Ekonomie vysokého školství

O lidech, o vztazích, o politice, o názorech, o opicích a o ufonech.

Moderátor: Faskal

Odpovědět
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Hlášky nejen z fóra

Příspěvek od Jerson »

Vallun píše:Jerson - a zkusils zohlednit třeba něco jako osobní satisfakci z toho, že děláš "lepší, zajímavější" práci jako vysokoškolák?
Mám se zasmát? 90% mé práce by zvládla dobře cvičená opice, natož středoškolák. Přesněji na nic z toho co dělám nepotřebuju vysokou školu, všechno bych se dokázal naučit praxí a několika specializovanými kursy. Na vejšce jsem se učil teorii elektromagnetického pole a diferenciální počty, ani jedno z toho jsem za deset let práce nepotřeboval, a tak jsem to samozřejmě téměř všechno zapomněl.

Mnohem raději bych fungoval tak, že po střední škole (která by taky potřebovala trochu jinou náplň, ale na tu si nestěžuju) může člověk začít pracovat, v práci zjistí, co potřebuje, a buď to pokryje specializovanými kursy, nebo studiem vybraných oborů na vejšce.
Raději zopakuju pár důležitých bodů - může začít pracovat a vybraných oborů. To co funguje teď, totiž že si středoškoláci při práci dálkově dodělávají vejšku, kde se pořád učí tuny zbytečností, které nikdy nebudou potřebovat je dost demotivující a na palici (o to víc, že tihle lidé už ví, co budou a nebudou pro svou práci potřebovat).
Další věc je, že to samozřejmě nemůže fungovat u všech oborů - na druhou stranu třeba zrovna technické obory (kromě IT) trpí tím, že v minulosti obsahovalo studium na vejšce i docela dost praxe, takže člověk věděl, co a jak se používá. Jenže to je organizačně náročné a dost špatně naplnitelné při tak velkých počtech studentů, které jsou potřebné i uživení provozu fakult (a se kterými se do vyšších ročníků nepočítá), takže se na to rezignovalo a škola s zaměřila prakticky výhradně na teorii. Navíc je (nebo za mých doby byla) stále dělaná tak, aby studenti museli být přítomni na hodinách. My jsme na vějšce v době kopírek, počítačů a později i rozšířeného internetu museli jak debilové sedět v lavicích a opisovat poznámky z tabule nebo slajdů. Naprosto nebyl čas o napsaném nějak přemýšlet nebo poslouchat. Našli se jedinci, kteří místo chození na přednášky pracovali, jenže to bylo na úkor ostatních - protože potřebovali ofocené poznámky. A bohužel se vždycky našel debil, který jim je půjčil, "ze solidarity". Oni vydělávali, my místo toho seděli na přednáškách a psali a ještě jim (někteří) poskytovali svou práci - zadarmo. Při pokusu říct si za ofocení poznámek o peníze se hned dotyční lidé naštvali a zkoušeli to jinde. A přitom kdybychom to tak dělali všichni, tak žádné přednášky neprobíhaly a poznámky by neměl nikdo, takže když by všichni při škole pracovali, tak by nikdo nestudoval a nedostudoval. Opravdu velmi doufám, že dneska to už funguje jinak a že se i na ČVUT a ZČU učí alespoň trochu jiným stylem.
Jak to funguje na jiných školách vím jen z doslechu, nicméně některé bakalářky a diplomky, které jsem četl a které byly úspěšně obhájené ve mě jen nechuť k současnému školství jen podporují.
Uživatelský avatar
morech11
Příspěvky: 3937
Registrován: 28. 11. 2011, 18:47
Bydliště: Žltá ponorka

Re: Hlášky nejen z fóra

Příspěvek od morech11 »

Jerson píše:Opravdu velmi doufám, že dneska to už funguje jinak a že se i na ČVUT a ZČU učí alespoň trochu jiným stylem.
Chá!-hahahhahahahaha!
paní Columbová študuje na FJFI a podľa toho, čo hovoríš dobré časy už boli
Sosacek
Příspěvky: 25734
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Hlášky nejen z fóra

Příspěvek od Sosacek »

Hele kluci, ja nevim jestli pointou vysoke skoly ma byt priprava na zamestnani a nic jineho.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Uživatelský avatar
Karotka
Příspěvky: 1110
Registrován: 21. 9. 2011, 21:42
Bydliště: Praha

Re: Hlášky nejen z fóra

Příspěvek od Karotka »

Jerson píše:Na vejšce jsem se učil teorii elektromagnetického pole a diferenciální počty, ani jedno z toho jsem za deset let práce nepotřeboval, a tak jsem to samozřejmě téměř všechno zapomněl.
Já myslel, že si strojař nebo vodohospodář, ale koukám, že jsme byli spolužáci.

Jinak, jo ani já jako projektant diferenciální počty a teorii elektromagnetického pole nevyužívám, ale zase si nemyslím, že mi VŠ nic nedala a že by měla být hlavně o tom, že se prostě naučíš, to co budeš potřebovat v práci. Spíš máš získat takový přehled o oboru abys měl aspoň tušení, co a jak se řeší. Doc. Kincl říkal, že se hlavně máme naučit myslet.
Ségře na FHS prof. Sokol zase říkal, že se u něj naučí číst a psát.

Ach jo, mě by se tak líbilo, kdyby lidi studovali VŠ hlavně z lásky k poznání a ne jen kvůli kariéře.

Tradiční jasnozřivost depresivních, často popisovaná jako radikální nezúčastněnost ve vztahu k lidským starostem, se projevuje v první řadě nezájmem o problémy, které vskutku nejsou příliš zajímavé.
(M. Houellebecq)
Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: Hlášky nejen z fóra

Příspěvek od OnGe »

Karotka píše:Ach jo, mě by se tak líbilo, kdyby lidi studovali VŠ hlavně z lásky k poznání a ne jen kvůli kariéře.
To by bylo super, ale když k předmětům, co tě zajímají, dostaneš automaticky povinně paklík takových, co tě nezajímají, tak se to naplňuje dost těžko. Třeba když chceš dělat s počítačema a dostaneš takovou Fytotechniku. Poznávačka plevelů ještě šla, poznávačka zrní už moc ne. A nakonec mě vylili, protože jsem vyjmenoval úplně všechno, co se v půdě nachází (včetně krtků - už jsem dost improvizoval), ale neřekl jsem pevné částice. Na druhou stranu v Chovu zvířat jsem zaznamenal své největší akademické úspěchy :)

Jako jo, mám celkem přehled o živočišné výrobě před deseti lety a změnách oproti stavu před dvaceti lety, vím, že se škůdci na poli dají likvidovat leteckým motorem a občas se mi v hlavě vybaví jméno nějakého plevelu (u kterého netuším, jak vypadá), ale nejsem si jistý, jestli to za to stálo.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Hlášky nejen z fóra

Příspěvek od Jerson »

Sosacek píše:Hele kluci, ja nevim jestli pointou vysoke skoly ma byt priprava na zamestnani a nic jineho.
Klidně si poslechnu, o čem jiném by ještě měla být. Slyšel jsem takové zkazky, že tě škola naučí nějak vidět svět, logicky myslet nebo podobné věci. Samozřejmě by vejška mohla dělat i řadu dalších věcí než jen přípravu na zaměstnání, principielně to nevylučuju, ale u mě to tak prostě nebylo - škola nás (až na pár dobrých přednášek) k ničemu takovému nevedla, přesněji nám to v řadě případů ani neumožňovala a určitě to nijak nepodporovala. Nechci říct "nikdy", pár dobrých věcí jsem si z vejšky odnesl, ale vešly by se do dvou nebo maximálně do čtyř semestrů.
(Do depresária je to, že některé věci, které nám na vejšce říkali jako standard nejsem teď schopen v práci prosadit. No nic.)
Karotka píše:Spíš máš získat takový přehled o oboru abys měl aspoň tušení, co a jak se řeší. Doc. Kincl říkal, že se hlavně máme naučit myslet.
Víš, to by bylo super - kdybych ten přehled v oboru neměl už po střední. Třeba pokud jde o vývoj techniky od polovodičů k MOS-FETům a dalším srandaám, tak ten jsem za své studium na střední prošel sedmkrát - třikrát na střední a čtyřikrát na vejšce. Ale jen na střední jsme se dostali až k elektronkám a televizím (přičemž elektronky byly zastaralé už tehdy a informace o televizních obrazovkách zastaraly během pěti let prakticky úplně, ale za to škola nemůže. Nicméně mnohokrát jsem slyšel "co vás v té škole učí, když neumíš opravit ani televizi." Neumím, no. Na vejšce nám neřekli ani blokové schéma.
Přehled v oboru by byl fajn - bohužel od začátku střední do konce vejšky se můj obor proměnil tak, že tři roky po škole mi už moje informace z vejšky byly k ničemu. Na střední jsem se toho naučil víc, třeba spočítat funkci čítače pomocí logických operátorů. Na vejšce jsem díky tomu dával logiku s prstem v nose, aby mě na zkoušce vyhodili proto, že jsem v zápisu udělal chybu v syntaxi - zapomněl jsem tři tečky v definici. (Nedělám si legraci, fakt mi kvůli tomu neuznali celý následující příklad a tím jsem i neprošel u zkoušky. Samozřejmě když mě zkouší někdo jiný než kdo mě celý rok učí, který je známý svou úvodní větou "Já jsem Pták, ale poletíte vy", kterou říká před začátkem zkoušení ... no nic.

K lásce k poznání se bych se ve svém oboru či jiných oborech mohl dopracovat časem. Nicméně to co mě zajímalo jsem se stejně musel z velké části naučit sám a mimo vejšku. I když vím, že dneska jsou už lepší možnosti a dají se studovat třeba i herní obory s větším přesahem. Nicméně to je pro mě už pasé, na to nemám čas.

A samozřejmě že jde o motivaci - studentů, ale hlavně učitelů. Učitelé přinesou škole nejvíc peněz, když studenta donutí prodloužit si studium, ale neodradí ho natolik, aby to zabalil. Pokud nejsou kapacity, tak mají za úkol na svých předmětech vytřídit studenty do dalšího ročníku. Dodnes si pamatuju duo Valáček a Havrda, kteří na ČVUT dávali tak těžké příklady, že i další zkoušející přišly poměrně těžké. Taky z 350 lidí měli dva lidé dvojku a 30 lidí trojku. Zbytek neprošel. Ve třech dalších paralelkách s jinými učiteli byla úspěšnost 50%. Statistika mi říká, že to asi nebylo studenty, zato korelace mezi zkoušejícím a úspěšností je poměrně vysoká (i když ji už neumím spočítat, tak bych to asi dal. Jedna z mála věcí, které mi škola dala)

Nicméně ... prostě si myslím, že naše školství je v řadě případů nefunkční a kontraprodutivní. A i když nevím, jak vypadá školství v USA, tak si nemyslím, že bych je musel nějak zásadně litovat. A samozřejmě jsem proti jakékoliv podobně školného implementované do současného systému bez dalších změn, protože si myslím, že studium na vejšce je už tak neuvěřitelně drahá záležitost, a tím nemyslím jen peníze.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hlášky nejen z fóra

Příspěvek od York »

Jerson píše:Přesněji na nic z toho co dělám nepotřebuju vysokou školu, všechno bych se dokázal naučit praxí a několika specializovanými kursy.
Tohle platí pro drtivou většinu oborů. Kromě toho učit se věci, když je opravdu potřebuješ, je asi nejúčinnější metoda studia.

Problém je, že na to nejsme v praxi zvyklí. Při otevřeném hraní RPGček je běžné říct "nemusíte znát pravidla, vysvětlíme vám je za běhu", ale těžko budeš hledat inzerát "nemusíte umět účetnictví, naučíte se ho za pochodu".

I když teda výjimky existují - když například nastoupíš jako operátor zákaznické linky v Mobilcomu, tak první dva týdny projdeš hodně intenzivním školením, pak si dáš pár praktických zkoušek na lince, kdy vedle tebe sedí zkušený operátor a radí ti a až pak tě nechají pracovat samostatně. A to školení není o tom, že se musíš všechno nadrtit nazpaměť (to by za ty dva týdny dali leda tak studenti medicíny ;-)), ale že si máš uspořádat materiály a poznámky tak, abys v nich potřebné informace dokázal na počkání najít.
Uživatelský avatar
morech11
Příspěvky: 3937
Registrován: 28. 11. 2011, 18:47
Bydliště: Žltá ponorka

Re: Hlášky nejen z fóra

Příspěvek od morech11 »

York píše:Problém je, že na to nejsme v praxi zvyklí. Při otevřeném hraní RPGček je běžné říct "nemusíte znát pravidla, vysvětlíme vám je za běhu", ale těžko budeš hledat inzerát "nemusíte umět účetnictví, naučíte se ho za pochodu".
aj také zrejme sú. case and point: ja som v podobnej sutácii s ruby v mojej práci :)
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hlášky nejen z fóra

Příspěvek od York »

morech11 píše:aj také zrejme sú. case and point: ja som v podobnej sutácii s ruby v mojej práci :)
Já se taky v práci neustále učím nové věci, ale výběrové řízení v tom duchu vůbec nebylo, tam se mě ptali na velice konkrétní věci (a úplnou náhodou jsem to věděl, protože jsem zrovna doma řešil něco podobného).

Jeden čas jsem docela dlouho hledal práci, protože jsem chtěl "změnit obor", a bylo to absolutní no-go. Byla teda zrovna krize, ale třeba to, že bez alespoň dvou let praxe prodeje u pultu se se mnou vůbec nikdo nechtěl bavit o zaměstnání na prodejně, je docela drsný.
Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 6292
Registrován: 9. 5. 2005, 21:47
Bydliště: Brno

Re: Hlášky nejen z fóra

Příspěvek od Fritzs »

Karotka píše:Ach jo, mě by se tak líbilo, kdyby lidi studovali VŠ hlavně z lásky k poznání a ne jen kvůli kariéře.
Mno, já sem chtěl kvůli kariéře na průmyslovku, ale tatík mě poslal na vejšku a nakonec ze mě možná bude, nehodím li na to bobek, i phd.

Nepochybuju, že jako obráběč bych si přišel na o dost lepší peníze v celkovém součtu, ale vzhledem k tomu, že nebudu mít děti to nemusím tak hrotit. :>;o)
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 6292
Registrován: 9. 5. 2005, 21:47
Bydliště: Brno

Re: Hlášky nejen z fóra

Příspěvek od Fritzs »

Pieta píše:Co jsem četl, jak to líčí Američané, tak nemovitosti byly snadno dostupné za prarodičů a rodičů, ale kdo je dneska čerstvě ze školy, tak to nemá vůbec snadné
Hehehehe, za prarodičůa hlavně praprarodičů byly u nás taky snadno dostupné. Tak například děda jendoho mého známého si přišel jako horník v Oslavanech k dostatku peněz na stavbu baráku kde ta rodina do dneška bydlí, ani se nemusel zadlužit, dneska by nikdo z té rodiny na takové barák tak rychle a snadno nevydělal to je v té rodině rozvedený notář a svobodný bezdětný inženýr, oba s dekádami praxe.
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32275
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Ekonomie vysokého školství

Příspěvek od Vallun »

Notář má vysoké náklady na vstup do praxe, ale pak se uživí vice než dobře...;) určitě dost dobře na to, aby si opatřil bydlení...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Eleshar_Vermillion
černá eminence
Příspěvky: 18507
Registrován: 18. 6. 2003, 21:31
Bydliště: Praha

Re: Hlášky nejen z fóra

Příspěvek od Eleshar_Vermillion »

Jerson píše:Mám se zasmát? 90% mé práce by zvládla dobře cvičená opice, natož středoškolák. Přesněji na nic z toho co dělám nepotřebuju vysokou školu, všechno bych se dokázal naučit praxí a několika specializovanými kursy.
Zajímavé je, že totéž mohu říci o práci našeho týmu - naprosto žádná kvalifikace na to není potřeba.
Zajímavé ovšem také je, že 90 % lidí jsou tak jako tak vysokoškoláci, protože ta cvičená opice, která by to mohla vykonávat by musela mít velmi dobré schopnosti v oblasti textové analýzy a redakce, řešení problémů, práce s informacemi atd. Ve výsledku VŠ nepožadujeme, ale lidi s VŠ (zejména s určitým typem, který dnes všemožní tržní komsomolci považují za neuplatnitelný a tedy zbytečný) jsou na téhle posici vesměs mnohem úspěšnější (a samozřejmě nikdo z nich neměl předmět jménem "práce s informacemi - přednáška" nebo "proseminář přístupů k řešení problémů").
Jerson píše:Mnohem raději bych fungoval tak, že po střední škole (která by taky potřebovala trochu jinou náplň, ale na tu si nestěžuju) může člověk začít pracovat, v práci zjistí, co potřebuje, a buď to pokryje specializovanými kursy, nebo studiem vybraných oborů na vejšce.
O to se snaží spousta zaměstnavatelů - tedy aby se lidi na školách učili jen to, co oni zrovna potřebují naplnit zaměstnanci a všechen ten okolní "teoretický balast, který nikdo nikdy neuplatní" by se měl zrušit. Problém toho mimo jiné je, že když bys změnil zaměstnání, tak můžeš studovat novou vysokou školu :wink:
Naposledy upravil(a) Eleshar_Vermillion dne 14. 3. 2017, 14:59, celkem upraveno 1 x.
Ne croyez pas que les antisémites se méprennent tout à fait sur l'absurdité de ses réponses. Ils savent que leurs discours sont légers, contestables ; mais ils s'en amusent, c'est leur adversaire qui a le devoir d'user sérieusement des mots puisqu'il croit aux mots ; eux, ils ont le droit de jouer. Ils aiment même à jouer avec le discours car, en donnant des raisons bouffonnes, ils jettent le discrédit sur le sérieux de leur interlocuteur ; ils sont de mauvaise foi avec délices, car il s'agit pour eux, non pas de persuader par de bons arguments, mais d'intimider ou de désorienter. Si vous les pressez trop vivement, ils se ferment, ils vous signifient d'un mot superbe que le temps d'argumenter est passé.
Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 6292
Registrován: 9. 5. 2005, 21:47
Bydliště: Brno

Re: Ekonomie vysokého školství

Příspěvek od Fritzs »

Vallun: Byt se pár let spátky kupoval (předtím bydlel v družstevním), ale takový barák by si nekoupil.

Podotýkám, že můj známý je zhruba o třicet let starší než já, takže jeho děda spadá do první republiky.
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
jjelen
Příspěvky: 2503
Registrován: 27. 7. 2010, 16:23

Re: Hlášky nejen z fóra

Příspěvek od jjelen »

Eleshar_Vermillion píše:Zajímavé ovšem také je, že 90 % lidí jsou tak jako tak vysokoškoláci, protože ta cvičená opice, která by to mohla vykonávat by musela mít velmi dobré schopnosti v oblasti textové analýzy a redakce, řešení problémů, práce s informacemi atd. Ve výsledku VŠ nepožadujeme, ale lidi s VŠ (zejména s určitým typem, který dnes všemožní tržní komsomolci považují za neuplatnitelný a tedy zbytečný) jsou na téhle posici vesměs mnohem úspěšnější (a samozřejmě nikdo z nich neměl předmět jménem "práce s informacemi - přednáška" nebo "proseminář přístupů k řešení problémů").

Otázka je, jestli by tohle neměla dát člověku už ZŠ/SŠ (to že se tak v praxi neděje, alespoň mám temné tušení že tomu tak často je, je věcí druhou...)
Odpovědět

Zpět na „Realita a pseudorealita“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 hostů