Ekonomie vysokého školství

O lidech, o vztazích, o politice, o názorech, o opicích a o ufonech.

Moderátor: Faskal

Odpovědět
Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 6292
Registrován: 9. 5. 2005, 21:47
Bydliště: Brno

Re: Ekonomie vysokého školství

Příspěvek od Fritzs »

OnGe píše:Ok, do kdy podle tebe může člověk dělat jenom to, co mu dovolí a zaplatí rodiče? 20, 25, 30, 50?
Dokud se rodiče nepřesunou na výměnek. :wink:

Ano, může to být do 50, ale pravděpodobně o dost dřív, velmi záleží na zdravotním stavu rodičů.
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32275
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Ekonomie vysokého školství

Příspěvek od Vallun »

Ne, dokud si to, obvykle po škole neplatí sám...

Já mám úžasné rodiče - pribrali se mnou, co chci studovat, ale vic do toho nemluvili... akorát táta chtěl, abych se pak ještě něčím vyučil, aby ze mne něco pořádného bylo:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Ekonomie vysokého školství

Příspěvek od Argonantus »

do kdy podle tebe může člověk dělat jenom to, co mu dovolí a zaplatí rodiče? 20, 25, 30, 50?
Odpověď je opět velmi různá a netriviální. Zákon se domnívá, že normální je podporovat dítě na vysoké do 26 let. Jistě najdeš mraky vyjímek oběma směry. A extrémny všeho druhu nebývají až tak vzácné.
Slyšel jsi někdy slovo hikimori?
Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: Ekonomie vysokého školství

Příspěvek od OnGe »

Argonantus: V této otázce mě zajímal tvůj názor, spíš než fakta či obecný stav věcí. A nešlo o určení výživného, ale o to, kdy člověk "může jen to, co mu rodiče dovolili a zaplatili" a kdy může rozhodovat o svém životě.
Argonantus píše:Slyšel jsi někdy slovo hikimori?
Těžko říct. Slyšel jsem už mnoho slov, zejména ta japonská mám docela potíže si pamatovat :) Po letmém googlení však nenacházím souvislost.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Uživatelský avatar
morech11
Příspěvky: 3937
Registrován: 28. 11. 2011, 18:47
Bydliště: Žltá ponorka

Re: Ekonomie vysokého školství

Příspěvek od morech11 »

otázka je, či argo myslel hikikomori, alebo nie
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Ekonomie vysokého školství

Příspěvek od Argonantus »

Hikikomori (díky za opravu spellingu) - jedná se o sociální fenomén v Japonsku - někteří mladí lidé zůstanou doma a nechají se živit rodiči. A odmítají jít do práce a cokoli dělat. Je to totiž pohodlnější život, pařit na počítači a o nic se nestarat. U nás se to začíná objevovat taky. Nějaké geniální rady, krom zjištění, že to asi není dobře? Co byste jako rodiče dělali?

Můj názor na věc je ti celkem k ničemu, protože nejen každá rodina, ale prakticky každý člověk se liší. Každý studuje jinak dlouho, každý je jinak inteligentní a má jiné studijní předpoklady, každý jinak shání zaměstnání, každý má jinak bohaté - a hlavně jinak nastavené - rodiče.

Měl jsem spolužačku, které rodiče opravdu řekli, že nemají na to, aby ji živili. Těžko říci, zda to byla pravda. V každém případě přežívala v Praze u babičky a živila se tím, co jí kdo dal, například ta babička z důchodu, případně vydělala po brigádách (tehdy spíš ilegálních). Vystudovala a je to jeden z nejpozoruhodnějších lidí v oboru. Leckdo jiný by to vzdal.

Podobných komplikovaných případů mám kolem sebe plno, některé úspěšné, některé dost zoufalé. Předpokládám, že to budete mít podobné. Mluvit o nějakém standardu je těžké - za nás nestudovala polovina lidí, spíš šli v těch 18 letech kluci na vojnu a holky do práce, pokud teda už nebyly těhotné. Při čemž byli stejně hodně závislí na rodičích.
Že by to bylo nějak dobře, to si nemyslel skoro nikdo.

Ale jak to má být "správně" to mám jasno stále míň. To, že jsem nejvíc ze všeho asi tak a) skupina, že si myslím, že děti mají jít pokud možno na školu, když na to mají, protože jinak je čeká hodně složité shánění nějaké rozumné práce a jejich šance se zkomplikují - co s tím, pokud si jiní rodiče nebo děti myslí něco jiného?
Nebo když ty děti až tak geniální nejsou, neb Gausse nikdo nedostane?
Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: Ekonomie vysokého školství

Příspěvek od OnGe »

Tvůj názor na věc mě zajímá proto, že jsi tu prohlašoval, že člověk v 18 nemůže v podstatě nic, co mu rodiče nedovolí a nezaplatí. Zajímá mě, kdy si myslíš, že tohle období skončí. Snažím se zkrátka pochopit tvůj postoj (protože takhle mi to připadá dost nepochopitelné). To je celé. Nehledám návod k použití zeměkoule.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Uživatelský avatar
morech11
Příspěvky: 3937
Registrován: 28. 11. 2011, 18:47
Bydliště: Žltá ponorka

Re: Ekonomie vysokého školství

Příspěvek od morech11 »

onge - neviem ako argo, ale si osobne myslím, že to nie je otázka veku. je to otázka toho, čo trvá kratšie:
a) do kedy sú rodičia ochotní človeka živiť
b) do kedy človeku vyhovuje byť živený a zostať v stave závislom na rodičoch (či už financiami, alebo možnosťami rozhodnutí)

jedno ovplyvňuje svojimi rozhodnutiami rodič, druhé dieťa. oboje chce obete.

argo - myslím si, že ťažko nechápeš fenomén hikikomori
a) nikde nie je vymedzené, že to nemôže byť dospelý človek, napríklad dôchodca
b) nikde nie je povedané, že ho musí živiť spoločnosť (či už vo forme štátu, alebo rodiny)

áno, je pravda, že je tam silná korelácia s tým čo naznačuješ ty, ale to máme aj u nás, rôzne formy mazánkov, čo sú v 35 u rodičov a náramne im vyhovuje nestavať sa na vlastné nohy máme aj tu.

jadro hikikomori je hlboko v japonskej poslušnej a skupinovej mentalite a je to prierez medzi social anxiety a pustovníctvom (v rôznej miere sily)*. mnohí z nich normálne pracujú z domova, obchodujú, venujú sa výrobe mečov, meditácii či inej bohulibej činnosti, vedú vlastné firmy alebo tak.

*verím tomu, že je medzi nimi kopa takých, ktorých by si u nás označil za extrémnych agorafóbov.
Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 10160
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: Ekonomie vysokého školství

Příspěvek od ilgir »

Co byste jako rodiče dělali?
Pronajal bych garsonku a vykopl je tam. (Na vykopnutí na ulici bych asi neměl to srdce.)
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Ekonomie vysokého školství

Příspěvek od Argonantus »

Ilgir:
Jak bys je vykopl, popiš.
Ve třiceti bývá člověk fyzicky zdatnější, než v padesáti.

Onge:
Podobně jako Invictus mám pocit, že tvojí snahou je naopak maximálně nerozumět. Ale třeba se pletu.
Stav člověka v 18 letech není dán zlým názorem odporných rodičů, ale prostě fakticky; nemá peníze, o všechno musí prosit rodiče, protože to prostě sám nevyřeší. To, že mu rodiče obvykle jdou na ruku a pomáhají, jak mohou, to na věci nic nemění. A pokud to nezachrání rodiče, pak nejspíš nikdo. Případ té mé známé, tehdy spíš kuriózní, si dnes umím představit ještě reálněji. Prostě nebude studovat, protože nejsou peníze na kolej nebo nájem.

Svoboda člověka je obecně omezena řadou různých daností. Fyzikou, biologií, zákonem, právy jiných lidí, majetkem, a tak dále. Sdílím názor toho maníka, co zahájil debatu tím, že rozhodně není pravda, že "kdokoli může". To prostě neodpovídá zkušenosti. V tomhle se některé liberální konstrukce zoufale mýlí.

Od dob komárů se v tomto směru situace spíše zhoršila, pokud pozoruji dobře. Náklady vzrostly, nároky na učení vzrostly, soutěž mezi nimi značně přitvrdila, to samo jsou docela překážky nějaké samostatnosti. Děti dospívají fakticky ještě později.

Morech:
No, netvrdím, že rozumím Japonsku, třeba jsou to samí agorafobici a výrobci mečů (ale jejich rodiče, co o tom píší, si kupodivu myslí něco jiného).
Šlo mi přesně o tohle:
áno, je pravda, že je tam silná korelácia s tým čo naznačuješ ty, ale to máme aj u nás, rôzne formy mazánkov, čo sú v 35 u rodičov a náramne im vyhovuje nestavať sa na vlastné nohy máme aj tu.
Fenomén dorazil pomalu k nám. Touha mladých lidí po samostatnosti, zdánlivě přirozená, nemusí také platit obecně. Někteří jsou nesamostatní a perfektně jim to vyhovuje. Rodiče někde prošvihli ten bod, kdy už je měli ve vlastním zájmu k té samostatnosti tlačit. A najednou už to vůbec nejde.
Docela dost těhle typanů předstírá, že studuje vysokou školu, aby mohli vlastně nedělat nic. Poznají se tím, že studují už čtvrtou vyskokou, případně studují neobyčejně dlouho. Jak se na tu školu dostali, to je někdy dost záhada.
Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 10160
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: Ekonomie vysokého školství

Příspěvek od ilgir »

Argonantus píše:Ilgir:
Jak bys je vykopl, popiš.
Ve třiceti bývá člověk fyzicky zdatnější, než v padesáti.
Co já vím. Počkám, až odejdou na pařbu a vyměním zámky. V případě problémů jistě pomůže městská policie. Ale tak nějak zatím předpokládám, že se mi je podaří vychovat.

A rozhodně to nenechám dojít do třiceti. Po maturitě do práce nebo na kolej a šmitec.
Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: Ekonomie vysokého školství

Příspěvek od OnGe »

Argonantus: mám dojem, že pořád odpovídáš na něco úplně jiného, než se ptám. Když k tomu přidám zaklínání Invictem a rollback na ten proklatý výrok "každý může", vychází mi, že odpovědět nechceš. Což je fajn, nejsi u výslechu. Stačilo říct.

Za mě můžeme tuto debatu uzavřít a shodnout se, že se zkrátka neshodneme.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Sosacek
Příspěvky: 25734
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Ekonomie vysokého školství

Příspěvek od Sosacek »

Argo, jeste co se tyka rodicu - nekde jsem zachytil super postreh o tom, ze rodice jsou inherentne mnohem konzervativnejsi nez deti, protoze deti s nimi sdili jen to spatne, ne to dobre.

Rodic nebude sdilet tvoji radost, ze mas nejlepsiho cizokrajnyho chlapa, lepsiho nez vsechny spoluzacky, ale az te typek zbouchne a zmizi do ameru tak to bude muset resit.

Rodic nebude sdilet tvuj dobry pocit, ze jsi dokoukal vsechny serie serialu, ale az te vylejou ze skoly, tak to bude muset resit.

Obecne, do osamostatneni (jsem tu mel puvodne "do urciteho veku" ale je fakt, ze je hodne ruzny) rodice ponesou vsechny negativni nasledky s detmi, ale zadne pozitivni, a to ovlivnuje jejich rozhodovani.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32275
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Ekonomie vysokého školství

Příspěvek od Vallun »

žádné pozitivní nee, ale je fakt, že ty negativní převládají a to i z principu - zisk děti považují za svůj, ztrátu pomáhají nést rodiče...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Ekonomie vysokého školství

Příspěvek od Argonantus »

Onge:
Aha, a na co ses teda ptal?
Odpovědět

Zpět na „Realita a pseudorealita“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Ahrefs [Bot] a 7 hostů