Školský systém

O lidech, o vztazích, o politice, o názorech, o opicích a o ufonech.

Moderátor: Faskal

Odpovědět
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16378
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Školský systém

Příspěvek od Jerson » 16. 6. 2017, 11:12

Yorku, zaměňuješ stroje obecně s konkrétními automaty. To že AI rozvine mě asi nepřekvapí, ale rozhodně se nebojím, že bych se dožil nepotřebnosti vysokého počtu manuálně pracujících lidí.

Uživatelský avatar
Invictus
Nerozhodný volič
Příspěvky: 6968
Registrován: 21. 11. 2005, 02:33
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Školský systém

Příspěvek od Invictus » 16. 6. 2017, 11:21

Jerson píše:
16. 6. 2017, 09:54
Tohle se děje už teď, a věř mi - tohle nechceš. To že by auta byla dělaná jen stylem "diagnostikuju závadu, vyměním součástku za identickou a dobrou a jedu dál" je naprostá utopie, která v automobilovém průmyslu při současném nastavení nikdy nemůže fungovat. Už jen proto, že neexistuje taková diagnostika, a neexistují identické součástky.
No tak argument, že když to tak teď nefunguje, tak to určitě není možné jsem od tebe nečekal. To je asi jasné, že některé věci je třeba nejdřív změnit, aby něco takového mohlo fungovat. Ale když si vezmu jaký je trend, tak mi to tam dost jasně směřuje, a nějak nevidím nic, co by tomu mohlo zabránit.
A hlavně jsou chyby, které se projevují úplně jinak a je potřeba zkušenost technika, který z náznaků odhalí pravou příčinu chyby a odstraní ji na první pokus, místo toho aby každého půl roku prováděl zbytečnou výměnu součástky, než ta vadná způsobí totální selhání.
Pokud existuje nějaká zkušenost typu když platí A a B, tak musím provést C, tak ji lze naprogramovat, a pokud existuje dostatečně sofistikovaný diagnostický nástroj, tak dokáže takovou situaci rozpoznat. A i kdyby ne, tak pořád může platit, že pokud nepůjde o rutinní úkony, tak přijde automechanik, koukne na auto, rozpozná závadu a zbytek předá stroji.
Elektrikáře nelze automaty nehradit vůbec. To samé vodaře. I ty obyčejné kopáče nemůže dělat debil, ani bagr, protože vykopat bezpečně elektrický nebo optický kabel vyžaduje znalosti a lidskou ruku.
No to jsem i psal, že řemeslníci jsou v tomto zatím výjimka. Hlavně protože operují v hodně promenlivých podmínkách a různorodými požadavky, tedy opak práce, která lze snadno automatizovat. Samozřejmě to bude platit do doby, než budou dostatečně sofistikovaní samoučící se roboti, kteří budou řešení vytvářet na místě, z předem zadaných údajů a vlastní "zkušenosti". Ale to je uznávám ještě hudba budoucnosti.
A jinak samozřejmě platí, že jeden sofistikovaný stroj dokáže nahradit pět pracovníků. Jen ho musí konstruovat a obsluhovat sedm inženýrů/techniků, z toho minimálně čtyři musí být manuálně zruční, a zbylí tři musí mít představu o tom, co jejich zruční kolegové můžou zvládnout a co nikoliv.
Asi nějak nerozumím tomu, cos chtěl sdělit. Že stroj dokáže udělat práci za pět lidí, ale vytvoří sedm pracovních míst? To nedává smysl.
Taky tě můžu ubezpečit, že kdejaký konstruktér dokáže v CADu nakreslit skvělou věc, která se ale reálně nedá vyrobit. A nelze udělat program, který ti řekne, co půjde, co nepůjde a co půjde, když bude dělník šikovný. Takže pořád by měl i konstruktér strojů mít zkušenost se svářečkou, ohýbačkou, vrtačkou, šroubovákem a kladivem, aby věděl, co může a co nemůže nakreslit.
No nějak nevidím problém v tom, že někdo navrhne co se přesně má vyrábět, a to pak v tisící kusech vyrobí stroje. Kvalifikace designéra by pochopitelně měla být dostačující, jakkoliv si dokážu představit i algoritmy, které ti otestují, jesstli výsledek je funkční a splňuje nějaké potřebné parametry.
A neumíme dělat automat na výrobu automatů. To umí jen Tony Stark a je to technická magie nejvyššího levelu, jaký si dovedu přestavit.
Ale to víš, že umíme. Jakkoliv je to třeba v zárodcích. Tady jeden příklad, ale už jsem narazil na vícero.
http://gizmodo.com/this-robot-builds-ot ... 1723663476
Nebo ještě lapidárnější příklad. Automobilka, která bude na autimatické lince vyrábět auta, která sama řídí, tak vlastně má automaty vyrábějící automaty. Nebo 3D tiskárna, která vyrobí nějakého robota.
A ve výsledku, pokud to i třeba nebude úplně automatický proces, tak stejně budeš potřebovat zlomek lidí k operování celého procesu, a prakticky žádné manuální pracovníky.

Nějací stavební roboti, pro ukázku. A kdesi jsem viděl ještě nějakého, který postavil celou jednoduchou ubytovací jednotku.
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/ ... umans.html
https://www.digitaltrends.com/cool-tech ... hadrian-x/
Což také ukazuje, že pokud máš dostatečně robustní design, a propracuješ důkladný nějaký vzor výrobku, tak můžeš automatizovat stavbu či výrobu, prakticky u čehokoliv. Jen je velmi náročné udělat ten prvotní vzor a roboty k němu určené.

A tedy upřímně bych nějak čekal, že mi inženýr bude nadšeně uvádět přiklády toho, co je už všechno možné, a co ještě ne, a jak by to šlo udělat, než že odstartuje stylem "neděláme to tak, takže to nikdy nepůjde".
Iron Within
Iron Without

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 10714
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Školský systém

Příspěvek od York » 16. 6. 2017, 11:49

Obecně jsem diametrálně proti tomu úvodnímu článku a naopak plně souhlasím s trendem (respektive kéž by takový byl).

Nesouhlasím teda moc s tím, jakým způsobem naše školy "vzdělávají", ale rozhodně souhlasím s tím, že je v zájmu státu tlačit požadavky na vzdělání co nejvýš.

Pokud to povede k nedostatku instalatérů (což skoro určitě povede), způsobí to vysokou cenu za takovou práci (což už se děje) a začne to dělat víc lidí. Je při tom jedno, jestli to budou vystudovaní ekonomové, inženýři, nebo vyučení instalatéři - budou to prostě šikovní lidé a ti se to naučí, když v tom uvidí smysl. V tom je právě ta pointa - inženýr se může naučit řemeslo, obráceně to jde podstatně hůř.

Vzdělávání je asi nejdůležitější a nejmocnější nástroj státu, kterým může ovlivnit relativní blahobyt. A relativní blahobyt je to, po čem lidi ze všeho nejvíc touží - nejde o to, mít se dobře (u nás se má dobře drtivá většina obyvatel), jde o to mít se lépe, než ti kolem. A klíčem k tomu je vytvářet produkty s vysokou přidanou hodnotou (myslím tím finanční), které lze prodat někde jinde, ideálně velkému množství zákazníků. Instalatéři nám v tomhle nepomůžou, protože ti výsledky své práce nebudou prodávat na světových trzích. Jeden Bill Gates nebo Mark Zuckerberg by naopak znamenal zcela zásadní průlom.

Druhá věc samozřejmě je, zajistit, aby tihle lidé neutíkali někam jinam.

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 25344
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Školský systém

Příspěvek od Vallun » 16. 6. 2017, 12:08

Jerson +1

York:
Jersone, můžu ti slíbit, že budeš rozvojem automatizace a umělé inteligence velice překvapen. Ještě za tvého života.
s timhle sice souhlasím, ale přesto to nevyvrátí Jersonovo tvrzení:)
Kdyby nějaký EMP odvařil veškerou elektroniku na zemi, tak nás to nehodí zpět o pár let, ale o celé desítky.
+1, Četls Vteřinu poté?

York - sorry, ale nepochopils pointu...ale ač s řadou nápadů souhlasím, je vidět, že realitu/výchozí stav vnímáme dost jinak... mám to rozepsat?
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 5230
Registrován: 9. 5. 2005, 20:47
Bydliště: Brno

Re: Školský systém

Příspěvek od Fritzs » 16. 6. 2017, 12:42

Nechcu vám do toho moc mluvit, ale třeba výtvarku nebo hudebku taky většina děcek potřebovat nebude a stejně se dělá, takže by se na školách měla zavést praktická výuka, kde by se děcka naučili dělat s vrtačkou, páječkou, vakuovou odparkou atd.
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 10714
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Školský systém

Příspěvek od York » 16. 6. 2017, 13:24

Vallun píše:
16. 6. 2017, 12:08
mám to rozepsat?
Jasně, to je smyslem diskuse.

Fritzs píše:
16. 6. 2017, 12:42
takže by se na školách měla zavést praktická výuka, kde by se děcka naučili dělat s vrtačkou, páječkou, vakuovou odparkou atd.
Zavést? Tyhle věci jsem na základce dělal - to je to teď zrušené?

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 25344
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Školský systém

Příspěvek od Vallun » 16. 6. 2017, 13:47

Nesouhlasím teda moc s tím, jakým způsobem naše školy "vzdělávají",
Především je třeba nabídnout širší spektrum vzdělávacích přístupů a pokusit se většině dopřát takové vzdělání, které co nejvíce rozvine jejich schopnosti.
ale rozhodně souhlasím s tím, že je v zájmu státu tlačit požadavky na vzdělání co nejvýš.
Ano, toto v zájmu státu určitě je, ale nesmí to znamenat, že budu snižovat nároky např. na maturitu, aby jí mělo víc lidí...což se u nás často děje:/ Ale ten článek podle mne mluví spíš o zaměření než o množství vzdělání, byť souhlasím, že místy to zaměňuje s formálním stupněm vzdělání.
Pokud to povede k nedostatku instalatérů (což skoro určitě povede), způsobí to vysokou cenu za takovou práci
To je ovšem krajně nežádoucí, protože to pumpuje inflaci...
V tom je právě ta pointa - inženýr se může naučit řemeslo, obráceně to jde podstatně hůř.
Vzdělávání je asi nejdůležitější a nejmocnější nástroj státu, kterým může ovlivnit relativní blahobyt.
+1
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16378
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Školský systém

Příspěvek od Jerson » 16. 6. 2017, 13:58

Invictus píše:
16. 6. 2017, 11:21
No tak argument, že když to tak teď nefunguje, tak to určitě není možné jsem od tebe nečekal. To je asi jasné, že některé věci je třeba nejdřív změnit, aby něco takového mohlo fungovat. Ale když si vezmu jaký je trend, tak mi to tam dost jasně směřuje, a nějak nevidím nic, co by tomu mohlo zabránit.
Protože já ten trend vidím ve své práci. A ten trend je "když to funguje a je to zaběhlé, je třeba tlačit na snížení ceny u výrobce, který musí snižovat náklady, což znamená zhoršení kvality a faktickou nekompatibilitu s předchozí součástkou, i když je deklarovaná jako kompatibilní a cílovému zákazníkovi se tak prodává." A opravdu nezávidím automobilovým technikům, který mají u jednoho typu auta šest verzí té samé součástky, a za sedm let ji budou muset začít vyměňovat.
Pokud existuje nějaká zkušenost typu když platí A a B, tak musím provést C, tak ji lze naprogramovat, a pokud existuje dostatečně sofistikovaný diagnostický nástroj, tak dokáže takovou situaci rozpoznat. A i kdyby ne, tak pořád může platit, že pokud nepůjde o rutinní úkony, tak přijde automechanik, koukne na auto, rozpozná závadu a zbytek předá stroji.
Dovedeš si představit, že existují závady nebo obecně jevy, které člověk dokáže zjistit a vyhodnotit, ale nedokáže říct, jak přesně k tomu došel? Natož aby dokázal vymezit naprosto jasné parametry, které by mohl zadat do stroje, aby to ten stroj dokázal vyhodnotit.
j dokáže udělat práci za pět lidí, ale vytvoří sedm pracovních míst? To nedává smysl.
Tím jsem chtěl říct, že na ušetření manuální práce pěti lidí potřebuješ čtyři lidi, kteří pracují manuálně a ještě u toho musí umět myslet, a další tři, kteří musí umět myslet. A výsledkem automatizace a robotizace procesu není celkové ušetření manuální práce, ale zvýšení produktivity výroby. Pořád je manuální práce pro obdobný počet lidí, jen té práce zvládají celkově víc.
Ale to víš, že umíme. Jakkoliv je to třeba v zárodcích. Tady jeden příklad, ale už jsem narazil na vícero.
http://gizmodo.com/this-robot-builds-ot ... 1723663476
Dovolím si upozornit, že "robot" pro mě není to samé co "automat", obojím myslím stroje pro výrobní linku.
A ve výsledku, pokud to i třeba nebude úplně automatický proces, tak stejně budeš potřebovat zlomek lidí k operování celého procesu, a prakticky žádné manuální pracovníky.
No, dobře - k tomuto jsme se zatím ani nepřiblížili. I když jsou všechny komponenty výrobní linky vyrobené stroji a klidně autoamatickým procesem, tak na výrobu jedné součástky v autě musí pět lidí strávit půl roku až rok ruční kompletací a zkoušením jednotlivých částí linky. Ano, mají na to elektrické šroubováky a diagnostické počítače, ale pořád je to z velké části manuální práce.
Nějací stavební roboti, pro ukázku. A kdesi jsem viděl ještě nějakého, který postavil celou jednoduchou ubytovací jednotku.
Mno, podléháš obecnému klamu, že stojící stěny = obyvatelný prostor. A také doporučuju zjistit si, kolik času a lidí potřebovala příprava tohoto robota na scénu. A tedy nepodléhat obecnému klamu, že se počítá čas trvání konkétních úkonů, ale čas od dopravy na staveniště po závěrečný úklid, ideálně včetně servisních úkonů na strojním zařízení. Pak se hned dostaneš z poměru 3000 versus 500 cihel za den třeba na poměr 11 versus 10,8 dne na stavbu za celkovou sumu navýšenou o 3 miliony. A zjistíš, že musíš čekat ještě patnáct let, než cena lidské práce včetně všech možných zahraničních pracovníků vyšplhá tak vysoko, než se ti vyplatí takového robota provozovat.
Myslíš že automobilky chrlící jedno auto za minutu a zaměstnávající dva tisíce lidí ignorují možnost kompletní robotizace výrobní linky, která v ukázkových případech fungovala už když já byl malý kluk, tedy před 35 lety? A už tehdy se psalo, že v roce 2000 budou výrobní továrny kompletně automatizované a lidí při práci nebude potřeba. A až půjdu za chvíli domů, projdu nad hlavami 500 manuálně pracujících lidí, kteří dokazují opak.

Vím moc dobře, že celkově máme možnosti používat mnohem víc automatizace, ale je dost důvodů, proč se to neděje. Stejně jako máme možnost dosahovat zmetkovitosti 3 ppm (tři špatné na milion vyrobených), ale v praxi se se současnou technologií pohybujeme okolo 10 % a hůř.
A tedy upřímně bych nějak čekal, že mi inženýr bude nadšeně uvádět přiklády toho, co je už všechno možné, a co ještě ne, a jak by to šlo udělat, než že odstartuje stylem "neděláme to tak, takže to nikdy nepůjde".
Inženýr ti řekne, co je možné. Obchodník ti řekne, co je ochoten zákazník zaplatit. Takže asi tak.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 10714
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Školský systém

Příspěvek od York » 16. 6. 2017, 14:49

Vallun píše:
16. 6. 2017, 13:47
Pokud to povede k nedostatku instalatérů (což skoro určitě povede), způsobí to vysokou cenu za takovou práci
To je ovšem krajně nežádoucí, protože to pumpuje inflaci...
Tohle není inflace, ale úplně obyčejný mechanismus nabídky a poptávky.

Jerson píše:
16. 6. 2017, 13:58
A ten trend je "když to funguje a je to zaběhlé, je třeba tlačit na snížení ceny u výrobce, který musí snižovat náklady, což znamená zhoršení kvality a faktickou nekompatibilitu s předchozí součástkou, i když je deklarovaná jako kompatibilní a cílovému zákazníkovi se tak prodává."
Snižování kvality výrobků není jedinou cestou jak snížit cenu. Zrovna právě ta zmiňovaná automatizace na to funguje velice dobře.

Jerson píše:
16. 6. 2017, 13:58
Tím jsem chtěl říct, že na ušetření manuální práce pěti lidí potřebuješ čtyři lidi, kteří pracují manuálně a ještě u toho musí umět myslet, a další tři, kteří musí umět myslet.
To je úplně chybná úvaha. V prvé řadě údržbu můžeš taky automatizovat. Za druhé jeden stroj nevyrobí to samé, co pět lidí, ale třeba pět tisíc lidí - poměry jsou úplně někde jinde. A za třetí, jak správně píšeš dál, nejde o ušetření práce, ale o zvýšení produktivity. Automobilka nezaměstnává 500 lidí proto, že bez nich by nedokázala vyrobit 20 aut ročně, jako když se to dělalo všechno ručně. Zaměstnává je proto, že dokáže prodat statisíce aut - což je mimo jiné přímý důsledek toho obrovského zvýšení produktivity a tudíž snížení ceny (takže si to auto mnohem víc lidí může dovolit koupit).

Ještě líp je to vidět, když se podíváš, kolik řidičů připadá na jednoho manuálně pracujícího zaměstnance. Kdyby bylo potřeba stále stejně manuální práce na výrobu aut, musela by v automobilkách pracovat většina obyvatel planety (a možná ani tak by to nestačilo).

Jerson píše:
16. 6. 2017, 13:58
A výsledkem automatizace a robotizace procesu není celkové ušetření manuální práce, ale zvýšení produktivity výroby. Pořád je manuální práce pro obdobný počet lidí, jen té práce zvládají celkově víc.
Zaprvé ti nesedí součty - viz předchozí komentář. A za druhé už docela dlouho nežijeme ve světě, kde by byla většina práce opravdu potřebná, tedy že bez ní bychom pomřeli. Většina práce naopak potřeba není. Důvodů, proč stále dřeme většinu svého času, je mnoho. Například: Máme tak nastavenou organizaci společnosti (peníze, vlastnictví, potřeba lidem přikazovat, co mají dělat - to všechno vede k tomu, že musíme pořád makat) a neumíme to jinak. Máme tak nastavené myšlení (pokrok coby hodnota, touha mít se čím dál tím líp, atd.).

Jerson píše:
16. 6. 2017, 13:58
No, dobře - k tomuto jsme se zatím ani nepřiblížili. I když jsou všechny komponenty výrobní linky vyrobené stroji a klidně autoamatickým procesem, tak na výrobu jedné součástky v autě musí pět lidí strávit půl roku až rok ruční kompletací a zkoušením jednotlivých částí linky. Ano, mají na to elektrické šroubováky a diagnostické počítače, ale pořád je to z velké části manuální práce.
Tohle je další kámen úrazu. Automobilový průmysl (a obecně těžký průmysl) už dávno není stěžejní částí ekonomiky.

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 25344
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Školský systém

Příspěvek od Vallun » 16. 6. 2017, 16:51

Tohle není inflace, ale úplně obyčejný mechanismus nabídky a poptávky.
jo, ale v neuralgickém bodě, kde k té inflaci dost rychle povede...

Taky je třeba nějak řešit to, že prostě část lidí na to studium nemá...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Eleshar_Vermillion
černá eminence
Příspěvky: 14038
Registrován: 18. 6. 2003, 20:31
Bydliště: Praha

Re: Školský systém

Příspěvek od Eleshar_Vermillion » 16. 6. 2017, 19:33

Jerson píše:
16. 6. 2017, 09:54
Už jen proto, že neexistuje taková diagnostika, a neexistují identické součástky. A hlavně jsou chyby, které se projevují úplně jinak a je potřeba zkušenost technika, který z náznaků odhalí pravou příčinu chyby a odstraní ji na první pokus, místo toho aby každého půl roku prováděl zbytečnou výměnu součástky, než ta vadná způsobí totální selhání.
A když budeš mít zkušeného operátora diagnostických prvků, tak ten z náznaků pravou příčinu chyby na první pohled neodhalí? To není zase tak nic objevného, že v jednom konkrétním případě je asi velmi zkušený manuální pracovník lepší než zelená nula u automatu. A jak to teprve opraví tele, které zrovna vyplivnuli z učnáku? Ale takováhle anekdota ti neřekne moc o úspěšnosti a produktivitě dvou srovnatelně zkušených pracovníků.
Jerson píše:
16. 6. 2017, 13:58
což znamená zhoršení kvality a faktickou nekompatibilitu s předchozí součástkou, i když je deklarovaná jako kompatibilní a cílovému zákazníkovi se tak prodává.
Tomuhle se myslím říká podvod a je to úplně mimo téma.
\\[T]// PRAISE THE SUN! \\[T]//

captain66
Příspěvky: 294
Registrován: 30. 7. 2009, 14:15

Re: Školský systém

Příspěvek od captain66 » 16. 6. 2017, 20:16

Vallun píše:
16. 6. 2017, 16:51
jo, ale v neuralgickém bodě, kde k té inflaci dost rychle povede...
Nepovede. Abych citoval klasika,
Milton Friedman píše:Inflation is always and everywhere a monetary phenomenon in the sense that it is and can be produced only by a more rapid increase in the quantity of money than in output.
Bolt actions speak louder than words.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16378
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Školský systém

Příspěvek od Jerson » 17. 6. 2017, 14:35

York píše:
16. 6. 2017, 14:49
Automobilový průmysl (a obecně těžký průmysl) už dávno není stěžejní částí ekonomiky.
Jo, jasně. Rád si poslechnu, co tedy považuješ za stěžejní část ekonomiky. Automobilový průmyl dělá 25 % HDP průmyslu a 7 % celkového HDP. A to si nejsem jist, zda v tom jsou započteni všichni dodavatelé.

Nicméně už jsme zase daleko od původního tématu školy, a já se nebudu zabývat tím, co by mohlo být nebo co by teoreticky fungovalo. Píšu o tom, jak to funguje v nadnárodní firmě s 250 000 zaměstnanci po celém světě, a jiných přidružených společnostech. Manuální práce všude kam se podívám, a i když je zjednodušená, aby to zvládla opice z ulice, tak stále ještě polovina najatých opičáků tuhle práci nezvládá.

captain66
Příspěvky: 294
Registrován: 30. 7. 2009, 14:15

Re: Školský systém

Příspěvek od captain66 » 31. 10. 2017, 18:23

Vysoke skoly zdarma vedou k vytlacovani chudych studentu bohatymi.

paper
Alonso Bucarey píše:Free college tuition has been central in the higher education policy debate. In Chile,
a government elected in 2014 promised free public university tuition by 2020. Most
research on tuition subsidies focuses on enrollment gains for eligible students. I look
here at spillovers, documenting an important crowding-out effect. Free tuition increases
enrollment to selective programs, making these programs more competitive and pushing
them out of reach for many poor students who would otherwise have qualified. This
is shown by combining reduced-form regression-discontinuity estimates of enrollment
elasticities with a structural model that captures general equilibrium effects. Estimates
using Chilean administrative records suggest 20% of currently-enrolled poor students
will lose seats to wealthier students under a free-tuition policy that fixes capacity.
I
use the model to predict the extent to which capacity expansions and means-testing
mitigate these effects.
Bolt actions speak louder than words.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 10714
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Školský systém

Příspěvek od York » 31. 10. 2017, 18:42

Cože? Ani na páté přečtení mi to nedává vůbec žádnej smysl.

Odpovědět

Zpět na „Realita a pseudorealita“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host