si i já dobře zahraji a čas mi uteče rychl. Musím se bavit. Bod který si dávají saami si dávají v případě, že jim chybí jenden bod do přestupu a nebo když si myslí, že hráli opravdu dobře. Já mohu říct svůj názpr, ale nemohu to zakázat. Ostatní hlasují zda ano či ne. Ono, pokud si ho někdo dává zbytečně často, prostě a jednoduše mu přestanu dávat bod někde jinde a vše se vyrovná.
Průměrný zisk expů je od 4 do 8 expů a to mi přijde v pořádku. Při hrách na které se vzpomíná to jde nad osm a to je potom vidět, že hra za to stála.
Hraní postavy:
Už se mi stalo, že postavam usela projít otřensým zážitkem - Kněz musel držet zástavu inkvizice (je proti inkvizici), Skurut musel prokousnout krk strážnému aby se osvobodil, dámská postava musela zabít jistého pána nebo by si s ní užil...No prostě, každá psotava prožije něco nemilého
Řešení překážek:
Vždy to beru podle sezení. Pokud jen sedí a kecají v hospod, hodnotím i dobré nápady. Vždy to beru podle toho co hrály. Často dávám jen jeden bod (a nikomu to vůbec nevadí).
Používání dovedností
Občas se mi stane, že hráč nem během dobrodružstí potřbu použít své dovednsoti. Ale na druhou stranu, hráči s ičasto umějí poradit a své schopnosti použít. Většinou hodnotím jedním bodem a zase to nikomu nevadí. Tři body nedávám skoro vůbec. Záměrné (a účelové používání dovednsotí prostě a jednoduše nehodnotím). Nevím jak toděláš, ale já mám na jednom sezení cca 10 hráčů a zvládám to...i když se občas zapotím.
Přispění ke hře
Bod za příchod je Ok. Bod od PJ dostávají pokud si i já dobře zahraji a čas mi uteče rychl. Musím se bavit. Bod který si dávají saami si dávají v případě, že jim chybí jenden bod do přestupu a nebo když si myslí, že hráli opravdu dobře. Já mohu říct svůj názpr, ale nemohu to zakázat. Ostatní hlasují zda ano či ne. Ono, pokud si ho někdo dává zbytečně často, prostě a jednoduše mu přestanu dávat bod někde jinde a vše se vyrovná.
Průměrný zisk expů je od 4 do 8 expů a to mi přijde v pořádku. Při hrách na které se vzpomíná to jde nad osm a to je potom vidět, že hra za to stála.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 hostů