Prostějov a židovský hřbitov

O lidech, o vztazích, o politice, o názorech, o opicích a o ufonech.

Moderátor: Faskal

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Prostějov a židovský hřbitov

Příspěvek od Vallun »

Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Neferit Sr.
Příspěvky: 1036
Registrován: 4. 2. 2008, 21:50
Bydliště: Órodná Haná

Re: Prostějov a židovský hřbitov

Příspěvek od Neferit Sr. »

Moje zásluha je to jen z malé části, to nejtěžší mě zatím jen čeká. Hodnotím to velmi opatrně, takových kolotočů už zde bylo několik.

Je to dost frustrující a jde o to, že nyní zde bude přes tři tisíce hodně uražených lidí, kteří za vším od této doby uvidí židozednářské spiknutí, v tom horším případě. V lepším rezignují na občanskou spoelčnost a to je asi stejně zlé.

Zítra mě čeká důležité jednání a 2. února nbudu mluvit s Panem Papouškem .

Dám echo.
"Jde o to, že kdyby o něco šlo, bylo by dobré vědět, o co vlastně jde."

neznámý voják, na kbelíku z protipožární stěny muničního skladu v Žilině, LP 1981
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Prostějov a židovský hřbitov

Příspěvek od Vallun »

Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Neferit Sr.
Příspěvky: 1036
Registrován: 4. 2. 2008, 21:50
Bydliště: Órodná Haná

Re: Prostějov a židovský hřbitov

Příspěvek od Neferit Sr. »

NO Vallune to e právě to, co je celé na nic. Kecá do toho kde kdo a kecá blbosti.

O nějaké vlně antisemitismu u části obyvatel Prostějova nejde mluvit. Do dotčené školy chodí 800 žáčků, žáků a studentů a najednou někdo začne řešit, že 7 000 metrů čtverečních plochy přes kterou vedou chodníky ke škole, bude vyjmuto z běžného života města, chodníky zlikvidovány o kolem dokola vyroste živý plot vyztužený drátěným a celá plocha se tak stane pro město a lidi co dokola bydlí mrtvým místem.

Petice - ve své podstatě skuteproblémová prvotně neřeší židovskou minulost. Řeší to, že nechtějí nic co by potenciálně mohlo ohrozit oněch 800 dětí. Je to moc složité a novináři provedou takovou debilní zkratku a výsledek je katastrofa.

Nikdo zatím ze židovské strany nebyl schopen na rovinu říci co přesně chtějí - nebo lépe řečeno řekl, ale znamená to to, že pod pojmem zvýšení piety místa je de facto vymazání celé plochy dnešního parku z mapy města a bude to plocha, kolem které se bude chodit a skřípat zubama. To by autor tohoto článku měl vědět, ale je mu to jedno - hlavně že může psát o antisemitismu.

Město se nebylo schopno jednoznačně vymezit v tom, co je pro něj limitní a pořád jen reaguje na to, co činí - protistrana nebo tisk.

Ohánění se antisemitismem je velmi nebezpečná věc. Být takto obviněn médii je nesmírně frustrující pro každého jedince, pokud je to nepravdivé. Instituce – v tomto případě městský úřad se tím dostává přímo do katastrofální situace. Čelit naštvaným občanům a současně uraženým organizacím sledujícím své zájmy a ještě mediální kampani, která si pro lepší údernost a čtivost jde svojí cestou, není lehké. Než se takové obvinění či jen náznaky objeví, mělo by se nad tím vážně přemýšlet. Hlavně u židovských organizací a také v nadaci. Jinak to vždy skončí nesmyslným obviňováním a logickou opozicí takto obviněných.

Je zde ještě jeden prvek, který, jak se zdá, nikdo nebere v potaz. Česká republika je dle hodnocení OSN jednou ze tří nebo čtyř zemí na světě, které jsou hodnoceny jako země bez víry. Tedy tak, víra zde nemá žádný vliv na to, co činí stát a jen malou na to, co činí občané. Proč tomu tak je, není důležité, důležité je to, co z toho plyne.

Většině lidí víra a zvykové chování na jejím základě nic neříká. Není antisemitismem to, že zde chtějí mít park, tak jak na to jsou zvyklí, mnozí z nich od narození. Lidé prostě nechápou, proč někomu vadí, že se po 70 let neviditelném hřbitově chodí do školy, na procházky a že jsou zde venčeni psi.

Nechápou to o to více, že na druhém, ve stejné době zrušeném hřbitově, který je jen přes křižovatku dál a je zde také park, probíhá stejná činnost. Tedy procházky, dýchánky mládeže, pejskaři. Navíc tam pospávají opilci, co se zboří v hospodě U třech břez. A křesťanské organizace žádné změny a úpravy nepožadují. Je to pro lidi obtížně uchopitelné a vede je to do opozice. Ale dovozovat z toho, že právě proto jsou antisemité, je nebezpečné zjednodušení skutečného stavu. Protože lidi to uráží a v konečném důsledku to může některé z nich k nežádoucímu postoji dovést.

A nenávistné komentáře na sociálních sítích? To je přece běžný folklor. Nedávno to byli uprchlíci a nyní jsou to židé. Stačí impuls a jede to. Antisemitismus, takový ten lidový z této země nikdy nezmizel a stačí málo a projeví se. Moje babička, ve své podstatě strašně hodný člověk znala Židy dva. Oba byli zavražděni v lágru. Dokonce jí to bylo líto. Ale až do své smrti věděla, že za všechno špatné ve světě můžou Židé.

Pořád se píše o Bartošově straně a že někdo z petičního výboru za ně kope. Nikdo ale neřekne kdo to je a jestli se dopouští trestného činu. Jen se plevelí.

No co se dá dělat, 16. února proběhne velká veřejnosti přístupná akce. Budou tam všechny strany sporu. Jestli přijdou i petičníci nikdo neví. Pozvaní jsou.
"Jde o to, že kdyby o něco šlo, bylo by dobré vědět, o co vlastně jde."

neznámý voják, na kbelíku z protipožární stěny muničního skladu v Žilině, LP 1981
Uživatelský avatar
midewiwin
Příspěvky: 4816
Registrován: 18. 12. 2006, 09:56

Re: Prostějov a židovský hřbitov

Příspěvek od midewiwin »

Řeší to, že nechtějí nic co by potenciálně mohlo ohrozit oněch 800 dětí.
Tomu nerozumím. V čem vidí ohrožení? Jaké ohrožení? Mravní, fyzické?
Čas neexistuje.
Uživatelský avatar
Neferit Sr.
Příspěvky: 1036
Registrován: 4. 2. 2008, 21:50
Bydliště: Órodná Haná

Re: Prostějov a židovský hřbitov

Příspěvek od Neferit Sr. »

Ne je to v něčem jiném - v první řadě ten park je nyní úniková plocha pro případ mimořádné události, třeba požáru školy a je tak zapracován i v dokumentaci záchranného integrovaného systému. Navíc přes ten park - hřbitov se chodí do koly i ze školy, je zde hlavní vstup do školy s čipovým systémem. Je to nějaké reakce na toho ubodanýho kluka.

V průběhu několika let se v celém Prostějově prováděly úpravy parkových ploch - je to nějaké ale nevím jaké nařízení pro zvýšení bezpečnosti a upravovaly se keřové tedy husté a v létě často díky olistění neprůhledné porosty tak, aby to byly ostrůvky a ne souvislé pásy- jde prostě o optickou přehlednost plochy.

Má to nějakou vazbu na možné útoky na lidi a děti zvláště z úkrytů které za těmito porosty vznikají. Ověřoval jsem to a prý to tak je. Je to asi pro petiční výbor největší problém ale lidem pokud podepsali petici z tohoto důvodu rozumím.
A najednou zde totiž má vzniknou uzavřený prostor , kolem dokola oplocený neprůhledným živým plotem a ještě vyztuženým drátěným o výšce od 90 do 120 cm. Hned vedle školy. Je to v protipohybu.

Morální či mravní ohrožení určitě ne. Já jsem židovským institucím načrtl možné technické řešení problému Zde je výpis s mého 10stránkového dokumentu, cituji sám sebe:

Po stránce technické si dovedu představit řešení v této podobě:

1. Plochu parku nechat v té podobě jaké je, doplnit zeleň v rozích tak, aby ukázala rozsah chráněné plochy ale neuzavírat ji, a to ani živými ploty po celém obvodu. Zbytek obvodu vymezit volně loženými kameny v nějakém rozumném rozestupu.

2. Parkoviště pokud je to nezbytné zrušit a přesunout tak, jak už je dle všeho vymyšleno, v maximální možné míře ale respektovat vzrostlé stromy.

3. Opravit nápis na stávajícím památníku a klidně zde nějakým způsobem vyjmenovat nejvýznamnější pohřbené občany města. Památník je zde opravdu dlouho a nikoho netraumatizuje. Navíc je umístěn přímo naproti vstupu do školy a tím se pro školáky a studenty stal normální částí jejich dne.

4. Na dvě vybraná místa vztyčit informační tabule – obě stejné - klidně ve třech jazycích – českém, anglickém a hebrejském o tom co je to za místo, popisující jeho historii, s historickými fotografiemi a plánem, kde by mohla být ukázána místa, kde spočívají nejvýznamnější lidé zde pohřbení.

Součástí tabulí by byl i odkaz na nový židovský hřbitov na Brněnské ulici a zde bych také neviděl problém ve vybudování nějaké flexibilní stěny, kde by bylo možno umístit nalezené pomníkové desky se Starého hřbitova. Myslím tím na ploše nového hřbitova.

5. Na stávajícím místě zakázat přístup zvířat a jejich venčení. Hned, a pokud už se tak stalo, zajistit vymáhání tohoto zákazu.

6. V rámci opravy chodníků vybudovat na ploše parku malou plochu pro potřeby motliteb a případné vzpomínkové akce. A hlavně v žádném případě neomezit pohyb lidí po parku. To asi bude problém, ale jednat se o tom musí. Sebrat lidem 7 000 metrů čtverečních metrů doposud bez omezení užívané parkové plochy není jen tak něco.

Uvedené tabule by mohly být součástí malé naučné stezky po židovské historii našeho města. Začínat by mohla na místě prvního židovského hřbitova, přes Školní ulici ke Špalíčku. Odtud potom na zde diskutovaný Starý hřbitov a končit na novém hřbitově na Brněnské ulici. To by mohlo mít ve spojení s nějakou formou košer restaurace či kavárny ve Špalíčku dokonce vliv na podporu turistického ruchu.

Tento nápad s naučnou stezkou, ale není můj. Já se dopracoval jen k těm dvěma tabulím. Tuto ideu mi vnukli právě lidé z petičního výboru při naší diskusi. A je to dobrý nápad.

7. Stejně postupovat v případě ve stejné době zrušeného křesťanského hřbitova, který je nedaleko. Značí to vstoupit do jednání s křesťanskými institucemi a najít shodu i zde. Tehdy tím přestane platit výtka, že se činí něco ve prospěch jedné skupiny lidí na úkor druhé. Tam také leží předci našich občanů.

Nevěřím tomu, že by bylo možno dosáhnout více, ale věřím tomu, že tento či podobný rozsah úprav by mohl být průchodný pro všechny strany. Ale současně vím že to není to, co požaduje nadace a židovská obec, bráno všeobecně, které na vyjmutí celé plochy z běžného užívání trvají a trvat budou.

Po tom, co už proběhlo a mám obavu, že ještě proběhne, jsem kategoricky proti tomu, aby zde byly umístěny pomníkové desky, anebo dokonce nějaké stěna, kam by byly vkomponovány. Dle toho co obsahují některé diskuse, by se totiž mohly stát obětí útoků skutečných antisemitů. A já bych nerad, aby se naše město v různých časech objevovalo v hromadných sdělovacích prostředcích se záběry těchto artefaktů pomalovaných nacistickými symboly a protižidovskými nápisy.

Jsem přesvědčen, že tímto by ostatky našich spoluobčanů ležící v zemi měly zajištěn klid ve vyšší nebo alespoň v té míře, co mají doposud a současně by se zvýšila morální a potvrdila historická prestiž tohoto místa
.


Tolik já sám k technickému řešení problému. Jenže to je názor pragmaticky uvažujícího člověka a vím, že z pohledu víry na to židovské instituce nepřistoupí. Trvají na tom, že se po ploše hřbitova nesmí chodit a tím je to vše v klinči jak v boxu.

midewiwin -to by jeden vyskočil z okna.

Na druhou stranu se mi podařilo rozhýbat křesťanské instituce a ty vydaly toto prohlášení:

Vážení zástupci Federace židovských obcí, vážení spoluobčané, vážení zastupitelé statutárního města Prostějova,

jako místní představitelé křesťanských církví působících ve městě Prostějově chceme vyjádřit naši podporu ve věci zvýraznění a zachování pietního charakteru místa bývalého židovského hřbitova. Chceme dále vyjádřit naši lítost především nad minulým, ale i nad současným děním kolem tohoto místa.

Odmítáme jakýkoli antisemitismus a zásadně odmítáme jeho pseudokřesťanské zdůvodňování. Vyzýváme všechny zúčastněné ke vzájemné úctě, společnému hledání řešení této situace, které nám všem pomůže se lépe vyrovnat s minulostí, prožívat pokojněji a svorněji přítomnost a dívat s nadějí a bez velkých obav do budoucnosti.

Vývoj událostí budeme dále sledovat a pokud budeme moci do této záležitosti pozitivně vstoupit, rádi tak učiníme.

Za Římskokatolickou farnost Povýšení svatého Kříže Aleš Vrzala, farář a děkan,
za farní sbor Českobratrské církve evangelické Jan Jun, farář,
za sbor Církve bratrské Pavel Lukáš, administrátor,
za farní sbor Církve československé husitské Ivana Krejčí, farářka,
za Křesťanské sbory Petr Slepánek, starší,
za sbor Apoštolské církve, Ondřej Kříž, starší.

V Prostějově, 2. února 2017


Je to inteligentní, vyvážené a očekávám že to bude mít pozitivní vliv na uklidnění lidí. Oni nad tím už tak nějak bádaly, ale když jsem do toho vstoupil a požádal o pomoc, trvalo jen 14 dní a bylo to na světě. Moc si těchto lidí vážím.
"Jde o to, že kdyby o něco šlo, bylo by dobré vědět, o co vlastně jde."

neznámý voják, na kbelíku z protipožární stěny muničního skladu v Žilině, LP 1981
Uživatelský avatar
midewiwin
Příspěvky: 4816
Registrován: 18. 12. 2006, 09:56

Re: Prostějov a židovský hřbitov

Příspěvek od midewiwin »

Obrázek
Našla jsem možnou vizualizaci těch úprav.
Je to ono?
Tady je současný stav:
Obrázek
Čas neexistuje.
Uživatelský avatar
Neferit Sr.
Příspěvky: 1036
Registrován: 4. 2. 2008, 21:50
Bydliště: Órodná Haná

Re: Prostějov a židovský hřbitov

Příspěvek od Neferit Sr. »

Večer sem vložím celý proces pohledů na lokalitu.
"Jde o to, že kdyby o něco šlo, bylo by dobré vědět, o co vlastně jde."

neznámý voják, na kbelíku z protipožární stěny muničního skladu v Žilině, LP 1981
Uživatelský avatar
Neferit Sr.
Příspěvky: 1036
Registrován: 4. 2. 2008, 21:50
Bydliště: Órodná Haná

Re: Prostějov a židovský hřbitov

Příspěvek od Neferit Sr. »

midewiwin - Jelikož od 17 00 přednáším v Bučovicích na Vyškovsku naše námořníky a říční lodníky, raději to vložím nyní, večer se vrátím kdoví kdy.

Takže toto monstrum byl první návrh, který měl vyrůst na ploše bývalého hřbitova a současného parku.

Obrázek

Tato varianta byla odmítnuta de facto okamžitě. Nevím kdo je její autor, ale další obrázek co následuje a ukazuje současný stav a dává jasnou představu jak by to dopadlo.


Obrázek

Podle požadavku Nadace i Federace židovských obcí musí:
- zmizet parkoviště na levé straně
- zmizet všechny příčné cesty přes park, zbudou jen ty dvě cesty podél parku.

Požadavek je zákaz jakéhokoliv chození po hřbitově s výjimkou pietních aktů. Sice nevím kdo by je tam vykonával, prostějovská židovská populace byla v roce 1943 v počtu 2 258 osob zlikvidována, válku přežilo jen pár desítek lidí, ale prostě je to tak, že tento požadavek zde je.

Dále je požadováno to, co ukazuje druhý návrh, dnes také odmítnutý, ale de facto se na něm ze strany nadace trvá a připouští se jen drobné úpravy tohoto návrhu

No a zde je ten druhý návrh:

Obrázek

Živý plot kolem celé plochy, navíc ten živý plot má být vyztužen normálním drátěným plotem stejné výšky, mluví se o 90 cm

Přístup ke škole z této strany omezen na podélný chodník a ze strany Tylovy ulice, což by asi stačilo, ale je otázka co na to pravidla hasičů

Plocha parku po které se ráno a odpoledne hemží stovky dětí a studentů je ale jednou provždy mimo hru. Nevím jak je park využívám mimo tuto špičku pohybu mládežníků, když jdu či jedu okolo, zpravidla tam nikdo není. Ale to by nemělo být to nejdůležitější.

Vstup na ohrazenou plochu jen z jedné strany, nyní se připouští, že i z druhé – ukazuje to ten chodník uprostřed, který by tedy jako protáhli až na konec k druhému vstupu.

Potom by tam měly být desky s nalezenými hrobovými deskami, měly by být vztyčeny na kratších stranách obvodu.

Víte zde naráží zdravý rozum a pragmatismus na náboženskou ideologii. Tedy to nelze bez velkých ústupků na obou stranách sladit. Proti ideologii je prostě zdravý rozum naprosto bezmocný.

Já začínám ztrácen víru. Vynaložil jsem neskutečné úsilí což je pro jedince v dnešní době složité, jsem terčem verbálních a písemných útoků kdejaké sebranky a výsledek je ten, že to nedopadne dobře. Protože jestli se zde zase začne vytahovat obviňování města a jeho obyvatel z antisemitismu, netolerantnosti a podobné žblechty, tak se nakonec k tomu antisemitismu valná část lidí přikloní. Znáte to - akce vždy vyvolá reakci.

Otázka antisemitismu v české společnosti je složitá a trvale podceňovaná. To by bylo na celou studii. Ne že bych ji dávno nevypracoval a nekonzultoval s mnoha lidmi. Nyní vidím, že jsem ledacos podcenil.

Skoro to mám chuť vzdát.
"Jde o to, že kdyby o něco šlo, bylo by dobré vědět, o co vlastně jde."

neznámý voják, na kbelíku z protipožární stěny muničního skladu v Žilině, LP 1981
Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 10160
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: Prostějov a židovský hřbitov

Příspěvek od ilgir »

To je ale debilní kauza. Přece obvykle není problém postavit památník a zároveň zachovat přístupnost místa. Takových památníků jsou po Česku stovky.
Sosacek
Příspěvky: 25732
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Prostějov a židovský hřbitov

Příspěvek od Sosacek »

To zavisi na tom, jak moc okazaly pamatnik chces. Typkum zrejme nestaci jedna deska.
But nobody came.
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12359
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: Prostějov a židovský hřbitov

Příspěvek od Ecthelion »

Souhlas s ilgirem. Není problém vytvořit památník tak, aby byla zachována prostupnost místa a zároveň byli uctěni mrtví, kteří tam leží. Chtělo by to ale k tomu přizvat nějakého odborníka... všechny prozatimní návrhy na mě působí děsivě amatérsky (jakoby autor ani neznal problematiku).

Problém vidím v tom, že obě strany se zřejmě zakopaly a nehodlají ze svých pozic ustoupit ani o píď. Nakolik chápu Neferitův problém, tak partnerem je nějaká židovská nadace, se kterou se nedá moc mluvit. V tom případě je řešení ale taky poměrně snadné - vykašlat se na představy nějaké nadace (to jsou laici, kteří se řídí dojmy víc než nařízeními) a jít za nějakou židovskou autoritou, ideálně za zemským vrchním rabínem. Kauza už byla dostatečně medializovaná, aby si na vás podle mě udělal čas... a jak se nevyznám dobře v tom, co předepisuje pro židovské hřbitovy halacha, tak on by měl vědět a zároveň je av bejit din (vrchní soudce). Tím pádem, pokud jeho přesvědčíte, že místo musí zůstat propustné (připravíte dobré podklady, dobře vše zůvodníte a představíte způsoby, jak by se ta památka mohla rozumně uctít aniž by došlo k zabetonování místa), tak ta nadace si může jít trhnout nohou a musí respektovat jeho rozhodnutí.

Zatím mi přijde, že v té debatě chybí fakta - nadace říká, že by něco nějak mělo být... ale je to tak doopravdy? Já odborník nejsem, oni zřejmě taky ne. Co na to říkají rabíni? Tam bych začal - ověřil si fakta a odtamtud se odpíchl.
Uživatelský avatar
morech11
Příspěvky: 3937
Registrován: 28. 11. 2011, 18:47
Bydliště: Žltá ponorka

Re: Prostějov a židovský hřbitov

Příspěvek od morech11 »

Ecthelion (Nepřihlášen) píše:(...)jak se nevyznám dobře v tom, co předepisuje pro židovské hřbitovy halacha
to je to. je to len môj dojem, ale z toho, čo písal Neferit, to vyzerá, že kvôli tomuto cez tú nadáciu vlak nejde
Neferit Sr. píše:Trvají na tom, že se po ploše hřbitova nesmí chodit a tím je to vše v klinči jak v boxu.
ale či je to naozaj také neprestupné, to je ťažko povedať. inak teda to vyzerá, že keď sa jedna strana ukľudní, druhá vyrukuje s rovnako veľkou zaťatosťou a fanatizmom.
preťo len nemôžu byť tí ľudia na oboch stranách viac pragamatici, ako napríklad Neferit? prečo ľudia, ktorí podporujú jednu alebo druhú stranu, sú len také ovce a stádujú sa, miesto aby sa informovali a tlačili pragmatické riešenie?

smutné
such is life, I suppose
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12359
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: Prostějov a židovský hřbitov

Příspěvek od Ecthelion »

morech11 píše:...z toho, čo písal Neferit, to vyzerá, že kvôli tomuto cez tú nadáciu vlak nejde
Neferit Sr. píše:Trvají na tom, že se po ploše hřbitova nesmí chodit a tím je to vše v klinči jak v boxu.
Jenže to je právě ono. Zatím to tvrdí nějaká nadace, jejíž členové budou těžko odborníci a navíc jsou na celém problému zainteresovaní. Je to tak ale ve skutečnosti? To chce ověřit u nějaké nezávislé autority, která židovskému právu a zvykům rozumí.

A i kdyby tomu tak bylo, tak pořád je prostor pro manévrování... nesmí se chodit po celé ploše hřbitova, nebo jen pro hrobech samotných? To první je pro mě nepředstavitelné - jak by se Židé k vlastním hrobům dostali, kdyby se po hřbitově nesmělo chodit? Pokud se pak bavíme jen o hrobech, v jaké podobě by jejich ochrana měla být? Nestačila by jen kamenná deska v úrovni terénu, která by je označila a "izolovala" chůzi od země (v Israeli třeba je zákon, který zakazuje prasečí noze vstoupit na izraelskou půdu... takže pro prasečáky vždycky vybetonují ohromnou železobetonovu desku, aby prasata chodily po ní a ne po izraelské půdě)?

Pak bys třeba měl plochu, kde by semtam byla kamenná deska a uprostřed nějaký památník, kde by svítil jarcajt a u kterého by se ve svátky vyjádřila úcta mrtvým (na Jom kipur a Roš ha-šana by představitel města, jakožto symbolický pozůstalý po mrtvých spoluobčanech, přečetl kadiš jatom). Podle mě v pohodě... kdyby rabín řekl, že to tak může být, měl by s tím někdo problém?

Další věc je, že nyní se musí vynaložit úsilí pro změnu stávajícího stavu, takže když se nenajde kompromis, tak věci zůstanou tak jak jsou... což z hlediska nadace a slušných lidí obecně není nic moc. To uzná i každý rozumný rabín, takže by obě strany měly vyvinout úsilí přijmout rozumný kompromis a přijmout ústupky.
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Prostějov a židovský hřbitov

Příspěvek od Argonantus »

Zkušenosti se židovskými hřbitovy jsou dost zvláštní; doporučuji Neferitovi ke studiu causu Pojiš´tovny a Vladislavovy ulice v Praze, tam se řešily trochu podobné potíže. https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDido ... A1_zahrada

Ani zde nikoho nezaujalo, že je na hřbitově pohřbeno daleko víc křesťanů, než židů - řešili se pouze židi.
Výsledek byl pro mne zvláštní - protestující židi byli nakonec spokojeni, když se ukázalo, že hroby budou v rámci stavby kompletně zalité betonem a kosti předků se fakt ani nehnou.
Odpovědět

Zpět na „Realita a pseudorealita“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Antharon, Ecthelion, Jezus, PardGalen a 10 hostů