Letectví

O lidech, o vztazích, o politice, o názorech, o opicích a o ufonech.

Moderátor: Faskal

Odpovědět
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Letectví

Příspěvek od MarkyParky »

Sosacek píše: Na EDI maji 31, nebo jsem aspon testou z okynka videl 31. Ale ted koukam na flightradar a pripada mi, ze typek neodstartoval smerem 31.
Pokud je EDI Edinburgh Airport (ICAO: EGPH), tak tam dráhu 31 nemají.

Mají tam 06/24.
Edinburg ADC
Edinburg ADC
Na hru se podívám.
Sosacek
Příspěvky: 25732
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Letectví

Příspěvek od Sosacek »

Kecam. CGN to bylo. Obrázek R32

hlava derava.

cemu nerozumim je, proc jsme jeli na 32r kdyz jsme mohli z druhe strany a typek by se pak nemusel otacet ve vzduchu, zvlast kdyz jsme byli zaparkovani u terminalu 2 co je hned vedle. zrejme si tam typci zkonstruovali nejake sve interni jednosmerky.

EDIT: let EDI -> PRG nejspis ani neexistuje
Naposledy upravil(a) Sosacek dne 31. 7. 2018, 00:05, celkem upraveno 1 x.
But nobody came.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Letectví

Příspěvek od MarkyParky »

Pieta píše: Co to znamená, že se změnila deklinace? Předpokládám, že poslední dobou nikdo neotočil ani rovníkem, ani Prahou, takže nějaká změna v tom, jak se to zaokrouhluje?
On se dost stěhuje severní magnetický pól.

Takže na stejném místě se průběžně mění rozdíl, mezi magnetickým a zeměpisným severem. Tomu rozdílu se říká magnetická deklinace.

A protože letadla létají na magnetické kurzy a magnetické tratě, tak je čas od času, když se to postěhuje moc, potřeba dráhy přeznačit.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Letectví

Příspěvek od MarkyParky »

Sosacek píše:Tady je k tomu hra: http://www.openscope.co

Jde tam nastavit i prazsky letiste. Marky urcite vysvetli, cim je nerealisticka :)
Co se týká chování letadel a příkazů, které můžete dávat, tak je ta hra překapivě realistická a jako fandovský simulátor stanoviště přibližovací služby v Praze by uspěla.

Nicméně, aby se to dalo vzít trochu vážněji, tak:
* Chtělo by to lepší práci s mapami ... zapnout jedním tlačítkem všechny SID na všechny dráhy je k ničemu, STAR tam zase nejsou vůbec
* Chybí tam vyznačení některých klíčových míst, např. bodů IAF a FAF (nebo jsem nepřišel na to, jak je zapnout)
* Naopak navíc jsou tam příkazy z věže, které přibližovací služba normálně nedělá a ani moc nedávají smysl v tomhle zobrazení je řešit.


A samozřejmě provoz je celkem jednoduchý a v reálu letadlům nepíšete, ale říkáte jim to. Ale pro to získat představu, o co na pražské approachi jde, to není úplně blbý nástroj. Asi o miliardu procent věrnější, než různé varianty "Air Control" hříček s taháním letadýlek prstem po displeji, které jsou tak oblíbené.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Letectví

Příspěvek od MarkyParky »

Sosacek píše: cemu nerozumim je, proc jsme jeli na 32r kdyz jsme mohli z druhe strany a typek by se pak nemusel otacet ve vzduchu, zvlast kdyz jsme byli zaparkovani u terminalu 2 co je hned vedle. zrejme si tam typci zkonstruovali nejake sve interni jednosmerky.
Tak, nejprve sem hodím rozumně natočenou a popsanou mapu :D
EDDK ADC
EDDK ADC
Takže k tomu, jak se volí dráha:

Na každém letišti existují nějaká pravidla a kritéria, která jsou určující pro to, která dráha bude tzv. "Dráha v užívání". Tu volí řízení letového provozu pro všechny letadla (protože si potřebuje taky uspořádat provoz) a pilot si může vyžádat jinou než určenou pouze z opravdu vážných důvodů. Na větších letištích může být i víc drah v užívání, ale to není případ EDDK.

Tahle kritéria se určují obecně a zahrnují typicky věci jako:

* Jak je dráha vybavená (v kombinaci s tím, jaké jsou dohlednosti)
* Jak je dráha směrovaná (v kombinaci s tím, kterým směrem fouká vítr - letadla startují pokud možno proti větru, aby se snížila rychlost vůči zemi, kterou musí dosáhnout, než získají potřebný vztlak daný rychlostí vůči větru)
* Kolik létání na danou dráhu nadělá hluku (v kombinaci s typy letadel či denní/noční hodinou)
* A jak je dráha dlouhá (v kombinaci s typy letadel)

Co se týká EDDK, tak tam tedy máme fyzicky 3 dráhy - tedy 6 různých možností:
- 14L / 32R - 3,8km dlouhá, vybavená z obou stran ILS CAT III, bez zvláštních omezení
- 14R / 32L - 1,8km krátká, nevybavená, s publikovaným RNP přibližením, s hlukovými omezeními a omezeními kvůli dohlednosti
- 06 / 24 - 2,5km dlouhá, vybavená ze strany 24 ILS CAT I, s hlukovými omezeními a omezeními kvůli dohlednosti

Tím pádem:
* 14L / 32R je zjevně hlavní dvojice drah, která se tam bude používat nejčastěji. Ze kterého konce se startuje bude dané větrem a hlukovými postupy, když se podívám na polohu letiště vůči městu, čekal bych, že při bezvětří se bude létat 14L (protože přistávající letadla nadělají méně hluku než startující).
* 06 / 24 bude nejspíš sloužit jen když bude foukat hodně z boku.
* 14R / 32L budou používat pro nějaký soukromý provoz létající za vidu a podobně.


Pokud jste tedy jeli od terminálu 2 na dráhu 32R, bylo to nejspíš způsobeno prostě tím, že foukal vítr od severozápadu.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15028
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Letectví

Příspěvek od Pieta »

MarkyParky píše: 30. 7. 2018, 23:56On se dost stěhuje severní magnetický pól.

Takže na stejném místě se průběžně mění rozdíl, mezi magnetickým a zeměpisným severem. Tomu rozdílu se říká magnetická deklinace.

A protože letadla létají na magnetické kurzy a magnetické tratě, tak je čas od času, když se to postěhuje moc, potřeba dráhy přeznačit.
Jasně, magnetická deklinace, to je ta zásadní informace, která mi chyběla. (-:
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Letectví

Příspěvek od MarkyParky »

Jo, mě zas nenapadlo, že by mohl někdo přemýšlet o jiné ;o)
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15028
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Letectví

Příspěvek od Pieta »

Tak deklinace, když není magnetická, je až na nějaké drobné totéž, co zeměpisná šířka, což není něco, co by se obvykle měnilo, a to mě právě mátlo. (:
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Letectví

Příspěvek od Vallun »

Kdyby se někdo nudil...

velmi lehký test o letectví:

https://ekonomika.idnes.cz/kviz-letadla ... nomika_fih

9/10
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Letectví

Příspěvek od York »

Napůl jsem to odtipoval a napůl zmetagamil na 7/10. Moderní letadla fakt neznám $D
Uživatelský avatar
Hike
Příspěvky: 1203
Registrován: 23. 11. 2006, 06:39
Bydliště: Polička
Kontaktovat uživatele:

Re: Letectví

Příspěvek od Hike »

Mno 4 z 10 a to ještě jenom proto, že ten poslední má typ letadla napsaný vedle dveří a jde to přečíst. :o)
V městě je řád a pro každého práce, buď ještě rád, když huba voněmí.
Může tě hřát, že nejsi na voprátce, nebo že neležíš pár inchů pod zemí.
Pracující logaritmus
Příspěvky: 791
Registrován: 10. 5. 2018, 07:17

Re: Letectví

Příspěvek od Pracující logaritmus »

Dotaz: Komunikační jednotka letadla slouží ke komunikaci mezi letadlem a věží, případně jiným letadlem?
Nebo slouží k něčemu jinému (komunikaci mezi systémy stroje nebo tak něco) a k mezistrojní komunikaci slouží něco jiného?
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Letectví

Příspěvek od MarkyParky »

Co je to "komunikační jednotka"?

Máš nějaký kontext?
Pracující logaritmus
Příspěvky: 791
Registrován: 10. 5. 2018, 07:17

Re: Letectví

Příspěvek od Pracující logaritmus »

Je to palubní subsystém letadla, zajišťující výměnu dat mezi něčím a něčím, a já nevím co ty dvě něco jsou.
Zkusím v tom dohledat nějaké detaily, které by mohly viset na fóru, aniž by šéfa kleplo.
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Letectví

Příspěvek od MarkyParky »

Vůbec netuším, o co může jít, je to takový hodně povrchní popis.

VHF rádio?
SSR odpovídač?
ACARS?
Datalink?
ACAS/TCAS?
Odpovědět

Zpět na „Realita a pseudorealita“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 hostů