[recenzia] Astrální doupě

Diskuzní sekce určená všem českým a slovenským hrám - jak těm, které vyšly v tisku, tak těm, které jsou dostupné zadarmo na internetu. Výjimka: Dračí doupata mají samostatnou sekci.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Alef0
Příspěvky: 5766
Registrován: 7. 6. 2004, 10:22
Bydliště: Košice, SR.

[recenzia] Astrální doupě

Příspěvek od Alef0 » 3. 3. 2013, 11:51

Úvod
Vždy, keď vyjde nová RPG príručka, nastane štátny sviatok -- konieckoncov, celú pôvodnú českú a slovenskú tvorbu možno spočítať na desiatich prstoch, a to s rezervou.

Ten sviatok nastal v januári znova.

O to viac, že s Astrálním doupětem je spojená doslova literárna záhada.

Typický autor hernej príručky totiž neraz uteká na web oznámiť urbi et orbi svoj počin sotva dopíše úvodnú kapitolu, prípadne (ak je dostatočne súdny) vydá nejaké lákavé demo, alebo aspoň vybudí slovný buzz, lebo kto iný (okrem kamarátov) si najskôr kúpi jeho hru než veteráni online komunity a neúnavní lovci a zberačí obskúrností.

Petr Novotný celý proces vynechal a rovno si vytlačil neurčitý počet exemplárov, ktoré inštitút povinného výtlačku zavial do knižníc a archívov vskutku najvyberanejších.

Keby ich tam neobjavil Bouchi v olomouckom katalógu, táto recenzia by nevznikla.

Už samotný proces však čímsi zaváňa (P. R. trikmi? nelogickosťou? zlou predtuchou?), a pochybnosti sú viac než silné. Ale ktovie, možno motyka vystrelí a dnes už nie je vylúčené, že kdesi v čajovniach šťukoce klávesami človek, čo vytvorí rovnaký klenot ako sa to podarilo poľskému De profundis.

Obrázek

K spisku

Spisok je á-štvorkový a kto videl slovenského Čarodeja, pozná formát -- 70 strán zopnutých spinkou s modrastou farebnou obálkou s textom v jednoduchom fonte bez obrázkov. Od autora vlastným nákladom však nemožno čakať pevné väzby a kriedové papiere, keď dôležitý je obsah.

"Vítej poutníče!" zhriemä prvá veta úvodu a človeku až v žalúdku káva sa prevráti, lebo LED dióda srdcolamu dračáku začne sliepňať.
Kniha je výsledkom dvadsaťročného hľadania pravidiel, ktoré umožnia realisticky zachytiť dosial nenapísaný príbeh tak, aby bola hráčom oporou a nie príťažkou.
Dvadsať rokov + realistickosť = červený reflektor.

A nie nadarmo, lebo na konci úvodu ohlasované "Poněkud složitější matematické principy" je poľnicou matfyzfestu: tvorba postavy na hodinu a viac, druhé a tretie mocniny, divé sčítanie a odčítanie a odporúčaná kalkulačka. Chválagygaxu, že sa tým hra netají.

Systém

Výťahový sumár: systém sa riadi vlastnosťami a dovednostmi, s drsne numerickým bodovým nákupom, s celou plejádou kociek a je presne v duchu obávanej honby za pseudorealistickosťou skrz viac hodov a viac špecifických pravidiel. Bohužiaľ, táto filozofia bola cool ... presne pred dvadsiatimi rokmi a bohužiaľ nových hráčov bez výnimky odrádza.

História ukázala všakovaké kombinácie vlastností: od folklórnych šiestich (hit už od roku 1974), cez trojicu charakteristickú pre menšie systémy...ale nájsť systém s dvadsiatimi (!) schopnosťami nie je také jednoduché. Ako to? Pretože čím viac prvkov, tým je to realistickejšie. Vraj.

Rozdeľme teda fyzické, psychické, duchovné a mentálne vlastnosti do piatich pod vlastností! Ku každej z piatich podvlastností sa viaže jeden element (oheň, voda..., plus piaty svetelný) a jeden typ kocky. A tak ako v D&D, každá vlastnosť v sebe nesie jednak svoju hodnotu (môžete mať Mentálny/Rozum na trojke) a jednak bodové ohodnotenie, ktoré sa riadi ohlasovanými tretími mocninami.

Vidieť pár 27 / 3 alebo 1331 / 11 je prinajmenšom neortodoxné a vo vyšších hodnotách až yu-gi-ohovský obveseľujúce, ale ak náhodou poznáte matematický model Dračího doupěte Plus, ktorý sa konzistentne riadi analogickou funkciou, viete odkiaľ vietor fúka.

Dôvody na toto číslokopové veselie sú ešte dva: body priamo súvisia s bodovým nákupom a priamo s odmeňovaním skúsenosťami a zároveň predstavujú akýsi rezervoár únavy a many. Žiaľ, ten ostáva pre strýčka Príhodu, lebo v okamihu ho autor vyhlási za príliš komplikovaný a teda voliteľný.

Ale aj tak: ešte ste ani nerozdelili vlastnosti a už máte na denníku tabuľku štyroch riadkov a piatich stĺpcov.

* Vôľa: 27/3
* Milosť: 64/4
* Intelekt: 8/2
* Vhľad: 27/3
* Vznešenosť: 8/2

Obrázek

Klasik mal veľkú pravdu, keď hovoril, že v akokoľvek zlej hre možno nájsť nejednu perlu -- a príkladom je mechanika excitácie, keď sa postava dokáže vybudiť k vyšším výkonom. Určite si to predstaviť: boj začína opatrným obkukovaním protivníka a čím ďalej, tým viac sa hrnie krv do mozgu, oka a svalu, zúrivosť narastá, nohy preplatajú rýchlejšie tým väčšie výkony viete zo seba dostať. Pravidlovo to znamená, že od druhého kola súboja si môžete boostnuť vlastnosti pomocou dodatočných 20 bodov. Opäť sa javí astrál: podľa rozpoloženia planét (či skôr Rozprávača) sa môžu stanoviť pestré kritéria, za akých okolností možno excitovať ktoré vlastnosti.

Ďalším malým, ale potešujúci, aspektom je Výchova: môžete si vybrať, odkiaľ pochádza vaša postava (z chrámu? z lesa, kde ju čičíkali hraničiari?) a na základe toho dostanete ďalších pár stoviek bodov do tvorby postavy a gramatickú vetu do textu o vašej postave.

Boj

Na tejto kapitole sa obvykle láme chlieb -- veď pohrobkovia DrD/D&D sú práve o boji; ich pravidlá tvoria jadro príručky a na nich sa ukazuje komplexnosť či hrateľnosť hry. Veď ak už nič iné, pôjdeme bojovať.

Vždy, keď máte v Astrálním doupěti právo na bojovú akciu, hodíte všetkými piatimi kockami (od k4 po k20) a určíte bonus, ktorý sa vypočíta z minima vlastnosti zbrane a vlastnosti vašej postavy obohateného o ďalšiu štatistiku zbrane. Napr. taký hod šesťstenkou sa ráta ako minimum zo súbehu boja a rýchlosti zbrane plus páky zbrane ... a podobné minimum z dvoch vecí musíte prepočítať ešte štyrikrát. Pozorný čitateľ si našťastie domyslí, že tieto operácie sa dajú urobiť vopred, pre typické kombinácie používaných zbraní.

Čo sú vlastnosti zbrane? Každá zbraň ich má päť (silu, presnosť, rýchlosť, páku a záludnosť). Neostáva mi nič len veriť, že autor im nepridelil číselné hodnoty úplne arbitrárne -- a koniec koncov, nie som šermiar, a som abstraktník, tak mi to môže byť jedno.

Dvaja protivníci sa postavia oproti sebe a porovnajú si jednotlivé čísla: najprv presnosť (ak blabla a nie blabla, okrajových prípadov je tu viacero), kde rozdiel tvorí základné hodnotu zranenia, obohatenú o rozdiel síl, rozdiel rýchlostí a ďalšími aspektami, ktoré som pre krátky čas oboznámenia sa s hrou nemal čas namaľovať do vývojového diagramu.

Ak vám nestačí a chcete byť "pokročilí", môžete útok smerovať na konkrétnu časť tela (opäť deja vu zo Stínu meče). V tom prípade sa telo rozdelí na dvanásť segmentov, každý so separátnymi štatistikami, znesiteľným zranením a dôsledkami, ktoré nastanú viac než je milé. (Taký krk trafíte veľmi ťažko, ale nevydrží veľa a dôsledky kritického zásahu sú smrtiace a na druhej strane trup ustojí mlátenie a mlátenie. Ak ak veľmi chcete, môžete sa vyžiť trieskaním do codpieceov.)

Samozrejme, obvykle si na seba nahodíte nejaké brnenie, ktoré funguje ako damage reduction, teda primárne pohlcuje zranenie a to opäť v závislosti od jednej z tucta častí tela, ktoré pokrýva. Štíty sa považujú tiež za špeciálnu zbraň (a majú analogických 5 štatistík), čo súvisí s priebehom kola.

V rámci kola máte totiž právo na niekoľko akcií -- a to podľa toho, koľko bodov v Rýchlosti máte. Tabulečka hovorí, že obvykle stihnete jeden útok (za 5 bodov) a možno dva kryty (po 3 bodoch) a čím viac ste skúsení, tým viac toho stihnete. Obrana (či už štítom alebo bez) sa teda považuje za rovnako dôležitú akciu ako napr. sekanie, konverzácia alebo streľbu a teda kto veľa seká, nebude sa efektívne brániť a naopak.

To, že som to zosumarizoval, nemusí znamenať, že to tak naozaj je. Jeden zo strašne fatálnych aspektov hry totiž spočíva v absencii akýchkoľvek príkladov. Pasáž o boji som musel čítať s pozornosťou študenta Jarníkových skrípt, priebeh súboja nevidíte ukázaný nikde, a to, čo chce byť príklad, vháňa slzy do očí -- lebo autor súdi, že je treba vedieť o hrdinovi, čo má 383 / 734 / 662 a 899 bodov, a vymenovanú päticu bodov pred excitáciou a po nej, ale čo znamená "improvizácia" ostalo len kdesi medzi riadkami. Ako prebieha jedno kolo a koľko hodov a matematických operácií treba spraviť, sa neuvádza, akurát nevedno, či je to správne alebo nie.

Šermiarski turbomaniaci sa môžu vyžiť v ad hoc pravidlách ako napr. "mandľový štít znemožňuje útok na ľavú ruku a na predsunutú ľavú nohu" a na špecifické pravidlá o streleckom súboji.

Zloba spočíva v tom, že ono ten súboj ani nemusí byť taký zložitý, ako sa zdá, ale totálne zhustenie ho robí absolútne nedešifrovateľným, a čo je horšie, bezdôvodne komplexným (ok ok, chápem, že päť kociek súvisí s nejakým domnelým matematickým modelom, ale...prečo?!)

Dovednosti

Spomínal som systém dovedností? Takmer polovica rozsahu textu je tvorená telefónnym zoznamom s krátkymi popismi. Tuto sa za dovednost považuje všetko: od bežných vecí, cez alchýmiu až po mágiu.

Obrázek

Navyše sú rozdelené do jedenástich (zle počítam? nie tucet?) skupín: od alchýmie (DrD alert!) cez diplomaciu, mágiu, thaumaturgiu (DrD alert!), theurgiu (DrD alert!), mágie, až po právo a, prepytujem, performativní um.

Niektoré skupiny môžete používať rovno, a do niektorých musíte investovať svoje body -- také Právo potrebuje investíciu minimálne 800 bodov, aby ste ho mohli začať používať.

V každej skupine nájdete za vedro konkrétnych dovedností, pričom pravidlo piatich (och!) platí aj tu: reprezentuje ho pätica čísiel -- čím viac, tým je to náročnejšie.
Plánování bitev: síla rozkazu 6, udržení důvěry 7, kvalita plánů 9, volba terénu 9, schopnost motivovat 9
Ak by to bol film, chcelo by to strihača s väčšími nožnicami: už len základná dizajnová zásada "koľkokrát za kariéru hráča ju použijete?" neraz zlyháva. "Príprava zrade odolnej hierarchie" bok po boku s "Kozáčkom" a "Odhaľovaním velezrady" mohli radostne uvoľniť miesto užitočnejšiemu obsahu alebo lepšiemu vysvetleniu než napr. juristickému textu:
Při užití musí vlastnost, resp. dovednost, pokud je nižší, v součtu s hodem dosahovat hodnoty úkonu. Když postava uspěje, jsou k výsledku přičteny hodnoty úkonu. Pokud se tak nestane, určí podobu selhání tvůrce hry, avšak i úspešné užití dovednosti se může ukázat jako nedostatečné, pokud je strategie poritvníka dokonalejší, nebo okolností nepříznivé.
Áno, sekcia Práva (s bonusovým DM Fiatom, ak chcete.)

Obrázek

Záverečná povinná jazda

Zvyšok textu je takmer číra vypchávka, "lebo to tam musí byť" bez nejakej významnej úvahy. Rady tvorcovi dobrodružstva zaberajúce jednu stranu sú skôr náhodná zbierka poznámok (vrátane WTF veci ako určovanie počasia kockou). Veterán hier ich už videl mnohokrát v iných hrách, a adresovanie začiatočníka je v tejto chvíli už zbytočné, keďže ten je už dávno stratený v pravidlovom pralese. Beštiár je v duchu DrD (+ WTF zoznam hadov na celú stranu), cenník jednoducho musí byť (WTF koberec za 50 peňazí) a záver jakbysmet s bonusovkou, ku ktorej už nie je čo dodať.
"Systém je sice i pro tento účel [napodobnenie súbojového šermu, pozn. autora] vhodnější než většina jiných a patrně i přesnejší než všechny doposud napsané herní systémy, ktoré jsem měl možnost v průběhu posledních let prostudovat, ale ve světe před rozvojem šermířských škol [...] dosahuje přesnosti, jež vás nechá vychutnaat pocit, že jse opravdu při tom, kdy se rozhoduje o budoucnosti"
Záver

Srdcolam jak sviň.

Nájsť dôvod, prečo hrať práve túto hru je veľmi ťažké -- už len v češtine mu konkuruje zmienený praprodukt Stín meče a Hrdinové Fantasy, nehovoriac o Dračáku 1 či Plusku. V komplexnosti Astrál prevyšuje uvedené systémy, ale prístupnosť mu nehovorí vôbec nič. [O to viac, že technickej podpory na internete sa nik nedočká.]

A ak som začal ČaroDejom, spomeniem ho i tu -- paralely a omyly sú totiž sťa cez kopírku identické. Oba predstavujú tlačený výsledok dvadsaťročnej práce, oba prezentujú systémy s rovnakými východiskami a filozofiou (dovednosti), oba sú podávané totálne hutnou formou, v ktorej sa orientuje len autor a jeho známi, oba ignorujú fluff a obetujú hráčsku prístupnosť a oba stoja na absolútne prekonaných paradigmách tvorby RPG.

Astrálnemu doupěti (ktoré ostalo astrálnym len v náhodných čriepkoch) sa doprialo viac autorských hárkov, čo sa však prejavilo len v kumulovaní pravidiel a dovedností: lebo kto má viac plátna, namaľuje toho viac. Svojou formou nedistribúcie a nepropagácie je hra prezieravo uchránená kritikov a akiste pôsobí radosť najmä autorovi, ktorý vidí na polici zošitok so svojim menom predstavujúci pomník rokom svojej rozsiahlej práce.

Ale kým už v roku 2006 bolo Čarodejovi vyčítané takmer to isté s istou dávkou dobrej vôle, opakovanie tých istých omylov už nemá veľké právo na ospravedlnenie.

Toto Doupě sa bude dobre vynímať v mojom adresári podobných hier.

---------------
Astrální doupě - Základní pravidla, vydal Petr Novotný, január 2013, ISBN 978-80-260-3738-5
Autor: Petr Novotný
Korektor: Daniel Amcha
Obálka: Markéta Peterová

Poděkování: Jakub Čech, Michala Smrčková, Pavel Hrdlička, Martina Škramovská, Daniela Rychtalíková, Jaroslav Beran
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0

Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 10250
Registrován: 13. 7. 2004, 14:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: [recenzia] Astrální doupě

Příspěvek od Ecthelion » 3. 3. 2013, 12:12

Alef: Moc díky za recenzi a fotky. :clap:

Mě se hrozně líbí ten příběh objevení výtisku v knihovně v Olomouci, detektivní hledání volného výtisku, výprava do brněnské knihovny a výsledná recenze. $::lol:

Hra vznikla evidentně spíše pro potřeby autora než s představou, že by to měl hrát i někdo jiný (nenašli jsme nikde ani, že by se dala koupit). Pak sice moc smyslu nedává ISBN, ale asi pro to měl autor nějaký důvod. Podle fotoukázek vypadá sazba docela pěkně, ale hra jako taková je podle všeho neskutečné kombinatorické peklo pro několik vyvolených. Škoda, škoda.
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek

Uživatelský avatar
Alef0
Příspěvky: 5766
Registrován: 7. 6. 2004, 10:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: [recenzia] Astrální doupě

Příspěvek od Alef0 » 3. 3. 2013, 12:27

To je možno metaRPG :-)

Ono je možné, že sa to ešte niekde objaví na pultoch, ale v tiráži nie je absolútne žiadna informácia o náklade. Zato je tam presná poštová adresa autora, keby niekto chcel vykonať priateľskú návštevu :-) a celkom široký zoznam jeho testerov.

Inak sadzba je klasický štandard, vyzerá to na Word a vhodne zvolené písmo. možno príliš moderné na to, o čom pojednáva text, ale veľmi účelné. Ako som spomínal -- nie je tam ani jeden obrázok, tabuliek zato primerane.
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0

Uživatelský avatar
Bouchi
Příspěvky: 3493
Registrován: 10. 12. 2004, 16:36
Bydliště: Havířov

Re: [recenzia] Astrální doupě

Příspěvek od Bouchi » 3. 3. 2013, 12:41

Ecthelion píše:Hra vznikla evidentně spíše pro potřeby autora než s představou, že by to měl hrát i někdo jiný (nenašli jsme nikde ani, že by se dala koupit). Pak sice moc smyslu nedává ISBN, ale asi pro to měl autor nějaký důvod.
Podle http://svk5.svkkl.cz/i2/i2.entry.cls?ic ... Oz6KtIcw-- to má stát 99 Kč, takže to autor zřejmě tiskl i s úmyslem prodávat.

Co se sazby týče, osobně nepovažuji bezpatkový AvantGarde za vhodný pro delší text, nota bene v jednosloupcové sazbě na A4, ale zas to písmo se podle fotek jeví docela velké, tak by to takový problém činit nemuselo.
Obrázek Obrázek

Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 3026
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: [recenzia] Astrální doupě

Příspěvek od Sparkle » 3. 3. 2013, 13:13

Alef0 píše: A ak som začal ČaroDejom, spomeniem ho i tu -- paralely a omyly sú totiž sťa cez kopírku identické. Oba predstavujú tlačený výsledok dvadsaťročnej práce, oba prezentujú systémy s rovnakými východiskami a filozofiou (dovednosti),
Alefe, za tohle si nafackuj, ČaroDej byl tvořen asi měsíc včetně betatestu. Nepřestává mě fascinovat, jak se tu stále otíráš o hru, které se prodalo přes 500 kusů, i když byla zbastlena za pár večerů za účelem průzkumu potenciálu slovenské RPG komunity, a prezentuješ ji jako strašlivý srdcolam.

Schválně jsem si vzala ČaroDeje k počítači a opravdu zaboha nepřicházím na to, co má s Astrálním doupětem společného, kromě toho, že to nemá pevnou vazbu a stojí to pod stovku.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Otevřená hraní RPG v Praze všichni jste srdečně zváni
RPG pro děti ve vývoji

Uživatelský avatar
Alef0
Příspěvky: 5766
Registrován: 7. 6. 2004, 10:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: [recenzia] Astrální doupě

Příspěvek od Alef0 » 3. 3. 2013, 13:20

Alefe, za tohle si nafackuj, ČaroDej byl tvořen asi měsíc včetně betatestu.
Jedno slovo: Heroica.

Máš po ruke kópiu Astrálu, keď to porovnávaš?
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0

Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 3026
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: [recenzia] Astrální doupě

Příspěvek od Sparkle » 3. 3. 2013, 13:30

Čaroděj není Heroica Lite, to bys měl ale vědět. Kopii Astrálního doupěte nepotřebuju, stačí mi screenshoty co jsi sem hodil a popisy mechanik, nic takového ani vzdáleně připomínajícího v ČaroDejovi není. Schválně koukám, kolikrát se v příručce ČaroDeje vyskytuje číslo větší než 10. Když nepočítám reálné míry a váhy uvedené u popisu kouzel a v příkladech, našla jsem tam číslo větší než 10 třikrát. Pouze třikrát. Teď mi prosímtě vysvětli, co to má společného s tímhle:

Obrázek
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Otevřená hraní RPG v Praze všichni jste srdečně zváni
RPG pro děti ve vývoji

Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5283
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: [recenzia] Astrální doupě

Příspěvek od Aljen » 3. 3. 2013, 16:54

Rovnaky rad cisliciek v systemoch fakt nemusia o ich podobnosti/nepodobnosti vobec nic hovorit.

O Geneze carodeja a jeho podobnosti s 20 rocnou pracou v snahe dosiahnutia co najvacieho realizmu v Astralnom Dupati neviem nic.
Ale toto sa mi z rozhovoru so Zolom zda ako takza nepravda:
ČaroDej byl tvořen asi měsíc včetně betatestu.
Carodeja som hral - s autorom a mam dojem ze aj cital ale o com bol nemam ani ponatia (WTF pri netvorbe postavy som rozdychal kedze islo o presne naplanovane dobrodruzstvo, kde bola akakolvek neplanovana snaha tazko postihovana, tradicne to negativum isteho druhu dobrodruzstiev)
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!

Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 3026
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: [recenzia] Astrální doupě

Příspěvek od Sparkle » 3. 3. 2013, 19:26

Aljen píše: O Geneze carodeja a jeho podobnosti s 20 rocnou pracou v snahe dosiahnutia co najvacieho realizmu v Astralnom Dupati neviem nic.
Cituji úvodní slovo z ČaroDeje:

... Svoje "polovičky" sme sa neustále snažili vtiahnúť do nášho Fantasy sveta - s vlažným úspechom. V tej dobe som napísal túto velmi zjednodušenou hru na hrdinov, ktorú som vtedy uvádzal se slovami:
"Toto je najjednoduchšie a najrýchlejšie RPG, aké som vedel zbúchať. Dúfam, že sa Vám bude páčit." A páčilo sa. ...
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Otevřená hraní RPG v Praze všichni jste srdečně zváni
RPG pro děti ve vývoji

Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5283
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: [recenzia] Astrální doupě

Příspěvek od Aljen » 3. 3. 2013, 19:30

Mno Zolo to piplal celkom dlho. ale znalci tejto genezy sa isto najdu ... a alef patri medzi nich kedze so zolom bol v dlhsom xrocnom kontakte.
do uvodov knih autori uz popisali kadejake veci :)
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!

Uživatelský avatar
Alef0
Příspěvky: 5766
Registrován: 7. 6. 2004, 10:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: [recenzia] Astrální doupě

Příspěvek od Alef0 » 3. 3. 2013, 20:30

Čaroděj není Heroica Lite, to bys měl ale vědět.
Tak to rozhodne nemám odkiaľ vedieť, keďže ja žijem doteraz v tom, že ČaroDej je vedľajší produkt Heroicy (ktorá bola právom vyhlásená za odloženú) aby mal Zsolo správny feeling, že to nebola strata času a že z toho ostalo niečo hmatateľné. Očividne mám iné informácie. (Úprimne povedané, ak je to pravda, je to pikantná informácia -- ako autor tlačeného RPG by som sa veľmi nerozširoval, veď by to všetci otrieskali v kritikách o hlavu :-))

Navyše ja som nehovoril o vysokých číslach v Čarodejovi -- kde vznikol u teba taký dojem?

Dôležité sú tie ostatné body -- a aj keď niekto Čarodeja nevidel, zvyšok ostáva: skillbased, vychádzanie z dizajnu roku 199x, totálne komprimovaný štýl, orientácia na okolitých hráčov.
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0

Uživatelský avatar
zsolko
Příspěvky: 15
Registrován: 20. 12. 2010, 10:33
Bydliště: Košice, Slovensko
Kontaktovat uživatele:

Re: [recenzia] Astrální doupě

Příspěvek od zsolko » 4. 3. 2013, 09:00

Škoda, že toto je recenzia na novú hru a rozoberáte tu 8 rokov starú vec.
Ďakujem Sparkle, že si sa tak vehementne obula do obrany .... už to dám na správnu mieru :)

Áno na Heroike sme pracovali 5 rokov s JaRo-m.
Ako odrazový mostík sme mali AD&D (2nd) a DrD. Zlé základy! Jasne, že nám nevyhovovali. Ja, ako amatérsky ochotník a historický šermiar a JaRo ako lekár (chemik, biológ ... zákerák) sme sa nemohli vtesnať do dis-reality týchto systémov a naozaj vyzerala Heroika ako zúrivá potvora snažiaca sa čitateľa zožrať so všetkými svojimi "pravidlami na všetko". Bol to omyl nehodný na vydanie ani pre pokročilých, nie to pre začiatočníkov.

ČaroDej (originálne "RPG na kolene") vzniklo presne ako to je v úvode napísané. Traja "starí RPGčkári" už mali svoje dievčatá a keďže sa chceli naďalej schádzať a hrať, nejako sme ich museli do tajov hry dostať a k tomu trebalo niečo easy. Naozaj to vzniklo za jednú pracovnú dobu (cca. 6 hodín) a s Heroikou to má spoločné LEN školy kúziel, ktoré som zredukoval na 5 kúziel.
Keď sa napriek našej snahe asi po 3/4 roku hranie rozpadlo, uvažoval som o vážnej tlačenej RPG a každý ma od toho odhováral. Nakladateľ sa nenašiel a vtedy mi môj kamarát David poradil: skús si najprv urobiť prieskum trhu, niečo finančne nenáročné. "Koleno" bolo na to ako stvorené. Vymyslel som normálnejší názov, potestoval aj so skúsenejšími hráčmi a nasádzal som to sám. Obrázky mi nezištne ponúkol môj ďalší priateľ Braňo.
Takže ako to vidíte, naozaj to vzniklo na kolene ... a naozaj tak to aj vyzerá. Zožralo mi to 30 000 Sk (dnes je to už srandovných 1000 €) a z 2000 kusového nákladu sa predalo asi 500 ks. Investícia sa mi nevrátila, ale ja som spokojný.

Získal som priateľov ako Aleph, BiFi (ktorý k mojej 32 stranovej RPG napísal 13! stranovú recenziu :), Alien a Corvus, ktorí si to vyskúšali poprvýkrát na Slezine a bavili sa... a to mi snačí :)

Naozaj netúžim po tom , aby sa ČaroDej porovnával z niečim iným, obzvlášť ak spoločné máme len to, že sme snílkovia a svoje počiny neprekladáme len zo šuflíka do šuflíka, ale meníme ich na skutočnosť ... na vlastnú päsť ...
Ďakujem!

Inak k Astrálnemu Doupěti ... je to naozaj matfyzácky grc, už len na základe tých screenshotov, takéto veci sme robili v roku 1992 na koleji MatFyzu v Tróji a nikdy by som sa tomu vedome nepriznal :) Jediné čo ma udivuje je zoznam asi "testerov", že tam prevažujú dievčenské mená ... nedokážem si predstaviť, že by takéto niečo prelúskali ... a to som feminista :)
Prídte na prvú RPG dovolenku na Slovensku
http://rpgpositive.dobrofanth.eu/

Uživatelský avatar
Skenderax
Příspěvky: 1150
Registrován: 3. 12. 2011, 15:28
Bydliště: Malacky
Kontaktovat uživatele:

Re: [recenzia] Astrální doupě

Příspěvek od Skenderax » 4. 3. 2013, 09:17

zsolko píše: Áno na Heroike sme pracovali 5 rokov s JaRo-m.
Ako odrazový mostík sme mali AD&D (2nd) a DrD. Zlé základy! Jasne, že nám nevyhovovali. Ja, ako amatérsky ochotník a historický šermiar a JaRo ako lekár (chemik, biológ ... zákerák) sme sa nemohli vtesnať do dis-reality týchto systémov a naozaj vyzerala Heroika ako zúrivá potvora snažiaca sa čitateľa zožrať so všetkými svojimi "pravidlami na všetko". Bol to omyl nehodný na vydanie ani pre pokročilých, nie to pre začiatočníkov.
Fííííííha, o Heroike som nepočul celú večnosť. To už musí byť i 15 rokov. Raz som ju dokonca i hral v Košiciach. Normálne sa mi vrátili zabudnuté spomienky :-D.
hrajem Kai Lorda - Bold Oak | Stránka Nepísaných Kroník | Pilot Aliance Rya Bastilia | hrajem Lotherd McDeep

Hope is the beginning of unhappiness.
Wisdom is the beginning of fear.

Uživatelský avatar
ValMor
Příspěvky: 165
Registrován: 22. 7. 2009, 05:30
Kontaktovat uživatele:

Re: [recenzia] Astrální doupě

Příspěvek od ValMor » 4. 3. 2013, 09:52

heh skvela recenze ... hra je vazny konkurent pro Void v souboji o " nejdesivejsi rpg system siroko daleko" :)

Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5283
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: [recenzia] Astrální doupě

Příspěvek od Aljen » 4. 3. 2013, 10:01

Tak sa nam Historia Carodeja vysvetluje :)
Tym padom je geneza Astralneho Doupete dost ina , a znacne blizsia inym pokusom o RPG ako je Stellar Draft, kde sa sice pouzivaju mocniny, fyzikalne konstaty s divnymi nazvami a miliony tabuliek ... ale aspon nie tak casto a nie tak zbrucha
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!

Odpovědět

Zpět na „České a slovenské hry“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host