Tak jsem přečetl. A můj názor je:
- Vyhodit pokročilý soubojový systém a všechno, co s ním souvisí (tabulky zbraní/zbrojí; hody na zranění, atd...)
Systém má dvě hlavní myšlenky (pokud jsem to správně pochopil):
- Pravidla jsou nutné zlo, mělo by jich být co nejmíň ----> čím jednodušší pravidla, tím lépe
- Kostkou se má házet co nejméně
Nechápu tedy, proč pravidla obsahují soubojový systém, který je v totálním rozporu s jeho dvěma hlavními myšlenkami. Je mi jasné, že Svět fantasie se snaží uspokojit všechny hráče - a to je podle mě chyba. Trh s RPG hrami je v dnešní době přesycený a systémů je strašná spousta. Systémů, které mají podrobné bojové systémy, jsou desítky. Rozšířený bojový systém Světa fantasie se ani zdaleka nemůže rovnat se systémy her jako jsou GURPS nebo The Riddle of Steel. Tak se o to ani nepokoušejte...
Chci říct - kdybych chtěl hrát hru s propracovaným bojovým systémem, budu hrát nějaký jiný systém.
Kdybych chtěl rozšířené boje, nebudu hrát Svět fantasie.
Kdybych už se někdy rozhodl, že začnu hrát Svět fantasie, tak jedině proto, že mám rád jednoduchá pravidla.
Když se rozhodnu hrát svět fantasie, nestojím o rozšířené souboje.
Mohu-li tedy něco doporučit, pak jedině to, abyste ze systému vyhodili všechna přebytečná pravidla. Svět fantasie o sobě prohlašuje, že staví především na jednoduchosti - dobrá, v tom případě tam nemá co dělat iniciativa, hexový papír, akční body, hody na zdraví, tabulky zbraní/zbrojí, atd...
Čas, který ušetříte tím, že se vykašlete na soubojový systém, můžete věnovat jiným věcem. Navrhoval bych propracovat více mechaniku Soupeření, která může dát hře dobrý šmrnc.
Je s podivem, že systém stavěný na podporu Příběhu a nebojových řešení, věnuje desítky stran právě boji, přičemž nebojové konflikty jsou shrnuty do jediného odstavce (Soupeření).
Myslím si, že v jednoduchém, příběhovém systému by neměl mít boj vlastní pravidla. Boj by se měl řídit stejnými pravidly jako jakýkoliv jiný konflikt. Boj by měl být podřízen stejným mechanikám jako např. vyjednávání, svádění, zápas v páce, atd...
Tím, že souboji dáváte vlastní pravidla, ho totiž stavíte na výsluní a nepřímo říkáte, že je něco extra - že vyjednávání je nedůležité (a proto ho shrnete do jednoho odstavce), kdežto boj je důležitý (a proto má stránek desítky).
Doporučuji prostudovat Alnagovu
O Fortunu, která má velmi elegantně jednotnou mechaniku pro všechny konflikty, nehledě na to, jestli jde o boj nebo o vyjednávání.
Uff...
Závěrem:
Omlouvám se za tvrdou kritiku. Doufám, že to nevyznělo příliš nepřátelsky a pokud ano, tak pardon. Svět fantasie je zajímavý projekt a myslím, že má před sebou nadějnou budoucnost. Ale pořád potřebuje ještě hodně práce. Prvním vaším krokem by mělo být přestat se snažit uspokojit všechny hráče. Svět fantasie chce být příběhovým, nebojovým systémem s maximálně jednoduchými pravidly. Je na čase přestat se za to stydět a konečně to přiznat. Vyhoďte rozšířené souboje a zaveďte jednotnou mechaniku pro všechny konflikty. Hráči, kteří stojí o detailní boje, nejsou vaší cílovou skupinou.
Přeju hodně štěstí do budoucna a především hodně trpělivosti s takovými rejpaly, kteří vás budou neustále pošťuchovat - tak jako já