Jeskyně a Draci - rasy

Diskuzní sekce určená všem českým a slovenským hrám - jak těm, které vyšly v tisku, tak těm, které jsou dostupné zadarmo na internetu. Výjimka: Dračí doupata mají samostatnou sekci.

Pátou rasou by měl být

ork
10
23%
půlork
3
7%
ještěrec
9
20%
horal
4
9%
minotaur
4
9%
kroll
5
11%
žádná pátá rasa
9
20%
 
Celkem hlasů: 44

Návštěvník

Re: Jeskyně a Draci - rasy

Příspěvek od Návštěvník » 17. 5. 2012, 11:29

tak tam dejte róóóóóma a je :D

jjelen
Příspěvky: 1156
Registrován: 27. 7. 2010, 15:23

Re: Jeskyně a Draci - rasy

Příspěvek od jjelen » 17. 5. 2012, 13:41

hm, jeskyně a draci, první rasově korektní rpg? :-)=

Uživatelský avatar
Maugir
Příspěvky: 978
Registrován: 13. 8. 2011, 01:20

Re: Jeskyně a Draci - rasy

Příspěvek od Maugir » 17. 5. 2012, 14:41

Návštěvník píše:tak tam dejte róóóóóma a je :D
Člověk už tam je:)
Obrázek

Cor

Re: Jeskyně a Draci - rasy

Příspěvek od Cor » 17. 5. 2012, 18:17

Já osobně si myslím, že pro hráčské postavy bohatě postačuje "základní trojka" lidé, elfové, trpaslíci (a různé jejich varinaty, poddruhy a kultury), kolikrát ani ty půlčíky netřeba (protože tolkien-style půlčíci jsou vlastně jenom malí blahobytní lidé co se z neznámých příčin mají dobře), pokud je někdo nezpracuje extra zajímavě (mě se třeba líbí půlčíci jako cikáni :lol: ).

Ale co, možná už je to tím, že jsem unavenej z družin, které připomínají v lepším případě bandu komediantů, v horším přpadě zvěřinec (ještěrka, fousatá koule,lidožravej obr, zakrslík, temnej elf a mluvící havran se sešli v hospodě u píva...) a stejně tak unavenej z "ultra-high fantasy" světů kde je milion exotických ras. (prostě konina mít 10 ras, ale všechny plochý jak prkno...radši mít míň a propracovanější a zajímavější)
Koneckonců, my si obvykle vystačíme se samotnýma lidma, trpaslíci a elfové u nás bývají spíš jen mezi NPC :-)

Uživatelský avatar
PetrH
Příspěvky: 4676
Registrován: 28. 1. 2008, 17:20
Bydliště: Kralupy nad Vltavou
Kontaktovat uživatele:

Re: Jeskyně a Draci - rasy

Příspěvek od PetrH » 17. 5. 2012, 19:54

nepotrebujeme ani tu velkou trosku: neb lidi se spicatym uchem, ci lidi hamizne umime delat i bez...ja osobne tred napr. jedu jen v lidskem svete a nemyslim si, ze by nejak trpel :) takze mozna do zakladncih jen lidi, co skavene ???
Kouzlem a mečem PbP | Lone Wolf Adventure game PlaybyPost
-----------------------------------------------------------
Lone Wolf: Kai Lord Rudy mec - CS = 19+2(meč)=21, END = 24+2(helma)+2(stit)=28 / aktuálně = 20, WP = 19
-----------------------------------------------------------
http://www.kouzlemamecem.cz

Cor

Re: Jeskyně a Draci - rasy

Příspěvek od Cor » 17. 5. 2012, 20:09

PetrH píše:nepotrebujeme ani tu velkou trosku: neb lidi se spicatym uchem, ci lidi hamizne umime delat i bez...ja osobne tred napr. jedu jen v lidskem svete a nemyslim si, ze by nejak trpel :) takze mozna do zakladncih jen lidi, co skavene ???
S tím nelze než souhlasit.
Proto osobně (když už) dělám cizí rasy tak, aby to prostě...nebyli lidé. Aby měli tu a tam "nelidskou" mentalitu (danou stylem života, dlouhověkostí, fyzickými dispozicemi...kulturou...) a aby v některých situacích "běžný hráč" a nebo "postava člověka" měl wtf moment a (správně) poznamenal: "To je přece nelidský!". Obzvláště rád používám koncept chladných "we feel no emotion" elfů nebo trpaslíků tak zásadových, že je pro ně dodržení tradice/cti důležitější, než "spravedlnost", tak jak je brána lidmi...

Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 8447
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Bydliště: Prdelná lhota (čti Praha)
Kontaktovat uživatele:

Re: Jeskyně a Draci - rasy

Příspěvek od OnGe » 18. 5. 2012, 10:01

Rasy ve fantasy maji roli skatulek a umoznuji se rychle zorientovat. Elfove maji spicate usi, jsou dlouholeti a umi vyborne strilet. To same bychom mohli rict treba o lidu anglistanu, jenze narozdil od elfu, o lidech z anglistanu nebude mit nikdo tuhle zazitou predstavu/predsudky.

...coz neni ani dobre, ani spatne, ale proste je to tak :)
Dead band play no song

výběr z vlastní zahrádky:



:idea: RPG kuchyně: 2010 - 2013 - 2017
:s_easy: Končina - určitě jste o ní slyšeli
:?: Horní progressbar - to se budete divit...

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 9390
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Jeskyně a Draci - rasy

Příspěvek od York » 18. 5. 2012, 10:16

onge píše:Rasy ve fantasy maji roli skatulek a umoznuji se rychle zorientovat. Elfove maji spicate usi, jsou dlouholeti a umi vyborne strilet. To same bychom mohli rict treba o lidu anglistanu, jenze narozdil od elfu, o lidech z anglistanu nebude mit nikdo tuhle zazitou predstavu/predsudky.

...coz neni ani dobre, ani spatne, ale proste je to tak :)
Já si spíš myslím, že rasy mají takovou roli, jakou jim jako autor přisoudíš (pokud se ti to tedy podaří). Když je budeš chtít použít na vyjádření odlišných kultur či odlišné mentality, tak budou vyjadřovat různé kultury či mentalitu. Ve skutečnosti ale hráčova představa většinou nevychází z archetypu fantasy rasy, ale z archetypu jejího předodrazu. Řekneš: "Elfové jsou taková dlouhověká nomádská rasa", nikoliv "nomádi jsou dlouhověcí a žijí v kmenech v odlechlých oblastech jako elfové."

Což mi připomíná docela zajímavé téma k zamyšlení, které se týká tvorby alternativního čehokoliv: Většinou je to tak, že náš skutečný svět nám dává rámec toho, co jsme schopni vymyslet (a představit si) a fantastické elementy vytváříme tak, že z tohohle širokého rámce použijeme a vypíchneme nějakou část. Při tvorbě vesmíru tak vznikají pouštní planety, oceánské planety a žhavé lávové planety - všechno to jsou ale jen nějaké části pozemského prostředí roztažené na celou novou planetu. Zatím jsem snad nenarazil na scifi planetu, která by byla stejně rozmanitá jako Země a měla k tomu ještě něco navíc (a pokud ano, tak se celý příběh točil kolem téhle jedné planety, nebyly jich v jednom světě desítky).

To samé se dá říct o tvorbě fantasy (a scifi) ras. Málokdy jsou k vidění rasy, které jsou stejně rozmanité co do tvarů, barvy kůže, variability sociálních rolí a struktur, stylů života, náboženských a ideových systémů a všeho dalšího, co lze u lidí na Zemi potkat, natož aby k tomu přibylo něco navíc. Většinou je to opět vymezení přirovnáním k nějaké konkrétní sociální skupině, nebo k nějakému konkrétnímu charakterovému rysu z mnoha možných (všichni elfové jsou vážní a přemýšliví).

V tomhle ohledu svým způsobem coby tvůrci fantasy selháváme, protože se nedokážeme vymanit ze známého rámce (a kdybychom to dokázali, tak bude takový nápad obtížně zprostředkovatelný, protože se hráč/čtenář nebude mít čeho chytit).

Uživatelský avatar
skew
Příspěvky: 2519
Registrován: 30. 1. 2008, 18:25
Kontaktovat uživatele:

Re: Jeskyně a Draci - rasy

Příspěvek od skew » 18. 5. 2012, 10:51

York:
Dobře řečeno.
York píše:To samé se dá říct o tvorbě fantasy (a scifi) ras. Málokdy jsou k vidění rasy, které jsou stejně rozmanité co do tvarů, barvy kůže, variability sociálních rolí a struktur, stylů života, náboženských a ideových systémů a všeho dalšího, co lze u lidí na Zemi potkat, natož aby k tomu přibylo něco navíc. Většinou je to opět vymezení přirovnáním k nějaké konkrétní sociální skupině, nebo k nějakému konkrétnímu charakterovému rysu z mnoha možných (všichni elfové jsou vážní a přemýšliví).
Ono by tohle možná i stačilo, kdyby člověk tu danou skupinu, kterou kopíruje, zkopíroval pořadáně ze široka se vším všudy.
Třeba kdyby jeden dělal elfy s prvky asijské kultury, dopadlo by to tím líp, čím víc asijskou kulturu zná. Aby pak mělo smysl dělat elfy a ne rovnou asiaty, je samozřejmě dobré zamyslet se nad odlišnostmi a zkusit je promítnout do toho, co jsem zkopíroval z reálu. Promítnout, as in změnit (třeba, co já vím, špičaté uši můžou mít vliv na hudbu, nesmrtelnost zase ovlivní přísnost zákonů a tak...).

Neříkám že by to bylo něco jiného, naopak, je to přesně to co jsi pospal... jenom říkám, že to funguje dobře dokud to člověk dělá pořádně.
Where thou'rt cut off upon thy neck, kind brother, the falling of one head lifts up another.

I know this, which I never learnt in schools, the world's divided into knaves and fools.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 9390
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Jeskyně a Draci - rasy

Příspěvek od York » 18. 5. 2012, 11:02

skew píše:York:
Neříkám že by to bylo něco jiného, naopak, je to přesně to co jsi pospal... jenom říkám, že to funguje dobře dokud to člověk dělá pořádně.
Však já taky neříkám, že to je špatně. Jen poukazuju na to, že to tak je :)

Jinak souhlasím s tím, co říkáš, že zajímavé se to stává tehdy, když autor promýšlí důsledky drobných odlišností - třeba právě tu otázku dopadu dlouhověkosti určité skupiny obyvatelstva na právní systém. Mnohem zajímavější jsou v tomhle ostatně krátkověké rasy (v Shadowrunu orkové). Pokud totiž i rychleji dospívají, má to hodně zajímavá sociální (i právní) důsledky.

Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 8447
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Bydliště: Prdelná lhota (čti Praha)
Kontaktovat uživatele:

Re: Jeskyně a Draci - rasy

Příspěvek od OnGe » 18. 5. 2012, 11:06

Tak klasicke fantasy rasy jsou nejakym zpusobem zazite - je to balik vlastnosti, ktere se daji popsat jednim slovem. Goblin - zelenej zloprcek, co lehkovazne opomiji fakt, ze az ho ten pan pretahne mecem, zbyde po nem mastnej flek. Jsou proste uz nejak zazite a i kdyz se lisi podle provedeni, v zakladnich rysech jsou stejne.

Samozrejme je tu dalsi prakticka vec, ze fantasy rasy jsou politicky korektni. Kdyz se vyhlazuji skreti (nebo skreti vyhlazuji nekoho), nikdo se nad tim nepozastavi. Dat misto nich treba zidy, bude ohen na strese a muzete tomu rikat fikce horem dolem. A fiktivni skrety take nikdo nebude srovnavat se skutecnymi, coz je take celkem vyhoda :)
Dead band play no song

výběr z vlastní zahrádky:



:idea: RPG kuchyně: 2010 - 2013 - 2017
:s_easy: Končina - určitě jste o ní slyšeli
:?: Horní progressbar - to se budete divit...

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 4801
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Viedeň

Re: Jeskyně a Draci - rasy

Příspěvek od Bifi » 18. 5. 2012, 11:17

York píše:Jinak souhlasím s tím, co říkáš, že zajímavé se to stává tehdy, když autor promýšlí důsledky drobných odlišností - třeba právě tu otázku dopadu dlouhověkosti určité skupiny obyvatelstva na právní systém. Mnohem zajímavější jsou v tomhle ostatně krátkověké rasy (v Shadowrunu orkové). Pokud totiž i rychleji dospívají, má to hodně zajímavá sociální (i právní) důsledky.
Toto je zaujímavá téma! Vplyv bude mať ale viacero vecí, nie len dlhovekosť.

:: Napríklad miera pôrodnosti a detská úmrtnosť ovplyvnia, aká váha, resp. hodnota bude pripisovaná jednotlivcovi a jeho životu (presnejšie, ako budú distribuované práva medzi jednotlivca a spoločnosť).
:: Pomer pohlaví v spoločnosti (spolu s tým, ktoré pohlavie inklinuje k asociálnemu správaniu, čo sú síce tradične muži, ale v iných kultúrach to môže byť inak), predovšetkým v kohortách dospievajúcich a mladých dospelých, bude mať tiež vplyv na prísnosť trestov - napríklad v Číne, kde je previs mladých mužov (dôvodov je veľa: one child policy, postavenie ženy, dedenie, vysoké veno...), ktorí potom majú sklony ku kriminalite, to asi bude prísnejšie.
:: Rolu by tiež hralo, nakoľko dochádza pri vysokom veku k obmedzeniu fyzických a mentálnych kapacít (ak teda starý elf má napríklad pred sebou celé storočie, ktoré bude nevládny) a nakoľko sa rodia a nechávajú prežiť postihnuté deti. Prípadne nakoľko pokročilé sú zdroje umožňujúce dlhšie prežívať aj neproduktívnej populácii, t.j. medicína či prípadne mágia. V kombinácii s pôrodnosťou to ovplyvňuje pomer medzi produktívnou populáciou a závislou populáciou. Ak je pomer nízky, tak by spoločnosť buď znížila počet závislej populácie (hádzanie nezdravých detí zo skaly, eutanázia a pod.) alebo bránila zníženiu počtu produktívnej populácie (teda strata produktívneho života len v krajných prípadoch).

A dalo by sa to rozvádzať ďalej!
Hlboké lesy
"We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 15693
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jeskyně a Draci - rasy

Příspěvek od Jerson » 18. 5. 2012, 13:17

Na jednu stranu jsem pro různé rasy, zejména ve fantasy, samozřejmě v menším počtu (který zcela a určitě nemá odpovídat počtu vlastností, protože to vede ke spojení světa s pravidel nežádoucím způsobem, třeba i kvůli tomu, že pak lze obtížněji rasy přidávat.)
Na druhou stranu snad každý aspekt fantasy rasy (kromě některých fyzických a magických výhod) vychází z nějaké lidské společnosti, což mě vede k názoru, že lidé jsou tou nejlepší fantasy rasou - bojovní, mírumilovní, válenčíci, zemědělci, kočovní, usedlí, velcí, malí, černí, ružoví, bezstarostní, smrtelně vážní - prostě cokoliv najdu u klasické fantasy rasy, to najdu i u lidí. A obvykle jsou lidé v takovém případě oklešťováni a pak se hráč dozví, že "lidé zakládají království, učí se řemesla a ne moc dobře válčí."

Myslím si, že rozdíly mezi jedinci i skupinami v rámci jedné rasy jsou mnohonásobně větší než rozdíly mezi "průměrným zástupcem" té které rasy. Redukovat trpaslíky na zachmuřené vážné vousáče v železné přilbě mi sřijde stejně uhozené jako redukovat lidi na Židy - vousáče v černých hábitech, vždy vážně diskutující a dodržující tradice.

Není problém napsat ke každé rasy nějakého "typického zástupce", ale pak je třeba říct, že se jedná o stereotypní představu, se kterou se setkávají ostatní, ale jedinci dané rasy jsou od toto stereotypu velmi odlišní. Nebo si snad někdo myslí, že všichni japonci jsou mladí nebo postarší lidé s batůžky a fotoaparáty, kteří vyhladávají památky a fotí všechno a všechny?

(Jen takové zamyšlení - běžný evropan si pod pojmem "tibetský mnich" představí duchovního maníka, který medituje nebo se učí bojové umění. Jenže takový běžný tibetský mnich jde večer do hospody a tam si povídá s ostatními mnichy, jací jsou evropani duchovní magoři, furt by jen seděli v klášteře a meditovali, místo aby přes den dělali nějakou jakoby užitečnou práci a večer šli popít a pobavit se do hospody jako normální lidé - tedy jako normální tibetsští mniši. A nedá se jim vysvětlit, že i hodně evropanů tráví večery v hospodě, protože "oni přece vidí, jací evropané k nim jezdí."

Cor

Re: Jeskyně a Draci - rasy

Příspěvek od Cor » 18. 5. 2012, 14:28

Šťavnaté téma! :-)
onge píše:Rasy ve fantasy maji roli skatulek a umoznuji se rychle zorientovat. Elfove maji spicate usi, jsou dlouholeti a umi vyborne strilet....
Tak to bylo pro hodně z nás (všechny?), když jsme začínali pronikat do rpg a do fantastiky obecně. Když už se člověk dostane někam dál, tak tohle může zbořit, oprostit se od toho a začít přemýšlet v jiných kategoriích (jako právě - význam jiných ras ve hře, jejich úlohy, jejich zpracování, účel v příběhu, jejich nutnost? apod.).

Pro nováčky je samozřejmě škatulkizace jednodušší. Ale zase mám zkušenost, že když zkušenější hráč zasvěcuje nováčka, nemusí ho nechat chodit tu samou cestu jakou prošel on sám - hodně z toho může nováček s dobrým vedením "přeskočit".

Možná by Jeskyně a Draci mohla obsahovat pouze lidi a k tomu by byla samostatná příručka "Cizí rasy - Jak je vytvářet a jak je hrát" ? :-)

*************************
York píše:...Ve skutečnosti ale hráčova představa většinou nevychází z archetypu fantasy rasy, ale z archetypu jejího předodrazu....
York píše:...Většinou je to opět vymezení přirovnáním k nějaké konkrétní sociální skupině, nebo k nějakému konkrétnímu charakterovému rysu z mnoha možných (všichni elfové jsou vážní a přemýšliví).

V tomhle ohledu svým způsobem coby tvůrci fantasy selháváme, protože se nedokážeme vymanit ze známého rámce (a kdybychom to dokázali, tak bude takový nápad obtížně zprostředkovatelný, protože se hráč/čtenář nebude mít čeho chytit).
skew píše:Ono by tohle možná i stačilo, kdyby člověk tu danou skupinu, kterou kopíruje, zkopíroval pořadáně ze široka se vším všudy.
Třeba kdyby jeden dělal elfy s prvky asijské kultury, dopadlo by to tím líp, čím víc asijskou kulturu zná. Aby pak mělo smysl dělat elfy a ne rovnou asiaty, je samozřejmě dobré zamyslet se nad odlišnostmi a zkusit je promítnout do toho, co jsem zkopíroval z reálu. Promítnout, as in změnit (třeba, co já vím, špičaté uši můžou mít vliv na hudbu, nesmrtelnost zase ovlivní přísnost zákonů a tak...)
Velmi pravdivé. Obzvlášťě pokud se tvůrce rasy spokojí se zkopírováním kultury (a nebo jen s "povrchním zkopírováním stereotypu"). Ale když nepoužiješ celou kulturu, ale jen prvky z různých kultur, trochu je obměníš aby nebyly úplně zřejmé, pospojuješ dohromady (a vymyslíš logickou posloupnost - proč se to vůbec vyvinulo), zamyslíš se nad reálností fungování, vyvodíš důsledky a trochu to obrousíš...já věřím, že se tak dají vytvořit "nové kultury", které se sice historii Země inspirují, ale nevykrádají celé kusy. :-)

Souhlasím i s tou částí o neuchopitelnosti hráčem. Sám jsem jednou vytvořil takové elfy, kteří jdou opravdu hodně těžko uchopit. Vlastně natolik, že jsme je radši udělali jako nehratelnou rasu (:lol:).
Ale když se to nepřepískne a udělá s citem, tak to sice může být pořád neuchopitelné pro nováčka, ale zkušený hráč se toho s chutí zhostí - a obzvlášť pokud se vyžívá ve "výzvých" v RP - tak s ina tom smlsne a hře to může dodat úplně jiný rozměr...
Bifi píše:Vplyv bude mať ale viacero vecí, nie len dlhovekosť.
A Bifi má přirozeně pravdu, přesně o takovéhle případy jde. A je pozoruhodné, jak může zrovna taková délka života/životních cyklů nebo dokonce absence smrti (reinkarnace in real) ovlivnit "zkopírovanou kulturu" nebo kulturu vytvořenou na základě přebírání jednotlivých prvků.
Už jenom proto, že v našem světě nežije kultura, kde se lidé dožívají tísíce let. Domýšlet následky něčeho takového je...vizionářské. A je to to pravé umění tvůrců, když něco takového vylíčí sugestivně a uvěřitelně. :-)
A pak to má šťávu a ta rasa je něco víc než zkopčená kultura, škatulka nebo nálepka stereotypů.

****************************************
onge píše:...Samozrejme je tu dalsi prakticka vec, ze fantasy rasy jsou politicky korektni. Kdyz se vyhlazuji skreti (nebo skreti vyhlazuji nekoho), nikdo se nad tim nepozastavi....
Vidíš, takhle to funguje v generic fantasy světech. Skřeti jsou bezhlavé "stupid evil" co se rvou mez isebou a občas se nechají sjednotit "big bad" Temným Pánem a pak jsou bez skrupulí ničit plyšovoučkou hodnou a po růžích vonící civilizaci.
Nikdo se nepozastaví nad tím co dělají, protože je to už z principu neuvěřitelné a je tak jasné že jde o fikci. Nikdo se nepozastaví nad tím že se povraždí stovky skřetů...vždyť jsou to skřeti, ne? :)

My teda rádi v našich hrách "jdeme do hloubky". Takže skřety jako takové nemáme - pravda v jednom settingu máme zmutované kanibalské nájezdníky, ale těžko jim to mít za zlé, když většina světa je mrtvá pustina a hlad je každodení průvodce. To jsem ale odbočil.
Chtěl jsem říct, že pokud bych měl použít "střet civilizací", tak se pokusíme vykreslit obě strany uvěřitelně a s motivacemi. Samozřejmě - inRP bude ze strany NPC snaha protivníky de-humanizovat, očernit a vůbec použít propagandu aby lidi neváhali a bodli je vídlema do břicha. Ale když dojde na lámání chleba...dokáží postavy umučit pro informace zraněného skoro-člověka, co prosí o milost/rychlou smrt a tvrdí, že do války nechtěl, ale musel, aby ochránil svou rodinu před pomstou Temných bohů (just exemple...). NPC to mohou po postavách vyžadovat...ale je to volba hráčů...a jich se budou týkat následky.

Ale zase ne každý musí hrát sugestivně-imersionistickým stylem. :-)

********************************************************************
Jerson píše:Na druhou stranu snad každý aspekt fantasy rasy ... najdu i u lidí. A obvykle jsou lidé v takovém případě oklešťováni...
Přirozeně, to bude tím, že lidé jsme a tudíš z lidí vycházíme. Je celkem obtížné tvořit bez "základu", něčeho z čeho se dá čerpat...těžké tvořit a nebýt ovlivněný svou kulturou/stereotypy/vlivem/mentalitou. :-)

A ano, lidé často bývají oklešťováni - jak v rámci vlastností, tak ve stylu "Lidé mají kulturu evropského středověku.".
Na druhou stranu, hodně lidí si nechce "zacpat" svůj vypiplaný fantasy svět a nacpat do něj všechny lidské kultury, jaké máme na Zemi (a že jich je tuna). Na druhou stranu, asi to ani není nutné...fantasy svět může mít odlišné podmínky a tudíž některé kultury nemusely vůbec vzniknout (kdyby v horách žili trpaslíci, tak bychom asi neměli lidskou kulturu ve stylu šerpů, kdyby na severu žili inteligentní medvědi, tak možná nemáme eskymáky apod.) a nebo by byly jiné. Nebo některé mohly vzniknout a být zničeny podmínikami/smeteny jinou kulturou.

A nebo se to prostě neřeší. Když jsme hráli v analogii středověké Evropy, elfové byli mýtus a trpaslíci měli analogické postavení k židům (ghetta, povinnost nosit barevné kapuce, extra daň, právo lichvy apod.), samozřejmě rozvedené a rozpracované. Hráči cestovali do oblasti analogické ke španělsku - kde ale naorzdíl od Země byla trochu jiná geografie a tak byla polovina poloostrova vyprahlá pustina - a za ní byla lidská arab-like kultura a s ní v promíchané koexistenci elfská kultura adaptovaná na poušť (ovlivněná svou dlouhověkostí a plná "moudrostí z pouště") a beduín/derviš-like kultura alpů (special "mýtická" rasa pro tento svět - vyskytovala se i jinde, tady v poušti to byla jen její "jiná kulturní větev").
Jerson píše:Myslím si, že rozdíly mezi jedinci i skupinami v rámci jedné rasy jsou mnohonásobně větší než rozdíly mezi "průměrným zástupcem" té které rasy. Redukovat trpaslíky na zachmuřené vážné vousáče v železné přilbě mi sřijde stejně uhozené jako redukovat lidi na Židy - vousáče v černých hábitech, vždy vážně diskutující a dodržující tradice.

Není problém napsat ke každé rasy nějakého "typického zástupce", ale pak je třeba říct, že se jedná o stereotypní představu, se kterou se setkávají ostatní, ale jedinci dané rasy jsou od toto stereotypu velmi odlišní.
Dejme tomu. To záleží na tom jak moc jsou rasy vzdálené lidské mentalitě - a to záleží na tom jestli je autor používá jen k vyjádření "jiné kultury" a nebo jde dál a udělá tu kulturu hodně vzdálenou té lidské.
Ale v zásadě souhlasím, že je hloupé vzít soubor lidských stereotypů, splácnout je dohromady a říct "taková je celá rasa".
Když už dělám rasu a její kulturu, tak jí udělám tak širokou, aby měla vlastní podskupiny a s nimi spojené stereotypy. Takže ano, může běžně nastat, že lidskému obchodníkovi bude blíž trpaslík z obchodnické rodiny, než trpasličí válečník. Ale zase ti trpaslíci budou mít k sobě blíže než k lidem pro stejné kulturní vzorce, morálku...
I když zase trpaslík zxté generace co žije na povrchu mezi lidmi...ten může naopak u "pravých trpaslíků" tvrdě narazit, protože už jejich kultuře a mentalitě nerozumí a je daleko víc podobný lidem (přejal kulturní vzorce společnosti ve které žije).

Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 8447
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Bydliště: Prdelná lhota (čti Praha)
Kontaktovat uživatele:

Re: Jeskyně a Draci - rasy

Příspěvek od OnGe » 18. 5. 2012, 14:42

Cor píše:Možná by Jeskyně a Draci mohla obsahovat pouze lidi a k tomu by byla samostatná příručka "Cizí rasy - Jak je vytvářet a jak je hrát" ? :-)
Po něčem takovém pláču už roky :)
Dead band play no song

výběr z vlastní zahrádky:



:idea: RPG kuchyně: 2010 - 2013 - 2017
:s_easy: Končina - určitě jste o ní slyšeli
:?: Horní progressbar - to se budete divit...

Odpovědět

Zpět na „České a slovenské hry“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host