[2008] Hodnocení příspěvků

Archiv z tajných sekcí porotců pro přípravu RPG kuchyně. Všechny ročníky jsou v této jedné sekci.
Zamčeno
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15027
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Pieta »

Sosacek píše:pieta to nema
Pieta to zrovna s tím ehm odesílal. (:
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15027
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Pieta »

Hledání ztracených přátel

Atmosféra a celkový dojem: 2
Hratelnost: 1
Originalita: 2
Ucelenost a srozumitelnost: 1
Využití ingrediencí: 1

Komentář: Pěkně pojatá Spodní Praha, a jde evidentně o svět, ve kterém se dá potkat a zahrát leccos.
Nelíbí se mi, že obvykle při polovině až dvou třetinách odhadů rozhoduje o výsledku vypravěč bez jakýchkoliv vodítek - ani není řečeno, jestli to znamená částečný úspěch, jestli může jít od naprostého neúspěchu k naprostému úspěchu, podle čeho se rozhodovat mezi extrémy, jestli může prostě rozhodnout, že postava byla zraněna... Na druhou stranu se mi hodně líbí mechanismus, kdy spoluhráči hádají o možnost popisovat neúspěch - i když by to chtělo vyřešit pořadí odhadů.
Jako celek systém působí trochu nedokončeným dojmem, spoustu nápadů by to chtělo dotáhnout do konce. Třeba po ztrátě všech životů může postavu potkat spoustu různých konců, ale nikde není řečeno, jestli je dál ovládaná hráčem, což při některých možnostech smysl dává. Stejně tak by to chtělo vyřešit léčení ztracených životů nebo jasně říct, že životy už nepřibývají. A takových nedodělků je tam víc.
Všechny tři ingredience (přítel, růže, věž) se ve hře bohužel jen mihnou na začátku, teoreticky možná i na konci, a to je prostě málo.




Oran 1941

Atmosféra a celkový dojem: 3
Hratelnost: 2
Originalita: 3
Ucelenost a srozumitelnost: 3
Využití ingrediencí: 3

Komentář: Vynikající, tahle hra mě fakt nadchla. Výborná prezentace včetně obsahu, příkladů, tabulek, velké růže přátelství.
Nádherné zpracování ingrediencí. U růže se mi velmi líbí, že je jednak jménem buňky a druhak jejím symbolickým znázorněním v růži přátelství. Vypadávání z růže po volbách je hrozně zajímavej prvek. Přátelství je (řekl bych) silně inspirované Mountain Witch/Cold City, ale přesto zpracované nově. Náhlé zvraty jsou velmi zajímavě vymyšlené, a líbí se mi, že mají své vlastní sekce a návody, jak s každým pracovat a co by mohl ve hře znamenat a vyvolat.
Vlastně nějaké námitky mám jedině k hratelnosti, a to jednak čistě pravidlové (viz námitky a drobnosti níže) a druhak proto, že se vůbec nevěnuje opakovanému hraní, i když podle mě na to rozhodně má a dala by se pár větami rozšířit na jiná prostředí, jiné zvraty atd.

Námitky:
- 2.3 Vzniká tu anomálie, kdy při konfliktu dvou postav s vlastnostmi 5,5 nikdo pomoci nemůže, při 5,6 ano, při 6,6 ne atd.

Několik drobností spíš technického rázu:
- 1.2.1 Není jasně řečeno, jak přesně se vlastnosti rozdělují - jestli musí jejich součet zůstat 6, nebo jestli je to na volbě vypravěče, nebo ještě jinak
- 2.1.2 Maximální možná hodnota je +2 (tři kostky, obtížnost jedna), ale minimální by měla být -2 (žádná kostka, obtížnost 2).
- 2.2.1 Poté, co jsme se v 1.2.1 dočetli, že maximální vlastnost je 5, se tady vyskytují vlastnosti 6 a 7.





Prokletí ztraceného přítele

Atmosféra a celkový dojem: 3
Hratelnost: 2
Originalita: 3
Ucelenost a srozumitelnost: 1
Využití ingrediencí: 2

Komentář: Velmi dobré a podle mě rozhodně stojí za dokončení, ostatně si myslím, že to k němu zase tak daleko nemá. Hrozně moc se mi líbí atmosféra, která je velmi jedinečná a v RPG poměrně nezvyklá, jde o takové divadlo světa, ve kterém se pokušení a ctnosti střídají v tanci. Nálada je velmi symbolická, a mám dojem, že se odvolává na různé středověké symbolické příběhy, možná i na Komenského Labyrint, přístup v RPG nevídaný.
Co se použitých ingrediencí týče, na příteli a přátelství celou dobu stojí, věž je strašlivé finále, ve kterém se vše rozhodne, a mechanika úniku o kousek je velmi sympatická. Růže se pak jen mihne, ale i tak je její zařazení sympatické.
K dokončení by to chtělo především uspořádat, a hodně nejasné je mi použití scén - kdo určuje obsah scény, jak jdou scény za sebou, atd.





