Dotazy na systém a herní postupy

Střepy snů jsou hra o lidech, kteří mají své sny a velké cíle a na cestě za jejich naplněním prožívají nezapomenutelné příběhy. Budete hrát o jejich úspěších a tragédiích, vaše postavy se budou muset každou chvíli rozhodovat, co je pro ně v životě důležitější.

Moderátor: Erric

Uživatelský avatar
Erric
Příspěvky: 1472
Registrován: 17. 10. 2006, 12:32
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Dotazy na systém a herní postupy

Příspěvek od Erric » 21. 7. 2009, 19:01

Sem pište své dotazy na systém Střepů snů, herní techniky nebo postupy popsané v knize. Pokud vám něco není jasné, neváhejte se zeptat. Dotazy budu průběžně zodpovídat.
Napište vždy prosím do nadpisu dotazu o co se jedná a dotaz formulujte pod něj. Dotazy číslujte, ať se na ně dobře odpovídá např.

1. Dotaz na mechaniku konfliktů
Proč jsou ve hře konflikty, když by stejně dobře fungovalo...

Díky takto zapsaným dotazům usnadníte diskusi kolem nich a hlavně tak vytvoříme rozumnou databázi dotazů pro ostatní hráče.

Oficiální odpovědi jsou vždy přímo kurzívou vepsány do dotazů...

Uživatelský avatar
ValMor
Příspěvky: 165
Registrován: 22. 7. 2009, 05:30
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy na systém a herní postupy

Příspěvek od ValMor » 24. 7. 2009, 05:28

1. Dotaz na bonusove kostky
Bonusove kostky za dobrou hru maji v textu napsano ze si hrac muze vymyslet jak se v konfliktu projevi (presne to citovat nebudu). Z toho pro nas vyplynulo ze bychom je meli pouzivat vicemene stejne jako se pouziva "Gradovani deje hracem".
Ano? Ne? Rozdily? Proc?

Odpoved:
Pro gradovani deje je nutne opravdu popsat nejaky vyznamny dejovy zvrat. Odmenove kostky jsou za odmenu, tam staci popsat jen nejaky detail a muzete je vnest do hry. Rozdil je tedy v narocnosti zanaseni. Gradace neni uplne zadarmo, musite popsat neco co jasne zvrati dej ve prospech toho, kdo graduje. Odmenove kostky do konfliktu jsou prakticky zadarmo a neni treba se prilis trapit se slozitym popisovanim toho jak je do hry zapojit.
Pri vnaseni bonusovych kostek do hry je ale dobre alespon nejaky detail do konfliktu pridat, aby se dej pohnul vpred.

Uživatelský avatar
Erric
Příspěvky: 1472
Registrován: 17. 10. 2006, 12:32
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy na systém a herní postupy

Příspěvek od Erric » 9. 8. 2009, 23:13

2. Nevím jaké dát Cíle nové postavě
Dotaz převzatý z teze v Bifiho recenzi z 15. čísla Drakkaru.

"...Keď tvorím postavu do RPG, len s obtiažami som schopný ešte pred samotnou hrou pre ňu vytýčiť centrálne osi jej príbehu (ciele, motivácie). Mám pocit, že v tom nie som sám; že existujú hráči, ktorí sa potrebujú s postavou najprv zžiť cez niekoľko sedení, v priebehu ktorých sa postava bude len tak potĺkať svetom a hráč si ju bude osvojovať a dokresľovať, pri čom o nič zásadné v jej príbehu nepôjde."

Odpoved:
Pokud máte jako hráči problém s navržením Cílů pro postavy ještě před hrou, zkuste tato řešení:

