Dotazy na systém a herní postupy

Střepy snů jsou hra o lidech, kteří mají své sny a velké cíle a na cestě za jejich naplněním prožívají nezapomenutelné příběhy. Budete hrát o jejich úspěších a tragédiích, vaše postavy se budou muset každou chvíli rozhodovat, co je pro ně v životě důležitější.

Moderátor: Erric

Uživatelský avatar
Fingalen
Příspěvky: 1197
Registrován: 25. 1. 2007, 13:39
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy na systém a herní postupy

Příspěvek od Fingalen » 19. 10. 2009, 09:07

V pripravovanej hre uvažujem o implementácií trvalých nevýhod pre postavy do systému. Trvalými nevýhodami vnímam niečo ako klanové flaws vo V:tM, vážne telesné postihnutie či iný nedostatok, u ktorého nemožno predpokladať, že zmizne v priebehu príbehu. Mechanika šrámov sa tu nejaví ako optimálne predovšetkým z toho ohľadu, že je možné o tieto charakteristiky prísť.
Je možné stray šrámov vnímať tak, že daný nedostatok postava stále má, avšak prestáva hrať akúkoľvek rolu v príbehu. To je možná cesta, avšak v prípade, že chcem, aby daný nedostatok definoval postavu počas celej hry, veľmi to nejde.
V tomto ohľade sa vidí byť schodnou cestou vnímať tento nedostatok ako Rolu. To mi poradil Peekay. Napr. Upír - Nosferatu (disciplíny, zvláštne schopnosti) - Obludne znetvorený (klanový flaw). Keďže ide o rolu, dá sa predpokladať, že hráč ju bude vnášať do hry sám a teda nevymizne zo zreteľa. Na druhej strane však rozprávač nemá možnosť, využiť tieto vlastnosti proti postave a budú sa teda objavovať len (alebo predovšetkým) vtedy, keď v tom hráč postavy uvidí výhody.
Tretia možnosť je riešiť tieto nevýhody nemechanicky, ale to mi príde také podivné.
Otázka teda znie

10. Permanentné "šrámy"
Ako mechanicky definovať nedostatky postavy, ktoré nemajú počas príbehu zmiznúť a zároveň majú zostať v rukách rozprávača ako nástroj, ktorým môže obmedzovať postavu?

Odpověď:
To co chceš je z principu proti filozofii systému, jednoduše proto, že ten je navržen tak, aby se v něm postavy měnily a vyvíjely se. I ty role jsou za jistých okolností proměnné. Takže když chceš zavést trvalý a nezlomný šrám jde to přímo proti principu toho, že ve hře postava šrám překonává.
Pokud ale přesto potřebuješ trvalý Šrám, pak máš několik možností:
1) Prohlásit, že šrám nezmizí ani ve chvíli kdy má nulovou velikost a při nejbližší příležitosti (když máš jako vypravěč zvednout jeden ze šrámů nebo přidat nový), opět obnovíš ten, co už jednou zmizel. Ve finále se tak bude šrám stále vracet, ael budou ve hře místa, kdy je s ním postava vyrovnaná.
2) Další možnost navrhoval Aljen. Zaveď pravidlo, že šrám nemůže klesnout na 0. Což částečně ovlivní matematické jádro systému, ale nemyslím že by to bylo nestravitelné.
3) Používej ten problém jako color a nezaváděj jej do systému.

Hrajeme si a víme, že si hrajeme, tedy jsme něčím víc než jen rozumnými bytostmi, neboť hra je nerozumná..

I've joined the resistance.

Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 6839
Registrován: 23. 10. 2005, 00:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy na systém a herní postupy

Příspěvek od Bajo » 19. 10. 2009, 12:27

Me treba napada nechat ji jako Color a omezovat tim postavu primo tak, ze bude vyvolavat konflikty (paklize ji hrac nebude sam negativne vztahovat na postavu v ramci tvorby herniho obsahu, a tedy by se konfliktum jako nasledkum na dany flaw nevyhybal, napr. tim ze jako Nosferatu se sam snazi byt neviden lidmi).
Je potreba si uvedomit, ze herni obsah je klicovejsi (je cilem hry) nez systemovy odraz neceho (coz je jen nastroj)*. Postava bude pusobit znetvorene zejmena na zaklade herniho obsahu nez na zaklade pouzivani mechanik znetvoreni (ktere pouze mohou k tvorbe odpovidajiciho herniho obsahu inspirovat a vest).
Tez lze vymyslet specialni cil, naprikla (privede upira jeho znetvoreni k vlastni skaze?), neboli vytvorit jakysi "negativni cil". Onojeteoreticky jedno jestli je cil definovan negativne nebo pozitivne, protoze i tak lze vyhrat nebo prohrat (a lze definovat co je vyhra pro hrace a co je prohra - chce to jen ten abstraktni a tedy i dost volny a ohedny system konkretne aplikovat).

Editovano (doplněno)

*Obcas se mi zda, ze lidi se snazi u Strepu nacpat herni obsah do mechanik tak, aby jim to fungovalo a odpovidalo to. Ale filosofie systemu je presne opacna (podobne jako treba u Sorcerera prace s demonem a humanitou, coz jsou take jen abstraktni nastroje). Proto je klicove nastaveni na zacatku (hraje potom trochu system driven, ale to jak je driven a kam to ridi je prave otazkou pocatecniho nastaven (tedy interpretace hodnot, cilu, roli,sramu a jejich nastaveni).
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Dungeon Crawl Classics
Hraješ? Anotuj! $:)

Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5283
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy na systém a herní postupy

Příspěvek od Aljen » 19. 10. 2009, 12:36

co kebyze mu teda pridam pri tvorbe postavy jeden permanentny sram ... a hrac si prida permanentnu hodnotu.
tento sram a hodnota sa moze zvacsovat a zmensovat, ale nikdy nezmizne. Vzdy ma hodnotu aspon 1.
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 15595
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy na systém a herní postupy

Příspěvek od Jerson » 1. 11. 2009, 22:45

Tak ne, napíšu to sem.

Strana 56, Vsazení role:
na straně 56, Vsazení role se píše:Poté co povyprávíte a zapojíte tak Roli do konfliktu, položte žeton na ni a na všechny Role nižších úrovní, které s ní souvisejí. Zapojíte-li např. Roli III. úrovně, položte žeton na ni, na Roli II. úrovně a na Roli I. úrovně. Roli, na které už žeton leží, nelze použít znovu.
a o kousek dále
Pokud hráč vsází Roli II. úrovně, nemusí nutně vnášet do děje Roli I. úrovně.
Z prvního odstavce mi plyne, že když použiju Roli II. nebo III. stupně, tak sice nemusím použít Roli I. stupně, ale stejně si už v tomto konfliktu nepoužiju. Jaké má výhody použít vyšší stupeň a nepoužít nižší mi není příliš jasné, nejsem schopen si to spojit s dalšími pravidly.

Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5283
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy na systém a herní postupy

Příspěvek od Aljen » 2. 11. 2009, 00:04

Jaké má výhody použít vyšší stupeň a nepoužít nižší mi není příliš jasné, nejsem schopen si to spojit s dalšími pravidly.
Rolu prvej urovne nasrobujes na situaciu nepomerne castejsie ako rolu 3tej urovne ktora je uz velmi uzko zamerana

aj ked si niesom isty ci odpovedam na to co sa pytas )
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!

Uživatelský avatar
Fingalen
Příspěvky: 1197
Registrován: 25. 1. 2007, 13:39
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy na systém a herní postupy

Příspěvek od Fingalen » 2. 11. 2009, 08:21

Ja som to pochopil tak, ze dve kocky dostavas vzdy za pouzitie roly 2. stupne a tri za rolu tretieho. A druhu citaciu som vnimal tak, ze i ked pouzitie roly 2. stupna nesuvisi s rolou 1. stupna. Napr ked sa "Vojak->Velitel" snazi velit stroskotanym civilom na ostrove, dostane 2 kocky bez ohladu na to, ze to nesuvisi s vojenstvom. Zaroven si pri tom vsak pre tento konflikt zablokuje pouzitie roly Vojak.
Ale mozno je to celkom inak.
Hrajeme si a víme, že si hrajeme, tedy jsme něčím víc než jen rozumnými bytostmi, neboť hra je nerozumná..

I've joined the resistance.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 15595
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy na systém a herní postupy

Příspěvek od Jerson » 2. 11. 2009, 10:11

Počkám co mi na to napíše Erric.

Uživatelský avatar
Erric
Příspěvky: 1469
Registrován: 17. 10. 2006, 12:32
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy na systém a herní postupy

Příspěvek od Erric » 2. 11. 2009, 10:50

Jerson píše:Počkám co mi na to napíše Erric.
Je to tak jak pise fingalen - jasne vyjadreni napisu vecer, az prijdu z prace. Principem je, ze nemuzes z roli vytahnout vic kostek nez jich na deniku realne je. A to ze nemusis nutne naplnit nadrazenou roli je jen pravidlo zjednodusujici hrani.

Famiso

Re: Dotazy na systém a herní postupy

Příspěvek od Famiso » 13. 11. 2009, 12:17

11. Okolní podmínky

Jak řešit podmínky jako například počasí, svit měsíce, nebo směr větru atd., které jsou pro hru zásadní? Máme nápad zahrát hru ve které každý z hráčů vlastní svou plachetnici, tam je zásadní podmínka síla a směr větru. Pokud hráči nejsou bohové, tak nemají nic co by jim umožnilo toto ovlivnit (a ani by asi neměli mít). U počasí mě napadlo řešit to kostkou se znaky počasí, ovšem ani to není vyhovující, protože to nezohledňuje například, že je podzim a déšť je pravděpodobný. A u směru a síly větru si vůbec nevím rady. Nechci tak zásadní věc jen tak určit - jako PJ v DrD, kde jsem takové věci měl promyšlené dopředu.

P.S.: četl jsem zatím stále jenom LITE verzi pravidel. Ale jsem nadšen, něco jako Střepy jsem si vždy přál (méně čísel a více příběhu) :clap: :clap:

Odpověď: Docela vycerpavajici odpoved uz poskytl fingalen. Pro pocasi bych zvolil pouziti Nadeje a Gradace. A potom mimo konflikt samozrejme muze vypravec sam popsat kam vitr smeruje a treba to ze prichazi boure´(Pravidla pro pouzivani prekazek v Priprave hry). A hraci pak v konfliktu budou bouri prekonavat napr.

Uživatelský avatar
Fingalen
Příspěvky: 1197
Registrován: 25. 1. 2007, 13:39
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy na systém a herní postupy

Příspěvek od Fingalen » 13. 11. 2009, 13:00

Famiso, podľa mňa to veľmi závisí od toho, akú úlohu počasie v hre má mať. Napadá ma niekoľko riešení:
1. Má byť počasie nástrojom taktizovania postáv? V tom prípade ani tak nehrá rolu, aké je počasie (nechal by som to na rozprávačovi), ale ako si s ním postavy poradia (rolami ako "Námorný kapitán", či "Morský vlk" :-))
2. Tiež je možnosť, aby bola voľba počasia ponechaná na hráčoch rolami ako "Znalec počasia/Meteorológ". Hráč tak môže do konflitku napríklad vniesť skutočnosť, že napriek temným mrakom vyrazil so svojou loďou z prístavu, lebo vedel, že o pár hodín sa vyčasí a tým získal časový náskok.
3. Najjednoduchšou možnosťou je s počasím pracovať ako so Zvratmi či Nádejov (prostredníctvom snových bodov alebo bodov bolesti).
4. Ak má počasie len dokresľovať atmosféru, tak by som ho v hre ponechal aj bez mechanického vplyvu. Skrátka iné scény sa budú odohrávať na rozbúrenom mori, iné na pokojnom. A či bude také alebo onaké by sa určilo podľa toho, aké scény chceme (čo sa v nich má diať, akú majú mať atmosféru).

Ale Erric ti určite odpovie fundovanejšie. :-)
Hrajeme si a víme, že si hrajeme, tedy jsme něčím víc než jen rozumnými bytostmi, neboť hra je nerozumná..

I've joined the resistance.

Uživatelský avatar
ValMor
Příspěvky: 165
Registrován: 22. 7. 2009, 05:30
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy na systém a herní postupy

Příspěvek od ValMor » 13. 11. 2009, 14:13

Famiso píše:11. Okolní podmínky

Jak řešit podmínky jako například počasí, svit měsíce, nebo směr větru atd., které jsou pro hru zásadní? Máme nápad zahrát hru ve které každý z hráčů vlastní svou plachetnici, tam je zásadní podmínka síla a směr větru. Pokud hráči nejsou bohové, tak nemají nic co by jim umožnilo toto ovlivnit (a ani by asi neměli mít). U počasí mě napadlo řešit to kostkou se znaky počasí, ovšem ani to není vyhovující, protože to nezohledňuje například, že je podzim a déšť je pravděpodobný. A u směru a síly větru si vůbec nevím rady. Nechci tak zásadní věc jen tak určit - jako PJ v DrD, kde jsem takové věci měl promyšlené dopředu.

P.S.: četl jsem zatím stále jenom LITE verzi pravidel. Ale jsem nadšen, něco jako Střepy jsem si vždy přál (méně čísel a více příběhu) :clap: :clap:
IMHO
No jsou dve zkladni veci ... bud tyhle vlastnosti okoli jsou prekazky cile postavy ( jsou to napr prekazky na zavodu) a nebo ne a v tom pripade se nijak neprojevi. Pokud jsou prekazky(protivnici) v tom pripade ja nasadis do konfliktu a postava se s nimi musi vyrovnat. Tam mas globalne nekolik cest. Bud si proste pribehove udelas nejakou virtualni mapu co a jak kde postavu (prvni, druhou, treti v zavode) ceka a nebo das ostatnim hracum moznost vymyslet na ostatni co je potkalo. Nejake generovani je v tomto pripade imho nesmysl protoze herne se stejne kazdy problem bude resit podobnou konfliktovou mechanikou a je to jen o tom jak se to popise a navic nahodny konflikt bude generovat hrozny chaos na zavodisti. Imho udelal bych si pavucinu reakci pocasi na hru hracu s ruznyma cestama dle toho jak se postavy zachovaji a jak budou prohravat ci vyhravat atd.
Je to jen ovsem muj soukromy nazror.

Famiso

Re: Dotazy na systém a herní postupy

Příspěvek od Famiso » 13. 11. 2009, 15:05

Díky za odpovědi.
Fingalen píše: 3. Najjednoduchšou možnosťou je s počasím pracovať ako so Zvratmi či Nádejov (prostredníctvom snových bodov alebo bodov bolesti).
Tohle se mi asi nejvíce zamlouvá. Pokud počasí nebude zásadní, nebudeme ho řešit, pokud bude, můžu ho já jako vypravěč ovlivňovat stejně jako hráči.
ValMor píše: ... Imho udelal bych si pavucinu reakci pocasi na hru hracu s ruznyma cestama dle toho jak se postavy zachovaji a jak budou prohravat ci vyhravat atd.
Toto je také funkční možnost, ale přijde mi, že patří spíš do DrD.
Erric v LITE pravidlech na straně 13. píše:Nepřipravujte dopředu nic svazujícího, nemělo by být ještě před hrou dáno, kdy, co a jak se postavám stane.
...a to se mi právě na Střepech moc líbí. Naše nynější skupina je DrD nepolíbená a nerad bych tam zatahoval dračí techniky. Navíc (ale to jsem předtím neřekl) se nejedná o závod, ale o objevování neznámých ostrovů alá Narnie - Plavba stříbrného poutníka => méně předvídatelné události. (Hraji s dětma). ... Ale je pravda, že generování je nesmysl.

Uživatelský avatar
fenikso
Příspěvky: 709
Registrován: 11. 10. 2009, 09:58
Bydliště: Brno

Re: Dotazy na systém a herní postupy

Příspěvek od fenikso » 16. 11. 2009, 18:37

12. Vybavení a příprava postav

Ahoj. Chtěl bych se zeptat, jak zohlednit přípravu a vybavení postav při konfliktech. Jestli jsem to dobře pochopil, tak pokud na draka vběhne na konci příběhu rytíř s obyčejným mečem a beze zbroje, bude mít stejnou šanci, jako v plátové zbroji, se štítem a magickou zbraní. Stejně tak nevím, jak mám zohlednit třeba když se čaroděj na magický souboj připraví přichystáním lektvarů, drobných magických předmětů, ochranného zaklínadla a tak dále. Nebo naopak konflikt podcení a naběhne tam ve velkém stylu "toho cucáka zvládnu levou zadní".

Odpoved: Ahoj, v casti Hrani hry se doctes, ze kazda postava ma to vybaveni, ktere by logicky mela (podle role a ulohy postavy v pribehu) a jakekoliv nadstandardni vybaveni musi bud logicky ziskat nejak ve hre nebo za pomoci Nadeje. Reseni toho, jak dobre se postava pripravi nebo nepripravi na to ktere monstrum je zalezitost takticky zamerenych her (Drd, DnD) Strepy tohle v zasade neresi. Jen kdyz se postava ocividne nepripravi, tak toho muze vypravec vyuzivat v popisech pri konfliktu a na zaklade toho snadno ziskavat kostky.

Ve skutecnosti ma ve Strepech snu polonahy hrdina stejnou sanci na zabiti draka, jako obrneny rytir. Dulezity je pribehovy moment BOJ s DRAKEM, co konkretne postava pouzije je vec Role postavy.
Priklad: RYTIR: "Zaklapnu hledi, tasim svuj peclive nabrouseny mec a za lesku zapadajiciho slunce na me zbroji se mu vrhnu v ustrety." - dostane kostky za rytire.
Priklad 2: CARODEJ: "Vyzvu draka hrmotnym hlasem, aby vylezl z jeskyne a zacnu spletat vlakna vzduchu v sit, ktera jej svaze, hned jak vykraci z jeskyne." - dostane kostky za carodeje
Priklad 3: CHLAPEC: "Ruce se mi tresou a prsty skripeji po kravske kuzi namazane medem. Stojim nad draci jeskyni a i kdyz je mi od strachu zle, musim vydrzet. Pockam na ten spravny moment a pak mu tu kuzi hodim pres oci. A pak?? Dal se neodvazuji premyslet." - dostane kostky za maleho chlapce.

atd.

Postatny je tedy akt boje s drakem, nikoliv fyzicka vyzbroj/vystroj/kouzla/lektvary. S oblibou rikam, ze takovymi vecmi se ve Strepech snu netreba zdrzovat od zajimavych momentu;o)

Uživatelský avatar
ValMor
Příspěvky: 165
Registrován: 22. 7. 2009, 05:30
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy na systém a herní postupy

Příspěvek od ValMor » 19. 11. 2009, 06:52

Tohle je jen takovej malej dotaz nebudu to ani cislovat ... chapu to dobre ze kdyz skonci konflikt jen se ctyrma kostakama u viteze tak se zadne hodnoty/sramy nezvysi?

Uživatelský avatar
Erric
Příspěvky: 1469
Registrován: 17. 10. 2006, 12:32
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy na systém a herní postupy

Příspěvek od Erric » 19. 11. 2009, 09:09

ValMor píše:Tohle je jen takovej malej dotaz nebudu to ani cislovat ... chapu to dobre ze kdyz skonci konflikt jen se ctyrma kostakama u viteze tak se zadne hodnoty/sramy nezvysi?
Ano, je to tak. Je to tak navrzene kvuli rozjezdu hry. Je to ta pasaz kdy jeste o moc nejde.

Zamčeno

Zpět na „Střepy snů“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host