Ghouls 'n' Roses

Atmosféra a celkový dojem: 2
Hratelnost: 1
Originalita: 2
Ucelenost a srozumitelnost: 3
Využití ingrediencí: 2

Komentář: Zajímavé téma, lidskost/nelidskost, i když ne úplně nové - v tomhle by se dal hrát třeba takový Vampire, kde se taková témata klasicky řeší. Dost mi vadí, že v systému, obzvlášť v konfliktu více hráčů proti více hráčům, může jejich vyřešení trvat fakt nepříjemně dlouho; že soudě podle příkladu by růže měla být něco mechanického, nicméně nějaká pravidla či doporučení pro tvorbu růží veškerá žádná; že konflikty bez druhé strany jsou prohlášené za nedůležité a pravidla pro ně žádná nejsou, ale předpokládá se, že je vypravěč vymyslí na místě, místo aby systém dodal nějakou úpravu existujících pravidel pro tuhle situaci nebo aby natvrdo takové konflikty ignoroval. I mechanika věže by si zasloužila rozebrat detailnějš, protože ne všichni hráči dokáží na začátku hry předem určit další strukturu hry. Obecně z pravidel cítím občas autorovu nejistotu, a dal bych přednost jejímu projevení třeba v závěru formou alternativních pravidel nebo vysvětlení, ale vykukující mezi pravidly se mi nelíbí.
Systém je sepsán jasně a pochopitelně, včetně příkladů.
Co se použití ingrediencí týče, jsou evidentně použity tak, aby se projevovaly a byly důležité v celé hře, ale na druhou stranu občas je souvislost ingrediencí a jejich použití roubovaná dost násilně.

Technické námitky:
str.2: příklad v rámečku má počáteční krvelačnost 5, lidskost 5, ale pravidla výše tvrdí k6, l4.





Gnothi Seauton

Atmosféra a celkový dojem: 3
Hratelnost: 2
Originalita: 2
Ucelenost a srozumitelnost: 3
Využití ingrediencí: 2

Komentář: První dojem - výborně přístupná hra, která se skutečně snaží být i pro ty, kteří nikdy nehráli, s jasnými popisy a vysvětleními. Druhý dojem - výborná atmosféra, obzvlášť rada rozbít květináč. (: I jinak ovšem hra krásně evokuje antické město se všemi nešvary demokracie. Myslím, že by neuškodilo věnovat se o notný kus víc tomu, jak ve scénách vytvářet konflikt mezi zájmy, včetně různých příkladů dobrých a špatných konfliktů - na to, že na tom vlastně celá hra stojí, je to zmíněno jen v letu. Co se mi fakt líbí, jsou krásně dramatické konce hry, stejně jako provázání jednotlivých statistik.

Mechanismy pro ingredience se pěkně táhnou celou hrou, obzvlášť se mi líbí ruská ruleta ostrakismu, na druhou stranu vazba ingrediencí na pravidla je, řekněme, volnější.

Jedna věc mi není jasná, a to Přítel jako ochránce veřejného zájmu - zdá se mi, že je to jen možnost získat střep bez rizika něco ztratit, a nevidím, proč by to někdo nechtěl udělat.




Vendetta

Atmosféra a celkový dojem: 3
Hratelnost: 2
Originalita: 2
Ucelenost a srozumitelnost: 1
Využití ingrediencí: 2

Komentář: Pěkné dramatické téma, výborně pojatý boj o moc všemi prostředky, a atmosféra hry tomu odpovídá. Líbí se mi to, že hra se odehrává na herním plánu/mapce města, dodává to ději jistou hmatatelnost. Paranoidní princ je výborná mechanika.

Hra dobře vysvětluje svou neobvyklost pro nezkušené hráče, ale na druhé straně můj dojem z hlavních mechanik byl občas dost zmatený. K čemu je dobré získávat rekvizity do tří bodů moci, když si je jako obránce můžu zaplatit rovnou, a co se s těmi rovnou zaplacenými stane po konci scény? Občas se něco má půlit, ale nikde jsem nenašel, zda zaokrouhlovat nahoru nebo dolů. V příkladu jsem se dočetl, že když je ztracena postava, která měla rekvizitu, že rekvizita je ztracena, ale v pravidlech jsem to nenašel. To jsou jen příklady, obecně bych doporučil hru přepracovat a učesat.

