Vendetta (Renesanční drama)

Diskuzní sekce určená všem českým a slovenským hrám - jak těm, které vyšly v tisku, tak těm, které jsou dostupné zadarmo na internetu. Výjimka: Dračí doupata mají samostatnou sekci.
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 10197
Registrován: 13. 7. 2004, 14:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Vendetta (Renesanční drama)

Příspěvek od Ecthelion » 2. 1. 2009, 16:46

Vendetta
Renesanční drama
Přepracovaná verze

„Jsme stvořeni z téže hmoty jako sny.“
William Shakespeare

Obrázek

Děj hry se odehrává v jednom z mnoha italských městských států. Píše se 15. století a italská renesance je v plném rozkvětu. Jednotlivá města se osamostatnila a mohutné věže jednotlivých rodů se vypínají nad hradby. Šlechtické rodiny soupeří ve městě s významnými měšťany i samy mezi sebou. Nastupuje sice doba humanismu a zájmu o lidskost, ale také doba Niccola Machiavelliho a věk nesmiřitelného zápasu o moc, krvavého a nelítostného, halasného řinčení halaparten, zvonění schiavon, stejně jako tichého zpěvu dýk vrahů a symfonie jedů a zrady. Morálka i víra v Boha jsou v boji o nadvládu nad městem zapomenuty a je-li odměnou moc a sláva, jdou baroni, kardinálové i měšťané přes mrtvoly. Město láká mocichtivé jako plameny můru a může se stát smrtící pastí. Morální zkaženost, úpadek, vendetty a boj o moc i holý život jsou tu na denním pořádku.

Jde o přepracovanou verzi pravidel, která jsme posílali do soutěže RPG Kuchyně, kde obsadily 2.-3. místo. Původní pravidla jsou k nalezení zde.

Hráči v této hře převezmou roli pána některého ze šlechtických rodů a snaží se ve jménu moci a rodiny vyřadit ostatní soupeře a sáhnout po diadému prince města. Hráči zde na základě taktických rozhodnutí vytvářejí scény a ty se poté odehrávají tak, aby vznikl dramatický příběh, ne nepodobný klasickým tragediím, shakespearovským dramatům a ságám mocných rodů.

Úplně nový je layout i ilustrace a Vendetta tak konečně vypadá, tak jak jsme ji chtěli prezentovat už zpočátku. Zapracovány jsou na základě hodnocení porotců i uživatelů Fóra pravidla, která podporují osobitost rodů a jedinečnost postav a usměrňují scény. Přepsány jsou některé nejasnosti a je úplně změněn systém vyhodnocování konfliktů. Po mechanické stránce zůstal, ale zatímco předtím se konflikt nejprve vyhodnotil a až pak odehrál (což bylo často nudné), pak nyní se konflikt odehrává, přidávají se jednotlivé prvky a rekvizity - až do chvíle, kdy dojde ke kulminačnímu bodu a teprve pak se scéna vyhodnotí. Přidali jsme některé příklady a staré poupravili.

Pravidla hry najdete tady (4,2 Mb).

Samostatně jsou zde ke stažení:

- Pravidla hry
- Stručné shrnutí pravidel
- Záznam o hlavní postavě
- Kartičky vedlejších postav
- Kartičky rekvizit
- Tahák italských jmen a reálií
- Mapa

Alternativní prostředí pro Vendettu:

- Třetí království
- Království Prokletých

Pokud byste k současné verzi pravidel měli jakékoli připomínky, nejasnosti, poznámky, hodnocení, stejně jako rozsáhlejší kritiku, pak vám budeme vděční, pokud nám je napíšete. Předem děkujeme.

Update: 8.2.2009 - odkazy byly aktualizovány na přepracovanou verzi pravidel.
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek

Uživatelský avatar
Corvus
Příspěvky: 1815
Registrován: 3. 5. 2005, 12:53
Bydliště: BA
Kontaktovat uživatele:

Re: Vendetta (Renesanční drama)

Příspěvek od Corvus » 2. 1. 2009, 16:54

hru som este necital ale layout je fakt poprdeli! :clap:
There's nothing in the universe cold steel won't cut.

On eternal hold: d20 Warheart

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 9731
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Vendetta (Renesanční drama)

Příspěvek od Markus » 2. 1. 2009, 17:06

Oh. My. Fucking. God!

Vizuálně naprosto úchvatné, ostatně jako vždycky. Zrovna se pouštím do čtení a jsem zvědav, jak jste "zapracovali hodnocení porotců i uživatelů Fóra". Rozhodně dám vědět.

Už původní Vendettu jsem si strašně chtěl zahrát a teď už neodolám. V neděli se vracím do Brna, nezajdeme potom někam? :wink:

Ještě mě napadlo přeložit to do angličtiny a hodit to někam na Forge nebo Story Games, co by na to řekli amerikáni.

Uživatelský avatar
Alef0
Příspěvky: 5765
Registrován: 7. 6. 2004, 10:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: Vendetta (Renesanční drama)

Příspěvek od Alef0 » 2. 1. 2009, 17:14

Tie ilustracie!

Ta hneda farba!

Layoutu chyba par kvapiek k dokonalosti, ale

Tie ilustracie!

Ta hneda farba!

Obsah som este nevidel, ale.. Ta hneda!
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0

0ht@r
Příspěvky: 46
Registrován: 16. 4. 2008, 16:18

Re: Vendetta (Renesanční drama)

Příspěvek od 0ht@r » 2. 1. 2009, 22:12

Tak som si to stiahol a na jeden šup prečítal. Veľmi sa mi páči jeden faktor, ktorý mi pri množstve hier zameraných na príbehové a scénické hranie chýba - jasné zarámovanie scény riešené mechanicky (bodové hodnoty lokácií a rekvizít). Myslím, že to dáva hráčom oporu pri popise, ktorú by väčšinou nedostali.
Systém sa zdá byť vyrovnaný, pretože dve mechaniky, ktoré sa mi pôvodne nepáčili ako nespravodlivé - možné neúmerné zvyšovanie vplyvu hráča, ktorý za víťazstvo v konflikte získava body moci, a tým väčšiu šancu víťaziť v nasledujúcich konfliktoch a zvýhodnenie hráča, ktorý vyvolal scénu sa navzájom nulujú.
Toto bola teória, uvidíme, či to funguje aj v praxi :D

Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 10197
Registrován: 13. 7. 2004, 14:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: Vendetta (Renesanční drama)

Příspěvek od Ecthelion » 2. 1. 2009, 23:25

Moc díky všem za jejich reakce. Vážně si jejich ceníme - pokud tam něco najdete, něco se vám nezdá, máte nějaké zlepšení nebo nejasnost, nebojte se to napsat - budeme za to vděční. Vendetta je trochu netradiční hra, rádi bychom ji vylepšili jak to jen půjde a vaše reakce nám moc pomáhají.

Corvus: Díky. Snažili jsme se. :wink:

Markus: Těšíme se na reakce. $D V pondělí večer hrajeme?

Alef0: K tomu layoutu se kdyžtak rozepiš, zkusím se na to mrknout ...jinak každopádně hnědá. :wink:

0ht@r: Moc díky za přečtení!
0ht@r píše:Veľmi sa mi páči jeden faktor, ktorý mi pri množstve hier zameraných na príbehové a scénické hranie chýba - jasné zarámovanie scény riešené mechanicky (bodové hodnoty lokácií a rekvizít).
Je to takové určení scény mechanicky - pokud má nepřítel 6 a ty máš 2, pak je trochu jasnější, že ve scéně bude mít navrch nějakým způsobem nepřítel (přivede si skupinu rváčů s dýkami a tvá postava zůstane sama s kordem v ruce stát zády k zvlhlé a chladné cihlové zdi). Neříká to, kdo zvítězil, ale jak říkáš - rámuje to scénu.
0ht@r píše:Toto bola teória, uvidíme, či to funguje aj v praxi :D
Doufám, že to tenhle týden vyzkoušíme (viz. výše $D). Pak určitě dáme vědět, jak testovací hra dopadne.
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek

0ht@r
Příspěvky: 46
Registrován: 16. 4. 2008, 16:18

Re: Vendetta (Renesanční drama)

Příspěvek od 0ht@r » 4. 1. 2009, 22:04

Ecthelion píše:Doufám, že to tenhle týden vyzkoušíme (viz. výše ). Pak určitě dáme vědět, jak testovací hra dopadne.
Tak ja som to dnes vyskúšal. Objavilo sa niekoľko problémov: hneď v prvom ťahu som bez potreby hodu vyradil postavu so šiestimi bodmi moci, pretože som si proste vzal na pomoc svojich "poskokov". Myslím, že je to spôsobené hlavne malým vplyvom náhody na celé vyhodnocovanie. Mohli by sa používať trebárs d10 namiesto d6.

Ďalej sa zdá, že vedľajšie postavy sú veľmi silné v útoku, ale v obrane prakticky nemajú šancu. Riešenie by bolo, ak by daná vedľajšia postava mohla účinkovať len v určitom type scény alebo by mala pri útoku svoje body moci rozdelené podobne ako hlavná postava, no bránila by sa plnou hodnotou svojej moci.

Hra bola pekná, myslím, že obsahovala dobré scény, takže sme boli spokojní. Ak budem mať čas a chuť, tak napíšem zápis.

Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 10197
Registrován: 13. 7. 2004, 14:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: Vendetta (Renesanční drama)

Příspěvek od Ecthelion » 4. 1. 2009, 23:19

0ht@r píše:Tak ja som to dnes vyskúšal.
Woooow! :eyecrazy:
Jsme moc rádi, že si to někdo zahrál a strašně moc díky za všechny tvoje postřehy - určitě plánujeme Vendettu dál vylepšovat, takže nám to moc pomůže.
V kolika lidech jste to hráli a jak dlouho vám to zbaralo? Jak se vám zdál poměr mechanik a příběhu (je tam příliš mnoho pravidel na úkor scén)?
0ht@r píše:Objavilo sa niekoľko problémov: hneď v prvom ťahu som bez potreby hodu vyradil postavu so šiestimi bodmi moci, pretože som si proste vzal na pomoc svojich "poskokov". Myslím, že je to spôsobené hlavne malým vplyvom náhody na celé vyhodnocovanie. Mohli by sa používať trebárs d10 namiesto d6.

Ďalej sa zdá, že vedľajšie postavy sú veľmi silné v útoku, ale v obrane prakticky nemajú šancu. Riešenie by bolo, ak by daná vedľajšia postava mohla účinkovať len v určitom type scény alebo by mala pri útoku svoje body moci rozdelené podobne ako hlavná postava, no bránila by sa plnou hodnotou svojej moci.
Tyhle věci souvisí s rychlým vývojem - nestihlo se to tehdy obetatestovat, takže jsme napůl čekali, že se tam něco podobného objeví. Zítra otestujeme vydanou verzi s s Markusem (a možná Bubákem) a podle toho provedeme změny (tu desítku možná zkusíme dát rovnou $D).
0ht@r píše:Hra bola pekná, myslím, že obsahovala dobré scény, takže sme boli spokojní. Ak budem mať čas a chuť, tak napíšem zápis.
Tahle část nás moc povzbudila a jsme rádi, že hra fungovala i přes problémy. Ještě jednou díky za váš čas a všechny postřehy - a kdybys měl chvilku na zápis, hrozně moc bychom o něj stáli. :wink:
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek

Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 5164
Registrován: 2. 10. 2006, 18:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Vendetta (Renesanční drama)

Příspěvek od boubaque » 5. 1. 2009, 10:27

Kopukám, že Oht@r to okomentování vzal velmi zodpovědně a rovnou si to zahrál :)

Já budu mít zatím jen poznámky podle přečtení... (napíšu jen problémy, co vidím, to ale neznamená, že na tom není co pochválit ;))

:arrow? V pravidlech se píše, že jako obranu můžu použít rekvizity do maxima 3 bodů - počítám, že rekvizitu s 3 body můžu získat jen na začátku hry, je to tak? (případně z 6bodové rekvizity dostanu po prohraném konfliktu 3bodovou)
:arrow? S tím souvisí další věc: Rekvizity s víc než 3 body můžu používat jen k útoku? Nebo to platí jen pro ty vytvořené "pro tuto příležitost"?
:arrow? A ještě k tomu: Jak získám rekvizitu "pro tuto příležitost"? Že za ni zaplatím plný počet bodů moci? Protože jinak nemá smysl vytvářet jiné, než 3bodové rekvizity. Z pravidel to není vůbec jasné... ;)

Další věci už vlastně zmínil Oht@r: Jakou má šanci protivník, pokud na něho (jeho vedlejší postavu) v prvním tahu nastoupím se vším, co mám, když on si může pomoct jen jednou rekvizitou, navíc ne příliš silnou?
Můj návrh: Spíš bych třeba dal každé postavě možnost útoku (a pomoci v obraně) jen v určitém druhu scény (Pietro Bianchi, princův komorník, Přítel - 4; to by znamenalo že může útočit jen ve scéně Přítele a (jen) ve scéně Přítele může být povolán na pomoc), ale pokud by byl veden útok přímo na něj, tak se brání svou mocí v jakékoliv scéně.

K textu samotnému:
Druhý příklad na straně 16 neobsahuje lokaci ... měla by se buď připsat, nebo napsat, že se scéna odehrává mimo bodovanou lokaci.
V úplně posledním příkladu: neměl by hrabě Itoretti mít ještě postih -2 za nepřízeň prince? Nebo to platí jen pro jednání vedlejšími postavami?
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)last.fm
Hraju/vedu: FATE / Příběhy Impéria, DnD5e; Další, oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch
Hrstka: Star Wars – pilot Aliance Grraugh (Stř: 3 (-1dluh), Pil: 3 (-1dluh), Osob: 2, Voj: 1); R5-K9 (motory, střelba, skok); rolz.org

0ht@r
Příspěvky: 46
Registrován: 16. 4. 2008, 16:18

Re: Vendetta (Renesanční drama)

Příspěvek od 0ht@r » 5. 1. 2009, 18:50

Ecthelion píše:V kolika lidech jste to hráli a jak dlouho vám to zbaralo? Jak se vám zdál poměr mechanik a příběhu (je tam příliš mnoho pravidel na úkor scén)?
Boli sme traja, zahrali sme nejaké štyri alebo päť kôl, spolu s tvorbou postáv za tri a pol hodiny. Tá hra má v podstate dve úrovne, taktický metagame so snahou získať čo najviac bodov a potom odohrávanie scén. Nemyslím si, že by si tieto dve časti prekážali, dôležité je, že hra premieta dianie v scéne do vyhodnotenia, aj keď len málo (reakcia brániacej sa strany a používanie rysov), bez toho by to bolo trocha nudné.

Zápis veľmi rád napíšem, ale prednosť má ročníková práca zo slovenčiny, takže to bude chvíľu trvať. :D

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 9731
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Vendetta (Renesanční drama)

Příspěvek od Markus » 5. 1. 2009, 23:01

Tak jsme s klukama právě otestovali Vendettu, byť je to příliš silné slovo, protože jsme jen vytvořili postavy a odehráli čtyři scény. 8) Mé komentáře:

Jak už jsem psal kdysi, velmi se mi líbí ta myšlenka. Hráč dělá taktická rozhodnutí, která mu generují základ scény, jíž si potom odehraje - velmi pěkné, to mě zajímá. Zpracování rozhodně slibné, pokud se to dopiluje, bude to skvělá hra. Tvorba rodu, hlavní postavy a vedlejších postav s rekvizitami mě bavila a myslím, že celkově z toho vylezly zajímavé postavy.

Máte dobrý systém. Určitě by se dal pilovat a vyvažoval, ale je to dobré. Je to stavěné na bitky a vzájemné podrážení mezi hráči (resp. jejich rody). Rozhodně mi nepřišlo, že systém Vendetty se zabývá bojem o moc ve městě či zápolením o přízeň prince. Podle mě se zabývá porážením jiných hráčů, a bitkami mezi rody, což je trochu něco jiného.

Na tomhle základu - kostech - mi ale chyběl nějaký děj - maso. Měli jsme slibné postavy. Měli jsme pravidla pro vzájemné zápolení, likvidování pomocníků, atd. Neměli jsme ale důvod, proč to dělat. Scény na mě působily násilně - ten se snaží svést/zabít/zkorumpovat toho či onoho, ale není pro to žádný dějový důvod, jen mechanický. Hrál jsem krutého a chlípného biskupa a když na mě přišla řada, nevěděl jsem, co mám dělat. Možnosti byly: zlikvidovat něčího pomocníka, nebo ho získat na svou stranu. Ale proč bych to dělal? Odpověď: "abys měl ve městě větší vliv" je nedostatečná, neuchopitelná. Nakonec jsem i vybral nějakou společnici jednoho z jiných hráčů a pokusil jsem se ji svést a získat na svou stranu. Proč? Nevím.

Aby mělo dění nějakou hlavu a patu, musí tam být příběh. Postavy musejí mít důvod, proč dělají to, co dělají. Musejí mít nějaký cíl. Doporučoval bych stavět na tom, že máte pravidla pro vzájemné soupeření rodů, a postavit děj na vzájemné nevraživosti. Hra by měla začínat už tím, že někdo má pifku na někoho jiného a něco mu chce provést. Každá hlavní postava potřebuje do začátku nějaký uchopitelný cíl. "Zajistím, aby byl Dolce Verdi poslán do vyhnanství za to, co provedl mé dceři."

Plus je třeba nějak zajistit, aby se tyto vztahy/cíle mohly ve hře nějak měnit, vyvíjet, případně aby se získávaly nové. Mnohé z toho budou určitě hráči dělat sami od sebe, aniž by bylo třeba to definovat mechanicky, takže čísla bych asi nehrotil.

Napadlo mě, že by postavy mohly uzavírat nějaká spojenectví, najímat se navzájem na špinavou práci, atd. - jednak to dává hře ten správný intrikánský rozměr, jednak to zajišťuje, že se začnou setkávat i postavy, které se na začátku hry ještě neznají. Dává to také možnost získat si nové nepřátele a vůbec vybudovat spletenou síť vztahů, která ve Vendettě rozhodně nesmí chybět. Ale aby hráči uzavírali spojenectví, musejí k tomu mít důvod jiný než roleplayový. Nejdřív mě napadlo dávat nějaké helping dices, ale teď jsem přišel ještě na něco jiného: co kdyby si hráči mohli navzájem půjčovat vedlejší postavy a rekvizity? Co za to, to ať si dohodnou mezi sebou (nový typ scény: schůzka s jinou hlavní postavou).

Příručka samotná by zasloužila trochu uhladit, irituje mě nelogické řazení kapitol. Na začátku bych čekal, že bude popsán ráz hry - herní plán, každý hraje za nějaký rod, má vedlejší postavy, co je cílem hry, nakreslený příklad herního plánu, popsaný příklad hry. Teprve potom vysvětlení toho, jak se tvoří postavy, co znamenají čísla na kostkách a jak se vyhodnocují scény. Ale tohle beru jako cíl do budoucna, zezačátku je potřebnější doladit systém.

Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 10197
Registrován: 13. 7. 2004, 14:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: Vendetta (Renesanční drama)

Příspěvek od Ecthelion » 6. 1. 2009, 10:55

0ht@r: Moc díky za odpovědi. :wink:

Markus: Díky za podrobný a přesný rozbor i za hru. :wink:

Nevím, jestli jsme stihli včera poděkovat za hru, ale kdyby ne, tak děkujeme toutou formou.

Jak píše Markus - včera jsme zkoušeli otestovat Vendettu a přestože jsme nehráli dlouho, vzniklo nám z toho hodně podnětů k zamyšlení.

- tvorba postavy - zabrala nám asi hodinu a čtvrt (včetně vysvětlování pravidel), ale vznikly poměrně zajímavé entity - krutý chlípný biskup; mladý vévoda, který získal místo pána rodu poté, co byl jeho otec raněn při atentátu a on mu trochu pomohl polštářem; renesanční umělec (autor Giacondy, kterou ale dějiny nakonec připsaly někomu jinému), který touží po šlechtickém titulu; obchodnický hrabě, který profituje ze zámořského obchodu a starý kondotiér a tak trochu bandita a lupič, který se usadil ve městě a chce ho získat pro sebe.

- za tři čtvrtě hodiny jsme odehráli 4 scény a bohužel jsme museli skončit ve chvíli, kdy se hra začala pořádně rozbíhat - nejprve upadl umělec v nemilost prince, když nakreslil realistický obraz, který zobrazoval prince s lasiččím obličejem a jeho choť na něm byla označena jakýmsi dvořanem za ropuchu. Umělec byl internován a pod dohledem stráží musel přemalovávat.

Mladý pán se pokusil zkompromitovat biskupova kostelníka tím, že ho zatáhne do bordelu, ale neuspěl; obchodníkovi se podařilo unést nepodařeného syna starého kondotiéra; biskup se pokusil svést a na svou stranu přetáhnout umělcovu líbeznou "společnici" a starý kondotiér odpověděl na únos svého syna přímým útokem na přístav s mečem v ruce (který překazila princova stráž - v boji s ní byl kondotiérův pobočník raněn, ale podařilo se mu schovat se za sudy a nebyl zatčen).

V této chvíli to začalo být zajímavé, protože jsme měli nějaké nepřátele a zájmy (které ze začátku chyběly). Při debatě s Markusem jsme společně dali dohromady, že by bylo fajn, kdyby každý hráč už podobnou agendu měl od začátku. V tramavaji jsme pak ještě přemýšleli a napadlo nás toto:

- Každý hráč by začínal s jednou křivdou a jedním dluhem vuči náhodnému hráči (hráči by se pravděpodobně losovali). Křivda by se dala odčinit krví (tedy muselo by se dotyčnému hráči způsobit určitý počet bodů poškození) a dluh by se musel někomu splatit. Určitě nějak promyslíme půjčování postav do scén spojenců, helping die nebo podobnou formu. Křivda (a následná Vendetta), stejně jako dluh by se daly samozřejmě získat i během hry (po únosu mého syna by ji zlotřilý obchodník hned měl na krku, i kdyby kvůli tomu můj rod měl jít k čertu - čest je mému kondotiérovi nade vše).

Po debatě před hrou jsme použili pro naši hru jisté úpravy pravidel:

- zůstali jsme u šestistěnných kostek - desítky by zvýšily vliv náhody a snížily hodnotu vlastností postav
- vedlejší postavy nejsou univerzální - body moci, které do nich vložíte jsou určeny vlastností (například - Přítel 3, Růže 2, Věž 6). Při útoku se postava smí použít jen v té scéně, jakou má vlastnost (ve scéně Věže jen postavy s vlastností Věže) a v obraně se brání svou hodnotou moci, ať je její vlastnost jakákoli (postava s vlastností Přítel 3 se ve věžové scéně bude bránit hodnotou 3).
- rekvizity jsou univerzální (smí se použív k každé scéně), ale maximální hodnota rekvizity je 3
- útočící hráč může použít 3 body moci k přidání vedlejších postav a rekvizit (1bod za 1 postavu nebo rekvizitu) - přičemž může všechny body využít k přidání vedlejších postav nebo rkevizit - bránící hráč smí využít k rekaci také 3 body, ale maximálně jeden k přidání své vedlejší (nebo hlavní) postavy - zbylé body jsou využity k vytvoření dočasné postavy nebo rekvizity, která po skončení scény zmizí.

- ještě dám dohromady
----hráčův formulář (varianta osobního deníku pro Vendettu)
----a herní referenci - stručné shrnutí pravidel (možná se seznamem italských jmen)
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 9731
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Vendetta (Renesanční drama)

Příspěvek od Markus » 9. 1. 2009, 13:54

Další dvouhodinový test s Bubákem a Ectheliony. Použili jsme postavy z minula, takže to šlo rychleji.
Na začátku jsme vyzkoušeli rozdat si vzájemné křivdy a dluhy - na papírek se napsala jména postav a každý si jednu vytáhl. To určilo, kdo vám ukřivdil. Potom se to zopakovalo, ale tenrokrát jste určili, kdo je vám zavázán. Až bylo nataháno, hráči popsali, co to vlastně znamená.

Já jsem hrál biskupa, Jonáš condottiera a vytáhli jsme si křivdu navzájem (já jeho, on mě). Vymysleli jsme, že jsme se dostali do vzájemného sporu tím, že biskup nedávno přetáhl na svou stranu (rozuměj, přeplatil) condotierrovu oblíbenou tanečnici - tímto ukřivdil biskup condottierovi. Rozzuřený condottier ze vzteku začal vystupovat proti biskupovi, který zbystřil a začal ho sledovat. Když pak přišel condottier ke zpovědi, biskup si od kněze nechal vylíčit, co všechno povídal. To se bohužel provalilo, condottier se o prolomení zpovědního tajemství dozvěděl a zrádného kněze v čestném souboji zavraždil - tím rozhněval biskupa.

V tuhle fázi jsme začali hru. Biskup má na své straně bývalou condottierovu mileku, ale je rozněvaný kvůli smrti kněze.

Zbývající dvě postavy měly nějaký vzájemný spor o dědictví, ale to vám kluci raději popíšou sami.

Všechno to bylo propojeno slabší linkou vzájemných přátelství a protislužeb, která nebyla dějově tak důležitá, ale příjemně postavy pospojovala do aliancí, takže si mohly v konfliktech pomáhat.

Přestože jsme se rozhodli, že křivdy a dluhy nemají žádný mechanický efekt a slouží jenom jako kicker do úvodu hry, myslím, že bez nich se ta hra neobejde. Bylo to úplně skvělé a v porovnání s minulem jsem měl skutečně pocit, že mám nějaký cíl, nějakého nepřítele a nějaký rámec. Další scény už rozvíjely zavedené spory a bylo to parádní. Odehráli jsme zatím dvě kola scén (málo času), ale určitě to dohrajeme.

Do pravidel bych navrhoval napsat:
- Úvodní pojednání o tom, že hru je nutné začít s jednou křivdou a jedním dluhem pro každou postavu. Přičemž to nemá mechanický efekt, ale slouží to k rozjetí hry a hlavně to určuje, o co (o jaké spory a konflikty) v příběhu půjde. Napadá mě několik možností, jak si hráči mohou určit spory a dluhy:
1) Prostě se dohodnou mezi sebou a udělají to tak, jak jim to přijde vhodné. Důležité je nikoho nevynechat (tj. každý hráč musí mít jednoho dlužníka a jednoho nepřítele, a zároveň být někomu dlužníkem a být někomu nepřítelem).
2) Hráč po tvé levici ti něco ošklivého provedl a ty se na něj zlobíš, hráč pro tvé pravici je tvým dlužníkem za to, že jsi mu někdy pomohl.
3) Napsat jména na lístečky a losovat. Jedno kolo určí, kdo vám ukřivdil. Druhé kolo určí, kdo je vám zavázán. Nikdo si nesmí vytáhnout sám sebe. Pokud na posledního hráče zbyde on sám, je nutné losování zopakovat.
Klidně uvést všechny tři varianty, ať si hráči vyberou, protože na tom nesejde. Mně se líbí ta třetí, je správně nepředvídatelná. :)

Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 5164
Registrován: 2. 10. 2006, 18:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Vendetta (Renesanční drama)

Příspěvek od boubaque » 9. 1. 2009, 14:50

Hrál jsem ambiciózního, ale lehce povalečského mladého hraběte Giacoma Marianniho, na jehož otce byl nedávno spáchán atentát - otec nezemřel hned, ale zemřel až několik dní po atentátu ve svém pokoji v mém náručí... :-)= Moje křivda spočívala v tom, že Gasparo Valduci vlastně byl mým nevlastním bratrem (levobočnem mého otce) a dožadoval se na mě dědictví a legitimizaci, což já samozřejmě nemohl přijmout, zvlášť bez jasných důkazů... Naopak za to, že mému otci kdysi zachránil v bitvě život, jsem dlužníkem condottiera di Bianchiho.

Hra byla pěkná, škoda jen, že jsem toho kvůli diskusím o pravidlech odehráli tak málo. S Kryštofem jsme se vpodstatě jen trochu "poškádlili", na nějaký skutečný příběhový konflikt nedošlo, to Markus s Jonášem se do sebe opřeli poměrně slušně už od začátku :)
Jen doplním jedno pravidlo, se kterým jsme hráli už od začátku (ale v textu pravidel tuším není), a to že za bod osudu smí kterýkoliv hráč vstoupit do cizí scény (ať už s hlavní nebo vedlejší postavou) a podpořit kteroumkoliv ze stran.

Zbytek snad napíšou Ecthelioni, ti si dělali poznámky ;)
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)last.fm
Hraju/vedu: FATE / Příběhy Impéria, DnD5e; Další, oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch
Hrstka: Star Wars – pilot Aliance Grraugh (Stř: 3 (-1dluh), Pil: 3 (-1dluh), Osob: 2, Voj: 1); R5-K9 (motory, střelba, skok); rolz.org

Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 10197
Registrován: 13. 7. 2004, 14:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: Vendetta (Renesanční drama)

Příspěvek od Ecthelion » 9. 1. 2009, 16:00

Ve své první scéně se můj condottiere pokusil získat zpět srdce dívky, kteoru mu biskup přebral - plazil jsem se po zemi a zahazoval svou čest, jen abych získal zpátky běhnu, která mě opustila kvůli penězům. Jako zástavu jsem jí dal pečetní prsten svého rodu a dovolila mi, abych si ji po práci (pracuje jakožto kurtizána) odvedl k sobě. Tím jsem biskupovi udělal čáru přes rozpočet a srovnal svoji křivdu (protože jsem ji měl zpátky, zášť proti biskupovi neměla smysl). Starý blázen, který kvůli ženě zahazuje svou čest a všechno, co během života vydobyl... $D

Biskup mi to ale vrátil s plnou parádou a mého prostomyslného syna hrozbami pekla a zatracení duše donutil, aby se mě zřekl a svěřil ho do péče církve. Jeho pomlouvačný dopis také přispěl k tomu, že můj cavaliere upadl na další kolo v nemilost prince a byl zatčen a odveden do šatlavy.

Ze zamřížovaných oken šatlavy jsem další kolo mohl sledovat jen biskupovy nosítka, jak projíždí kolem. Nenávistí rudý (to on donutil mého syna se mě zříct - křivda byla obnovena a vendetta z mé strany na sebe nenachá dlouho čekat) jsem rozkázal svému pobočníkovi Albertu Albovi, aby to biskupovi trochu ztížil a uloupil jeho pověřovací pečeť. Alba se v žebráckém šatě vloupal do katedrály, prorazil do sakristie a s dýkou v ruce prolil na svaté půdě krev, uloupil pečeť a uprchnul.

Biskup (nevědom si loupeže) se zatím poklidně bavil na plese a jeho další scéna směřovala k tomu, že Kryštofovi vzal obraz Giacondy (který až historie přisoudila nějakému da Vincimu... jeho skutečným autorem byl ovšem náš umělec).

Dál jsme se bohužel nedostali, ale rozhodně v slibně započatém příběhu budeme pokračovat. $D

O scénách signora Valduciho se rozepíšeme později.

K pravidlům:

- jak už psal Bubák - za bod moci smí hráč, který na scéně neparticipuje vložit do scény svou hlavní nebo vedlejší postavu a přispět jedné ze stran ku pomoci (lze tím splácet dluh)
- hráč si může vybrat, zda postavu, proti které cílil scénu svým vítězstvím vyřadí nebo s polovinou bodů převede na svoji stranu (běžně jsme praktikovali druhou variantu, protože je výhodnější)
- postavy, které byly sraženy na polovinu bodů může hráč ve svém tahu vložením bodů moci opět "zotavit" až do jejich původního maxima moci
- vložení neutrální postavy se nyní děje vždy na nové lokaci, která se zapíše na herní plán a má hodnotu 1
- jedno kolo odpovídá zhruba týdnu času (záleží na okolnostech)

Lokace jsme trochu proměnili:

- pokud hráč, který vyvolal scénu, zvítězí na bodované lokaci, získává tolik bodů, kolik měla lokace (a hodnota lokace klesá na 1) - pokud prohraje, žádné body neztrácíš, ale hodnota lokace se změní = novému hodu

Návrh po dnešní hře:
- pokud má lokace hodnotu jedna a proběhne na ní jakákoli scéna, její hodnota se znovu stanoví (hod kostkou)

- vedlejší postavy budou při hře napsány na kartičkách, aby si je hráči mohli vyměňovat a předešlo se přepisování
- v průběhu konfliktu mají obě strany před sebou dvanáctistěnnou kostku (nebo jinou mnohostěnku) a průběžne na ní zobrazují své základní číslo se kterým jdou do konfliktu - to je poměrně zásadní ulehčení, protože člověk jednak nemusí v hlavě pořád počítat, kolik že to má a jasně jsou vidět obě hodnoty
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek

Odpovědět

Zpět na „České a slovenské hry“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host