Střepy snů - Dojmy z hraní
Moderátor: Erric
Re: Střepy snů - Dojmy z hraní
Me se zas fakt libi tohle:
ilgir píše:Muž v košili a kravatě sjíždí výtahem do přízemí. Telefonuje. Ve chvíli, kdy se otevřou dveře, spatří před sebou desítky mužů v kuklách, kteří na něj míří útočnými puškami. "Změna plánu," ohlašuje muž do telefonu.
Re: Střepy snů - Dojmy z hraní
Ilgir: Díky moc za zápis ze hry.
Dodatečně se Zmokovi a ilgirovi omlouvám za špatné vysvětlení pravidel. Díky tomu se hra musela jevit trhaně. Ale myslím, že když se mechaniky zažijí a zautomatizují, plynulost vyprávění by to nenarušovalo.
Velký zádrhel pro sebe ve Střepech vidím ve volbě Rolí. Pokud člověk neví, co chce vlastně hrát, nebo pak v příběhu neví, jak dané Role použít, je to škoda a kazí to hru.
K pozadí příběhu bych jen dodal:
Jako téma příběhu si hráči zvolili boj o moc, v
tomto případě znovunabytí ztracené moci dvou vlivných mužů v čele
korporací. Pokud jsem to z porady během hry pochopil správně, kromě
GlobalWare (software, hardware, webové noviny, vývoj 3d reality), a CNG
(mediální korporace) se zde vyskytly 4 další subjetky:
Dvě nejmenované mafiánské organizace, jež chtějí získat prototyp 3D
brýlí z GlobalWare a přístup k databázi CNG, jejichž spojením by se
dokázali mimo jiné zmocnit vojenských družic.
Tajemní ilumináti, kteří dohlížejí na řád světa. Zatímco mafiánům jde o
převzetí a zneužití vynálezu a informací, ilumináti se rozhodnou toto
vše raději zničit, právě aby zneužití zabránili.
Okrajově se zde vyskytují rebelové a vyvrženci, cosi jako kult starých
dob. V tomto světě blízké budoucnosti, který pomalu a jistě ovládají
korporace, existují v jinak moderních velkoměstech čtvrti historických
staveb a památek, které se lidé rozhodli chránit před poškozením tím, že
je téměř uzavřeli veřejnosti. Dnes jsou z těchto čtvrtí ruiny a v kdysi
slavných stavbách se usídlili vyznavači historie, kult starých dob,
jehož představitelem je v příběhu bratr Arthura Swarowského, Jack. Jak
se později ukázalo, Jack je s ilumináty v kontaktu a jak se ukázalo ještě později, zas tak jim nevěří
Ještě bych doplnil velké finále, kdy svázaného Arthura Swarovského -
vlastníka mediální korporace a klíče k jedné z největších databází na
světě - odváží deštivou nocí černou limuzínou jedna ze dvou band mafiánů
do svého doupěte za městem. Když v tom se zpoza zalesněného pahorku
vyhoupne reflektor a ozve se zvuk rotoru policejní helikoptéry, jež
ozáří osamělé auto uhánějící lesní cestou.
V helikoptéře pilotované ilumináty sedí John Marwel se svým kamarádem z golfu
- generálem mariňáků, který mu pomohl z přepadu v garážích. Náhle si John uvědomí, že nechce nečinně přihlížet tomu, jak ilumináti zničí vše, co on i Swarowski doposud vytvořili a rozhodne se jednat. Jeho pokus převzít moc nad helikoptérou by mu ale nevyšel nebýt pohotového zásahu generála a jeho kamaráda rotačního kulometu. Když se generál chystá zasednout k řízení, černé auto se ve světle reflektoru přibližuje k vysutému mostu. Ten je ve chvíli rozstřílen vrtulníkem a megafonem je únoscům nařízeno, aby se vzdali. Stroj dosedá před černý vůz. John Marwel vysvobozuje zmateného Arthura z auta a podává mu ruku: "Myslím, že spolu ještě dokážeme velké věci..."
Zlužno podotknout, že zůstává otázkou, kdo byl vlastně v tomhle
one-shotu vypravěčem - jestli já, nebo ilgir
I tak oběma díky.
Dodatečně se Zmokovi a ilgirovi omlouvám za špatné vysvětlení pravidel. Díky tomu se hra musela jevit trhaně. Ale myslím, že když se mechaniky zažijí a zautomatizují, plynulost vyprávění by to nenarušovalo.
Velký zádrhel pro sebe ve Střepech vidím ve volbě Rolí. Pokud člověk neví, co chce vlastně hrát, nebo pak v příběhu neví, jak dané Role použít, je to škoda a kazí to hru.
K pozadí příběhu bych jen dodal:
Jako téma příběhu si hráči zvolili boj o moc, v
tomto případě znovunabytí ztracené moci dvou vlivných mužů v čele
korporací. Pokud jsem to z porady během hry pochopil správně, kromě
GlobalWare (software, hardware, webové noviny, vývoj 3d reality), a CNG
(mediální korporace) se zde vyskytly 4 další subjetky:
Dvě nejmenované mafiánské organizace, jež chtějí získat prototyp 3D
brýlí z GlobalWare a přístup k databázi CNG, jejichž spojením by se
dokázali mimo jiné zmocnit vojenských družic.
Tajemní ilumináti, kteří dohlížejí na řád světa. Zatímco mafiánům jde o
převzetí a zneužití vynálezu a informací, ilumináti se rozhodnou toto
vše raději zničit, právě aby zneužití zabránili.
Okrajově se zde vyskytují rebelové a vyvrženci, cosi jako kult starých
dob. V tomto světě blízké budoucnosti, který pomalu a jistě ovládají
korporace, existují v jinak moderních velkoměstech čtvrti historických
staveb a památek, které se lidé rozhodli chránit před poškozením tím, že
je téměř uzavřeli veřejnosti. Dnes jsou z těchto čtvrtí ruiny a v kdysi
slavných stavbách se usídlili vyznavači historie, kult starých dob,
jehož představitelem je v příběhu bratr Arthura Swarowského, Jack. Jak
se později ukázalo, Jack je s ilumináty v kontaktu a jak se ukázalo ještě později, zas tak jim nevěří
Ještě bych doplnil velké finále, kdy svázaného Arthura Swarovského -
vlastníka mediální korporace a klíče k jedné z největších databází na
světě - odváží deštivou nocí černou limuzínou jedna ze dvou band mafiánů
do svého doupěte za městem. Když v tom se zpoza zalesněného pahorku
vyhoupne reflektor a ozve se zvuk rotoru policejní helikoptéry, jež
ozáří osamělé auto uhánějící lesní cestou.
V helikoptéře pilotované ilumináty sedí John Marwel se svým kamarádem z golfu
- generálem mariňáků, který mu pomohl z přepadu v garážích. Náhle si John uvědomí, že nechce nečinně přihlížet tomu, jak ilumináti zničí vše, co on i Swarowski doposud vytvořili a rozhodne se jednat. Jeho pokus převzít moc nad helikoptérou by mu ale nevyšel nebýt pohotového zásahu generála a jeho kamaráda rotačního kulometu. Když se generál chystá zasednout k řízení, černé auto se ve světle reflektoru přibližuje k vysutému mostu. Ten je ve chvíli rozstřílen vrtulníkem a megafonem je únoscům nařízeno, aby se vzdali. Stroj dosedá před černý vůz. John Marwel vysvobozuje zmateného Arthura z auta a podává mu ruku: "Myslím, že spolu ještě dokážeme velké věci..."
Zlužno podotknout, že zůstává otázkou, kdo byl vlastně v tomhle
one-shotu vypravěčem - jestli já, nebo ilgir
I tak oběma díky.
- Bajo
- Malý princ; Moderátor
- Příspěvky: 7757
- Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Střepy snů - Dojmy z hraní
ilgir: imho potřeba během hry občas potřeba zhtih hráči plány s jeho "scénářem" a to proto, že:
1) drama, překvapení a zvraty je potřeba přenášet i na hráče v pozici scénáristy, protože on je hráč (to se týká scén kdy hráč z postoje scénáristy chce úspěch postavy)
2) je to společná tvorba příběhu (to se týká scén, kdy hráč z pozice scénáristy chce jiný vývoj než vypravěč) a v tomto případě nelze rozhodnout která varianta je lepší, prostě nějaká vyhraje a z té se potom vymáčkne maximální potenciál).
Samozřejmě může nastat situace, kdy hráč má preferovný vývoj scénáře a ostatní by s tím souhlasili, nebo je jim to jedno, potom ale netřeba řešit konflikt a poslat děj tímto směrem. V opačném případě platí bod 2.
Snad to dává smysl, jaká myšlenka stojí v pozadí
1) drama, překvapení a zvraty je potřeba přenášet i na hráče v pozici scénáristy, protože on je hráč (to se týká scén kdy hráč z postoje scénáristy chce úspěch postavy)
2) je to společná tvorba příběhu (to se týká scén, kdy hráč z pozice scénáristy chce jiný vývoj než vypravěč) a v tomto případě nelze rozhodnout která varianta je lepší, prostě nějaká vyhraje a z té se potom vymáčkne maximální potenciál).
Samozřejmě může nastat situace, kdy hráč má preferovný vývoj scénáře a ostatní by s tím souhlasili, nebo je jim to jedno, potom ale netřeba řešit konflikt a poslat děj tímto směrem. V opačném případě platí bod 2.
Snad to dává smysl, jaká myšlenka stojí v pozadí
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
Re: Střepy snů - Dojmy z hraní
Engi: díky za obsáhlé doplnění. Fakt to byla povedená hra.
Bajo: dává to smysl.
Jenže: O překvapení a zvraty se většinou postarají hráči sobě navzájem, stačí předávat vypravěčské pravomoci.
Navíc - my jsme se nedostali do situace, kdy má hráč a vypravěč odlišnou představu o vývoji příběhu a zároveň se podaří nastavit konflikt tak, aby jeho možné výsledky reprezentovaly jejich představy. Spíš jsme se dostávali do situace, kdy jsem si přál neúspěch své postavy, protože mi přišel zajímavější.
Prostě mi přijde, že Střepy sice navádějí k příběhovému hraní, ale ve chvíli, kdy k tomu hráč dospěje, musí odhodit i tato jednoduchá pravidla, neboť mu překážejí. Takže Střepy paradoxně dovedou hráče k tomu, aby seznal, že už je nepotřebuje.
Mám rád hry, v nichž se tak nějak nenásilně předávají vypravěčské pravomoci. I pro to jsem si to skvěle užil. A díky za odvahu a projevenou důvěru.Dlužno podotknout, že zůstává otázkou, kdo byl vlastně v tomhle
one-shotu vypravěčem - jestli já, nebo ilgir
Bajo: dává to smysl.
Jenže: O překvapení a zvraty se většinou postarají hráči sobě navzájem, stačí předávat vypravěčské pravomoci.
Navíc - my jsme se nedostali do situace, kdy má hráč a vypravěč odlišnou představu o vývoji příběhu a zároveň se podaří nastavit konflikt tak, aby jeho možné výsledky reprezentovaly jejich představy. Spíš jsme se dostávali do situace, kdy jsem si přál neúspěch své postavy, protože mi přišel zajímavější.
Prostě mi přijde, že Střepy sice navádějí k příběhovému hraní, ale ve chvíli, kdy k tomu hráč dospěje, musí odhodit i tato jednoduchá pravidla, neboť mu překážejí. Takže Střepy paradoxně dovedou hráče k tomu, aby seznal, že už je nepotřebuje.
Re: Střepy snů - Dojmy z hraní
To mi neva, naopak pokud to tak funguje tak me to velmi naplnuje:o)ilgir píše:Takže Střepy paradoxně dovedou hráče k tomu, aby seznal, že už je nepotřebuje.
Pokud Strepy prijdou a nastrukturuji vypraveni dost na to ze lidi dokazou plynule a skvele vypravet kdykoliv v budoucnu i bez te hry - co vic si prat.
Re: Střepy snů - Dojmy z hraní
Tušil jsem, že prohlásíš něco v tom duchu. Na druhou stranu, způsob přípravy dobrodružství a inspirační seznamy jsou platné a užitečné pořád, takže knihu není třeba zahazovat.
Re: Střepy snů - Dojmy z hraní
Ilgir: Tak ta hra ma pomahat lidem, co nemaji dostatecny skill na vypraveni pribehu. Pomaha jim strukturovat stavbu a zanaset konflikty a postupne promenovat postavu apod. A pokud to nekdo umi, tak mu nektere tvrde strukturalni veci muzou zavazet.
Na druhou stranu sam se stavbou pribehu zivim a venuji se tomu tematu uz mnoho let a musim rict, ze je pro me snazsi hrat Strepy, nez si jen tak z fleku sednout k ohni a zacit vypravet. (Ale mozna je to tim ze mam prilis vysoka kvalitativni meritka, ktera se spatne naplnuji v realnem case bez pomocne struktury, nevim.)
Na druhou stranu sam se stavbou pribehu zivim a venuji se tomu tematu uz mnoho let a musim rict, ze je pro me snazsi hrat Strepy, nez si jen tak z fleku sednout k ohni a zacit vypravet. (Ale mozna je to tim ze mam prilis vysoka kvalitativni meritka, ktera se spatne naplnuji v realnem case bez pomocne struktury, nevim.)
Re: Střepy snů - Dojmy z hraní
Jsem zvyklej hrát bez pravidel, ale Šrámy a naplnění/zatracení cíle mi přijdou vymyšlený pěkně. A určitě nutí hráče i vypravěče víc prokreslovat charakter postav. Navíc musim říct, že jsem ve Střepech našel rozbor příběhu do takových detailů, že se mi poslední dobou kolikrát u televize stane, že si v duchu pojmenovávám, která postava hraje jakou roli a jaký prostředky k tomu využívá, jaká je zápletka nebo sleduju gradaci příběhu. Dřív jsem si jen řekl, že se mi film líbí, nebo že je napínavej. Teď už jsem poznamenanej Střepama
Ilgir říká, že nakonec pravidla ruší při vyprávění příběhu. Pro mě je problém trochu jinde. Teď nemluvim jen o Střepech, obdobně to funguje i u Fatu. Když dojde na konflikt, ti, jež se střetnou, si určí čeho chtějí dosáhnout a kam se příběh bude vyvíjet, když vyhrají právě oni. Což je samozřejmě super, konfliktem se hra posune a nezůstane na mrtvém bodě. Ale pak se mi stalo, že jsem si nedokázal příběh zpětně vybavit celej v kuse, protože mám v hlavě vzpomínku na obě (případně více) varianty, které se před hodem kostkami navrhovaly. Nebýt třeba toho, že tu ilgir shrnul, jak se to celý odehrálo, jen těžko bych si to v hlavě poskládal.
Ale když příběh vyprávěl jen vypravěč a postavy sem tam hodily kostkama, to mi v hlavě vždycky zůstalo. Mám na mysli přístup třeba v DrD 1.
Nevim, třeba je to jen o zvyku. Ale tohle, tenhle mechanismus, dokáže přetrhnout příběh mně. Jediný, co mě napadá jako řešení je, že by se návrhy toho, kam se bude příběh ubírat dál, psaly na papírek a pak by nahlas zazněl jen ten vítěznej.
Ilgir říká, že nakonec pravidla ruší při vyprávění příběhu. Pro mě je problém trochu jinde. Teď nemluvim jen o Střepech, obdobně to funguje i u Fatu. Když dojde na konflikt, ti, jež se střetnou, si určí čeho chtějí dosáhnout a kam se příběh bude vyvíjet, když vyhrají právě oni. Což je samozřejmě super, konfliktem se hra posune a nezůstane na mrtvém bodě. Ale pak se mi stalo, že jsem si nedokázal příběh zpětně vybavit celej v kuse, protože mám v hlavě vzpomínku na obě (případně více) varianty, které se před hodem kostkami navrhovaly. Nebýt třeba toho, že tu ilgir shrnul, jak se to celý odehrálo, jen těžko bych si to v hlavě poskládal.
Ale když příběh vyprávěl jen vypravěč a postavy sem tam hodily kostkama, to mi v hlavě vždycky zůstalo. Mám na mysli přístup třeba v DrD 1.
Nevim, třeba je to jen o zvyku. Ale tohle, tenhle mechanismus, dokáže přetrhnout příběh mně. Jediný, co mě napadá jako řešení je, že by se návrhy toho, kam se bude příběh ubírat dál, psaly na papírek a pak by nahlas zazněl jen ten vítěznej.
Re: Střepy snů - Dojmy z hraní
To je velice zajimavy poznatek, tak jsem nad tim zatim nepremyslel. Hmm hmm nemam odpoved, kazdopadne diky za podnet.engi píše:Ale pak se mi stalo, že jsem si nedokázal příběh zpětně vybavit celej v kuse, protože mám v hlavě vzpomínku na obě (případně více) varianty, které se před hodem kostkami navrhovaly.
Re: Střepy snů - Dojmy z hraní
Kdysi jsem podobným způsobem zkoušel hrát čistě souboje. Neznal jsem něco jako určení cílů. Prostě si hráči napsali na papírky co jak, případně komu, chtějí udělat a ten, kdo zvítězil v hodu, popsal jak se dané kolo odehrálo s přihlédnutím k "pomalejším" akcím protivníků. Oprášil jsem to a zkusim to na podzim předvést na Slezině.
Původně to sloužilo právě k tomu, že mě jako vypravěče pořád nebavilo vymejšlet průběh soubojů, když hráč řekl sekám a hodil kostkou. Říkal jsem si, že tohle je donutí trochu kreativně myslet. A časem to třeba nebude potřeba.
Každopádně, co si pamatuju, každej pak dokázal bez problémů popsat jak střet proběhl a proč třeba teď kulhá, nebo mu chybí pár zubů I když je fakt, že pak si stěžovali, že je to moc drsný a po jednom souboji jsou v bezvědomí. Ale někteří pak přiznali, že je na tom zas dobrý, že si každej pak dvakrát rozmyslí, než se do rvačky pustí znovu.
Původně to sloužilo právě k tomu, že mě jako vypravěče pořád nebavilo vymejšlet průběh soubojů, když hráč řekl sekám a hodil kostkou. Říkal jsem si, že tohle je donutí trochu kreativně myslet. A časem to třeba nebude potřeba.
Každopádně, co si pamatuju, každej pak dokázal bez problémů popsat jak střet proběhl a proč třeba teď kulhá, nebo mu chybí pár zubů I když je fakt, že pak si stěžovali, že je to moc drsný a po jednom souboji jsou v bezvědomí. Ale někteří pak přiznali, že je na tom zas dobrý, že si každej pak dvakrát rozmyslí, než se do rvačky pustí znovu.
- Pieta
- sofistikovaný troll
- Příspěvky: 15030
- Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
- Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
- Kontaktovat uživatele:
Re: Střepy snů - Dojmy z hraní
To musíš trénovat - hraj Shadows.engi píše:Ale pak se mi stalo, že jsem si nedokázal příběh zpětně vybavit celej v kuse, protože mám v hlavě vzpomínku na obě (případně více) varianty, které se před hodem kostkami navrhovaly. Nebýt třeba toho, že tu ilgir shrnul, jak se to celý odehrálo, jen těžko bych si to v hlavě poskládal.
(-:
EDIT Alef0: český a slovenský preklad
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Re: Střepy snů - Dojmy z hraní
Toto sa mne stávalo bežne, že keď som písal dodatočne report, kopu krát som si nepamätal niektoré veci (a to ani dve hodiny po hraní!) alebo keď sa ma niekto pýtal, že prečo sme urobili to alebo ono, tak som nevedel.Ale pak se mi stalo, že jsem si nedokázal příběh zpětně vybavit celej v kuse, protože mám v hlavě vzpomínku na obě (případně více) varianty, které se před hodem kostkami navrhovaly
Ale to vôbec nezmenšovalo skvelé dojmy z hry -- prirovnal by som to k situácii, keď čítaš scenár hry a keď na tej hre sedíš v divadle.
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
- Bajo
- Malý princ; Moderátor
- Příspěvky: 7757
- Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Střepy snů - Dojmy z hraní
ilgir: No a nebo můžeš zkusit překonat ještě jednu metu: naučit se vymýšlet konflikt tak, aby sis nedokázal vybrat který směr je lepší. To už by bylo opravdové mistrovství (řekl idealista)
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
Re: Střepy snů - Dojmy z hraní
Pieta Díky za tip. Zkusím.
To, co zažívám při konfliktech a určování cílů kam se bude hra ubírat bych přirovnal spíš ke gamebooku. Dojdeš na rozcestí, kde se dá přelistovat podle uvážení čtenáře na stranu x, y a z. A rozhodneš se jít na stranu x a tu si přečteš, ale pak se rozmyslíš a přečteš si i stranu y a nakonec ti to nedá a zkusíš jít chvíli i po cestě strany z. A nakonec si jednu z nich vybereš a jdeš dál.
Je to prostě nepříjemný. Jsi vtaženej do příběhu, je to napínavý a v tom nejlepším z toho vypadneš a začneš řešit úplně mimo příběh, jakoby nad ním, jaký jsou alternativy pokračování děje a nakonec jedna z nich přijde. Když se to stane po několikátý, přiznávám se, že v tom mám fakt hokej. A co víc, příběhová linka v mý hlavě je roztrhaná na kusy.
Tomu moc nerozumím. Pokud si přečtu scénář divadelní hry, dovedu pak říct (zhruba) děj. To samé platí o divadelní hře.Alef0 píše:Ale to vôbec nezmenšovalo skvelé dojmy z hry -- prirovnal by som to k situácii, keď čítaš scenár hry a keď na tej hre sedíš v divadle.
To, co zažívám při konfliktech a určování cílů kam se bude hra ubírat bych přirovnal spíš ke gamebooku. Dojdeš na rozcestí, kde se dá přelistovat podle uvážení čtenáře na stranu x, y a z. A rozhodneš se jít na stranu x a tu si přečteš, ale pak se rozmyslíš a přečteš si i stranu y a nakonec ti to nedá a zkusíš jít chvíli i po cestě strany z. A nakonec si jednu z nich vybereš a jdeš dál.
Je to prostě nepříjemný. Jsi vtaženej do příběhu, je to napínavý a v tom nejlepším z toho vypadneš a začneš řešit úplně mimo příběh, jakoby nad ním, jaký jsou alternativy pokračování děje a nakonec jedna z nich přijde. Když se to stane po několikátý, přiznávám se, že v tom mám fakt hokej. A co víc, příběhová linka v mý hlavě je roztrhaná na kusy.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů