Re: Hlášky nejen z fóra
Napsal: 14. 3. 2017, 08:57
Mám se zasmát? 90% mé práce by zvládla dobře cvičená opice, natož středoškolák. Přesněji na nic z toho co dělám nepotřebuju vysokou školu, všechno bych se dokázal naučit praxí a několika specializovanými kursy. Na vejšce jsem se učil teorii elektromagnetického pole a diferenciální počty, ani jedno z toho jsem za deset let práce nepotřeboval, a tak jsem to samozřejmě téměř všechno zapomněl.Vallun píše:Jerson - a zkusils zohlednit třeba něco jako osobní satisfakci z toho, že děláš "lepší, zajímavější" práci jako vysokoškolák?
Mnohem raději bych fungoval tak, že po střední škole (která by taky potřebovala trochu jinou náplň, ale na tu si nestěžuju) může člověk začít pracovat, v práci zjistí, co potřebuje, a buď to pokryje specializovanými kursy, nebo studiem vybraných oborů na vejšce.
Raději zopakuju pár důležitých bodů - může začít pracovat a vybraných oborů. To co funguje teď, totiž že si středoškoláci při práci dálkově dodělávají vejšku, kde se pořád učí tuny zbytečností, které nikdy nebudou potřebovat je dost demotivující a na palici (o to víc, že tihle lidé už ví, co budou a nebudou pro svou práci potřebovat).
Další věc je, že to samozřejmě nemůže fungovat u všech oborů - na druhou stranu třeba zrovna technické obory (kromě IT) trpí tím, že v minulosti obsahovalo studium na vejšce i docela dost praxe, takže člověk věděl, co a jak se používá. Jenže to je organizačně náročné a dost špatně naplnitelné při tak velkých počtech studentů, které jsou potřebné i uživení provozu fakult (a se kterými se do vyšších ročníků nepočítá), takže se na to rezignovalo a škola s zaměřila prakticky výhradně na teorii. Navíc je (nebo za mých doby byla) stále dělaná tak, aby studenti museli být přítomni na hodinách. My jsme na vějšce v době kopírek, počítačů a později i rozšířeného internetu museli jak debilové sedět v lavicích a opisovat poznámky z tabule nebo slajdů. Naprosto nebyl čas o napsaném nějak přemýšlet nebo poslouchat. Našli se jedinci, kteří místo chození na přednášky pracovali, jenže to bylo na úkor ostatních - protože potřebovali ofocené poznámky. A bohužel se vždycky našel debil, který jim je půjčil, "ze solidarity". Oni vydělávali, my místo toho seděli na přednáškách a psali a ještě jim (někteří) poskytovali svou práci - zadarmo. Při pokusu říct si za ofocení poznámek o peníze se hned dotyční lidé naštvali a zkoušeli to jinde. A přitom kdybychom to tak dělali všichni, tak žádné přednášky neprobíhaly a poznámky by neměl nikdo, takže když by všichni při škole pracovali, tak by nikdo nestudoval a nedostudoval. Opravdu velmi doufám, že dneska to už funguje jinak a že se i na ČVUT a ZČU učí alespoň trochu jiným stylem.
Jak to funguje na jiných školách vím jen z doslechu, nicméně některé bakalářky a diplomky, které jsem četl a které byly úspěšně obhájené ve mě jen nechuť k současnému školství jen podporují.