70. číslo vydáno

Drakkar je internetový časopis (nejen) o RPG hrách. V této sekci probíhají organizace, diskuze o článcích, atd. Budeme rádi, když se zapojíte.

Moderátor: Raven

Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 5367
Registrován: 2. 10. 2006, 18:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

70. číslo vydáno

Příspěvek od boubaque » 20. 3. 2019, 23:55

Právě vychází 70. číslo časopisu Drakkar!
Úvodní haiku píše:Co zmůže moře
árie pějící v noc,
která je jak den?
Obrázek

70. číslo můžete stahovat zde.

Obsah:

O hraní obecně
- Postava jako potměšilé zrcadlo hráčovy duše (Sadako)

Literatura
- Užitečnost upíra pro analýzu archetypů (Argonantus)

Historie a realita
- Námořníci boha sedmi tváří (Paul)

Doplňky a materiály
- Mimozemská rasa: Sirény (Antharon)
- Postava: Kapitán Algernon Galaway (Ecthelion)
- Náhodná tabulka: Piráti! (Quentin)

Redaktoři i autoři vám budou velice vděční za veškeré komentáře, připomínky a reakce na články.
Pokud si najdete chvíli, abyste jim napsali, budeme vám my i oni velice vděční.
:wink:
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)last.fm
Hraju/vedu: FATE / Příběhy Impéria, DnD5e; Další, oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch
Hrstka: Star Wars – pilot Aliance Grraugh (Stř: 3 (-1dluh), Pil: 3 (-1dluh), Osob: 2, Voj: 1); R5-K9 (motory, střelba, skok); rolz.org

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 25668
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: 70. číslo vydáno

Příspěvek od Vallun » 21. 3. 2019, 00:21

Gratuluji
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16567
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: 70. číslo vydáno

Příspěvek od Jerson » 21. 3. 2019, 06:40

Nevím čím to je, ale Dakkar - a pouze on - mi při čtení v mobilu každých pět sekund přeskočí na levý okraj stránky, takže jakýkoliv sloupec kromě levého se nedá číst. Nevím zda nemám něco nastavené špatně na mobilu, ale jiná pdf mi to nedělají.

Arten_CZ
Příspěvky: 772
Registrován: 23. 7. 2009, 08:30

Re: 70. číslo vydáno

Příspěvek od Arten_CZ » 21. 3. 2019, 09:14

Opravdu jsem se těšil na článek Sadako, po dlouhé době článek, co jsem si chtěl opravdu přečíst. Až do doby, než jsem ho číst začal...
Sadako píše:Můj oblíbený pohodlný archetyp je hyperaktivní divný mág s tragickou minulostí, hromadou obskurních vědomostí, bez výjimky bisexuál či homosexuál; umožňuje-li to hra, tak navíc ještě elf, se silně vyhraněným postojem k náboženství a velmi antisystémový typ.
Nedovedu si představit, že bych měl vést dlouhodobou kampaň, kde bude takovýchto postav pět. Nedovedu si představit, že bych vedl dlouhodobou kampaň, kde by byla takováto postava byť jediná. Ta postava se mi natolik nelíbí, že na mě zbytek článku, kde je popisováno, jak ji stvořit, působí jako rudý hadr. Je to pro mě alegorie na arogantního sirotka potížistu, který si může dovolit vše, bez výčitek, bez morálky a aby hráč(ka) na jakoukoli šílenost mohl(a) říct - "ale tak by to postava udělala". Dalo nám hodně práce, než jsme takovéto hráčské postavy z našich her vymýtili.

Co mi při popisu tvorby chybí ze všeho nejvíce, je, jak je postava provázána s dalšími postavami a jak je provázána s příběhem.
Sadako píše:Nerada hraju rodinné vztahy a čím víc traumat, tím líp
Tedy jsem sirotek, všichni kolem umřeli a už mi na ničem nezáleží je bod, kterému doporučuju se maximálně vyhýbat.
Sadako píše:Ve hře je určitě nějaká metazápletka, ať už to je tradiční záchrana světa nebo něco méně ambiciózního, zkrátka nějaký cíl, na kterém budou všechny postavy a příslušná NPC spolupracovat.
Škoda, že to je odbyto jako něco podružného a během hry si snad něco vymyslím a možná se i trefím do příběhu/zápletky.

Celkově se mi tento způsob tvorby hodně nelíbí a v družinách, kde hraju, se snažíme o pravý opak. Zapojit od začátku postavu maximálně do přípravy příběhu/kampaně a co nejvíce ji provázat s ostatními postavami.

Uživatelský avatar
Lorwyn
Příspěvky: 577
Registrován: 30. 8. 2011, 12:17
Bydliště: Krajina snů

Re: 70. číslo vydáno

Příspěvek od Lorwyn » 21. 3. 2019, 09:56

Čteš tam podle mě něco co předpokládáš, ale není tam.
Ne, nezemřelo to, co věčně odpočívá,
a dlouhý věků běh i smrtí smrti bývá.

Pracující logaritmus
Příspěvky: 547
Registrován: 10. 5. 2018, 06:17

Re: 70. číslo vydáno

Příspěvek od Pracující logaritmus » 21. 3. 2019, 10:36

Arten_CZ
Tebe překvapuje, že Sadako hraje divné postavy? Mne by spíš překvapil opak.

Nemyslím si, že cílem téhle postavy je dělat kraviny. Naopak mi na to přijde až moc promyšlená. Hráči, co dělají kraviny, své postavy točí spíš kolem momentálních nápadů.

Druhá věc je, že pokud je ve hře jen jedna taková postava, tak krade spotlight (ale třeba si s tím vypravěč a zbytek skupiny umí poradit). Pokud jsou takoví všichni, tak se to mnohdy nestačí dostat do hry (ale třeba to hráčům nevadí) nebo se naopak hra stane čistě jen o těhle divnostech (ale třeba přesně tohle hráči chtějí).

A pokud hráč alespoň trochu kooperuje, tak se takováhle postava zapojí lépe, než "Hraju elfa kouzelníka. Jméno? K čemu?" Samozřejmě, pokud není hra ve stylu "dostali jste qest."
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.

Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 10213
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Bydliště: Prdelná lhota (čti Praha)
Kontaktovat uživatele:

Re: 70. číslo vydáno

Příspěvek od OnGe » 21. 3. 2019, 11:07

Arten_CZ píše:
21. 3. 2019, 09:14
Nedovedu si představit, že bych měl vést dlouhodobou kampaň, kde bude takovýchto postav pět.
To já zase jo. Spíš mám problém, když jsou postavy příliš ordinérní.
Arten_CZ píše:
21. 3. 2019, 09:14
Nedovedu si představit, že bych vedl dlouhodobou kampaň, kde by byla takováto postava byť jediná.
To by bylo horší, ale určitě by to nějak šlo.
Arten_CZ píše:
21. 3. 2019, 09:14
Ta postava se mi natolik nelíbí, že na mě zbytek článku, kde je popisováno, jak ji stvořit, působí jako rudý hadr.
Njn, tím je hotovo :) S takovýma postavama/hráčema hrát nemůžeš a když se o to budeš snažit, nebude to fungovat.
Arten_CZ píše:
21. 3. 2019, 09:14
Tedy jsem sirotek, všichni kolem umřeli a už mi na ničem nezáleží je bod, kterému doporučuju se maximálně vyhýbat.
Tohle je zajímavý bod - vy tak ve hře normálně řešíte, jak se má babička, že máma upekla buchtu, táta potřebuje pomoct očesat jabka, nebo kdo bude hlídat děcka, až půjdeme na quest?
Nežít je jediná životní prohra

výběr z vlastní zahrádky:



:idea: RPG kuchyně: 2010 - 2013 - 2017
:?: Horní progressbar - to se budete divit... možná
:?: Dolní progressbar - dávám tomu rok... maximálně dva

Uživatelský avatar
Sadako
Příspěvky: 5139
Registrován: 28. 1. 2007, 21:15
Bydliště: Stadt von Morgen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sadako » 21. 3. 2019, 11:23

Možná jsem tam měla připíchnout disclaimer, že vše řečené se týká silně kooperativní hry a že autor článku implicitně předpokládá, že čtenář chce taky hrát kooperativní hru a ne vyrábět nesnesitelné kretény. Ale nějak mě nenapadlo, že by se tam mohl někdo dočíst, co se tam dočetl Arten.
Arten_CZ píše:
21. 3. 2019, 09:14
Je to pro mě alegorie na arogantního sirotka potížistu, který si může dovolit vše, bez výčitek, bez morálky a aby hráč(ka) na jakoukoli šílenost mohl(a) říct - "ale tak by to postava udělala". Dalo nám hodně práce, než jsme takovéto hráčské postavy z našich her vymýtili.
...
Tedy jsem sirotek, všichni kolem umřeli a už mi na ničem nezáleží je bod, kterému doporučuju se maximálně vyhýbat.
Proč arogantní? A kde tam vidíš na ničem mi nezáleží? Že nerada hraju obvyklé rodinné vztahy neznamená, že si moje postavy nepořizují žádné vztahy a už vůbec, že jim na ničem nezáleží. Ba dokonce myslím, že explicitně něco takového zmiňuju už v článku. A postava nemusí mít morálku vlastní, dost často stačí, že má morálku externí.
Jak bych to... že hraju chaotické magory ani v nejmenším neznamená, že vlšají světem jako Joker. Ty projevy jsou mnohem subtilnější.
Mám dojem, jako bys od nestandardní postavy automaticky očekával, že se bude chovat jako čurák, co rozbíjí hru. Proč?
Arten_CZ píše:
21. 3. 2019, 09:14
Co mi při popisu tvorby chybí ze všeho nejvíce, je, jak je postava provázána s dalšími postavami a jak je provázána s příběhem.
...
Celkově se mi tento způsob tvorby hodně nelíbí a v družinách, kde hraju, se snažíme o pravý opak. Zapojit od začátku postavu maximálně do přípravy příběhu/kampaně a co nejvíce ji provázat s ostatními postavami.
Ono to nechybí, tohle propojení je věc, která vyplyne časem, je to reakční záležitost - není to odbyto jednou větou, ale je to tak strašně situační, že jsem to nerozváděla naprosto záměrně.
Pracující logaritmus píše:Druhá věc je, že pokud je ve hře jen jedna taková postava, tak krade spotlight (ale třeba si s tím vypravěč a zbytek skupiny umí poradit). Pokud jsou takoví všichni, tak se to mnohdy nestačí dostat do hry (ale třeba to hráčům nevadí) nebo se naopak hra stane čistě jen o těhle divnostech (ale třeba přesně tohle hráči chtějí)
Ani moc nekrade. On totiž nikdo neumí všechno (aka nehraju druidy) a dost to funguje dle hesla Každý chvilku tahá pilku.
My Lovecraft is full of dreams (and tentacles)!

Pracující logaritmus
Příspěvky: 547
Registrován: 10. 5. 2018, 06:17

Re: 70. číslo vydáno

Příspěvek od Pracující logaritmus » 21. 3. 2019, 12:29

OnGe píše:
21. 3. 2019, 11:07
Tohle je zajímavý bod - vy tak ve hře normálně řešíte, jak se má babička, že máma upekla buchtu, táta potřebuje pomoct očesat jabka, nebo kdo bude hlídat děcka, až půjdeme na quest?
Normálně ne, ale když máš někde rodinu, tak ti víc záleží na tom, abys na sebe neseslal hněv celé komunity svými hanebnými činy, než když tě v té komunitě nic nedrží a můžeš si klidně sbalit svých pět švestek a jít jinam.
Sadako píše:Mám dojem, jako bys od nestandardní postavy automaticky očekával, že se bude chovat jako čurák, co rozbíjí hru. Proč?
Řekl bych, že má zkušenost ze svých her, že to tak funguje. Já mám ve skutečnosti celkem podobnou. Ale nejsem tak smělý, abych to zobecnil. Už proto že vím, že když to na některé hráče přijde, zvládnou totéž s papírově naprosto normálními postavami.
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.

Uživatelský avatar
Sadako
Příspěvky: 5139
Registrován: 28. 1. 2007, 21:15
Bydliště: Stadt von Morgen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sadako » 21. 3. 2019, 12:37

Pracující logaritmus píše:
21. 3. 2019, 12:29
Řekl bych, že má zkušenost ze svých her, že to tak funguje. Já mám ve skutečnosti celkem podobnou. Ale nejsem tak smělý, abych to zobecnil. Už proto že vím, že když to na některé hráče přijde, zvládnou totéž s papírově naprosto normálními postavami.
Právě, když chce někdo mocí mermo hrát kripla, zvládá to brilantně i bez fangliček okolo - problém není postava, ale hráč.


Btw. jinak smyslem toho článku nemělo být Stvoř si přesně takovou postavu, jaký je použitý příklad ale Co všechno lze při tvorbě do postavy nalít a možná vás to ještě nenapadlo, Sadako edition.
My Lovecraft is full of dreams (and tentacles)!

Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 10213
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Bydliště: Prdelná lhota (čti Praha)
Kontaktovat uživatele:

Re: 70. číslo vydáno

Příspěvek od OnGe » 21. 3. 2019, 12:43

Pracující logaritmus píše:
21. 3. 2019, 12:29
OnGe píše:
21. 3. 2019, 11:07
Tohle je zajímavý bod - vy tak ve hře normálně řešíte, jak se má babička, že máma upekla buchtu, táta potřebuje pomoct očesat jabka, nebo kdo bude hlídat děcka, až půjdeme na quest?
Normálně ne, ale když máš někde rodinu, tak ti víc záleží na tom, abys na sebe neseslal hněv celé komunity svými hanebnými činy, než když tě v té komunitě nic nedrží a můžeš si klidně sbalit svých pět švestek a jít jinam.
To je jako dobře, nebo špatně?
Nežít je jediná životní prohra

výběr z vlastní zahrádky:



:idea: RPG kuchyně: 2010 - 2013 - 2017
:?: Horní progressbar - to se budete divit... možná
:?: Dolní progressbar - dávám tomu rok... maximálně dva

Pracující logaritmus
Příspěvky: 547
Registrován: 10. 5. 2018, 06:17

Re: 70. číslo vydáno

Příspěvek od Pracující logaritmus » 21. 3. 2019, 12:59

OnGe píše:
21. 3. 2019, 12:43
To je jako dobře, nebo špatně?
To není ani dobře, ani špatně. To je o stylu hry. V některých fakt nechceš, aby bylo hráčům/postavám úplně jedno, co se děje kolem nich.
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.

Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 10213
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Bydliště: Prdelná lhota (čti Praha)
Kontaktovat uživatele:

Re: 70. číslo vydáno

Příspěvek od OnGe » 21. 3. 2019, 13:17

Kterému stylu hry prospěje, když se hráči budou bát něco dělat, aby neohrozili rodinu? Dokážu si představit pár případů, kdy by to mělo být právě o tom, ale nějak v obecné rovině moc ne.
Nežít je jediná životní prohra

výběr z vlastní zahrádky:



:idea: RPG kuchyně: 2010 - 2013 - 2017
:?: Horní progressbar - to se budete divit... možná
:?: Dolní progressbar - dávám tomu rok... maximálně dva

Pracující logaritmus
Příspěvky: 547
Registrován: 10. 5. 2018, 06:17

Re: 70. číslo vydáno

Příspěvek od Pracující logaritmus » 21. 3. 2019, 13:41

OnGe píše:
21. 3. 2019, 13:17
Kterému stylu hry prospěje, když se hráči budou bát něco dělat, aby neohrozili rodinu? Dokážu si představit pár případů, kdy by to mělo být právě o tom, ale nějak v obecné rovině moc ne.
To nebylo míněno tak, že to má být hlavní téma hry.
Ani, že má "strach o rodinu" postavu efektivně ochromit.
Má to být další závaží na vahách rizik a následků, další pouto ke světu, další motivátor činů.
Hele sorry, ale: Nehodí se to do dungeon crawlu. A další taková se mi nevybavuje. Sedí to dopsychologické hry, i do intrikánské, i do trochu pestřejší klasiky.
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.

Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 10213
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Bydliště: Prdelná lhota (čti Praha)
Kontaktovat uživatele:

Re: 70. číslo vydáno

Příspěvek od OnGe » 21. 3. 2019, 14:07

Pracující logaritmus píše:
21. 3. 2019, 13:41
To nebylo míněno tak, že to má být hlavní téma hry.
Ani, že má "strach o rodinu" postavu efektivně ochromit.
Má to být další závaží na vahách rizik a následků, další pouto ke světu, další motivátor činů.
Hele sorry, ale: Nehodí se to do dungeon crawlu. A další taková se mi nevybavuje. Sedí to dopsychologické hry, i do intrikánské, i do trochu pestřejší klasiky.
Počkej, počkej... posledně byla rodina rukojmí, co brání hráčům aby se chovali nepřístojně nebo šli jinam. Teď už se z toho stává background (třeba "chlastám proto, že mi žena utekla s prodavačem bot"). To už neřešíme odehrávání rodinných vztahů a dostáváme se mimo původní rámec.
Nežít je jediná životní prohra

výběr z vlastní zahrádky:



:idea: RPG kuchyně: 2010 - 2013 - 2017
:?: Horní progressbar - to se budete divit... možná
:?: Dolní progressbar - dávám tomu rok... maximálně dva

Odpovědět

Zpět na „Drakkar“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host