Styx 2.0

Diskuzní sekce určená všem českým a slovenským hrám - jak těm, které vyšly v tisku, tak těm, které jsou dostupné zadarmo na internetu. Výjimka: Dračí doupata mají samostatnou sekci.
Uživatelský avatar
zrzavec
Romikovec
Příspěvky: 3671
Registrován: 20. 7. 2006, 17:23
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Styx 2.0

Příspěvek od zrzavec » 25. 8. 2008, 09:48

Nějaký čas zde již s Ressurectionem avizujeme tvorbu nového RPG systému. Mnozí si toho mohli všimnout a ostatní nevšimnout. Tak to bývá.

Dnes jsme se dohodli, že první vezri hodíme na web. Ta samozřejmě není úplně dokonalá a rádi uvítáme jakékoliv návrhy k vylepšení, přestylizování testů a prostě jakékoliv vylepšení.

Nicméně, ani kritiky se nebojíme. Pokud bude konstruktivní, přistoupíme k ní hrdě a konstruktivně. Pokud však ne, v nejlepším případě námi bude ignorována, v tom horším začně pořádná flamewar ktero usnad moderátor této sekce zastaví, zakáže a smaže.

Pravidlový systém je koncipován jako dovedností, s tím, že by měl být hodně svobodný a závislý i na tom, jak hráč využije moc popisu - ale když nechce, stačí házet kostkami.

Munchkinování je podporováno přímo pravidly, i když k němu není vybízeno - ale chcete hrát jako munchkin? Bezva, můžete si užít čísla a nakombit postavu. Chcete hrát jen na příběh? Bezva, nepodléhejte radosti z čísel, ale spíše se zaměřte na popisy akcí vaší postavy.

Tak, tolik krafání okolo a teď to hlavní, kde Styx najdete?

Styx 2.0

Tento odkaz webe na místo odkud se dá Styx stáhnout. Jelikož se bude pravděpodobně adresa na stažení Styxu měnit mohlo by docházet ke kolizím. Na tomto blogu (v sekci RPG) budou vždy aktuální informace o Styxu.
Naposledy upravil(a) zrzavec dne 24. 1. 2009, 13:22, celkem upraveno 2 x.
Hraji a vedu: DnD 4e - Naše stránky

Dříve RomiK, nyní Zrzavec :)

Uživatelský avatar
Resurrection
Příspěvky: 4721
Registrován: 26. 9. 2006, 10:34

Příspěvek od Resurrection » 25. 8. 2008, 12:30

Super! Ja jenom dodam, ze mam v planu vytvorit vytah z pravidel Styxu (asi na jednu A4) a take nekolik variaci na zakladni uvedena pravidla (to kdyby nekdo vazne nepochopil, ze ten system je variabilni, tedy na ukazku co se s tim da delat :))
Secrets are power.

Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 5445
Registrován: 2. 10. 2006, 18:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od boubaque » 26. 8. 2008, 19:36

Přečetl jsem si to a líbí se mi to. Vlastně se mi líbila už ta verze, co jsem hrál na GC.

Ale nelíbí se mi dvě věci, které však nezasahují do celé konstrukce systému...
Nejdřív několikanásobná specializace - přijde mi to trošku zvrácené dostat bonus za jednu specializaci několikrát. Rozumné mi připadá buď zvolit třeba nějakou (více či méně) obvyklou kombinaci (Daišó) s poznámkou, že pro započítání bonusu stačí jen jeden prvek kombinace (samotná katana, samotné wakizaši); nebo za každé rozšíření specializace zaplatit další zkušenostní body [2b. za katanu (+3), 2b. za wakizaši (+3) - společně pak (+3+1=+4), později třeba 2b. za dvě zbraně (+3) - dohromady (+3+1+1=+5)].

(Problém je hlavně ve dvou věcech: 1) můžu si dát specializaci dovednosti boj beze zbraně, meč, luk - pak si budu bonus započítávat v každé situaci. 2) jak už jsem psal, můžu získat bonus +2 navíc zadarmo, který se bude započítávat ve většině situací.)

EDIT: Pardon, ono to v pravidlech je, přehlídl jsem to. V tom případě doporučuju zvýraznit ;)
V tom případě jen následující připomínka...


A druhá věc, která mi přijde na jednu stranu celkem pochopitelná, na druhou stranu hodně nebezpečná (záleží vůbec na přístupu k RPG), je hodnocení řešení problémů: zaprvé to svým způsobem nutí hráče k efektivnímu hraní a dokonce vytváření efektivních postav (pokud budou hrát nemehlo a zbrklíka, tak sice nebudou dostávat mínusové hodnocení, ale jen málokdy získají hodnocení plusové). Navíc je to svým způsobem nástroj, jak hráče nutit hrát tak, jak si představuje vypravěč, přičemž vypravěč už má stejnou možnost jako ostatní ohodnotit přínos k zábavě ve hře.

Nejvíc nebezpečný mi ale přijde důsledek, kdy vypravěč chcě neco odehrát, ale nevezme v potaz potřeby hráčů (i když třeba momentální) a potrestá hráče, který se snaží do hry dostat nějakou akci, protože se nudí (viz ten příklad v pravidlech). Pokud to pro hru bylo špatně, měli by to zohlednit ostatní v hodnocení přínosu k zábavě, není potřeba dát mu sežrat nepružnost vypravěče, který vytvořil jen jednu cestu k úspěchu (CP, která jediná má informace potřebné k rozuzlení zápletky).

A mínusové hodnocení má ještě jeden nepříjemný dopad, a to snižování atributů (pokud jsem to správně pochopil) za levněji, než stojí jejich nákup. Pak je to dvojnásobné (někdy až trojnásobné) potrestání - specializaci zruším za jeden mínusový bod, ale koupit zpět si ho musím zase za dva?!
Co třeba zaznamenávání mínusových bodů (místo snižování atributů), které musí hráč nejdříve umořit plusovými body, než bude moct postavu příště vylepšit?
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)last.fm
Hraju/vedu: FATE / Příběhy Impéria, DnD5e; Další, oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch
Hrstka: Star Wars – pilot Aliance Grraugh (Stř: 3 (-1dluh), Pil: 3 (-1dluh), Osob: 2, Voj: 1); R5-K9 (motory, střelba, skok); rolz.org

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16860
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jerson » 27. 8. 2008, 06:45

Tak jsem si Styx přečetl ... počkám co odepíšeš Boubaquovi.

Uživatelský avatar
Resurrection
Příspěvky: 4721
Registrován: 26. 9. 2006, 10:34

Příspěvek od Resurrection » 27. 8. 2008, 08:00

boubaque píše:Přečetl jsem si to a líbí se mi to. Vlastně se mi líbila už ta verze, co jsem hrál na GC.
To jsem rad, ze nekomu se to libi :-)

Ohledne tech vicenasobnych specializaci, to je pravidlo, ktere vyplynulo z RomiKovych her. Do systemu nezasahuje a hrat se s nim vubec nemusi. Osobne to vnimam jako upravu pro potreby jeho hracu.

A druhá věc, která mi přijde na jednu stranu celkem pochopitelná, na druhou stranu hodně nebezpečná (záleží vůbec na přístupu k RPG), je hodnocení řešení problémů: zaprvé to svým způsobem nutí hráče k efektivnímu hraní a dokonce vytváření efektivních postav
Ve Styxu mas dva elementarni pristupy ke hre. Narativni a klasicky (ciselny). V tom prvnim hraje nejvetsi roli fantazie a to jak situaci popises. V tom pripade ti ani jasne vitezstvi v hodech pri konfliktu nemusi dat vitezstvi (Vypravec te "prepopise" a i pri prohre jakoby vyhraje). V tom druhem jedes striktne na mechaniky a pak je pravda, ze to nuti hrace tvorit efektivni postavy, ostatne jako ve vsech primarne ciselnych systemech.
(pokud budou hrát nemehlo a zbrklíka, tak sice nebudou dostávat mínusové hodnocení, ale jen málokdy získají hodnocení plusové). Navíc je to svým způsobem nástroj, jak hráče nutit hrát tak, jak si představuje vypravěč, přičemž vypravěč už má stejnou možnost jako ostatní ohodnotit přínos k zábavě ve hře.
Hrat problemovou postavu je obecne vyrazne tezsi nez hrat postavu "normalni". Odmeny jsou mnohem vyssi (v hodnocenich jako zabava, prinos ke hre atd., ale rizika samozrejme take (napriklad reseni konfliktu). Hre ma ale predchazet domluva a pokud nekomu nevyhovuje problemova postava, hrat by ji nikdo nemel. Pokud ale vyhovuje vsem, nemyslim si, ze by dotycny vubec kdy dostal negativni hodnoceni za reseni konfliktu - spis dostane v teto kategorii tu nulu, coz by realne odpovidalo jeho prinosu v teto kategorii ke hre. Je to jedna kategorie z mnoha a na celkovem hodnoceni se to neprojevi nijak zvlast.
Nejvíc nebezpečný mi ale přijde důsledek, kdy vypravěč chcě neco odehrát, ale nevezme v potaz potřeby hráčů (i když třeba momentální) a potrestá hráče, který se snaží do hry dostat nějakou akci, protože se nudí (viz ten příklad v pravidlech).
Tady je treba rozlisovat dve veci. Pokud se nudi hrac a jako hrac zneuzije svou postavu aby udelat uplny nesmysl, cimz vyrazne ztizi hru (protoze Vypravec opravdu nemuze pocitat se vsim a tim min s neukaznenym chovanim hracu), pak je potrestani na miste. A to klidne trojnasobne - demenci cloveka, ktery si ani neuvedomi, ze pri hre neni sam, bych pri svoji hre taky netoleroval. Priklad v pravidlech - pri setkani a hovoru s CP ji hrac(!) jen tak z nudy bezduvodne probodne.

Pokud ale nudici se hrac prenese nudu na svou postavu a pak jeji hrou se snazi teto nudy zbavit, pak je to jednoznacne za hodnoceni kladne. V pravidlech je i toto - impulzivni RomiKova postava prokleje v navalu vzteku zrcadlo, ktere tim rozbije.

Samozrejme, ze pokud by dany hrac hral impulzivni postavu a dostal by nejakou zaminku, pak by i to probodeni mohlo byt v poradku a melo by to podobne efekty jako to rozbite zrcadlo pravdy.
Pokud to pro hru bylo špatně, měli by to zohlednit ostatní v hodnocení přínosu k zábavě, není potřeba dát mu sežrat nepružnost vypravěče, který vytvořil jen jednu cestu k úspěchu (CP, která jediná má informace potřebné k rozuzlení zápletky).
A ostatni to pochopitelne taky zohledni. Tady je hlavne potreba dat dotycnemu sezrat jeho imbecilitu a nerespektovani druhych. Jeho stupidni zasah do hry totiz ma fatalni dusledky pro vsechny ostatni a nepruznost Vypravece je imho az ten posledni problem. Navic tezko budes mit na kazdou zcela standardni situaci 5 alternativ pro takoveto pripady...
A mínusové hodnocení má ještě jeden nepříjemný dopad, a to snižování atributů (pokud jsem to správně pochopil) za levněji, než stojí jejich nákup. Pak je to dvojnásobné (někdy až trojnásobné) potrestání - specializaci zruším za jeden mínusový bod, ale koupit zpět si ho musím zase za dva?!
Presne tak. Kdyz nekdo hraje blbe a svoji hrou otravuje ostatni, pak ho to musi bolet predevsim. Proste zarazeni postupu postavy moc nepomuze, ale snizovani jiz nabitych schopnosti a vlastnosti ho teprve donuti se zamyslet. Takovi hraci totiz nebyvaji moc na RP, ale spis na cisla a tak je treba je zasahnout tam, kde to pociti. Navic tento jakysi Damokluv mec dokaze vybicovat i hrace jako Kafe mladsi k vubec nejake aktivite - a to uz je sakra uspech. I ty blbosti si pak kazdy trikrat rozmysli.
Co třeba zaznamenávání mínusových bodů (místo snižování atributů), které musí hráč nejdříve umořit plusovými body, než bude moct postavu příště vylepšit?
Takova mechanika existuje, ale pokud volne body nemas, musis snizovat. Tak bych to nechal, viz. vyse. Samozrejme nic nikomu nebrani pouzit tento model a diky za nej, zahrnu jej do tech moznosti!


Ted sam nevim jestli to tam je nebo to tam RomiK nedal, ale v puvodni verzi bylo, ze v hodnoceni ma vetsinou posledni slovo Vypravec a kdyz na zaklade informaci, ktere hraci nemaji, usoudi, ze nekdo dostal prilis malo nebo dokonce zaporne nespravedlive, pak to muze svym pravem veta zvratit. Pokud to tam neni, urcite to bude ve variabilitach Styxu.
Secrets are power.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16860
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jerson » 27. 8. 2008, 08:48

Koukám že ve Styxu vládne Vypravěč pevnou rukou.

Moc se mi nelíbí, že i když hráč díky mechanikám uspěje, Vypravěč ho stejně může "přepopsat". A vzhledem k tomu, že má poslední slovo, nejsem si takdocela jist, jestli hráč může stejným způsobem "přepopsat" Vypravěče.

Uživatelský avatar
Resurrection
Příspěvky: 4721
Registrován: 26. 9. 2006, 10:34

Příspěvek od Resurrection » 27. 8. 2008, 09:46

Jerson píše:Koukám že ve Styxu vládne Vypravěč pevnou rukou.
Tak jiste, RPG neni podle me clovece nezlob se... A na hry, kdy je Vypravec jen dalsim spoluhracem potrebujes opravdu vyspele hrace (nejlepe kteri sami delaji Vypravece) a nikoliv normalni hrace jako ma treba RomiK.
Moc se mi nelíbí, že i když hráč díky mechanikám uspěje, Vypravěč ho stejně může "přepopsat". A vzhledem k tomu, že má poslední slovo, nejsem si takdocela jist, jestli hráč může stejným způsobem "přepopsat" Vypravěče.
V tomhle jsou dve zakladni myslenky.

1) Pokud hrajete narativne, cisla nemaji posledni slovo - vyhraje ten co si za uspechy popise neco lepsiho. Takze mechaniky jsou jen jakasi pomucka. V tomhle muze Vypravece prepopsat snadno kdokoliv a pokud V hraje skutecne CP a nevyuziva sveho postaveni, muze to byt docela casta situace (a to je zadouci v tomhle stylu). Hraci pri narativni hre musi citit, ze jejich popisy maji moc. Vypravec ma posledni slovo v tom aby hraci neulitavali do prilisnych absurdnosti - je takovym korektorem. Funguje to skvele, jak muze RomiK dosvedcit, volnost hracum svedci.

2) Pokud hrajete v podstate jen na mechaniky, pak je situace jasna a popisy muzete vynechat uplne. Pokud ale na popisy hrajete alespon castecne, ale drzite se striktne mechanik, pak ma vetsina hracu tendenci popiy strasne podcenovat. No a to je skvely prostor pro Vypravece jak dat najevo, ze popisy jsou opravdu mocne.

Napriklad: Opravdu nabusena postava s +12 prijde do souboje s mnohem slabsim protivnikem +7. Hrac jen bezduse hazi a ceka, nez mu prijde 7 uspechu a vyhraje (nic nepopisuje). Jenomze protivnik neni hloupy a kdyz se mu podari po dvou trech kolech konecne jeden uspech, pretne hracove postave cast remeni na zbroji a ta se mu zacne sypat (snizeni na +10). Za dalsi uspech ho treba uderi do cesky a castecne ho ochromi (snizeni na +8) a nyni se sily zacinaji vyrovnavat i kdyby skore zatim bylo jen 2:5 ve prospech hrace... Takovy vyvoj by snad mohl i pasivniho hrace trknout :-)

EDIT: Jde taky o to, ze Vypravec v podstate nikdy neopousti ramec pravidel. Posledni slovo by mel vyuzivat jen pri opravdu vaznych problemech. Styx ale nabizi radu moznosti, jak protivnika porazit i pri nevyhodnych podminkach a to pro Vypravece i hrace zcela shodne. Vypravec v podstate nemuze nic vic nez sam hrac samozrejme krome nutne funkce arbitra co je a co neni mozne provest.
Secrets are power.

Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 5445
Registrován: 2. 10. 2006, 18:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od boubaque » 27. 8. 2008, 10:25

Resurrection píše:Ve Styxu mas dva elementarni pristupy ke hre. (...)

je pravda, ze to nuti hrace tvorit efektivni postavy, ostatne jako ve vsech primarne ciselnych systemech.
První část chápu a rozumím jí, v druhé části ale si nejsem jistý tím, že je to primárně číselný systém. Na to je kupodivu - a přes všechny taktické možnosti - hodně jednoduchý (což samozřejmě oceňuju).
Jenže mi připadá, že to nutí hrát efektivně i narativně založené hráče (potažmo skupiny).
Hrat problemovou postavu je obecne vyrazne tezsi nez hrat postavu "normalni". Odmeny jsou mnohem vyssi (v hodnocenich jako zabava, prinos ke hre atd., ale rizika samozrejme take (napriklad reseni konfliktu). Hre ma ale predchazet domluva a pokud nekomu nevyhovuje problemova postava, hrat by ji nikdo nemel. Pokud ale vyhovuje vsem, nemyslim si, ze by dotycny vubec kdy dostal negativni hodnoceni za reseni konfliktu - spis dostane v teto kategorii tu nulu, coz by realne odpovidalo jeho prinosu v teto kategorii ke hre.
No právě, bude dostávat pravidelně nulu, zatímco ostatní budou průměrně dostávat 1-2. Pokud ale s RomiKem myslíte, že bude dostávat o tolik víc za přínos k zábavnosti hry, pak vám to asi nevymluvím. Chápu, že hráč, který si takovou postavu vybere, nebude asi tolik bažit po zkušenostech, ale v pozdějších fázích hry, kdy je jeho postava objektivně o dost horší, je nepříjemné být ve scéně jen do počtu, protože nemá jak ovlivnit situaci svými schopnostmi. (A pak se takový hráč může i začít nudit...)
Je to jedna kategorie z mnoha a na celkovem hodnoceni se to neprojevi nijak zvlast.
Je to jedna kategorie ze tří, takže se projeví třetinou bodů - to už není málo. A co je důležitější? Aby se hráči bavili, nebo aby se vyřešil příběh (pokud je možnost to od sebe oddělit)? Pokud se všichni hráči vykašlou na vypravěčovcu zápletku, dostanou pak všichni záporné hodnocení?
Pokud se nudi hrac a jako hrac zneuzije svou postavu aby udelat uplny nesmysl, cimz vyrazne ztizi hru (...)

Priklad v pravidlech - pri setkani a hovoru s CP ji hrac(!) jen tak z nudy bezduvodne probodne.
Tady mi promiň trochu sarkasmu ... jak hráč zabil to CP? Vzal pravítko, otevřel s ním vypravěčovi břicho a prohlásil, že vypravěč je CP? Nebo prohlásil "Tato CP je mrtvá!", vzal bod šance a položil ho před vypravěče? :-)=

Kdo jiný než hráč by se měl nudit? Postava by možná měla být zabraná do hádky se zelinářem, ale hráče už nebaví, jak vypravěč dělá čtvrt hodiny drahoty, odvádí pozornost, protože si chce užít roleplaye, nebo ještě hůř má pocit, že by si hráči tu informaci měli zasloužit, tak jim to nedá zadarmo. Tak má deset minut sedět a usmívat se na své spoluhráče, jak se hádají (přičemž třeba ostatní hráče to už taky moc nebaví, ale pořád ještě cítí potřebu vytáhnout z CP informace). Dostane mínusové body, za to, že u toho usne? Může dát vypravěči mínusové body za to, že u jeho hry usnul?
(protoze Vypravec opravdu nemuze pocitat se vsim a tim min s neukaznenym chovanim hracu),
Promiň, ale už DrD, nejpozději ve verzi 1.6, dává dost příkladů, jak naložit s neočekávanými problémy, když se něco pokazí.
pak je potrestani na miste. A to klidne trojnasobne - demenci cloveka, ktery si ani neuvedomi, ze pri hre neni sam, bych pri svoji hre taky netoleroval.
Nevím, jestli je na místě hrát s člověkem, který je "dementní". Pokud ty problémy vytváří, protože rád dělá naschvály, tak strhávání zkušeností nepomůže. V ostatních případech se na tom nepodílí sám a strhávání zkušeností jen vytváří skryté konflikty mezi hráči.
Pokud ale nudici se hrac prenese nudu na svou postavu a pak jeji hrou se snazi teto nudy zbavit, pak je to jednoznacne za hodnoceni kladne.
Můžeš mi říct, jak může hráč přenést svou nudu na postavu tak, aby to nebyl problém? Třeba tím, že postava začne být v rozhovoru nevrlá (což ztěžuje vyjednávání a tak vypravěč ještě přitáhne kohoutek) a po chvíli vytáhne bouchačku a zelináře zastřelí se slovy "Na tohle nemám čas ani náladu."?
A ostatni to pochopitelne taky zohledni. Tady je hlavne potreba dat dotycnemu sezrat jeho imbecilitu a nerespektovani druhych.
To, že někdo dělá kraviny u věcí, které všechny ostatní baví, neznamená nutně, že dělá naschvály. Třeba chce jen rozproudit akci, která ho bude bavit.
Může to totiž být důsledek nerespektování jeho preferencí druhými, kteří ve své imbecilitě půl hodiny plánují taktiku do boje, nebo prodlužují rozhovor s CP, který už vyčpěl před několika minutami.

Ale samozřejmě ostatní mají šanci ohodnotit ho. Včetně vypravěče. Proč má tedy vypravěč ještě jednou stejně silný nástroj, jako je hodnocení všech hráčů? A dokonce vypravěč může hodnocení ostatních hráčů opravit! Takže když hráč, který udělá kravinu, po hře ohodnotí všechny hráče záporně, protože se u hry nudil, tak vypravěč má možnost to nerespektovat?! Tomu říkám ignorance a nerespektování.

Chápu, že vypravěč (tradičně) vytváří příběh, a proto je potřeba, aby na něj jeho hráči přistupovali. Proč se ale všichni hráči musí podřídit vypravěči? Představ si situaci, kdy hráči všichni dají "problémovému" hráči plusové body, ale vypravěč měl pocit, že kazil rozuzlení zápletky, tak mu pomocí téhle kategorie sebere všechny body, které měl dostat od hráčů...
Kdyz nekdo hraje blbe a svoji hrou otravuje ostatni, pak ho to musi bolet predevsim.
Zásadně nesouhlasím. Rozhodně lepší je s takovým hráčem promluvit jako s člověkem a ne mu arogantně trestat bez toho, abych ho vyslechl. Jak poznám, že to opravdu dělal z rozmaru a "imbecility"?

Navíc, pokud prostě někdo byl unavený (a ostatní mu řekli, že bez jeho postavy namá smysl hrát), tak byl nesoustředěný a udělal chybu, tak dostane třeba nějaký mínus od hráčů, mínusy od vypravěče (za dovednosti to teď není důležité, ale počítjme třeba nulu). Je potrestaný dvakrát (!) a ještě ho trestá to, že za snížené atributy zaplatí dvakrát tolik. Takž hráči mu dají jeden mínusový bod, ale jeho to ve skutečnosti vyjde třeba na čtyři. A to všechno jen proto, že neměl svůj den (ale ostatní ho chtěli na hře).


A přivádění hráčů k aktivitě pomocí zkušeností... nevím, jak moc je to dobrá volba. Někoho třeba baví většinu doby jen pozorovat. A že nedostává (plusové) body je jeho volba, proč ho opravdu trestat za to, že se nesnaží hrát efektivně, když ho to třeba nebaví?
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)last.fm
Hraju/vedu: FATE / Příběhy Impéria, DnD5e; Další, oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch
Hrstka: Star Wars – pilot Aliance Grraugh (Stř: 3 (-1dluh), Pil: 3 (-1dluh), Osob: 2, Voj: 1); R5-K9 (motory, střelba, skok); rolz.org

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16860
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jerson » 27. 8. 2008, 11:07

Resi, můžu předpokládat, že Styx je šitý na míru především vaší družině (jako mnoho jiných systémů), a tak se v něm projevuje Romikova tendence řešit spory pomocí autority.

Ale podobně jako Boubaque nepovažju za šťastný nápad tlačit hráče k určitému stylu hry tím, že když nebude hrát podle představy Vypravěče, dostane mínusové body (nebo málo plusových), což postihne jeho postavu a to zase sníží možnost zasáhnout do hry podle jeho představ. Navíc mi přijde zvláštní, když píšeš, že se dá hrát buď narativně, nebo na čísla, ale přitom lze čísla "přebíjet" pomocí popisů i v druhém případě.

Ze svého pohledu ještě vidím jeden zádrhel - klasické rozdělení výsledku na dobrý a špatný, přičemž dobrý posouvá hru a špatný ji brzdí. Zejména při opakovaných hodech - hráč potřebuje otevřít dveře, Vypravěč nastaví náročnost, hráč bude házet dokud mu nevyprší nějaký limit, a když neuspěje, bude pořád tam kde začal, jen strávil několik minut házením.

Uživatelský avatar
zrzavec
Romikovec
Příspěvky: 3671
Registrován: 20. 7. 2006, 17:23
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od zrzavec » 27. 8. 2008, 11:38

Hráč má stejné právo přepopsat Vypravěče. Navíc, v systému je několikrát psáno, že Vypravěč ač rozhoduje nemusí mít poslední slovo - minimálně na třech místech je doporučeno vše řešit dohodou.

Já sám svým hráčům ustupuji docela často. Styx má být univerzální v tom, aby ho mohl hrát každý s jakýmkoliv přístupem.

Osobně si dokáži Styx představit i hraný bez Vypravěče - a nebude to až tak těžké.

A ještě další věc, Vypravěč nemá právo přepopsat to, co hráč zavedl do hry. Pokud hráč udělá popis a ten projde do hry, už ve hře je a nemůže ho nikdo měnit, ani Vypravěč.

Pořád to berte tak, že tohle je v podstatě první verze, díky tomu co napíšete se začne upravovat a měnit k lepšímu.

U toho, co píše Jerson na konci to může a nemusí být pravda - může dveře jen pootevřít, nikoliv nechat zavřené...Hodně záleží na stylu každé družiny a jak moc Styx vezme do rukou z hlediska Simulace k hledisku Narace...

Edit:
Kdybych psal méně srozumitelně, právě jsem se vrátil z jedné náročnější zkoušky ze školy...
Hraji a vedu: DnD 4e - Naše stránky

Dříve RomiK, nyní Zrzavec :)

Uživatelský avatar
Resurrection
Příspěvky: 4721
Registrován: 26. 9. 2006, 10:34

Příspěvek od Resurrection » 27. 8. 2008, 12:30

Asi tak :-)

Ted jsem si uvedomil, ze "prepopsat" bylo hodne blby slovo co zpusobilo tohle nedorozumeni. Popsany efekt je jiz navzdy ve hre a prepopsanim se mysli "vymysleni a popsani takoveho efektu, ktery nepriznivou situaci zvrati ci zmirni".

Priklad:

Trpaslicek bojuje s obrem v preplnene arene. Trpaslicek je loser s +3 a obr je maser s +9. Trpaslicek tedy celkem logicky dostava na kokos az prohrava 6-0. Hrac obra popisuje, jak ho bije palici, prohani po arene a mocne rve az z nej jde strach (trpaslicek klesne az na 0). Ale pak se mu zadari a ziska uspech. A protoze je to chytry trpaslicek, tak hbite priskoci k obrovi a pretne mu opasek u kalhot. Ty spadnou jak nic a odhali obrovo pomerne titerne prirozeni. Dav smichy zahuci a obr je totalne vyveden z miry a zahanben. Bonus mu klesne na +3 a trpaslickovi vzroste na +6. Tak to zkratka chodi, protoze ze vseho nejhorsi jsou trpaslici.

EDIT: 2Boubaque: Diskuzi o hre samotne bych tu dal nerozvijel, to patri spis do hrani obecne.
Secrets are power.

Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 5445
Registrován: 2. 10. 2006, 18:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od boubaque » 27. 8. 2008, 13:34

Resurrection píše:2Boubaque: Diskuzi o hre samotne bych tu dal nerozvijel, to patri spis do hrani obecne.
Já si hlavně myslím, že dáváte vypravěči do ruky silný nástroj, kterým má moc prosazovat to, že se hráči budou chovat, jak si on představuje, aniž by měli hráči možnost ohodnotit jeho. Dokonce je v pravidlech příklad, který se dá interpretovat zcela opačně (tedy jako chyba vypravěče), přičemž bez rozmyslu je napsáno, že má být potrestán hráč. Já si třeba myslím, že podobný případ je snad vždycky vina více stran. Příklady, které uvádím, neuvádím proto, abychom se bavili o způsobu vedení hry, ale o tom, k jakým situacím může tohle pravidlo a doplňující popis vést.

Dejme tomu, že s určitým upozorněním na nebezpečí a výkladem v textu bych na to přistoupil... Pak ale, když už hráči určí, že jiný hráč nehrál dobře a kolik bodů by měl ztratit, proč by měla pravidla tenhle postih ještě násobit? Pokud prostě nebyl ve své kůži a dělal chyby, dohromady dostane třeba -2 body (prostě se musí příště víc snažit), ale pokud všechny vyloženě naštval, tak dostane třeba -5 bodů - proč by měl v důsledku ztratit 9 nebo 12 bodů? Pět bodů pro hříšníka už je myslím dostatečný trest, a ten, kterému se to prostě nepovedlo, nemusí kvůli jedné špatné hře ztratit další body.

Nechci vás přesvědčit, že to musíte udělat přesně podle mých připomínek (ostatně já vím, co bych s tím pravidlem (u)dělal, ale někdo míň zkušený si nemusí uvědomit, že pomocí toho pravidla možná některého hráče vlastně šikanuje); chci vás upozornit na něco, co považuju za chybu, co vás třeba ani nenapadlo, že z toho může vzniknout problém.
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)last.fm
Hraju/vedu: FATE / Příběhy Impéria, DnD5e; Další, oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch
Hrstka: Star Wars – pilot Aliance Grraugh (Stř: 3 (-1dluh), Pil: 3 (-1dluh), Osob: 2, Voj: 1); R5-K9 (motory, střelba, skok); rolz.org

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16860
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jerson » 27. 8. 2008, 14:13

Resurrection píše:Trpaslicek bojuje s obrem v preplnene arene. Trpaslicek je loser s +3 a obr je maser s +9. Trpaslicek tedy celkem logicky dostava na kokos az prohrava 6-0. Hrac obra popisuje, jak ho bije palici, prohani po arene a mocne rve az z nej jde strach (trpaslicek klesne az na 0). Ale pak se mu zadari a ziska uspech. A protoze je to chytry trpaslicek, tak hbite priskoci k obrovi a pretne mu opasek u kalhot. Ty spadnou jak nic a odhali obrovo pomerne titerne prirozeni. Dav smichy zahuci a obr je totalne vyveden z miry a zahanben. Bonus mu klesne na +3 a trpaslickovi vzroste na +6.
A to že obrovi klesne bonus a trpaslíkovi vzroste určí kdo, stejně jako velikost přirození? Která z postav v daném příkladě je postava hráče a která CP? A není výsledný efekt trochu moc velký na to, že trpaslík získal jen jeden úspěch? Podle pravidel by měl být efekt příměřený výsledku hodu, nebo ne?

Stejně tak příklad s odseknutím upínek zbroje - neměl by zkušený válečnk o této slabině své zbroje vědět a mít ji ošéfovanou, takže nebude stačít jeden úspěch, ale na poškození zbroje jich bude třeba mnohem víc?

Je to to samé, jako kdyby jeden bojovník získal jeden úspěch a jeho soupeř šest. Svých šest použije na popis útoku zbraní, zatímco ten první použije svůj jeden úspěch k popisu akce, kdy háže prach do očí, čímž míní neutralizovat prakticky veškeré efekty plynoucí z bojové schopnosti druhého bojovníka ... ale neznamená jeden úspěch náhodou, že na místě není zrova moc dobrý prach a tak mu do očí hodil pár větviček a nějaké to listí, které dotyčného jen na okamžik zpomalí?

Uživatelský avatar
zrzavec
Romikovec
Příspěvky: 3671
Registrován: 20. 7. 2006, 17:23
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od zrzavec » 27. 8. 2008, 14:59

To určí Vypravěč s hráči po své dohodě. U nás to funguje tak, že když chce hráč popisovat, první, co udělá je, že mi řekne jaký efekt by jeho snaha měla mít. Potom popisuje a má v ruce jednu tabulku, podle které se může řídit aby viděl, jak silný je jeden úspěch.

Já jsem třeba v poslední hře popsal šest úspěchů získaných najednou - postava, změněná ve vlkodlaka se vrhla silnějšího protivníka. Hráč dal kritický neúspěch, protivník dal kritický úspěch. A získal 6 úspěchů - tak jsem popsal jak hráči způsobil těžké popáleniny a zlomil mu obě ruce...a bylo po boji.

Osobně si myslím, že tenhle systém vychází vstříc hráčům jak to jen nejvíc jde - mohou udělat libovolné postavy a šíleně je nabušit a potom dělat velkou část testů úspěšně a nikdo je nepotrestá.

Kromě u zkušeností jsem si nevšiml, že by někde měl Vypravěč vyloženě větší pravomoce záměrně - vždy je to na tom, jak si to postaví ta která družina :-)
Hraji a vedu: DnD 4e - Naše stránky

Dříve RomiK, nyní Zrzavec :)

Uživatelský avatar
zrzavec
Romikovec
Příspěvky: 3671
Registrován: 20. 7. 2006, 17:23
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od zrzavec » 30. 8. 2008, 11:05

Takže, zatím to vypadá tak, že kapitolka o zkušenostech bude potřebovat úpravy? A zároveň přidat i nějaké hodnocení vypravěče?
Hraji a vedu: DnD 4e - Naše stránky

Dříve RomiK, nyní Zrzavec :)

Odpovědět

Zpět na „České a slovenské hry“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti