...
Tradice se poté vyznačuje dalším znakem. Pokud je institucionalizována (vnořena do podoby stabilní instituce), například křesťanství na církev, vzdělání na školství, svatby, soudy, atd., její trvanlivost se výrazně zvyšuje. Stejně tak pomáhá kodifikace a vůbec písemný záznam, který snižuje možnost interpretace a změna významu. Tradice v instituci pak místo důrazu používá k přetrvání legitimizaci, která různými způsoby obhajuje její existenci (od božské intervence po "jinak to budem muset vymýšlet znovu"). Pokud je legitimizace dostatečná, tradice/ instituce je předána další generaci.
Dosti důležitým prvkem pro zachování tradic, je obvykle fakt, že nikdo neví jak to dělat jinak, resp. jiné řešení neexistuje a musí jej nejprve někdo vymyslet. Takové nové řešení musí být navíc lepší než předchozí, aby jej aspoň přijala nová generace. Stará generace totiž nová pravidla už obvykle nepříjímá, pokud k tomu není nějak dotlačena. Přijali už tradiční model, se kterým se sžili a v jehož schématu efektivně fungují. Nová pravidla by znamenala opuštění už fungujícího schématu a navíc přivykání si na nové. Pro novou generaci to není takový problém, protože v daných schématech ještě nefungují tolik a mohou klidně přijmout jiná, která navíc pokud jsou objektivně lepší, jim poskytují výhodu. Pro starou generaci, ale tato objektivní výhoda může být nižší než výhoda získaná z efektivního užívání předchozího schématu. Odtud také pramení ta vysoká korelace s konzervatismem starších osob. Opět je ale důležité dodat, že hodnocení, co je lepší a efektivnější prochází skrz subjektivní interpretace, takž nemusí být zcela přesné. Navíc legitimizace zvyšují dojem užitečnosti tradice (dojem, že se jedná o nejlepší řešení).
Opuštění tradic tak obvykle nastane, pokud se změní podmínky natolik, že nová generace přijímá pravidla výrazně odlišná (jinak dochází jen k interpretacím a neznatelnému posunu, který může být zřejmý až při srovnání několik generací vzdálených od sebe).
Jednoduše schematicky:
genx- generace 1-x
A´-úprava pravidla A z důvodu interpretace
Situace A gen1-> Pravidlo A gen1-> Tradice A gen1 {mozna mala interpertace}->
Tradice A´ gen2-> Tradice A´´ gen3-> Instituce A´´ gen3 ->
Situace B X Instituce A´´ gen3+ gen4 -> Pravidlo B gen4
A co je na tom pikantní, že klidně může platit Pravidlo A= Pravidlo B.

Dál už nevím co bych tahal z boty. Je toho ještě hodně, protože tohle je prostě simplifikace. Ale nevím co bych ještě zmínil. Se klidně Neferite ptej, pokud to bude v mých silách, zkusím odpovědět.
Ještě pak zkusím nějak zareagovat na tu paralelu s domem na pilířích.
Ne! I když při dokonalém předání memů se to podobá, jak už psal Argo. A ano děs mě jímá, že vůbec taková monstra putují světem informací.Ano, je to určitě původně dané kulturně (sociálně bude lepší). Ale pak se také může dostat do genů, ne? On celý vývoj lidstva a jeho genofondu je daný sociálně / kulturně. (Nebo ne?)
Memy, geny, to je rozdíl panečku. A kupodivu čirá kulturní informace v mozku se nepřetváří ve fixovanou genetickou informaci. Rozhodně ne v tak krátkodobém měřítku a tolik proměnlivých podmínkách jako je ta naše civilizácije (cca10000). Evoluce není tak flexibilní.
A jinak pokud mě odvařila s vrozenými predispozicemi k chování maYda, tak tohle bylo pro mne pure evil. Příště aspoň varování. Děkuji.