Technické námitky:
Některé implikace pravidel se mi úplně nelíbily, především to, že pokud jeden hráč vloží body do neutrální entity a nezíská ji, ostatní hráči už při snahách o jejím získání nepodstupují vůbec žádné riziko.





Rytíři hranatého stolu

Atmosféra a celkový dojem: 2
Hratelnost: 2
Originalita: 2
Ucelenost a srozumitelnost: 1
Využití ingrediencí: 1

Komentář: Hodně se mi líbí, že se ve hře operuje s rytířstvím a chrabrostí a zároveň se zcela cynicky intrikaří a sviní, a vůbec mi to přijde jako hodně zajímavá zápletka.

Podání už je horší. Jak jsem u her nepřihlížel k tomu, jak jsou gramaticky dokonalé, tak Rytíři působí dojmem narychlo sepsaného textu, který nikdo, ani autor, před odesláním nepřečetl, takže se tam ztrácí a přebývají slova, kousky vět, myšlenky... O nějaké pořádné organizaci a snadném dohledání v případě nejasnosti nemůže být už vůbec řeč.

Co se originality týče, tam u mě hra získala hlavně tou krásně nesymetrickou situací, kdy rytíři v poli a rytíři ve věži mají úplně jiné možnosti, výzvy, typické chování...

Ingredience se hrou spíš jen mihnou - jakž takž je tam ještě to přátelství, ale věž je jen herní lokace, a o chloupek a náhlý zvrat působí násilně přilepeným dojmem - jak moc by se změnilo, kdyby tyhle dvě ingredience chyběly?





Babylon

Atmosféra a celkový dojem: 3
Hratelnost: 1
Originalita: 3
Ucelenost a srozumitelnost: 2
Využití ingrediencí: 2

Komentář: Krásné téma navíc celé postavené na ingrediencích. Velmi neobvyklé pojetí, kdy ten, za koho hraju, vlastně vůbec není postava, nemá vlastnosti ani žádnou minulost.

Ačkoliv pravidla to pouze letmo zmíní, hodně mě zaujalo to, že hra postupuje ve fázích, kdy v jedné mají hráči časté úspěchy, v druhé časté neúspěchy, a myslím si, že tohle by zasloužilo víc rozvést - především z hlediska toho, jak se to projeví ve hře a herním světě, či co je příčinou těch zvratů.

Co mě hodně mrzí, je, že ve hře, která se tak moc točí kolem stavby věže, a kde dokončení či nedokončení stavby je hlavním tématem, není v pravidlech vůbec řešeno, jak rozhodnout, jestli věž bude dostavěna. Andělé se tak mohou snažit, ale je čistě a jen na všemohoucím, aniž by se mu od hry dostalo jediné rady, jak se to na stavbě samotné projeví.





Diablov šepot

Atmosféra a celkový dojem: 2
Hratelnost: 2
Originalita: 2
Ucelenost a srozumitelnost: 2
Využití ingrediencí: 1

Komentář: Pořádný zombie horror se vším všudy.
Pěkně napsané, i když se to určitě dá učesat ještě líp, k větší čitelnosti. Líbily se mi symbolické předměty. Pěkná myšlenka je i možnost házet černé nebo bílé, kdy černé mají větší šanci na úspěch, ale zároveň jsou dlouhodobě nevýhodné; na druhou stranu postava, která má nízkou zkaženost, si jimi nijak nepomůže, a tudíž to příliš neláká, a také zvyšování mi přijde zvláštní - pokud postava začíná na 1, pak nepomůže a v sebeobraně zabije, má zkaženost 3, pokud začíná na 1, pak organizuje vraždu a pak třikrát zavraždí, má 2.
Většina ingrediencí se bohužel jen tak mihne.





Wish

Atmosféra a celkový dojem: 3
Hratelnost: 3
Originalita: 2
Ucelenost a srozumitelnost:3
Využití ingrediencí: 3

Komentář: Impresivní, velmi impresivní.

Řekl bych, že takhle čitelně a přitom přehledně by se hry měly psát povinně. Všechno je krásně rozebráno krok po kroku.

Ingredience - Odtrhávání lístků růže je geniálně atmosférický a zároveň funkční. Asymetrický mechanismus přátelských vztahů a různé možnosti jejich řešení a posunů jsou výborné.






Týden do Valentýna

Atmosféra a celkový dojem: 2
Hratelnost: 2
Originalita: 3
Ucelenost a srozumitelnost: 2
Využití ingrediencí: 1

Komentář:
Oceňuju docela originální a nezvyklé pojetí, hra je vlastně taková RP realitní show.

Na druhou stranu jsem měl problém najít ve hře tři použité ingredience, a hlavně se mi moc nelíbilo, že o úspěchu rozhodují právě hráči, kteří v aktuální scéně vůbec nebyli. Pravda, té zmíněné realitní show to docela odpovídá, ale přijde mi to jako jdoucí proti roleplayingu - nejenže ostatní rozhodují o tom, jak moc se mému muži tahle žena líbí, ale navíc se čeká, že já se pak podle toho taky budu chovat.

Na třetí stranu je hra funkční a celá a hratelná, takže lidi, kterým nevadí, že jde spíš o společenskou hru s prvky roleplayingu, by si ji jistě dokázali výborně užít.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7757
Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bajo »

Jak mohl nekdo dat Valentinske hre mene nez 3 za ingredience? :8oO Vzdyt je to jedina hra v soutezi, u ktere vyber a pouziti ingredienvci primo ovlivnil tema a vyslednou podobu hry. Lepsi vyuziti si uz nedokazu predstavit. :>:o/

No co? Nekdo vam to rict musel, ze to hodnotite uplne spatne. $D :>;o)
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15027
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Pieta »

Bajo píše:Jak mohl nekdo dat Valentinske hre mene nez 3 za ingredience? :8oO Vzdyt je to jedina hra v soutezi, u ktere vyber a pouziti ingredienvci primo ovlivnil tema a vyslednou podobu hry. Lepsi vyuziti si uz nedokazu predstavit. :>:o/

No co? Nekdo vam to rict musel, ze to hodnotite uplne spatne. $D :>;o)
Kušuj.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
Invictus
Nerozhodný volič
Příspěvky: 7462
Registrován: 21. 11. 2005, 02:33
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Invictus »

2Bajo: úplně stejně snadno jako u ostatních a ještě snáz.

Igrdience jsem zaznamenal pouze tři, růže, implicitně přítel, vzhledem k ruské ruletě náhlý zvrat. Růže je označení pro sbírané body, ale ladí s atmosférou, přítel tam je obsažen a to jsem udělal asi chybu že jsem to neohodnotil lépe. Věž není, o Chloupek není.
Celkem 0.2(OC)+0.6(P)+0.3(R)+0.5(RR)=1.6, takže měním své hodnocení na Týden do Valentýna- Ingredience 1. $D Omlouvám se, někde jsem se upsal. Dělal jsem to naposled a už jsem moc nevnímal.

A ano, jsem asi použil příliš přísnou hodnotící škálu.

Ale jinak u Týdnu do Valentýna absolutně nechápu jak tomu někdo mohl dát třeba 3 Atmosféru, Ucelenost nebo Hratelnost. I když originální to asi je více.
Iron Within
Iron Without
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Markus »

Pieta: :doh: Ty nečteš PMky? Celý týden ti píšu, ať mi to pošleš na mail, a ty to slovní hodnocení postneš souběžně s tím, kdy už jsem to nevydržel a zveřejnil jsem hodnocení ostatních. O-)

Nevermind... jdu aktualizovat brožuru.

Mimochodem, chtěl jsem vás poprosit o jednu věc, souvisí to i s otázkou, co dělat dále s hrami v RPG kuchyni. Zkuste si prosím vytipovat pár her, které se vám líbí a které byste rádi viděli dokončené, a "pomoci" autorovi s jejich vývojem. V zásadě stačí poslat něco kritiky a pokud možno konkrétních komentářů, to by mělo motivovat nějakou reakci. Bylo by fajn, kdyby se nějak podařilo nakopnout další vývoj, a právě naše komentáře to mohou odstartovat... všichni jsme to četli, poslat kritiku už nezabere tolik času.

Samozřejmě je to jen zbožné přání, nikoliv příkaz. Sám teď totálně nestíhám kvůli bakalářce a nevím, jestli se k těm komentářům vůbec dokopu.

Dík.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15027
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Pieta »

Markus píše:Pieta: :doh: Ty nečteš PMky? Celý týden ti píšu, ať mi to pošleš na mail, a ty to slovní hodnocení postneš souběžně s tím, kdy už jsem to nevydržel a zveřejnil jsem hodnocení ostatních. O-)

Nevermind... jdu aktualizovat brožuru.
Sorry, když jsem to posledně (Peekayovi) posílal mailem, tak se to zase ztratilo cestou... ):
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Zamčeno

Zpět na „Zákulisí RPG Kuchyně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti