Končina

Diskuzní sekce určená všem českým a slovenským hrám - jak těm, které vyšly v tisku, tak těm, které jsou dostupné zadarmo na internetu. Výjimka: Dračí doupata mají samostatnou sekci.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1210
Registrován: 31. 8. 2017, 10:19
Kontaktovat uživatele:

Re: Končina

Příspěvek od Paul » 6. 4. 2018, 16:21

Plus tři...
je dost. Tak nějak plus jedna až dva u reálných bonusů, to hráči umožňuje udělat, že si nedá nejvyšší hodnotu k Síle, ale bude u ní mít velký bonus (nebo průměrný). Tak jako tak mu to uvolní ruce k investici do něčeho jiného. Pokud bude mít jen to +3, tak by to snad i šlo (když řeknete: "pozor, Páne Jeskyně, obři jsou prostě velcí, někam se nevlezou a můžou mít nějaké nevýhody k Obratnosti), pro +4 bych dal i nějakou mechanickou nevýhodu.
Slovanologie 30. 6.

Wunder warten bis zuletzt.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 2932
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Končina

Příspěvek od ShadoWWW » 6. 4. 2018, 16:33

Crowen evidentně nerozumí vnitřnímu fungování 5E. Ale ten jeho nápad je extra špatný i z pohledu jiných systémů. Myslel jsem, že doby výhradních krollů válečníků a hobitů zlodějů už jsou pryč, ale evidentně někomu to dodnes nestačilo.
:think:

Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1210
Registrován: 31. 8. 2017, 10:19
Kontaktovat uživatele:

Re: Končina

Příspěvek od Paul » 6. 4. 2018, 16:54

Na druhou stranu je pro mě Obr Tulák...

...poněkud bizarní představa.

+4 jen tak je fakt hodně.
Slovanologie 30. 6.

Wunder warten bis zuletzt.

Uživatelský avatar
crowen
Administrátor
Příspěvky: 3328
Registrován: 11. 9. 2004, 11:51
Bydliště: bb [svk] / dublin [irl]
Kontaktovat uživatele:

Re: Končina

Příspěvek od crowen » 6. 4. 2018, 17:48

Preco je prosim ta +4 podla teba vela? Namatkovo som si pozrel 5e bestiare, a obri maju bezne +5 az +7

Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1210
Registrován: 31. 8. 2017, 10:19
Kontaktovat uživatele:

Re: Končina

Příspěvek od Paul » 6. 4. 2018, 17:53

To jsou takoví ti VELCÍ obři (jo, zní to divně). A tohle bude hráčská postava.
Slovanologie 30. 6.

Wunder warten bis zuletzt.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 2932
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Končina

Příspěvek od ShadoWWW » 6. 4. 2018, 17:58

EDIT:

Začnu obecně. Všechny* hráčské rasy mají šablonu +2 k jedné vlastnosti, +1 k druhé vlastnosti. Jakmile dáš obrovi +3 nebo +4 k síle, si ho všichni budou brát společně s povoláními, která mají jako primární vlastnost sílu. Jako jsme to viděli u krolla válečníka v DrD. Současně obr barbar/bojovník/jiné silové povolání bude mít jako jediná hráčská postava nejvyšší primární vlastnost ze všech postav, což je herně špatně. Hráčské postavy se snažíš udělat pokud možno vyvážené. Ne nutně v boji (protože ten jen jen částí hry), ale měly by být vyvážené v rámci množiny herních činností (DnD tomu říká "v rámci dobrodružného dne").

*Jsou samozřejmě výjimky. Dobrým příkladem je člověk, který má ke všem vlastnostem +1. V něm se odráží zkušenosti z GURPS, že dvě vlastnosti +2/-2 jsou lepší než 0/0. Extrémy a mezní situace vytváří okamžiky, kdy hráčská postava zazáří, ne průměr, a jsou to ty nejvíc nezapomenutelné zážitky. Proto rozhodování mezi +2/+1 a šestkrát +1 dává smysl. Pak jsou ještě ve Volově průvodci nestvůrami (což je něco jako doplňkový bestiář pro PJ) jisté nestvůrné rasy (ork a kobold), které mají i nějaké postihy do vlasntostí místo bonusů. To se ale ukázalo jako velmi nešťastné a hráči to hojně kritizují. Naštěstí jde o nestvůrné rasy mimo hráčské příručky, takže to byl nepovedený experiment, co naštěstí nejde moc vidět.

Speciálně v DnD 5E je pak jedno z pravidel, na kterých stojí celý systém, "bounded accuracy". Tj. že během 20 úrovní se nemohou tvé vlastnosti vzrůst nad 20/+4 (jedinou výjimkou, kromě kouzelných předmětů, je barbarova schopnost na 20. úrovni, ale to je jeho legendární schopnost, která ho definuje). Toto pravidlo, ač se zdá primitivní, je ve skutečnosti v 5E zcela zásadní, protože jsou na něj napojeny všechny další hlavní vlastnosti toho systému. DCčka, bonusy kouzelých předmětů, bonusy účinků kouzel, zdatnostní bonusy (neboli bonusy za dovednost, chceš-li), dokonce i systém výhody/nevýhody. A jsou na to navázány i odbornosti, které jsou mocnější než v předchozích edicích.

Vlanostni v průběhu úrovní rostou. Respektive mohou růst. Na jistých úrovních se rozhoduješ, jestli si zvýšíš jednu hodnotu vlastnosti o 2, nebo dvě hodnoty vlastností o 1, nebo si vezmeš odbornost. Zde právě platí, že nemůžeš žádnou vlastnost zvýšit nad 20/+0. Díky tomu, že by ti obr dal o +2 k hlavní vlastnosti víc než jiná rasa, tak bys byl dříve na maximu, což má důležitý silový rozměr, ale současně bys tím dal hráči jakoby odbornost zdarma (protože místo jednoho zvýšení by si mohl vzít odbornost a byl by na tom stejně), což je hodně nevyvážené a věz, že by to ostatní hráče hodně štvalo. Jak PanOndrej správně poznamenal, pokud si navíc vlastnosti nahazuješ, už rovnou na 1. úrovni bys dosáhl na 21/+5 (s +4 dokonce na 22/+6), což už porušuje ono nejzákladnější pravidlo systému.

Ptal ses: ale DnDčkoví obři přece mají větší sílu. Ano, mají. DnDčkoví obři jsou ale z hlediska DnD lore z hlediska moci na téměř úrovni draků. Což je úplně někde jinde, než je úroveň hráčských postav na 1. úrovni.

Ale přesto existují precedensy. Mnoho hráčů od počátků DnDčka chtělo hrát za draky. A když je to Dungeons and Dragons, tak kromě draků i za obyvatele nejhlubšího podzemí, tedy temné efly, ale hlavně: ďábly. Ďáblové a draci, to jsou neskutečně mocné bytosti. A přesto si za ně hráči mohou zahrát v podobě drakorozeného a tieflinga. A jsou to docela oblíbené rasy. Proč? Protože v sobě mají nádech a chuť draků a ďáblů. Ale aby to bylo vyvážené s ostatními rasami, při převodu na hráčské rasy musely sestoupit dolů (drakorození mají jen slabý dračí dech a rezistenci na zranění související s dračím původem, tieflingové zase dokážou sesílat slabá pekelná kouzla, vidí ve tmě, umí ďábelštinu a jsou odolní vůči ohnivému zranění). U tieflingů se to vysvětlilo tím, že jsou to prokletí lidé, co se kdysi upsali Asmodeovi. U drakorozených zase dračími předky. Pro hráče je důležité, že mají dračí a pekelný nádech, než že nejsou tak silní jako skuteční draci a ďáblové. Podobně je to u obrů. V klasickém DnD je tradiční obří hráčskou rasou goliáš a u něj lze nejlépe čerpat inspiraci. U DrD kroll taky nebyl obr ani troll, a přesto měl ten nádech.

Moderní DnDčkovské hry ustupují od velkých rozdílů v rasových modifikátorech. Pro DnD 6E se dokonce uvažuje, že se od nich ustoupí úplně a modifikátory vlastností budou dodávat místo ras jen povolání (v 5E modifikují vlastnosti jen rasy).

Můžeš si říct: Když jsou z hlediska vlastností více méně všichni stejní, co tedy odlišuje rasy? V čem je ta variabilita. 1) V lore, kterou má DnD fakt velké a hráči ho milují. 2) V rasových rysech (neboli rasových schopnostech, chceš-li). Že drakorozený umí chrlit dračí dech (byť omezeně), že tiefling umí sesílat pekelná kouzla, že gnóm si vyrábí mechanické strojky, že goliáš ze sebe dokáže setřepat zranění, že člověk je natolik univerzální, že buď má do všech hodnot vlastností +1, nebo že si zvýší o +1 jen dvě hodnoty vlastností a k tomu si vybere libovolný feat (mimochodem to je jediná možnost, jak získat feat na 1. úrovni). U těch nelidských ras jsem popsal vždy jen jeden charakteristický rys, ale každá nelidská rasa má hned několik rysů (třeba vidění ve tmě apod.). Ukázalo se, že tyto rasové rysy, alias "schopnosti", jsou pro hráče mnohem zajímavější než čarování s vlastnostmi a taky ty rasy víc definuje. Dokonce tak, že v 5E má každá rasa svou podrasu, která v sobě definuje další doplňující lore a schopnosti (elfové mají lesní elfy, vznešené elfy a drowy). Podobně to můžeš udělat u těch obrů.

Můj návrh na řešení obrů v Končině už jsem psal na Kostce, i když těch rasových rysů bych tam rád viděl víc, aspoň 4, protože tak to mají všechny ostatní rasy. Ale opět: aby to bylo vyvážené s ostatními rasami.

Jinak bys dopadl jak ten kroll válečník v DrD. Kdo si bral krolla, automaticky si bral válečníka. Podobně kdo si bral kouzelníka, téměř jistě si bral elfa. Kdo si bral zloděje, téměř jistě si bral hobita. Kdo si bral trpaslíka nebo barbara, téměř jistě si bral válečníka. Prostě přílišný stereotyp a jasné volby.
Naposledy upravil(a) ShadoWWW dne 6. 4. 2018, 22:43, celkem upraveno 3 x.
:think:

Uživatelský avatar
crowen
Administrátor
Příspěvky: 3328
Registrován: 11. 9. 2004, 11:51
Bydliště: bb [svk] / dublin [irl]
Kontaktovat uživatele:

Re: Končina

Příspěvek od crowen » 6. 4. 2018, 17:59

Ok, dakujem

Uživatelský avatar
PanOndrej
Příspěvky: 28
Registrován: 4. 7. 2017, 19:46

Re: Končina

Příspěvek od PanOndrej » 6. 4. 2018, 18:18

U počátečního bonusu +3 je problém v tom, že spousta lidí vlastnosti nahazuje... A pokud hodí 18, má postava s bonusem +3 danou vlastnost na 21, což rozhodně není něco, co by se u hráčských postav mělo stát bez magie.

Nicméně dobrý způsobem, jak zdůraznit fyzickou sílu postavy je něco jako je u Firbolgů ve Volo's Guide to Monster - jejich nosnost se počítá, jako by byli o třídu větší, případně proficiency na Atletiku, jako mají Goliathové... Celkově si myslím, že Goliath je velmi dobré zpracování "obrů" jako hráčských postav.

Uživatelský avatar
Ladislav.Karpianus
Příspěvky: 149
Registrován: 5. 3. 2014, 20:04

Re: Končina

Příspěvek od Ladislav.Karpianus » 7. 4. 2018, 10:53

Super. Moc vám všem děkujeme. Až je nějakým způsobem zpracujeme, určitě vykopnem statistiky i s jejich rasovými rysy.
Vyvíjím se svým týmem setting i pravidla pro interaktivní RPG Končina

Uživatelský avatar
crowen
Administrátor
Příspěvky: 3328
Registrován: 11. 9. 2004, 11:51
Bydliště: bb [svk] / dublin [irl]
Kontaktovat uživatele:

Re: Končina

Příspěvek od crowen » 9. 4. 2018, 13:42

ShadoWWW - vdaka za rozsiahle vysvetlenie, dava to zmysel v ramci nastavenia 5e

Uživatelský avatar
Ladislav.Karpianus
Příspěvky: 149
Registrován: 5. 3. 2014, 20:04

Re: Končina

Příspěvek od Ladislav.Karpianus » 15. 5. 2018, 11:01

Přidali jsme ke stažení Hlas Iskry, ptopagandistický plátek, který má víceméně jen dokreslovat atmosféru Končiny. Oproti tomu Talmonský žurnál, na kterém pracujeme, by měl být zdrojem mnoha různých questů, informací a rozhovorů, které dokáže šikovný Strůjce rozpracovat do různých dobrodružství. Co na to říkáte?

https://koncina.cz/blog/20
Vyvíjím se svým týmem setting i pravidla pro interaktivní RPG Končina

Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1210
Registrován: 31. 8. 2017, 10:19
Kontaktovat uživatele:

Re: Končina

Příspěvek od Paul » 16. 5. 2018, 16:50

Jak to vypadá s tím Dungeoncrawlovým dobrodružstvím, co jste o něm psali na FB? Docela mě to zaujalo a rád bych si ho zahrál.
Slovanologie 30. 6.

Wunder warten bis zuletzt.

Uživatelský avatar
Ladislav.Karpianus
Příspěvky: 149
Registrován: 5. 3. 2014, 20:04

Re: Končina

Příspěvek od Ladislav.Karpianus » 17. 5. 2018, 12:53

Dungeoncrawlavým? My psali, že jedno dobrodružství plánujeme z prostředí podezmní tenebřanské laboratoře. V knize ale bude dobrodružství odehrávající se v Dráteníkově oáze, které ke konci hráče do podzemní laboratoře v Thilerionu nasměruje...
Vyvíjím se svým týmem setting i pravidla pro interaktivní RPG Končina

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11027
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Končina

Příspěvek od York » 17. 5. 2018, 12:58

Paul píše:
16. 5. 2018, 16:50
Jak to vypadá s tím Dungeoncrawlovým dobrodružstvím...
Nepleteš si to se mnou?

Zájemce o dungeoncrawl určitě uvítám, ale kdyžtak prosím tady, ať neninjujeme vlákno Končině.

Uživatelský avatar
Ladislav.Karpianus
Příspěvky: 149
Registrován: 5. 3. 2014, 20:04

Re: Končina

Příspěvek od Ladislav.Karpianus » 17. 5. 2018, 13:00

Klidně ninjute... :-D :-D :-D
Vyvíjím se svým týmem setting i pravidla pro interaktivní RPG Končina

Odpovědět

Zpět na „České a slovenské hry“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host