Jerson: Asi se trochu mijime a ne zcela si rozumime.
Jerson píše:
Erriku, "mám (právo na) poslední slovo" je jedna věc a "v každé situaci mám poslední slovo" je věc druhá.
Jasne, ja jen, ze pravo veto ze strany vypravece ma prakticky kazde RPG a myslel jsem ze za tim spolecnym a interaktivnim budovanim pribehu je neco vic.
Mým úkolem jako Vypravěče je (kromě jiné) i udržovat určitou celistvost příběhu a konzistenci světa. Hráči nechtějí vědět všechno dopředu,
Jasne, paklize vyuzivas tohleto zazite a standardni schema pak neni moc o cem se bavit. Tohle bezesporu funguje.
a příběh vzniká tím jak hrají oni, nikoliv tím jak jsem si ho naplánoval já (teď pomíjím, že jsem si určil zápletku, nikoliv průběh příběhu)
Jj uz chapu tvuj postoj. Pak ale teda asi uplne nechapu jak teda prevratne funguje ta tva interaktivni tvorba pribehu.
Predstavoval jsem si to tak, ze hraci hraji, ted je potreba pohnout dejem, tak se zacnou domlouvat co jejich postavy udelaji a jake to bude mit nasledky a kdyz vsichni souhlasi, tak se proste vybuduje dalsi kus scenare. Jenze jak hrace znam, tezko se na necem shodnou, takze proto my mame ve Strepech "jak dobre na tom postava pribehove je" a myslel jsem ze i ty mas nejaky mechanismus na rozdelovani pribehovych pravomoci.
Co se toho veta tyce, tak to je i ve Strepech, protoze bud hrac, nebo vypravec vubec nepristoupi na sazku, protoze je (nesmyslna, blba, nefer atd.) Da se tedy rict, ze pravo veto svym zpusobem zustava, ale snazime se dat hracum do ruky co nejvic nastroju jak vest pribeh tak, aby byl podle nich, stejnejako podle vypravece. Jeste jinak: Hraci se tim jak hraji mohou rozhodovat ktera situace pro ne je a neni dulezita a jak moc chteji zvitezit.
Takže o nějaké "stabilní hierarchii" nemůže být ani řeč.
Tohle uz jsme si verim vysvetlili.
Střepy snů tento problém zřejmě nemají, protože se k němu nedostanou - myslím že není dost dobře možné hrát v tomto stylu hry příběh, jehož pozadí hráči neznají.
S takovymi tezemi bych pockal az budes mit vic informaci. Predpokladam, ze sis tento nazor udelal z pripravovanych her, pripadne z herniho zapisu. Vec se ma popravde tak, ze Strepy pujdou regulerne hrat standardnim zpusobem tj. hrac nevi o pozadi pribehu lautr nic. Mira toho, jak moc chce hrac pribeh ovladat zavisi ciste na nem (na tom, jak si vytvori postavu, jak konkretni bude ve vyjadrovani svych pozadavku na hru apod.) Podstatne je ze -ma tu moznost-. Pokud pribeh chce ovladat, muze, pokud nechce muze hrat Strepy podobne jako jina RPG.
A zapojovat dvacet cizích postav s různými motivacemi bez toho, že by je hráči znali dopředu.
Jestli se tohle tyka Strepu, tak takhle vazne nefunguji, pokud jde o neco jineho, tak jsem to asi nepochopil.
Kromě toho jsem si téměř jist, že by se povaha příběhu velmi podstatně změnila, kdyby hráči znali zápletku předem.
Souhlasim.
Například ... - taková vědomost rozhodování hráčů ovlivní, ať chceš nebo ne.
Jestli je tohle opet reakce na Strepy, tak opet musim rict, ze to takhle nefunguje. Postavy maji sice cile, ale je to asi stejny cil, jako kdyby Frodo mel: Donesu prsten az do Mordoru? Tak nejak odzacatku cteni vime ze se mu to asi povede, preci je to jen hrdinsky pribeh, ale jsme v napeti jestli se mu to vazne povede.
Jenze ve Strepech se muze uplne klidne stat, ze se za prubeh hry Frodo prida k Sauronovi a jako velitel nazghulu zautoci zrovna v dobe Aragornovy svatby.
Ve Střepech snů má hráč v rukou příběh své postavy. V CPH má občas v rukách příběh celého světa
Uf tohle je spis recnicky obrat nez nejaka myslenka. Mit v rukou pribeh sve postavy se uplne klidne muze rovnat mit v rukou pribeh celeho sveta (pokud ses Superman, Buffy, Neo apod.)
, a velmi snadno by na něm z nevědomosti mohl uvázat gordický uzel. Proto má Vypravěč právo poslední korektury - právo, nikoliv však povinnost.
Opet vec prava veta - viz vyse.