a) Navrhněte jeden Společný cíl pro všechny postavy a osobní Cíle vynechte. Až ve chvíli kdy, vás ve hře zaujme něco v čem byste chtěli pokračovat si Cíle zapište. (Podaří se mi zbalit tu kočku, co jsme právě potkali? Získám tenhle klenot? Podaří se mi zdiskreditovat toho nafoukance?)
Tahle varianta má tu nevýhodu, že se na ni Vypravěč nemůže připravit (bangy, opozice, dilemata) a všechno bude stát jen na improvizaci do doby než skončí sezení.
b) Stejným způsobem si můžete schovat některé Hodnoty na začátku a vložit je do deníku postavy až ve chvíli, kdy nějaké vyplynou z děje. Opět je to ale za cenu toho, že se Vypravěč nebude moci připravit a děj tak může mít pomalejší spád.
c) Dejte si Společný cíl pro všechny postavy a pro každou zvlášť nějaký velmi malý a primitivní osobní Cíl na rozjezd (Sežene peníze na zaplacení nájmu? Urovná si vztahy s místní barmankou? Získá konečně zbrojní pas? anebo velmi užitečný cíl: Najde něco za co má smysl bojovat?). K Cíli si dejte Délku 4-6. Budete tak mít materiál pro začátek, Cíl celkem rychle splníte a pak už si můžete dát jako nový nějaký Cíl, co vyplyne ze hry.
d) Dejte si Hodnoty vždy po jednom čtverečku a protože jsou hodně dynamické, není problém během pár konfliktů vytvořit úplně novou nebo posílit tu, co vám přijde nejzajímavější.

Základní důvody, proč se charakteristiky do deníku navrhují před hrou jsou tyto:
- Hráči se tím vyjadřují o čem bude hra a přebírají tím na sebe část zodpovědnosti.
- Vypravěč se může na hru připravit a tím zajistit lepší spád
- Navíc pokud budou charakteristiky dané dopředu, zajistí Vypravěč svou přípravou, že hra bude opravdu o postavách a že se nestane, že bude některá postavát v rohu (jak se tomu běžně děje v družinových hrách), což je proti filozofii hry Střepy snů.

Uživatelský avatar
Erric
Příspěvky: 1472
Registrován: 17. 10. 2006, 12:32
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy na systém a herní postupy

Příspěvek od Erric » 10. 8. 2009, 18:07

3. Kdy je Cíl úspěšný?
Končí Cíl úspěchem tehdy když mám více čtverečků v naplnění než v zatracení? Nebo rozhoduje poslední konflikt?

Odpověď:
Citace z pravidel, strana 52: "Poslední konflikt rozhoduje, jestli postava svůj Cíl naplnila, nebo se jí to nakonec nepovedlo."
Pokud tedy postava vyhraje v posledním konfliktu, naplnila Cíl. Pokud postava neuspěje v posledním konfliktu, Cíl se jí naplnit nepodařilo. To jak postava uspívala/neuspívala v předchozí hře ovlivňuje její šance na úspěch v posledním konfliktu.
Uznávám, že formulace není na první pohled jasná, ale nepřímo to potom vyplývá z příkladu na str. 53.

Uživatelský avatar
ValMor
Příspěvky: 165
Registrován: 22. 7. 2009, 05:30
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy na systém a herní postupy

Příspěvek od ValMor » 21. 8. 2009, 17:03

4. Je možno použít vlastní hodnotu při manipulaci s NPC/hráčem
Je možné použít hodnotu "rodina " na manipulaci s jinou postavu či davem jako zvýraznění faktu že postava riskuje všechno a současně i oni by se měli obětovat pro své rodiny.Či aspoň si uvědomit že i jim jde o jejich blízké?

Odpověď:
Ano je to možné. Záleží na formulaci, jakou hráč použije. To co popisuješ by mohlo být formulováno třeba takto: "Snad je tam nechcete nechat?! To jste sakra tak bezcitní? To se opravdu jste schopni podívat sami sobě do očí a žít s pocitem 'Zemřeli, protože já byl takovej srab ani jsem se jim nepokusil pomoct'? Já přišel o půlku mé rodiny a nepřeju vám tu strašnou bolest..."

Uživatelský avatar
ValMor
Příspěvky: 165
Registrován: 22. 7. 2009, 05:30
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy na systém a herní postupy

Příspěvek od ValMor » 21. 8. 2009, 17:09

5. Délka konfliktů
Je lepší vést krátké konflitky s nasazením jen pár vlastností postavy či naopak vést dlouhé a náročné konflikty kdy se postava "vyhází"? Dochází pak ovšem k problému že postavu její šrám otravuje neustále a začne se opakovat.
Jak zabránit aby postavy a vypravěč nepouživali stále stejné věci? (Postava s postřelenou nohou a její kulhání které proti ní vypravěč stále nasazuje oproti třeba postavě která jako šrám má světloplachost jehož využitelnost není zase tak mocná)

Odpověď:
Osvědčilo se mi coby vypravěči zbytečně neprotahovat méně podstatné konflikty a maximální vyházení postavy vyprovokovat až když jde o opravdu podstatný milník v příběhu.
Opakování je v pořádku, protože postava co má prostřelenou nohu a prostě někam utíká má jednoduše problém. Na druhou stranu, pokud už je opakování otravné (což je asi váš případ), je dobré, aby vypravěč po své výhře přidal nějaký nový zajímavější šrám, nebo mu může hráč říct: "Hele to už je nuda, vymysli nějak jinak jak zapojíš můj šrám tohle říkáš pořád" (platí i z hráčovy strany, kdy pořád opakuje totéž u hodnot nebo rolí)
Ale je podstatné říct, že stálé opakování jednoho a téhož šrámu znamená, že hráč nehraje dobře, měl by si logicky vybírat takové scény a vyprávět o nich tak, aby ho logicky ta noha neomezovala.

Pokud si hráč uvědomí, že když má jeho postava prostřelenou nohu a přesto pořád někde běhá, tak ji holt ten šrám bude otravovat. Zkuste dát toho světloplachého na poušť kde zuří válka a přes den otravuje slunce a v noci záblesky výbuchů a taktických oslepujících granátů.
Hraní střepů je o hledání logických cest, jak se vyhnout šrámům a zapojit hodnoty. Z pohledu vypravěče pak jak otřást hodnotami hráče a vmanévrovat ho do situací, kdy se bude potýkat se šrámy.

Uživatelský avatar
ValMor
Příspěvky: 165
Registrován: 22. 7. 2009, 05:30
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy na systém a herní postupy

Příspěvek od ValMor » 21. 8. 2009, 17:12

6. Druhý a třetí stupeň role
V pravidlech jsem našel poznámku kterou jsem pochopil tak že když hráč chce použít druhý stupeň role (třeba voják) nemusí při tom použít roli předcházející. Je to tak či jsem to pochopil špatně? Protože se mě to zdá jít proti logice rolí.
Naposledy upravil(a) ValMor dne 28. 8. 2009, 07:59, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
EasyWay
Příspěvky: 33
Registrován: 28. 6. 2009, 16:24
Bydliště: Karlovy Vary

Re: Dotazy na systém a herní postupy

Příspěvek od EasyWay » 21. 8. 2009, 17:39

ValMor píše:6. Druhý a třetí stupeň role
V pravidlech jsem našel poznámku kterou jsem pochopil tak že když hráč chce použít druhý stupeň role (třeba voják) nemusí při tom použít roli předcházející. Je to tak či jsem to pochopil špatně? Protože se mě to zdá jít proti logice rolí.
Jak jsem to z pravidel pochopil já, tak pokud máš roli např. (Voják --- odvážný), tak můžeš použít roli voják, což ti dodá jednu kostku, a nemusíš používat roli odvážný, kdybys například čelil přesile.
See ya.

Hraji/zajímám se o:

*Dračí Doupě 1.6 (pravidelně)*
*Vampire: Masquarade (občas)*
*Střepy Snů (náhodně)*
-Příběhy Impéria/Fate-

Uživatelský avatar
ValMor
Příspěvky: 165
Registrován: 22. 7. 2009, 05:30
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy na systém a herní postupy

Příspěvek od ValMor » 21. 8. 2009, 17:53

EasyWay píše:Jak jsem to z pravidel pochopil já, tak pokud máš roli např. (Voják --- odvážný), tak můžeš použít roli voják, což ti dodá jednu kostku, a nemusíš používat roli odvážný, kdybys například čelil přesile.
Tak nějak jen mě to trošku nesedí :) Tak mě zajímá názor autora $;)

Uživatelský avatar
Erric
Příspěvky: 1472
Registrován: 17. 10. 2006, 12:32
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy na systém a herní postupy

Příspěvek od Erric » 22. 8. 2009, 17:27

Odpověděl jsem přímo do příspěvků.

Uživatelský avatar
ValMor
Příspěvky: 165
Registrován: 22. 7. 2009, 05:30
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy na systém a herní postupy

Příspěvek od ValMor » 28. 8. 2009, 07:59

7. Božská postava
Napadlo nás si zahrát variaci na Trojskou válku z pohledu bohů(Tzn bohové se účastní bitvy o město tím že manipulují a povzbuzují své oblíbence a kazí práci nepřátelským oblíbencům a hraje se o to jestli se útočné straně podaří dobít město a nebo jestli se obránci ubrání). Šrámy,hodnoty i cíle máme vyřešené jen nám dělají trošku problémy role. Resp zatím nás nenapadlo jak vytvořit takového Area či Athénu z pohledu třístupňové role (využít aspoň dva stupně role). Nějaké nápady?

Odpověď:
Udělal bych to stejně jako u jiných postav

V případě že půjde víc o intriky na úrovni olympu pak: Klíčová vlastnost -> Povolání -> Specializace
V případě že půjde více o akci v terénu tak bych to prohodil: Povolání -> vlastnost -> specializace

Takže například:
Samolibý -> Bůh války -> Požehnání válečníkovi
Neúplatná -> Bohyně moudrosti -> Vědění všeho minulého

V případě, že by bohové opravdu méně tahali za nitky a více se objevovali mezi smrtelníky, pak bych dal asi Boha na první úroveň a Vlastnost na druhou.

Uživatelský avatar
Peekay
Příspěvky: 5532
Registrován: 4. 2. 2007, 12:11
Bydliště: Foxdale Manor, Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy na systém a herní postupy

Příspěvek od Peekay » 28. 8. 2009, 08:29

Co napriklad takto?

Ares: Olympan -> Boh vojny -> Horiaca pochoden
Atena: Olympan -> Bohyna mudrosti -> Sova

Ako prvu rolu pouzit skutocnost, ze ide o nesmrtelnych bohov. Druha rola odraza, co konkretne dany boh reprezentuje (na to, aby bola tato rola 2. urovne pouzitelna v konflikte musi konflikt zachytavat nielen to, ze ide o boha, ale aj tu konkretnu vec), ako rolu 3. urovne pouzit niektory z mytologickych symbolov, ktory sa s danym bohom spaja.
Obrázek

"Ve světě DrDII je mnoho mísat, která jsou plná démovů."
- Pieta

"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis

Uživatelský avatar
ValMor
Příspěvky: 165
Registrován: 22. 7. 2009, 05:30
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy na systém a herní postupy

Příspěvek od ValMor » 28. 8. 2009, 09:37

Peekay píše:Co napriklad takto?

Ares: Olympan -> Boh vojny -> Horiaca pochoden
Atena: Olympan -> Bohyna mudrosti -> Sova

Ako prvu rolu pouzit skutocnost, ze ide o nesmrtelnych bohov. Druha rola odraza, co konkretne dany boh reprezentuje (na to, aby bola tato rola 2. urovne pouzitelna v konflikte musi konflikt zachytavat nielen to, ze ide o boha, ale aj tu konkretnu vec), ako rolu 3. urovne pouzit niektory z mytologickych symbolov, ktory sa s danym bohom spaja.
imho Olympan je jako dat jine postave do prvni role "clovek"a tusim ze v samych prikladech byl buh valky v prvnim stupni :) Ad 3 stupen jo neco podobneho by slo ... akorat Ares i Athena by imho meli mit jine atributy sova a pochoden jsou sice mozna jejich atribut (u area jsem o tom neslysel) ale pribehove to neni uplne idealni vec na pouziti :)

Uživatelský avatar
Uraxor
Příspěvky: 1
Registrován: 30. 8. 2009, 09:51

Re: Dotazy na systém a herní postupy

Příspěvek od Uraxor » 30. 8. 2009, 10:09

Mám dotaz týkající se pravidel, nejlépe se asi ilustruje přímo na příkladu, rozvinutém pravidlovém.
Rozvíjím příklad ze strany 59; dohození bonusových kostek.
"Michal: Tak teď už mi nezbývá nic než rychle běžet a doufat. Příhodím si ještě kostky, co jsem nasbíral za dobré hraní."
(rozvinutí:) Jirka: Běžíš co můžeš, ale pak tě zradí tvoje dřívě zraněná noha; náhle se podlomí a ty upadneš na zem. Když znovu vstaneš tak zjitíš, že tě nějak nechce poslouchat, nemůžeš na ni šlápnout; to bude asi ten kotník.
Michal: Hořce se ušklíbnu, když si vzpomenu, jak jsem, když jsem si s bratrem hrál jako malý na vojáky, ho jednou střelil do nohy a hrozně se mu smál, že musí kulhat. A teď to mám sám..
Konec příkladu.

Jedná se mi zde o 2 problémy, jeden spíše etický a jeden spíše pravidlový (ke kterému jsem určení v pravidlech nenašel):

08 Použití šrámu
Jirka využil Michalova šrámu zranění, ač je zranění v sázce, když Michal neuspěje. Zde mu ho de facto přiřknul, aniž by věděl, jestli vyhrál konflikt, či ne. Nebo pouze použil šrám, a není na tom nic špatného.. ?

Odpověď:
Dokud není konflikt dokončen tak není nic vyřčeno jako fakt. Takže hráč pořád mohl říct: "Kotník je naštěstí jen vykloubený, tak si ho srovnám rukama, tak jak jsem to viděl dělat svého bratra, ukrutná bolest, ale umožní mi to jít dál." anebo by si mohl Danny kotník v zákopu ovázat. Takže v průběhu konfliktu můžete měnit fikci toho co se děje a pohrávat si s tím jak je šrám vyjádřený v realitě hry.

09 Používání bonusových kostek
Michal již použil bonusové kostky, a zde si velmi pravděpobně vysloužil nové za hezky popsané vnitřní pochody a obohacení jeho vztahu k bratrovi (dejme tomu). Může je rovnou použít v tom samém konfliktu? Vytvářela by se zde pravidlová skulina pro značné posílení hráče, nicméně v pravidlech to omezeno není...

Odpověď:
Tohle z pravidel nějak vypadlo. Bonusovou kostku by měl hráč reálně dostat až po konfliktu, tedy ji nemůže použít hned v tom konfliktu kde ji získal.

Pak snad ještě jeden postřeh - příběh, proplétající se celými pravidly by měl končit ve stejném místě, kde končí hráčská část, jelikož takhle je nutí volky nevolky nahlížet i do té pro Vypravěče - nebo ignorovat příběh.. Z těchto možností na výběr se mi nelíbí ani jedna...

Jinak ale dobrá práce, moc se mi to líbí :)
Nakonec osobní dotaz; je možno někde si zahrát s profesionály.. ? (čili s vámi, že, omluvte prosím moji neomalenost ;))
Předem díky za odpovědi a omlouvám se, jestli se dublují s dotazy jinde, které jsem přehlídl.

Uživatelský avatar
Erric
Příspěvky: 1472
Registrován: 17. 10. 2006, 12:32
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy na systém a herní postupy

Příspěvek od Erric » 30. 8. 2009, 14:46

Uraxor píše:Pak snad ještě jeden postřeh - příběh, proplétající se celými pravidly by měl končit ve stejném místě, kde končí hráčská část, jelikož takhle je nutí volky nevolky nahlížet i do té pro Vypravěče - nebo ignorovat příběh.. Z těchto možností na výběr se mi nelíbí ani jedna...
Ten pribeh svym zpusobem konci - hlavni postava, ktera jej vypravi z nej vystoupi. Uznavam ze to neni uplne jasne zakonceni, dlouho jsem zvazoval jakym zpusobem to oddelit. Souhlasim ze by tam mel byt konec, svym zpusobem tam je.
Uraxor píše:Jinak ale dobrá práce, moc se mi to líbí :)
Nakonec osobní dotaz; je možno někde si zahrát s profesionály.. ? (čili s vámi, že, omluvte prosím moji neomalenost ;))
Předem díky za odpovědi a omlouvám se, jestli se dublují s dotazy jinde, které jsem přehlídl.
Díky.
Zahrat si strepy s lidmi co byli u vyvoje bylo mozne letos na GameConu. Uvidime, ale treba bude moznost i pristi rok v lete. Potom zalezi odkud jsi. Peekay je z Bratislavy a my dva s Bajem jsme v Brne.

Zamčeno

Zpět na „Střepy snů“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti