Mezináboženské podobonosti a rozdíly
- Eleshar_Vermillion
- černá eminence
- Příspěvky: 18575
- Registrován: 18. 6. 2003, 21:31
- Bydliště: Praha
Jen tak mimo: co je ono "svaté tajemství"?
Ne croyez pas que les antisémites se méprennent tout à fait sur l'absurdité de ses réponses. Ils savent que leurs discours sont légers, contestables ; mais ils s'en amusent, c'est leur adversaire qui a le devoir d'user sérieusement des mots puisqu'il croit aux mots ; eux, ils ont le droit de jouer. Ils aiment même à jouer avec le discours car, en donnant des raisons bouffonnes, ils jettent le discrédit sur le sérieux de leur interlocuteur ; ils sont de mauvaise foi avec délices, car il s'agit pour eux, non pas de persuader par de bons arguments, mais d'intimider ou de désorienter. Si vous les pressez trop vivement, ils se ferment, ils vous signifient d'un mot superbe que le temps d'argumenter est passé.
Oprava: použil jsem nesprávný výraz. Místo "svaté" by mělo být "důstojné/vznešené/majestátní" (ono moje italština už taky není to co bývala...)
Jinak údajně ta "vznešená tajemství", nebo-li perly, mají představovat (podle jistého Crisost., předpokládám že se jedná o Giovanni Crisostomo) svátosti nebo hostie.
Jinak údajně ta "vznešená tajemství", nebo-li perly, mají představovat (podle jistého Crisost., předpokládám že se jedná o Giovanni Crisostomo) svátosti nebo hostie.
It is often the case that those who strongly advocate for social causes are driven less by a feeling of compassion towards the poor and weak, but more by a feeling of hate towards the rich and powerful.
- Eleshar_Vermillion
- černá eminence
- Příspěvky: 18575
- Registrován: 18. 6. 2003, 21:31
- Bydliště: Praha
Jak se dá zneužít hostie ke škodě okolí?
Ne croyez pas que les antisémites se méprennent tout à fait sur l'absurdité de ses réponses. Ils savent que leurs discours sont légers, contestables ; mais ils s'en amusent, c'est leur adversaire qui a le devoir d'user sérieusement des mots puisqu'il croit aux mots ; eux, ils ont le droit de jouer. Ils aiment même à jouer avec le discours car, en donnant des raisons bouffonnes, ils jettent le discrédit sur le sérieux de leur interlocuteur ; ils sont de mauvaise foi avec délices, car il s'agit pour eux, non pas de persuader par de bons arguments, mais d'intimider ou de désorienter. Si vous les pressez trop vivement, ils se ferment, ils vous signifient d'un mot superbe que le temps d'argumenter est passé.
Neviděl bych to materiálně jen na hostie. Prostě některé věci si věřící nechávají pro sebe, protože neohleduplní nevěřící by je akorát pošlapali a zesměšnili.
Jestli nevíš, Eleshare, co je to házení perel sviním, tak běž někdy na diskuzi na Novinkách a zkus tam prosadit některý ze svých rozumných názorů.
Problém je v tom, že některé věci jsou natolik citlivé, že "sviní" se stává kdokoli neinformovaný (nezasvěcený je lepší, i když to zní podezřele). Nikdo nemá potřebu roztrubovat své niterné záležitosti kdekomu, natož na veřejném fóru. A víra mezi ně rozhodně patří. Autor citace (nejspíš Kristus) to samozřejmě věděl, a jeho rada se mi zdá celkem rozumná.
Jestli nevíš, Eleshare, co je to házení perel sviním, tak běž někdy na diskuzi na Novinkách a zkus tam prosadit některý ze svých rozumných názorů.
Problém je v tom, že některé věci jsou natolik citlivé, že "sviní" se stává kdokoli neinformovaný (nezasvěcený je lepší, i když to zní podezřele). Nikdo nemá potřebu roztrubovat své niterné záležitosti kdekomu, natož na veřejném fóru. A víra mezi ně rozhodně patří. Autor citace (nejspíš Kristus) to samozřejmě věděl, a jeho rada se mi zdá celkem rozumná.
Jú, díky mně se někdo "minimálně pousmál". To mně těší.
Myslíš, že jsem nevěřící?
K tomu "fundamentalismu" - nejsem si zcela přesně jist, na co narážíš.
Zůstanu-li v této diskuzi a tvých třech citacích...
Pořád si myslím, že toto nejsou vhodné příklady výroků, které podporují mezináboženskou toleranci.
1. citace tam stojí, tak jak je. Pokud ji doplníš, tak třeba nebudu mít výhrady. Ovšem na to, abych viděl, že v stávající podobě na ní něco nesedí, přítele Googla nepotřebuji.
2. ...aby prohlédli a (...) vzdali chválu Bohu - promiň, ale to je výzva k tomu, aby je přivedli ze "špatné" víry na "dobrou"
3. "v zájmu míru" - toto je věc, která mi tam vadí, protože v ní vidím Newspeak. Newspeak NENÍ vynález posledního století. Proti tomu zaostřeně protestuji. V posledním století mu jenom dali takovéto pojmenování.
Takže ještě jednou - neřekl jsem, že ve svatých textech není psáno o mezináboženské toleranci, ale nemáš lepší příklady?
Add svině a perly: Co tam vlastně stojí? Pokud je tam to Argovo, pak není moc co řešit. Prostě to tam je, a můžeš to okecávat kolik chceš, protože to tam zůstane napsané.
Občas je zajímavé číst pojednání na téma 'co tím básník chtěl říct'. Jednou jsem četl dokonce sebrané spisy vysvětlující jistý "svatý" text a to jsem jenom hleděl. Ale bylo to poučné.
Myslíš, že jsem nevěřící?
K tomu "fundamentalismu" - nejsem si zcela přesně jist, na co narážíš.
Zůstanu-li v této diskuzi a tvých třech citacích...
Pořád si myslím, že toto nejsou vhodné příklady výroků, které podporují mezináboženskou toleranci.
1. citace tam stojí, tak jak je. Pokud ji doplníš, tak třeba nebudu mít výhrady. Ovšem na to, abych viděl, že v stávající podobě na ní něco nesedí, přítele Googla nepotřebuji.
2. ...aby prohlédli a (...) vzdali chválu Bohu - promiň, ale to je výzva k tomu, aby je přivedli ze "špatné" víry na "dobrou"
3. "v zájmu míru" - toto je věc, která mi tam vadí, protože v ní vidím Newspeak. Newspeak NENÍ vynález posledního století. Proti tomu zaostřeně protestuji. V posledním století mu jenom dali takovéto pojmenování.
Takže ještě jednou - neřekl jsem, že ve svatých textech není psáno o mezináboženské toleranci, ale nemáš lepší příklady?
Add svině a perly: Co tam vlastně stojí? Pokud je tam to Argovo, pak není moc co řešit. Prostě to tam je, a můžeš to okecávat kolik chceš, protože to tam zůstane napsané.
Občas je zajímavé číst pojednání na téma 'co tím básník chtěl říct'. Jednou jsem četl dokonce sebrané spisy vysvětlující jistý "svatý" text a to jsem jenom hleděl. Ale bylo to poučné.
... ano, chtěl jsem zničit svět. Ale ne takhle.
Staré zápisy z her, aktuálně: Tannhäuserova brána - Claudius II, Karak - Erbald.
Staré zápisy z her, aktuálně: Tannhäuserova brána - Claudius II, Karak - Erbald.
- Neferit Sr.
- Příspěvky: 1036
- Registrován: 4. 2. 2008, 21:50
- Bydliště: Órodná Haná
Ilgir - to je post který zaslouží hlubokou poklonu.
Je škoda že nevíme v jakém rozpoložení byli lidé kteří jednotlivé myšlenky do biblických textů vkládali. Hledat po takové době jejich význam je složité. Tehdejší lidská realita byla natolik odlišná od naší, že to mohlo být myšleno úplně jinak.
Je škoda že nevíme v jakém rozpoložení byli lidé kteří jednotlivé myšlenky do biblických textů vkládali. Hledat po takové době jejich význam je složité. Tehdejší lidská realita byla natolik odlišná od naší, že to mohlo být myšleno úplně jinak.
"Jde o to, že kdyby o něco šlo, bylo by dobré vědět, o co vlastně jde."
neznámý voják, na kbelíku z protipožární stěny muničního skladu v Žilině, LP 1981
neznámý voják, na kbelíku z protipožární stěny muničního skladu v Žilině, LP 1981
- Eleshar_Vermillion
- černá eminence
- Příspěvky: 18575
- Registrován: 18. 6. 2003, 21:31
- Bydliště: Praha
Přesně tyhle věci mě zajímajíilgir píše:Neviděl bych to materiálně jen na hostie. Prostě některé věci si věřící nechávají pro sebe, protože neohleduplní nevěřící by je akorát pošlapali a zesměšnili.
Já se jen snažím pochopit Naokiho interpretaci.ilgir píše:Jestli nevíš, Eleshare, co je to házení perel sviním, tak běž někdy na diskuzi na Novinkách a zkus tam prosadit některý ze svých rozumných názorů.
Ne croyez pas que les antisémites se méprennent tout à fait sur l'absurdité de ses réponses. Ils savent que leurs discours sont légers, contestables ; mais ils s'en amusent, c'est leur adversaire qui a le devoir d'user sérieusement des mots puisqu'il croit aux mots ; eux, ils ont le droit de jouer. Ils aiment même à jouer avec le discours car, en donnant des raisons bouffonnes, ils jettent le discrédit sur le sérieux de leur interlocuteur ; ils sont de mauvaise foi avec délices, car il s'agit pour eux, non pas de persuader par de bons arguments, mais d'intimider ou de désorienter. Si vous les pressez trop vivement, ils se ferment, ils vous signifient d'un mot superbe que le temps d'argumenter est passé.
2Faskal: nenarážím na konkrétní případ ani konkrétní osoby ale držel jsem se neosobních zájmen.
S tím "fundamentalismem" narážím na "doslovné čtení textů" často velmi kritizované právě u těch fundamentalsitických skupin, ale které s údivem pozoruju i u lidi nezasvěcených do daného náboženství.
Zase budu muset složitě hledat české překlady nebo si dělat vlastní
S tím "fundamentalismem" narážím na "doslovné čtení textů" často velmi kritizované právě u těch fundamentalsitických skupin, ale které s údivem pozoruju i u lidi nezasvěcených do daného náboženství.
Zase budu muset složitě hledat české překlady nebo si dělat vlastní
Celé znění tady: (zase nevím jak to dát do odkazu...) http://www.vatican.va/archive/hist_coun ... te_cs.html kde se podobným způsobem vyjadřují i k ostatním náboženstvím.Vatikán II, Nostra Aetate píše:I když je církev novým Božím lidem, přece nesmějí být Židé označováni ani za zavržené Bohem ani za prokleté, jako kdyby to vysvítalo ze svatého Písma. Proto ať si dají všichni pozor, aby při katechezi a při kázání Božího slova neučili nic, co se neshoduje s pravdou evangelia a s Kristovým duchem.
Církev, která zavrhuje veškeré pronásledování, ať jde o kohokoli, protože má na paměti společné dědictví se Židy a je vedena nikoli politickými pohnutkami, nýbrž náboženskou evangelijní láskou, želí nenávisti, pronásledování a projevů antisemitismu, jimiž se kdykoli a kdokoli obrátil proti Židům.
Korán 2.256 píše:Nebudiž žádného donucování v náboženství!
Ad svině a perly: To je slavné kázáni Ježíše na hoře, takže tam stojí to co tam stojí.Izaiáš 56.7 píše:Můj dům se bude nazývat domem modlitby pro všechny národy
Když nam dělá problémy si představit jak přemýšleli lidi ve středověku co potom taková antika nebo ještě starší doby...Neferit Sr. píše:Je škoda že nevíme v jakém rozpoložení byli lidé kteří jednotlivé myšlenky do biblických textů vkládali. Hledat po takové době jejich význam je složité. Tehdejší lidská realita byla natolik odlišná od naší, že to mohlo být myšleno úplně jinak.
Já jen citoval poznámku pod čarou své Bible.Eleshar_Vermillion píše:Já se jen snažím pochopit Naokiho interpretaci.
It is often the case that those who strongly advocate for social causes are driven less by a feeling of compassion towards the poor and weak, but more by a feeling of hate towards the rich and powerful.
-
- .
- Příspěvky: 18112
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Takže postupně:
1) Naoki se pokoušel demonstrovat mírumilovnost a "open mind" křesťanů pomocí citátu z Bible.
2) Nikterak nezpochybniv smysl citátu, pravil jsem, že na všechny podobné citáty existují v podobných textech proticitáty - namátkou jsem si vzpomněl na jeden obzvláště slavný; později jsem ho vyhledal a doslova ocitoval; totiž o těch sviních a perlách.
3) Naoki na to reagoval, jestli je tím míněno, aby přestal psát. Netuším, jak to dovodil, a nic podobného jsem nemínil.
Mínil jsem to, co je psáno shora - že výklad Písma je v této otázce beznadějně dvojznačný; v různých situacích reagovali prorokové - ba i sám Ježíš - různě. Čemuž se asi nelze divit.
4) Výklad "sviní a perel" skrze hostie shledávám nemožný; ježíš stopro nemluvil o hostiích, neb ty těžko mohly být užívány za jeho života (pakliže symbolizují jeho tělo). Většina výkladů naopak věci viděla jako Ilgir - že s nevěřícími a zatvrzelými nemá cenu se o nic snažit.
5) Ostatně, kdyby otázka v samotném Písmu nebyla otevřená a nejasná, těžko by mohlo dojít k takovým sporům, jako Pavel versus Jakub mladší (zda se celá věc týká jen židů, nebo i cizinců) nebo o oprávněnost křížových výprav.
1) Naoki se pokoušel demonstrovat mírumilovnost a "open mind" křesťanů pomocí citátu z Bible.
2) Nikterak nezpochybniv smysl citátu, pravil jsem, že na všechny podobné citáty existují v podobných textech proticitáty - namátkou jsem si vzpomněl na jeden obzvláště slavný; později jsem ho vyhledal a doslova ocitoval; totiž o těch sviních a perlách.
3) Naoki na to reagoval, jestli je tím míněno, aby přestal psát. Netuším, jak to dovodil, a nic podobného jsem nemínil.
Mínil jsem to, co je psáno shora - že výklad Písma je v této otázce beznadějně dvojznačný; v různých situacích reagovali prorokové - ba i sám Ježíš - různě. Čemuž se asi nelze divit.
4) Výklad "sviní a perel" skrze hostie shledávám nemožný; ježíš stopro nemluvil o hostiích, neb ty těžko mohly být užívány za jeho života (pakliže symbolizují jeho tělo). Většina výkladů naopak věci viděla jako Ilgir - že s nevěřícími a zatvrzelými nemá cenu se o nic snažit.
5) Ostatně, kdyby otázka v samotném Písmu nebyla otevřená a nejasná, těžko by mohlo dojít k takovým sporům, jako Pavel versus Jakub mladší (zda se celá věc týká jen židů, nebo i cizinců) nebo o oprávněnost křížových výprav.
Psal jsem trochu něco jiného.Většina výkladů naopak věci viděla jako Ilgir - že s nevěřícími a zatvrzelými nemá cenu se o nic snažit.
Nepíšu nic o "zatvrzelosti", pouze o "nezasvěcenosti". Znamená to, že nechci vykládat o svých nejhlubších vnitřních prožitcích ostatním lidem. A to vůbec neznamená, že ty lidi považuji za tupé, omezené, nebo zatvrzelé. Prostě jen k nim nemám dostatečně blízko. Těmi perlami IMHO Ježíš nemyslel evangelní zvěst, o které říkal "hlásejte do celého světa", ale právě osobní zkušenost s vírou, kterou je možné sdílet v intimním společenství, ale nikoli se s ní honosit na veřejnosti. To by byl exhibicionismus.ilgir píše:Problém je v tom, že některé věci jsou natolik citlivé, že "sviní" se stává kdokoli neinformovaný (nezasvěcený je lepší, i když to zní podezřele). Nikdo nemá potřebu roztrubovat své niterné záležitosti kdekomu, natož na veřejném fóru. A víra mezi ně rozhodně patří.
- Bifi
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7506
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
Vždy ma pobaví, keď niekto položí otázku typu "aké je kresťanstvo?" alebo "aký je islam?".
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
-
- .
- Příspěvky: 18112
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Ilgir:
Omlouvám se za dezinterpretaci.
Mně připadalo Ježíšovo vyjádření v této věci poměrně nelítostné, zvláště, když povážíme postoj židů ke sviním a prasatům vůbec.
Docela chápu, proč kolují po světě dvě hodně odlišné verze - "akčního" Ježíše "revolucionáře"
a "duchovního" Ježíše, co by mouše neublížil.
Omlouvám se za dezinterpretaci.
Mně připadalo Ježíšovo vyjádření v této věci poměrně nelítostné, zvláště, když povážíme postoj židů ke sviním a prasatům vůbec.
Docela chápu, proč kolují po světě dvě hodně odlišné verze - "akčního" Ježíše "revolucionáře"
a "duchovního" Ježíše, co by mouše neublížil.
- Invictus
- Nerozhodný volič
- Příspěvky: 7462
- Registrován: 21. 11. 2005, 02:33
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
2bifi: Třeba je to jen taková otázka aby řeč nestála, jako třeba "jaké je venku počasí?", nahození dalšího dialogu.
A popravdě po těch x diskuzích na totoéž téma, už mě to nebaví. Protože ona i odpověď na stav počasí je dost složitá. Jen lidé raději šetří čas a energii a odpoví zjednodušeně.
Obecně myslím, že koho skutečně zajímá pochopení jevu, bude jej zkoumat více do hloubky. Kdo však má jiný zájem, zachová se nejspíš odlišně.
A popravdě po těch x diskuzích na totoéž téma, už mě to nebaví. Protože ona i odpověď na stav počasí je dost složitá. Jen lidé raději šetří čas a energii a odpoví zjednodušeně.
Obecně myslím, že koho skutečně zajímá pochopení jevu, bude jej zkoumat více do hloubky. Kdo však má jiný zájem, zachová se nejspíš odlišně.
Iron Within
Iron Without
Iron Without
- Eleshar_Vermillion
- černá eminence
- Příspěvky: 18575
- Registrován: 18. 6. 2003, 21:31
- Bydliště: Praha
Aha, tak to je mi sympatické a přiznám se, že málokdy o něčí niterné náboženské a věrní prožitky skutečně stojím. Zejména pak když běžím na fakultu na přednášku nebo mám hlad a koukám, co bych kde pozřel...ilgir píše:Nepíšu nic o "zatvrzelosti", pouze o "nezasvěcenosti". Znamená to, že nechci vykládat o svých nejhlubších vnitřních prožitcích ostatním lidem. A to vůbec neznamená, že ty lidi považuji za tupé, omezené, nebo zatvrzelé. Prostě jen k nim nemám dostatečně blízko. Těmi perlami IMHO Ježíš nemyslel evangelní zvěst, o které říkal "hlásejte do celého světa", ale právě osobní zkušenost s vírou, kterou je možné sdílet v intimním společenství, ale nikoli se s ní honosit na veřejnosti. To by byl exhibicionismus.
ad Invictus:
Já bych tohle téma tak úplně nezatracoval, protože Bifi ho podle mého poněkud nepřístojně generalisuje... S islámem je prostě podle mého v současné době dialog poměrně obtížný, jelikož se to náboženství (opět podle mého - a ne, nikdo mě nedonutí používat věci jako "IMO" a "IMHO") nachází v poměrně hluboké krisi...
Ne croyez pas que les antisémites se méprennent tout à fait sur l'absurdité de ses réponses. Ils savent que leurs discours sont légers, contestables ; mais ils s'en amusent, c'est leur adversaire qui a le devoir d'user sérieusement des mots puisqu'il croit aux mots ; eux, ils ont le droit de jouer. Ils aiment même à jouer avec le discours car, en donnant des raisons bouffonnes, ils jettent le discrédit sur le sérieux de leur interlocuteur ; ils sont de mauvaise foi avec délices, car il s'agit pour eux, non pas de persuader par de bons arguments, mais d'intimider ou de désorienter. Si vous les pressez trop vivement, ils se ferment, ils vous signifient d'un mot superbe que le temps d'argumenter est passé.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22629
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Na to znám jednu odpověď - "Jaký byste si přál že má být?"Bifi píše:Vždy ma pobaví, keď niekto položí otázku typu "aké je kresťanstvo?" alebo "aký je islam?".
hraju: Ω Projekt Omega
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti