Jeskyně a draci

Diskuzní sekce určená všem českým a slovenským hrám - jak těm, které vyšly v tisku, tak těm, které jsou dostupné zadarmo na internetu. Výjimka: Dračí doupata mají samostatnou sekci.
Odpovědět

Líbí se vám Rogue víc jako

zloděj
35
60%
tulák
18
31%
jiný překlad (napíšu do diskuze)
5
9%
 
Celkem hlasů: 58

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 2376
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Jeskyně a draci

Příspěvek od ShadoWWW » 26. 7. 2017, 06:05

V základu ten double profi bonus bude. Budou to zkrátka stejná pravidla jako v SRD.

Ten systém bez dovedností, a tudíž bez dvojnásobných zdatnostních bonusů, bude jen volitelné pravidlo. Když odstraníš dovednosti, přijdeš o zdatnostní bonus u těch dovedností, což ti snižuje u trénovaných dovedností opravu o +2 až +7 (tedy v průměru +6). Pro jednoduchost je ale lepší počítat se znížením SO o 5.

Má to pro i proti. Pro je, že nejsi omezen výčtem dovedností a můžeš se pokoušet skutečně volně o cokoliv. Tam, kde si to obhájíš, nebo kde to usoudí PJ, ti může PJ udělit situační výhodu k tvému hodu. Proti je, že se postavy stávají závislejší na hodnotách vlastností.

Ve výsledku je to spíš pro skupiny, co chtějí hrát systémově volněji. Bude tam míň hodů. Věci, co se třeba běžně řeší přes ověření vlastností (dovedností) budou ti hráči řešit bez hodu. Tam, kde to bude situačně důležité, si prostě hodí tak, jak jsem popsal.
Další věc je, že jste se takhle de facto dostali zase na úroveň DrDo, totiž že máte jasně daná povolání a dost malou míru customizovatelnosti.
Je to tak. Věc se má ale tak, že JaD chce být mainstream, tedy oslovit většinu. A pro většinu hlavně nových hráčů je mechanicky jednodušší systém stravitelnější. IMHO se tím také otvírají dveře pro příběhovější hraní než je běžný DnD standard. Pěkně je to vidět u DrDo. DnD 2e má stovky rozšiřujících příruček. (Na DMs Guild je jich aktuálně 466 a stále přibývají nově naskenované.) DrD si oproti tomu vystačilo s pár příručkami. Kvůli tomu se tu vytvořil poměrně silný trend příběhového hraní - viz Vukugvazd a Taria - silnější než u DnD hráčů. Ale jak už jsem psal. Ti, kdo budou chtít větší míru systémové variability, mají stále možnost sáhnout po DnD 5E, třeba i jen pár hráčů ze skupiny, a jejich postavy budou plně kompatibilní s postavami z JaD.

Taky to dává možnost Altaru vydat DrD 3 na SRD Pathfinderu pro hodně gamisticky laděné hráče. 8)
Ale je fakt, že nejsou v SRD a že design nových je zase dost práce navíc.
To byl také jeden z důvodů, proč jsme od featů upustili. Navíc ty odbornosti, co jsou v PHB 5E, jsou ty nejpraktičtější. Mohli bychom to udělat jako AiME, tedy že se přejmenují (což se vlastně překladem už více méně děje) a zabalíme je do nového fluffu, ale to je vlastně díky stávajícím překladům zbytečné. Vyvíjet nové odbornosti, aby byly vyvážené a stejně použitelné jako ty staré, je mamutí práce, kterou zatím úspěšně nezvládli ani Wizardi.
Lidi, co RPG skutečně rozuměli, tohle fórum už dávno opustili.

Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 663
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Jeskyně a draci

Příspěvek od skaven » 17. 8. 2017, 15:04

Měl bych jeden námět na diskuzi - jak se stavíte k jazykům ve hře? Koketujeme s myšlenkou z pravidel je vypustit, ale chceme znát více názorů...
RYTÍŘ TEMNÉHO SLUNCE - nejobsáhlejší gamebook všech dob
JESKYNĚ A DRACI - české vydání D&D 5e
LONE WOLF - legendární gamebooky v novém vydání
LEGENDY - fantasy hra na hrdiny
KOUZLEM A MEČEM - kompakní "old school" fantasy hra na hrdiny
PŘÍBĚHY IMPÉRIA - vyprávěcí hra z magické viktoriánské anglie
ASTERION - fantasy svět pro rpg
MYTAGO - herní a fantasy nakladatelství
FANTASYOBCHOD.CZ - obchůdek s fantastikou, české i zahraniční rpg, stylové kostky...

Uživatelský avatar
Lorwyn
Příspěvky: 473
Registrován: 30. 8. 2011, 12:17
Bydliště: Krajina snů

Re: Jeskyně a draci

Příspěvek od Lorwyn » 17. 8. 2017, 15:18

Ještě se mi nestalo, že by jiné než čistě příběhové řešení (jsi elf, elfsky umíš, nejsi a nemáš pádný důvod, neumíš) ukázalo víc výhod, než nevýhod. Uznávám, že od jisté doby se moje družiny pohybovaly po poměrně malém území a byly složené hlavně z lidí, ale i tak. Co může být zajímavé je znalost nějakých zapomenutých jazyků, luštění eldritch znaků...
Dovedu si představit že je znalost/neznalost běžných jazyků zajímavá pro Omegu, ale ne pro DnD/DrD like hru.
Ne, nezemřelo to, co věčně odpočívá,
a dlouhý věků běh i smrtí smrti bývá.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 7497
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Jeskyně a draci

Příspěvek od York » 17. 8. 2017, 15:31

DnD s jazyky celkem dost pracuje. Existují překládací kouzla, jazyky podle ras, a tak. Sice jsem si chvíli říkal, že si to asi každá skupina v pohodě zvládne dodělat sama, ale problém je, že v DnD jsou věci, jako kolik jazyků znáš, mechanicky navázané na staty.

Celkově si myslím, že zahodit jazyky v JaD není dobrý nápad - kdyby to nebylo postavené na DnD, tak beze všeho, takhle raději ne.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 6456
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Jeskyně a draci

Příspěvek od eerieBaatezu » 17. 8. 2017, 16:47

Jazyky v pravidlech jsou stejně jen formou "umíš common jazyk a elfsky", ne?

My jsme jako děcka nikdy na jazyky nehráli, všichni prostě mluvili společnou řečí, ale možná jsme tuhle stranu věci podcenili, nevím. Jediné jazyky, co kdo neznal, byly ty staré, které byly v zapadlých ruinách a luštily je mágové.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 2376
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Jeskyně a draci

Příspěvek od ShadoWWW » 18. 8. 2017, 13:15

Ona je to spíš otázka herního světa než pravidel.

Rozhodně by tam mělo být nějaké narovnání jazyků, tedy něco jako "obecný jazyk". Otázka spíš je, kolik těch jazyků by mělo být, kdo by jím měl mluvit a nakolik by měly být odlišné.

Tolkien to měl tak, že rozdělil jazyky podle ras, protože mezi nimi byla silná rasová i kulturní diferenciance, když to řeknu kulantně. Zkrátka každá rasa si žila pro sebe a na ostatní pohlížela s podezřívavostí. Takže tam to mělo smysl.

V DnD... tam to převzali od Tolkiena, ale moc to tam smysl nedává, protože města jsou často multikulturní (multirasová) a ras je tam skoro jak příjmení. ;) Mimo to rasy jsou tam spíš druhy a v rámci jedné rasy existuje několik "klasických" ras - i mezi lidmi od asiatů přes indoevropany až po černochy. Každý tam ale mluví i obecným jazykem, takže to nevadí.

V DnD jde spíš o jazyky typu goblinština, gigantština, dračí řeč, nebo exotické jazyky jako ďábelština, prvotština apod.

Ale umím si jazyky představit i v low-fantasy světě, dokonce možná ještě líp, kde jednotlivé "jazyky" jsou spíš nářečí. Všichni si rozumí, ale kdo ovládá víc nářečí, tem má na více místech otevřené dveře (a pak třeba i exotické jazyky typu "dvorní mluva" nebo skutečně cizí jazyky vzdálených nebo padlých říší). Rasy by pak nemluvily "svou" řečí, ale nářečím dle daného území, na kterém žijí. Z hlediska pravidel by to pak mohlo být typu "ovládáš své nářečí + X dalších."

Když jsme u toho Tolkiena, líbilo se mi vysvětlení v AiME:
Každý čtenář Tolkiena ví, jak miloval jazyky – jejich strukturu, původ a evoluci – a do jaké míry se snažil vymyslet různá jména původem z jeho fikčního světa nebo najít vhodná jména z reálného světa.

Jazykům většiny národů obývajících Středozem byla věnována určitá pozornost a ty nejdůležitější z nich, jako různé jazyky elfů, se dokonce honosí rozsáhlým slovníkem a důslednými gramatickými pravidly. Každé jméno v Pánovi prstenů a Hobitovi bylo pečlivě vypracováno na pevných lingvistických základech a představuje přesný kulturní vliv. Pro každý typ postav uvedený v této kapitole byl identifikován rodný jazyk a pro každou kulturu je níže uveden seznam jejích vhodných osobních jmen, z nichž si mohou hráči vybírat.

Různé jazyky mohou poskytnout zajímavé příležitosti v hraní postav, pokud o to Dějmistr a hráči stojí. Nemělo by to stát v cestě zábavě, nicméně: i když Tolkien používal jazykové rozdíly mezi různými říšemi Středozemě k dosažení dobrého příběhového efektu, zjistil také, že je jednodušší se vyhnout strmým Kulturním bariérám a většině Kulturních skupin (i skřetům a ostatním fantastickým tvorům jako entům) dal alespoň letmou znalost toho, co se vžilo jako „lingua franca“, čili Obecná řeč, nebo západština. To umožňuje hráčům, kteří se nechtějí zabývat složitými vztahy mezi různými národy a jejich jazyky, celou věc ignorovat, aniž by tím poškodili prostředí.
Lidi, co RPG skutečně rozuměli, tohle fórum už dávno opustili.

Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 663
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Jeskyně a draci

Příspěvek od skaven » 30. 8. 2017, 13:09

Máme tady ukázku - text o přesvědčení postav. Zajímá nás Váš názor! http://jeskyneadraci.cz/2017/08/30/presvedceni/
RYTÍŘ TEMNÉHO SLUNCE - nejobsáhlejší gamebook všech dob
JESKYNĚ A DRACI - české vydání D&D 5e
LONE WOLF - legendární gamebooky v novém vydání
LEGENDY - fantasy hra na hrdiny
KOUZLEM A MEČEM - kompakní "old school" fantasy hra na hrdiny
PŘÍBĚHY IMPÉRIA - vyprávěcí hra z magické viktoriánské anglie
ASTERION - fantasy svět pro rpg
MYTAGO - herní a fantasy nakladatelství
FANTASYOBCHOD.CZ - obchůdek s fantastikou, české i zahraniční rpg, stylové kostky...

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 12276
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Jeskyně a draci

Příspěvek od Pieta » 30. 8. 2017, 17:19

Moc se v tom šťourat nebudu, protože zrovna přesvědčení mi přijde jako dost nezajímavé téma, ale potřebuje to redaktora jak sůl. Třeba "Neutrálně zlé postavy jsou sobecké a cynické" a o dvě věty pozdějš "Neutrální zlo je vlastní sobeckým a cynickým postavám" - to je prakticky tatáž věta použitá v bezprostřední blízkosti.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 9682
Registrován: 13. 7. 2004, 14:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: Jeskyně a draci

Příspěvek od Ecthelion » 31. 8. 2017, 18:13

Nejsem fanoušek přesvědčení. Ale text je IMHO v pohodě. Doplnil bych tam 3 "rady", které tomu podle mě hodně pomůžou a rozhodně neuškodí.

:arrow? Přesvědčení jsou nástroje, nikoli cíle. Měly by sloužit jako inspirace a podklad pro hraní charakterů, ne jako omezující šablona, kterou musíte všechno co děláte měřit.

:arrow? Přesvědčení by určitě nemělo fungovat jako Vypravěčova páka na to, aby vnucoval hráči své představy o tom, co má hráč dělat ("Takhle by se tvá postava určitě nezachovala.").

:arrow? Přesvědčení nejsou omluva toho, že hrajete svou postavu jako kreténa a otravně pro ostatní hráče. ("Já se musím chovat jako debil, protože mám takové přesvědčení.") (Ok, tohle chce trošku líp přeformulovat... ale víte, co myslím. :wink: )

Když tam nějak decentně zakomponujete tyhle tři rady, určitě tím pomůžete pár frustrovaným nováčkům. :)
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek

Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 83
Registrován: 31. 8. 2017, 10:19

Re: Jeskyně a draci

Příspěvek od Paul » 1. 9. 2017, 10:53

Co se mě (a mé herní skupiny) týče , přesvědčení jsme při prvním hraní D&D 5e vynechali. Jednak proto, že jsme neměli dost času na to, abych popsal všech devět kominací a druhak proto, že nám přijde poměrně zbytečné. Jediné pro mě možné využití mě napadá v bestiářích, kde je nějakých 300 monster a na popis není moc místa. Tady si zase myslím, že dané CP by nemělo v příběhu mít význam: "Hele, kostlivec. Je neutrálně zlý, moje postavy jsou všechny dobré, pár jich do příběhu hodím." Hezky se k tomu postavilo DrD II.

Ale teď k textu samotnému. Na začátku je na mě trochu moc závorek. U příkladů jsem se orientoval díky postavám za Středozemě (GoT jsem nečetl/neviděl a další postavy neznám) a přirovnávat Bábi ZLopočasnou k nějakému z přesvědčení se mi taky moc nelíbí. Kdybych se k tomuto systému dostal jako RPG neznalý, bylo by mi asi hned jasné, o co jde. Na druhou stranu, jestli je v plánu nějaká propagační verze, tohle bych odtamtud vypustil. Zbytečně to podle mě plete hlavu.

A ještě poznámka na závěr, lepší mi přijde používat zákonné jako přirovnání pro opravdu radikální zlo/dobro/neutralitu, než jako přirovnání pro sklony a anarchii a porušování zákonů. A ještě mi tam trochu zavazí neutralita. Kdo četl Zaklínače, pochopí. :>;o)

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 6456
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Jeskyně a draci

Příspěvek od eerieBaatezu » 1. 9. 2017, 16:51

Paul píše:
1. 9. 2017, 10:53
A ještě poznámka na závěr, lepší mi přijde používat zákonné jako přirovnání pro opravdu radikální zlo/dobro/neutralitu, než jako přirovnání pro sklony a anarchii a porušování zákonů.
Radikálové nejsou "zákonní", ale "neutrální". Tzn. "neutrální zlo" je radikálnější, než "zákonné zlo". Pokud teda o tomhle mluvíš, nějak úplně jasně jsem to z té věty nevysledoval. $P

Log 1=0
Příspěvky: 32
Registrován: 20. 7. 2017, 13:06

Re: Jeskyně a draci

Příspěvek od Log 1=0 » 2. 9. 2017, 13:05

Paul píše:
1. 9. 2017, 10:53

A ještě poznámka na závěr, lepší mi přijde používat zákonné jako přirovnání pro opravdu radikální zlo/dobro/neutralitu, než jako přirovnání pro sklony a anarchii a porušování zákonů. A ještě mi tam trochu zavazí neutralita. Kdo četl Zaklínače, pochopí. :>;o)
Položil bych nechápavou otázku, kde jsi k tomu přišel, kdybych nevěděl, že v Dračím doupěti.
Zákonné se vztahuje k zákonům. To jaksi vyplývá z toho slova samotného. Kdyby mělo to přídavné jméno vyjadřovat radikalitu, použilo by se radikální.
eerieBaatezu: Podstatou zákonně-chaotické osy je, že to je zcela nezávislá osa. Zákonně, chaoticky a neutrálně zlí mohou být lepší, horší nezávisle na pozici na této ose.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 6456
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Jeskyně a draci

Příspěvek od eerieBaatezu » 2. 9. 2017, 19:59

Log 1=0 píše:
2. 9. 2017, 13:05
eerieBaatezu: Podstatou zákonně-chaotické osy je, že to je zcela nezávislá osa. Zákonně, chaoticky a neutrálně zlí mohou být lepší, horší nezávisle na pozici na této ose.
V DnD je to propojený. Neutral je dycky nejvíc tím, čím je, čili neutral evil je zlejší, než lawful a chaotic evil, protože mu nejde ani o spojení řádu a zla, ani chaosu a zla, ale čistě o zlo.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 2376
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Jeskyně a draci

Příspěvek od ShadoWWW » 2. 9. 2017, 20:26

Shodou okolností teď mluvil o přesvědčení Mike Mearls ve videu pro DnD Beyond.
Lidi, co RPG skutečně rozuměli, tohle fórum už dávno opustili.

Log 1=0
Příspěvky: 32
Registrován: 20. 7. 2017, 13:06

Re: Jeskyně a draci

Příspěvek od Log 1=0 » 3. 9. 2017, 10:29

eerieBaatezu píše:
2. 9. 2017, 19:59


V DnD je to propojený. Neutral je dycky nejvíc tím, čím je, čili neutral evil je zlejší, než lawful a chaotic evil, protože mu nejde ani o spojení řádu a zla, ani chaosu a zla, ale čistě o zlo.
Není pravda. Zlo a dobro, jakož i řád a chaos, nejsou cíle, kterých by se mělo dosáhnout, ale morální kategorie, do kterých jsou řazeny určitá chování. Takže nejde říci, že někomu jde o zlo.

Odpovědět

Zpět na „České a slovenské hry“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host